yli innokas anoppi

hömötintti

Meillä on esikoispoika ja mieheni äidille ensimmäinen lapsenlapsi, poika 2,5kk vanha. Anoppi
ehdokas oli mukava ennen jälkikasvua, mutta heti pojan tultua maailmaan hän on muuttunut ja vouhottaa koko ajan... Soittaa joka päivä samoista asioista ja kyselee pojan vointia ja imetykset kakkimiset sun muut asiat.. Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän. Aluksi otin asian huumorilla, mutta nyt on ruvennu pinna kiristymään. Hän on ostanut itselleen vauvakirjan!!!!!!!, jossa on meidän pojan juttuja ja joulukortit hän on tehnyt meidän pojasta ja lähettää niitä sukulaisille. Me emme edes ole
sukulaisiin yhteydessä. Kiva sitten, kun ovikello
soi ja sieltä pamahtaa joku miehen serkku kylään mitään ilmoittamatta!!!!!! Olen keskustellut mieheni kanssa, että puhuisi äidilleen järkeä päähän, mutta kuulema hänen äitinsä ottaa sen niin
itseensä, että suuttuu ja itkeä vouhottaa kuolemaansa asti... Pitäisi mennä itsenäisyyspäivänä heille yökylään ja siitäkös anoppi ehdokas riemastui... Teki huoneen meille kaksi viikkoa sitten valmiiksi. Hän on ostanut joitakin soseita pojallemme ruoaksi,vaikka olemme
korvikkeella ja rintamaidolla. Olisiko neuvoja miten voisin hienovaraisesti sanoa , että poika on meidän ja minä olen pojan äiti..Onneksi hän asuu
n.100 km päässä. Vähän hirvittää ensi kesän
mökille meno,kun mökki on lähellä häntä..Ai niin ja naimisiinkin on meitä yrittänyt melkein joka soitolla...Hän on 73 v ja vaari on 78v. Pitää vaan jaksaa....

12

1943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlainen!

Olen jo monta vuotta odottanut lapsenlapsia, mutta ei ole kuulunut. Voisin kuvitella olevani juuri tuollainen hössö kuin anoppisi. Minun tyttäreni tosin pistäisi minut ojennukseen jo alkumetreillä. Ei ole mikään hienotunteinen tyyppi, meinaan. Sanoisi suorat sanat ja luulenpa etten kelpaisi edes lapsenlikaksi hänen lapsilleen. Siispä yritän hillitä itseäni jos ja kun se aika koittaa. Jos mummo ei puutu varsinaisesti elämäänne, niin anna nauttia ja hössöttää. Kyllähän sen nyt kaikki muutkin ymmärtää, että mummolla menee yli. Yritä kestää!

• Toistaiseksi vielä lapseton

Mikäs minä olen sinua neuvomaan, kun itselläni ei ole vielä lapsiakaan... Jos Luoja suo, niin joku päivä... No, neuvon kuitenkin.

Kuvitteletko sinä, että teidän lapset ovat vain teidän lapsianne, että voit omia heidät kokonaan itsellesi? Kyllähän he kiinnostavat muutakin sukua, jotka haluavat luoda suhteita heihin. Miksei kiinnostaisi ja miksei saisi kiinnostaa? Tietysti kohtuus kaikessa.

Muista kuitenkin, että joku päivä sinunkin pieni pojanpallerosi on iso mies, joka jättää sinut yksin ja etsii itselleen oman naisensa ja alkaa perustaa omaa perhettään. Toivottavasti miehesi on sitten vielä elossa ja olette yhdessä, että on edes joku pitämässä seuraa sinulle, kun pieni pojanpallerosi ja muut lapsesi sekä heidän puolisonsa eivät halua nähdä sinua...!

Oletko ajatellut vielä niin pitkälle, mitä teet sitten, kun lapsesi jättävät sinut yksin? Etkö kaipaisi omia lapsiasi ja ajanviettämistä heidän ja heidän lastensa (sinun lastenlastesi) kanssa?

Luuletko, ettet itse olisi kiinnostunut oman pikku-pojanpallerosi elämästä sen jälkeen, kun olet kasvattanut hänet? Vähintä mitä odottaisit poikasi elämänkumppanilta on alkeellinen kunnioitus sinua kohtaan edes sen takia, että se olet muuten SINÄ, joka kasvatti pojastasi toivottavasti ihanan miehen jollekin naiselle...

Anopit on usein hankalia, mutta muista, että ilman anoppiasi ei olisi miestäsi (=> rautalangasta väännettynä: anoppisi on miehesi äiti).

P.S. Välien rikkominen ja negatiivinen asenne sukulaisiin tuppaa siirtymään perintönä sukupolvesta toiseen. Sitä niittää, mitä kylvää. Joku päivä sinä saatat olla jonkun anoppi, jos elät sinne asti. Ehkä tuleva miniäsi toivoisi sinun pikaista kuolemaasi tai poissapysymistä elämästään (ja poikasi elämästä) yhtä kovasti kuin sinä oman anoppisi.

• hyvänen aika!

mitä p:aa kirjoitat

• heidän

lapsensa on heidän omansa ja sillä selvä. Tuossa vaiheessa kenties yhteiselämä on vielä jonkinverran harjoittelua ja sen ehkä haluaisi tehdä rauhassa.
        Niin paljon on luettu juttuja anopeista jotka omivat lapsenlapsensa ja yrittävät kasvattaa heitä omien arvojensa ja systeemiensä mukaan. Kyllä tuollainen touhottaminen varmasti säikäyttää ja häiritsee.
        Sukulaisiin voi myös olla sellaiset välit,että kaikkea ei tarvitse heille tilittää,vaan voi elää enemmän omaa elämäänsä.

• aikuista ihmistä

liikuttaa anopin jutut noin paljon? Jätä omaan arvoonsa rouvan höpinät ja touhotukset. Annat itsestäsi kuvan, että itsetuntosi on heikko, kun toisten tekemiset tuolla tavalla vaikuttaat, vielä 100 kilometrin päästä puhelimen kautta...

Huumoria kehiin! Eukkohan on jo ikääntynyt ja saattaa sikälikin hömpöttää.

• kokenut

Ei se nyt ihan noinkaan ole! Kun se puhelin pirisee ja pärisee parin tunnin välein, asia on ihan olematonta ja täysin naurettavaa. Itse on väsynyt ja haluaisi keskittyä välillä omassa kodissa rauhassa olemiseen ja elämiseen - mutta ei, puhelin se vaan soi ja soi. Jos ei vastaa, niin se soi kahta kauheammin ja poliisi soittaa seuraavaksi, että onko teillä kaikki hyvin siellä.

Se on yhtä helv***tiä ja puhelinterroria!

Meinaan, että on kokemusta anopista, joka soitteli meille parhaimmillaan yli viisi kertaa _joka päivä_. Aamulla ennen kahdeksaa ja illalla klo 23 jälkeen. Asiat oli esim niinkin tähdellisiä, kuin että hän halusi jutella puhelimessa koiramme kanssa! Tai lähettääkö hän meille suklaata vai ei (kolmikymppiset helsinkiläiset ihmiset ei sitä varmaan itse halutessaan mistään saa).

Itsellänikin paloi siihen hommaan pinna. Sanoin asiasta ihan suoraan, että en moista jaksa; minun pitää 3-vuorotyön takia saada nukkuakin rauhassa. Meillä tilanne onneksi rauhoittui pikkuhiljaa suoraan asiallisesti sanomiseen. Onni on, ettei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia oman reviirini pitämisessä. Nyt olemme mekin saamassa perheenlisäystä. Anopille pitäisi joulun aikaan kertoa. Hirvittää jo nyt, mikä show siitä alkaa...

• Nimetön
        kokenut kirjoitti:

Ei se nyt ihan noinkaan ole! Kun se puhelin pirisee ja pärisee parin tunnin välein, asia on ihan olematonta ja täysin naurettavaa. Itse on väsynyt ja haluaisi keskittyä välillä omassa kodissa rauhassa olemiseen ja elämiseen - mutta ei, puhelin se vaan soi ja soi. Jos ei vastaa, niin se soi kahta kauheammin ja poliisi soittaa seuraavaksi, että onko teillä kaikki hyvin siellä.

