Huomasitteko uudesta MikroBitistä miten lehti on muuttunut yhä enemmän ATK-lehdestä viihde-elektroniikan "TekniikanMaailmaksi". On 32 tuuman lcd-TV testi, multimediapuhelin testi, paljon juttua digipokseista jne.
Toinen uusi asia lehdessä on HIFI-lehden artikkelit, mahtaakohan HIFIssä olla MikroBitin artikkeleita nykyisin? Esim. HIFIN levyarvostelyt mm. löytyy nykyisin myös MikroBitistä ja näytti kioskilla myytävän MikroBittiä ja HIFIÄ samassa muovikuoressa kaksi yhden hinnalla.
MikroBitissä on ollut myönteinen linja Linuxia kohtaan ja onhan uudessakin lehdessä esittelyssä Linux-pohjainen mediamikro. Tosin moni Linuxkäyttäjä on ollut sitä mieltä, että ATK-lehdet eivät juuri kiinnosta kun Linux juttuja on niin vähän. Mutta mitä pidätte tuosta MikroBitin uudesta linjasta, onko parempi, että puhtaat ATK-jutut vähenevät ja tilalle tulee viihde-elektroniikka laajemin?
Itse pidän lehden uudesta linjasta, nyt se on sellainen lehti jota olen kaivannut. Linux touhuihin joka tapauksessa joutuu turvautumaan nettiin. MikroBitti ei olisi minulle niin mielenkiintoinen jos se olisi vain suppeasti atk-pohjainen ja Windowsiin keskittyvä, mutta nyt näyttää olevan hyvä syy jatkaa tilausta.
Uudistunut MikroBitti
26
1540
Vastaukset
- Jokke
HIFI lehti ja MikroBitti fuusioituu yhdeksi lehdeksi ensi vuoden alusta.
- Jyke.....
Onko tuo vain heitto vaiko ihan totta? Jos noin on niin minulle se sopii mainiosti.
- Hifin sivuilta
Jyke..... kirjoitti:
Onko tuo vain heitto vaiko ihan totta? Jos noin on niin minulle se sopii mainiosti.
http://www.hifilehti.fi
Tuolla etusivulla jo kerrotaan asiasta. Itse tosin luulin että se on JO fuusioitunut nyt joulukuun alusta. - Hifin sivuilta
Hifilehden sivulla kerrotaan että fuusioituminen tapahtuu joulukuun alusta elikkä se on siis nyt jo tapahtunut!
- hiihoo----
Kyllä yksi tietokoneisiin syvemmin opastava lehti olisi paikallaan ja mielellään Mikro Bitti. Noita yleishöpinöitä sisältäviä on jo tarpeeksi. Ei hirveästi nappaa että lehti on vain täynnä "Nyt Pönteliltä on tullut uusi xxxxx.yyyy.ööö suoritin..." lyhyitä uutisia. Kyllä hiukan syvempiä testejä ja vaikka rakennus/kasausohjeita saisi myös olla.
Tietenkään ei haittaa että mukaan tulee myös hifi-asiaa mutta ei tietokoneosuuden kustannuksella. Ja toki linux-asiaa lisää.- jotakin...
periaate tahtoo johtaa juuri siihen, että jutut ovat pintapuolisia rääppäisyjä eivätkä harrastelijalle tarjoa yhtään mitään. Molempien lehtien taso on jo nyt mennyt koko ajan alaspäin enkä usko että yhdistyminen ainakaan auttaa asia.
- ilmestynyt.
jotakin... kirjoitti:
periaate tahtoo johtaa juuri siihen, että jutut ovat pintapuolisia rääppäisyjä eivätkä harrastelijalle tarjoa yhtään mitään. Molempien lehtien taso on jo nyt mennyt koko ajan alaspäin enkä usko että yhdistyminen ainakaan auttaa asia.
Nimittäin juuri ilmestynyt joulukuun MikroBitti on jo MB:n ja Hifin yhdistelmä, siitä mainitaan Mikrobitin pääkirjoituksessakin. Samaten ei voi olla huomaamatta hifi- ja autohifiliikkeiden mainoksia.
Minä en pahastu siitä että lehdessä on hifiasiaakin, itseasiassa oon aikaisemminkin lukenut Hifiä.
Toivon vaan ettei tuo sitten rajoita niitä tietsikkajuttuja eli MikroBitti säilyy nimensä veroisena.
