Semmoisen vinkin antaisin synnyttämään menossa oleville, että jos kätilö suosittelee ja alkaa puhumaan teille epiduraalipuudutuksesta niin kannattaa ottaa se tai ainakin harkita sitä kunnolla ja nopeasti.
Mulle kätilö suositteli sitä melkein heti kun mentiin sairaalaan kovien kipujeni vuoksi. Itse en kuitenkaan tajunnut kuinka kipeä olin ja olin ajatellut etten ota sitä. Kaikki menikin sitten pipariksi ja siltä se tuntuikin. Toisaalta olenpahan kokenut synnytyksen niinkuin esiäitinikin:)
Puudutus vai ei
12
1356
Vastaukset
- ilman puudutusta
Minäkin synnytin ilman puudutuksia ja olen ihan tyytyväinen. En yritäkään väittää että synnytys ei sattunut mutta kaikki meni hyvin tällälailla.
Harkita siis kannattaa. On parempi ottaa puudutus kuin mennä paniikkiin kivusta ja vastustaa sitä joka lihaksella, silloin avautuminen vaan pitkittyy ja tulee kipeämmäksi. Mutta jos pystyy ilman puudutuksia rentoutumaan ja antamaan avautumisen tapahtua niin niinkin synnytys voi olla positiivinen kokemus. Sitä vaan ei toisen puolesta tiedä, eri ihmisillä on erilaiset kivut ja kipukynnykset.- aloittaja
Kyllä näin on, mutta ainakin minä kuuntelen seuraavan kerran ammattimaista kätilöä entä kivunhuuruista itseäni:)
Minulla on todella korkea kipukynnys, jonka kätilökin totesi moneen kertaan synnytyksen jälkeen ihmetteli miten hyvin selvisin ilman, että menin paniikkiin ja hysteeriseksi kivusta.. - lämpimästi
aloittaja kirjoitti:
Kyllä näin on, mutta ainakin minä kuuntelen seuraavan kerran ammattimaista kätilöä entä kivunhuuruista itseäni:)
Minulla on todella korkea kipukynnys, jonka kätilökin totesi moneen kertaan synnytyksen jälkeen ihmetteli miten hyvin selvisin ilman, että menin paniikkiin ja hysteeriseksi kivusta..Jos vähänkään tuntuu siltä, ettei meinaa jaksaa tai kipu käy liian vaikeaksi, niin ota ihmeessä puudutus. Omassa synnytyksessäni se oli kaikista positiivisin asia. Sen laiton jälkeen sain nukuttua pari tuntia ja kivut hävisivät täysin. Ponnistusvaihekin oli suht iisi, kun kipu oli puudutteen turvin täysin siedettävissä. En tiedä olisinko kestänyt enää noita viimeisiä senttejä ja vauvan ulostuloa, jos epparia ei olisi ollut.
- neulakammoiset...
lämpimästi kirjoitti:
Jos vähänkään tuntuu siltä, ettei meinaa jaksaa tai kipu käy liian vaikeaksi, niin ota ihmeessä puudutus. Omassa synnytyksessäni se oli kaikista positiivisin asia. Sen laiton jälkeen sain nukuttua pari tuntia ja kivut hävisivät täysin. Ponnistusvaihekin oli suht iisi, kun kipu oli puudutteen turvin täysin siedettävissä. En tiedä olisinko kestänyt enää noita viimeisiä senttejä ja vauvan ulostuloa, jos epparia ei olisi ollut.
Miten kannattaa hysteerisesti neuloja pelkäävän, ja jo verikokeessa pyörtyvän menetellä puudutuksen kanssa? Minun tapauksessani ei ole kysymys kivusta pelkäämisestä, vaan jännityksestä, joka laukeaa pyörtymisenä juuri esimerkiksi verikokeessa. Onko järkevää antaa laittaa puudutus, jos sen laittamisaikana pyörtyy ja alkaa krampata?
- laittoa
neulakammoiset... kirjoitti:
Miten kannattaa hysteerisesti neuloja pelkäävän, ja jo verikokeessa pyörtyvän menetellä puudutuksen kanssa? Minun tapauksessani ei ole kysymys kivusta pelkäämisestä, vaan jännityksestä, joka laukeaa pyörtymisenä juuri esimerkiksi verikokeessa. Onko järkevää antaa laittaa puudutus, jos sen laittamisaikana pyörtyy ja alkaa krampata?
ei itse näe joten kaipa se helpottaa neulakammoista..
- aloittaja
laittoa kirjoitti:
ei itse näe joten kaipa se helpottaa neulakammoista..
Sitä epiduraalin laittoa ei tunne niissä kivuissa. Jotkut on voinu tietenkin ottaa epiduraalin jo silloin kun kivut eivät ole olleet vielä todella kovat, niin silloin se varmaan ehkä tuntuukin.
Itse en tuntenut sen laittoa ja olen myös erittäin neulakammoinen, juuri esim verikokeen otto on ollut aina kova paikka.. Siinä ennen sen laittoa otetaan verikoe mutta sekään ei tunnu kipujen keskellä miltään..
Niin joo mulle siis laitettiin epiduraali mutta se epäonnistu lääkärin hätäilyn vuoksi. Toista ei enää ehditty laittamaan ja koko synnytys meni näin ollen ilman puudutteita. - tunsin
aloittaja kirjoitti:
Sitä epiduraalin laittoa ei tunne niissä kivuissa. Jotkut on voinu tietenkin ottaa epiduraalin jo silloin kun kivut eivät ole olleet vielä todella kovat, niin silloin se varmaan ehkä tuntuukin.
Itse en tuntenut sen laittoa ja olen myös erittäin neulakammoinen, juuri esim verikokeen otto on ollut aina kova paikka.. Siinä ennen sen laittoa otetaan verikoe mutta sekään ei tunnu kipujen keskellä miltään..
Niin joo mulle siis laitettiin epiduraali mutta se epäonnistu lääkärin hätäilyn vuoksi. Toista ei enää ehditty laittamaan ja koko synnytys meni näin ollen ilman puudutteita.sen epoiduraalilaiton kivun tai itseasiassa sen kun ihoa puudutettiin, se oli sellasta polttelua.Itse pistoksen kyllä tunsin mutta se tuntu siltä että jotain sinne työnnetään mutta kipua en tuntenu.Synnytys oli alkanu jo 8h enne epiduraalia mutta kohdunsuu oli vaan 3cm auki(vähän suoraansanottuna v%(/&%(/t kun polttoja oli ollu jo niin kauan eikä mitään edistystä.Epparin jälkeen oli kyllä suurimmat kivut poissa.Sitten annettiin supistuksia lisäävää eikä k.suu siltikään suostunut aukeemaan.Epparia vähän lisää(oli kanyyli selässä joten ei tarvinnu tökkiä uudestaa neulalla)ja supistuksia lisäävää tippaa nopeemmaks.Sitten 2h päästä oli sylissä pieni poikavauva:)
- yhen-äiti-80
neulakammoiset... kirjoitti:
mä tosin en oo koskaan pyörtyny mut pelkään neuloja tosi paljon, esim. hemoglobiinin otto saa vedet silmiin ja sydän hakkaa ulos rinnasta, verenpaineet kohoaa pilviin ja hikoilen vaan. Rokotuksissa ja verikokeissa sama juttu, en minäkään niin sitä kipua ehkä pelkään, siinä vaan on joku selittämätön juttu. Ja mullahan synnytyksen kivuliain osuus oli tipan laittaminen kämmenselkään.
Otin siis epiduraalin kätilön pitkän suostuttelun jälkeen ja suosittelen sitä myös neulakammoisille, koska sitä neulaa ei nää eikä sen laitto tunnu miltään niin minulle se oli ainakin tosi positiivinen kokemus....siinä laiton yhteydessähän voi hengitellä ilokaasua jos se helpottaa oloa, mulla tosin aiheutti vaan pahan olon mutta veipähän ainakii ajatukset pois siitä epiduraalin laittamisesta.
- embo73
huomioon myös muut kivunlievitykset kuin epiduraalin?! Ekassa synntyksessä sain epiduraalin ja toiseen synnytykseen mennessäni olin ihan varma, että haluan silläkin kertaa saman puudutuksen. Mutta minullepa laitettiin kohdunkaulan puudutus, joka oli aivan yhtä autuas olotila kuin epiduraalillakin. Suosittelen siis sitä. Käsittääkseni siitä on myös vähemmän haittaa vauvalle, kuin epiduraalista?
- molempia...
Ensimmäisen synnytin ilokaasun varassa ja toisen epiduraalilla.
Epiduraalisynnytyksestä voin sanoa, että tuntui kuin ei olisi synnyttänyt laisinkaan. Kipuja ei ollut juurikaan, lukuunottamatta viimeisiä suppareita. "Jos kipu olisi esim. litran pullo, niin kipua oli jäljellä ehkä 3 desiä".
Pelkällä ilokaasulla kivut olivat valtavat, mutta tunne synnytyksen jälkeen oli aivan mahtava. Olin tehnyt sen, minkä naiset jo tuhansia vuosia sitten! - Helvetin läpikäynyt
Jos harkitsette epiduraalia, niin miettikää valmiiksi myös sen haittavaikutukset. Epiduraali heikentää ponnistusrefleksiä, haittaa lantionpohjan lihasten myötäämistä, estää kehon oman endorfoonin tuotantoa ja saattaa heikentää supistustoimintaa, jolloin joudutaan lisäämään oksitosiiniä.
Omalla kohdallani sai epiduraalin kohdunsuun ollessa 4cm auki. Supistukset kuitenkin heikkenivät niin, että 4½ tuntia myöhemmin kätilö ehdotti, että jatkettaisiin ilman epiduraalia, jotta synnytys etenisi. Epiduraalin aikana olin saanut oksitosiinia tipassa, jonka annostusta lisättiin koko ajan epiduraalin kuluessa, sillä supistustoiminta harveni harvenemistaan. Kun puudutus haihtui, iski helvetilliset kivut 1000 kertaisina aiempaan verrattuna. Kehon oma endorfiinituotanto ei ollut synnytyksen rasituksen tasolla, ei lähimainkaan. Olin aivan sekopäinen kivusta, enkä osannut pitää puoliani, mm. kertoa etten tunne tarvetta ponnistaa. Niinpä päädyin ponnistamaan sängyllä selälläni kuin kala kuivalla maalla. Jokaisella ponnistuksella olo tuli aina vain pahemmaksi ja pahemmaksi, olin aivan varma että kuolen ja repeän joka paikasta.
En revennyt, lapsi on ihana ja terve ja lääketieteellisesti kaikki meni loistavasti. Sieluni vain repesi ja mitään hyvää ja onnellista oloa en tuntenut saatuani lapsen syliini. Itkeskelin laitoksella yöt pahaa oloani, mutta kukaan ei tajunnut millaisessa tilassa oli, pidettiin vaan hyvänä sitä, että äidin mieli oli herkistynyt. Ei mitään keskusteluapua, vaikka henkisesti minä synnytyksessä kuolin. Rakastan lastani, mutta synnytyksen aiheuttama trauma oli niin valtava, että hän todennäköisesti jää ainoaksi, sillä en ole vielä näin 10kk myöhemminkään selviytynyt traumastani.
Jos tekisin jotain toisin: Pitäisin huolen, että saan ammeen. Aktiivinen Synnytys Ry:ltä sen voi tilata ja varata. Hankkisin kirjallisen luvan synnytyssairaalalta, että saan synnyttää veteen. Hankkisin kirjallisen lupauksen siitä, että jos jostain syystä joudun ottamaan epiduraalin, minua ei heitetä julmasti, alistavasti ja nöyryyttävästi helvetin portille synnyttämään luomuna ilman kehon omien endorfiinien turvaa.- aloittaja
Kuulostaa vähän mun synnytykseltä, paitsi meillä sairaalassa ymmärrettiin hyvin mitä olin juuri kokenut. Kätilö käskikin käymään synnytystä läpi keskustelemalla niin kauan, että tuntuu, että sen on saanut läpikäytyä. Kätilö myös kehoitti menemään pelkopolille ennen seuraavaa kertaa, että saa jutella asioista ja suunnitella synnytyksen tarkemmin. Vaikka synnytys oli rankkakokemus tuntui, että kätilö oli minusta enemmän huolissaan kuin minä itse:)
Just siihen ponnistusvaiheeseen (tunnin kestäneeseen) oisin sitä epiduraalia eniten kaivannut, se oli aika #####. Kivut oli niin kovat etten pystyny ääneen sanomaan, että molemmista jaloista veti suonta mikä hankaloitti ponnistusta entisestään.. Minä en revennyt koska mulle jouduttiin tekemään eppari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107582
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293517Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352564Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?621364