Se on yhtä helv***tiä ja puhelinterroria!

Meinaan, että on kokemusta anopista, joka soitteli meille parhaimmillaan yli viisi kertaa _joka päivä_. Aamulla ennen kahdeksaa ja illalla klo 23 jälkeen. Asiat oli esim niinkin tähdellisiä, kuin että hän halusi jutella puhelimessa koiramme kanssa! Tai lähettääkö hän meille suklaata vai ei (kolmikymppiset helsinkiläiset ihmiset ei sitä varmaan itse halutessaan mistään saa).

Itsellänikin paloi siihen hommaan pinna. Sanoin asiasta ihan suoraan, että en moista jaksa; minun pitää 3-vuorotyön takia saada nukkuakin rauhassa. Meillä tilanne onneksi rauhoittui pikkuhiljaa suoraan asiallisesti sanomiseen. Onni on, ettei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia oman reviirini pitämisessä. Nyt olemme mekin saamassa perheenlisäystä. Anopille pitäisi joulun aikaan kertoa. Hirvittää jo nyt, mikä show siitä alkaa...

meillä kans menee anopilla vähän yli, kun ei näe tai kuule enään muita ihmisiä, kun vauva on lähellä...Omaan kotiinsa ostanut sille sängyn, syöttötuolin, leluja, vaippoja, hoitotarvikkeita ja kaapin täyteen ruokaa.Vähän väliä tuo muovikassillisen vaatteita pojalle, tuntuu ettei ite kerkiä ostamaan mitään, kun sitten anopin ostamat menis hukkaan..Muuten on erittäin mukava ihminen, että en kehtaa pilata hänen iloaan ensimmäisestä lapsenlapsesta, mutta välillä vaan ottaa pattiin kamala hössötys..Kylässäkin jos ollaan yhtäaikaa, niin jos on vauvan ruokaaika, tai vaipanvaihto tai muuten vaan vauva käy vaikka vähän itkemään, niin anoppi on heti hoitamassa..kotona kanssa vähän sama juttu, että tuntuu itestä vähän turhauttavalta joskus, että mitähän tässä nyt sitten ite tekis...Anoppi myös käyttää sanoja: meidän vauva, mummin rakas..on myös huomaamattaan sanonut itseään äidiksi ja lapsen pappaa isäksi...onkohan tämä ihan normaalia??? Anoppimme on alle 50 ja me olemme parikymppisiä vanhempia.Muuten anoppi on kyllä huomaavainen ja ymmärtäväinen, eikä puutu meidän suhteeseen.

• esikoisen äiti

Meillä on anoppi JA minun äitini samanlaisia...ei ehkä noin vauhkoja mutta soittelevat ja kyselevät aina samat kysymykset ja neuvovat..mutta entä sitten??olen vata äidiksi tullut(saman ikäinen poika kuin teillä) enkä todellakaan ole niin haka lastenhoidossa(en edes omani)että voisin jättää anoppini ja äitini neuvot omaan arvoonsa..toki anoppisi on jo iäkäs ja hänen vauvanhoito vinkkinsä saattavat olla jo hiukan vanhentuneita(anoppini äiti on saman ikäinen ja totesi että kun vauva siirtyy kiinteään ruokaan, niin EI perunaa, vaan porkkanaa ja VOITA, että sikäli)mutta siksipä voitkin vaan sanoa että "jaa, jaa ihanko totta, pitää kokeilla" jos neuvoo ja teet sitten niinkuin itse parhaaksi näet...Koitahan kestää, mummiksi on ilmeisesti mukava tulla, joten anna hänen hössöttää..varsinkin kun ei pojan poikaansa ilmeisesti kovin usein näe.... :) (helppohan se on vieraan sanoa, mutta yritä)

• ja lapsi itsekin

..nuori tytönhupakko kirjoitustyylistäsi päätellen ja otat asiat liian vakavasti, kun et ole elämää kokenut. Lapsia vain pitänyt päästä hankkimaan. Ikää tuskin sinulla kolmeakymmentä ja mies varmaan parikymmentä vuotta itseäsi vanhempi. Kyllä hyvin ymmärtää anoppiakin, jos on ensimmäinen ja ainoa lapsenlapsi, kauan odotettu ja vanhemmalla iällä mummoksi tullut. Voi tulla vielä sekin aika, jolloin anopin tai muun sukulaisen apu on korvaamatonta oman jaksamisen ehtyessä. Olet sitä tyyppiä, joka polttaa sillat takanaan joka ihmissuhteessa.

• lisää

ja soita joka päivä, josko voisi tuoda viikonloppuna lapset hoitoon. Ei ne lapset vieraan hoidossa kuole, edes anopin.
      Omasta kokemuksesta tiedän, että viikonlopun jälkeen tulee automaattisesti kahden viikon tauko yhteydenpitoon.

Ja jos tämä ei auta, ota aina puheeksi, josko anoppi voisi tulla päivisin hoitamaan ihania lastenlapsiaan, kun tekisi mieli mennä kirjastoon, ostoksille ja salille tai olla muuten vain rauhassa. Kun tulet reissusta, ehdota heti uutta aikaa, mieluummin viikon sisään.

Kun menette kylään, jätä lapsi hänen hoitoonsa, ja huikkaa vain ovelta, että "ruokaa muuten on kassissa". Äläkä ilmoita paluuaikaa. Juttuun kuuluu, että huokailet takaisintullessa, kuinka mukava oli rentoutua hetki ilman jälkikasvua.

Nämä ovat käsitykseni mukaan huomattavasti tehokkaampia seerumeita, kuin mitkä tahansa jutut "omasta lapsesta" tai "hullun anopin kesyttämisestä". Ja toimivat vielä uskomattomas tehokkaasti ja nopeasti.

Ilmiötä voi voimistaa puhumalla lasten kanssa laajasti siitä, mitä tällä kertaa anoppilasta tuodaan tuliaisiksi, ja arvostelemalla sitä jääkaapin oveen. Jos p kestää, voi lisäksi arvuutella erotessa, että mitähän tuliaisia sitä huomenna saadaan...

Yksi tehokkaimmista tavoista on sitouttaa lastenhoitotehtäviin myös appiukko, jolloin hänkin rupeaa luonnostaan jarruttelemaan liikaa kyläilyä ja yhteydenpitoa.

Parhaimmillaan lopputuloksena on kerran viikossa anoppilan järjestämä vapaailta. Ja jos into on yhtä kovalla tasolla, kuin väität, en usko, että 100km matkalla olisi edes hidastuttavaa vaikutusta.

On tietysti luvallista vaihtaa oman lapsensa jokainen vaippa, mutta minä ainakin mielelläni välillä annan sen muiden hoitoon.

Tietysti, jos kyseessä on ainoa, ja rakastaa pyllypesua, niin kannattaa tallettaa videolle jokainen kerta, jotta voisit sitten katsoa ja näyttää videolta, miten sitä ennen, kun oma lapsesi harjoittelee vaihtamaan oman lapsensa vaippoja.

Niin se vain on, että pienikin sessio täyttä vastuuta lapsesta muistuttaa anopille, mistä on kyse, ja into alkaa laantua...

• jossa

ei tarvi välttämättä polttaa välejä, eikä sanoa rumasti.

• toinen miniä

Meillä sama tilanne, onneksi pitempi välimatka ja mies osaa sanoa äidilleen tarpeeksi selkeästi missä menee yli. Mutta niitä ylilyöntejä sattuu silti... silloin puren hammasta ja soitan siskolleni, hänellä on ihana anoppi, mutta muuten kestämistä miehen sukulaisissa joten olemme toisillemme henkireikinä. Puhelinlaskut kasvavat varsinkin pitemmillä vierailulla aikamoisiin summiin. Ja meillä on kuitenkin yksi syy kestää miestemme umpikahjoja sukulaisia...perintö!!! Ei vaiskaan, vaan se että omat vanhempamme ovat myös sekopäitä ja silti aviomiehet jaksaa olla niitten kanssa puheväleissä. Suvun kannattaa pitää ainakin jossain määrin yhtä, sieltä sitä tukea kuitenkin tiukan paikan tullen haetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18154
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      5032
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4677
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      27
      4590
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4400
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      61
      4278
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      3873
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3525
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      40
      2804
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2519
    Aihe