On tietysti niin että koska viihde-elektroniikka on enemmän ja enemmän toisiinsa kytkyssä, siis tietokone toimii tv:nä, radiona, videonauhurina jne. Toisaalta kännykät on pieniä tietokoneita, kamerat on lähellä tietokonetekniikkaa, dvd-soittimet, digiboksit ja muutkin on lähellä tietokoneita niin hurjasti että vaikea enää vetää rajaa mikä on tietotekniikkaa ja mikä ei.
Onhan monissa tietokonekaupoissakin nykyään myytävänä kaikkea muutakin, digikameroita, digivideokameroita, digibokseja, dvd-soittimia, telkkareita, kännyköitä, mp3soittimia jne.
Pesukoneita en sentään kaipaisi vertailtavaksi Mikrobittiin tai että tietokonekauppa alkaisi myydä sellaisia. ;D - kummalista:
jotakin... kirjoitti:
miksei mikrobitin keskustelupalstalla ole käsitelty fuusiota mitenkään - ainakan lehden toimituksen toimesta - vaikka vuodenvaihteen jälkeen hifi ja mikrobitti KUULEMMA yhdistyvät? Ei sanaakaan. Ei ole myöskään tullut minkäänlaista kirjettä asiaa koskien. Viimeisessä lehdessä tosin "annettiin ymmärtää", että hifilehti on mukana muutamissa jutuissa - jotenkin.
Miksei Suomeen mahdu edes yhtä ainutta hifiä, tai kotistudioita käsittelevää lehteä? Onko Suomi niin pieni maa, vai haluavatko lehdenkustantajat säästää
No, olihan viimeisessä mikrobitissä tietoa mm. digiboxeista, ja seinätelevisioista, noista olohuoneen valtiaista, sekä parit levyarvostelut, joissa oli "hifi" -leima. Mutta nämä jutut olivat jotenkin ohuita - verrattuna siihen, mitä ne olivat hifilehdessä. Lienevätkö kirjoittajat korvattu uusilla, ja nuoremmilla. Jos nyt puhutaan mikrobitistä ja hifilehdestä, niin se on vähän kun vertaisi keskenään volkkaria ja lambourghia. Se, mitä mikrobitti pitää esimerkiksi laatukaiuttimena, on hifilehdelle vasta lähtötaso. Sama koskee myös esiteltyjä laitteita, joiden hintakin on ainakin kyjmenkertainen - verrattuna mikrobitin esittelemiin muovilootiin ja purkkimaisiin kaiutinsysteemeihin.
Mikrobittiä toimittavat lisäksi lähes alaikäiset nulikat, kun taas Hifilehden toimitus on ollut varttuneempaa (koska eihän pennuilla ole rahaa kunnon laitteisiin). Onko vanha kaarti mahdollisesti potkittu pois, ja otettu tilalle nulikoita, kun lehtiä ajetaan yhteen kuin käärmettä pyssyyn? Siltäkin vähän vaikuttaa. Mikrobitin toimittajien alaikäisyyden huomaa mm. lehden pelipainotteisuudesta - sekä lehden keskustelupalstojen vetäjien kielenkäytöstä, joka suorastaan kosiskelee alaikäisiä.
Mikrobitin taso on tosiaankin laskenut, ja sen juttujen pohjalta ei voi ratkaista yksinkertaisintakaan tietokoneita tai ohjelmistoja koskevaa käytännön ongelmaa. Pelkkää mainontaa, ja microsoftin nuoleskelua - paitsi ihan viime aikoina, kun monet eurooppalaiset valtiot ja instituutiot ovat siirtymässä linuxiin, ja mikkisoftan politiikka on muodostumassa röyhkeäksi. Mikkisoftan nykyjohtaja muistuttaakin lähinnä sonnia.
Itse en mikrobitti -lehteä tilaisi lainkaan jollei se tarjoaisi runsaasti levytilaa postille ja kotisivuille, ja eipä sitä tule enää paljoa luettuakaan. Mainoksia näkee muualtakin - varsinkin näin joulunaikaan. Hifilehteä olen lukenut erittäin mielelläni, vaikka esitellyt laitteet ovatkin aika tyyriitä, mutta siitä huolimatta haluaisin tilaukseni jatkuvan edelleenkin, ja lehden kolahtavan postiluukusta, mutta minulta, pitkäaikaiselta asiakkaalta, ei ole asiaa edes kysytty, eikä lehdestä ole tullut minkäänlaista ilmoitusta asian johdosta, tai tietoa siitä, miten ne laskuttavat tilaajia nyt kun lehtiä onkin vain yksi. Maksaisin enemmänkin, jos pyydettäisiin.
Puolittuuko lehtilasku, vai halpeneeko se? - JeeJee.....
kummalista: kirjoitti:
miksei mikrobitin keskustelupalstalla ole käsitelty fuusiota mitenkään - ainakan lehden toimituksen toimesta - vaikka vuodenvaihteen jälkeen hifi ja mikrobitti KUULEMMA yhdistyvät? Ei sanaakaan. Ei ole myöskään tullut minkäänlaista kirjettä asiaa koskien. Viimeisessä lehdessä tosin "annettiin ymmärtää", että hifilehti on mukana muutamissa jutuissa - jotenkin.
Miksei Suomeen mahdu edes yhtä ainutta hifiä, tai kotistudioita käsittelevää lehteä? Onko Suomi niin pieni maa, vai haluavatko lehdenkustantajat säästää
No, olihan viimeisessä mikrobitissä tietoa mm. digiboxeista, ja seinätelevisioista, noista olohuoneen valtiaista, sekä parit levyarvostelut, joissa oli "hifi" -leima. Mutta nämä jutut olivat jotenkin ohuita - verrattuna siihen, mitä ne olivat hifilehdessä. Lienevätkö kirjoittajat korvattu uusilla, ja nuoremmilla. Jos nyt puhutaan mikrobitistä ja hifilehdestä, niin se on vähän kun vertaisi keskenään volkkaria ja lambourghia. Se, mitä mikrobitti pitää esimerkiksi laatukaiuttimena, on hifilehdelle vasta lähtötaso. Sama koskee myös esiteltyjä laitteita, joiden hintakin on ainakin kyjmenkertainen - verrattuna mikrobitin esittelemiin muovilootiin ja purkkimaisiin kaiutinsysteemeihin.
Mikrobittiä toimittavat lisäksi lähes alaikäiset nulikat, kun taas Hifilehden toimitus on ollut varttuneempaa (koska eihän pennuilla ole rahaa kunnon laitteisiin). Onko vanha kaarti mahdollisesti potkittu pois, ja otettu tilalle nulikoita, kun lehtiä ajetaan yhteen kuin käärmettä pyssyyn? Siltäkin vähän vaikuttaa. Mikrobitin toimittajien alaikäisyyden huomaa mm. lehden pelipainotteisuudesta - sekä lehden keskustelupalstojen vetäjien kielenkäytöstä, joka suorastaan kosiskelee alaikäisiä.
Mikrobitin taso on tosiaankin laskenut, ja sen juttujen pohjalta ei voi ratkaista yksinkertaisintakaan tietokoneita tai ohjelmistoja koskevaa käytännön ongelmaa. Pelkkää mainontaa, ja microsoftin nuoleskelua - paitsi ihan viime aikoina, kun monet eurooppalaiset valtiot ja instituutiot ovat siirtymässä linuxiin, ja mikkisoftan politiikka on muodostumassa röyhkeäksi. Mikkisoftan nykyjohtaja muistuttaakin lähinnä sonnia.
Itse en mikrobitti -lehteä tilaisi lainkaan jollei se tarjoaisi runsaasti levytilaa postille ja kotisivuille, ja eipä sitä tule enää paljoa luettuakaan. Mainoksia näkee muualtakin - varsinkin näin joulunaikaan. Hifilehteä olen lukenut erittäin mielelläni, vaikka esitellyt laitteet ovatkin aika tyyriitä, mutta siitä huolimatta haluaisin tilaukseni jatkuvan edelleenkin, ja lehden kolahtavan postiluukusta, mutta minulta, pitkäaikaiselta asiakkaalta, ei ole asiaa edes kysytty, eikä lehdestä ole tullut minkäänlaista ilmoitusta asian johdosta, tai tietoa siitä, miten ne laskuttavat tilaajia nyt kun lehtiä onkin vain yksi. Maksaisin enemmänkin, jos pyydettäisiin.
Puolittuuko lehtilasku, vai halpeneeko se?"Miksei Suomeen mahdu edes yhtä ainutta hifiä, tai kotistudioita käsittelevää lehteä?"
Ehkä HIFIn ja MBn fuusio oli vain hyvä asia, paluu HIFIn juurille:
http://www.hifimaailma.fi/
Ja tuolla hiukan valaistusa bitin ja hifin liitoksesta:
http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1051538&s=r - hifin juurille
JeeJee..... kirjoitti:
"Miksei Suomeen mahdu edes yhtä ainutta hifiä, tai kotistudioita käsittelevää lehteä?"
Ehkä HIFIn ja MBn fuusio oli vain hyvä asia, paluu HIFIn juurille:
Ja tuolla hiukan valaistusa bitin ja hifin liitoksesta:
http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1051538&s=rvoi vain sanoa, että alkuaikoina pääpaino oli erilaisilla vahvistinten ja kaiutttimien rakennussarjoilla, ja tietokoneitakin koottiin itse, kun taas nykyään kaikki on kertakäyttöisempää ja ostetaan valmiina kaupasta. Ei voi siis puhua mistään juurilleen paluusta.
Monet hifilehden lukijoista ovat, kuten sanottua, vanhempia ja varakkaampia, joilla on varaa ostaa itselleen kunnon laitteita, ja heidän ei esimerkiksi tarvitse varastaa netistä kehnosti enkoodattua musiikkia tai kräkättyjä elokuvia, kun voivat ostaa haluamansa rahalla. Mikrobitin lukijoista melkoinen osa haluaa saada kaiken ilmaiseksi, ja saavatkin - ovat näet sellaisia imuttelijoita. Lehden keskustelupalstojejn nuorisoslangi paljastaa myös heidän ikärakenteensa.
"Ensi viikolla alkavat yt-neuvottelut, jotka koskevat Hifin viittä toimituksellista henkilöä. Sanoma Magazines pyrkii etsimään heille muita tehtäviä yhtiöstä."
Tuossa lainauksessa sanotankin se kaikkein oleellisin, eli kaikki vanhat pois, ja uudet jannut tilalle. Ei ihme, että juttujen sävy on muuttunut asteen yksinkertaisempaan suuntaan, ja muoviviritykset astuvat puusta ja kivestä rakennettujen, raskaiden viritysten tilalle.
Hifilehdellä oli käytössään myös suuri joukko avustajia, jotka mm. tuottivat musiikkiarvosteluja, ja ne olivat myös hyviä. Oli myös joukko juttuja kirjoittaneita hifiliikkeen veteraaneja, joiden jutut olivat maukasta luettavaa, vaikkei hifiä niin harrastaisikaan.
Mitä mikrobitillä on tarjota vastineeksi? Runsaasti vailla mitään perspektiiviä olevia juttuja, ja lukijathan ovat tottuneet menemään halpaan, koska heillä ei ole varaa kalliiseen.
Olen muuten huomannut, että vanhoilla mikrobiteillä ei tee juurikaan mitään, koska niissä esitetty vanhenee nopeaasti, ja jutuista ei ole hyötyä jos myöhemmin haluaisikin kokeilla jotakin. Ohjeet eivät riitä. Jos näiden ohjeiden perusteella ryhtyy asentamaan linuxia vaikkapa johonkin kannettavaan, niin se jää usein asentamatta, koska OLEELLISIN tieto puuttuu, koska sitä ei ymmärretä antaa. Puttuu näet tämä rakennussarjoihin perustuva osaamisen traditio, joka alkuaikojen lehdissä oli vahva.
- ...nousu..
Ehkä Hifimaailma palaa entisen HIFI-lehden juurille, asian ytimeen niin sanotusti:
Ehkä tuo HIFIn ja MikroBitin fuusio on vain hyvä asia jos HIFIn raunioista nousee entistä parempi äänentoistoon keskittynyt lehti...jonkilainen paluu HIFI-lehden juurille. Ainoa häviäjä voi olla MikroBitti jos lukiat eivät pidä uudesta koseptista. - miksuh.
No mua mikropiltti ei ole jaksanut oikeen innostaa vuosiin enää. Ammattilehdeksi siitä ei ole ja harrastusmielessä lehdestä meni maku sillon kun ne lopetti lehden Amiga-alueen. Sillon loppu myös mun tilaukseni.
- Pettynyt
Olen ollut Mikrobitin lukija alusta saakka (olen esim. 1. Mikrobitin onnellinen omistaja) ja tilaajakin 1990-luvun alusta. Eilen sitten peruutin tilauksen, koska lehden sisältö on mennyt surkeaksi. Uusimmassakin lehdessä suurin osa puolen sivun mittaisia tuote-esittelyjä. Ei lehdestä nykyään löydy "syvällistä" ATK-asiaa enää suurennuslasillakaan.
- Vanha tilaaja
"Olen ollut Mikrobitin lukija alusta saakka (olen esim. 1. Mikrobitin onnellinen omistaja) ja tilaajakin 1990-luvun alusta. "
Jeps. Jeps. Itsekin olen hyödyntänyt ennen muinoin MB:n "ilmaisia" modeemilinjoja sekä kotisivutilaa, viestipalstoja jne. jne.. Mutta ehkäpä tee saman vedon - saapas nähdä.
