kielilläpuhuminen lestadiolaisuudessa?

yhä useammin

Olen nähnyt esikoislestadiolaisuutta jokusen vuosikymmenen ja ihmettelen uutta ilmiötä. Sekä siellä että tääällä on alkanut ilmetä keskustelua armolahjoista. Olen kuullut useilta paikkakunnilta jopa kielillä rukoilevista kristityistä ja siitä, kuinka rukous on saanut tärkeän paikan kristittyjen sydämessä. Miten nämä liittyy esikoislestadiolaisuuteen? Onko esikoisuus ajautumassa jotenkin uudenlaiseen tilanteeseen.

44

2594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi luotolainen

Vastatkaa nyt te jotka tiedätte asiasta jotain.

• lestapiireissä

vaikka olen aktiivisesti käynyt seuroissa, en ole missään koskaan kuullut kielilläpuhumista

• tietenkään
        lestapiireissä kirjoitti:

vaikka olen aktiivisesti käynyt seuroissa, en ole missään koskaan kuullut kielilläpuhumista

ole tarvettakaan...

• yhä useammin
        lestapiireissä kirjoitti:

En myöskään ole nähnyt tätä tapahtuvan seuratilaisuudessa. Nämä ovat tapahtuneet kodeissa ja kyseessä on ollut "seuroissa käyviä kristittyjä" joiden hengellinen kasvutausta on esikoisuus. Oletettavasti esikoisten seurat eivät ole heille ainoa paikka osallistua jumalanpalveluselämään.

Näitä ei siis ole yksi tai kaksi vaan useita (ainakin Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä ja Turussa). Onkohan tästä tulossa jonkinlainen ilmiö?

• Kohta sujuu

Mä oon harjoitellut hellareidenkanssa kovasti alkaa koht sujua

• Olennähnytsen
        yhä useammin kirjoitti:

En myöskään ole nähnyt tätä tapahtuvan seuratilaisuudessa. Nämä ovat tapahtuneet kodeissa ja kyseessä on ollut "seuroissa käyviä kristittyjä" joiden hengellinen kasvutausta on esikoisuus. Oletettavasti esikoisten seurat eivät ole heille ainoa paikka osallistua jumalanpalveluselämään.

Näitä ei siis ole yksi tai kaksi vaan useita (ainakin Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä ja Turussa). Onkohan tästä tulossa jonkinlainen ilmiö?

On jo tullut yksi eriseurainen henki lisää hajoittamaan seurakuntaa. He ovat meistä lähteneet, mutta eivät he olleet meistä!
        Mutta mitä kielilläpuhumiseen tulee, ei se ole esikoisuudessa mikään uusi ilmiö; ne joita Jumala on armossaan johdattanut armon ja anteeksiantamuksen valtakuntaan Poikansa kautta, ovat alkaneet puhua uusilla kielillä; se kieli, joka suruttomuuden ja epäuskon tilassa lausui kirouksia ja pilkkoja Jumalan ihmisistä, on nyt alkanut puhumaan Jumalan suurista armotöistä hänenkin kohdallaan ja on kiittänyt autuutensa Jumalaa tästä suuresta laupeudesta. Tämä on oikea kielilläpuhumisen ymmärrettävä lahja; ei mikään järjetön mölinä!

• fgagadsgasdg

Se on se kieli ,mitä opitaan Pyhän-Hengen koulussa,
      jokainen syntinsä anteeksi saanut tietää sen.

• Ripaus1

Olen minäkin törmännyt tähän ilmiöön. Olen kuullut kerrottavan useammastakin ihmisestä, esikoislestadiolaisesta, jotka ovat saaneet kielilläpuhumisen armolahjan pyydettyään sitä Jumalalta rukouksessa.

Paavali puhuu asiasta 1. Kor. 14:ssä. Sen mukaan kielilläpuhuminen on tavoittelemisen arvoinen asia. Mukavaa huomata, että Hän antaa lahjojaan meillekin.

• Hebreaakos puhut?

Huomaa, minkä järjestyksen Paavali antaa asioiden tärkeydestä tuossa kirjeessä; 5 sanaa seurakunnan parannukseksi kuin 1000 sanaa järjetöntä mölinää, jota ei kukaan käsitä! Siis profeteeaamisen lahja (= saarna Kristuksesta ja sen kautta tapahtuneesta sovinnosta ) on paljon hyödyllisempi kuin kielillä puhumisen lahja. Se, joka puhuu kielillä, puhuu rukoillen itselleen , mutta joka profeteeraa, se parantaa seurakuntaa!

• riksu

enpä ole moista asiaa koskaan aikaisemmin kuullut. siis kyllähän tuota ilmiötä on helluntalaisuudessa ollut,vai?
      mut ei ainakaan vanhoillislestadiolaisuudessa ole nykypäivänä juurikaan nähnyt.
      mitä nyt muistan joskun ihan naperona kun isoissa seuroissa on tullut käytyä niin siellä oli vanhempia ihmisiä höpöttelemässä just nuilla kieli hommilla.
      mut en kyllä nykyään ole törmännyt moiseen.
      se voi olla tässä eskoilestadiolaisuudessa kun on tälläinen uudempi järjestö et siinä on alkanut näitäkin hommia olemaan.

• Esikkol

Esikoislestadiolaisuus on jo 1850 luvulta. Vanhoillusuus perustettiin vasta v. 1902

• näin on
        Esikkol kirjoitti:

Esikoislestadiolaisuus on jo 1850 luvulta. Vanhoillusuus perustettiin vasta v. 1902

Ehkä vieläkin aikaisemmin, peruskivi muurattiin jo 1844 Lapin Marian avustuksella.

• Mr.

Vaikka tämä on vanha ketju, vastaan tuohon helluntailaisuutta koskevaan kysymykseen. Kyllä, helluntaiseurakunnissa rukoillaan kielillä, ainakin meillä lähes kaikissa kokouksissa ääneenkin. Käsittääkseni kielillä puhuminen ei missään vaiheessa lakannut. Esim. Metodistien parissa alkuaikoina, pelastusarmeijan herätyksessä alkuaikoina ja joidenkin lähteiden mukaan myös lestadiolaisherätyksessä alkuaikoina tätä ilmiötä on tavattu runsaasti.

• Pullahdusko?
        Esikkol kirjoitti:

Mää kävin 50-luvun alussa Viinikassa Tampereella lestadiolaisten rukoushuoneella seuroissa ( Mätäsperessä ); sen rukoushuoneen pääoven päällä oli isot kohokirjaimet
        VLKY. Sitä ohikulkijat usein ihmettelivät, että mikä mökki ja yhdistys tuokin on. Se oli yhdistyksen vanha nimi, sen etukiraimet: Vanha Laestadiolainen Kristillinen Yhdistys ry.
        Silloin vielä yhdistyksen nimessä säilytettiin seurakunnan Herraan Kristukseen viittaava maininta Kristillinen. Sittemmin kunnialliset Lestapomot lyhensivät sääntömuutoksella tietysti; oli kuulemma niin hankala käyttää. Siis nimim lyhennettiin nykymuotoon Esikoislestadiolaiset ry:ksi. Viittaus Kristukseen ja kristilliseen toimintamuotoon pullahti pois nimestä, mutta Laestadiukseen viittaava maininta säilyi, tosin nykymyodossa lestadiolaiset. Tästä johtuu liikkeen Laestadius-keskeinen julistus, jossa Kristus usein unohdetaan, kuten yhdistyksen nimestäkin se jätettiin pois (tieten tarkoituksella), ettei Kristuksen risti liikaa rasittaisi ja muistuttasi elon tiellä kulkijaa.

• Qtaria

olen ihmeissäni, mitä se kielillä puhuminen oikein on? Ja jos se on lahja, niin onko siitä jotain hyötyä.

Olen kuullut näitä tapauksia (siis en ole itse kuullut/nähnyt), jossa henkilö, joka osaa just suomee alkaa puhuu hebreaa. Se, kuka istus siin vieressä ja kuuli, osasi kanssa suomee ja vähän englantii ja ruotsista mjölk -sanan.

Eli yhdelle tuli lahja puhua ja vieresolevat oppisivat kielen. Niistä kun tämän homman taitaa tulkoot tulkkeja. Eiks je.

• teutatess

Minä olen saanut tästä asiasta sellaisen ajatuksen , että kielillä puhumista harrastaa vain sellaiset jotka tavoittelee jotain turhaa ( ).Voisiko se olla mailman kunniaa.? tai jotain .

• ...............
        teutatess kirjoitti:

Minä olen saanut tästä asiasta sellaisen ajatuksen , että kielillä puhumista harrastaa vain sellaiset jotka tavoittelee jotain turhaa ( ).Voisiko se olla mailman kunniaa.? tai jotain .

No, enpä ole ennen kuullut, että kielilläpuhumisessa tavoiteltaisi maailman kunniaa.
        Kaikkea sitä kuulee......

• puhut
        teutatess kirjoitti:

sitten sulle on huuhaata myös Jumalan sana koska siellä Paavali kehoittaa pyytämään armolahjoja Jumalalta itsensä ja seurakunnan rakentumisen hyväksi.tunnetko kenties sanaa ollenkaan kun tommoista väität?sana pitä tuntea kokonaisuudessaan,ei vain tiettyjä pätkiä sieltä täältä pidä lukea ja niiden perusteella väittää jotain.turhaa myöskään perustella jollain Raamatun jakeella jotain asiaa ellei tiedä kappaletta kokonaisuudessaan.

• Mr.

Olen lukenut useista tapauksista, joissa paikalla olleet vieraskieliset ovat ymmärtäneet kielillä puhuneen sanoman, vaikkei kielillä puhuja ole sitä itse ymmärtänyt. Olen myös nähnyt useasti kuinka kielillä puhuva saa itse myös kielen tulkinnan. Silloin kun kieltä ei kukaan ymmärrä, uskova käsittääkseni usein rukoilee rakentuakseen ja sellaisia asioita, joita Jumala antaa rukoiltavaksi. Itse otan mielelläni vastaan sellaista, mikä tulee auoraan Jumalalta ilman inhimillistä hapatusta.

• Gilboa

"Ja kuin viideskymmenes päivä täytettiin, olivat he kaikki yksimielisesti koossa. Ja humaus tapahtui äkisti taivaasta, niinkuin suuri tuulispää olis tullut, ja täytti koko huoneen, kussa he olivat istumassa. Ja heille näkyivät viileskellyt kielet, niinkuin tuliset, ja istuivat kunkin heidän päällensä Ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja rupesivat puhumaan muilla kielillä, senjälkeen kuin Henki antoi heidän puhua." tämä kaikki on kyllä meidän omassa raamatussamme apostolientekojen 2.luku. Älkää antaa johtaa itseänne harhaan vaan tutkikaa itse rakasta Bibliaamme. Sama luku jatkaa jakeesta 12: "Niin he kaikki tyhmistyivät ja epäilivät, sanoen toinen toisellensa: mitäs luulet tämän olevan? Vaan muut nauroivat heitä ja sanoivat: He ovat täynnänsä makiaa viinaa. Niin Pietari seisoi yhdentoistakymmenen kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: te Juudan miehet ja kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! tämä olkoon teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani teidän korviinne. Sillä ei nämät juovuksissa ole, niinkuin te luulette; sillä nyt on kolmas hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä ennen sanottu on Joelin prophetan kautta: Ja pitää tapahtuman viimeisinä päivinä (sanoo Jumala),että minä tahdon vuodattaa minun Hengestäni kaiken lihan päälle; ja teidän poikanne ja tyttärenne pitää ennustaman, ja teidän nuorukaisenne pitää näkyjä näkemän, ja teidän vanhimpanne pitää unia uneksuman. Ja myös minun palveliaini päälle ja minun piikaini päälle niinä päivinä vuodatan minä minun Hengestäni, ja heidän pitää ennustaman." Kyllä tää ihan selvää tekstiä on siitäkin kielilläpuhumisesta. Ei me voida muuttaa Jumalan totuutta omien mielipiteittemme tai isiemme perinnäissääntöjen mukaan vaan kyllä Sanan totuus pysyy ja meidän mielipiteemme tulee muuttua ja uudistua sen mukaisesti.

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

Millä muilla? Lueppa tuo raamatunpaikka uudestaan. He todellakin puhuivat vierailla kielillä, ja heitä ihmeteltiin oppimattomia kun olivat. He puhuivat eri kansojen kielillä, niillä kielillä, joita kuulijat olivat ja kuulijat ymmärsivät heitä! Tämä raamatunpaikka ei siis mitenkään liity siihen kielilläpuhumiseen mikä on kuulijalle käsittämätöntä muminaa, joskus voi kyllä erottaa jonkun vieraskielisen sanan.
        Kuulisin kyllä mielelläni tulkattavan kielilläpuhumista, mutta jos sitä kysyy niin saa vaan ympäripyöreitä vastauksia.
        Tiedän kyllä lestapiireissäkin pyörivistä "karismaattisista" ihmisistä, joillakin heistä on kova halu muuttaa meidän seurakuntaamme heidän uskonkäsityksensä mukaiseksi, olemmehan jäyhiä ja ilottoman näköisiä.Emme ole niin ulospäin suuntautuneita.

• teutatess

Mäkin uskon että n. 2000 v. sitten se tapahtui mutta ei tänäpäivänä .

• Lasse-setä
        teutatess kirjoitti:

Mihin perustat ajatuksesi?

• omilla korvilla kuullut
        ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

Millä muilla? Lueppa tuo raamatunpaikka uudestaan. He todellakin puhuivat vierailla kielillä, ja heitä ihmeteltiin oppimattomia kun olivat. He puhuivat eri kansojen kielillä, niillä kielillä, joita kuulijat olivat ja kuulijat ymmärsivät heitä! Tämä raamatunpaikka ei siis mitenkään liity siihen kielilläpuhumiseen mikä on kuulijalle käsittämätöntä muminaa, joskus voi kyllä erottaa jonkun vieraskielisen sanan.
        Kuulisin kyllä mielelläni tulkattavan kielilläpuhumista, mutta jos sitä kysyy niin saa vaan ympäripyöreitä vastauksia.
        Tiedän kyllä lestapiireissäkin pyörivistä "karismaattisista" ihmisistä, joillakin heistä on kova halu muuttaa meidän seurakuntaamme heidän uskonkäsityksensä mukaiseksi, olemmehan jäyhiä ja ilottoman näköisiä.Emme ole niin ulospäin suuntautuneita.

Kielilläpuhuminen on Jumalan armolahja, mutta myös on niitä jotka saavat armolahjaksi kielilläpuhumisen kääntämisen. Olen itse kuullut kuinka joku puhuu kielillä ja toinen sen suomentaa. Ei meidän ihmisten tarvitsen kaikkea ymmärtää, Iskä on sen verran suurempi ja viisaampi.
        Näitä keskusteluja on mielenkiintoista seurata kun se oikeasti pysyy keskusteluna, mutta tuntuu pahalta huomata kuinka uskovat täällä keskenään kinastelevat.

• ...
        teutatess kirjoitti:

Jumala on sama nyt,ennen ja huomenna.Pyhähenki toimii edelleen yhtä voimakkaasti,tosin jossain seurakunnissa tunnutaan estävän sen toimiminen konkreettisesti eikä Jumala voi siihen pakottaakaan.Kuitenkin seurakunta ei voi toimia eikä kasvaa ilman pyhäähenkeä.Pyhähenki on toki muutakin kuin armolahjat mutta en kuitenkaan käsitä miksi lessupiireissä niistä niin vähän puhutaan.Miksi torjua Jumalan sanaan perustuvat asiat ja lupaukset.Melkeimpä jo pyhänhengen pilkaa.Lienee sitten Sanaa ei tunneta kokonaisuudessaan tjn.Itsekin olen saanut kielillä puhumisen armolahjan ja ystävälläni sen selittämisen armolahja.

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        ... kirjoitti:

Jumala on sama nyt,ennen ja huomenna.Pyhähenki toimii edelleen yhtä voimakkaasti,tosin jossain seurakunnissa tunnutaan estävän sen toimiminen konkreettisesti eikä Jumala voi siihen pakottaakaan.Kuitenkin seurakunta ei voi toimia eikä kasvaa ilman pyhäähenkeä.Pyhähenki on toki muutakin kuin armolahjat mutta en kuitenkaan käsitä miksi lessupiireissä niistä niin vähän puhutaan.Miksi torjua Jumalan sanaan perustuvat asiat ja lupaukset.Melkeimpä jo pyhänhengen pilkaa.Lienee sitten Sanaa ei tunneta kokonaisuudessaan tjn.Itsekin olen saanut kielillä puhumisen armolahjan ja ystävälläni sen selittämisen armolahja.

on Jeesus Kristus. Älkäämme mitään muuta pitäkö tärkeämpänä!

• teu,
        ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

""aivan ""

siellä oo30 helluntauna puhuivat 18 kiltä ne
        löytyy Apostolien teot kohdasta , kun pietari alkaa
        saarnaamaan , ja iso kansa alkaa ihmettelemään ,
        kuinka he voivat kuulla omilla äidinkielillään , ja sit
        he ymmärtää ja kuuntelevat pietarin sanat .ja ottavat
        kasteen ,

• teu,
        Lasse-setä kirjoitti:

Mihin perustat ajatuksesi?

Siihen """ kun kaiken laista kotkotusta voi kuulla
        ja kukaan ei ymmärrä , tähän tulee se ,paavalin
        sana ,on parempi kun joku puhuu 1-2sanaa ymmärrettävästi
        kuin että joku puhuu 10'000sanaa joita ei kukaan ymmärrä.

voin selittää paremmin joskus

• yhä useammin

Näinkin pienellä keskustelulla on siis hyvinkin nähtävissä ettei esikoislestadiolaisuus voi tältä välttyä. En kyllä sano, että pitäisikään.
      Nykyisessä kovassa kahtiajakautuneisuudessa tämä varmasti yhdistää ja voimistaa taas kunnollisia Lappiuskovaisia jotka saavat rinta rottingilla ylenkatsoa näitä poloisia armoittuja jotka rukoilevat ja puhuvat kielillä. Niinkuin hyvin tunnemme asetelman niin kyllä joissakin tupailloissa taas hykerrellään puhdasoppisuudessaan kieriskellen ja naureskellaan miten helluntaihenkisiä nämä poloiset ovat.

Jumala näitä "poloisia" siunatkoon ja "puhdasoppisia" ohjatkoon.

ps.
      "puhdasoppisuus" on tosi rasittava oireyhtymä erityisesti, kun se tarkoittaa "lappioppisuutta". Varjelkoon kaikkivaltias Jumala meitä kaikelta ylenkatsovalta "--oppisuudelta.

• remppis

sanoa: aamen.
        Hengellinen ylpeys on salakavala eksytyksen henki. Siinä ei ole lapsen kaltaista nöyrää uskomista pätkääkään.

• linna

Kielillä puhumisen armolahja.
      Onko tämä lahja jollekin tuntematon, eikö itsestään selvyys, jos saa viettää aikaa Jumalan läsnäolossa ja Pyhän Hengen opetuksessa.
      Kielillä puhuja rakentaa itseään. Kun meidän ihmisten keksimät sanat ei riitä, olen kokenut rukouselämänkin syvällisempänä.

Hyvä jos armolahjat tulevat tutuksi esikoislestadiolaisessa liikkeessä. Nehän ovat seurakunnan rakentamiseksi.

• teu,

Linna. olen ollut tämän asian kasnssa , yhtä ja toista mielä . en tiedä saanko nytkään
        asiaa sillein esiin että sen armolahjoihin kuuluva , tulee oikeutetusti esiin .

II. ihmelahjat , jotka eivät ole sidottja henkilön luontaisiin kykyihin
        1. Profetoiminen
        2, ihmeitä tekevä usko .
        3. Terveeksi tekeminen
        4. Voimallisten tekojen tekeminen
        5 .Henkien arvosteleminen (joka on sidottu Raamatun tuntemiseen )
        6. Kielillä puhuminen .
        7. Kielten selitys .

Pyhä henki jakaa näitä lahjoja "kullrkkin erikseen niin kuin tahtoo"..
        kuten on havaittu kaikilla on eri erilaisia lahjoja , eli kaikilla ei ole Profetoimisen lahjaa siksi kannattä pyrkiä arvokkaaseen lahjaan , jos Pyhä Hengi olisi
        suosiollinen ..

• TEU,
        teu, kirjoitti:

Linna. olen ollut tämän asian kasnssa , yhtä ja toista mielä . en tiedä saanko nytkään
        asiaa sillein esiin että sen armolahjoihin kuuluva , tulee oikeutetusti esiin .

II. ihmelahjat , jotka eivät ole sidottja henkilön luontaisiin kykyihin
        1. Profetoiminen
        2, ihmeitä tekevä usko .
        3. Terveeksi tekeminen
        4. Voimallisten tekojen tekeminen
        5 .Henkien arvosteleminen (joka on sidottu Raamatun tuntemiseen )
        6. Kielillä puhuminen .
        7. Kielten selitys .

Pyhä henki jakaa näitä lahjoja "kullrkkin erikseen niin kuin tahtoo"..
        kuten on havaittu kaikilla on eri erilaisia lahjoja , eli kaikilla ei ole Profetoimisen lahjaa siksi kannattä pyrkiä arvokkaaseen lahjaan , jos Pyhä Hengi olisi
        suosiollinen ..

LUETELLUT ,ARMO ELI HENKILAHJA VOIDAAN JAKAA KAHTEEN PÅÅRYHMÄÄN , SIIS I JA II .

LInna. kirjoitan tuon alkuosan joka on( I ) HENGEN PYHITTÄMÄT JA KÄYTTÄMÄT LUONNON LAHJAT .,.,

1. SANAN PALVELU , TAI MUU SERAKUKUNTAVIRKA
        2. OPETTAMINEN
        3. KEHOTTAMINEN
        4. ANTAMINEN
        5.JOHTAMINEN
        6. LAUPEUDEN HARJOITTAMINEN
        7. VIISAUDEN SANAT
        8. TIEDON SANAT.

VOIN PIKKUSEN TEHDÄ YHTEN VETOJA VIELÄ , MUTTA NYT KONE ON
        HUONO ELI KARSASTAN SITÄ..

• puikki kinnunen

Tunnen useita lestadiolaisia jotka puhuvat kieliä. Itse puhun Ruotsia, norjaa, viroa englantia. mutta tiiän useita jotka puhuvat jopa 10 eri kieltä.Mutta olen kuullut ,että on sellaisiakin jotka puhuvat siansaksaa ja joita joku muu sitten tulkkaa.Ne on sairaita omavanhurkaita ihmisiä joilla ei oo kaikki kohillaan.

• ?XL
        puikki kinnunen kirjoitti:

Tunnen useita lestadiolaisia jotka puhuvat kieliä. Itse puhun Ruotsia, norjaa, viroa englantia. mutta tiiän useita jotka puhuvat jopa 10 eri kieltä.Mutta olen kuullut ,että on sellaisiakin jotka puhuvat siansaksaa ja joita joku muu sitten tulkkaa.Ne on sairaita omavanhurkaita ihmisiä joilla ei oo kaikki kohillaan.

Sprechen Sie Deutsch und Finnish auch?

• teu,
        puikki kinnunen kirjoitti:

Kyllä minäkin tunsin -50 luvun lopulla erään antin joka
        osasi 26 kielträ , ja ne kuin vettä vaan , häntä käytettiin ,
        paikallisessa yhteis koulun luokissa kieli tunneilla , ja niin
        kaikki oli asioissa hyvin ,,

sitten hän päätti v ielä opiskellä yhden kielen , kun luvut oli
        noin puolessa välissä , häneltä otettiin n oin 20 kieltä pois
        ja mikä huvittavintaa hän alkoi oppia viimeksi luettua kieltä
        melkein parhaiten ja kuusi vanhoista kielistä jäi muut meni ,

olisi parasta , kun ei olisi ahnehtinut sitä viimeistä kieltä
        toiseksi tälläistä kaveria ,voi nimittää kielillä puhujaksi siis
        silloin aikaisemmin .

henkilönä mies muuttui myös minä näin vain kerran kun hän
        oli pukeutunut naiseksi ja kun joku kysyi miksi?
        Hän vastasi , että käyttäähän naisetkin miehen vaatteita.

Tästä oli kerran juttua täällä , ja joku sanoi hän näki salon -
        perniön seutuvilla tälläisen miehen selvästi naisenvaatteihin
        puetun , siinä on yksi juttu , se on noin 60-70 km pois kyröstä
        jossa hän asui silloin , kuin minä hänet "tunsin" ja tunsin .

Jos ajatellaan hän oli syntynyt n. 1925, jos 1960 sattui nämä kommellukset
        ja hän oli n,35 v. jos oletamme että eli vielä 40 v. on hän milleniumín
        aikaan päässyt täältä matoisesta maailmasta , tälläinen tarina
        tällä kertaa ..monet kerrat ihmettelimme tätä vaate juttua , sehän mukaili
        saarnaajiemme toiveita, eikö niin ..

• Vaulikki

Tiedän yhden miehen joka puhuu kielillä, lestadiolaisen.

• Puakki99

sanotaan P.Ruotsalaisenkin puhuneen kielillä, kun ensin otti rohkaisua pullon hengestä.

• TEU,

"" VAULIKKI""
        mINÄ TIEDÄN YHDENJOKA SANOI , ETTÄ EI KEN
        ERLLÄKÄÄN OLE SIITÄ MITÄÄN HYÖTYÄ ETTÄ VOI PUHUA
        10¨'000 SANAA JOSTA KUKAAN EI YMMÄRRÄ MITTÄN MUTTA
        ON SELVÄÄ SAANUT 1.2 SANASTA SE ON PAREMPI

TÄMÄ OLI "PAAVALI " JOKA SANOI NÄIN .

• hengettömyyskö vaiva
        TEU, kirjoitti:

"" VAULIKKI""
        mINÄ TIEDÄN YHDENJOKA SANOI , ETTÄ EI KEN
        ERLLÄKÄÄN OLE SIITÄ MITÄÄN HYÖTYÄ ETTÄ VOI PUHUA
        10¨'000 SANAA JOSTA KUKAAN EI YMMÄRRÄ MITTÄN MUTTA
        ON SELVÄÄ SAANUT 1.2 SANASTA SE ON PAREMPI

TÄMÄ OLI "PAAVALI " JOKA SANOI NÄIN .

Joo miksi et kerro asiasta kuin osan teu?

johtuuko se siitä että et itse puhu etkä ole koskaan puhunut,, vaikka Sana kehoittaa siihen syvästi !

Oletko teu koskaan täyttynyt Jumalan Hengellä?

Tai kukaan joukostanne? Juttunne viittaa siihen että se on teille tuntematon asia.

"18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. "

siinä Paavalin opetusta aiheesta, mikä siinä on teille vikana?

• TEU,
        hengettömyyskö vaiva kirjoitti:

Joo miksi et kerro asiasta kuin osan teu?

johtuuko se siitä että et itse puhu etkä ole koskaan puhunut,, vaikka Sana kehoittaa siihen syvästi !

Oletko teu koskaan täyttynyt Jumalan Hengellä?

Tai kukaan joukostanne? Juttunne viittaa siihen että se on teille tuntematon asia.

"18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. "

siinä Paavalin opetusta aiheesta, mikä siinä on teille vikana?

mINÄ OLEN SUNTYNYT 1945 , ESIKOISLESTAADIOLAISEEN KOTIN
        SILLE ALUEELLE JOKA EROSI 65 LEEVILÄISEKSI TOSIN OLI MUUTTANUT 1950
        LOPULLA HSUOLLE . JA SAIN HENKILÖKOHTAISEN HERÄTYKSEN 1962. -
        OLEN TOISESSA KETJUSSA KERTONUT SIITÄ PALJON .

KUTEN SIITÄ JATLOSTA . JOSTA KESKUSTELIMME SM. KANSSA HÄN
        OLI SITÄ MIELTÄ , ETTÄ PUHUMAAN HEILLE . MUTTA SAIN SEN ASIAN
        OHITETÚA KOSKA EN OLLUT LAINKAAAN TYYTYVÄINEN TÄLLÄISEEN
        ASIOIDEN ETENEMISEEN , KUN KYSYIN EI KAI SITÄ VOIDA MÄÄRÄTÄ.
        HÄNEN KASVOYT HAKIVAT HYVÄN JA PAHAN TILAA JA SITTEN HÄN
        SANOI : EI TIETENKÄÄN SE ON VAPAEJTOISUUDEN POHJALLA NO NYT
        HELPOTTI MINUA . EI OLE VIELÄ TULLUT TARVETTA ,,

.MINUN PITÄÄ SANOA ETTÅ KYLLÄ OLEN "PH, TUNTENUT OLEN HERÖNNYT
        TOISEKSI . ON MEITÄ MONIA , YKSI ON SERIFFIMME TYHMELIN ., TOINEN
        EV.LUT KRISTITTY , JOKA TÄLLÄ PALSTALLA KÄYTTÄÄ MONTA KYMMENTÄ
        NIMIMERKKIÄ., . MELKEIN KAIKILLA ON JA KAIKILLA ON USKO ,JOKA
        VIE JEEUKSEN USKOMISEN KAUTTA TAIVAASEEN,

TEEN PAAVALISTA JONKIN LAISEN KERTOMUKSEN , HÄN TYLLÄSI
        PALJON PUHUA KIELILLÄ , SIIS ITSE , VAIKKA SOI NUOKIN SANAT
        MITÄ KIRJOITIN EILEN TÄNNE , TOISEKSI MINÄ EN OSAA ,ENKÄ HALUA
        KIELIÄ PUHUA ENKÄ OPETELLA ..

MINUSTA , ALKUSEURAKUNNASSA KYLLÄ PUHUTTIIN JA SE LIITETTIIN
        MONESTI TILANTEISIIN JOSSA KASTETTIIN . IHMISIÄ KUTEN HELLUN-
        TAINA N,3000 SIELUA ,JA VÄHÄÄ AIKAISEMMIN YLÄSALISSA OLI 118 AS.
        JA HE OLI SELLAISIA HENKILOITA JOTKA OLI JO SAANEET KASTEEN JA
        NYT HE SAIVAT PYHÄN HENGEN VUODATUKSEN RUNSAAN HEISTÄ
        1´8 PYSTYI PUHUMAAN TLEISÖLLE HEIDÄN OMALLA KIELELLÄÄN .

JOS JOTAIN PIDETÄÄN KIELILLÄ PUHUMISENA , NIIN SE ON TÄTÄ
        EIKÄ TYHJIÄ MOSKIPÖKSYJÄ ..YMMÄRRÄTH'N ..

• Leeviläinen
        TEU, kirjoitti:

mINÄ OLEN SUNTYNYT 1945 , ESIKOISLESTAADIOLAISEEN KOTIN
        SILLE ALUEELLE JOKA EROSI 65 LEEVILÄISEKSI TOSIN OLI MUUTTANUT 1950
        LOPULLA HSUOLLE . JA SAIN HENKILÖKOHTAISEN HERÄTYKSEN 1962. -
        OLEN TOISESSA KETJUSSA KERTONUT SIITÄ PALJON .

KUTEN SIITÄ JATLOSTA . JOSTA KESKUSTELIMME SM. KANSSA HÄN
        OLI SITÄ MIELTÄ , ETTÄ PUHUMAAN HEILLE . MUTTA SAIN SEN ASIAN
        OHITETÚA KOSKA EN OLLUT LAINKAAAN TYYTYVÄINEN TÄLLÄISEEN
        ASIOIDEN ETENEMISEEN , KUN KYSYIN EI KAI SITÄ VOIDA MÄÄRÄTÄ.
        HÄNEN KASVOYT HAKIVAT HYVÄN JA PAHAN TILAA JA SITTEN HÄN
        SANOI : EI TIETENKÄÄN SE ON VAPAEJTOISUUDEN POHJALLA NO NYT
        HELPOTTI MINUA . EI OLE VIELÄ TULLUT TARVETTA ,,

.MINUN PITÄÄ SANOA ETTÅ KYLLÄ OLEN "PH, TUNTENUT OLEN HERÖNNYT
        TOISEKSI . ON MEITÄ MONIA , YKSI ON SERIFFIMME TYHMELIN ., TOINEN
        EV.LUT KRISTITTY , JOKA TÄLLÄ PALSTALLA KÄYTTÄÄ MONTA KYMMENTÄ
        NIMIMERKKIÄ., . MELKEIN KAIKILLA ON JA KAIKILLA ON USKO ,JOKA
        VIE JEEUKSEN USKOMISEN KAUTTA TAIVAASEEN,

TEEN PAAVALISTA JONKIN LAISEN KERTOMUKSEN , HÄN TYLLÄSI
        PALJON PUHUA KIELILLÄ , SIIS ITSE , VAIKKA SOI NUOKIN SANAT
        MITÄ KIRJOITIN EILEN TÄNNE , TOISEKSI MINÄ EN OSAA ,ENKÄ HALUA
        KIELIÄ PUHUA ENKÄ OPETELLA ..

MINUSTA , ALKUSEURAKUNNASSA KYLLÄ PUHUTTIIN JA SE LIITETTIIN
        MONESTI TILANTEISIIN JOSSA KASTETTIIN . IHMISIÄ KUTEN HELLUN-
        TAINA N,3000 SIELUA ,JA VÄHÄÄ AIKAISEMMIN YLÄSALISSA OLI 118 AS.
        JA HE OLI SELLAISIA HENKILOITA JOTKA OLI JO SAANEET KASTEEN JA
        NYT HE SAIVAT PYHÄN HENGEN VUODATUKSEN RUNSAAN HEISTÄ
        1´8 PYSTYI PUHUMAAN TLEISÖLLE HEIDÄN OMALLA KIELELLÄÄN .

JOS JOTAIN PIDETÄÄN KIELILLÄ PUHUMISENA , NIIN SE ON TÄTÄ
        EIKÄ TYHJIÄ MOSKIPÖKSYJÄ ..YMMÄRRÄTH'N ..

mINÄ OLEN SUNTYNYT 1945 ,

Minä olen syntynyt 1944. Jumalan armosta saan elää vielä tänäkin päivänä.... syntisenä maan matona...

• teu,
        Puakki99 kirjoitti:

sanotaan P.Ruotsalaisenkin puhuneen kielillä, kun ensin otti rohkaisua pullon hengestä.

""puakki 99""

ei puhunut paavo kieliä en ainakaan löytänyt siitä
        todisteta , mutta hän oli Jumalakeskeinen saarnaaja
        ja kristuksen kautta Armoon uskoja .

Sitten hän oli savolainen , ja se on jo sinänsä synti..

• teu,
        Leeviläinen kirjoitti:

mINÄ OLEN SUNTYNYT 1945 ,

Minä olen syntynyt 1944. Jumalan armosta saan elää vielä tänäkin päivänä.... syntisenä maan matona...

Niin hän me saamme , olin tänään ensikerran livenä seuroissa
        kun sattui kahvi huki (helluntainjälkeen ) ja huomasin että meinaa
        tulla kärsimättömyys joidenkin veljien kanssa. huom metnaa.
        meillä oli tuomaksen vuoro saarnata , ja hän on niin rauhallinen
        voi jos hänestä tarttuis miinuun edes vähän sitä rauhallisuutta .

Ei ollut paljon ihmisiä , 62 kpl , me olimme varanneet sadalle tarpeita .
        no saihan tarjoilija siitä kamaa , ja pikkusen toimme kotiin vien aamulla
        leikattuja pulla siivuja tytölle niitäkin on puoli muovikassia , silleen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      4
      3693
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3599
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      128
      3340
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3312
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      20
      2176
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      25
      1758
    7. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      31
      1506
    8. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32