Tiedon jakaminen ”Suomen netissä” on lasten kengissä. Kun selaa ja vertaa noihin maailman laajuisiin sivustoihin. Onko niin, että Suomessa ei osata tai ei viitsitä tehdä kunnon sivuja, joista apua hakeva sitä apua saa. Olen aina silloin tällöin kurkannut edelleenkin tänne 24:een ja todennut, että tämä on toki ihan omaa luokkaansa, pulinalaatikko, mikä pulinalaatikko.
Johan Vastuujulistuksemme vaatii:
”Kun kuka tahansa, missä tahansa, etsii apua, haluan, että AA:n käsi on aina tarjolla.
Sen vuoksi: Minulla on vastuu”
Eikö Suomessakin voitaisi upottaa sotakirveet vuosaaren telakka-altaaseen ja tuprutella rauhan piiput päälle. Yhdessä saisimme enemmän aikaan. Kiistaahan on käsittääkseni siitä palvelurakenteesta. Eikö voida ottaa mallia suuren meren takaa, jossa homma on toiminut elinvoimaisena jo vuosikymmeniä ja toimii ja kasvaa edelleenkin.
Suomessa alkoholismi on räjähtämässä käsiin, mutta mitä tekee AA? Kinastelee minkä muotoista kuviota saa käyttää materiaalissaan. Oheinen esimerkki on ehkä se yksi typerin riidan aihe. Kuulemma jo raastuvallakin pelottelevat.
Hei haloo!
Tuolla kentällä on noita raukkoja kohtalotovereita, heitä meidän pitäisi auttaa, eikä myrkyttää mielemme ja katkeroittaa kaverin mieli.
Niin, täällä vielä tallaan, monen epäilyksistä huolimatta. (joku vakituinen kirjoittaja manasi minut aikoinaan raittiuteni alkutaipaleella, että puolenvuoden sisään olen juonut itseni katuojaan rypemään). Sehän on sitä parasta toverirakkautta! Sinne en ole toistaiseksi joutunut, edes selvin päin. Mökillä viime kesänä tosin konusin rajaojan puhtaaksi ja uskokaa tai älkää, siitä tuli vielä hiton suorakin, mutta sitä ei lasketa mukaan.
Hyvää Joulun odotusta tänne 24:jäänkin ja tsemppiä… t sip-espresso
ps. Elämä on kompromissi kahden asian välillä: sen mitä itse tahtoo ja sen mitä toiset tahtovat.
Minulla on vastuu
4
344
Vastaukset
- olevan
ajankohtainen aihe, nuo nettisivut. Täälläkin käsitellään samaa aihetta: http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/index.php?id=117
- sip_espresso
Niin, en varmasti ole yksin tämän mielipiteeni kanssa, enkä väitä keksineenikään uutta pyörää. Tulipahan vain mieleen näin 12 kuukauden myötä myös 12 askel ja sitä kautta tuo vastuujulistuskin.
Itse usein reissanneena, varsinkin tuonne jenkkeihin mennessä, vierailuisännät kysyvät eritystoiveita illanvieton suhteen. Nykyään olen jo rohjennut kysellä paikallisia AA-ryhmiäkin. Ja ovat jopa kyydinneetkin joskus kokouksiin. Siellä AA on osa arkipäivää, eikä sellaista kyräilyä, minkä muotoinen kuvio on ikkunassa.
Alkoholisti on alkoholisti, vaikka voissa paistaisi. Tuhannet ja taas tuhannet ovat raitistuneet AA-ohjelman avulla. Ainakaan minulla ei ole varaa kyseenalaistaa tuota ohjelmaa.
Pelkkä juomattomuus ei välttämättä takaa raittiutta, tämä on myös mielensairaus...
- Wirdahebo
Missäs sinä olet luurannut, kun et ole aiemmin silmään osunut...
Olen rek. nimmari Virdahebo, mutta taaskaan en onnistunut sillä nimmarilla pääsemään tänne juttusille.
Niin, olen ihan justiinsa samaa mieltä, että vastuuhan se. Mutta. En koskaan ole kulkemalla kulkenut pelastamassa jeppejä tai jepettäriä turmion teiltään. En tykkää tuputtaa mitään aatetta, en koskaan kellekään. Mutta omaa alkoholismiani en raitistuttuani (v.1989) ole koskaan peitellyt enkä liiemmin enää hävennytkään.
Avomielisyydestäni johtuen on aina silloin tällöin joku AA:n ulkopuolinen tullut juttusille: Mitenkä se sinä raitistuit...millainen se AA oikein on. Ja on ollut helppo ymmärtää näitä AA-ennakkoluuloja, koska aikoinaan itsekin pidin tätä porukkaa ihan puolihulluina hihhuleina.
Parhaita sanansaattajia olemme juuri tällaisina, tavallisina arkityyppeinä. Jos tästä raittiudesta pitäisi koko ajan niinku olla "tietoisena", niin johan ois outoa - ainakin minulle. Raittius on mulle ihan normaaali olotila, tavallista kuten on nukkuminen tai syöminenkin. Joku täällä aiemmin sanoikin osuvasti, ettei hän alkoholismiaan juuri muulloin ajattele kuin täällä palstalla pyörähtäessään. Itse käyn täällä kurkkimassa, josko joku kyselisi jotain semmoista, johon osaisin omalta paikaltani vastata...silleen minä tätä vastuuta ja kiitollisuuttani osoitan. Edelleenkin - kun pysähdyn miettimään - minä ihmettellen kyselen, miksi juuri minulla oli voimaa ja tahtoa nousta...miksi niin moni ei jaksa ...- sip_espresso
Hyvä Virdahepo, jokainen tekee juuri sen verran mitä pystyy tai voi.
Tämä sanomansaatto perustuu vapaaehtoisuuteen. AA:n toiminta vetovoimaan ei tuputtamiseen. Minulta nousee niskavillat pystyyn, kun aletaan neuvoa, tee näin, älä tee niin.
Itsekin voin antaa tulokkaille ja apua haluaville vain ehdotuksia, en ohjeita tai saarnoja. Jokainen sitten noukkii niistä itselleen parhaiten sopivat asiat mieleensä ja käyttöönsä.
Ei se voi olla niin vaikeaa (lainaus erää läkä-coutsin suusta), tämä AA-ohjelma on yksinkertainen ohjelma, ei tehdä siitä tieten tahtoen vaikeaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1047324
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985243Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163496Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333422Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352534Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411465Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?501298