Sairastumassa anoreksiaan?

tyttönen^

Kun erosin poikaystävästäni, niin aloitin laihuttamisen. Ehkä huomaamattanikin. Kävin joka päivä pitkällä lenkillä ja yritin syödä mahdollisimman vähän. Jollain tavalla halusin näyttää exälleni, että kyllä minäkin pystyn olla laiha ja kaunis. Sairaalla tavalla halusin hänen tulevan mustasukkaiseksi siitä, että kaunistuin päivä päivältä.

Painoin silloin n. 65kg ja nyt puolivuotta myöhemmin painan n. 55. Ja olen 160cm. En siis ainakaan vielä näytä anorektikolta.

Mietin kuitenkin koko ajan eri ruokien kalorimääriä ja merkitsen kaiken syömäni ylös. Ahditun hirveästi, jos syön jotai herkkuja. Kertaakaan kuitenkaan en ole oksentanut. Olen lisännyt liikuntaakin hirveästi. Joitakin ruokailuja jätän väliin ja sitten olen ylpeä itsestäni. Oloni tulee jotenkin voimakkaammaksi kun tiedän, että en ole syönyt ja laihdun. Punnitsen itseni aamuisin ja iltaisin.. Ja vietän peilin edessä aikaa paljon. Näen itseni vieläkin hirveän läskinä.

Onko minulla siis jo anoreksia, vaikka en ole alipainoinen? Olen alkanut huolestua. Kirjoitan keväällä ylioppilaaksi ja pelkään, että koulunkäyntini häiriintyy tämän vuoksi. En kuitenkaan pysty lopettamaan.

7

1152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lana_

Kyllähän se sinulla on.. No ainakaan et ole ylpeä siitä ja ehkä tahdot eroonkin, se on ainakin hyvä merkki parantumisen suhteen?
      Anoreksia on, kun käyttäytyy kuin anorektikko. Eihän meistä ole kellään ainakaan aluksi niitä törröttäviä luita, jos koskaan.
      Hmm, annatko sen tyypin pilata terveytesi ja koulun mahdollisesti?..siitähän se kaikki lähti vai? Okei, mut en voi neuvoa enempää. Itse en kykene olemaan normaali syömisen suhteen..niin mikä olen muita ainakaan auttamaan, vaihtelen vain korkeintaan vinkkejä nälän tunteen poistamisesta, huoh x)

• tyttönen^

Se mua tässä ärsyttääkin, että tää lähti siitä mulkerosta. Mutta en pääse tästä eroon. Voin ehkä vähän aikaa väkisin syödä "normaalisti", mutta sitten taas alan katsoa syömisiäni entistäkin tarkemmin.

Mun itsetuntokin mureni siinä erossa niin pahasti, että aattelen että en oo yhtään mitään. Kuvittelen, että sitten kun oon laiha niin kaikki on paremmin.
        Ja saan jonkin näköstä voimaa siitä ku en oo syöny, tunnen olevani parempi ja voimakkaampi sillon ku en oo sortunu mihinkään tavalliseenkaan ruokaan.

• Psykoositar
        tyttönen^ kirjoitti:

Se mua tässä ärsyttääkin, että tää lähti siitä mulkerosta. Mutta en pääse tästä eroon. Voin ehkä vähän aikaa väkisin syödä "normaalisti", mutta sitten taas alan katsoa syömisiäni entistäkin tarkemmin.

Mun itsetuntokin mureni siinä erossa niin pahasti, että aattelen että en oo yhtään mitään. Kuvittelen, että sitten kun oon laiha niin kaikki on paremmin.
        Ja saan jonkin näköstä voimaa siitä ku en oo syöny, tunnen olevani parempi ja voimakkaampi sillon ku en oo sortunu mihinkään tavalliseenkaan ruokaan.

Anorexia nervosaa ei voida diagnosoida ellei BMI ole alle 17.5 ja olet aivan normaalipainoinen.

• nancycallahan
        Psykoositar kirjoitti:

Anorexia nervosaa ei voida diagnosoida ellei BMI ole alle 17.5 ja olet aivan normaalipainoinen.

no itse SUUNNITTELENKIN jo itsemurhaa, ihan vakavissani. Suuri syy on tämä ahdistus ja laihduttaminen. Kun kerroin sosiaalityöntekijälleni tästä jo vuoden jatkuneesta liiallisesta liikunnasta, oksentelusta ja syömisistäni, (jotka rajoittuvat lähinnä puuroon, kanaan, täysjyväriisiin ja kasviksiin) hän totesi, että ei minulla mitään ongelmaa ole. Kysyin suoraan: "onko sitten vasta joku ongelma kun olen luuranko??!" hän nyökkäsi.

Niin totta, anoreksiahan on vasta silloin kun on luuranko, ihan unohdin.

• tyttönen^
        nancycallahan kirjoitti:

no itse SUUNNITTELENKIN jo itsemurhaa, ihan vakavissani. Suuri syy on tämä ahdistus ja laihduttaminen. Kun kerroin sosiaalityöntekijälleni tästä jo vuoden jatkuneesta liiallisesta liikunnasta, oksentelusta ja syömisistäni, (jotka rajoittuvat lähinnä puuroon, kanaan, täysjyväriisiin ja kasviksiin) hän totesi, että ei minulla mitään ongelmaa ole. Kysyin suoraan: "onko sitten vasta joku ongelma kun olen luuranko??!" hän nyökkäsi.

Niin totta, anoreksiahan on vasta silloin kun on luuranko, ihan unohdin.

Mielenkiintosta.

Eli apua saa sitten vasta kun on kuihtunut melkein pois?

• ...
        tyttönen^ kirjoitti:

Mielenkiintosta.

Eli apua saa sitten vasta kun on kuihtunut melkein pois?

apua saa ahdistukseen ja laihduttamisenkin ehkäisemiseen ja lopettamiseen, ero on siinä että anoreksiaa ei todeta, syömishäiriö tai masentuneisuus ehkä.

• anoreksia
        Psykoositar kirjoitti:

diagnosoidaan vaikka paino ei vielä olisi vaarallisen alhainen - itselläni diagnoosi oli aikoinaan F50.1 eli "epätyypillinen laihuushäiriö" - yksi kategoriaan F50 kuuluvista anoreksiatyypeistä. Kaikki kriteerit täyttävä tyypillinen anoreksia on F-tautiluokituksessa F50.0.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      50
      2202
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      197
      2029
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      47
      868
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe