Fonttien suunnittelu

fontguy

Kaipaisin vähän lisätietoa fonttien suunnittelusta. Jos ei suomeksi löydy, niin sitten englanniksi.
Ihan yleisestä suunnittelusta aina ohjelmien käyttämiseen.

Itselläni on tällä hetkellä fontlabin demoversio, millä pystyy tekemään muistaakseni 20-merkkisiä fontteja. Se riittäisi nyt alkuun harjoittelemiseen. Ohjelman käyttö on vaan vielä aika hakusessa.

Kaikki ohjeet olisi hyväksi.

6

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WalterDeC
      • fontguy

Tuon kirjan olen lukenut jo ja muutenkin typografiaa olen opetellut jonkun verran. On kyllä todella hyvä kirja ja olen ajatellut ostaa sen omaksikin jossain vaiheessa.

Lähinnä kaipaisin ohjeita nimenomaan fonttien toteuttamiseen tietokoneella.

Latasin nyt Fontlabin valmistaman TypeToolin, mikä on ilmeisesti vähän kevyempi versio FontLabista. Sivuilta löytyi myös pari videotutoriaalia, joten eiköhän noilla pääse ainakin alkuun.

Tietenkin kaikki tieto on hyväksi. Mielummin kirjallisuutta, kun en tykkää lukea pitkiä tekstejä näytöltä.

• tuttuja jo,
        fontguy kirjoitti:

Tuon kirjan olen lukenut jo ja muutenkin typografiaa olen opetellut jonkun verran. On kyllä todella hyvä kirja ja olen ajatellut ostaa sen omaksikin jossain vaiheessa.

Lähinnä kaipaisin ohjeita nimenomaan fonttien toteuttamiseen tietokoneella.

Latasin nyt Fontlabin valmistaman TypeToolin, mikä on ilmeisesti vähän kevyempi versio FontLabista. Sivuilta löytyi myös pari videotutoriaalia, joten eiköhän noilla pääse ainakin alkuun.

Tietenkin kaikki tieto on hyväksi. Mielummin kirjallisuutta, kun en tykkää lukea pitkiä tekstejä näytöltä.

mutta pistetään silti:
        http://www.high-logic.com/fcp.html

• mutta ei

Mainitsemasi kirja on hyvä ja varsinkin tietokonenörttien kannattaisi se lukea etteivät ymmärtämättömyyttään jatkuvasti pilaisi hyvän typografian perusasioita. Mutta varsinaiseen kirjainten tietokoneella tapahtuvaan suunnitteluun (piirtämiseen) kirjasta ei taida olla paljon käytännön apua. Kirjainten käyttöön kyllä sitäkin enemmän!

• äts

Niin kokeileppas sellaista kuin Font Creator Program Se oli muistaakseni melko simpeli oppia ja käsittää.. Opit siitä oleellisen ja tarpeellisen viikossa.

Typografia, eli se fonttien ulkoasuun liittyvä suunnittelu ja sen sellainen onkin sitten melkoisen pitkä sarka kynnettäväksi. Suosittelen että marssit kirjastoon (siis oikeesti) ja hankit hyppysiisi Olof Erikssonin 'Graafisen tyylin perusteet'.(Otava 1974). Tiiliskivi on iäkäs mutta sisältää kaiken oleellisen tämänkin päivän fonteista.

Jos kyseistä opusta et löydä niin selaile läpi eri viestintä- ja media-alan oppikirjoja julkisujen tekemisestä ja taittamisesta. Niissä yleensä on jonkun verran asiaa aiheesta..

• fontguy

Vaikuttaa juuri sellaiselta kirjalta, mitä olen etsinyt jo pitkään. Ihan noin muutenkin kun fonttien suunnittelemisen kannalta. Pitää etsiä käsiini ko. kirja.

Pitää nyt sitten ladata tuostakin ohjelmasta kokeiluversio. Jos vaikka sillä pääsisi vähän alkuun.

Vähän nyt menee aiheesta ohi, mutta saa mielellään suositella muitakin hyviä kirjoja typografiasta. Niitä tulee muutenkin luettua jonkun verran.

Noita graafisen alan oppikirjoja olen yrittänyt etsiä, mutta kun mistään en löydä kirjalistoja mitä niissä käytetään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2176
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      183
      1969
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      825
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      711
    Aihe