Lasiaisvaivoista

-huolestunut-

Te joilla on ollut lasiaisen sumentumaa / irtaumia yms, haluaisin kysyä kokemuksistanne...

Olen 36 ja ennen näitä vaivoja tervesilmäinen, en tarvitse edes laseja. Keväällä oli paha sidekalvon tulehdus molemmissa silmissä ja joskus kesällä tulivat lasiaisensumentumat. Niiden kanssa olen kuitenkin jo oppinut elämään. Sumentumien alkaessa näkyi salamointia, satunnaisesti vilahtavia mustia täpliä yms. mutta lääkäri ei löytänyt mitään aihetta huoleen. Silmänpohjat on katsottu mikroskoopilla (pulillit laajennettuina) kesällä, ei muita löydöksiä kuin lasiaisensumentumat joka ei lääkärin mukaan "haittaa mitään, toiset on vaan liian tarkkoja".

Sitten kysymyksiä, omaatteko vastaavia kokemuksia:

Syksyn pimeyden tullen olen havainnut että kirkkaiden valojen esim. vastaantulevien autojen valojen ympärille on ilmestynyt "rakeinen huntu" jota ei ole aiemin ollut. Hunnun tiheys vaihtelee kun heilauttaa päätä/silmiä eli arvelisin liittyvän sumentumiin? Pois sitä ei kuitenkaan saa lainkaan, mutta se näkyy onneksi vain em. tilanteissa.

Aamuisin herätessä tai todella väsyneenä esiintyy paksua sumeutta, joka kuitenkin korjaantuu kun silmän sulkee ja avaa aivan kuin silmän pinnalla olisi jotain likaa. Silmät ovat toisinaan myös aran tuntuiset (kuivat?). Tämä yleensä helpottaa päivän mittaan...

Isompi huolenaiheeni on kuitenkin jotakin verkkokalvoon liittyvää. Sumentumien ilmaantumisen jälkeen on esiintynyt näössä pieniä alueita jotka pysyvät paikallaan, mutta käyttäytyvät epänormaalisti. Tyypillisin on silmiä "räpsytellessä" vilahteleva jälkikuva, samanlainen kuin olisi katsonut kirkasta valoa, tullut kuitenkin tyhjästä ilman että on katsottu mihinkään valoihin. Esiintyy yleensä tarkan näön alueen laitamilla hyvin pieninä alueina. Näitä tulee silloin tällöin äkillisesti mutta ne yleensä korjaantuvat täydellisesti joko tunneissa tai viimeistään seuraavaksi päiväksi.

Nyt on kuitenkin jotakin vastaavaa ollut vasemmassa silmässä jo pari päivää, eikä tunnu helpottavan. Vastaava oli ensin oikeassa silmässä mutta se katosi päivässä. Tämäkin ilmestyi äkillisesti, ts. aamulla herättyäni aloin asiaa kummastella.

Ilmiönä se on hyvin pieni alue, joka erottuu ainostaan kun se osuu tarkalleen johonkin voimakaskontrastiseen rajapintaan esim. pysty/vaakasuoraan viivaan (tietokonenäytöllä ikkunoiden/näytön reunat yms). Myös katsetta käännellessä sen saattaa hetkellisesti erottaa "läpinäkyvänä vilahduksena". Valo ikäänkuin taittuu virheellisesti ko. kohdassa aiheuttaen "katkeaman" ko. kohdalle. Kuitenkaan tasaisella pinnalla samassa kohdassa ei näy mitään varjostumaa, sumentumaa yms. täplää vaikka asiaa tarkastellaan toinen silmä suljettuna.

Voisiko yksittäinen lasiaisensumentuma jumittua verkkokalvoon aiheuttaen tuollaisen? Mielestäni tuo näyttää muuten samalta kuin kelluva sumentuma, mutta se ei liiku mihinkään.

Mitään muita näköhäiriöitä, särkyjä yms. tähän ei liity ja muutenkin näen näitä vaivoja lukuunottamatta erinomaisesti.

Ajattelin kysellä, ennenkuin ryntään taas lääkäriin että jos nämä ovat lasiaisvaivojen arkipäivää niin en turhaan näiden takia lääkärissä juoksisi.

11

3798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailua

Minulla lasiaisirtoama alkoi vasta vähän yli kuusikymppisenä. Tosin samentumia on ollut jo 15-vuotiaasta.Vaivasi näyttävät sen verran suurilta, että kehottaisin pysymään valmiudessa lääkärillekin menoon.
      Jos lasiaiseen ilmaantuu muutos, tihentymä tai ohentuma (lasiainenhan on hyvin ohuen geelimäinen), tämä muutosalue taittaa valoa eri tavalla kuin ehjä muuttumaton lasiainen. Nämä muutosalueet voivat käyttäytyä linnsimäisesti. Minulla esim jokin tekstin kirjain näkyi minikirjaimena muihin verrattuna ja lisäksi vinossa. Jälkikuviakin esiintyi, samoin merkillisiä rajalinjoja, kutsuin niitä veteen piirretyiksi viivoiksi.oli tavallista, että uuden muutoksen tultua näkeminen oli vaikeaa ensin, mutta saattoi parantua paljon aikaa myöten. Kun lasiainen on irti, sen tausta heijastaa valoa toisin kuin sen ollessa kiinni verkkokalvossa. Tämä saattaa huonontaa näköä ja aiheuttaa kiusallisia heijastuksia. Lisäksi lasiaisen entistä vapaampi pyörähtely silmän sisällä aiheuttaa valonvälähdyksiä kun kiinnikerihmojen jätteet huiskivat verkkokalvoon.

Lasiaisirtoaman sanotaan tapahtuvan meille kaikille aikanaan joten sitä ei voi pitä tautina. Minulle ei ole selvinnyt kuinka kauan tapahtuma kestää. Olen kokenut joitakin muutoksia ainakin neljän, ehkä jo viiden vuoden aikana.Minulla on vain lukulasit, näen kaukokohteet aivan hyvin.

Lukiessani viestiäsi ajattelin, että kaikki kokemasi ei välttämättä johdu yhdestä ainoasta syystä, lasiaisirtoamasta. Tulehdukset ovat voineet tuoda oman lisänsä ongelmiisi.Irtoama vaatii kärsivällisyyttä, mutta yhteys lääkäriin on paikallaan.

• -huolestunut-

Kiitos vastauksestasi.

Selittämäsi lasiaisen taustan aiheuttama heijastuma voisi olla selitys kirkkaiden valojen ympärille tulleesta ilmiöstä. Omaa päättelyä: kun valolla on tarpeeksi intensiteettiä se tietysti heijastuu myös verkkokalvolta takaisin päin, ja nyt sitten väliin ilmaantunut uusi rajapinta heijastaa tämän edelleen takaisin verkkokalvolle. Tämä selittäisi sen miksi vain kaikista kirkkaimmat kohteet tekevät tuon ilmiön.

Kokonaisuutena ilmiö on kuitenkin paljon lievempi kuin esimerkiksi hyvälaatuisella videokameralla kuvattu vastaavassa tilanteessa; autojen valoihin tulee hyvinkin paljon pahemmat häiriöt valojen ympärille ja lisäksi sellaiset "viikset". Tätä ei onneksi vielä omassa näkökentässä tapahdu.

Kun sanoit että lasiainen "pyörähtelee" niin voisikohan olla niin että tuo tämänhetkinen piste olisikin lasiaisen ja verkkokalvon väliin puristuksiin jäänyt irtokappale. Voisikohan se että silmiä "räpsytellessä" kyseinen kohta tuppaa helposti vilahtelemaan viitata siihen että kyseinen kohta on paineen alla?

Tuo mitä sanoit tekstin kirjaimien näkymisestä vinossa tai eri kokoisena on jotakin paljon pahempaa kuin mitä itse olen vielä tähän mennessä kokenut. Ehkä tuo selitykseni antoi nyt hieman liian vakavan käsityksen näistä oireista. Mutta kun on aiemmin saanut olla käytännössä täydellisen näköaistin omistaja, niin kai tässä nyt sitten huolestuu ihan pienistäkin.

Mitään rajalinjojakaan en ole huomannut, paitsi sellainen koko näkökentän ohi vilahtava "huntu" joka ilmenee noin puolen sekunnin päästä siitä kun päätä kääntä nopeasti. Olisiko se sitten se "pyörähtelevä" lasiainen kenties.

Hyvä tosin tietää, että noinkin pahoja oireita voi vielä tulla tähän ilmiöön liittyen. Koskakohan tämä mahtaa mennä ohi vai meneekö ikinä?

Keväällä ollut tulehdus oli kuitenkin erikoinen. Silmästä löytynyt bakteeri oli nimittäin Streptococcus Pneumoniae eli bakteeri joka aiheuttaa normaalisti keuhkokuumeen. Lääkäri oli ihmeissään kun minulla ei ollut tietoakaan keuhkokuumeesta mutta todella märkivä ja voimakas silmätulehdus. Siksi siihen eivät myöskään tipat tehonneet (tai tehosivat kuurin ajan, sitten alkoi heti uudelleen), vasta bakteeriviljely toi lääkkeeksi tavallista Penisiliiniä, jonka jälkeen tulehdus vasta katosi. Ehti kuitenkin olla toista kuukautta kaikenlaisten kuurien kokeilujen takia.

• Vertailijavastaaja
        -huolestunut- kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.

Selittämäsi lasiaisen taustan aiheuttama heijastuma voisi olla selitys kirkkaiden valojen ympärille tulleesta ilmiöstä. Omaa päättelyä: kun valolla on tarpeeksi intensiteettiä se tietysti heijastuu myös verkkokalvolta takaisin päin, ja nyt sitten väliin ilmaantunut uusi rajapinta heijastaa tämän edelleen takaisin verkkokalvolle. Tämä selittäisi sen miksi vain kaikista kirkkaimmat kohteet tekevät tuon ilmiön.

Kokonaisuutena ilmiö on kuitenkin paljon lievempi kuin esimerkiksi hyvälaatuisella videokameralla kuvattu vastaavassa tilanteessa; autojen valoihin tulee hyvinkin paljon pahemmat häiriöt valojen ympärille ja lisäksi sellaiset "viikset". Tätä ei onneksi vielä omassa näkökentässä tapahdu.

Kun sanoit että lasiainen "pyörähtelee" niin voisikohan olla niin että tuo tämänhetkinen piste olisikin lasiaisen ja verkkokalvon väliin puristuksiin jäänyt irtokappale. Voisikohan se että silmiä "räpsytellessä" kyseinen kohta tuppaa helposti vilahtelemaan viitata siihen että kyseinen kohta on paineen alla?

Tuo mitä sanoit tekstin kirjaimien näkymisestä vinossa tai eri kokoisena on jotakin paljon pahempaa kuin mitä itse olen vielä tähän mennessä kokenut. Ehkä tuo selitykseni antoi nyt hieman liian vakavan käsityksen näistä oireista. Mutta kun on aiemmin saanut olla käytännössä täydellisen näköaistin omistaja, niin kai tässä nyt sitten huolestuu ihan pienistäkin.

Mitään rajalinjojakaan en ole huomannut, paitsi sellainen koko näkökentän ohi vilahtava "huntu" joka ilmenee noin puolen sekunnin päästä siitä kun päätä kääntä nopeasti. Olisiko se sitten se "pyörähtelevä" lasiainen kenties.

Hyvä tosin tietää, että noinkin pahoja oireita voi vielä tulla tähän ilmiöön liittyen. Koskakohan tämä mahtaa mennä ohi vai meneekö ikinä?

Keväällä ollut tulehdus oli kuitenkin erikoinen. Silmästä löytynyt bakteeri oli nimittäin Streptococcus Pneumoniae eli bakteeri joka aiheuttaa normaalisti keuhkokuumeen. Lääkäri oli ihmeissään kun minulla ei ollut tietoakaan keuhkokuumeesta mutta todella märkivä ja voimakas silmätulehdus. Siksi siihen eivät myöskään tipat tehonneet (tai tehosivat kuurin ajan, sitten alkoi heti uudelleen), vasta bakteeriviljely toi lääkkeeksi tavallista Penisiliiniä, jonka jälkeen tulehdus vasta katosi. Ehti kuitenkin olla toista kuukautta kaikenlaisten kuurien kokeilujen takia.

Ymmärsin silmälääkärin maininnasta, että huntu olisi se "rytty" joka lasiaiseen jää kun kiinnikesäie on irronnut siitä. Lasiaisestahan on 98% vettä, joten sen arpeutuminen kiinnikesäikeen irrotessa voinee olla laaja-alaista.
        luin jostakin silmäaiheisesta kirjasta, että irronneen lasiaisen kiinnikesäikeet lopulta vajoavat silmän pohjalle. Silloin ne optiikan lakien mukaan näkyisivät katsojan kannalta ylhäällä. Olet kai myös huomannut, että tummentumat näkökentässä liikkuvat sekä katseen suuntaan että vastakkaiseen suuntaan. Tämä riippuu siitä kummalla puolella pallomaista lasiaista tummentuma on.

• minäkans

Minulla on tasan yksi-yhteen oireet sinun kanssasi. Täsmällen. Lakkasin olemasta huolissani kun lääkäritkään ei olleet vaikka kuinka utelin. Nyt oireet on aika pitkälti poissa, välkkynät ainakin. Aina joskus "nousee" kirkas "roska" jos tuijottaa yhtä paikkaa koko ajan. Hiukan kun katsetta kääntää niin katoaa.

• -huolestunut-

Kauanko sulla meni että noi oireet helpotti? Lienee tietysti yksilöllistä... Tässä on jo reilut puoli vuotta kärvistelty.

• Vertailijavast.
        -huolestunut- kirjoitti:

Kauanko sulla meni että noi oireet helpotti? Lienee tietysti yksilöllistä... Tässä on jo reilut puoli vuotta kärvistelty.

Tuntuu, että jo parissa päivässä tapahtuu jonkinlaista muutosta parempaan suuntaan. Minä uskon kohdallani, että vaivat ovat kestäneet vuosia. Välillä on helppoja vakaita ajanjaksoja, mutta sitten irtoamassa tapahtuu isompi käänne ja toipuminen alkaa nollilta.Olen käynyt tiuhaan silmälääkärillä.
        Älkää masentuko tästä. Olen varmaan erikoistapaus. Usein kuulee irtoamaprosessin sujuvan viikoissa.

• minäkans
        -huolestunut- kirjoitti:

Vähän vaikea sanoa, puolitoista vuotta, mutta tilanne hiukan "elää", eli yksi sellainen isompi/ikävämpi räpsyvä läikkä oli pari kuukautta. Pienempiä oli ja meni. Tänäänkin oli oikein pieni "räpsyvä" täplä pari tuntia. Sinisiä utumaisia täpliä ilmestyy aina joskus, mutta ne katoaa kun siirtää katseen.

• -huolestunut-
        minäkans kirjoitti:

Vähän vaikea sanoa, puolitoista vuotta, mutta tilanne hiukan "elää", eli yksi sellainen isompi/ikävämpi räpsyvä läikkä oli pari kuukautta. Pienempiä oli ja meni. Tänäänkin oli oikein pieni "räpsyvä" täplä pari tuntia. Sinisiä utumaisia täpliä ilmestyy aina joskus, mutta ne katoaa kun siirtää katseen.

