essentielli treemor

vipra

Onkos kellään päänvapina äitynyt niin pahaksi,että on vienyt työkyvyn. Itselläni taitaa niin käydä. Lääkkeistä ei ole ollut ainakaan vielä mitään apua.

7

4879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä......

Olen sairastanut itse essential tremoria liki 20v. Käsien vapina on lisääntynyt aivan tolkuttomasti. Pää pysyy vielä aika "hollillaan". Ei siis ole pään vapina/vippaaminen lisääntynyt.

Saanko kysyä mikä on sinun lääkityksesi?

Itselläni on Xanor korkeintaan 2mg/vrk. Kävin tässä jokin aika sitten lääkärissä. Hän sanoi, että jos vapina vielä pahenee tai tulee aika ettei Xanorit auta täytyy keksiä jotain muuta.

Xanorit on minulla toimineet. Tiedän, että kyse on rauhoittavasta lääkkeestä. Ei haittaa. Joudun niitä lopun ikääni käyttämään. Pääasia, että pysyisi edes jollain tavalla työkykyisenä eikä tarvitsisi "pelätä" vapinaa ja sitä mitä muut ajattelevat. Niin usein olen kuullut kommenttia, että olisi kauhee krapula mukamas. No, hyvä, että itse kuitenkin tiedän mistä on kyse. Täytyisi vaan yrittää olla välittämättä tietämättömien kommenteista.

• vipra

Propral 40mg, josta ei juurikaan apua. Nyt on kokeilussa Mysoline pikku murusesta alotettuna menossa puolikas,jolla ei myöskään tunnu olevan vaikutusta.

• Kun vastasit
        vipra kirjoitti:

Propral 40mg, josta ei juurikaan apua. Nyt on kokeilussa Mysoline pikku murusesta alotettuna menossa puolikas,jolla ei myöskään tunnu olevan vaikutusta.

Kai se nykyään on, että rauhoittavien antaminen lääkkeeksi on niin ja näin.

Kokeillaan vapinaan beetasalpaajaa ja mainitsemaasi epilepsia-lääkettä.

Minulla onneksi on ihana lääkäri, joka ymmärtää sairauteni, eikä suhtaudu kielteisesti esim. Xanoriin tämän sairauden hoidossa.

Aamulla kun ensimmäistä viestiä kirjoitin oli kauhee vapina käsissä ja pään vippaamista. Otin 0,5mg Xanorin ja vapina/nykinä tasottui heti. Monesti pärjään päivän 0,75mg ottamalla. Harvoin tarvitsee edes 2mg ottaa.

Jaksamista sinulle.

• Anonyymi
        vipra kirjoitti:

Vähän aikaa auttaa mutta myös laskee verenpainetta.

• vipra

jos kertoisitte,mitä lääkkeitä käytätte vapinaan ja miten ne vaikuttaa

• lo_siento

Ranoprin (propranololi) 40 mg x 1-2 tarv.
        Rivatril (klonatsepaami) 0,5 mg ½-3 tabl/vrk.

Pahin vapina talttuu. Huonoina päivinä tai päivinä, jolloin tulee toimittua paljon ihmisten ilmoilla, lääkkeitä menee täydet satsit.

Pieni sivujuonne: Ennen Ranoprinin annosteluohje oli 1-3 tabl. tarv./vrk, mutta diabeteslääkitystäni (Amaryl) lisättiin ja lääkäri pelkäsi, etten tunnistaisi hypoglykemian oireita, kun propranololi voi ne peittää. Kyllä hypoissa heikotus-, vapina- ja hikoiluoireisto kuitenkin on niin selkeää, ettei proput sitä peitä minun kohdallani.

Rivatril astui Xanorin tilalle v. 1999, kun neurologi piti sitä "parempana" essentiellin treemorin hoidossa.

Vapina on kyllä pahentunut vuosien varrella. Dg tehtiin siis v. 1999, mutta olen noin 15 vuotta vapissut selkeästi.

• lo_siento

Ja Ranoprin puskee tuskanhien tunnin sisällä tabun ottamisesta. Huono lääke myös liikuntaa harrastaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      58
      5575
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      97
      4563
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      377
      2708
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      79
      1242
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      334
      1072
    6. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      63
      897
    7. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      28
      863
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      846
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      106
      827
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      799
    Aihe