Miten assiutesi oivaltaminen

vaikutti

elämääsi? Osoitan kysymykseni varsinkin aikuisile ihmisille, jotka oivalsivat, että Aspergerin oireyhtymä oli se selitys heidän elämänsä vaikeuksille, jota he olivat aina tietämättään etsineet.

Tunnetko nyt olevasi vielä enemmän erilainen kuin muut, tavalliset (jos tavallisia ihmisiä nyt sitten on olemassakaan)? Vai tunnetko 'outoutesi' olevan nyt hyväksyttävämpää?

Oletko muuttanut tapaasi suhtautua toisiin ihmisiin? Oletko enemmän varuillasi, onko sinua vaikeampi nyt manipuloida, kun olet tietoisempi omien sosiaalisten kykyjesi puutteellisuuksista? Onko itsetuntosi kohonnut vai ehkä vähentynyt?

Minulla tuo oivallus tuli kolmisen vuotta sitten. Luulen nyt, että jos olisin sen tiennyt jo nuorempana, olisin välttynyt paljolta pahalta.

26

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

se oli suuri helpotus löytää syy siihen, miksi elämä on mennyt niin kuin on mennyt.
      Tunnen olevan edelleen "outo" niin kuin ennenkin, mutta nyt sillä on nimi enkä olekaan mielisairas, niin kuin pitkään luulin olevani.

Olen toki muuttanut suhtautumista ihmisiin, tosin siihen varmasti vaikuttaa myös ikä ja sen kautta tullut oppiminen esim. että usein monet ihmiset eivät sano mitä ajattelevat eivätkä edes välttämättä tarkoita sitä mitä sanovat. Ihminen lienee ainoa eläin, mikä toimii epäloogisesti monessa asiassa.

Itsetuntoni on kohonnut, koska nyt tiedän, miksi tulen helposti väärinymmärretyksi tai itse ymmärrän väärin. En ota enää assiudesta johtuvia vastoinkäymisiä niin vakavasti, kun ei niille mitään voi. Ennen yritin ymmärtää, miksi joku käyttäytyi jollain tavalla ja koin suurta ahdistusta, kun en ymmärtänyt. Nyt en enää välitä.

Olen samaa mieltä, että olisin välttynyt paljolta pahalta, jos assius olisi ollut tiedossa jo lapsena.

Kolmisen vuotta olen mäkin virallisena assina ollut.

• virallistaminen

Miksi sillä on mielestäsi merkitystä? Eikö riitä, että itse ymmärtää itseään? Tarvitseeko siitä jollain terveyskeskuksella olla paperi? Mitä hyötyä tuosta assiuden virallistamisesta on (jos nyt oikein ymmärsin, mitä sanoit)?

Minä puhun tästä itsediagnoosistani ystäville, mutten tunne tarvetta mihinkään toisten tekemiin arviointeihin.

• niksu
        virallistaminen kirjoitti:

Miksi sillä on mielestäsi merkitystä? Eikö riitä, että itse ymmärtää itseään? Tarvitseeko siitä jollain terveyskeskuksella olla paperi? Mitä hyötyä tuosta assiuden virallistamisesta on (jos nyt oikein ymmärsin, mitä sanoit)?

Minä puhun tästä itsediagnoosistani ystäville, mutten tunne tarvetta mihinkään toisten tekemiin arviointeihin.

tärkeää saada dg nimenomaan siksi, että todella olin testien ja hastattelujen mukaan assi myös niiden henkilöiden mielestä, jotka testailevat asseja ym. työkseen. En siis vain muvitellut olevani assi. Ihminen kun on sellainen, että se helposti kuvittelee olevansa jotain mitä toivoo olevansa, vaikka ei tosiasiassa ole edes sinnepäinkään. Olisin esim. voinut olla persoonallisuushäiriöinen, joka kuvittelee olevan assi. Näitä muuten varmasti onkin.

• persoonallisuushäiriö?
        niksu kirjoitti:

tärkeää saada dg nimenomaan siksi, että todella olin testien ja hastattelujen mukaan assi myös niiden henkilöiden mielestä, jotka testailevat asseja ym. työkseen. En siis vain muvitellut olevani assi. Ihminen kun on sellainen, että se helposti kuvittelee olevansa jotain mitä toivoo olevansa, vaikka ei tosiasiassa ole edes sinnepäinkään. Olisin esim. voinut olla persoonallisuushäiriöinen, joka kuvittelee olevan assi. Näitä muuten varmasti onkin.

t. assi tai ei.

• niksu
        persoonallisuushäiriö? kirjoitti:

t. assi tai ei.

sanalla pesoonallisuushäiriö. Niitä on monia. Joissakin persoonallisuushäiriöissä ihminen käyttäytyy ainakin osittain kuin assi.
        Mulla eka dg oli eristyvä persoonallisuus, F60.1, kun olen mieluummin koirien ja hevosten kanssa kuin ihmisten kanssa ja pidän enempi koneista kuin ihmisistä. Toinen assia lähellä olevan dg on F21 (skitsotyyppinen häiriö), mikä mulla on edelleen papreissa, kiitos mtt:n lääkärin, jonka mielestä Aspergein oireyhtymä yleensäkin on huuhaata ja vain muoti-ilmiö. No, tuolla irtosi lääkekorvaus. Hyvä niin, kun Efexor Depot on sikakallis.

• useita.
        persoonallisuushäiriö? kirjoitti:

t. assi tai ei.

Usein asperger sekoitetaan mm. pakko-oireiseen, paranoidiseen, skitsoidiseen tai eristäytyvään persoonallisuushäiriöön.

• niksu
        useita. kirjoitti:

Usein asperger sekoitetaan mm. pakko-oireiseen, paranoidiseen, skitsoidiseen tai eristäytyvään persoonallisuushäiriöön.

ja eristyvä persoona ovat sama asia.

• 4 assivuotta

Kuitenkin surutyö, suoranainen epätoivo lyhensi paljon elinvuosiani.
      Kuvaannollisesti löin niin paljon päätäni seinään kun "mikään ei suju".
      Pahinta kuitenkin kömpelyys ja arkuus, sosiaalisten avujen nirkosuus meikämannea rassasi.

Se vei niin paljon voimia - kuin pieni vuori olis liukunu harteilta dg:n myötä.
      Kuitenkin mm eilen tein selvää surutyötä 'ystävien' naljailusta mr noubatina.
      Mut eipä toisaalta kuolemakaan pelota.

Osaksi olen joutunut luovuttamaan, hyväksymään erakkouteni.

• ei enää rasita

...samalla tavalla kuin aikaisemin, jolloin itsekin ihmetteli tätä kavereitten puuttumista. Nyt voi elellä ihan tyytyväisenä erakkorapuna. Ei tarvitse ottaa asiasta pulttia vaan voi nauttia ihan täysin siemauksin elämästä. En todellakaan kaipaa hyörinää ympärilleni! Voin olla oma itseni tarvisematta miettiä enää sosiaalisuuden vaatimuksia.

• 4-a-vuotta
        ei enää rasita kirjoitti:

...samalla tavalla kuin aikaisemin, jolloin itsekin ihmetteli tätä kavereitten puuttumista. Nyt voi elellä ihan tyytyväisenä erakkorapuna. Ei tarvitse ottaa asiasta pulttia vaan voi nauttia ihan täysin siemauksin elämästä. En todellakaan kaipaa hyörinää ympärilleni! Voin olla oma itseni tarvisematta miettiä enää sosiaalisuuden vaatimuksia.

Tosiaan. Sosiaalisten paineiden vähenemistä on tapahtunut.
        Dg:n saatuani opiskelin mitä As-paketti pitää sisällään.
        Tilanne ei ehdi muuttumaan elinaikana - niin hidasta sosiaalinen kehittyminen on.
        Tutut ovat oppineet tuntemaan, ettei kaverin piuhat ole tavanomaisessa järjestyksessä.

Monet ovat huomaavaisia ja kommunikoivat suoraan, esim ilman tervehtimistä.

(kerron tässä omasta sosiaalisesta vajavuudestani)

• oivaltaa
        4-a-vuotta kirjoitti:

Tosiaan. Sosiaalisten paineiden vähenemistä on tapahtunut.
        Dg:n saatuani opiskelin mitä As-paketti pitää sisällään.
        Tilanne ei ehdi muuttumaan elinaikana - niin hidasta sosiaalinen kehittyminen on.
        Tutut ovat oppineet tuntemaan, ettei kaverin piuhat ole tavanomaisessa järjestyksessä.

Monet ovat huomaavaisia ja kommunikoivat suoraan, esim ilman tervehtimistä.

(kerron tässä omasta sosiaalisesta vajavuudestani)

missä vika oli - kunpa olisin tiennyt jo lapsena.

Viime viikolla tuli mieleeni mennä kirjastoon ja lainata kaikki Aspergeria käsittelevät kirjat, joita löysin. Ei niitä ollut kuin neljä. Kun vein ne eilen takaisin, ja noudin vielä yhden, jonka olin varannut netin kautta, virkailijat (näyttivät minusta) supattivat jotain toisilleen ja tuskin sanoivat sanaakaan minulle, katselivat vaan kuin kummajaista. Ehkei Aspergerista tiedetä kovin paljon vielä. Minulle jäi hiukan paha mieli lopuksi päivää.

Assina eläminen on tosiaan hiukan kuin vieraalla planeetalla asumista. Sitä yrittää arvailla, mitä pitäisi sanoa, miten käyttäytyä, mutta usein menee 'väärin'.

Sosiaalinen kanssakäynti on vähän samanlaista kuin linnuilla soidinmenot; monimutkaisia reagointikuvioita. Jos toinen tekee väärän liikkeen, menee joko juttu pipariksi - soidinkumppani katsoo sen vieraan lajin edustajaksi, ja menee muualle seurustelemaan.

• uhrit
        oivaltaa kirjoitti:

missä vika oli - kunpa olisin tiennyt jo lapsena.

Viime viikolla tuli mieleeni mennä kirjastoon ja lainata kaikki Aspergeria käsittelevät kirjat, joita löysin. Ei niitä ollut kuin neljä. Kun vein ne eilen takaisin, ja noudin vielä yhden, jonka olin varannut netin kautta, virkailijat (näyttivät minusta) supattivat jotain toisilleen ja tuskin sanoivat sanaakaan minulle, katselivat vaan kuin kummajaista. Ehkei Aspergerista tiedetä kovin paljon vielä. Minulle jäi hiukan paha mieli lopuksi päivää.

Assina eläminen on tosiaan hiukan kuin vieraalla planeetalla asumista. Sitä yrittää arvailla, mitä pitäisi sanoa, miten käyttäytyä, mutta usein menee 'väärin'.

Sosiaalinen kanssakäynti on vähän samanlaista kuin linnuilla soidinmenot; monimutkaisia reagointikuvioita. Jos toinen tekee väärän liikkeen, menee joko juttu pipariksi - soidinkumppani katsoo sen vieraan lajin edustajaksi, ja menee muualle seurustelemaan.

Niin kyllä assit helposti joutuvat supatusten uhriksi, mutta helpompi on vain suhtautua asiaan kylmän rauhallisesti. Jos en kuule mitä supattavat niin turha arvuutella. Tulee vain vainoharhaisen maine. Parempi itselleenkin rauhallisin mielin tuumata suipattakoon mitä supattavat - ei jaksa pätkääkään kiinnostaa!

• parantunut

On nyt virallisesti ammatinvalintpsykologi todennut, että en ole enää assi. Hurraa nyt olen oikea NT isolla kirjaimella! Mitä sanotte kohtalotoverit?

• niksu

olet saanut as diagnoosin, se on ja pysyy, kunnes joku erikoislääkäri tekee uudet tutkimukset ja niiden perusteella päättää, että et ole as.
        Psykologit eivät tee diagnooseja, ainakaan virallisia. Jos dg ei ole virallinen, sillä ei ole mitään merkitystä. Kuka tahansa siis voi sanoa olevansa as tai mitä tahansa, jos siltä tuntuu. Merkitystä dg:llä on vasta, kun se on tehneet asiaan perehtyneet lääkärit.
        Jos assiksi synnyt, assina kuolet. Ei siitä parannuta.

• Suomessa
        niksu kirjoitti:

olet saanut as diagnoosin, se on ja pysyy, kunnes joku erikoislääkäri tekee uudet tutkimukset ja niiden perusteella päättää, että et ole as.
        Psykologit eivät tee diagnooseja, ainakaan virallisia. Jos dg ei ole virallinen, sillä ei ole mitään merkitystä. Kuka tahansa siis voi sanoa olevansa as tai mitä tahansa, jos siltä tuntuu. Merkitystä dg:llä on vasta, kun se on tehneet asiaan perehtyneet lääkärit.
        Jos assiksi synnyt, assina kuolet. Ei siitä parannuta.

Ja sen teki Haukkalan lääkäri. Voisiko oaal että hän on erehtynyt, sillä paykologi sanoi, että asperger on muotidiagnoosi.

• on pelkkää
        Suomessa kirjoitti:

Ja sen teki Haukkalan lääkäri. Voisiko oaal että hän on erehtynyt, sillä paykologi sanoi, että asperger on muotidiagnoosi.

puoskareiden panettelua. AS ei ole muotidiagnoosi vaan tieto leviää entistä paremmin ja ihmiset osaavat siten hakea apua.

• niksu
        Suomessa kirjoitti:

toki olla, että lääkäri on erehtynyt. Toisaalta on tyypillistä asiasta mitään tietäviltä henkilöiltä sanoa, että as on muoti-ilmiö. Ihmettelen vaan, että psykologilla on kanttia mennä perumaan lääkärin tekemä diagnoosi. No, papereihisi as silti jää, koska psykologit eivät tee virallisia diagnooseja.
        Mulla TAYsista kahdelta psykiatrilta as diagnoosi ja mtt:n psykiatrilta F21 dg. Hassuinta on, että ne kumoavat toinen toisensa, voin siis olla joko tai, mutta en molempia. Oman terapeuttini mielestä olen tyypillinen as. Hän kiinostui aspergerista, kun sain dg:n. Menipä oikein kurssillekin. Hän on psykologi eikä siis voi muuttaa diagnooseja.

AS ihmisiä on varmasti aina ollut. Meitä on vaan pidetty hulluina, luonnevikaisina tai muuten vaan outoina. Onneksi asiaa on alettu tutkimaan enempi ja tajuttu, että as on todellakin olemassa. As ihmisten elämää voidaan helpottaa, kun tiedostetaan sen olemassa olo.

• hulluuden
        niksu kirjoitti:

toki olla, että lääkäri on erehtynyt. Toisaalta on tyypillistä asiasta mitään tietäviltä henkilöiltä sanoa, että as on muoti-ilmiö. Ihmettelen vaan, että psykologilla on kanttia mennä perumaan lääkärin tekemä diagnoosi. No, papereihisi as silti jää, koska psykologit eivät tee virallisia diagnooseja.
        Mulla TAYsista kahdelta psykiatrilta as diagnoosi ja mtt:n psykiatrilta F21 dg. Hassuinta on, että ne kumoavat toinen toisensa, voin siis olla joko tai, mutta en molempia. Oman terapeuttini mielestä olen tyypillinen as. Hän kiinostui aspergerista, kun sain dg:n. Menipä oikein kurssillekin. Hän on psykologi eikä siis voi muuttaa diagnooseja.

AS ihmisiä on varmasti aina ollut. Meitä on vaan pidetty hulluina, luonnevikaisina tai muuten vaan outoina. Onneksi asiaa on alettu tutkimaan enempi ja tajuttu, että as on todellakin olemassa. As ihmisten elämää voidaan helpottaa, kun tiedostetaan sen olemassa olo.

historian? Sen luettuaan ymmärtää kuinka hullun käsite on muuttunut-

• niksu
        hulluuden kirjoitti:

historian? Sen luettuaan ymmärtää kuinka hullun käsite on muuttunut-

eipä ole tullut luettua ja tuskin tuleekaan, ku ei kiinnosta.

• käsite
        niksu kirjoitti:

eipä ole tullut luettua ja tuskin tuleekaan, ku ei kiinnosta.

- ihan totta - se kiinnostus käsitteiden syntymiseen tulee ajallaan - jos tulee. Mutta ihminen mielellään keksii käsitteitä erilaisille asioille.

Hulluus nykymuodossaan on uusi käsite. Kun käsite syntyi tuli myös syy perustaa mielisairaaloita. Aiemmin ei niitä ollut. Hulluuden piikkiin pantiin sitten kaikki kirkon kieltämä. Viimeisen sadan vuoden aikana hulluuden käsitettä on sitten purettu erilaisten syndroomien nimiin. Sieltä on sitten pulpahtanut esiin tämänkin palstan tkäsitteet.

Foucault halusi aikoinaan selvittää, mistä hulluuden käsite on syntynyt ja hienosti asian on selvittänyt.

• asseja
        käsite kirjoitti:

- ihan totta - se kiinnostus käsitteiden syntymiseen tulee ajallaan - jos tulee. Mutta ihminen mielellään keksii käsitteitä erilaisille asioille.

Hulluus nykymuodossaan on uusi käsite. Kun käsite syntyi tuli myös syy perustaa mielisairaaloita. Aiemmin ei niitä ollut. Hulluuden piikkiin pantiin sitten kaikki kirkon kieltämä. Viimeisen sadan vuoden aikana hulluuden käsitettä on sitten purettu erilaisten syndroomien nimiin. Sieltä on sitten pulpahtanut esiin tämänkin palstan tkäsitteet.

Foucault halusi aikoinaan selvittää, mistä hulluuden käsite on syntynyt ja hienosti asian on selvittänyt.

hulluina? Minä en ole koskaan kuullut itseäni sellaiseksi kutsuttavan - oudoksi kyllä, ja ylimieliseksi ja kylmäksi, ja riitaisaksi.

• löytyy
        asseja kirjoitti:

hulluina? Minä en ole koskaan kuullut itseäni sellaiseksi kutsuttavan - oudoksi kyllä, ja ylimieliseksi ja kylmäksi, ja riitaisaksi.

montaa tyyppiä. Joku on ujo ja vetäytyvä, ei saa sanaa suustaan, joku taas puhelias - liikaakiin. osa kiusallisia suorasuita jne...
        "Outo oman tien kulkija", kuvaa usein osuvasti assia. Kerrotaan, että Juicekin oli sanonut olevansa assi ( lukemansa/tietojen perusteella), mutta lisännyt siihen, ettei sitä passaa kuuluttaa.

• ritalin
        käsite kirjoitti:

Tässä on linkki viestiin, jossa käsittelin kielen ja kommunikoinnin heikkouksia.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001302&posting=22000000022201268

• minä33

Assiuden oivaltaminen oli mieletön helpotus. Kanssakäyminen muiden kanssa ei ole muuten muuttunut paremmaksi, mutta en enää niin sure noita hankaluuksia, siis ihan samalla tavalla. Ennen sanoin itselleni monta kertaa päivässä, että vihaan itseäni. Nyt ymmärrän että olen assi, enkä voi mitään sille etten ole ihan yhtä sulava kuin useimmat ihmiset. Ymmärrän myös että jähmeyteni toimia välillä ei tarkoita että olen surkea ihminen vaan johtuu assiudesta ja siihen on keinoja. Olen sisäisesti paljon levollisempi ja yritän nyt keskittyä löytämään todellisia vahvuuksiani, joita tiedän kyllä että on, mutta nämä heikkoudet ovat hankaloittaneet aikaisemmin aika paljon elämääni.

• kirjoittavat

psykologit ovat mielestäni aika hakoteillä. Luin hiljattain usean kirjan aiheesta yhteen putkeen. Yksi oli hieno; Marsian in the Playground - kirjoitettu assinaisen omista kokemuksista. Hyvin ymmärtävä, suhteellisuudentajuinen ja hauska. Ja sitten oli ihan toiselta laidalta kirjoja, kuten asperger-ihmisen työnhakuopas, ja seurusteluopas, joissa alentuvasti puhuttiin asseista ja heidän holhoojistaan!

Aspergeria tunnetaan yhä niin vähän. Yhden tutun murrosikäinen poika on lääkityksellä - kuulemma lääkkeet on Aspergerin syndroomaan. En kysynyt tarkemmin, mitä lääkkeet olivat. Kuulosti vain aika oudolta.

Sen olen oppinut, että voi sitä olla älykäs assinakin, niinkuin (ehkä) voi lihavana, tai blondinakin.

• kehittyvät

kyllä lapsena jumitti - varsinkin kun piti läksyjä tehdä en päässyt asioissa eteenpäin. Iso sisko auttoi ja ymmärsin kun hän opasti. Luulin lasten puhuvan omaa kieltään, jota aikuiset eivät ymmärrä. Enkä ymmärtänyt aikuisten kieltä. Aikuisen kielen ymmärtämänioen on vienuyt koko ikäni. Temple garden kuvaa osuvasti tätä prosessia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      82
      4438
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3170
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2648
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2342
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2036
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1752
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe