Idiot Design

haluan vastauksia

Voisivatko ID:n eli Idiot Designin kannattajat vastata muutamiin kysymyksiinsä kun niin tuntuvat olevan jo perillä suunnittelusta että monta kirjaakiin ovat saaneet painettua.

Miksi Idiootti Suunnittelija suunnittelee niin huonosti? Kukaan ihmisinsinöörikään ei olisi niin typerä, ainakin korjaisi prototyypit. Miksi Idiootti Suunnittelija ei korjaa ihmisestä esimerkiksi sellaisia vikoja kuin:

Monien näkökyky on heikko, jopa olematon jo syntyessään
Miehistä lähes 10 % on punavihersokeita
Ihmisiin kehittyy syöpiä
Miksi ihmisen selkäranka on niin heikko
Vauvakuolleisuus on korkea, ja monesti myös äitikin kuolee synnytyksessä(luonnollisissa synnytyksissä)
Idiootti Suunnitelijan suunnittelemat eläimet syövät nälkäänsä myös ihmisiä
Avaruudessa on tappavaa säteilyä jossa ihminen ei voi olla
Aurinko sammuu muutaman miljardin vuoden päästä
Miksi maapallolla pitää olla maanjäristyksiä

Näitä esimerkkejä riittää niin paljon ettei aikani riitä luettelemaan niistä hitustakaan.
Yksinkertaiskaan asiaa tämä ns. "älykäs suunnittelija" ei osaa tehdä oikein.

40

1802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • an-

      >>>Miksi Idiootti Suunnittelija suunnittelee niin huonosti? Kukaan ihmisinsinöörikään ei olisi niin typerä, ainakin korjaisi prototyypit.

      • Jerobeam

        Tästä mainitsemastasi taivaasta
        on ilmeisesti havaintoja?

        Voi veljet. Jos jumala todellakin
        toimisi mainitsemallasi tavalla, hän
        olisi sadisti, joka nauttii kärsimyksen
        tuottamisesta luomilleen olioille.

        Puolestani sellainen jumala olemassa
        ollessaankin saisi heittää volttia.
        Lupaan kopata nekkuun, jos ikinä tapaan.


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Tästä mainitsemastasi taivaasta
        on ilmeisesti havaintoja?

        Voi veljet. Jos jumala todellakin
        toimisi mainitsemallasi tavalla, hän
        olisi sadisti, joka nauttii kärsimyksen
        tuottamisesta luomilleen olioille.

        Puolestani sellainen jumala olemassa
        ollessaankin saisi heittää volttia.
        Lupaan kopata nekkuun, jos ikinä tapaan.

        "Tästä mainitsemastasi taivaasta on ilmeisesti havaintoja?"

        Kyllä. Monet kertovat tehneensä siitä havaintoja.

        "Voi veljet. Jos jumala todellakin
        toimisi mainitsemallasi tavalla, hän
        olisi sadisti, joka nauttii kärsimyksen
        tuottamisesta luomilleen olioille."

        Ei. Missään ei ole sanottu, eikä edellä viittaamastani mahdollisesta toimintatavastakaan seuraisi, että Jumala nauttisi kärsimyksen tuottamisesta. Kyseinen väite oli lähtöisin sinun päästäsi, etkä edes perustellut sitä: selittänyt, mistä seuraisi johtopäätös, että Jumala nauttisi kärsimyksen aiheuttamisesta.

        Jos Jumala haluaa antaa sekä ihmiselle valinnanvapautta ETTÄ ikuisen, loppumattoman nautinnon niille, jotka sitä haluavat, hänen täytyy rakentaa järjestelmä, joka erottelee ne, jotka haluavat ikuista nautintoa hänen luonaan niistä, jotka siitä kieltäytyvät. Jos kärsimys on menetelmä, joka voi johtaa ikuiseen nautintoon, ei kyse ole täysin järjettömästä järjestelmästä, päin vastoin.

        Jos Jumala on itseriittoinen, hän ei edes teoreettisesti voi nauttia ihmisen kärsimyksestä: hän ei tarvitse ihmisiä, mutta ihminen tarvitsee Häntä. Rakkautta hänellä pursuaa muillekin jaettavaksi, mutta itse hän ei sitä muilta tarvitsisi. Mutta Hän haluaa antaa ihmisellekin mahdollisuutta ikuiseen nautintoon - hyvästä tahdostaan - jos ihminen vain suostuu ottamaan tarjouksen vastaan.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        "Tästä mainitsemastasi taivaasta on ilmeisesti havaintoja?"

        Kyllä. Monet kertovat tehneensä siitä havaintoja.

        "Voi veljet. Jos jumala todellakin
        toimisi mainitsemallasi tavalla, hän
        olisi sadisti, joka nauttii kärsimyksen
        tuottamisesta luomilleen olioille."

        Ei. Missään ei ole sanottu, eikä edellä viittaamastani mahdollisesta toimintatavastakaan seuraisi, että Jumala nauttisi kärsimyksen tuottamisesta. Kyseinen väite oli lähtöisin sinun päästäsi, etkä edes perustellut sitä: selittänyt, mistä seuraisi johtopäätös, että Jumala nauttisi kärsimyksen aiheuttamisesta.

        Jos Jumala haluaa antaa sekä ihmiselle valinnanvapautta ETTÄ ikuisen, loppumattoman nautinnon niille, jotka sitä haluavat, hänen täytyy rakentaa järjestelmä, joka erottelee ne, jotka haluavat ikuista nautintoa hänen luonaan niistä, jotka siitä kieltäytyvät. Jos kärsimys on menetelmä, joka voi johtaa ikuiseen nautintoon, ei kyse ole täysin järjettömästä järjestelmästä, päin vastoin.

        Jos Jumala on itseriittoinen, hän ei edes teoreettisesti voi nauttia ihmisen kärsimyksestä: hän ei tarvitse ihmisiä, mutta ihminen tarvitsee Häntä. Rakkautta hänellä pursuaa muillekin jaettavaksi, mutta itse hän ei sitä muilta tarvitsisi. Mutta Hän haluaa antaa ihmisellekin mahdollisuutta ikuiseen nautintoon - hyvästä tahdostaan - jos ihminen vain suostuu ottamaan tarjouksen vastaan.

        Taivaasta havaintoja?

        Ihan tieteellisesti vahvistettavissa olevia?
        Taivashavainnot on huomattavasti helpompi
        selittää itsesuggestion, joukkohypnoosin ja
        ihmiskehon itse erittämien kemikaalien avulla,
        puhumattakaan henkisitä sairauksista ja ulkoisesti
        nautituista huumaavista aineista.

        Miksi muuten jumalasi olisi luonut ylipäätään
        olioita, joiden olisi kärsittävä päästäkseen
        hänen luokseen?

        Miksi jumalasi, jonka väitetään olevan rakkaus,
        ei lkuonut niitä rakastamiaan olioita suoraan
        luokseen? Kaikilla olisi ollut valmiiksi hyvä
        olla ja kaikilta kärsimyksiltä olisi säilytty.

        Miksi jumalasi on väitettyy antaneen ohjeeksi
        kirjan, jota noudattamalla pääsee hänen luokseen,
        jos sitä kirjaa ei voi ymmärtää yhdellä tavalla?

        Miksi rakastava jumalasi haluaisi lähettää helvettiin
        (ikuiseen kidutukseen) ne luomansa oliot, jotka eivät
        pääse hänen luokseen?

        Joko ymmärrät miksi kuvailemasi toiminta olisi
        osoitus sadistisesta jumalasta?

        Miten tämä muuten liittyy evoluution ja
        kreationismin suhdetta käsittelevälle palstalle?


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Taivaasta havaintoja?

        Ihan tieteellisesti vahvistettavissa olevia?
        Taivashavainnot on huomattavasti helpompi
        selittää itsesuggestion, joukkohypnoosin ja
        ihmiskehon itse erittämien kemikaalien avulla,
        puhumattakaan henkisitä sairauksista ja ulkoisesti
        nautituista huumaavista aineista.

        Miksi muuten jumalasi olisi luonut ylipäätään
        olioita, joiden olisi kärsittävä päästäkseen
        hänen luokseen?

        Miksi jumalasi, jonka väitetään olevan rakkaus,
        ei lkuonut niitä rakastamiaan olioita suoraan
        luokseen? Kaikilla olisi ollut valmiiksi hyvä
        olla ja kaikilta kärsimyksiltä olisi säilytty.

        Miksi jumalasi on väitettyy antaneen ohjeeksi
        kirjan, jota noudattamalla pääsee hänen luokseen,
        jos sitä kirjaa ei voi ymmärtää yhdellä tavalla?

        Miksi rakastava jumalasi haluaisi lähettää helvettiin
        (ikuiseen kidutukseen) ne luomansa oliot, jotka eivät
        pääse hänen luokseen?

        Joko ymmärrät miksi kuvailemasi toiminta olisi
        osoitus sadistisesta jumalasta?

        Miten tämä muuten liittyy evoluution ja
        kreationismin suhdetta käsittelevälle palstalle?

        >>>>Taivaasta havaintoja?

        Ihan tieteellisesti vahvistettavissa olevia?
        Taivashavainnot on huomattavasti helpompi
        selittää itsesuggestion, joukkohypnoosin ja
        ihmiskehon itse erittämien kemikaalien avulla,
        puhumattakaan henkisitä sairauksista ja ulkoisesti
        nautituista huumaavista aineista.Miksi muuten jumalasi olisi luonut ylipäätään
        olioita, joiden olisi kärsittävä päästäkseen
        hänen luokseen?>Miten tämä muuten liittyy evoluution ja
        kreationismin suhdetta käsittelevälle palstalle?


      • an- kirjoitti:

        >>>>Taivaasta havaintoja?

        Ihan tieteellisesti vahvistettavissa olevia?
        Taivashavainnot on huomattavasti helpompi
        selittää itsesuggestion, joukkohypnoosin ja
        ihmiskehon itse erittämien kemikaalien avulla,
        puhumattakaan henkisitä sairauksista ja ulkoisesti
        nautituista huumaavista aineista.Miksi muuten jumalasi olisi luonut ylipäätään
        olioita, joiden olisi kärsittävä päästäkseen
        hänen luokseen?>Miten tämä muuten liittyy evoluution ja
        kreationismin suhdetta käsittelevälle palstalle?

        Tietysti historiaa voidaan sentään havainnollistaa jollain menetelmillä, mitkä eivät ole ihmisaisteista riippuvaisia.

        Taivaasta ei tehdä havaintoja millään ihmisten suorista aisteista riippumattomalla tai riippuvilla tavoilla.


      • Kimnice kirjoitti:

        Tietysti historiaa voidaan sentään havainnollistaa jollain menetelmillä, mitkä eivät ole ihmisaisteista riippuvaisia.

        Taivaasta ei tehdä havaintoja millään ihmisten suorista aisteista riippumattomalla tai riippuvilla tavoilla.

        Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta. Taivaan suhteen ei ole olemassa perusteluita sen enempää kuin lentävästä spagettihirviöstä.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>>Taivaasta havaintoja?

        Ihan tieteellisesti vahvistettavissa olevia?
        Taivashavainnot on huomattavasti helpompi
        selittää itsesuggestion, joukkohypnoosin ja
        ihmiskehon itse erittämien kemikaalien avulla,
        puhumattakaan henkisitä sairauksista ja ulkoisesti
        nautituista huumaavista aineista.Miksi muuten jumalasi olisi luonut ylipäätään
        olioita, joiden olisi kärsittävä päästäkseen
        hänen luokseen?>Miten tämä muuten liittyy evoluution ja
        kreationismin suhdetta käsittelevälle palstalle?

        Sitä mitä ei voida tieteellisesti tutkia
        voidaan kutsua ... uskoon perustuvaksi ilmiöksi.
        Tällaisten ilmiöiden olemassaolosta voidaan
        olla montaa mieltä, mutta logiikka vaatii
        väitteille perusteluja. Niitä sinä et esitä.
        Silloin ei ole kyse logiikasta. Tosin, jos
        käyttäisit väitteidesi edessä ilmaisua "minun
        mielestäni", niin oma uskottavuutesi lisääntyisi.

        Uskolle ei ole olemassa muita perusteluja
        kuin usko itse ja uskon määritelmät,
        suuntaukset ja käsitykset vaihtelevat
        kulttuureittain. Kerrohan, mikä usko on
        juuri se oikea ja miksi.

        On useita uskoja, jotka väittävät olevansa
        se "oikea", mtta yhteistä kaikille uskoille
        on kykenemättömyys perustella uskoa reaali-
        maailman keinoin.

        Se mitä ei voida todistaa, sillä ei tule olla
        merkitystä. Varsinkaan niin, kuten eri
        uskonsuunnat valitettavan usein esittävät väitteitä,
        jonka mukaan kaikkien muidenkin tulisi toimia
        juuri joku nimenomainen uskonsuunta opettaa.

        Sitten kun (tai tässä tapauksessa "jos") todisteita
        löytyy, voidaan keskustella lisää logiikastasi.
        Tai oikeammin sen puutteesta.


      • an-
        Kimnice kirjoitti:

        Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta. Taivaan suhteen ei ole olemassa perusteluita sen enempää kuin lentävästä spagettihirviöstä.

        >>>Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Sitä mitä ei voida tieteellisesti tutkia
        voidaan kutsua ... uskoon perustuvaksi ilmiöksi.
        Tällaisten ilmiöiden olemassaolosta voidaan
        olla montaa mieltä, mutta logiikka vaatii
        väitteille perusteluja. Niitä sinä et esitä.
        Silloin ei ole kyse logiikasta. Tosin, jos
        käyttäisit väitteidesi edessä ilmaisua "minun
        mielestäni", niin oma uskottavuutesi lisääntyisi.

        Uskolle ei ole olemassa muita perusteluja
        kuin usko itse ja uskon määritelmät,
        suuntaukset ja käsitykset vaihtelevat
        kulttuureittain. Kerrohan, mikä usko on
        juuri se oikea ja miksi.

        On useita uskoja, jotka väittävät olevansa
        se "oikea", mtta yhteistä kaikille uskoille
        on kykenemättömyys perustella uskoa reaali-
        maailman keinoin.

        Se mitä ei voida todistaa, sillä ei tule olla
        merkitystä. Varsinkaan niin, kuten eri
        uskonsuunnat valitettavan usein esittävät väitteitä,
        jonka mukaan kaikkien muidenkin tulisi toimia
        juuri joku nimenomainen uskonsuunta opettaa.

        Sitten kun (tai tässä tapauksessa "jos") todisteita
        löytyy, voidaan keskustella lisää logiikastasi.
        Tai oikeammin sen puutteesta.

        >>>Sitä mitä ei voida tieteellisesti tutkia
        voidaan kutsua ... uskoon perustuvaksi ilmiöksi.
        Tällaisten ilmiöiden olemassaolosta voidaan
        olla montaa mieltä, mutta logiikka vaatii
        väitteille perusteluja. Niitä sinä et esitä.
        Silloin ei ole kyse logiikasta.>Se mitä ei voida todistaa, sillä ei tule olla
        merkitystä


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>Sitä mitä ei voida tieteellisesti tutkia
        voidaan kutsua ... uskoon perustuvaksi ilmiöksi.
        Tällaisten ilmiöiden olemassaolosta voidaan
        olla montaa mieltä, mutta logiikka vaatii
        väitteille perusteluja. Niitä sinä et esitä.
        Silloin ei ole kyse logiikasta.>Se mitä ei voida todistaa, sillä ei tule olla
        merkitystä

        Ongelmana keskustelussamme taitaa
        yhä olla todellisuuden erilainen
        käsittäminen ja termien erilainen
        määrittely.

        Itseasiassa ajatusmaailmani kulkee
        enemmän loogisen empirismin suuntaan.
        Eli metafyysiikka ja teologia ovat
        minulle merkityksettömiä. Pidän
        tosin taiteesta.

        Sinun logiikassasi on jo lähtökohtaisesti
        ongelma, jos perustelet ilmiöitä toisilla,
        kokonaan todentamattomilla ilmiöillä tai
        jos kritisoit näkemyksiä perustuen jälleen
        todentamattomiin ilmiöihin. Usko ei muutu
        todellisuudeksi riippumatta siitä, kuinka
        vahva usko on, tai kuinka moni siihen uskoo.

        Filosofisesti voimme keskustella siitä, onko
        jumala olemassa jossain muodossa, koska
        käsitteetkin elävät ainoastaan mielissä.
        Mutta se, loiko jumala ihmisen vai ihminen
        jumalan on toistaiseksi avoin. Oma kantani
        on, että ihminen loi jumalan, tai oikeammin
        jumalat.

        Voisin kutsua logiikkaasi mielikuvituslogiikaksi.
        Ja hieman ylimieliseksi sellaiseksi.


      • an- kirjoitti:

        >>>Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta

        Juuri olen perustelut tarjonnut, mitä edellisissä perusteluissa oli vialla?


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta

        "Tieteellisten havaintojen teko on rajattua:
        kaikkea ei voi tieteellisesti tutkia. Esimerkiksi
        tieteellisesti ei voida osoittaa, että historiaa
        olisi olemassa. Tieteellisesti ei voida myöskään
        tehdä havaintoa siitä, että aika olisi jatkuva,
        vaikka kyseistä oletusta tieteen teossa usein
        käytetäänkin."

        Jos käytät tätä esimerkkiä verrataksesi jumalan
        olemassaolon todentamisen mahdottomuuteen,
        niin vertailusi on ontuva.

        Vertailukohteina osuvampia olisi käsitteiden
        historia/uskonto keskinäinen vertailu tai
        vastaavasti henkilöiden Napoleon/jumala
        olemassaolon todentaminen yhteneväisin keinoin.

        Ongelmaksesi viimeisessä muodostuu, ettei
        käsitteellisyyteen perustuvassa uskonnossa
        voida perustella mitään käsitettä kovinkaan
        paljoa muilla kuin uusilla käsitteellisyyksillä,
        joita taaskaan ei voida voida mitenkään todentaa.
        Uskonto on siis lähestulkoon pelkkää kehäpäätelmää.

        Eikös se raamattukin sano, että usko ilman
        tekoja on kuollut?


      • an-
        Kimnice kirjoitti:

        Juuri olen perustelut tarjonnut, mitä edellisissä perusteluissa oli vialla?

        >>>Juuri olen perustelut tarjonnut, mitä edellisissä perusteluissa oli vialla?>Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        "Tieteellisten havaintojen teko on rajattua:
        kaikkea ei voi tieteellisesti tutkia. Esimerkiksi
        tieteellisesti ei voida osoittaa, että historiaa
        olisi olemassa. Tieteellisesti ei voida myöskään
        tehdä havaintoa siitä, että aika olisi jatkuva,
        vaikka kyseistä oletusta tieteen teossa usein
        käytetäänkin."

        Jos käytät tätä esimerkkiä verrataksesi jumalan
        olemassaolon todentamisen mahdottomuuteen,
        niin vertailusi on ontuva.

        Vertailukohteina osuvampia olisi käsitteiden
        historia/uskonto keskinäinen vertailu tai
        vastaavasti henkilöiden Napoleon/jumala
        olemassaolon todentaminen yhteneväisin keinoin.

        Ongelmaksesi viimeisessä muodostuu, ettei
        käsitteellisyyteen perustuvassa uskonnossa
        voida perustella mitään käsitettä kovinkaan
        paljoa muilla kuin uusilla käsitteellisyyksillä,
        joita taaskaan ei voida voida mitenkään todentaa.
        Uskonto on siis lähestulkoon pelkkää kehäpäätelmää.

        Eikös se raamattukin sano, että usko ilman
        tekoja on kuollut?

        >>>   "Tieteellisten havaintojen teko on rajattua:
        kaikkea ei voi tieteellisesti tutkia. Esimerkiksi
        tieteellisesti ei voida osoittaa, että historiaa
        olisi olemassa. Tieteellisesti ei voida myöskään
        tehdä havaintoa siitä, että aika olisi jatkuva,
        vaikka kyseistä oletusta tieteen teossa usein
        käytetäänkin."

        Jos käytät tätä esimerkkiä verrataksesi jumalan
        olemassaolon todentamisen mahdottomuuteen,
        niin vertailusi on ontuva.>Vertailukohteina osuvampia olisi käsitteiden
        historia/uskonto keskinäinen vertailu ...

        Ongelmaksesi viimeisessä muodostuu, ettei
        käsitteellisyyteen perustuvassa uskonnossa
        voida perustella mitään käsitettä kovinkaan
        paljoa muilla kuin uusilla käsitteellisyyksillä,


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Ongelmana keskustelussamme taitaa
        yhä olla todellisuuden erilainen
        käsittäminen ja termien erilainen
        määrittely.

        Itseasiassa ajatusmaailmani kulkee
        enemmän loogisen empirismin suuntaan.
        Eli metafyysiikka ja teologia ovat
        minulle merkityksettömiä. Pidän
        tosin taiteesta.

        Sinun logiikassasi on jo lähtökohtaisesti
        ongelma, jos perustelet ilmiöitä toisilla,
        kokonaan todentamattomilla ilmiöillä tai
        jos kritisoit näkemyksiä perustuen jälleen
        todentamattomiin ilmiöihin. Usko ei muutu
        todellisuudeksi riippumatta siitä, kuinka
        vahva usko on, tai kuinka moni siihen uskoo.

        Filosofisesti voimme keskustella siitä, onko
        jumala olemassa jossain muodossa, koska
        käsitteetkin elävät ainoastaan mielissä.
        Mutta se, loiko jumala ihmisen vai ihminen
        jumalan on toistaiseksi avoin. Oma kantani
        on, että ihminen loi jumalan, tai oikeammin
        jumalat.

        Voisin kutsua logiikkaasi mielikuvituslogiikaksi.
        Ja hieman ylimieliseksi sellaiseksi.

        Eli ilmeisesti et kyennyt ratkaisemaan esitettyä tehtävää. Ja havaitsit itsekin tehneesi argumentaatiovirheen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000021769556

        Ongelma on kuitenkin se, että esitit vastaavanlaisen argumentaatiovirheen, josta jo aiemmin huomautin, uudelleen. Et siis ilmeisesti ottanut opiksesi. Kirjoitit nyt:

        >>>Sinun logiikassasi on jo lähtökohtaisesti
        ongelma, jos perustelet ilmiöitä toisilla,
        kokonaan todentamattomilla ilmiöillä tai
        jos kritisoit näkemyksiä perustuen jälleen
        todentamattomiin ilmiöihin. Usko ei muutu
        todellisuudeksi riippumatta siitä, kuinka
        vahva usko on, tai kuinka moni siihen uskoo.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>   "Tieteellisten havaintojen teko on rajattua:
        kaikkea ei voi tieteellisesti tutkia. Esimerkiksi
        tieteellisesti ei voida osoittaa, että historiaa
        olisi olemassa. Tieteellisesti ei voida myöskään
        tehdä havaintoa siitä, että aika olisi jatkuva,
        vaikka kyseistä oletusta tieteen teossa usein
        käytetäänkin."

        Jos käytät tätä esimerkkiä verrataksesi jumalan
        olemassaolon todentamisen mahdottomuuteen,
        niin vertailusi on ontuva.>Vertailukohteina osuvampia olisi käsitteiden
        historia/uskonto keskinäinen vertailu ...

        Ongelmaksesi viimeisessä muodostuu, ettei
        käsitteellisyyteen perustuvassa uskonnossa
        voida perustella mitään käsitettä kovinkaan
        paljoa muilla kuin uusilla käsitteellisyyksillä,

        "Tähän asti ei ole tietääkseni edes ollut puhe
        Jumalan olemassaolon todentamisesta. Käytin
        esimerkkiä siten, että esitin huomion, että on
        olemassa paljon asioita, joita ei tieteellisesti
        kyetä havaitsemaan, eikä todistamaan. Ne ovat
        periaatteessa loppujen lopuksi uskon asioita."

        ... ja jatkoit omasta ja jumalan älykkyysosamääristä.
        MIelestäni keskustelun kulusta kävi varsin selväksi,
        että vertauksesi oli yritys puolustaa
        taivashavaintoja/
        jumalan olemassaoloa. Pahoittelen kovasti, jos
        ymmärsin väärin, eikä tarkoituksesi ollut puolustaa
        niitä.

        Kuitenkin, jos teet jumala/taivas-havaintoja koskettavassa
        -keskustelussa vertauksia havainnoinnin vaikeudesta,
        niin historia-vertauksesi voidaan hyvillä
        mielin liittää aiheen kulkuun.

        Loogisesti.

        Kerrohan näistä uskon ei-käsitteellisistä
        perusteista.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        Eli ilmeisesti et kyennyt ratkaisemaan esitettyä tehtävää. Ja havaitsit itsekin tehneesi argumentaatiovirheen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000021769556

        Ongelma on kuitenkin se, että esitit vastaavanlaisen argumentaatiovirheen, josta jo aiemmin huomautin, uudelleen. Et siis ilmeisesti ottanut opiksesi. Kirjoitit nyt:

        >>>Sinun logiikassasi on jo lähtökohtaisesti
        ongelma, jos perustelet ilmiöitä toisilla,
        kokonaan todentamattomilla ilmiöillä tai
        jos kritisoit näkemyksiä perustuen jälleen
        todentamattomiin ilmiöihin. Usko ei muutu
        todellisuudeksi riippumatta siitä, kuinka
        vahva usko on, tai kuinka moni siihen uskoo.

        Ajattelin ensin, etten viitsisi lähteä
        tähän sinä-et-vastannut-vastasinpas-leikkiin,
        mutta vastasin sinulle heti seuraavassa viestissä
        esittämällä aiheellisia kymyksiä jossitteluistasi.

        Tässä lisää. Mahdutathan nämä ja edelliset
        kysymykseni vastaukseesi. Väitteeni oli siis,
        että jos jumala toimisi ylempänä mainitulla
        tavalla, hän olisi sadisti.

        Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?

        Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?

        "Itse asiassa nykyfilosofit ovat varsin laajasti
        sitä mieltä, ettei kyseistä asiantilaa voi edes
        välttää: on olemassa perususkomuksia, joita ei
        kyetä todentamaan, mutta joihin nojaudutaan. Ja
        näihin perususkomuksiin sitten mm. päättely
        perustetaan, ja muut uskot näiden avulla
        johdetaan."

        Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja.
        Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)

        Linkin alaosassa on myös kerrottu ajatussuunnan
        ongelmista, jotka ovat johtaneet siitä luopumiseen.

        Mainittakoon nyt esimerkkinä vaikka kultturierot,
        jotka jo vaikeuttavat ns "peruskäsitysten"
        määrittelyä.


      • Jerobeam
        Jerobeam kirjoitti:

        Ajattelin ensin, etten viitsisi lähteä
        tähän sinä-et-vastannut-vastasinpas-leikkiin,
        mutta vastasin sinulle heti seuraavassa viestissä
        esittämällä aiheellisia kymyksiä jossitteluistasi.

        Tässä lisää. Mahdutathan nämä ja edelliset
        kysymykseni vastaukseesi. Väitteeni oli siis,
        että jos jumala toimisi ylempänä mainitulla
        tavalla, hän olisi sadisti.

        Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?

        Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?

        "Itse asiassa nykyfilosofit ovat varsin laajasti
        sitä mieltä, ettei kyseistä asiantilaa voi edes
        välttää: on olemassa perususkomuksia, joita ei
        kyetä todentamaan, mutta joihin nojaudutaan. Ja
        näihin perususkomuksiin sitten mm. päättely
        perustetaan, ja muut uskot näiden avulla
        johdetaan."

        Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja.
        Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)

        Linkin alaosassa on myös kerrottu ajatussuunnan
        ongelmista, jotka ovat johtaneet siitä luopumiseen.

        Mainittakoon nyt esimerkkinä vaikka kultturierot,
        jotka jo vaikeuttavat ns "peruskäsitysten"
        määrittelyä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)


      • T. Vimma
        Jerobeam kirjoitti:

        "Tähän asti ei ole tietääkseni edes ollut puhe
        Jumalan olemassaolon todentamisesta. Käytin
        esimerkkiä siten, että esitin huomion, että on
        olemassa paljon asioita, joita ei tieteellisesti
        kyetä havaitsemaan, eikä todistamaan. Ne ovat
        periaatteessa loppujen lopuksi uskon asioita."

        ... ja jatkoit omasta ja jumalan älykkyysosamääristä.
        MIelestäni keskustelun kulusta kävi varsin selväksi,
        että vertauksesi oli yritys puolustaa
        taivashavaintoja/
        jumalan olemassaoloa. Pahoittelen kovasti, jos
        ymmärsin väärin, eikä tarkoituksesi ollut puolustaa
        niitä.

        Kuitenkin, jos teet jumala/taivas-havaintoja koskettavassa
        -keskustelussa vertauksia havainnoinnin vaikeudesta,
        niin historia-vertauksesi voidaan hyvillä
        mielin liittää aiheen kulkuun.

        Loogisesti.

        Kerrohan näistä uskon ei-käsitteellisistä
        perusteista.

        "Kerrohan näistä uskon ei-käsitteellisistä
        perusteista."

        Uksikiselle nääs se on elävä jumala.


      • >>Vastaus siihen, miksi mainitsemiasi "vikoja" ei ole kyseisen suunnittelijan toimesta "korjattu", lienee siinä, että suunnittelija on halunnut luoda ihmisen elinympäristön ja ihmiset sellaisiksi, että ihmiselämä ei ole pelkkää nautintoa Maan päällä.


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Ajattelin ensin, etten viitsisi lähteä
        tähän sinä-et-vastannut-vastasinpas-leikkiin,
        mutta vastasin sinulle heti seuraavassa viestissä
        esittämällä aiheellisia kymyksiä jossitteluistasi.

        Tässä lisää. Mahdutathan nämä ja edelliset
        kysymykseni vastaukseesi. Väitteeni oli siis,
        että jos jumala toimisi ylempänä mainitulla
        tavalla, hän olisi sadisti.

        Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?

        Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?

        "Itse asiassa nykyfilosofit ovat varsin laajasti
        sitä mieltä, ettei kyseistä asiantilaa voi edes
        välttää: on olemassa perususkomuksia, joita ei
        kyetä todentamaan, mutta joihin nojaudutaan. Ja
        näihin perususkomuksiin sitten mm. päättely
        perustetaan, ja muut uskot näiden avulla
        johdetaan."

        Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja.
        Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)

        Linkin alaosassa on myös kerrottu ajatussuunnan
        ongelmista, jotka ovat johtaneet siitä luopumiseen.

        Mainittakoon nyt esimerkkinä vaikka kultturierot,
        jotka jo vaikeuttavat ns "peruskäsitysten"
        määrittelyä.

        "Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?"

        En tiedä. Ehkä.

        "Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?"

        En tiedä.

        >>>Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja. Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        "Tähän asti ei ole tietääkseni edes ollut puhe
        Jumalan olemassaolon todentamisesta. Käytin
        esimerkkiä siten, että esitin huomion, että on
        olemassa paljon asioita, joita ei tieteellisesti
        kyetä havaitsemaan, eikä todistamaan. Ne ovat
        periaatteessa loppujen lopuksi uskon asioita."

        ... ja jatkoit omasta ja jumalan älykkyysosamääristä.
        MIelestäni keskustelun kulusta kävi varsin selväksi,
        että vertauksesi oli yritys puolustaa
        taivashavaintoja/
        jumalan olemassaoloa. Pahoittelen kovasti, jos
        ymmärsin väärin, eikä tarkoituksesi ollut puolustaa
        niitä.

        Kuitenkin, jos teet jumala/taivas-havaintoja koskettavassa
        -keskustelussa vertauksia havainnoinnin vaikeudesta,
        niin historia-vertauksesi voidaan hyvillä
        mielin liittää aiheen kulkuun.

        Loogisesti.

        Kerrohan näistä uskon ei-käsitteellisistä
        perusteista.

        >>>MIelestäni keskustelun kulusta kävi varsin selväksi, että vertauksesi oli yritys puolustaa taivashavaintoja/ jumalan olemassaoloa.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>MIelestäni keskustelun kulusta kävi varsin selväksi, että vertauksesi oli yritys puolustaa taivashavaintoja/ jumalan olemassaoloa.

        Niin,

        kertomuksia kertomuksien jatkoksi.


      • an- kirjoitti:

        >>>Juuri olen perustelut tarjonnut, mitä edellisissä perusteluissa oli vialla?>Meillä on perustelut sille, että oletus esim. historian olemassaolosta olisi todellisuutta

        Perustelut ovat tässä toikissa, tosin ei tuossa lisäys-viestissä


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        "Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?"

        En tiedä. Ehkä.

        "Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?"

        En tiedä.

        >>>Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja. Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)

        Pahoittelen, jos käytin väärää suomenkielistä
        sanaa - kirjoitan ulkomailta ja lukemiseni
        tapahtuu lähinnä vierailla kielillä.

        Tosin, fundamentalismi-sanan käyttö voisi olla
        jopa perusteltua.

        http://www.m-w.com/dictionary/fundamentalist

        Englannin kielen sana ’fundamental’ tarkoittaa
        suomeksi ’olennainen, keskeinen ja perustavanlaatuinen’
        ja ’fundamental principle’ on ’ydinajatus, pääperiaate’.
        Se juontuu latinankielisestä sanasta ’fundus’
        joka tarkoittaa pohjaa tai perustusta.

        Kirjoitit ylempänä:
        --------
        "Itse asiassa nykyfilosofit ovat varsin laajasti
        sitä mieltä, ettei kyseistä asiantilaa voi edes
        välttää: on olemassa perususkomuksia, joita ei
        kyetä todentamaan, mutta joihin nojaudutaan. Ja
        näihin perususkomuksiin sitten mm. päättely
        perustetaan, ja muut uskot näiden avulla johdetaan."
        --------

        ja nyt kirjoitit:
        --------
        "Kaiken lisäksi minä en edes puhunut foundationalismista,
        enkä ollut edes viitannut kyseiseen tietoteoreettiseen
        näkemyskokonaisuuteen."
        --------

        Mielestäni on perusteltua olettaa ensimmäisen
        lainauksen osalta, jossa väität olevan "perususkomuksia
        joita ei kyetä todentamaan", että viittaat foundationalismiin.

        Tässä wikipediasta riippumattomia määritelmiä:
        http://www.britannica.com/eb/article-9364758/foundationalism
        http://plato.stanford.edu/entries/justep-foundational/
        http://www.philosophyprofessor.com/philosophies/foundationalism.php
        http://www.theoryofknowledge.info/foundationalism.html

        Ajatussuunta perususkomuksista on saanut kovaa
        kritiikkiä osakseen ja sitä löytyy helposti
        googlaamalla.

        --------
        "Viittasin ajatukseen, jonka mukaan on olemassa
        virkkeitä, joita ei kyetä todistamaan paikkansapitäviksi.
        En viitannut siis koulukuntiin tai johonkin yksittäisen
        koulukunnan omimaan kantaan, vaan erääseen loogiseen
        asiantilaan, jota kannatetaan koulukuntarajoista kauheasti
        välittämättä."
        --------

        (Ilman ilkeilyä, ilmeisesti tarkoitat että on olemassa
        virikkeitä? Korjaa jos olen väärässä. Pakko tarkistaa,
        koska kuten jo todettu, oma suomenkielen taitoni saattaa
        olla ruosteessa. Muistaakseni virke = lause ja vastineeni
        on tietysti erilainen jos tarkoitat teoreettisia lauseita.)

        ---------
        Esim. kirjoitinkin: "jos väitteenä on, että
        "kaikki väitteet pitää todistaa paikkansapitäviksi,
        jotta niillä on merkitystä", pitää myös väite
        itsessään osoittaa paikkansapitäväksi."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000021769556
        Sinä et kuitenkaan lähtenyt osoittamaan väitettäni
        vääräksi, ja tuota esittämääsi väitettä "Se mitä
        ei voida todistaa, sillä ei tule olla merkitystä"
        todistamaan."
        --------

        Tiedämme molemmat yhtä hyvin, että lauseelle ei ole
        olemassa ratkaisua. Näkökulmani on tässä yhteydessä
        varsin pragmaattinen, eli johonkin vedetään käytännöllisyyden
        raja. Ovatko kaikki korpit mustia? Emme koskaan
        saavuta absoluuttista tietoa asiasta. Itseasiassa
        voi olla jopa perusteltua sanoa, että albiinoja löytyy,
        ellei ole jo löytynyt. Silti mahdollisten albiinojen
        osuus on niin pieni, että niillä ei populaation kannalta
        ole merkitystä.

        Tieteen osalta argumentointini toimii niin, että
        poikkeavuuksien mahdollisuus lähes kaikkeen ymmärretään
        olevan. Kuitenkaan, jos jotain ei voitu havainnoida,
        niiden merkitystä ei ehkä kokonaan suljeta pois,
        mutta niiden merkitystä tieteelliselle teorialle
        ei huomioida ennenkuin uusia havaintoja tehdään.
        Jos/kun uusia havaintoja tehdään tieteellisin keinoin,
        teoriaa on korjattava.

        Eli, jos jotain ei voida todistaa, sillä ei tule olla merkitystä.


      • an.
        Jerobeam kirjoitti:

        Pahoittelen, jos käytin väärää suomenkielistä
        sanaa - kirjoitan ulkomailta ja lukemiseni
        tapahtuu lähinnä vierailla kielillä.

        Tosin, fundamentalismi-sanan käyttö voisi olla
        jopa perusteltua.

        http://www.m-w.com/dictionary/fundamentalist

        Englannin kielen sana ’fundamental’ tarkoittaa
        suomeksi ’olennainen, keskeinen ja perustavanlaatuinen’
        ja ’fundamental principle’ on ’ydinajatus, pääperiaate’.
        Se juontuu latinankielisestä sanasta ’fundus’
        joka tarkoittaa pohjaa tai perustusta.

        Kirjoitit ylempänä:
        --------
        "Itse asiassa nykyfilosofit ovat varsin laajasti
        sitä mieltä, ettei kyseistä asiantilaa voi edes
        välttää: on olemassa perususkomuksia, joita ei
        kyetä todentamaan, mutta joihin nojaudutaan. Ja
        näihin perususkomuksiin sitten mm. päättely
        perustetaan, ja muut uskot näiden avulla johdetaan."
        --------

        ja nyt kirjoitit:
        --------
        "Kaiken lisäksi minä en edes puhunut foundationalismista,
        enkä ollut edes viitannut kyseiseen tietoteoreettiseen
        näkemyskokonaisuuteen."
        --------

        Mielestäni on perusteltua olettaa ensimmäisen
        lainauksen osalta, jossa väität olevan "perususkomuksia
        joita ei kyetä todentamaan", että viittaat foundationalismiin.

        Tässä wikipediasta riippumattomia määritelmiä:
        http://www.britannica.com/eb/article-9364758/foundationalism
        http://plato.stanford.edu/entries/justep-foundational/
        http://www.philosophyprofessor.com/philosophies/foundationalism.php
        http://www.theoryofknowledge.info/foundationalism.html

        Ajatussuunta perususkomuksista on saanut kovaa
        kritiikkiä osakseen ja sitä löytyy helposti
        googlaamalla.

        --------
        "Viittasin ajatukseen, jonka mukaan on olemassa
        virkkeitä, joita ei kyetä todistamaan paikkansapitäviksi.
        En viitannut siis koulukuntiin tai johonkin yksittäisen
        koulukunnan omimaan kantaan, vaan erääseen loogiseen
        asiantilaan, jota kannatetaan koulukuntarajoista kauheasti
        välittämättä."
        --------

        (Ilman ilkeilyä, ilmeisesti tarkoitat että on olemassa
        virikkeitä? Korjaa jos olen väärässä. Pakko tarkistaa,
        koska kuten jo todettu, oma suomenkielen taitoni saattaa
        olla ruosteessa. Muistaakseni virke = lause ja vastineeni
        on tietysti erilainen jos tarkoitat teoreettisia lauseita.)

        ---------
        Esim. kirjoitinkin: "jos väitteenä on, että
        "kaikki väitteet pitää todistaa paikkansapitäviksi,
        jotta niillä on merkitystä", pitää myös väite
        itsessään osoittaa paikkansapitäväksi."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000021769556
        Sinä et kuitenkaan lähtenyt osoittamaan väitettäni
        vääräksi, ja tuota esittämääsi väitettä "Se mitä
        ei voida todistaa, sillä ei tule olla merkitystä"
        todistamaan."
        --------

        Tiedämme molemmat yhtä hyvin, että lauseelle ei ole
        olemassa ratkaisua. Näkökulmani on tässä yhteydessä
        varsin pragmaattinen, eli johonkin vedetään käytännöllisyyden
        raja. Ovatko kaikki korpit mustia? Emme koskaan
        saavuta absoluuttista tietoa asiasta. Itseasiassa
        voi olla jopa perusteltua sanoa, että albiinoja löytyy,
        ellei ole jo löytynyt. Silti mahdollisten albiinojen
        osuus on niin pieni, että niillä ei populaation kannalta
        ole merkitystä.

        Tieteen osalta argumentointini toimii niin, että
        poikkeavuuksien mahdollisuus lähes kaikkeen ymmärretään
        olevan. Kuitenkaan, jos jotain ei voitu havainnoida,
        niiden merkitystä ei ehkä kokonaan suljeta pois,
        mutta niiden merkitystä tieteelliselle teorialle
        ei huomioida ennenkuin uusia havaintoja tehdään.
        Jos/kun uusia havaintoja tehdään tieteellisin keinoin,
        teoriaa on korjattava.

        Eli, jos jotain ei voida todistaa, sillä ei tule olla merkitystä.

        >>Pahoittelen, jos käytin väärää suomenkielistä
        sanaa - kirjoitan ulkomailta ja lukemiseni
        tapahtuu lähinnä vierailla kielillä.>>
        --------
        "Viittasin ajatukseen, jonka mukaan on olemassa
        virkkeitä, joita ei kyetä todistamaan paikkansapitäviksi. En viitannut siis koulukuntiin tai johonkin yksittäisen koulukunnan omimaan kantaan, vaan erääseen loogiseen asiantilaan, jota kannatetaan koulukuntarajoista kauheasti välittämättä."
        --------

        (Ilman ilkeilyä, ilmeisesti tarkoitat että on olemassa virikkeitä? Korjaa jos olen väärässä. Pakko tarkistaa, koska kuten jo todettu, oma suomenkielen taitoni saattaa olla ruosteessa. Muistaakseni virke = lause ja vastineeni on tietysti erilainen jos tarkoitat teoreettisia lauseita.)>Tieteen osalta argumentointini toimii niin, että poikkeavuuksien mahdollisuus lähes kaikkeen ymmärretään olevan. Kuitenkaan, jos jotain ei voitu havainnoida, niiden merkitystä ei ehkä kokonaan suljeta pois, mutta niiden merkitystä tieteelliselle teorialle ei huomioida ennenkuin uusia havaintoja tehdään. Jos/kun uusia havaintoja tehdään tieteellisin keinoin, teoriaa on korjattava.


      • Jerobeam
        an. kirjoitti:

        >>Pahoittelen, jos käytin väärää suomenkielistä
        sanaa - kirjoitan ulkomailta ja lukemiseni
        tapahtuu lähinnä vierailla kielillä.>>
        --------
        "Viittasin ajatukseen, jonka mukaan on olemassa
        virkkeitä, joita ei kyetä todistamaan paikkansapitäviksi. En viitannut siis koulukuntiin tai johonkin yksittäisen koulukunnan omimaan kantaan, vaan erääseen loogiseen asiantilaan, jota kannatetaan koulukuntarajoista kauheasti välittämättä."
        --------

        (Ilman ilkeilyä, ilmeisesti tarkoitat että on olemassa virikkeitä? Korjaa jos olen väärässä. Pakko tarkistaa, koska kuten jo todettu, oma suomenkielen taitoni saattaa olla ruosteessa. Muistaakseni virke = lause ja vastineeni on tietysti erilainen jos tarkoitat teoreettisia lauseita.)>Tieteen osalta argumentointini toimii niin, että poikkeavuuksien mahdollisuus lähes kaikkeen ymmärretään olevan. Kuitenkaan, jos jotain ei voitu havainnoida, niiden merkitystä ei ehkä kokonaan suljeta pois, mutta niiden merkitystä tieteelliselle teorialle ei huomioida ennenkuin uusia havaintoja tehdään. Jos/kun uusia havaintoja tehdään tieteellisin keinoin, teoriaa on korjattava.

        Kuten totesit, kyse oli lainasanasta ja
        jo myönsin virheeni. Jos lukemani materiaali
        on vieraskielistä, en välttämättä tiedä
        miten suomalaiset filosofian laitokset
        määrittelevät termejä suomeksi.

        Lisäksi, koska pääaineeni ei ollut filosofia,
        terminologiantuntemukseni korjaantuu neuvoista.
        Kuten juuri esimerkiksi sinun neuvostasi nyt
        kävi.

        Varsin loogista.

        Sanan käyttö ei kuitenkaan edes olisi täysin
        perustelematonta tässäkään asiayhteydessä.

        Antaisitko esimerkkejä perususkomuksista,
        joita ei voida havainnoida, mutta joiden
        perusteella tehdään päätelmiä. Voidaan
        käsitellä niitä yksityiskohtaisemmin.

        -------
        "Kirjoitin "virkkeitä", ja tarkoitin virkkeitä.
        Virke on lauseita laajempi kokonaisuus: yksi
        virke voi sisältää monta lausetta."
        -------

        Kiitos. En ole osallistunut suomenkielen
        äidinkielentunneille, joten korjauksesi
        merkitään taas muistiin.

        Kuten jo ylempänä pyysin, antaisitko esimerkkejä
        voidaksemme käsitellä niitä yhdessä.


        -------
        "Eli siis sanoit, että on olemassa sellaisia
        tilanteita, joissa sellaisia tekijöitä, joita ei
        kyetä havainnoimaan, ei tavata ottaa huomioon
        teorioita muodostettaessa. Olen itsekin sitä
        mieltä, että sellaisia tilanteita on olemassa,
        jolloin näin toimitaan.

        Mutta kuten aiemmin osoittautui, on olemassa myös
        tilanteita, joita ei kyetä havainnoimaan, ja
        joita oletuksia siltikin käytetään."
        ---------

        Ja jälleen kaipaisin esimerkkejä.
        Tieteessä käytettyjä sellaisia.


        ---------
        Sellainen asiantila, että on olemassa myös
        tilanteita, joissa asioita kyetään havainnoimaan,
        ja teorioita havaintojen mukaan muokkaamaan, on
        (siis) yhteensopiva edellä esittämieni huomioiden
        kanssa.
        ---------

        Nyt taitaa mennä jo jankutukseksi, mutta ne esimerkit
        ja perustelut ovat varmaan keskustelun kannalta
        olennaisia.


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Kuten totesit, kyse oli lainasanasta ja
        jo myönsin virheeni. Jos lukemani materiaali
        on vieraskielistä, en välttämättä tiedä
        miten suomalaiset filosofian laitokset
        määrittelevät termejä suomeksi.

        Lisäksi, koska pääaineeni ei ollut filosofia,
        terminologiantuntemukseni korjaantuu neuvoista.
        Kuten juuri esimerkiksi sinun neuvostasi nyt
        kävi.

        Varsin loogista.

        Sanan käyttö ei kuitenkaan edes olisi täysin
        perustelematonta tässäkään asiayhteydessä.

        Antaisitko esimerkkejä perususkomuksista,
        joita ei voida havainnoida, mutta joiden
        perusteella tehdään päätelmiä. Voidaan
        käsitellä niitä yksityiskohtaisemmin.

        -------
        "Kirjoitin "virkkeitä", ja tarkoitin virkkeitä.
        Virke on lauseita laajempi kokonaisuus: yksi
        virke voi sisältää monta lausetta."
        -------

        Kiitos. En ole osallistunut suomenkielen
        äidinkielentunneille, joten korjauksesi
        merkitään taas muistiin.

        Kuten jo ylempänä pyysin, antaisitko esimerkkejä
        voidaksemme käsitellä niitä yhdessä.


        -------
        "Eli siis sanoit, että on olemassa sellaisia
        tilanteita, joissa sellaisia tekijöitä, joita ei
        kyetä havainnoimaan, ei tavata ottaa huomioon
        teorioita muodostettaessa. Olen itsekin sitä
        mieltä, että sellaisia tilanteita on olemassa,
        jolloin näin toimitaan.

        Mutta kuten aiemmin osoittautui, on olemassa myös
        tilanteita, joita ei kyetä havainnoimaan, ja
        joita oletuksia siltikin käytetään."
        ---------

        Ja jälleen kaipaisin esimerkkejä.
        Tieteessä käytettyjä sellaisia.


        ---------
        Sellainen asiantila, että on olemassa myös
        tilanteita, joissa asioita kyetään havainnoimaan,
        ja teorioita havaintojen mukaan muokkaamaan, on
        (siis) yhteensopiva edellä esittämieni huomioiden
        kanssa.
        ---------

        Nyt taitaa mennä jo jankutukseksi, mutta ne esimerkit
        ja perustelut ovat varmaan keskustelun kannalta
        olennaisia.

        >>>Antaisitko esimerkkejä perususkomuksista,
        joita ei voida havainnoida, mutta joiden
        perusteella tehdään päätelmiä. Voidaan
        käsitellä niitä yksityiskohtaisemmin.


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>Antaisitko esimerkkejä perususkomuksista,
        joita ei voida havainnoida, mutta joiden
        perusteella tehdään päätelmiä. Voidaan
        käsitellä niitä yksityiskohtaisemmin.

        Historiaa siinä muodossa kuin se on kirjoitettu
        ei absoluuttisessa mielessä voidakaan väittää
        todeksi. Se, onko historiaa olemassa vai ei,
        riippuu siitä mikä halutaan määritellä historiaksi.

        Historiaksi voidaan kenties määritellä tapahtuma,
        joka on tapahtunut ennen nykyhetkeä ja sen
        tallennus on tapahtunut tallentajan käsityksiin
        perustuen.

        Historiasta on siis todennettua näyttöä, vaikkakaan
        absoluuttista totuutta kaikesta historiasta ei
        voidakaan saada.

        Ajan käsite, yhteydessä siis myös historiaan, on
        samoin suhteellinen, eikä sen edes väitetä
        nykykäsityksen mukaan olevan jatkuvaa. Ajalla,
        suhteutettuna siis ihmisen käsityksiin, on
        nykykäsityksen mukaan alku ja jos maailmankaikkeus
        jossain vaiheessa vetäytyisi takaisin kasaan,
        voitaisiin esittää hypoteesi, jonka mukaan sillä
        voisi olla myös loppu.

        Aika-käsite, niinkuin ihminen sen ymmärtää, on
        ihmisen luoma käsite ja käsite on muokkautunut
        erilaisten kokemuksien ja voidaan kenties sanoa,
        pragmaattisen välttämättömyyden, perusteella
        nykyiseksi. Voidaan kysyä, että jos ihmisen
        olemassaolo loppuu, loppuuko silloin myös aika-
        käsite, niinkuin me sen ymmärrämme? Lisäksi, onko
        sen mahdollisella jatkumisella merkitystä ihmisen
        näkökulmasta katsoen?

        Jonkin tietyn suhteellisen ajan kuluminen voidaan
        todentaa, ainakin taaksepäin. Kuitenkin voidaan
        filosofoida myös siitä, onko olemassa vain määrätön
        määrä "nyt"-hetkiä, vai onko aika jatkumo.

        Universaaliahan ajan käsitys ei ole; esimerkiksi
        kasvit ja muu eliökunta (jos ymmärtävät käsitteen
        ja miten ymmärtäminen määritellään) toimivat säännöllisesti
        eri tavoin eri periodeissa, joihin voi vaikuttaa esim
        valo, lämpö, kemialliset tms reaktiot ympäristössä jne.

        Ajalle, tai oikeammin aika-käsitteelle, on siis
        olemassa perustelut.

        Oletan, että ajatuksiisi niin tässä, kuin joissakin
        muissakin aiheissa, on vaikuttanut Descartes.
        Olenko oikeassa?


      • an-
        Jerobeam kirjoitti:

        Historiaa siinä muodossa kuin se on kirjoitettu
        ei absoluuttisessa mielessä voidakaan väittää
        todeksi. Se, onko historiaa olemassa vai ei,
        riippuu siitä mikä halutaan määritellä historiaksi.

        Historiaksi voidaan kenties määritellä tapahtuma,
        joka on tapahtunut ennen nykyhetkeä ja sen
        tallennus on tapahtunut tallentajan käsityksiin
        perustuen.

        Historiasta on siis todennettua näyttöä, vaikkakaan
        absoluuttista totuutta kaikesta historiasta ei
        voidakaan saada.

        Ajan käsite, yhteydessä siis myös historiaan, on
        samoin suhteellinen, eikä sen edes väitetä
        nykykäsityksen mukaan olevan jatkuvaa. Ajalla,
        suhteutettuna siis ihmisen käsityksiin, on
        nykykäsityksen mukaan alku ja jos maailmankaikkeus
        jossain vaiheessa vetäytyisi takaisin kasaan,
        voitaisiin esittää hypoteesi, jonka mukaan sillä
        voisi olla myös loppu.

        Aika-käsite, niinkuin ihminen sen ymmärtää, on
        ihmisen luoma käsite ja käsite on muokkautunut
        erilaisten kokemuksien ja voidaan kenties sanoa,
        pragmaattisen välttämättömyyden, perusteella
        nykyiseksi. Voidaan kysyä, että jos ihmisen
        olemassaolo loppuu, loppuuko silloin myös aika-
        käsite, niinkuin me sen ymmärrämme? Lisäksi, onko
        sen mahdollisella jatkumisella merkitystä ihmisen
        näkökulmasta katsoen?

        Jonkin tietyn suhteellisen ajan kuluminen voidaan
        todentaa, ainakin taaksepäin. Kuitenkin voidaan
        filosofoida myös siitä, onko olemassa vain määrätön
        määrä "nyt"-hetkiä, vai onko aika jatkumo.

        Universaaliahan ajan käsitys ei ole; esimerkiksi
        kasvit ja muu eliökunta (jos ymmärtävät käsitteen
        ja miten ymmärtäminen määritellään) toimivat säännöllisesti
        eri tavoin eri periodeissa, joihin voi vaikuttaa esim
        valo, lämpö, kemialliset tms reaktiot ympäristössä jne.

        Ajalle, tai oikeammin aika-käsitteelle, on siis
        olemassa perustelut.

        Oletan, että ajatuksiisi niin tässä, kuin joissakin
        muissakin aiheissa, on vaikuttanut Descartes.
        Olenko oikeassa?

        >>>Historiaa siinä muodossa kuin se on kirjoitettu
        ei absoluuttisessa mielessä voidakaan väittää
        todeksi. Se, onko historiaa olemassa vai ei,
        riippuu siitä mikä halutaan määritellä historiaksi.>Ajan käsite, yhteydessä siis myös historiaan, on samoin suhteellinen, eikä sen edes väitetä
        nykykäsityksen mukaan olevan jatkuvaa.>Voidaan kysyä, että jos ihmisen
        olemassaolo loppuu, loppuuko silloin myös aika-
        käsite, niinkuin me sen ymmärrämme?>Oletan, että ajatuksiisi niin tässä, kuin joissakin muissakin aiheissa, on vaikuttanut Descartes. Olenko oikeassa?


      • Jerobeam
        an- kirjoitti:

        >>>Historiaa siinä muodossa kuin se on kirjoitettu
        ei absoluuttisessa mielessä voidakaan väittää
        todeksi. Se, onko historiaa olemassa vai ei,
        riippuu siitä mikä halutaan määritellä historiaksi.>Ajan käsite, yhteydessä siis myös historiaan, on samoin suhteellinen, eikä sen edes väitetä
        nykykäsityksen mukaan olevan jatkuvaa.>Voidaan kysyä, että jos ihmisen
        olemassaolo loppuu, loppuuko silloin myös aika-
        käsite, niinkuin me sen ymmärrämme?>Oletan, että ajatuksiisi niin tässä, kuin joissakin muissakin aiheissa, on vaikuttanut Descartes. Olenko oikeassa?

        --------
        "Jotta voi laittaa tapahtumia aikajärjestykseen ja
        puhua tapahtumista esim. "ennen nykyhetkeä", on jo
        oletettu että historia olisi olemassaoleva ilmiö.
        Kyseistä uskomusta (historian olemassaoloa) itseään
        ei kuitenkaan todisteta."
        --------

        Puhuin jo ennemmin pragmaatiikasta tieteen alalla,
        joten totean lakonisesti, että historiasta on
        mielestäni riittävästi viitteitä, voidakseni luottaa
        siihen, että historiaa on ollut.

        Helppo kenttätesti voisi sinulle kenties olla
        ystäväsi kanssa tallentaa pätkä nykyhetheä
        vaikkapa digitaalisesti ja sitten oletetussa
        tulevaisuudessa tarkistaa olitko olemassa
        ennen nykyhetkeä. Jos et enää oletetussa
        tulevassa nykyhetkessä ole tietoisesti olemassa,
        niin aikakäsitteellä ei todennäköisesti ole
        kohdallasi kovinkaan paljon merkitystä.

        Saanet mahdollisesti myös vastauksen siihen, onko
        suhteellinen aikakäsite ollut jatkumo sinun
        kohdallasi tallennetusta historiasta oletettuun
        tulevaan nykyhetkeen.

        Pragmattisuutta ei voida käsitteiden kohdalla
        unohtaa.

        Sinänsä mielestäni ei ole merkitystä kutsutaanko
        historiaa tai mennyttä aikaa juuri niillä nimityksillä,
        vai sanotaanko niitä menneiksi nykyhetkiksi.

        Kumpikaan ei ole absoluuttinen käsite.

        --------
        "Mistä löytäisi sellaisen "nykykäsityksen", jonka
        mukaan aika ei ole jatkuva ominaisuus, vaan onkin
        todellisuudessa (eikä vain laskennallissa
        tehtävissä, joissa diskreettisyysoletuksesta voi
        olla laskennan kannalta joskus hyötyä) diskreetti
        ominaisuus?"
        --------

        Kuten sanottua, pääaineeni ei ollut filosofia eikä
        se myöskään ollut fysiikka, mutta googlaamalla
        löysin esim seuraavan:

        http://www.weburbia.com/pg/discrete.htm
        Hypoteesi on ilmeisesti ollut olemassa kauemminkin.

        Uskoakseni olet myös huomannut, että nämä
        esimerkkikäsitteesi, joita ei voida absoluuttisesti
        todentaa, eivät sovi vertailuun käsitteiden jumala/taivas
        kanssa. Jos niitä vertaillaan, niin joudutaan luopumaan
        monista jumalan väitetyistä ominaisuuksista.


      • Tarkista faktasi
        an- kirjoitti:

        "Jos jumala on kaikkivaltias, eikö hän olisi
        pystynyt luomaan sitä mainitsemaasi järjestelmää
        niin, ettei kukaan kärsisi?"

        En tiedä. Ehkä.

        "Jos jumalasi ei ole sadisti, miksi vastustajien
        rangaistukseksi ei riitä pekkä kuolema, vaan
        ikuinen kidutus?"

        En tiedä.

        >>>Tässä esität väitteen, jolle et anna perusteluja. Minun käsitykseni mukaan fundamentalismi (juuri
        mainitsemasi filosofian suunta) on ollut kovassa
        LASKUsuunnassa viime aikoina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)

        Pikemminkin vaikuttaa, että sinulla "ei ole edes perustiedot hallussa filosofiasta". Tietoteoriassa fundamentalismi on englannin termin 'foundationalism' suomennos
        (esim. http://www.helsinki.fi/~amkauppi/avoin/4.htm). Virheesi on toki ymmärrettävä, se tapahtuu helposti, jos ei tiedä mistä puhuu.


    • seonarmoase

      Lue raamattua niin tiedät miksi...

      Ihminen lankesi ja rikkoi Jumalan tahtoa vastaan ja sen jälkeen on ihminen saanut elää langenneessa ja rappeutuneessa ruumiissaan ja maailmassa.

      Siksi perinnöllisiä ja muita sairauksia on todella paljon ja aika alkaa loppua. Evoluution pitäisi mennä eteenpäin, mutta asia on juuri päinvastainen.

      Jumala loi ihmisen täydelliseksi ja maailman virheettömäksi. Ihmisen kapina, juuri se mitä sinäkin juuri viestissäsi teet, kapinoit ja tahdot olla Jumalan kanssa erimieltä sai aikaan kaiken rappeutumisen.

      Jeesus tulee pian!

      Luukkaan evankeliumi:
      21:8 Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä.' Mutta älkää menkö heidän perässään.
      21:20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
      21:28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
      21:30 Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
      21:31 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.

      • "Evoluution pitäisi mennä eteenpäin, mutta asia on juuri päinvastainen."
        Vielä kun havaittaisiin edes ihmisten kohdalla tuo asia. Ihmiset ovat siitä veikeitä, että meillä olisi kyky ohjata kehitystämme, muttei ihmistenkään kohdalla löydy havaintoja saati eläinmaailmasta..

        "Ihmisen kapina, juuri se mitä sinäkin juuri viestissäsi teet, kapinoit ja tahdot olla Jumalan kanssa erimieltä sai aikaan kaiken rappeutumisen."
        Koskakohan kreationistit tarjoavat jotain merkkejä yleisestä rappeutumisesta? Te tunnutte tällä palstalla nykyään julistautuvan joka rintamalla voittajiksi vaikkette ole vieläkään kyenneet tarjoamaan todisteita omia väitteitä kohtaan, ettekä kyenneet osoittamaan vastapuolen todisteita vääriksi.

        Tiesitkö, että mutaatiot ovat korjanneet tiettyjä virheitä? Esim. perinnöllistä sydänsairautta aiheuttava ominaisuus on joissain tapauksissa kadonnut perimästä mutaatioiden avulla. Olet varmaan tietoinen, että mutaatioiden avulla joillekin ihmisille on tullut immuniteetti aidsia vastaan? Olet varmaan tietoinen, että mutaatiot ovat luoneet ihmisillekin kantoja joilla on vahvemmat luustot?


      • oletko sinä
        Kimnice kirjoitti:

        "Evoluution pitäisi mennä eteenpäin, mutta asia on juuri päinvastainen."
        Vielä kun havaittaisiin edes ihmisten kohdalla tuo asia. Ihmiset ovat siitä veikeitä, että meillä olisi kyky ohjata kehitystämme, muttei ihmistenkään kohdalla löydy havaintoja saati eläinmaailmasta..

        "Ihmisen kapina, juuri se mitä sinäkin juuri viestissäsi teet, kapinoit ja tahdot olla Jumalan kanssa erimieltä sai aikaan kaiken rappeutumisen."
        Koskakohan kreationistit tarjoavat jotain merkkejä yleisestä rappeutumisesta? Te tunnutte tällä palstalla nykyään julistautuvan joka rintamalla voittajiksi vaikkette ole vieläkään kyenneet tarjoamaan todisteita omia väitteitä kohtaan, ettekä kyenneet osoittamaan vastapuolen todisteita vääriksi.

        Tiesitkö, että mutaatiot ovat korjanneet tiettyjä virheitä? Esim. perinnöllistä sydänsairautta aiheuttava ominaisuus on joissain tapauksissa kadonnut perimästä mutaatioiden avulla. Olet varmaan tietoinen, että mutaatioiden avulla joillekin ihmisille on tullut immuniteetti aidsia vastaan? Olet varmaan tietoinen, että mutaatiot ovat luoneet ihmisillekin kantoja joilla on vahvemmat luustot?

        >>Tiesitkö, että mutaatiot ovat korjanneet tiettyjä virheitä? Esim. perinnöllistä sydänsairautta aiheuttava ominaisuus on joissain tapauksissa kadonnut perimästä mutaatioiden avulla. Olet varmaan tietoinen, että mutaatioiden avulla joillekin ihmisille on tullut immuniteetti aidsia vastaan? Olet varmaan tietoinen, että mutaatiot ovat luoneet ihmisillekin kantoja joilla on vahvemmat luustot?>>

        EVOLUUTIO TODISTETTU --- UUSI LAJI SYNTYNYT --- IHMINEN JOKA EI SAIRASTU AIDSIIN.

        Salli mun naurahtaa pikkusen :)))


      • oletko sinä kirjoitti:

        >>Tiesitkö, että mutaatiot ovat korjanneet tiettyjä virheitä? Esim. perinnöllistä sydänsairautta aiheuttava ominaisuus on joissain tapauksissa kadonnut perimästä mutaatioiden avulla. Olet varmaan tietoinen, että mutaatioiden avulla joillekin ihmisille on tullut immuniteetti aidsia vastaan? Olet varmaan tietoinen, että mutaatiot ovat luoneet ihmisillekin kantoja joilla on vahvemmat luustot?>>

        EVOLUUTIO TODISTETTU --- UUSI LAJI SYNTYNYT --- IHMINEN JOKA EI SAIRASTU AIDSIIN.

        Salli mun naurahtaa pikkusen :)))

        Huono sisälukutaito vai tiedon puute?

        Ei tuossa uutta lajia ole kehittynyt, vaan alleeli, joka on tulosta hyödyllisestä mutaatiosta.

        Salli munkin naurahtaa hiukkasen :D :D :D


      • oletko sinä kirjoitti:

        >>Tiesitkö, että mutaatiot ovat korjanneet tiettyjä virheitä? Esim. perinnöllistä sydänsairautta aiheuttava ominaisuus on joissain tapauksissa kadonnut perimästä mutaatioiden avulla. Olet varmaan tietoinen, että mutaatioiden avulla joillekin ihmisille on tullut immuniteetti aidsia vastaan? Olet varmaan tietoinen, että mutaatiot ovat luoneet ihmisillekin kantoja joilla on vahvemmat luustot?>>

        EVOLUUTIO TODISTETTU --- UUSI LAJI SYNTYNYT --- IHMINEN JOKA EI SAIRASTU AIDSIIN.

        Salli mun naurahtaa pikkusen :)))

        "
        EVOLUUTIO TODISTETTU --- UUSI LAJI SYNTYNYT --- IHMINEN JOKA EI SAIRASTU AIDSIIN. "
        Kyllä, evoluutio on todistettu, uusi laji on syntynyt myös valvotuisa oloissa ja aidsiin ei sairastu lähellekkään kaikki hiv-positiiviset, mutta jotkut ovat immuuneja..


      • mikä on laji?
        Kimnice kirjoitti:

        "
        EVOLUUTIO TODISTETTU --- UUSI LAJI SYNTYNYT --- IHMINEN JOKA EI SAIRASTU AIDSIIN. "
        Kyllä, evoluutio on todistettu, uusi laji on syntynyt myös valvotuisa oloissa ja aidsiin ei sairastu lähellekkään kaikki hiv-positiiviset, mutta jotkut ovat immuuneja..

        sentää uusi laji ole. Ovatko ruskeasilmäiset ja sinisilmäiset ihmiset eri lajeja, ts. eivät saa keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä?


      • mikä on laji? kirjoitti:

        sentää uusi laji ole. Ovatko ruskeasilmäiset ja sinisilmäiset ihmiset eri lajeja, ts. eivät saa keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä?

        Oliko tuo trolli..olihan? Ruskeasilmäiset ja sinisilmäiset saavat keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, huono esimerkki. Esim. Seepra ja hevonen ovat eri lajia vaikka saavat jälkeläisiä keskenään; joskus harvoin tietty aasi ja hevonen ovat samaa lajia.

        Olet varmaan tietoinen Drosophila paulistorum-lajin tapauksesta? Ensiksi eri populaatioiden jäsenet tuottivat lisääntymiskykyisiä hybridejä, mutta kehitys vei perimää sen verran erilleen, että eri populaatioiden jäsenet eivät saa enää lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9507
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      3921
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      31
      3191
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      90
      2506
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2090
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      397
      1991
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1511
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1351
    9. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      73
      1148
    10. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1125
    Aihe