Kaihileikkaus/Seksi

Potilaan_kumppani

Kumppaniltani leikattiin silmän harmaakaihi. Sairaalasta tulleiden ohjeiden mukaan pitäisi välttää suuria ponnistuksia kuukauden ajan. Tarkoittaako se ettemme voi harrastaa seksiä kuukauteen?! Onko yhdyntä suuri ponnistus, vai ei? Onko joku tullut kysyneeksi asiaa vastaavassa tilanteessa?

7

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menossa

      Suuri ponnistus nostaa verenpainetta - yhdynnässä eritoten, siinä joutuu leikkaushaavasta paraneva silmäkin koetukselle.
      Leikkauksessa ensin tehdään uun muotoinen viilto sarveiskalvoon, "rullataan" sivuun ja lopuksi rullataan takaisin tasaisesti paikoilleen. Sitä ei ommella, sillä silmän oma nestekierto sananmukaisesti imaisee sen paikoilleen imukupin tavoin.
      Toinen syy on hikoilun välttäminen tulehdusvaaran vuoksi. Ja seksihän hikoiluttaa! Saunakin on kiellettyjen listalla.

      • tavat

        Kuvailemasi leikkaus ei ole kaihileikkaus, vaan lasik. Kaihileikkauksessa sarveiskalvon läpi mennään silmän "sisälle", josta kaihi postetaan ja tilalle asennetaan tekomykiö. Alkuperäiselle kysyjälle, omaa harkintaa on luvallista käyttää... Seksi lienee verrattavissa urheilusuoritukseen, jossa itse voi vaikuttaa rasituksen tasoon. Hommanhan voi hoitaa niin, että sinä teet vaihteeksi raskaimman työn miehesi sijaan... ;)


      • vaihtakaa
        tavat kirjoitti:

        Kuvailemasi leikkaus ei ole kaihileikkaus, vaan lasik. Kaihileikkauksessa sarveiskalvon läpi mennään silmän "sisälle", josta kaihi postetaan ja tilalle asennetaan tekomykiö. Alkuperäiselle kysyjälle, omaa harkintaa on luvallista käyttää... Seksi lienee verrattavissa urheilusuoritukseen, jossa itse voi vaikuttaa rasituksen tasoon. Hommanhan voi hoitaa niin, että sinä teet vaihteeksi raskaimman työn miehesi sijaan... ;)

        kaavamaiset tapanne ei-aggressiivisempaan suuntaan. Mikä estää vaikka tekemästä toisillenne vuoron perään pää- yms. hierontaa, joka voi olla muutenkin rentouttavaa tällaisen leikkauksen yhteydessä. Hyvää jatkoa ja onnea silmäleikkaukseen!


      • kuvaukseeni yllä
        tavat kirjoitti:

        Kuvailemasi leikkaus ei ole kaihileikkaus, vaan lasik. Kaihileikkauksessa sarveiskalvon läpi mennään silmän "sisälle", josta kaihi postetaan ja tilalle asennetaan tekomykiö. Alkuperäiselle kysyjälle, omaa harkintaa on luvallista käyttää... Seksi lienee verrattavissa urheilusuoritukseen, jossa itse voi vaikuttaa rasituksen tasoon. Hommanhan voi hoitaa niin, että sinä teet vaihteeksi raskaimman työn miehesi sijaan... ;)

        Olen jo ollut toisen silmäni kaihileikkauksessa, jotgen tiedän mitä puhun. Ilmauksesi "kaihi poistetaan" tarkoittaa, että silmän oma mykiö poistetaan. Tämä mykiö sattuu sijaitsemaan juuri sarveiskalvon alla, ei sen syvemmällä.jos "sisällä" tehdään jotain, silloin (minulla toisessa leikkauksessa) korjattiin silmän pohjassa verkkokalvon vikaa.

        Lasik eroaa kaihileikkauksesta siinä, että mykiön muotoa muutetaan mutta sitä ei poisteta.


      • "silmäläinen"
        kuvaukseeni yllä kirjoitti:

        Olen jo ollut toisen silmäni kaihileikkauksessa, jotgen tiedän mitä puhun. Ilmauksesi "kaihi poistetaan" tarkoittaa, että silmän oma mykiö poistetaan. Tämä mykiö sattuu sijaitsemaan juuri sarveiskalvon alla, ei sen syvemmällä.jos "sisällä" tehdään jotain, silloin (minulla toisessa leikkauksessa) korjattiin silmän pohjassa verkkokalvon vikaa.

        Lasik eroaa kaihileikkauksesta siinä, että mykiön muotoa muutetaan mutta sitä ei poisteta.

        Tuossa joku aiemmin kertoikin, ettei sarveiskalvoa rullata pois ja takaisin, se on ihan totta. Nykyaikana phaco-tekniikalla tehtävässä kaihileikkauksessa tehdään erityisellä veitsellä ns. tunneli joka kylläkin sekin sulkee itse itsensä. Ennen vanhaan tehtiin tuo u-muotoinen viilto (joka aina ommellaan!), tosin nykyäänkin erityistapauksissa eli hyvin hyvin harvoin.

        Lasik-leikkauksessa taas mykiöön ei kajota millään tavoin, vaan sarveiskalvon muotoa muokataan muokataan.


    • Xyz_

      Jos kyseessä on kaihileikkaus, joka tehdään paikallispuudutuksessa ja jossa silmän mykiö korvataan implantilla, on todellakin syytä varoa ponnisteluja seuraavien viikkojen aikana. Seurauksena voi olla verkkokalvon irtoaminen, joka on yllättävän yleistä varsinkin sellaisissa tapauksissa, joissa henkilön likinäköisyys (myopia) on ollut suuri. Silmä 'stressaantuu' leikkauksessa niin, että tuo komplikaatio voi tapahtua.

      Vinkkinä, anna kumppanisi maata selällään.

    • Anonyymi

      Meillä sama. En kyllä mielellään ole kuukautta tai edes kahta viikkoa ilman. Mutta minkäpäs teet. Miksihän seksiä ei ole erityisesti ohjelapuissa kielletty? Askarruttanee monia!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4157
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      63
      2958
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2741
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2508
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2289
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe