Minulla on erittäin rauhallinen sisäkissa yksiössä. Ei ole erityisen leikkisä ja suuren osan ajasta vain nukkuu.
Olen kuitenkin ostanut kissalleni paljon erilaisia leluja ja kissani onkin aivan ihastunut sellaisiin tikkuleluihin, joiden päässä on nauha, sulka tms. (eläinkaupasta).
Pyydän usein itse kissaani leikkimään, jos huomaan että se ei nuku eli vaan olla möllöttää. Usein kissa innostuukin ja pyrähtelee onnessaan. Olen kuitenkin miettinyt, että voinko tehdä kissasta tällä tavalla levottoman?
Mielestäni kissan pitäisi saada kuitenkin vähän liikuntaa ja siksi puuhaan ja leikin sen kanssa paljon muutamia kertoja päivässä, jos se vaan suostuu.
Jatkanko kissan aktiivista leikittämistä? Tekevätkö pyrähtelyt ja nauhan vaanimiset sille hyvää vai pitäisikö minun tukea sen rauhallisuutta ja antaa sen vain olla?
Teenkö karhunpalveluksen?
9
922
Vastaukset
- ihmeessä.
Jatka ihmeessä. Leikkiminen kissasi kanssa on paras tapa kissan mielestä palkita sitä. Kissan vietteihin kuuluu metsästäminen ja kissan saadessa saalis kiinni kissan aivoissa erittyy muistaakseni joitain hormoneja, jotka tuottavat kissalle hyvän olon tunnetta. Ilman tätä kissa voi masentua. Leikkiminen vastaa tätä saalistamista ja lelun kiinni saaminen on samantapainen hetki kuin saalistaminen. Näin muistelisin jostain ohjelmasta kuulleeni.
- Kissa leikkii
Kiitos vastauksesta! Hyvä kuulla, että kissan kanssa peuhaaminen ei haittaa kissan mielenterveyttä tai levollisuutta tms.
Kissa on siis aikuinen ja tullut minulle hylättynä löytäristä ja ollut nyt muutaman viikon vasta. Sopeutunut hienosti.
Aivan ensimmäinen leikkihetkemme tapahtui jo ensimmäisenä päivänä, kun houkuttelin kissaa pyydystämään nauhaa ja sen jälkeen olen aktiivisesti pyytänyt kissaa leikkimään. Viime aikoina sen pyrähtelyt ovat vain hurjistuneet. Ennen se pyydysteli nauhaa selällään maaten sängyllä, mutta nyt juoksee, hyppii ja pomppii ja vaanii ja liikkuu.
Mielelläni leikin kissan kanssa sen ehdoilla. Olen vain miettinyt tätä lisääntynyttä leikkimisen halua, että olenko aiheuttanut sen itse ja onko se tosiaan hyväksi, että kissa leikkii. Kissa ainakin selvästi nauttii leikkimisestä ja joskus jopa itse pyytää leikkimään. - Kissa leikkii
Kissa leikkii kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Hyvä kuulla, että kissan kanssa peuhaaminen ei haittaa kissan mielenterveyttä tai levollisuutta tms.
Kissa on siis aikuinen ja tullut minulle hylättynä löytäristä ja ollut nyt muutaman viikon vasta. Sopeutunut hienosti.
Aivan ensimmäinen leikkihetkemme tapahtui jo ensimmäisenä päivänä, kun houkuttelin kissaa pyydystämään nauhaa ja sen jälkeen olen aktiivisesti pyytänyt kissaa leikkimään. Viime aikoina sen pyrähtelyt ovat vain hurjistuneet. Ennen se pyydysteli nauhaa selällään maaten sängyllä, mutta nyt juoksee, hyppii ja pomppii ja vaanii ja liikkuu.
Mielelläni leikin kissan kanssa sen ehdoilla. Olen vain miettinyt tätä lisääntynyttä leikkimisen halua, että olenko aiheuttanut sen itse ja onko se tosiaan hyväksi, että kissa leikkii. Kissa ainakin selvästi nauttii leikkimisestä ja joskus jopa itse pyytää leikkimään.Tiedän kyllä että kissat leikkivät, mutta pelkona onkin se, että voinko omalla aktiivisella leikittämisellä tehdä kissasta levottoman. Yöt katti nukkuu sikeästi eikä inahdakaan. Usein leikitään myös kunnon leikit juuri ennen nukkumaan käymistä.
- löytökissa myös
Kissa leikkii kirjoitti:
Tiedän kyllä että kissat leikkivät, mutta pelkona onkin se, että voinko omalla aktiivisella leikittämisellä tehdä kissasta levottoman. Yöt katti nukkuu sikeästi eikä inahdakaan. Usein leikitään myös kunnon leikit juuri ennen nukkumaan käymistä.
Mä sain myös noin 1-2-vuotiaan kissan joka oli löytynyt hylättynä kerrostaloalueelta. Ja kun se tuli mun luokseni niin ei "osannut" leikkiä, nukkui ja söi ja oli mielellään "näkymätön" minulle. Silloin ajattelin, että se oli vaan oppinut sellaiseksi vanhassa huonossa kodissaan, tai sitten oli vain masentunut. Pikkuhiljaa sitten aloin leikittää sitä, oli hieman ihmeissään ja ensin katsoikin vaan silmä tarkkana vipeltävää narunpätkää tms. Viikossa sitten jahtasikin sitä läkähdykseen asti :) Aika nopeasti oppi sitten leikkimään oma-alotteisesti.
Nyt Nasu-kisu on 5-vuotias ja luulee kai olevansa koira :D Lempileikki nimenomaan on noutoa, minä heitän lelun ja Nasu tuo sen takaisin minulle. Ja taas heitetään. Useimmiten nykyään tulee pyytämään leikittämistä, eli kantaa minulle lelun syliin tai jalkojen juureen ja jää killittämään silmiin. Leikki-intoa on kuin pienellä pennullla :)
Yöt kuitenkin nukkuu ihan hiljaa ja rauhassa sängyn jalkopäässä, ei tajua olevansa yöeläin :P
Eli en mä ainakaan usko, että kissasta tulee mitenkään levoton leikittämisen ansiosta. Onnellisempi vain kun pääsee purkamaan luontaista energiaansa. Ja leikittämällä saat siitä myös läheisemmän itsellesi, kun se ei näe sua pelkkänä ruoan lähteenä :) Joten leikitä leikitä, siitä on iloa sekä sinulle että kissallesi :) - ihmeessä
Kissa leikkii kirjoitti:
Tiedän kyllä että kissat leikkivät, mutta pelkona onkin se, että voinko omalla aktiivisella leikittämisellä tehdä kissasta levottoman. Yöt katti nukkuu sikeästi eikä inahdakaan. Usein leikitään myös kunnon leikit juuri ennen nukkumaan käymistä.
Sama pätee kissoihin kuin lapsiinkin että se on terve kun se leikkii. Toki kissan pitää saada liikuntaa ja sisäkissoillahan sitä ei oikein muulla tapaa saakaan. Ei se leikkiminen tee kissaa levottomaksi vaan ainoastaan onnelliseksi. Itse myös olen ottanut uuden kissan noin kuukausi sitten eläinsuojeluyhdistyksestä. Meidän kissa on noin 1½-vuotias ja todella arka. Nyt pikku hiljaa alkanut reipastumaan ja leikkii ihan hulluna lelujensa kanssa. Itse olen myös ostanut samanlaisen hiiren mikä on tikun päässä mutta jostain syystä kisumme pelkää sitä eniten maailmassa, mutta kaikki muut lelut käy ja leikittyä tulee ihan kaikilla muillakin tavaroilla mitkä voisi kissamme jättää mielellään rauhaan kuten sähköjohdot jne. :) jatkakaa vain leikkimistä ihan rauhallisin mielin! Hauskoja leikkihetkiä teille!
- johtunee
Kissa leikkii kirjoitti:
Mielelläni leikin kissan kanssa sen ehdoilla. Olen vain miettinyt tätä lisääntynyttä leikkimisen halua, että olenko aiheuttanut sen itse ja onko se tosiaan hyväksi, että kissa leikkii. Kissa ainakin selvästi nauttii leikkimisestä ja joskus jopa itse pyytää leikkimään.siitä, että kissa on ollut niin vähän aikaa sinulla, eikä ole vielä kunnolla kotiutunut. leikittäminen auttaa rentoutumaan ja kotiutumaan. kissan kuuluu saalistaa, eli tässä tapauksessa leikkiä.
kissa masentuu helposti toimettomuuteen, joten jatka leikittämistä ahkerasti :)
- Skatter
Minun jo 6 v. kolli on vieläkin innokas leikkijä. Suosikkilelu on palloksi kääritty rapiseva pieni muovipussi. Kissani oikein odottaa päivittäistä juoksutuokiota. Kisuni rakastaa myös sanomalehti leikkiä. Sanomalehti laitetaan lattialle sitten lehden alta vähän vilautetaan sulkaa tai höyhentä.
Leikki ei tee kissaa levottomaksi. Raisun leikkituokion jälkeen maistuu sitten hyvin ruoka ja uni. Yleensä leikin n. klo 9-11 välillä. Sitten kun menen nukkumaan, kissa on jo leikeistä väsynyt, rupeaa syömään ja nukkumaan.
Leikit antavat sisäkissalle tarpeellista liikuntaa. - metsämyrmeli
Minkä ikäinen killisi mahtaa olla? meillä on 14v kissa, joka jaksaa leikkiä n. 5 minuuttia ennenkuin väsähtää. Mikäli kissasi on nuorehko, suosittelen kaiken maailman aktiviteetteja, leiki, käytä ulkona, järjestä vaikka mitä ohjelmaa. Alunperin kissa on ollut peto, joka elää saalistamalla. Ehkäpä kissariepusi on yksinkertaisesti hiukan masentunut ja kaipaa mitä tahansa ohjelmaa ikinä kykenet tarjoamaan. Antoisia hetkiä!
- Kissa leikkii
Löytökissa, joten vaikea sanoa, mutta ehkä noin 3-7v.
Minulla on kissalle reilusti aikaa ja pidän sen kanssa peuhaamisesta, jos se itse haluaa leikkiä. Kissan leikkimisinto on vain lisääntynyt ja leikin sen kanssa mielelläni. Mikä olisikaan hauskempaa kuin katsella nauhaa saalistavaa kattia! =D
Lisäksi muuntelen valmiita leluja niin, että esimerkiksi nauhan päähän olen sitonut kuivatun kalan (eläinkaupasta). Kissalle kala ei syötäväksi kelpaa, mutta leikkii sillä ihan hurjana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse814620Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.632062Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1281125
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891