Ostin Lunette-merkkisen kuukautiskupin ja olen nyt käyttänyt sitä muutaman päivän ajan. Olen kuullut, että se on näppärä, kun sen käytön oppii, mutta ainakin näin alkuun sen kanssa nyhvääminen vie aikaa ja kipeyttää paikat.
Minkälaisia kokemuksia teillä on "kuukupista" eri tilanteissa ja miten pian opitte sen käyttöön?
Kuukautiskupista
11
2109
Vastaukset
- sunrise**
Itselläni on Lunette ollut käytössä huhtikuusta-06 ja minulla se toimi heti. Vaikka pelkäsin, että alku on hankalaa. Kerroit käyttäneesi sitä vasta pari päivää, joten sen kanssa elämään oppiminen voi viedä n.2-4kuukautiskiertoa. Itse olen kuitenkin vasta nyt oppinut luottamaan siihen 100%:sti. Esim.siteen apuna käyttö öisin on jäänyt täysin, koska Lunette ei ole vuotanut ohi. Joskus antenni tuntuu hieman loppuvuodon aikana, muuten en sitä tunne ollenkaan. Itselläni kuukautiset, eli itse vuoto on myös kupin käytön oton jälkeen lyhentynyt parilla päivällä(6päivästä 4päivään). Mitä ilmeisemmin kuppi auttaa tyhjentämään vuodon omassa tapauksessani nopeammin. Tsemppiä..kyllä se siitä :)
- Emilia_Erikoinen
otin oman Lunetteni käyttöön puolisenvuotta sitten. Itse olen tykästynyt siihen kupposeen ihan todella. Alkuun oli tosiaan miettiminen, miten saisin kupin sisälle, ulos ja vielä tarpeeksi syvälle sisällä ollessaan. Myös poisottamisessa oli ongelmansa, miten saada vedettyä Lunette nätisti pois, ettei paikat kipeydy, niinkuin kerroit siulle käyneen. Kokeile erilaisia taittomalleja ja kostuta Lunette vedellä ennen laittamista, liukuu tällöin helpommin sisälle. Poisottaessasi huolehdi, että saat painettua kupin kasaan ja siis poistettua sen tyhjiöilman, mikä siellä kupin sisällä on, jotta se kestäisi paikallaan.
- Mirka
Minulla meni kupin käytön opetteluun kolmisen kuukautta. Periaatteessa tein mielestäni kaiken oikein, mutta jostain syystä kupin käyttö tuntui ensin alkuun silti kamalan vaikealta ja siitä tosiaan kävi emättimen suukin kipeäksi. Jossain vaiheessa sitten hermostuin siihen ja otin varovaisen ujuttelun sijaan ronskimman lähestymistavan asiaan "sehän menee sinne, prkle!" ja homma alkoi sujua paljon paremmin. Kuppi kannattaakin yrittää saada mahdollisimman nopeasti sisälle, ettei se ehdi aueta liian aikaisin, mikä vaikeuttaa hommaa huomattavasti. Mielestäni kuppi myös selvästi pehmeni tuon ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen, eikä enää siksikään pamahdellut auki niin herkästi.
Itselläni alkuvaikeutta lisäsi ehkä se, että kuukautiseni ovat todella niukat (en voi käyttää tamponiakaan siksi), joten emättimen seinämät ovat kuukautistenkin aikana melko kuivat, eikä kuppi luista niin hyvin kuin normaalikuukautisilla. Tämä tuli todettua, kun pari vuotta sitten pidin e-pillereistä taukoa: kuppia oli paljon helpompi käyttää runsaamman vuodon aikana! Kupin käytön opettelu kannattaakin varmaan aloittaa runsaimman vuodon aikana ja muulloin kuppi kannattaa kastella vedellä juuri ennen laittoa, niin homma sujuu sutjakammin.
Tuolloin e-pilleritauon aikana tuli käytyä myös viikon sukulointireissulla juuri kuukautisten aikaan ja täytyy sanoa, että toisten nurkissa yöpyessä kuppi on aivan huippu kapine. Ei tarvitse "salakuljetella" siteitä/tamponeja vessaan ja sieltä taas käytettyjä keittiön roskikseen. Eikä myöskään tarvitse pakata puolta laukkua täyteen eri kokoisia siteitä ja tamponeja, kun vuodon määrä vähenee viikon aikana runsaasta pelkkään tuhruun. Vain yksi kuppi riittää.
Mitään kovin pahoja huonoja kokemuksia minulla ei kupista ole. "Pahin" on se, kun joskus (= ehkä pari kertaa vuodessa) käy niin, että kuppi on jäänyt jotenkin huonoon asentoon ja alkaa hiertää emättimen suuta tai aiheuttaa sellaisen kuukautiskipumaisen kivun (osuu ilmeisesti silloin kohdunkaulan suuhun), mutta näistäkin on selvinnyt sillä kun on käynyt laittamassa kupin uudelleen. Ohivuotoja ei ole tullut kertaakaan kolmen vuoden aikana. - Jyrki boy
Ei mitään kuppeja. Minusta on ihanaa kun naiset käyttävät siteitä, paksuja semmoisia. Se on todella seksikästä katsella kun oma avokkini kävelee pelkissä pikkareissa kotona ja ihana muovin ratina kuuluu ja paksu pullotus näkyy. Joskus hän antaa jopa minunkin kosketella sitä sidettä. Onneksi hän käyttää paksuja siteitä. Muittenkin naisten pitäisi käyttää. Joskus käyn työpaikan vessassa katsomassa kuinka siellä sidesangossa on semmoisia toooosi paksuja tena-siteitä. aaah...
Ei kupille! - Beatrix*
Minä kastelen kupin lisäksi vedellä myös käsisuihkun avulla alapään, silloin kuppi mielestäni luistaa kaikista helpoten sisään.
Oletko tutustunut kuukuppikunnan eri taittelutekniikoihin? Voit löytää joukosta sellaisen, jolla kuppi menee helpommin sisään. Eri tekniikoita löytyy täältä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=kikat#paikalleen4 - ja helppoa oli
Kunhan vaan leikkasi koko antennin pois ja oppi puristamaan kupin poisottaessa, ei ole ollut mitään ongelmaa.
Olen aina vihannut menkkojani ja sitä sotkua ja hajua, mitä niistä tulee. Kupin kanssa elämä on niin helppoa, ah!
Lunette on kuulemma aika isokokoinen. Jos olet ihan nuori tyttö, se saattaa olla sinulle yksinkertaisesti liian iso. Näissä mooncupeissa ainakin on kaksi eri kokoa.- ja ikä
Emätin kyllä venyy sisältä nuorillakin tytöillä, ja Lunettehan on ainoastaan aukinaisena (eli sisällä ollessaan) isompi kuin esim. Mooncup. Jos ongelmana oli sisäänvienti, niin se joka tapauksessa tehdään taiteltuna, ja taitellussa muodossa Mooncup on paksuin reunojensa takia. Lunette lienee taiteltuna kaikista pienimpiä kuppeja. Ero kuitenkin on vain muutamia millejä. Joka tapausessa, nuorella tytöllä juuri se emättimen suu voi olla ainoa paikka, joka saattaa olla "liian pieni" kupin käytön kannalta: senkään vuoksi on mielestäni kannattamatonta valita eri kuppia, koska se emättimen aukko kuitenkin venyy muutaman kupin käyttökerran jälkeen. Jos kuppi on valittu taitellun koon perusteella, se voikin sitten olla epäsopiva pituudeltaan tai tilavuudeltaan muuten. Sitten harmittaa, kun sisäänvienti alkaa sujua, mutta kuppi ei muuten sovi.
- loora venyy
ja ikä kirjoitti:
Emätin kyllä venyy sisältä nuorillakin tytöillä, ja Lunettehan on ainoastaan aukinaisena (eli sisällä ollessaan) isompi kuin esim. Mooncup. Jos ongelmana oli sisäänvienti, niin se joka tapauksessa tehdään taiteltuna, ja taitellussa muodossa Mooncup on paksuin reunojensa takia. Lunette lienee taiteltuna kaikista pienimpiä kuppeja. Ero kuitenkin on vain muutamia millejä. Joka tapausessa, nuorella tytöllä juuri se emättimen suu voi olla ainoa paikka, joka saattaa olla "liian pieni" kupin käytön kannalta: senkään vuoksi on mielestäni kannattamatonta valita eri kuppia, koska se emättimen aukko kuitenkin venyy muutaman kupin käyttökerran jälkeen. Jos kuppi on valittu taitellun koon perusteella, se voikin sitten olla epäsopiva pituudeltaan tai tilavuudeltaan muuten. Sitten harmittaa, kun sisäänvienti alkaa sujua, mutta kuppi ei muuten sovi.
Kolmen lapsen jälkeen on vähän erisorttinen torttu kuin nuorena tyttönä!
Ottaisin alkuun mahdollisimman pienen välineen, eli näiden ulkomaisten kuppien pienempiä kokoja.
Epäilemättä sinne emättimeen mahtuu lopulta vaikka nyrkki, mutta ei se kovin mukavalta tunnu..
- Sus
Kupin käytön oppi sujuvaksi muutamassa kuukaudessa. Alkuun sitä tuli tyhjenneltyä turhan usein, mikä sekin kipeytti paikkoja. Tekniikkakin kehittyy aikaa myöten. Nyt ei ole enää ongelmia.
Kuukuppi on musta parhaimmillaan silloin, kun joutuu olemaan koko päivän tien päällä. Varsinkin kuukautisten loppuvaiheessa (joka mulla on pitkä mutta niukkavuotoinen) voi huoletta pitää kuppia aamusta iltaan, eikä tarvii aamulla arpoa, laittaisko vai ei, kuten tamponin kans. Siteitä en ole koskaan oppinut käyttämään, inhottaa ajatuskin.
Vaelluksilla olen myös käyttänyt kuppia. Puhdistaminen vaatii vähän säätöä, mutta loppuajan saakin sit olla rauhassa. Voi lähteä patikkaretkelle kuukauden jokaisena päivänä :)- rinkkareissulla
oli Lunette mukana ja hyvin sujui. Pienen hotellin pomolta kävin pyytämässä kiehuvaa vettä ja muovimukin ja keittelin kupin siellä.
- keskustelun aloittanut
Kuukautiset takana ja ensimmäiset kokeilut kuukupin kanssa suoritettu. Se toimii sittenkin!! Musta oli kans tosi kivaa, kun saattoi kokonaan unohtaa kuukautiset päiväksi; vain illat ja aamut meni tuhratessa.
Lunette tuntuu toimivan mulla hyvin; ei ohivuotoja, eikä tunnu, vaikka istuessa antenni on melkein "huulien välissä" ( jännä juttu sinänsä, koska tamponi samassa paikassa aiheuttaisi melkoiset tuskat ). Vain paikalleen laitto ja poisotto aiheuttaa haastetta, koska mulla on vähän ongelmia tuon alapään rentouttamisessa ( aiheuttaa pientä kipua yhdynnänkin alussa, vaikka neitsyysajoista on jo melko kauan ).
Kyllä mä tämän varmaan vielä opin, kunhan kuukauden päästä pääsen taas treenaamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1495808Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella344166Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan03520Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv492731No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452520- 312494
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv322468- 162338
- 432055
Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h262015