Maksimisykkeen nosto

T.Tasatyöntö

Voiskos joku viisas antaa vinkkejä, kuinka maksimisykerajaa voisi kohottaa??? Kai se ylipäänsä on mahdollista.... ainakin muutamalla sykäyksellä kohottaa???? Eli minkälaisella treenillä?????

10

3445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohtinut

      Lähtökohta maksimisykkeen nostolle on vankka peruskunto, pohja joka on luotu pitkällä aikavälillä.
      Itse olen tullut vanhemmiten ( 35v) enemmän ja enemmän vakututuneeksi siitä että selkeä harjoittelun jaksottelu : hidas pk, vauhdikkaampi vk, ja ajoittainen mk on avain muun kehityksen ohella sydämmen lyöntinopeuden nostamiseksi.
      Kokemusta on niiin monen vuoden ajalta pelkkästä vauhtikestävyys junnaamisesta => se ei vaan kehitä monipuolisesti kunto-urheilijaakaan, kilpailijasta puhumattakaan.
      Ihmettelin pitkään, ennenkuin asia alkoi valjeta, miksi ladulla ja lenkillä näkee kovakuntoisen näköisiä menijöitä jotka tuuppaavat kevyenhiljakseen menemään koko lenkin. Samat lommoposket painavat seuraavalla lenkillä ohi niin että humahtaa. Ko.urhelijat harjoittelevat fiksusti - jaksottavat selkeästi kunkin treenin tietylle syke/vauhti aluelle ja noudattavat sitä tunnollisesti.
      Itsellä vaan meinaa vieläkin tulla lenkillä päälle se "melkein täysillä kokoajan"-moodi - olisiko malttamattomuutta vai näyttämisen halua, ei kehtaa hiihtää hiljakseen. Onko muilla samansuuntaisia näkemyksiä ?

      • jts

        samansuuntaisia näkemyksiä!
        oikein ei opi reenaaman kuin vuosien tuloksena!omalla kohalla tällee vanhempana tietää melko tarkaa mikä kehittää ja mitä!
        tossa toi "jaksotus" on oikee hyvä tulkinta..ja sen ehdoton noudattaminen..eikä lähe muitten vauhtii..sillo on homma soromnoo siltä osin!
        ja lommoposkista voi sanoa ett on reenattu varmaa kohtalaise oikee..pohjalla on tunnollisia pk-lenkkejä..joho kaikki perustuu!
        yleensäkii kun kattelee noita kuntohiihtäjiä..jotka memee "kovaa"..aina..ne ei kyllä ole lommoposkia..hyvin useesti on vielä ylipainoa..eli harjotellaa vääri 30 min kovaa ja kotio..se on siinä!
        eli puuttuu vuosien peruskestävyys joolla sitte saahaan erikoisharjotuksilla se "vauhti"!!
        se on taidetta..pitäs vaa enemmä opetella kuuntelemaa sisäistä kelloa..sillo alkaa pikkuhiljaa tapahtua!
        tänään oli sauvarinnettä..ei toi akilles näköjää tuu lopullisee kuntoon ikinä..kyllä se ylämäissä vaivaa jonkinverran!
        kyllä taitaa perinteine hiihto olla mulla takanapäin..ainakii vuorohiihto..mennää sitte tasurilla jos vaa kantti kestää lykätä!


    • Virpi

      Oon sen verran tyhmä, etten tajua kysymyksesi taustaa. Jos haluat lisää vauhtia suorituksiin, niin hapenottokyky, iskutilavuus, hiussuonitus jne. ovat ominaisuuksia, joilla happea pitäisi saada lihaksiin enemmän.

      En tiedä, kuinka maksimisykkeen käy säännöllisessä kestävyysharjoittelussa. Iän myötä se kaiketi laskee hiukan, vaikka onkin hyvin yksilöllinen ominaisuus.

      • T.Tasatyöntö

        Jos maksimisykettä pystyisi jonkun verran nostamaan, niin eikös silloin myös an-/aerobisten kynnysten rajat myös nouse... ehkä myös nopeuskin...??? Vai olenko aivan väärässä?


      • 15 vuotta testattu
        T.Tasatyöntö kirjoitti:

        Jos maksimisykettä pystyisi jonkun verran nostamaan, niin eikös silloin myös an-/aerobisten kynnysten rajat myös nouse... ehkä myös nopeuskin...??? Vai olenko aivan väärässä?

        Kynnysrajat määräytyvät veren laktaatti-eli kansanomaisemmin maitohappopitoisuuden mukaan,joka korreloidaan tiettyyn vauhti/sykearvoon.Ei ole niin paljon merkitystä millä sykearvolla se kynnys sijaitsee vaan millä vauhdilla! Aerobinenkynnys määrittyy laktaattipitoisuuden kääntyessä nousuun arvon ollessa alle 1.0 mmol/l ja anaerobinenkynnys,kun tapahtuu selkeä hyppäys laktaattipitoisuudessa(0.3-0.6 mmol/l).Millimoolitasolla tämä raja vaihtelee tuolla 2.5-4.0 paikkeilla urheilijan matka/harjoitustaustasta riippuen.Eli kynnysrajojen tarkempi määritys vaatii aina joko testiä matolla laboratorio-olosuhteissa tai lajinomaista "kenttätestiä",joissa kummassakin vauhtia nostetaan asteittain ja aina välissä mitataan laktaattipitoisuus verestä.Toivottavasti tämä valaisi lisää asiaa kynnysrajoista.Hyviä harjoitteluhetkiä Tasatyöntäjälle ja Kynnykset Kunniaan!...