- vielä tilaaja
Vanha ketju mutta nostetaanpa ylös silti.
MBnet Apajakin on poistettu! Eikä enää rakenteluohjeitakaan ole, eikä ohjelmointia niinkuin ennen muinoin. Eivät edes viitsi sitä romppuakaan enää lähettää vaan se pitää itse ladata niiden sivuilta. Kovin on huonoksi mennyt MB eli entinen MikroBitti. Mitähän ne seuraavaksi poistavat, varmaan sähköpostin. Jos niin käy niin lopetan tilaukseni. - -85-
Katso kiinnostaisiko tämä. Edelliset numero on ladattavissa ilmaiseksi.
http://www.skrolli.fi/- taidan tilata
Kiinnostaa ja taidan tilata tuon skrollin.
- taidan tilata
taidan tilata kirjoitti:
Kiinnostaa ja taidan tilata tuon skrollin.
Skrolli nyt tilattu!
- vk.
Pitkäaikaisena kestotilaajana huomasin viime helmikuulla mikrobitin laskua maksaessani, että vuosikerta oli jo edellisenä vuonna muuttunut 11 kuukaudeksi. Soitin asiasta lehden asiakaspalveluun ja ilmoitin tulleeni petetyksi, jonka vuoksi perun tilaukseni.
Nainen langan päässä ehdotti sitten, että uusille tilaajille olisi tarjous, jossa vuosikerran hinta on noin reilu puolet vanhasta kestotilauksen hinnasta. Tartuin tarjoukseen ja minulle tulee Mikrobitti edelleen. - atk-tuki seaol
Ajuriapaja ,,, sniisk :'' (
- sano muuta
Älä muuta virka, ja Apajakin oli hyödyllinen. Sekin piti poistaa. :(
- hehe,.
sano muuta kirjoitti:
Älä muuta virka, ja Apajakin oli hyödyllinen. Sekin piti poistaa. :(
Minä en edes muistanut että tuommoinenkin oli olemassa :D
- yksi pettynyt
Digiboksi-jutut on ok, koska nehän on tietokoneita. Mutta sen sijaan en sulata sitä että MB:n parissa viime numerossa on juttuja mm. kahvinkeittimistä, sähköllä toimivista perämoottoreista, ja sähköpolkupyöristä. Mitä hemmettiä ne muka liittyy ATK:hon?
Ai niin, MB:stä on tullut Tekniikan maailman köyhääkin köyhempi kilpailija, ainoa että autot ja moottoripyörät puuttuu vielä. Ei nykyinen MB ole enää tietotekniikkalehteä nähnytkään. Jos haluan yleistekniikkalehden, ostan Tekniikan maailman irtonumeron.
Lisäksi uusimmassa numerossa kailotetaan cd-levyn kuolemaa, on kuitenkin paljon ihmisiä jotka haluaa musiikin nimenomaan cd-levyllä, haluavat hypistellä kansilehtiä, katsoa sanoituksia ja biisin tekijöiden nimiä. CD-levyssä on oma hohtonsa jota ei mikään Spotify pysty nujertamaan. Itse en edes mokomaa Spotifyta käytä. Toivottavasti kyseinen asenteellisuus ei lisäänny MB:ssä, muuten MB menettää taas yhden tilaajan lisää.- hehe,.
Mistä tuo MB tulee? Mekniikan Baailma
- uiveloko
MikroBitti on nykyisin lehti, joka ainoastaan esittelee uusia tuotteita - markkinoiden niitä. Kaukana on ne ajat, kun siitä lehdestä löytyi asiaa. Jonkun tarjouksen mukaan tilasin pienen pätkän pojalle lehteä ja petyin pahasti. Uusimmassa lehdessä oli mm. ruohonleikkuritesti. Eipähän noita tietokonelehtiä taida enää olla olemassakaan ainakaan paperisina. Usa:n viimeinen paperiversiolehti taisi ilmestyä tässä kuukauden sisällä ja sen jälkeen ainoastaan verkossa.
- kyllä niitä löytyy
Skrolli ainakin ilmestyy paperisena ja se on sitä mitä Mikrobitti oli joskus. Siinä on rakenteluohjeita, ohjelmointia ym. ja tietenkin tietotekniikkaa. Ruohonleikkureita siinä ei onneksi ole.
Toinen tietokonelehti on MikroPC, siinä on oikeastikin asiaa tietokoneista eikä vaan mB:n tyylliin esittelyä uusista tuotteista. Kolmas on Kotimikro, sekin aito tietokonelehti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138