mikähän ensikoiraksi

????????

hei!

Olen jossain vaiheessa hankimassa koiraa.
Mutta se kuitenkin saa hieman odottaa aikaansa, säännöllinen työ ja hieman isompi asunto...kun on tuo kissakin jo, ja ihmisiä kaksi.

Lapsuuteni kodissa on ollut kaksi hirvikoiraa sekä isokoinen villakoira (varmaankin joku sekarotunen) (en rotua muista millään)
Koirista siis tiedän jotain, koulutuksesta jne.
Mutta siis itse en ole koskaan kouluttanut...seurannut kylläkin.

Mikä siis olisi hyvä ensikoira?
Tykkäisin isosta koirasta, mutta itse en ole mikään isokoinen (mieheni kyllä on) mutta kuitenkin....voiko pieni ihminen pärjätä ns isomman koiran kanssa.
Isokokoisilla tarkoitan kain ns keskikokoista, varmaan tajuatte mitä tarkoitan.

jos asiallisia vastauksia saan, niin ois mukavaa...

t:ninni

23

1244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mätässä

Minkä tyyppisistä koirista pidät? Paimenkoirista/ noutajista/ pystykorvista/ molosseista/ terriereistä/ ajokoirista? Metsästyskoiraa en tosin suosittele, ellet aio käydä myös metsällä, ihan jo koiran viettien ja käyttöarvonkin takia. Oletko aktiivinen ja valmis harrastamaan myös jotain vai haluatko koiran pelkäksi seuraksesi?

Esimerkiksi kultaiset noutajat ovat usein suht pehmeäluonteisia, mutta toisaalta taas melko aktiivisia koiria eli kaipaavat liikuntaa ja tekemistä, koska ne jalostettiin aiemmin metsästyskäyttöön vaikka nykyään lähinnä seura- ja harrastuskoiria ovatkin.

• juu eli...

Kyllä olisin koiran kanssa aktiivinen, eli olisi muutakin kuin "tavallista" ulkoilua.
        Tuollaiset noutaja tai paimenkoira olisi mukava.
        Olen paljon ihaillut saksanpaimenkoiraa, mutta sehän on todella vaativa koira (kaikkihan vaatii), mutta ymmärtääkseni tuossa rodussa pitää olla hyvää tuntemusta ja luottamista itseensä kasvattjana.

Jotkut jopa puhuu että saksanpaimenkoirat olisi enemmän ja enämmän luonnevikaisia, koska rotu pitkälle jalostettu...
        onkohan tuo noin?
        kun kerta on palvelukoirista, kai suosituin...

Lähipiirissä on myös labradorinnoutaja, mukava koira myös....

mutta eiköhän se koira jostain löydy.
        Sitten on myös toisenlainen ääripää, jota olen ihastellut...eli mäyräkoira=)

• valinta..
        juu eli... kirjoitti:

Kyllä olisin koiran kanssa aktiivinen, eli olisi muutakin kuin "tavallista" ulkoilua.
        Olen paljon ihaillut saksanpaimenkoiraa, mutta sehän on todella vaativa koira (kaikkihan vaatii), mutta ymmärtääkseni tuossa rodussa pitää olla hyvää tuntemusta ja luottamista itseensä kasvattjana.

Jotkut jopa puhuu että saksanpaimenkoirat olisi enemmän ja enämmän luonnevikaisia, koska rotu pitkälle jalostettu...
        onkohan tuo noin?

Itse olen törmännyt erittäin ihana luonteisiin saksanpaimenkoiriin, mutta en osaa tarkemmin sanoa kun en omista kys. rotua. Varsin toiminnanhaluisia ne ainakin ovat.

Mitäs miletä olet suomen lapinkoirasta? Keskikokoisia, rauhallisia, helppoja kouluttaa, nättejä ja oivallisia harrastuskumppaneita. Ja sopivat erinomaisesti myös ns. kotikoiraksi ja ulkoilukaveriksi.

Mutta vaihtoehtoja on monia. Tärkeintä on tutustua moniin rotuihin ja selkeästi sulkea pois rodut joilta löytyy vaatimuksia joita ei itse pysty täyttämään/koiralle tarjoamaan.
        Kyllä se oma rotu löytyy, tsemppistä vaan!

• mätässä
        juu eli... kirjoitti:

onkohan tuo noin?

Sakemanni on tosiaan kärsinyt myös aika paljon liiallisesta muodista ja siitä, kun osa kasvattajista on havitellut vain rahantuloa... Mutta kyllä niitä tervepäisiäkin vielä löytyy, jos jaksaa tutkia kunnolla vanhemmat ja sukupuun. Tietenkään tämäkään ei ole mikään pomminvarma keino saada tervepäistä yksilöä, sillä myös koiran kokemukset vaikuttavat luonteen muodostumiseen ja osalla voi olla hankalampi luonne, vaikka vanhemmilla ei olisi.

Toinen, hyvin puhuttu juttu sakemannien kanssa on (lähinnä näyttelylinjaisten) selkälinja... Varsinkin näyttelyissä näkee hirveästi koiria, joiden selät ovat ihan järkyttävän laskevat. Tosin jenkeissä tämä on mennyt vielä sairaammaksi kuin meillä, mutta silti, näkee Suomessakin monia sakuja, joiden selkälinja on aika karsea. Käyttölinjaisilla on yleensä normaalimmat selkälinjat, mutta nehän ovat tietty vielä aktiivisempia ja niiden kanssa tulee mieluiten harrastaa palveluskoiralajeja. Jos aktiviteeteista juuri palveluskoiralajit kiinnostavat sinua, käyttösakemanni voisi kuitenkin olla hyvä ratkaisu? Sellaisen kanssa voi harrastaa myös mm. raunioita ja paljon muitakin lajeja, onhan kyseessä monikäyttökoira.

Tietty, jos sakemanni tuntuu turhan hankalalta vaihtoehdolta, sitä tuskin kannattaa ottaa. Mutta jos et ole varma onko se turhan hankala, kannattaa ottaa yhteys saksanpaimenkoiraliittoon: http://www.spl.fi/ Siellä varmasti kerrotaan tarkemmin sakemannin koulutuksesta niistä kiinnostuneille.

Labbikset ovat yleensä ihmisystävällisiä ja omistajalleen uskollisia, mutta monet niistä ovat varsinkin murrosiässä jääräpäisiä. Mainitsin tämän vain nyt jo etukäteen jotta tiedät, mutta enemmän tietoa siitäkin saat varmasti labradorinnoutajakerholta: http://www.labradori.fi/

Onko collie käynyt mielessäsi? Pitkäkarvaisen collien kanssa turkinhoito voi olla melko työlästä, lyhytkarvaisella helpompaa. Lyhytkarvainen on luonteeltaan yleensä jonkin verran aktiivisempi. Perusluonteeltaan pehmeä ja herkkä, uskollinen ja ihmisystävällinen. Tässä haittapuolena on se, että varsinkin pk collieissa esiintyy myös arkuutta ja liiallista alistuvuutta. Collieyhdistys: http://www.collieyhdistys.fi/

• sinulle...
        mätässä kirjoitti:

Sakemanni on tosiaan kärsinyt myös aika paljon liiallisesta muodista ja siitä, kun osa kasvattajista on havitellut vain rahantuloa... Mutta kyllä niitä tervepäisiäkin vielä löytyy, jos jaksaa tutkia kunnolla vanhemmat ja sukupuun. Tietenkään tämäkään ei ole mikään pomminvarma keino saada tervepäistä yksilöä, sillä myös koiran kokemukset vaikuttavat luonteen muodostumiseen ja osalla voi olla hankalampi luonne, vaikka vanhemmilla ei olisi.

Toinen, hyvin puhuttu juttu sakemannien kanssa on (lähinnä näyttelylinjaisten) selkälinja... Varsinkin näyttelyissä näkee hirveästi koiria, joiden selät ovat ihan järkyttävän laskevat. Tosin jenkeissä tämä on mennyt vielä sairaammaksi kuin meillä, mutta silti, näkee Suomessakin monia sakuja, joiden selkälinja on aika karsea. Käyttölinjaisilla on yleensä normaalimmat selkälinjat, mutta nehän ovat tietty vielä aktiivisempia ja niiden kanssa tulee mieluiten harrastaa palveluskoiralajeja. Jos aktiviteeteista juuri palveluskoiralajit kiinnostavat sinua, käyttösakemanni voisi kuitenkin olla hyvä ratkaisu? Sellaisen kanssa voi harrastaa myös mm. raunioita ja paljon muitakin lajeja, onhan kyseessä monikäyttökoira.

Tietty, jos sakemanni tuntuu turhan hankalalta vaihtoehdolta, sitä tuskin kannattaa ottaa. Mutta jos et ole varma onko se turhan hankala, kannattaa ottaa yhteys saksanpaimenkoiraliittoon: http://www.spl.fi/ Siellä varmasti kerrotaan tarkemmin sakemannin koulutuksesta niistä kiinnostuneille.

Labbikset ovat yleensä ihmisystävällisiä ja omistajalleen uskollisia, mutta monet niistä ovat varsinkin murrosiässä jääräpäisiä. Mainitsin tämän vain nyt jo etukäteen jotta tiedät, mutta enemmän tietoa siitäkin saat varmasti labradorinnoutajakerholta: http://www.labradori.fi/

Onko collie käynyt mielessäsi? Pitkäkarvaisen collien kanssa turkinhoito voi olla melko työlästä, lyhytkarvaisella helpompaa. Lyhytkarvainen on luonteeltaan yleensä jonkin verran aktiivisempi. Perusluonteeltaan pehmeä ja herkkä, uskollinen ja ihmisystävällinen. Tässä haittapuolena on se, että varsinkin pk collieissa esiintyy myös arkuutta ja liiallista alistuvuutta. Collieyhdistys: http://www.collieyhdistys.fi/

hyvästä ja asiantuntevasta vastauksesta.
        Annoit arvokasta ja hyvää tietoa...

Muuten hankala kommentoida, kun itse on niin maalikko noiden koirien kanssa kuitenkin.
        Kyllä se collie on myös kanssa käynyt mielessä, kaikinpuolin hyvä koira ja todella nätti (niinkuin koirat yleensä)

Mutta tärkeitä minulle tosiaan on se että on seurakoira, mutta myös se että sen kanssa saa olla jotain aktiviteettia, koska sehän on koiralle tärkeätä ja aivan sitten erityisesti jos päädyn seefferiin...

• sulle..=)
        valinta.. kirjoitti:

Itse olen törmännyt erittäin ihana luonteisiin saksanpaimenkoiriin, mutta en osaa tarkemmin sanoa kun en omista kys. rotua. Varsin toiminnanhaluisia ne ainakin ovat.

Mitäs miletä olet suomen lapinkoirasta? Keskikokoisia, rauhallisia, helppoja kouluttaa, nättejä ja oivallisia harrastuskumppaneita. Ja sopivat erinomaisesti myös ns. kotikoiraksi ja ulkoilukaveriksi.

Mutta vaihtoehtoja on monia. Tärkeintä on tutustua moniin rotuihin ja selkeästi sulkea pois rodut joilta löytyy vaatimuksia joita ei itse pysty täyttämään/koiralle tarjoamaan.
        Kyllä se oma rotu löytyy, tsemppistä vaan!

juu, koskaan ei saa yleistää, että joku rotu olisi jotenkin vaikea.
        Koiria on niin eriluontosia ja kaikki kun vaikuttaa kaikkiin...

Miten on pentuna kohdeltu jne.

Mutta uskon että se tässä aikanaan muodostuu, eli sen minkä koiran otan.

Täytyy tutustua huolella eri rotujen hyviin ja sitten niihin hunoihin puoliin...

tuo suomen lapinkoira on aivan ihana....tutavalla kun on sellanen...eli sekin tosiaan yksi mahdollisuus=)

• m-li
        juu eli... kirjoitti:

onkohan tuo noin?

Ko. rodun kanssa melkein vaippaikäisestä asti tavalla tai toisella värkänneenä voin rehellisesti sanoa, että ei ole yhtään luonnevikaista yksilöä tullut vastaan. Jos koirassa on jotain vikaa ollut, se on omistajassa. Etenkin nykyisissä saksanpaimenissa on TODELLA paljon sellaista materiaalia, jonka kanssa pärjää ensikertalainen koiranomistaja, jonka pääkopassa on keskimääräinen tilkka tervettä järkeä. Koira ei vaadi muuta kuin sen, että se tietää paikkansa laumassa. Toimintaa rotu tietysti vaatii, vaikka ei olisi järin vietikäs yksilö, niin liikuntaa ja nenähommia yleensä rakastavat.

Saksanpaimenkoira on huomattavan paljon mainettaa helpompi ja "kiltimpi" koira. Kun sanot kasvattajalle suoraan, että sinulla ei ole koirakokemusta, hän sanoo myöskin suoraan, onko hänellä sellaista pentua, jonka voisi sinulle myydä.

• hyvä kuulla
        m-li kirjoitti:

Ko. rodun kanssa melkein vaippaikäisestä asti tavalla tai toisella värkänneenä voin rehellisesti sanoa, että ei ole yhtään luonnevikaista yksilöä tullut vastaan. Jos koirassa on jotain vikaa ollut, se on omistajassa. Etenkin nykyisissä saksanpaimenissa on TODELLA paljon sellaista materiaalia, jonka kanssa pärjää ensikertalainen koiranomistaja, jonka pääkopassa on keskimääräinen tilkka tervettä järkeä. Koira ei vaadi muuta kuin sen, että se tietää paikkansa laumassa. Toimintaa rotu tietysti vaatii, vaikka ei olisi järin vietikäs yksilö, niin liikuntaa ja nenähommia yleensä rakastavat.

Saksanpaimenkoira on huomattavan paljon mainettaa helpompi ja "kiltimpi" koira. Kun sanot kasvattajalle suoraan, että sinulla ei ole koirakokemusta, hän sanoo myöskin suoraan, onko hänellä sellaista pentua, jonka voisi sinulle myydä.

tälläinenkin kanta=)

• susikoira on erikseen!!
        mätässä kirjoitti:

Ainakin pääkaupunkiseudulla unohda SPL.Enimmäkseen koiranhakkaajia, jotka kertovat sinulle miten schäferin hermorata kestää vaikka minkälaisella valurautapadalla humauttaa.Suojelusitä ja suojelutätä. Ovat hankkineet koiria joilla on kilpailuvietti,itse olen aina luullut että se on ihmisillä.
        Voisin jatkaa loputtomiin vuodatusta kyseisestä yhteisöstä,mutta asiaakin oli viestiketjun aloittajalle.
        Oma sakemanni koulutettu melko pienellä vaivalla noin 85% enkeliksi,ei tarvinnu riuhtoa, repiä, eikä huutaa.Ei harrasteta mitään pk-lajia,pysyy tolkuissaan ihan perustottiksella ja reippaalla liikunnalla.Ehkäpä olen onnistunut koirani kanssa,ehkä saanut muuten vaan loistavan yksilön.
        Schäferien kasvattajat voivat myös olla melko hankalia vaatimuksineen kaiken maailman näyttelyistä ja kilpailuista.
        Koirankoulutukseen on maailma(internet) neuvoja täynnä, hyviä ja huonoja mutta esim kirja "ongelmakoiria ja koiraongelmia", kertoo aika napakasti koiran käyttäytymismalleista,suosittelen.
        Muista että sitoudut koiraan käytännössä koko loppuelämäksesi --- ilman et tod.näk pysty elämään kun olet ensimmäisen hankkinut ;)
        Siinä pari hajanaista otosta schäferin omistajan päänsisällöstä,yritin olla liikaa kehumatta maailman parasta(omaa) koiraa.

• amityville
        susikoira on erikseen!! kirjoitti:

Ainakin pääkaupunkiseudulla unohda SPL.Enimmäkseen koiranhakkaajia, jotka kertovat sinulle miten schäferin hermorata kestää vaikka minkälaisella valurautapadalla humauttaa.Suojelusitä ja suojelutätä. Ovat hankkineet koiria joilla on kilpailuvietti,itse olen aina luullut että se on ihmisillä.
        Voisin jatkaa loputtomiin vuodatusta kyseisestä yhteisöstä,mutta asiaakin oli viestiketjun aloittajalle.
        Oma sakemanni koulutettu melko pienellä vaivalla noin 85% enkeliksi,ei tarvinnu riuhtoa, repiä, eikä huutaa.Ei harrasteta mitään pk-lajia,pysyy tolkuissaan ihan perustottiksella ja reippaalla liikunnalla.Ehkäpä olen onnistunut koirani kanssa,ehkä saanut muuten vaan loistavan yksilön.
        Schäferien kasvattajat voivat myös olla melko hankalia vaatimuksineen kaiken maailman näyttelyistä ja kilpailuista.
        Koirankoulutukseen on maailma(internet) neuvoja täynnä, hyviä ja huonoja mutta esim kirja "ongelmakoiria ja koiraongelmia", kertoo aika napakasti koiran käyttäytymismalleista,suosittelen.
        Muista että sitoudut koiraan käytännössä koko loppuelämäksesi --- ilman et tod.näk pysty elämään kun olet ensimmäisen hankkinut ;)
        Siinä pari hajanaista otosta schäferin omistajan päänsisällöstä,yritin olla liikaa kehumatta maailman parasta(omaa) koiraa.

se on hyvä kirja joka kantsii lukea!!!

• samakuäskenen
        amityville kirjoitti:

se on hyvä kirja joka kantsii lukea!!!

Toivon sydämeni pohjasta että sitä nöyryytystä ja loanheittoa jolla naispuoleiset saadaan koulutuskentällä itkemään ym.äijä-asennevammaa ei esiinny muissa kuin SPL:n ***-Helsingin osastossa.

• anni
        susikoira on erikseen!! kirjoitti:

kauhea, miten nykypäivänäkin koiran hakkaamista pidetään vielä niin yleisesti hyväksyttynä ja hyvänä koulutuskeinona! Ja tuntuu, et monesti just varsinkin esim. saksanpaimenkoirien kohdalla.
        Eipä se sitten ihme ole, jos joukkoon mahtuu joku luonnevikaiseksi väitetty, kun on joutunut kestämään sellaista kohtelua. Harvoinhan koiralla oikeasti luonneika on, vaan se on kyllä useimmiten saatu aikaan huonolla kohtelulla ja käännetty koiran syyksi :(. Sakemannit on aivan ihanan-ihania koiria, en vaan luota omiin koulutuskykyihini tarpeeksi sellaisen kanssa, vaikka toisaalta sellaisesta haaveilisinkin. Ja kun mieheni metsästää, niin noutaja on siitäkin puolesta meille sopiva koirulainen... Ja tietysti ihan yhtä ihana!

• ehdotus..

käy katsoo täältä rotuja :) ja kvuiakin :)

www.koirat.com

Löytyy muutakin tietoa. :)

Itsellä on sekarotuinen koira. Jos et aio harrastaa kilpailutoimintaa taikka näyttelyitä, niin kannattaa myös harkita sekoitusta (sopivista koirista, jos kohdalle sattuu)

• =)=)=)

juu ei toisaan sekarotuinen koira ole missään nimessä poissuljettu...=)

niissä paljon hyviä puolia ja ovat yleensä kai pitkäikäisiä...

• ...
        =)=)=) kirjoitti:

Siinä on iso koira pienessä paketissa.Luonnetta löytyy mutta välillä paljastuu se hellyyttä kaipaava sylikoirakin.Jaksaa harrastaa,siis kaipaa paljon ulkoilmaa ja seuraa.

• =)=)=) kirjoitti:

niin ota sitten semmoinen resque -koira: eli eläinsuojeluyhdistyksen talteenottama, uutta kotia tarvitseva. Niissä on paljon tosi upeita ja ihania, syntyjään vain vääriin käsiin joutuneita yksilöitä. Varsinkin jos asut jonkun ison kaupungin lähellä, ilman muuta suosittelen reissua löytöeläinhoitolaan!

Jos taas haluat harrastaa täysillä, niin panosta sitten rekisteröityyn yksilöön: lähestulkoon aina harrastusinnostus (olipa sitten kyseessä näyttelyt, tai kilpaileminen käyttökoiralajeissa tai tokossa, agilityssä yms...) syttyy vasta sen jälkeen, kun koira on jo hankittu.

Omista mieltymyksistä riippuu, haluaako vaikkapa agilityyn passelin ketterän bordercollie -tottelijan vai vetohommiin sopivan ja käyttölajiin kuin lajiin sopivan dobberin. Tai temppuja mielellään oppivan villakoiran. Tai temppuja omasta päästään mielellään keksivän käppänän. Yleispätevän cockerspanielin, vaiko vaativan kiinanharjakoiran?

Jos koiran on tarkoitus asustella ihmisen kaverina neljän seinän sisälllä, niin ainoa, minkä annan suositukseksi: älä hanki alkukantaista aluskarvallista metsästyskoiraa. Ei siis karjalan karhukoiraa, siperian laikaa, suomen pystykorvaa. Jos et ole itse kovin liikkuvainen ihminen, tai omista riittävänkokoista aidattua maa-aluetta, älä myöskään ota aluskarvatonta alkukantaista: ei rhodesian ridgebäkkiä, ei kongon pystykorvaa eikä afgaanin vinttikoiraa...

• 3 koira

Ensimmäiseksi koiraksi labradoria ettet joudu shokkiin koiran energisyyden takia on myös vaativa rotu opettaa pentuna.Kaikki koirat kouluun pennusta alkaen.

• -------------------

pk collieta. Eiköhän toi arkuus ja alistuvuus johdu paljolti omistajasta. Kaikille collie ei tosiaankaan sovi. Ovat pehmeäluonteisia. Pentueesta kannattaa valita se rohkeimmasta päästä oleva. Jotkut kasvattajat pentutestaa ne, joka on iha hyvä asia.

• collieta

Suosittelisin collieta..kokoa ja näköä harratuksiin kuin kotiinkin :)

• kiitos...

olen tuota harkinnut ihan vakavasti.
        koirana todella,todella nätti...

• amityville

En tiedä onko kukaan vielä sakusta sulle kommentoinut, en rehellisesti sanoen jaksanut lukea koko rimpsua. Mutta itsellä kokemusta 5 saksanpaimenkoiran kanssa elämisestä ja yksikään ei ole ollut mitenkään agressiivinen tai "verenhimoinen" niin kuin joskus kuullut ihmisten puhuvan sakuista.=)Kyllä mulla sellainen käsitys,että sakun kanssa pärjää hyvin kun jaksaa liikkua ja touhuta koiran kanssa ja huolehtii perustottelevaisuuden kuntoon joko yksin hyvien neuvojen kera tai käy koulutus kentillä yhdessä muiden kanssa hakemassa oppia. Itse en ole kentillä joutanut käymään ja oma koirani ollut arka luonteeltaan,peruja isältään. On vaatinut kärsivällisyyttä ja perusteellisemmin harkintaa miten koiran kanssa menetellä. Hyvä ja kiltti koira silti saatu kasvatettua=)Kannattaa kysellä kasvattajilta mitä heillä on tarjolla ja muistaa kertoa että olet ottamassa ensimmäistä koiraa,joten tarviit myös opastusta=)Sakut ovat mainettaan mukavempia koiria,toki huono isäntä saa koirasta kuin koirasta sekopään! Onnea koiran hankintaan=)

• Chla

Slovensky kopov. On aikas isoja, muttei jättejä. On raskaan dobermannin näköisiä paitsi puolluppakorvat. Ne kaks, joiden kanssa mä olen työskennelly, on ollu ihmisrakkaita ja lempeitä. Toinen tosin on laiska, ja toinen aktiivinen pomppija, joten tästäkin hieman erilaisuutta löytyy. Harvinaisen oloinen rotu suomessa, joten ainakin ois vähän erikoinen.

• noita...

slovakianajokoiria ole aika vaikea Suomesta saada? Pitäisi vissiin ulkomailta aloittajan ruveta sellasta hommaamaan? Luulen, että hän on etsimässä jotain edes vähän yleisempää rotua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe