Tämä aihe varmaan kiinnostaa monia lukijoita. Kirjoitan tähän lyhyesti omat kokemukseni finan käytöstä.
Olen aina ollut kiinnostunut hiustenkasvusta. Kuulostaa ehkä omituiselta, mutta se että kiinnostuin aiheesta 20 v sitten n 15-vuotiaana, johtuu siitä, että minulla on tämän suhteen suht huonot geenit. Muuten olen hyvännäköinen, pitkä, urheilullinen jne, mutta hiukset olivat aina ongelma. Isällä oli kuvien perusteella 20-vuotiaana hyvät hiukset, mutta 30-vuotiaana jo kauttaaltaan ohuet ja 40-vuotiaana jo varmaan 10cm alopecialäikkä päälaella ja ohimot todella korkealla.
Siis jo 15-vuotiaana aloin käyttää erilaisia luontaistuotekaupan tuotteita ym ja luin kirjallisuutta (pari kirjaa) mitä löytyi. Hieroin päänahkaa usean vuoden ajan jne. Näistä en voi sanoa hyötuneeni.
Parikymppisenä hakeuduin lääkikseen ja jatkoin perehtymistä aiheeseen. Sitten oliko se vuonna 1994 tuli markkinoille Proscar (5-AR- inhibiittori). Siitä oli tietoa jo pari vuotta aiemmin lääketieteellisissä lehdissä, että sellainen lupaava aine eturauhasen ja ehkä myös alopecian hoitoon oli tulossa. Odotin sitä innolla. Sitten kun se tuli, hankin reseptin tutulta kollegalta ja aloin käyttää ainetta.
Käytin vastoin parempaa tietoa alkuun 5mg per vrk. Näin meni useampi vuosi, koska DHT-vasteista annoksiin ei ollut parempaa tietoa. Hyvin mielenkiintoinen oli tutkimus, jossa kuvattiin finan vähentävän päänahan DHT-pitoisuuden etu- ja ohimoalueilta samalle tasolle kuin takaraivoalueella tai kaljuuntumattomilla miehillä kauttaansa! Oltiinko nyt löydetty todella syynmukainen hoito (DHT)?
Olen siis käyttänyt finaa seuraavasti:
v 1994-1999 5mg/vrk
v 1999-2006 keskimäärin 0,5 mg/vrk
Itseasiassa tuo 0,5mg/vrk:kin on kymmenkertainen annos mitä tarvitsisi käyttää. 0,05mg (eli sadasosa Proscarista) on osoitettu vähentävän DHT-pitoisuuden hyvälle tasolle (noin 60% lasku). Sensijaan 0,01mg ei juurikaan enää vaikuta. Olen ottanut varmuuden vuoksi tuon 0,5mg kun se on mm hyvin halpaa jos osta Proscaria/Gefinaa. On aivan sama taloudellisesti ottaako hieman enemmän.
Tulokset: Hiukset olivat minulle aina ongelma, muistan kun hermostuneena kampailin niitä koulun vessassa välitunneilla jo joskus yläasteella kun ne näyttivät ohuemmilta kuin lähes kaikilla muilla pojilla. Kun aloin käyttää Proscaria, hiukset selkeästi vahvistuivat ehkä parin vuoden ajan. Sen jälkeen (viimeiset 10v!!) tilanne on pysynyt aivan yhtä hyvänä, ehkä pientä parannustakin on tapahtunut. Nykyinen tilanteeni on siis parempi, kuin 12v sitten 23-vuotiaana kun aloitin hoidon. Olin tuolloin hyvin huolestunut tilanteesta ja oletin, että tilanne kehittyy huonommaksi suht nopeasti. Mutta ei. Tilanne on suunnilleen sama, ehkä jnkverran parempikin. Eli minulla on kauttaaltaan aika vahva hiuksisto, ohimot ovat aika korkealla, mutta ne ovat aina olleet sillälailla, aivan 10-vuotiaanakin. Päälaki on vankkaa kasvua ja etusektori myös.
Kokonaisuutena voin sanoa, että hiusongelma (sota jonka olin jo varautunut häviämään alle 3-kymppisenä) on jäänyt taka-alalle, eikä tee yhtään tiukkaa esim kammata hiukset peilin edessä suihkun jälkeen kun tietää, että tilanne on hyvin stabiili ja kokonaisuudessaan hyvä. Vähän ilkeästi voi sanoa, että olen säälillä katsellut mm yläaste-/lukiokavereita, jotka olivat tukkajumalia 15v sitten, mutta joilla nykyinen hiustilanne on melko heikko: päälaellä useididen senttien kalju ja muutenkin hyvin ohuet. Tilanne on tavallaan muuttunut päinvastaiseksi. Minä olin ennen se ohuttukkainen, nyt taas minä voin olla ylpeä hiuksistani ja muut kaljuuntuvat. Jos luokallani oli 15 poikaa, näillä kaikilla oli yläasteella vankemmat hiukset kuin mulla. Nyt ehkä kahdella oli voimakkaammat kun nähtiin luokkakokouksessa toissa kesänä! Sekään ei harmittanut, kun kaverit oli lässähtäneet ja itse on kondiksessa.
Mun mielestä tuota hiusten säilymistä ei selitä mikään muu kuin sinnikäs 12v kestänyt finan syönti. Olen syönyt sitä ehkä 80% tästä ajasta. Sen verran jää päiviä joskus väliin, että prosentti ei ole 100. Mutta kun tarkastelee finan farmakodynamiikkaa ja -kinetiikkaa, huomaa, että finan voisi yhtä hyvin nauttia vaikka joka toinen päivä tai harvemminkin. Vaikutus on kuitenkin noin sama.
Suunnitelmat: Jatkan 5AR-salpaajaa lopun ikäni. Sivuvaikutuksia en voi sanoa saaneeni, ei vaikutuksia libidoon, ei gynoa, ei mitään. Olen perehtymässä myös dutasteridiin, joka voisi olla vielä tehokkaampi. Toisaalta hyvää ei kannata vaihtaa pois. Lisäksi duta on huomattavasti kalliimpaa kuin fina. Lisäksi olen suunnitellut, että voisin käydä Nordströmillä tai jossain laskemassa ohimorajaa 10-15mm, niin sitten voisi kammata hiukset vaikka taaksepäin. Ehkä menen, ehkä en, katsotaan nyt.
Ainakin nyt tuntuu siltä, että olen voittanutu hiustaistelun, taistelun, mikä lähtökohdiltaan on hankalasti voitettavissa. Mut finasta voin kyllä sanoa että loistava aine. Sitä pitää vain käyttää vuosia-oikeastaan lopun elämäänsä, ja vaikutukset tulevat hitaasti, kuukausissa ja vuosissa. Lisäksi vaikutukset uudelleenkasvuun eivät ole kovin huomattavia, mutta se näyttäisi säilyttävän nykyisen tilanteen todella hyvin. Minulle se riittää kun tajusin aloittaa hoidon hyvin aikaisin, 23-vuotiaana. Lisäksi se käytännön seikka, että fina on hyvin helppo käyttää, on huomattava. Vaatisi melkoista motivaatiota käyttää esim topikaalista/iholle annosteltavaa lääkettä 12 vuotta. Finan voi heittää naamaan myös niinä päivin tai kuukausina, jolloin aihe ei juuri satu kiinnostamaan.
Finasteridi pitkäaikaiskäytössä, 12 vuotta
20
7212
Vastaukset
- kdjsfoj
Jos olet kiinnostunut aiheesta jo 20 vuotta, perehtynyt asiaan ja olet lääketieteen ammattilainen, niin miksi menisit juuri Nordströmille??
- jwokjpo
mikä sille on sitten selitys että ohimoilta edelleen hiukset vähenee vaikka olen käyttänyt propeciaa jo 2v??aloin käyttään lääkettä sen takia että päälaelta hiukset ohenivat todella nopeasti ja lääkkeen käytön myötä tilanne parani todella paljon,mutta ohimoille lääkkeellä ei ole ollut mitään vaikutusta!?onko muilla samankaltaisia kokemuksia??
- Jokula
siinä oli paljon asiaa.
Asiaan liittyen tulee mieleen, että olen lukenut ulkomaisilta forumeilta sellaistakin, että moni mies on saanut hyviä tuloksia hiustenlähdön vastaisessa kamppailussa vaikka ovat tehneet Proscar-lääkkeen (= Gefina) käytön mahdollisimman yksinkertaiseksi:
He että ottavat yhden kokonaisen Proscar-tapletin (siis 5 mg finasteridia) kerran viidessä päivässä tai jopa vain kerran viikossa!
Finasteridi on siitä jännä aine, että yksi pienikin annos "finaa" pitää kauan aikaa 5-alfa reduktaasientsyymin, ja sitä kautta DHT-hormonin määrään veren plasmassa normaalia alhaisemmalla tasolla.- jpjpj
En ole juurikaan ollut kiinnostunut hiustensiirroista aiemmin, koska: Ovat opiskelijalle liian kalliita ja olen pystynyt säilyttämään mielestäni melko hyvän "tason" finalla. Lisäksi leikkaus on aina leikkaus ja komplikaatioita sattuu (kuten huono tulos, tulehdukset jne). Nordström on tunnettu tuon alan lääkäri. Hän on kokenut hiustensiirtäjä, mutta lähinnä muissa yhteyksissä olen kuullut hänestä ainoastaan hyvää. Hän on myös muilla plastiikkakirurgian aloilla taitava (kuten replantaatiot ym). Hän on ollut proffana useassa paikassa, myös ulkomailla, mm Norjassa. Eli ilmeisen kykenevä lääkäri.
Lienee totta, että finan voisi annostella hyvinkin harvoin. Kun finan keskeyttää, salpausvaikutus säilynee noin 2 viikon ajan korkealla. Dutasteridillä tämä vaikutus on vielä monta kertaa pidempi, jopa kuukausia! - jpjpj
jpjpj kirjoitti:
En ole juurikaan ollut kiinnostunut hiustensiirroista aiemmin, koska: Ovat opiskelijalle liian kalliita ja olen pystynyt säilyttämään mielestäni melko hyvän "tason" finalla. Lisäksi leikkaus on aina leikkaus ja komplikaatioita sattuu (kuten huono tulos, tulehdukset jne). Nordström on tunnettu tuon alan lääkäri. Hän on kokenut hiustensiirtäjä, mutta lähinnä muissa yhteyksissä olen kuullut hänestä ainoastaan hyvää. Hän on myös muilla plastiikkakirurgian aloilla taitava (kuten replantaatiot ym). Hän on ollut proffana useassa paikassa, myös ulkomailla, mm Norjassa. Eli ilmeisen kykenevä lääkäri.
Lienee totta, että finan voisi annostella hyvinkin harvoin. Kun finan keskeyttää, salpausvaikutus säilynee noin 2 viikon ajan korkealla. Dutasteridillä tämä vaikutus on vielä monta kertaa pidempi, jopa kuukausia!Ohimohiustenlähdöllä lienee jollaintapaa erilainen mekanismi kuin päälaella. Sensuuntaista on puhuttu, että mm testosteronilla voi olla suoraa vaikutusta ohimoille (tähän viittaa se, fina-vaste on suht huono. Lisäksi se, että kastroiduilla ei tule kaljua. Se seikka, että pseudohermatofroidi (miten kirjoitetaan, siis ne joilla on synnynnäisesti 5AR-puutos, eli ei DHT:a) ei kaljuunnu taas viittaa siihen, että DHT on tärkeä myös otsalla/ohimoilla. Myös estrogeeneillä lienee vaikutusta ja mahdollisesti progestiineilla. Eli paljon on vielä tutkimista. Mahdollisesti myös immunologiset mekanismit ovat mukana.
Mut DHT on varmasti tärkeä elementti, varmaan tärkein yksittäinen? - sorinor
jpjpj kirjoitti:
Ohimohiustenlähdöllä lienee jollaintapaa erilainen mekanismi kuin päälaella. Sensuuntaista on puhuttu, että mm testosteronilla voi olla suoraa vaikutusta ohimoille (tähän viittaa se, fina-vaste on suht huono. Lisäksi se, että kastroiduilla ei tule kaljua. Se seikka, että pseudohermatofroidi (miten kirjoitetaan, siis ne joilla on synnynnäisesti 5AR-puutos, eli ei DHT:a) ei kaljuunnu taas viittaa siihen, että DHT on tärkeä myös otsalla/ohimoilla. Myös estrogeeneillä lienee vaikutusta ja mahdollisesti progestiineilla. Eli paljon on vielä tutkimista. Mahdollisesti myös immunologiset mekanismit ovat mukana.
Mut DHT on varmasti tärkeä elementti, varmaan tärkein yksittäinen?Mitenkäs tällaiset henkilöt joilla on tämä synnynnäinen 5AR-puutos.
Miten se ilmenee ts.mikä on DHT:N tehtävä ja jos sitä ei ole,onko siitä jotain haittaa?. - jpjpj
sorinor kirjoitti:
Mitenkäs tällaiset henkilöt joilla on tämä synnynnäinen 5AR-puutos.
Miten se ilmenee ts.mikä on DHT:N tehtävä ja jos sitä ei ole,onko siitä jotain haittaa?.Varmasti netistä löytyisi tästä asiasta paljon tietoa, mut kommentoin lyhyesti ihan mutu-pohjalta. Kyseessä on niin harvinainen tila, että lääkiksessä (6v) se muistaakseni vain kerran mainittiin jollain endokrinologian kurssilla.
Eli ne joilla on synnynnäinen 5AR puute ovat terveitä normaaleja tyyppejä ja lisääntymiskykyisiä. En tiedä onko näillä sukuelinten kehityshäiriöitä (hypospadiaa??) useammin kuin muilla. Mut netistä vois kuuklettaa tms lisätietoa. Itseäni ei jaksa niin paljon kiinnostaa. - jpjpj
sorinor kirjoitti:
Mitenkäs tällaiset henkilöt joilla on tämä synnynnäinen 5AR-puutos.
Miten se ilmenee ts.mikä on DHT:N tehtävä ja jos sitä ei ole,onko siitä jotain haittaa?.... niin ja nämä miehet eivät siis kaljuunnu kai koskaan. Tuskin eturauhanenkaan kasvaa.
- finasterid
Kiitoksia erityisen tyhjentävästä viestistä! Finasteridin annostus on ollut keskusteluissa hieman mutu pohjalla ja osalta kommentoijista on puuttunut vuosien käyttökokemus.
Niin omiin kokemuksiin.. Propeciaa olen käyttänyt lähes niin pitkään kun sitä on suomen markkinoilla ollut. Sivuvaikutuksia en ole huomannut, en ole itseäni erityisemmin tarkkaillutkaan kun ei ole ollut aihetta. Pysäytti hiustenlähdön, tai ainakin hidasti huomattavasti. Hiukset kuitenkin harvenee hitaasti mutta varmasti, antanut kuitenkin aikaa sopeutua. Vaihdoin sitten Gefinaan kun tuntui tyhmältä maksaa samasta aineesta tähtitieteellisiä summia.
SITTEN: annostelin helppouden vuoksi neljään osaan, annoksen nousu 0,25mg/ pvä. Rahallisesti kun annostuksella ei niin väliä. Hiusten lähdössä menossa jonkinlainen sato ja ajattelin kokeilla josko reilussa viidessä vuodessa aineesta olisi kadonnut teho ja pieni lisäys auttaisi. Noin puolentoista kuukauden päästä huomasin aivan sattumalta, että rintani on kipeä, yllätys myös toinen. Rinnat tuntui turvonneilta ja vierailta, pehmeältä.. naisen rinnalta! Järkyttävän ahdistava tunne, ei kovin maskuliininen. Lopetin lääkkeen viikoksi jossa arkuus ja turvotus katosi, vaikea sanoa onko rasvakudos rinnassa nyt saman tuntuista kuin muuallakin läskissä.
Jatkossa annostelen Gefinan pieniin. Kahdeksaan osaan annosteltaessa palat ovat murusia eikä niistä enää tiedä paljon tulee otettua. Annos kuitenkin pienenee Propecian ajasta. Mahdollista, että tulen myös ottamaan jotakin vain joka toinen päivä. Gefinan annostelu ei olekaan yhtä helppoa kuin Propecian.
Tässäpä kokemuksia jos vaihdatte lääkettä. Sivuvaikutuksia voi näköjään tulla pienlläkin mg määrän nousulla.- Anonyymi
Tämä alkaa olla ikivanha lanka, mutta luulen että minulla kävi ihan samoin. 2-3 vuotta söin Propeciaa ilman mitään ongelmia, sen jälkeen pidin n. 3kk tauon kun en vaan saanut aikaiseksi uusia reseptiä. Kävin sitten uusimassa reseptin ja lääkäri ehdotti Gefinaa. Sitä olen nyt n. 60 päivää eli 2kk syönyt kun ilmestyi rintakipuja. Nämä rintakivut ilmestyivät niin sattumalta samaan aikaan kun luin artikkelin gynon yleisyydestä, että olen lähes varma että liittyy jotenkin psykologisiin syihin. Toisaalta kuukauden nyt ollut on-off kipeänä vaikka pudottanut annoskokoa. Lopetan nyt pariksi viikoksi kokonaan ja kokeilen sitten aloittaa uudestaan ja jakaa tuon 8 osaan, eli about 0.63mg annoksiin.
Onko sinun tilanteesi parantunut kun pienensit annoskokoa ja käytätkö vielä lääkettä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä alkaa olla ikivanha lanka, mutta luulen että minulla kävi ihan samoin. 2-3 vuotta söin Propeciaa ilman mitään ongelmia, sen jälkeen pidin n. 3kk tauon kun en vaan saanut aikaiseksi uusia reseptiä. Kävin sitten uusimassa reseptin ja lääkäri ehdotti Gefinaa. Sitä olen nyt n. 60 päivää eli 2kk syönyt kun ilmestyi rintakipuja. Nämä rintakivut ilmestyivät niin sattumalta samaan aikaan kun luin artikkelin gynon yleisyydestä, että olen lähes varma että liittyy jotenkin psykologisiin syihin. Toisaalta kuukauden nyt ollut on-off kipeänä vaikka pudottanut annoskokoa. Lopetan nyt pariksi viikoksi kokonaan ja kokeilen sitten aloittaa uudestaan ja jakaa tuon 8 osaan, eli about 0.63mg annoksiin.
Onko sinun tilanteesi parantunut kun pienensit annoskokoa ja käytätkö vielä lääkettä?Lisättäköön että lääke toimii kuten pitääkin ja letti on samassa/paremmassa kunnossa kuin n. 4v sitten aloittaessani. Esim. veljelläni on huomattavasti harvempi tukka ja hän on 4 vuotta nuorempi. Mitään muita sivuvaikutuksia ei ole ollut - sitä impotenssia tuli alkuvaiheessa stressattua niin paljon, että yllätyin että en kaikella sillä stressaamisellakaan saanut edes psykologista sellaista aikaiseksi, muutaman tutkimussession puolitankoa lukuunottamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinun tilanteesi parantunut kun pienensit annoskokoa ja käytätkö vielä lääkettä?Itselläni Finasteridin käyttöä takana noin 15 vuotta poislukien 1,5 vuoden tauko välissä.
Aloitin Propecialla ja siirryin myöhemmin halvempiin Finoihin.
Jonkin verran sivuvaikutuksista kärsinyt aina. Gefinaa ym 5mg on vaikea pilkkoa yli neljään osaan ja vaikka pystyisikin on siinä silti turhan suuri annos jos joka päivä haluaa murusen ottaa. Tästä johtuen siirtynyt hiljattain takaisin Propeciaan jonka pilkon neljään osaan, jolloin annokseksi jää 0,25mg. Sivuvaikutukset hieman vähentyneet, vaikka teho pysynyt ennallaan hyvänä. Miksi siis ottamaan yhtään enempää, mitä vähemmällä pärjää tuota myrkkyä sen parempi. Eikä ylitä enää kustannukset kipurajaa vaikka kalliiksi tietysti tulee edelleenkin jos 5mg pillereihin vertaa.
- sorry i am a lady
Gyrpä ei seiso sen jälkeen kun on vetäny naamariin 20 vuotta putkeen naishormoonia, mut mitäs niistä sivuvaikutuksista
- Väärin ymmärretty
Aivan oikein, mutta naishormoonikin tarvitsee parikseen antiandrogeenin kumoamaan testosteronin vaikutuksen (finasteridi ei ole kumpikaan).
- jpjpj
Aloittaja tässä hei.
Minulle kehittyi tosi paha Gyno ja impotenssi.
Hiuksetkin putosi päästä loputkin.
Vituttaa että lähdin mukaan tähän eturauhasen sormeiluun!- montakin sormea?
Ei se fina homouttasi aiheuttanut, sormeile vaan ihan rauhassa eturauhastasi. Jos alat käsitellä sitä niin sitten voi olla jo vakavampaa. Enemmän kannattaisi olla huolissasi mikä on vienyt järkesi.
- jpjpj
moro
- jpjpj
Päivitys aloittajalta. Fina toimii edelleen oikein hyvin. Eipä juuri regressiota yli 20v takaiseen (!!). Toinen erittäin tärkeältä vaikuttava tekijä hiuksille vaikuttaisi olevan D3-vitamiini. Lukuisia on-off kokeiluja n 7v ajalta, pituudeltaan useita kk, ja selkeä vaikutus. Minulle hyvä annos 125mcg/vrk. Kokeilkaa ihmeessä, vaikka vaikuttaisikin liian yksinkertaiselta asia. On tuosta jo tutkimusdataakin...
- Kommentit
Voi jösses näitä kommentteja. Aina sitä yllättyy, kun tätä palstaa erehtyy lukemaan. Heh
- Anonyymi
Eipä tunnu olleen finalla mitään vaikutusta kun jätin yli vuosi sitten pois, Rogainevaahtoa käytän edelleen. Nokkosshampoo sopii ainakin omalle päänahalle ja hiuksille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055127Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453353Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503185Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382407Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2471490Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 801237
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1311097