No, päädyin nyt kuitenkin varaamaan ajan yleislääkärille niin vilkaiskoon onko asiat kunnossa ja kaikki sisuskalut silmissä paikoillaan. Sieltähän se lähete silmäpolillekin sitten tulee jos tarpeen (toivon kovasti, ettei). Tällaisia ei kuitenkaan ollut vielä silloin kun silmät katsottiin kesällä silmäpolilla, joten lienee ihan aiheellistakin vilkaista tämänhetkinen tilanne varmuuden vuoksi.

Elättelen tässä kuitenkin toiveita ettei olisi aihetta isompaan huoleen. Hyvä tietää että tuollainen "paikalleen jumiutunut" täplä voi kestää parikin kuukautta. Kertomuksesi lohdutti ainakin siinä määrin että sen perusteella voisi olettaa ettei se ole lopullinen, vaan katoaisi joskus. Omalla kohdalla tilanne on yhä päällä, mutta ehkä aivan aavistuksen verran lievempänä mutta on kuitenkin. Hyvä juttu on se ettei se täplä ole ainakaan kasvanut isommaksi.

Itse kun olen peloissani miettinyt että onko tullut esimerkiksi verkkokalvoon reikä, koska tuo täplä ilmestyi kuitenkin yhtäkkiä. Mutta kun en tunne näkemisen fysiologiaa niin tarkasti (paljon olen yrittänyt kyllä selvitellä) niin en tiedä miltä esim. reikä verkkokalvossa pitäisi näyttää; olisiko se musta vai korjaako esim. aivoissa oleva jonkinlainen "vihreenkorjaus" sen lähes näkymättömiin. Ja siten jos se olisi reikä, niin korjaantuuko se ikinä vai onko se ikuinen...

Tää on stressaava vaiva, juuri kun ehdin oppia elämään noiden liikkuvien varjojen kanssa enkä enää välittänyt niistä niin sitten tuleekin ihan uudentyyppinen juttu. Mutta kovin moni näistä tuntuu täällä kertovan eikä ainakaan kukaan kirjoittajista liene näköään menettänyt kun sitä kerran netissä kirjoitellaan.

• sue_

Heippa!

Olipa kiva, tai no tietenkään ei ole kivaa, että ihmisillä on vaivoja, mutta kuitenkin oli kiva huomata, että en ole yksin tuon vaivan kanssa.

Olen 20- vuotias ja mulla on täysin samat oireet. Tai siis mulla on noita pilkkuja, aivan kun olis just kattonut valoa mutta kuitenkaan ei ole. Kestää jonkin aikaa. Mutta sitten on sellasia mitkä kestää kauemmin, aina samassa paikassa. Olen huomannut että nää ei ikinä esiinny kun toisessa silmässä, mut kummassakin kuitenkin. Vaihtelevasti katoaa kun sulkee vasemman silmän, ja välillä taas kun sulkee oikean. Noita näkyy heikossa valaistuksessa kaikista eniten. Ja versinkin siirryttäessä kirkkaamasta hämärämpään. Ja vaalealla pohjalla eniten. Ulkona kirkkaalla niitä ei näy, eikä pimeässä. Joskus on taas sellanen sinertävä läikkä mikä kestää koko päivän.

En tiedä mistä ne tulee ja lääkäritkään ei tosiaan osaa sanoa mitään. Mä olen kärsiny nyt näistä jo reilu 2 vuotta. Tai ei ne mua sillai enää edes haittaa, mutta välillä vaan miettii että mistä ne tulee.

• TO242

Täytin kesällä 40, ja minulla on myös vastaavanlaisia oireita kuin muillakin keskusteluun osallistuneilla. Minulla on myös kummastakin silmästä leikattu ja paikattu verkkokalvonirtaumat parikymmentä vuotta sitten, ja nämä lasiaissamentumat ja -irtaumat tulivat kuvaan mukaan noin neljä vuotta sitten. Samentumia oli toki aiemminkin mutta pienimuotoisesti.
        Näkökentässä heiluu jos jonkinlaista roskaa: on viivoja, kiemuroita, "sammakonkutua", huntumaista hässäkkää. Kirkkaalla ilmalla ja vaaleaa taustaa vasten kuten tiedätte ovat nämä häkkyrät erinomaisen viheliäisiä, vaikka nihin olen periaatteessa oppinut suhtautumaan jo. Ne siirtyvät näkökentän reunoille kun silmiä liikuttaa. Olen itse teoretisoinut ihan omien kokemusten pohjalta, että väsymys, stressi ja meillä naisilla hormonitoiminta saavat samentumat jostain syystä näkymään selvemmin.
        Eli kun niitä samentumia näyttää tulevan ja menevän, on todella vaikea enää tietää mitkä ovat uusia ja mitkä eivät, ts. kannattaako rynnätä lääkäriin kun jotain uutta näkyy...
        Mutta sitten noista pysyvistä täplistä: itselläni on samalta kuulostava esiintynyt kerran, viime tammikuussa vasemman silmän näkökentän yläosassa. Se oli pyöreä, harmahtava, läpinäkyvä, ja vaakasuorat viivat sen takaa näyttivät kaartuvan. Silmälääkäri ei osannut sanoa mikä se oli, ja täplä häipyi näkyvistä itsestään muutamassa viikossa. Verkkokalvolta sen sijaan löytyi "pisama", jota nyt seurataan.

• ...
        TO242 kirjoitti:

Täytin kesällä 40, ja minulla on myös vastaavanlaisia oireita kuin muillakin keskusteluun osallistuneilla. Minulla on myös kummastakin silmästä leikattu ja paikattu verkkokalvonirtaumat parikymmentä vuotta sitten, ja nämä lasiaissamentumat ja -irtaumat tulivat kuvaan mukaan noin neljä vuotta sitten. Samentumia oli toki aiemminkin mutta pienimuotoisesti.
        Näkökentässä heiluu jos jonkinlaista roskaa: on viivoja, kiemuroita, "sammakonkutua", huntumaista hässäkkää. Kirkkaalla ilmalla ja vaaleaa taustaa vasten kuten tiedätte ovat nämä häkkyrät erinomaisen viheliäisiä, vaikka nihin olen periaatteessa oppinut suhtautumaan jo. Ne siirtyvät näkökentän reunoille kun silmiä liikuttaa. Olen itse teoretisoinut ihan omien kokemusten pohjalta, että väsymys, stressi ja meillä naisilla hormonitoiminta saavat samentumat jostain syystä näkymään selvemmin.
        Eli kun niitä samentumia näyttää tulevan ja menevän, on todella vaikea enää tietää mitkä ovat uusia ja mitkä eivät, ts. kannattaako rynnätä lääkäriin kun jotain uutta näkyy...
        Mutta sitten noista pysyvistä täplistä: itselläni on samalta kuulostava esiintynyt kerran, viime tammikuussa vasemman silmän näkökentän yläosassa. Se oli pyöreä, harmahtava, läpinäkyvä, ja vaakasuorat viivat sen takaa näyttivät kaartuvan. Silmälääkäri ei osannut sanoa mikä se oli, ja täplä häipyi näkyvistä itsestään muutamassa viikossa. Verkkokalvolta sen sijaan löytyi "pisama", jota nyt seurataan.

Kiva huomata, etten ole yksin tämän vaivan kanssa. Minulla on myös noita höttöjä näkökentässä, ja kirkaalla säällä ja vaalealla taustalle ne tulevat esille tosi hyvin. On sammakonkutumaista, lasisauvamaista ja harsomaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4148
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3087
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe