Silloin on varaa ja rahaa ihmisarvoiselle elämäle.
Voitte käyttää palveluja, syödä mieliruokia ja matkustellakkin, siis nauttia omista säästöistämme.
Miksi säästää perillisille?
Eivät he ole kiitollisia, mahdollisesti jopa riita syntyy perillisten kesken.
Meillä on vain tämä yksi ainoa lyhyt elämä.
Miksi pitäisi kärsiä puutetta pienellä eläkkeellä, jos on jo saanut kerättyä oman asunnon.
Siinä saa elää elämänsä loppuun ja pankki perii siitä omansa sen jälkeen ennen perillisiä.
Suosittelen.
Tehkää se , kysykää pankistanne ja tuhlatkaa itse työnne tulokset.
Minun periatteeni on” kun arkun kansi kolahtaa, viimeinen sentti vilahtaa”
Voitte myydä asuntonne etukäteen pankille
32
1918
Vastaukset
- Laritsa M
...ehkä toisin.
- ----
ovat kaiken pahan alku. Minunkin äitini on ikäisesi ja niin täynnä itseään, että myisi vaikka oman äitinsä jos joku siitä maksaisi, eli muuttaisi kaiken rahaksi. Jopa isäni hautakiven maksatti sukulaisilla, ei muka ollut rahaa, kukkua kans, valehtelee, näyttelee, oikkuilee, kiukuttelee,ruikuttaa, siksi olenkin laittanut välit poikki. Ei kaivanne lapsenlapsiaan, ei ole kysellyt. Ehkä tulee sekin aika, että sinunlaisesi kaipaisivat esim sairastaessaan niitä kaiken vieviä perillisiä, siinähän kaipaatte, ehkä yhteiskunta sitten teitä hoitaa, jos omat rahat ovatkin loppu liian aikaisin, toivon että eläisitte yli 100 vuotiaiksi, näkisitte senkin kuinka yhteiskunta hoitaa vanhuksiaan, olisi se suku ehkä silloin paikallaan... Ken elää se näkee
- Ei kaikki
ole samanlaisia.
Sullahan se hätä näyttää olevan että jäät jotain ilman.
Jokainen tehköön itse ostamalleen ja maksamalleen asunnolle mitä haluaa.
Ei se kuulu tippaakaan lapsille.
Kyllä olet äitiisi tullut, etkö huomaa, sivullinen huomasi heti kun luki kirjoituksesi.
Eikös selkeämpää ja yksinkertaisempaa ole ottaa sitä vastaan täysimittainen asuntolaina lyhentämättömänä, maksaen ainoastaan korot kuukausittain?
70 - 75% asunnon arvosta heti tilille ja omaan päätösvaltaan.
Olen kuvitellut että tuohon "pankille myymiseen" liittyy jotain eläkkeen luontoista maksuohjelmaa? Voin olla väärässäkin!
Lisäksi perinnön jaossa ko. velka on vähentämässä pesän omaisuutta ja perintöveroa.
Vaikka ei perintöverosta huolta kantaisikaan on mielestäni selkeä asunnon kiinnitys yksiselitteinen ja ymmärrettävä raatkaisu!- soilike
Silloin monikin pienellä eläkkeellä oleva voisi hiukan helpottaa loppuelämäänsä
Jos sitten joudumme yhteiskunnan kontolle, olemme sen hoidon itse maksaneet moneen kertaan
Perilliset eivät tarvitse mitään palkkaa, onhan heidätkin huolehdittu aikoinaan soilike kirjoitti:
Silloin monikin pienellä eläkkeellä oleva voisi hiukan helpottaa loppuelämäänsä
Jos sitten joudumme yhteiskunnan kontolle, olemme sen hoidon itse maksaneet moneen kertaan
Perilliset eivät tarvitse mitään palkkaa, onhan heidätkin huolehdittu aikoinaanKäsittääkseni jotkut pankit tarjoavat eräänlaista "vähittäismyyntisopimusta" eli asunnon maksamista kuukausierissä myyjälle.
Se ainoa esimerkki jonka näin, vaikutti melko epäedulliselta myyjän kannalta katsoen.
Kiinnitys on toinen asia.
Aika jehu olet jos saat pelkkää asuntoa vastaan 100%:n lainoituksen.
Yleensä pysähtyy alle 75%:n.
Itse olen tyytyväinen sopimukseeni olla lyhentämättä lainaa koko aikana mutta voin, ilman kustannuksia, halutessani maksaa sen pois milloin tahansa.
Lainaosuudesta en edes keskustellut. Tarjosivat tasasummaa ja sillä selvä.
Ymmärsivät silläkin puolella että kyseessä on järjestely eikä akuutin puutteen torjunta.- soilike
laiska-lasse kirjoitti:
Käsittääkseni jotkut pankit tarjoavat eräänlaista "vähittäismyyntisopimusta" eli asunnon maksamista kuukausierissä myyjälle.
Se ainoa esimerkki jonka näin, vaikutti melko epäedulliselta myyjän kannalta katsoen.
Kiinnitys on toinen asia.
Aika jehu olet jos saat pelkkää asuntoa vastaan 100%:n lainoituksen.
Yleensä pysähtyy alle 75%:n.
Itse olen tyytyväinen sopimukseeni olla lyhentämättä lainaa koko aikana mutta voin, ilman kustannuksia, halutessani maksaa sen pois milloin tahansa.
Lainaosuudesta en edes keskustellut. Tarjosivat tasasummaa ja sillä selvä.
Ymmärsivät silläkin puolella että kyseessä on järjestely eikä akuutin puutteen torjunta.Sillä lainatulla rahalla kustantaa monta helpotusta elämäänsä
Jos sulla on oma kaksio, voit saada lainaa ilman lyhennyksiä n.40 000 e
Ilman lyhennyksiä loppuiäksesi
Vain korko n.5% tai vähemmän.
siis korko (kk 166 e yhtiövastike pois eläkkeestäsi
Loput rahat voit käyttää elämiseen ennen kuolemaa - tämä perikunta
soilike kirjoitti:
Sillä lainatulla rahalla kustantaa monta helpotusta elämäänsä
Loput rahat voit käyttää elämiseen ennen kuolemaaei tahdo ottaa vastaan perinnöksi velkaa.
Silloin velkasi jäänee yhteiskunnan vastuulle.
Nykyään perinnöstä saa luopua ihan omasta tahdostaan. - paappa pohjanmaalta
soilike kirjoitti:
Sillä lainatulla rahalla kustantaa monta helpotusta elämäänsä
Loput rahat voit käyttää elämiseen ennen kuolemaa20 vuoden kuluttua asunnon arvo on ainakin kaksinkertainen. Toisaalta 40000 eurolla lievittää elämää n. 2 vuotta ja sen jälkeen on ainoastaan jälleen pankin "talkkari". Jos sitten kaiken iloittelun jälkeen tulee sairautta tms., ei ole enää mitään mitä realisoida, joten silloin jää muiden armoille. En ole tähän mennessä kuullut, että pankki on hyväntekeväisyyslaitos. Ne ei tee mitään tapiokseen.
- aina jääkin
tämä perikunta kirjoitti:
ei tahdo ottaa vastaan perinnöksi velkaa.
Silloin velkasi jäänee yhteiskunnan vastuulle.
Nykyään perinnöstä saa luopua ihan omasta tahdostaan.Mikähän pankki ylilainoittaa suntoja?
Taitaa raja tulla vastaan jossain 75%:n tasossa käyvästä arvosta.
Joten, asunnon arvonnousun lisäksi lähtötaso on jo sellainen että kyllä siitä perikunnallekin jotain jää.
Nykyinen perintö- ja lahjaverojärjestelmä ohjaa tuollaisiin järjestelyihin.
- sinihelmikki
on miesvainajani, nyt minun. Itse asuin vuokra-asunnossa (etäavioliitto). Vuokralla on helpoin asua, ei mitään huolia, mutta näinkin käy. Olen sanonut lapsille, että aion eää normaalisti, he ovat saaneet opiskella ja alun elämälle. Itselläni ei ole suuria tarpeita, aion järjestellä perinnön etukäteen, ettei hirveästi mene veroa. Meillä oli mieheni kanssa tarkoitus elää normaalisti ja auttaa myös ihania lapsiamme, ei mulla ole mitään tarvetta vain pistää rahaa palamaan.
- Kannattaa harkita
Nykyajan sukupolvi ei arvosta, jos olet säästänyt koko ikäsi ja elää
kituutat, että jäisi jotakin lapsille.
Ehei, kyllä elämäsi säästöt on pistetty sileäksi alta aikayksikön!
Nauti elämästä niin kauan kuin vielä voit!- soilike
Sisarusten kesken voi tulla jopa riitoja , kun täti on väärin testamentannut
- Mirkkuhaaveilija
soilike kirjoitti:
Miten voisin antaa suntoni lapsille jo eläessä niin, ettei tulisi hirveitä perintöveroja, varsinkaan jos en pysty maksamaan niitä lasten puolesta? Itse menen pian palvelutaloon. Olen ikäni säästänyt ja kohta kunta nappaa kaiken.
- lahja!!
Mirkkuhaaveilija kirjoitti:
Miten voisin antaa suntoni lapsille jo eläessä niin, ettei tulisi hirveitä perintöveroja, varsinkaan jos en pysty maksamaan niitä lasten puolesta? Itse menen pian palvelutaloon. Olen ikäni säästänyt ja kohta kunta nappaa kaiken.
Teimme yksinkertaisen, vapaamuotoisen lahjakirjan yhdestä asunnosta lapsillemme.
Vaimoni oli silloin 54v ja odotettavissa olevan eliniän perusteella penskamme saivat ko. asunnon veroitta puoliksi.
Itse pidätimme hallinta- ja nautintaoikeuden = otamme itse vukratulot. - järsin osaketta
soilike kirjoitti:
pankista lainaa sillä työtön ei saa vaikka olis velaton asunto panttina.
- henkilö/konttori
järsin osaketta kirjoitti:
pankista lainaa sillä työtön ei saa vaikka olis velaton asunto panttina.
59-vuotiaana pitkäaikaistyöttömänä, vaimo pienellä sairaseläkkeellä, sain asuntoa vastaan normaalin asuntolainan yli 70%:n arvosta haluamallani takaisinmaksuajalla ja "lyhennysohjelmalla".
Ko. pankkitoimihenkilö joka teki ratkaisun siinä paikassa ja tilanteessa, oli tietoinen työttömyydestäni!
Olisikohan konttori/henkilökohtainen asia?
Oletkos muuten yrittänyt? - kenkää tuli
henkilö/konttori kirjoitti:
59-vuotiaana pitkäaikaistyöttömänä, vaimo pienellä sairaseläkkeellä, sain asuntoa vastaan normaalin asuntolainan yli 70%:n arvosta haluamallani takaisinmaksuajalla ja "lyhennysohjelmalla".
Ko. pankkitoimihenkilö joka teki ratkaisun siinä paikassa ja tilanteessa, oli tietoinen työttömyydestäni!
Olisikohan konttori/henkilökohtainen asia?
Oletkos muuten yrittänyt?penikään laina koska ei käy osake vaikka velaton pantiksi lainaan jos on työtön.
Kiinteistöhän voi olla eri juttu. - henkilö/konttori
kenkää tuli kirjoitti:
penikään laina koska ei käy osake vaikka velaton pantiksi lainaan jos on työtön.
Kiinteistöhän voi olla eri juttu.Minun kohdallani kyseessä oli 60-luvun alkupuolella valmistunut, maaseutukaupungissa sijaitseva, kolmio.
Kävin Nordeassa, Handelsbankenissa ja Sammossa joissa kaikissa minulla on tili.
Nordean ja HB:n kanssa asia oli heti selvä.
Valitsin toisen.
Sammosta (Imatrankosken konttori) minut HEITETTIIN ULOS!
Asiani ehdin esittää mutta lähtö tuli jo ennen työttömyyteeni tai/ja ikääni pääsemistäkään!
Sammon tililläni oli rahaa noin 55% toisesta pankista nostamastani lainasummasta!
Lisäksi yhden rahaston osuuksia.
Ei näistäkään päästy keskustelemaan vaan Sammon lainaihminen teki päätöksensä pärstäni perusteella! - Kysyn aivan tosissani
lahja!! kirjoitti:
Teimme yksinkertaisen, vapaamuotoisen lahjakirjan yhdestä asunnosta lapsillemme.
Vaimoni oli silloin 54v ja odotettavissa olevan eliniän perusteella penskamme saivat ko. asunnon veroitta puoliksi.
Itse pidätimme hallinta- ja nautintaoikeuden = otamme itse vukratulot.Lahjoittaisin toiselle lapselleni vuokralla olevan sijoitusasunnon, eikö siitä pidä maksaa lahjaveroa, jos pidän itselläni hallintaoikeuden?Riippuuko iästä, sanoit että vmo oli tuolloin 54 v.Itse olen n kymmenen vuotta vanhempi.Tietty verovirastostakin voisi tiedustella.
Kiitos vastauksesta etukäteen. - lahja!!
Kysyn aivan tosissani kirjoitti:
Lahjoittaisin toiselle lapselleni vuokralla olevan sijoitusasunnon, eikö siitä pidä maksaa lahjaveroa, jos pidän itselläni hallintaoikeuden?Riippuuko iästä, sanoit että vmo oli tuolloin 54 v.Itse olen n kymmenen vuotta vanhempi.Tietty verovirastostakin voisi tiedustella.
Kiitos vastauksesta etukäteen.Lahjoitus meni täysin lakien ja asetusten mukaan.
Kuten sanoin, verottaja arvioi keskimääräisen eliniän perusteella lahjoittajan todennäköisen nautinta-ajan.
Meillä ainakin siirtymävaihe oli kolme vuotta = kolme vuotta lahjoituksen jälkeen lahja oli verovapa.
Epäilen sinun olevan verottomaan lahjoitukseen liian vanhan.
Vero ei ole joko/tahi asia vaan liukuen vähenevä.
Me havahduimme ilmeisesti aivan viime tipassa ko. asiaan.
Toinen, joidenkin mielestä hölmömpi tapa.
Otin toiseen asuntoomme jälkikäteen asuntolainan ja sijoitin rahat rahastosidonnaiseen säästövakuutukseen, lapset edunsaajina. Aika 15-vuotta.
Pankki otti keulilta omansa mutta lainasumma, jota en lyhennä, on pois pesän varallisuudesta = perintöverosta.
Verovapaa raja tässä siirtomuodossa on kohtalaisen korkealla ja kuitenkin pääoma on joka hetki, halutessani, minun käytettävissäni.
Rahastojen kesken tehdyt siirrot ovat maksuttomia.
Nämä nyt ovat osa tälläisen tavallisen tallaajan epätoivoisista yrityksistä välttää penskoilta vielä kertaalleen verotus.
- eivät huolestuta!
Onhan murheet! Jos, siis JOS, kuolemani jälkeen jotkut riitelevät omaisuudestani, niin siinäpä riidelkööt. En muutenkaan tässä elä niin, että väistelisin joittenkin keskinäisiä kähinöitä, niitä harrastakoot kukin mielensä mukaan.Jos ei omista sellaisia läheisiä ihmisiä, joille halauaa ylimääräistä omaisuuttaan jättää, niin eiku törsäämään vaan!
Itse avioeron jälkeen jaoin osituksessa saamani varat lapsilleni ja muutin kaupungin vuokra-asuntoon. Jo on huoletonta asumista! Ihan tarpeeksi on huolta autosta ja polkupyörästä, veneestä, suksista - tässä nyt vielä osakkeestaan tai talostaan huolehtimaan!- miehenkuva
Muutit kaupungin vuokra-asuntoon ja nyt on huoletonta asumista.
Mistähän päin Suomea sellainen kaupungin vuokra-asunto löytyy ?
Häiriköitä tai pakolaisiahan niissä ainakin Pääkaupunkiseudulla. - Marian-sekku
Ilmoititteko verottajalle vai miten se meni. Lahjohan ei saa antaa kuin 1300 e vuodessa. Jos ette ole antaneet verotta, se on jonain päivänä edessä. Kyllä verottaja löytää vaikka haudasta.
Noin minäkin tekisin, mutta veroseuraamukset ovat valtavat ja sinun on maksettava vuokrasta omaisuusvero joka jumalan vuosi 29% netosta. Näin on. Missä voi touhuta ilman verottajan väliintuloa? - tarkennus
Marian-sekku kirjoitti:
Ilmoititteko verottajalle vai miten se meni. Lahjohan ei saa antaa kuin 1300 e vuodessa. Jos ette ole antaneet verotta, se on jonain päivänä edessä. Kyllä verottaja löytää vaikka haudasta.
Noin minäkin tekisin, mutta veroseuraamukset ovat valtavat ja sinun on maksettava vuokrasta omaisuusvero joka jumalan vuosi 29% netosta. Näin on. Missä voi touhuta ilman verottajan väliintuloa?Veroton lahjoitus on alle 3400e kolmessa vuodessa.
- Ketjussa
Puhutaan kiellettyjä asioita ja on päässyt venähtämään pitkäksi.
Verotus ja talous-asiat kuuluvat omalle pälstalleen.- nipottaja
Eikös tälläinen pohdiskelu luonnostaan kuulu tähän ikäluokkaan?!
Mitä kiellettyä tässä on?
Ei ole pakko avata! - Täällä kun ei
nipottaja kirjoitti:
Ei ole pakko avata!mikään ketju nykyisin pääse jatkumaan kovin kauan.
Ennen oli innostunutta ajatusten vaihtoa asiasta kun asiasta, nykyisin poistetaan syystä tai toisesta tai ilman syytä kiinnostavimmat ketjut. - Täällä vain
nipottaja kirjoitti:
Ei ole pakko avata!Poistuu kaikki sellaiset kirjoitukset jotka saavat ihmiset kiinnostumaan.
Ei mikään käy, kaikelle on oma palsta. - nipottaja
Täällä vain kirjoitti:
Poistuu kaikki sellaiset kirjoitukset jotka saavat ihmiset kiinnostumaan.
Ei mikään käy, kaikelle on oma palsta.Sorry! Satunnaisena kävijänä en ole selvillä pelin hengestä.
- paappa pohjanmaalta
Ainakkaan minun perilliset eivät ole osoittaneet olevansa ahneita. Aika ajoin tarjoavat meille vanhuksille maittavan aterian. Tulevat kotimiehiksi, kun matkustamme ulkomaille. Käyvät muutoinkin auttamassa kodin askareissa.
Ei tulisi mieleenikään tuhlata kotiani ns. ylenpalttiseen elämään. Mitä iloa siitä olisi. Tuhlata kovalla työllä hankittu velaton kaunis koti, kun noitten elinvuosien määrääkään ei tiedä. Kyllä se ilo tulee lapsista ja lasten lapsista ja muista suvun yhteisistä hetkistä. Mitä nyt joskus mamman kanssa matkaillaan ja halaillaan. Toki halaillaan kotonakin.
Toisaalta ei sitä perintöveroakaan kannata nyt murehtia. Katsotaan, mitä vaalien jälkeen tapahtuu. Eikös se nykyinen hallitus ole luvannut oppositiolle, että perintövero poistetaan tai ainakin verovapaata osuutta nostetaan tuntuvasti.
Oliskohan se niitten lastenkin (perillisten) kohdalla voimassa se vanha viisaus, että niin makaa kuin petaa.
Mielelläni jätän muutaman euron lapsilleni. Varsinkin, jos omaa lapsia ja ehkä lastenlapsiakin, en näe syytä tuhlata omaisuuttaan elinaikanaan. Tilanne voi olla toinen, jos perijänä tulisi olemaan valtio tai jokin epämiellyttävä taho.
Toki me vanhenevatkin saamme rahojamme käyttää ihan normaalisti elämiseemme ja olemiseemme. Mutta että ihan ottaisin päämääräkseni tuhlata kaiken omaisuuteni ennen kuolemaani, on minulle kovin vieras ajatus. Kyllä minä itsekin perin jotain omilta vanhemmiltani. Pitäisikö sekin nyt pistää sileäksi, ettei vaan mitään jäisi lapsilleni.
Sanoisin aivan päinvastoin: Pyrin siihen, että minulla on säästössä varoja itseni hoitoon vielä sittenkin, kun noita varoja hoitaa joku muu, todennäköisesti joku lapsistani tai lastenlapsistani. Olen sitä mieltä, että jos pitää läheisistään, niin heistäkin kyllä löytyy joku, joka pitää minusta ilmankin odotusta suuresta perinnöstä. Ja tällainen henkilö voi sitten hoidella minun omaisuuttani minun hyväkseni senjälkeen, kun itse en siihen enää kykene. Eikä minua haittaa, jos jotain jää perittäväksikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1084876Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143972Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2133886Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801386- 1371364
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1711361En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531145