    • Jeppe_

      ...kohottaa mitenkään. Se pirulainen kun pakkaa vaan laskemaan harjoituksen ja iän myötä. Mitä isompi ja vahvempi sydän ja sitä rataa...

      • max,sykkeen

        Kyselin tätä aikoinaan kesällä juoksupalstalla, ja joku vastasi että ei max.sykettä voi kohottaa, mutta sitä voi harjoittaa, saavutatko max.sykkeen.
        Siinä on harjoittelulla merkitystä, ja myös sillä millä tavalla mittaat max.sykkeen.

        Itse kokeilin saatuja ohjeita, ja saavutin
        siihen asti saavuttamassani "max.sykkeessä"
        10 sykkeen "parannuksen."
        Ensiksikin pitää olla hyvin palautunut sykettä mitattaessa.
        Toisekseen olin aikaisemmin kokeillut aivan liian kylmiltään mitata maksimia.
        Se vaatii ainakin mulla vähintään kymmenen minuutin lämmittelyn kiihtyvällä vauhdilla ja sitten pari minuuttia urku auki.

        Tässä neuvoja, ainakin mulla nämä auttoi.
        P.S. Ikää 42, saavutettu maksimi 185, ennen "ohjeita" olin saavuttanut 175.


      • T.Tasatyöntö
        max,sykkeen kirjoitti:

        Kyselin tätä aikoinaan kesällä juoksupalstalla, ja joku vastasi että ei max.sykettä voi kohottaa, mutta sitä voi harjoittaa, saavutatko max.sykkeen.
        Siinä on harjoittelulla merkitystä, ja myös sillä millä tavalla mittaat max.sykkeen.

        Itse kokeilin saatuja ohjeita, ja saavutin
        siihen asti saavuttamassani "max.sykkeessä"
        10 sykkeen "parannuksen."
        Ensiksikin pitää olla hyvin palautunut sykettä mitattaessa.
        Toisekseen olin aikaisemmin kokeillut aivan liian kylmiltään mitata maksimia.
        Se vaatii ainakin mulla vähintään kymmenen minuutin lämmittelyn kiihtyvällä vauhdilla ja sitten pari minuuttia urku auki.

        Tässä neuvoja, ainakin mulla nämä auttoi.
        P.S. Ikää 42, saavutettu maksimi 185, ennen "ohjeita" olin saavuttanut 175.

        Juuri sitä oikeastaan tarkoitinkin, että miten sinne oman maksimin lähelle pääsis. Mitähän ne oikeanlaiset harjoitukset sitten mahtavat olla??


      • maksimia
        T.Tasatyöntö kirjoitti:

        Juuri sitä oikeastaan tarkoitinkin, että miten sinne oman maksimin lähelle pääsis. Mitähän ne oikeanlaiset harjoitukset sitten mahtavat olla??

        Jos et hiihdä pelkästään sprinttimatkoja,niin mihin tarvitset maksimia,kun ei niillä sykkeillä kovin pitkää matkaa hiihdetä!Tärkeämpää olis saada ana-kynnys sinne mahdollisimman lähellä maksimivauhti ja -syketasoa,mikä se sitten henkilöllä kulloinkin on! Eli mahdollisimman laadukkaita vk-harjoituksia pari kertaa viikossa,jos olet kokenut ja riittävän pitkän harjoitustaustan omaava.Unohtamatta tietenkään tärkeitä pk-lenkkejä siinä välissä.Lisäksi yksi hapenoton/maksimialueen harjoitus viikossa,jos hiidät kilpaa normaalimatkoja(5-15 km)!Turhat kikkailut pois ja perus-tekemisen meininki kunniaan! Näillä pärjää varmaan jo aika pitkälle.Ja tietysti...kuuntele kehoasi ja muista myös lepo,jos kroppa sitä vaatii.Nykypäivänä oman kehon kuuntelemisentaito helposti unohtuu,kun ollaan liikaa sykemittareiden "orjia".Se on hyvä apu harjoittelussa,mutta ei saa hallita liikaa! Näillä eväillä...hiihtokelejä odotellessa!...


    • Jorevaan

      Aivan oikein. Maksimisykettä ei voi nostaa. Se on yksilöllinen fysiologinen ominaisuus. Aivan kuin elimistössä olisi kiinteä kierrosluvun rajoitin.
      Jos tunnet, että et ole saavuttaut maksimiasi, muuta testaustapaa. Hypää juoksumatolle ja lisää kallistusta ja nopeutta niin kauan, kunnes syke ei enää nouse.
      Tee tämä valvotusti. EI YKSIN, EI YKSIN EI YKSIN eikä varsinkaan yksin.

      Anna kaikkesi. Jos et. Unohda koko juttu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe