Minulla uusii jatkuvasti virtsatietulehdus. Olen käynyt monta kertaa lääkärissä antamassa näytteen silloin, kun tuntuu että tulehdus alkaa ja pissattaa ja kirvelee koko ajan. Kuitenkaan tulehdusta ei monella kerralla ole havaittu, on vain todettu että on bakteerikantaa ja "solumuutoksia", mutta itse virtsatietulehdusta ei. Oireet ovat kuitenkin aivan kuin virtsatietulehduksessa.
Mikä tämä tällainen tauti on jos ei virtsatietulehdus. Oireet helpottuvat yleensä heti, kun otan yhden lääkkeen. Olen juonut karpalomehua yms., mutta silti tulehdus uusii tietyin väliajoin. Olen miettinyt jo sitäkin, onko minulla jotenkin herkkä bakteerikanta, että vaikuttaako esim. seksin harrastaminen niin herkästi siihen, että tulehdus syntyy, tai että voisiko kyseessä olla hiivaa, joka sitten oireilee samalla tavalla..
Olen todella ärsyyntynyt tähän ongelmaan, sillä se on todella ikävän tuntuinen ja aina täytyy olla varuillaan että pääsee lääkäriin. Lääkärissäkään ei kuitenkaan yleensä tämmöisiä aleta tutkimaan kuin silloin kun itse oireita on ja silloin ne ovat niin pahat, että on pakko vain määrätä heti lääkettä.
Onko jollain muulla samantapaista ongelmaa tai kenties ratkaisua siihen?
uusiva virtsatietulehdus
7
5867
Vastaukset
- suzyanne
Hei, Milla! Mulla kans, kun joudun tyhjentään rakkoni letkulla eli katetroimalla 6- 7 kertaa päivässä, niin tosi usein tuntuu kirvelyä ja tulee verta. Muutaman kerran mulla on ollut virtsatie - infektio ja antibioottikuuri on annettu muutaman kerran ennen näytteen viljelyä ja se on ollut periaatteessa tarpeeton.
Mutta ainakin minun tapauksessani on tulehdukset valitettavan tavallisia - eikä estolääkitystä ole mulle suostuttu antamaan, vaikkakin se esto lääkitys on kai tarkoitettu kroonisista virtsat. infektioista kärsiville ja katetripotilaille. Mä oon sitä kyllä kysynyt ja samoin kerran, vaikka oli selkeät virtsatietulehdus oireet, oli sakkaa ja joitain "luonnollisia" bakteereita. Ja kerran mulla oli selkeät oireet, löytyi bakteeri, eikä lääkäri meinannut antaa lääkekuuria. Ja se yleisimmin käytetty Nitrofur - c ei sovi...
En tiedä, auttaisiko Sinua reilumpi nesteen juominen, mulle se ei tule kysymykseen.
Ei ole valitettavasti hoitokeinoa muuta kuin reilu nesteen käyttäminen ... mä tiedän, kuinka pahalta tuollainen kirvely tuntuu!
Ai niin... jos Sulla on limakalvot rikki, se kans aiheuttaa kirvelyn tunnetta ja verta voi tihkuttaa.
Toivottavasti ois ollu vastauksesta apua! Tiedän tuskan, se on mulla erittäin usein.
Hyvää vointia ja joulunodotusta t. Suzyanne - kätilö
-Sinulle ei ole varmasti määrätty estolääkitystä sen vuoksi, että infektiota ei ole tarpeeksi usein pystytty toteamaan
-Suosittelisin, että menisit gynekologille/yleislääkärille, joka tekisi alatutkimuksen, millä voisi varmistaa sen, onko kyseessä hiivatulehdus. Toisinaan hiivatulehduksen oireet voivat olla suhteellisen samanlaisia kuin virtsatietulehduksessa (esim kirvely). On myös mahdollista, että emättimessä on joku muu bakteeritulehdus, joka on hoidettavissa emätinpuikoilla, jotka lääkäri määrää.
-Yhdyntä altistaa virtsatientulehdukselle, sillä silloin bakteereja pääsee helposti virtsaputkeen. Siksi on suositeltavaa pyrkiä tyhjentämään rakko yhdynnän jälkeen ja välttää yhdyntää kuukautisten aikana. Mikäli tulehdukset liittyvät selvästi yhdyntöihin, on mahdollista saada estolääkitys, jolloin tabeltti otetaa yhdynnän jälkeen.
-On myös mahdollista tehdä virtsarakon tähystys (kystoskopia) tai virtsaelinten ultraäänitutkimus. Näillä voidaan poissulkea rakenteelliset viat yms. Ultraäänitutkimuksessa voidaan myös selvittää, jääkö rakkoon virtsaamisen jälkeen vielä virtsaa (jäännösvirtsaa) mikä myös altistaa virtsatientulehduksille. - näillä keinoilla
Minä sain koko ajan uusivan virtsiksen kuriin seuraavilla keinoilla:
Heti kun vähänkään on sellainen olo, että virtsis on tulossa, ota KAKSI vahvaa C-vitamiinitablettia ja ota niitä niin monena päivänä kuin tulehdus jatkuu. Itse otan tarpeen vaatiessa tuon kaksi tablettia kahdesti päivässä. Minulla on toiminut hyvin Cevitabs 500mg. Huom! tehoaa parhaiten, jos ottaa vitamiinit heti, kun huomaa pienimpiäkään oireita vitrtsaputkentulehduksesta. Tämä on muuten lääkäriltä saatu vinkki. C-vitamiini happamoittaa virtsaa, jolloin ymmärtääkseni bakteereiden on hankalampi jyllätä.
Juo, juo, juo virtsiksen aikana. Paljon vettä tai mehua, vaikka se tarkottaisi vessassa ravaamista.
Pidä alapääsi lämpimänä. Itse tulehduksen ollessa tuloillaan istun lämmitetyn kauratyynyn päällä. Helpottaa oloa todella paljon.
Sain kyllä monesti antibioottikuurin virstaputkentulehdukseen, mutta en halunnut enää käyttää antibiootteja, kun niitä olisi pitänyt olla syömässä vähän väliä, eivätkä ne ole joka kerta tehonneet kovin hyvin. Edellä mainitsemillani keinoilla saan virtsiksen yleensä kuriin muutamassa päivässä eikä se uusi enää kuin harvakseltaan. - mml
Itse kärsin myös jatkuvista virtsatietulehduksista. Avun löysin kun ostin luontaistuotekaupasta jotain karpalo tableteita, en valitettavasti muista enää nimeä. Söin näitä joka päivä muutaman kuukauden ajan ja pääsin eroon jatkuvasta virtsatietulehduskierteestä.
Nyt jo pari vuotta kulunut tuosta, eikä yhtään tulehdusta ole ollut.
Suosittelen todella kokeilemaan vaikkei uskoisikaan noihin luontaistuotteisiin, minulla ne ainakin auttoivat. - on paras rohto vaivaasi,
mutta jos sellaista ei ole, saa kaupan mehuhyllyltäkin jotain vastaavaa. Juo vaikka litra, pari päivässä akuuttiin tulehdukseen, jatkossa riittää lasillinen päivässä. Puolukka ja karpalo happamoittavat virtsaa ja näin estävat bakteerikannan kasvua LUONTAISESTI. Samalla saat vitamiineja ja olo on muutenkin virkeämpi. Ja pidä ittes LÄMPIMÄNÄ! (Siis pukeutuminen...)
- Nggv
Minulla on ollut syntyestä saakka munuaisten rakennevika, ja se aiheutti jatkuvaa pahaa virtsatien tulehdusta.. Söin lääkkeitä ala-aste iässä monta vuotta, silloin neuvottiin että pitää käydä mahdollisimman usein vessassa ja juoda paljon. Onneks parannuin tuosta munuaisten rakenneviasta, meinasin joutua 11 vuotiaana leikkaukseen, että toinen oma munuaiseni olisi poistettu ja oma äitini olisi luovuttanut toisen minulle. Terv. Tyttö 16v
- kärsii
vasta nyt on alettu puhua kivuliaasta virtsarakosta: oireet samat kuin tulehduksessa, mutta ei bakteereja. Todella tuskallinen varsinkin öisin. Päivällä pysyy kurissa mielettömällä juomisella, mutta pissihätä on sitten loputonta! Yölläkin tunnin välein. Lue TERVEYSKIRJASTOSTA. Väitetään, että hoitoa ei ole, kuin jotain lieventäviä huuhteluhoitoja tms. Vältettävistä ruoka-aineesta luin vasta monen viikon kärsimysten jälkeen. Lähete urologille ei tunnu toimivan kovin nopeasti!!mummeli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446