Levyosiot häviää

FC4-käyttäjä

Minulla on serverikoneessa FC4. Asensin siihen uuden kiintolevyn. Sain osioitua se fdiskillä ja tiedostojärjestelmän luontikin onnistui. Levyä pystyy lukemaan ja kirjoittamaan, mutta joka kerta kun boottaan koneen, niin kaikki osiot häviää jonnekkin. Eli osioinnin jälkeen /dev hakemistossa on hdb,hdb1,hdb2... mutta boottauksen jälkeen ei ole kuin hdb. Fdisk ei myöskään näe boottauksen jälkeen levyn osioita. Missähän vika?

3

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /etc/fstab

Osiot liittyvät automaattisesti järjestelmään /etc/fstab:in mukaisesti.

• /etc/fstab

/dev/hdb ei ole osio vaan itse laite (tässä tapauksessa kovalevy).
        /dev/hdb1 jne ovat osioita. Jos fdisk ei niitä löydä, ei osiointi ole onnistunut.

• FC4-käyttäjä
        /etc/fstab kirjoitti:

/dev/hdb ei ole osio vaan itse laite (tässä tapauksessa kovalevy).
        /dev/hdb1 jne ovat osioita. Jos fdisk ei niitä löydä, ei osiointi ole onnistunut.

Juuri noin minäkin olen ymmärtänyt, että hdb on laite ja hdb1 on osio. Mutta mistähän se johtuu että osiointi häviää vasta boottauksen jälkeen. Eli mikähän on mennyt osioinnissa vikaan? Olen yrittänyt kaksi kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      248
      6247
    2. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      91
      5145
    3. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
      Hybridi- ja sähköautot
      16
      4349
    4. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      144
      3123
    5. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3081
    6. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
      Maailman menoa
      166
      2597
    7. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      86
      2553
    8. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      174
      1724
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      46
      1679
    10. Bussipysäkki katos!

Mitäpä mieltä uudesta katoksesta?
      Suomussalmi
      68
      1525
    Aihe