essentielli treemor

vipra

Onkos kellään päänvapina äitynyt niin pahaksi,että on vienyt työkyvyn. Itselläni taitaa niin käydä. Lääkkeistä ei ole ollut ainakaan vielä mitään apua.

7

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä......

      Olen sairastanut itse essential tremoria liki 20v. Käsien vapina on lisääntynyt aivan tolkuttomasti. Pää pysyy vielä aika "hollillaan". Ei siis ole pään vapina/vippaaminen lisääntynyt.

      Saanko kysyä mikä on sinun lääkityksesi?

      Itselläni on Xanor korkeintaan 2mg/vrk. Kävin tässä jokin aika sitten lääkärissä. Hän sanoi, että jos vapina vielä pahenee tai tulee aika ettei Xanorit auta täytyy keksiä jotain muuta.

      Xanorit on minulla toimineet. Tiedän, että kyse on rauhoittavasta lääkkeestä. Ei haittaa. Joudun niitä lopun ikääni käyttämään. Pääasia, että pysyisi edes jollain tavalla työkykyisenä eikä tarvitsisi "pelätä" vapinaa ja sitä mitä muut ajattelevat. Niin usein olen kuullut kommenttia, että olisi kauhee krapula mukamas. No, hyvä, että itse kuitenkin tiedän mistä on kyse. Täytyisi vaan yrittää olla välittämättä tietämättömien kommenteista.

      • vipra

        Propral 40mg, josta ei juurikaan apua. Nyt on kokeilussa Mysoline pikku murusesta alotettuna menossa puolikas,jolla ei myöskään tunnu olevan vaikutusta.


      • Kun vastasit
        vipra kirjoitti:

        Propral 40mg, josta ei juurikaan apua. Nyt on kokeilussa Mysoline pikku murusesta alotettuna menossa puolikas,jolla ei myöskään tunnu olevan vaikutusta.

        Kai se nykyään on, että rauhoittavien antaminen lääkkeeksi on niin ja näin.

        Kokeillaan vapinaan beetasalpaajaa ja mainitsemaasi epilepsia-lääkettä.

        Minulla onneksi on ihana lääkäri, joka ymmärtää sairauteni, eikä suhtaudu kielteisesti esim. Xanoriin tämän sairauden hoidossa.

        Aamulla kun ensimmäistä viestiä kirjoitin oli kauhee vapina käsissä ja pään vippaamista. Otin 0,5mg Xanorin ja vapina/nykinä tasottui heti. Monesti pärjään päivän 0,75mg ottamalla. Harvoin tarvitsee edes 2mg ottaa.

        Jaksamista sinulle.


      • Anonyymi
        vipra kirjoitti:

        Propral 40mg, josta ei juurikaan apua. Nyt on kokeilussa Mysoline pikku murusesta alotettuna menossa puolikas,jolla ei myöskään tunnu olevan vaikutusta.

        Vähän aikaa auttaa mutta myös laskee verenpainetta.


    • vipra

      jos kertoisitte,mitä lääkkeitä käytätte vapinaan ja miten ne vaikuttaa

      • lo_siento

        Ranoprin (propranololi) 40 mg x 1-2 tarv.
        Rivatril (klonatsepaami) 0,5 mg ½-3 tabl/vrk.

        Pahin vapina talttuu. Huonoina päivinä tai päivinä, jolloin tulee toimittua paljon ihmisten ilmoilla, lääkkeitä menee täydet satsit.

        Pieni sivujuonne: Ennen Ranoprinin annosteluohje oli 1-3 tabl. tarv./vrk, mutta diabeteslääkitystäni (Amaryl) lisättiin ja lääkäri pelkäsi, etten tunnistaisi hypoglykemian oireita, kun propranololi voi ne peittää. Kyllä hypoissa heikotus-, vapina- ja hikoiluoireisto kuitenkin on niin selkeää, ettei proput sitä peitä minun kohdallani.

        Rivatril astui Xanorin tilalle v. 1999, kun neurologi piti sitä "parempana" essentiellin treemorin hoidossa.

        Vapina on kyllä pahentunut vuosien varrella. Dg tehtiin siis v. 1999, mutta olen noin 15 vuotta vapissut selkeästi.


      • lo_siento

        Ja Ranoprin puskee tuskanhien tunnin sisällä tabun ottamisesta. Huono lääke myös liikuntaa harrastaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe