yli innokas anoppi

hömötintti

Meillä on esikoispoika ja mieheni äidille ensimmäinen lapsenlapsi, poika 2,5kk vanha. Anoppi
ehdokas oli mukava ennen jälkikasvua, mutta heti pojan tultua maailmaan hän on muuttunut ja vouhottaa koko ajan... Soittaa joka päivä samoista asioista ja kyselee pojan vointia ja imetykset kakkimiset sun muut asiat.. Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän. Aluksi otin asian huumorilla, mutta nyt on ruvennu pinna kiristymään. Hän on ostanut itselleen vauvakirjan!!!!!!!, jossa on meidän pojan juttuja ja joulukortit hän on tehnyt meidän pojasta ja lähettää niitä sukulaisille. Me emme edes ole
sukulaisiin yhteydessä. Kiva sitten, kun ovikello
soi ja sieltä pamahtaa joku miehen serkku kylään mitään ilmoittamatta!!!!!! Olen keskustellut mieheni kanssa, että puhuisi äidilleen järkeä päähän, mutta kuulema hänen äitinsä ottaa sen niin
itseensä, että suuttuu ja itkeä vouhottaa kuolemaansa asti... Pitäisi mennä itsenäisyyspäivänä heille yökylään ja siitäkös anoppi ehdokas riemastui... Teki huoneen meille kaksi viikkoa sitten valmiiksi. Hän on ostanut joitakin soseita pojallemme ruoaksi,vaikka olemme
korvikkeella ja rintamaidolla. Olisiko neuvoja miten voisin hienovaraisesti sanoa , että poika on meidän ja minä olen pojan äiti..Onneksi hän asuu
n.100 km päässä. Vähän hirvittää ensi kesän
mökille meno,kun mökki on lähellä häntä..Ai niin ja naimisiinkin on meitä yrittänyt melkein joka soitolla...Hän on 73 v ja vaari on 78v. Pitää vaan jaksaa....

8

2300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

Aikalailla voisi sanoa kuin olisi minun kirjoittamani..

Kerro sinulle mitä tein yli-innokkaan anoppini kanssa!=)

Meillä kaikki alkoi kun olin viimeisilläni n 2kk ennen la!
      Anoppi soitti päivittäin ja kyseli vointiani ja tuntemuksiani, että joko kohta jne..
      Joka päivä samat jutut, joka ikinen!

Sama rulianssi jatkui kun poika syntyi, kävi jopa laitoksella ensimmäisenä päivänä 2kertaa!!

Anoppi muistutti jokaisella kerralla mainita, että hänen täytyisi nähdä poikaa joka ikinen päivä, kun muuttuu jo päivässä niin paljon..

Olin kurkkuani myöten täynnä anoppia ja hänen juttujaan, en vastannut enää hänen soittoihin, en kertakaikkiaan jaksanut.

Minulla on jo ennestään kaksi isompaa lasta, toinen koulussa ja toinen esikoulussa, lisäksi meillä on rakennusprojekti menossa, jossa mieheni viettää suurimman osan vapaa-ajastaan.
      Eli jäi minun tehtäväkseni viihdyttää anoppia!

Olin pojan 3kk neuvolassa jo niin väsynyt tähän touhuun, (josta olin tosin maininnut jo aikaisemminkin) että otin asian uudestaa puheeksi..
      Neuvolantäti oli sitä mieltä, että nyt saa loppua tämä touhu! Ja jos joku siitä lopun tekee, niin minä, mieheni ei siihen kuulemma koskaan kykenisi!
      Olin asiasta samaa mieltä, ainoa tavoitteeni oli, en tahtonut loukata anoppia missään tapauksessa!

Kirjoitin miehelleni kirjeen heti samana päivänä(hän kun oli lopen kyllästynyt murinoihini äidistään, eikä jaksanut kuunnella minua asian tiimoilta!)
      Ja hoidin asian niin, että mieheni jäi yksin kotiin ja sai rauhassa lukea kirjeen, jossa luki ihan suoraan kaikki anopista, kuinka olin niin kyllästynyt kaikkeen!
      Juttelimme asiasta illalla ja hän lupautui puhumaan äitinsä kanssa(mikä ei mielestäni ollut hyvä idea, koska hän ei kuitenkaan olis pystynyt sanomaan asioita suoraan!).
      Joten päädyimme siihen, että minä kirjottaisin anopilla sähköpostia, jotta hän saisi kaikessa rauhassa lukea viestin kotona ja miettiä asiota!

Anopista ei kuulunut kolmeen viikkoon mitään, alussa ei soittanut edes pojalleen, jolle hänellä on tapana soitaa päivittäin ja kysellä kuulumisia.
      Yhtenä päivänä soitin anopille ja kysyin oliko hän loukkaantunut. Ei kuulemma ollu, kyllä hän ymmärsi, kuulemma!

Anopissa ärsyttää edelleen kaikkein eniten se, kun hän käyttäytyy niin kuin poika olisi hänen, ei minun!

aikaisemmin esim kyläillessään, jos poika oli nukkumassa kun hän tuli, hän meni suoraan herättelemään poikaa, eikä siis antanut tämän nukkua rauhassa.
      Nykyään antaa nukkua(poika nukkuu ulkona parvekkeella), mutta vahtii itkuhälytintä ja jos edes hiukka vaunu heiluu, hän painuu suoraan kaivelemaan poikaa vaunuista, kysymättä minulta yhtikäs mitään! Ja tämäkö raivostuttaa, raivostuttaa niin todella!
      Olen sitä mieltä, jos minä laitan pojan nukkumaan, minä myös nostan hänet sieltä ylös, ei anoppi! Tietenkin mieheni hakee pojan jos nyt sattuu olemaan kotosalla, mutta hän on sentään lapsen isä!!

Sinulla sentään onnea, kun välimatkaa on noikin paljon, mutta meillä ei ole kuin vaivaiset 1.5km!

Parasta tässä on se, että olemme rakentamassa n50km päähän ja anoppi on jo ilmoittanut muuttavansa sitten perässä!=)
      Miehelleni olen ilmoittanut, että jos näin tapahtuu, niin hän saa muuttaa äitinsä kanssa, minähän jään silloin paljon mielummin vuokralle asumaan tänne hiukan pidemmälle=)!

Jos haluat voin lähettää sähköpostiin sinulle kirjeen minkä kirjoitin anopille, yleiseen jakeluun en sitä halua laittaa!

Voi tiedän/ymmärrän kuinka sisälläsi jyllää, mutta muista lapsi on SINUN ja SINÄ päätät lapsesi asiosta, ei anoppi!

Itsellä oli mielenterveyden menettäminen todella lähellä! Enkä vitsaile, vieläkin nousee karvat pystyyn kun asiaa ajattelen..
      Enkä usko että meidän "taistelu" on ollenkaan vielä ohi, jopa tiedän että ei ole!

Jos haluat keskustella asiasta lähemmin niin laitatko sähköpostiosoitteen.

äippäx3

• kuka pojan äiti on

mielestäni sun ei pidä ottaa itteesi kaikkea, anoppisi tarkoittaa vaan hyvää lapselle,
      lapsellasi on ihana mummu,
      mitä pahaa on vauvakirjassa, anna hänen kirjoittaa ja täyttää, tottakai hän täyttää teidän pojan juttuja, poikasi on anoppisi lapsenlapsi.
      Ton ikäiset mummut ja vaarit ovat sitä ikäluokkaa etteivät hyväksy avoliittoja, hienovaraisesti vaan sanotte että meette sitten joskus naimisiin (vaik ei olisi mitään aikomustakaan. Soittoihin voi vastata että, anteeksi mun täytyy nyt hoitaa tätä vauvaa, tai älä vastaa puhelimeen joka päivä, sanot vaan ettet ole kuullut puhelinta jne. Jos anoppisi ostaa soseita, ilmoittakaa hänelle ettei teidän vauva vielä syö niitä ja pyydät säästämään myöhempää käyttöö varten (jos päivää on) Ei mummuukaan tule itkettää (tunteet hänelläkin ovat)joskus mummut vaan innostuvat liikaa, voitte olla vähän etäisiä tässä vaiheessa, jos mummun jutut häiritsevät sinua, hyvä on kuitenkin käydä, jotta lapsi oppii tuntemaan mummun ja vaarin.
      Vaik sä et tarvitse ehkä anoppii ja appee, mut lapselle on hyvä jos on monta turvallista aikuista ympärillä. Suosittelen puremaan hammasta ja yrittämään rentoutua.
      "Muista" että sun miehesi kärsii myös, jos sä arvostelet jatkuvasti hänen äitään, hänelle äiti on varmaan tärkeä henkilö ja jokainen sana satuttaa.
      Meillä on ollut mummu pula, minulla ja myöhemmin lapsillani.

• anopista onnellinen

Alussa se oli meilläkin tuollaista, mutta aika harmitonta se minusta oli. Meidän esikoisemme oli ensimmäinen vauva koko miehen suvussa, joten hössöttäjiä oli muitakin kuin anoppi. Osa suvusta asuu niin kaukana, että laittelimme sitten kuvia sähköpostin kautta heille. Rauhoittui meno tuossa ajanmittaan. Tosin aina, kun uusi lapsi on syntynyt, ovat sännänneet puoliväkisin jo eka päivänä katsomaan tulokasta.

Nykyään appivanhemmat ovat lapsille tärkeitä ihmisiä, vievät metsäretkille, uimahalliin, kalalle yms juttuihin, itse en sitä kaikkea pystyisi heille tarjoamaan. Anoppilassa järjestyy lapsille tarvittaessa turvallinen ja tuttu hoitopaikka, eikä esimerkiksi vuorohoitoon ole tarvinnut lapsia laittaa. Joskus innostuvat vieläkin hiukan liikaa, mutta olen opetellut sanomaan, että nyt ei käy.

Noita ruokia ja vaippoja pitävät siellä aina, Lapsille on järjestetty omat sängyt ja lelut sinnekin, mutta eihän sekään ole keneltäkään pois, appivanhemmilla on iso talo, jossa on kyllä tilaa sille kaikelle. Ja omia rahojaanhan he lapsiimme laittavat. Haluavat myös vaihtaa auton isompaan, että kaikki lapset mahtuvat kyytiin, mutta sekin on heidän oma valintansa, minun puolestani hankkikoon vaikka pikkubussin, jos sen kokevat tarpeelliseksi.

• Tiitu

Ihan alkoi naurattaa.....onneksi minun anoppi(reilut 60-v) ei noin paha ole. Tunnen silti myötätuntoa!

Näin meillä:
      Ennen lapsen tuloa sain jouluisin aina vihjeen "kyllä joulu tuntuisi joululta jos olisi lapsia kylässä".
      Odotus aikana voinnistani oltiin erittäin kiinnostuneita. Minua harmitti se, sillä ei anoppi ollut kysellyt vointiani, jalkojeni turvotuksia tai pahaa oloani ennen raskauttakaan.

Kun lapsi syntyi onnittelut laitoksella eivät olleet kovin kannustavat "kiitos että jaksoit!" Tuli tunne kun olisin ollut tekemässä hänelle jotain karhun palvelusta.....masennuin.

Vaikka olimme jo etukäteen ilmoittaneet että emme halua kenenkään tulevan meille kotiin kun kotiudumme sairaalasta. Puhelin soi sen edestä! Mieheni totesi puheluiden jälkeen haikeana "äiti olisi niin halukas tulemaan...." Tunsin itseni häijyläiseksi ja pahan tekijäksi.
      Puhelin soi parhaimmillaan seitsemän kertaa päivässä(onneksi miehelläni). Aina samat kysymykset: miten menee? miten lapsi voi? mitä uutta on tapahtunut? Mieheni jaksoi urhoollisesti vastailla. Itse olisin mennyt luurin läpi jo aikoja sitten! Tunsin että minua ahdistellaan omassa kodissani. Eikö synnytys ollut tarpeeksi vaikeaa, että saan nyt anopin elämääni???

Nyt kun lapsi on lähes neljän kuukauden ikäinen, puhelut ovat onneksemme vähentyneet. Nyt soittoja tulee noin joka toinen päivä.

Onnekseni anoppini ei ole halunnut puuttua lapsen kasvatukseen. Eikä majaile meillä liian usein. Toivoisin vain että hän ymmärtäisi lastamme. Esim. kun lapsi vierastaa, sitä ei oteta syliin tai tulla koskettelemaan ja tungeta naamaa kiinni lapseen tai että lapsi pitää repiä sängystä nukkumasta kun mummi tulee kylää. Mummiko kuuntelee itkua ja lohduttaa yöllä kun unirytmi meni hänen takiaan sekaisen ja painajaiset valvottavat vierastamisen takia?!??!?!?!? On paljon muutakin mutta en halua niitä mainittavan sillä en minäkään halua loukata anoppiani enkä miestäni.

Yritän jaksaa. Olemme mieheni kanssa riidelleet aiheesta liiankin usein. Onneksi hän alkaa vihdoinkin olla sitä mieltä että minun ja lapsen hyvin vointi tulee etusijalla. Täytyy myöntää että miehelläni on muutamia pointteja joissa hän on oikeassa ja joita ajattelemalla yritän jaksaa.

Eivät isovanhemmat ikuisuuksia elä.
      Tämä on ensimmäinen lapsen lapsi.
      Äiti on eläkkeellä ei sillä ole mitään muuta tekemistä kuin soitella.
      jen.

Täytyy myös muistaa että jos ilmapiiri äidin ja anopin välillä on tiukka lapsi vaistoaa sen. Asiat pitää selvitä ennen kuin lapsikin vihaa mummia. Tai sitten kun lapsi oppii puhumaan ja kielii mummille miksi vanhemmat riitelevät kotona mummista.

Itse olen valmis sanomaan suuni puhtaaksi heti kun tilanne sitä vaatii. Karhu emo suojelee poikastaan isovanhemmiltakin!!! Nyt on vielä pärjätty mieheni sovittelu taidolla ja pitkällä pinnallani. Tukka tässä kyllä päästä lähtee ja masennus pahenee jos tilanne pahenee entisestään.

Jaksamista kaikille anopin omaaville!

t.Karhuemo

• yksi meistä

itselläni pientä vajaa vuoden ikäinen lapsi ja anoppi samaa luokkaa kuin sinulla tai teillä.
        alussa olin varsin kypsä anoppiin,koinko äitiyteni olevan uhattuna,lapis jos pitäisikin enemmän munnosta kun äidistä!!!???
        no tuosta en tiedä mutta kuitenkin suututti lievästi sanottuna innokas anoppi,mutta nyt olen tajunnut että se on vain suurta rakkautta ensimmäistä lapsen lasta kohtaan.
        tänäänjuuri luin haastattelun missä naiselta kysyttiin mitä isoäitiys merkitsee sinulle?
        vastaus:tulin mummoksi 55v ja luulin jo siihen mennessä kokeneenikaikki tunteet,mutta kun näin ensi kerran lapsenlapseni,koin niin suurta iloa,etten tiennyt sellaista tunnetta voivan ollakkaan olemassa,tuntui että nyt vasta kaikki oli valmista.YMMÄRRÄN NYT ANOPPIA ,vaikka välillä hieman harmittaa utelut juuri kakkaamisista ja syömisistä.
        JA AJATTELEMISEN AIHETA...miten itse luulette käyttäytyvänne kun pieni lapsenne aikanaan saa omia lapsia.
        en tahdo vähätellä tunteitanne tällä hetkellä mutta kerron omat tunteeni ja että helpotusta on luvassa...ja onhan se anoppi lapselle tärkeä...mummo 1 Ja onhan niistä varmasti apuakin...jos niitä ei olis niinkurjaa olisi.
        ANOPIN SIETO ONNEA JA HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA.

• ärsyttävä anoppi

Meil kans kiva anoppi niin kauan kun lapsi syntyi. Kuukausi oltiin kylässä ja herran jestas siinä oli kk liikaa.

Poika huusi kuumuutta ja anoppi lisäs vällyjä. Aloin antaan pojalle d-vitamiinia, jota poika innolla lusikoi itse, niin anoppi jo puristi poskista suuta ja kauhea huuto. Tunki pojalle 10 cm korkeaa tyynyä ja minä pistin, että ei tyynyjä, ei tyynyjä. Heitteli ilmaan 2-kuista, joka ei päätään kannattanut ja minä ku sanoin, että ei saa nakella, niin "kasvaa, kasvaa". Ei olisi saanut anopin mielestä yöllä syöttää! En osannut lasta anopin mielestä pukea (siis palellutin, kun en toppavaatteita pukenut, kun keli kuin Suomen kesässä). Ku kielsin istuttamasta lasta, ettei selkä mene pilalle, niin anoppi pisti, että hän on kasvattanut 14 lasta ja istutti menemään (ja useampi valittaa selkäkipuja). 2 kk tein töitä, että sain lapsen nukkuun ja nukahtamaan omaan sänkyyn ja ku anoppilaan mentiin, lapsi kannettiin ja hyssyteltiin uneen, vaikka kuin kielsin -eikä 11-kuinen vieläkään suostu nukkuun yksin eikä ilman nukutusta. Vaipan vaihdossa oli kolme käsiparia mukana. Lapsen korvikejauhot kun joutui keittään ja jäähdyttään, anoppi hyökkäsi niin kuin hakkaisin lasta ku nälkäänsä huusi ja oli tunkemassa pojalle KIEHUVAN KUUMAA TUTTIPULLOA SUUHUN!!!!!

Ja mikä parasta, minä kun valitin miehelle, niin se suuttui mulle!!!

No, onneksi meillä on muutama tuhat kilometri välimatkaa eikä anoppi pääse ilman viisumia kylään, että ei ole pelkoa, että olisi oven takana.

• ei ole

Luin viestiketjun ihan itkusilmässä. Minä kun antaisin mitä vaan vaan yli-innokkaasta anopista. Meillä kaksi lasta, eikä kummankaan puolelta ole innokkaita isovanhempia. Kukaan ei kysele vointeja, ei miten me pärjätään? Samaan aikaan kuitenkin rakennetaan omaa taloa ja pienempi vasta vauva ja vanhempikikin alle kaksivuotias...

• Zimba-83

mulla nousi ihan kiukku pintaan kun luin näitä. ei siis kirjottajien takia, vaan anoppien. meillä on kanssa ärsyttävä anoppi. ei yli-innokas, mutta mua on vaan alkanut niin sairaasti ärsyttämään melkeen joka asia hänessä. näin ei oo ollut aina, ja haluaisin sen muuttuvan takasin. heillä on kaksi lappsenlasta. toinen meidän. he eivät meillä käy. meidän pitäisi käydä joka viikko heidän luonaaan. tästä olen sanonut, mutta he eivät kotoaan liikahda mihinkään. mitään muuta teekkään kun ovat kotona. eivät käy missään! oikeesti! kun on joku esim. synttäri, niin heille pitäisi erikseen järjestää jotain, ettei vaan tarvii nähdä muita ihmisiä (ovat outoja kun arastelevat kauheesti kaikkia, esim. mun vanhempia). he eivät ikinä muista lastamme muulloin kuin jouluna ja synttärinä, mikä ei muutoin haittaisi, mutta ostavat koko ajan hoitolapsillensa (anoppini lastenhoitaja) leluja yms. en vaan jotenkin ymmärrä heitä, ja itselleni tulee monesti paha mieli kun ajattelen heistä näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      144
      5548
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3962
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2490
    4. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      0
      2350
    5. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      39
      2107
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      29
      2012
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1953
    8. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      20
      1884
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      42
      1745
    10. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      11
      1654
    Aihe