Hypnoosia harrastetaan myös Suomen NLP-yhteisöjen liepeillä. Maallikkohypnoosi, erit. SHY, sekoittuu myös NLP-yhteisöihin. Tampereen yliopiston NLP-suuntaus on kansainvälisestikin ainutlaatuinen ja hämmentävä ilmiö. Vastaavia kaupallisia pyskotekniikoita on muitakin, kirjoittaa Patrick Austin: "Bandlerin huume- ja asesekoilut huipentuivat vuonna 1986, kun hän istui oikeudessa new age -uskovaisen seurapiiriprostituoidun Corine Christensenin murhasta syytettynä." Artikkelissa mainitaan myös maallikkohypnoosia sivuten HERO, Helsingin Erilaiset Oppijat, johon SHY:n yhteistyösuhde päättyi yllättäen, ja käsitellään pseudopedagogiikkaa. Vaikuttaa siltä, että maallikkohypnoosin piirissä on yritetty verkostoitua nimenomaan kasvatustieteeseen, joka Suomessa on erittäin huonotasoista, ja opettajiin...
http://www.skepsis.fi/lehti/2006/2006-3-austin.html
"Mitä hemmettiä opit tänään koulussa?
kirj. Patrick Austin
Maailman havaitseminen tunto-, näkö-, kuulo-, haju- ja makuaistin avulla ovat teemoina ala-asteen kolmannen luokan englannin oppikirjassa. Vaikka nykyajan opetussuunnitelmat ja didaktiikka korostavat käytännön sanastoa ja kommunikaatiotaitoja, heti ensimmäiset kuusi lukua ovat sukeltamista aistien maailmaan. Lukion oppilaat saavat puolestaan tehdä ”aistikanavatestin” selvittääkseen, ovatko he näön, kuulon vai liikkeen avulla oppivia. A-ruotsin harjoituksessa kerrotaan suoraan, miten kommunikoida paremmin NLP:n avulla.
------------------------------------------------
Tampereen yliopiston psykologian opiskelijoille suunnatun oppaan mukaan NLP – Neuro-Linguistic Programming – on ”monipuolinen tutkimussuuntaus tai lähestymistapa”, joka sai alkunsa 70-luvulla Santa Cruzin yliopistossa Kaliforniassa. Sen kehittivät kielitieteen professori John Grinder sekä matematiikan opiskelija ja itseoppinut psykoterapeutti Richard Bandler, jotka ryhtyivät selvittämään, miksi eräät kuuluisat terapeutit saivat aikaan muita parempia tuloksia. Tutkimus tuotti joukon mielenkiintoisia havaintoja terapeuttien käyttämästä sanastosta ja ruumiinkielestä.
Opas harmittelee tieteellisen tutkimuksen vähäisyyttä. Psykoterapiassa NLP on kuitenkin ”osoittautunut varsin tehokkaaksi. - - - Joka tapauksessa osa peloista ja fobioista voidaan NLP:n avulla hoitaa jopa yhdellä käyntikerralla.” Tämä rohkea väite pohjautuu itse asiassa tapaukseen, jossa Grinder ja Bandler käskivät korkean paikan kammosta kärsivää naista kävelemään ikkunalle USA:n kansallislaulua laulaen. Heidän mukaansa nainen parani kammostaan saman tien.
New age success story
Grinder ja Bandler osuivat kultasuoneen kirjoillaan The Structure of Magic I ja II. Heidän oppinsa levisivät liike-elämän koulutuksiin sekä lukuisiin itsensäkehittämisoppaisiin ja ”kuinka tulla miljonääriksi” -bestsellereihin. NLP lupasi opettaa eräänlaista ajatustenlukutaitoa mm. silmien liikettä tulkitsemalla. Sen mukaan mieli on ohjelmoitavissa kuten tietokone; NLP on tarvittava ohjelmisto. Mielikuvaharjoitusten avulla ihminen pystyy tekemään periaatteessa mitä tahansa: oppimaan vaikka pelaamaan shakkia kuin Garri Kasparov tai muuttamaan ikävän menneisyytensä mieleisekseen.
Erään terapiaillan jälkeen Bandler naureskeli sanontaa ”I see what you mean” – miten on mahdollista nähdä, mitä toinen tarkoittaa? Grinder keksi, että ihmiset havaitsevat maailmaa eri aistikanavien kautta, mikä paljastuu heidän puheestaan. Visuaaliset ihmiset hankkivat ja käsittelevät tietoa näköaistin kautta, auditiiviset puolestaan kuuloaan ja kinesteettiset tuntoaistiaan käyttämällä. Valitsemalla sanansa toisen aistijärjestelmän mukaisiksi on mahdollista virittäytyä keskustelukumppanin kanavalle ja siten vaikuttaa hänen mieleensä. Auditiivisen ihmisen kanssa kommunikoitaisiin sanomalla ”I hear you clearly” ja kinesteettisen kanssa ”what you are saying feels right to me”.
Grinder ja Bandler lupasivat ihmisille menestyksekästä ja tasapainoista elämää tekniikoidensa avulla, mutta tekijöitään se ei ole auttanut: ystävykset riitautuivat ja päätyivät käräjöimään oikeudesta käyttää NLP-termiä. Nuoremman ja villimmän Richard Bandlerin huume- ja asesekoilut huipentuivat vuonna 1986, kun hän istui oikeudessa new age -uskovaisen seurapiiriprostituoidun Corine Christensenin murhasta syytettynä. Tapauksesta tehtiin amerikkalaistyylinen julkkisoikeudenkäynti, ja syyte raukesi, kun Bandlerin kannattajat yhteiskunnan eri aloilta käyttivät vaikutusvaltaansa hänen avukseen. Tapaukseen korviaan myöten sekaantunut Bandler sai kävellä ulos oikeustalosta ilman minkäänlaista tuomiota, vaikka hän oli vain tunteja ennen Christensenin murhaa uhkaillut ampuvansa tämän aivot pellolle.
Nykyisin NLP™ on rekisteröity tuotemerkki, jonka oikeudet ovat yhä aktiivisesti kouluttavalla Bandlerilla. Hänen henkilökulttinsa ympärillä toimiva maailmanlaajuinen NLP Society pyrkii saamaan yksinoikeuden NLP-kurssittamiseen. Suomessa NLP Societya edustaa NLP-yhdistys ry, joka kertoo vuodesta 1990 kouluttaneensa maassamme tuhansia eri alojen ammattilaisia.
Esittelykurssille pääsee kohtuukustannuksella, mutta hinnat nousevat erilaisten ”pätevyyksien” mukaan: NLP Practitioner, NLP Master Practitioner, NLP Trainer, NLP Trainer’s Trainer, NLP Personal Coach, DHE (Design Human Engineering) Trainer, DHE Specialist jne… Hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta tuhansiin euroihin, ja trainersertifikaatit pitää uusia kahden vuoden välein.
Kalliine kursseineen ja laitteineen NLP:tä onkin toisinaan verrattu skientologiaan. Dr. Bandler uskottelee aiheesta kiinnostuneille NLP:n olevan tiedettä, mutta kriitikoiden kyselyihin hän selittää niin tohtorinarvonimen kuin tieteellisyysväitteidenkin olevan väärinkäsitystä. Ja mitäpä tuolla on väliä, koska ”se toimii” – ainakin liiketoiminnan kannattavuudesta päätellen.
”Jos opit näkemällä, tee merkintöjä ja muistiinpanoja ja käytä niissä värejä. Jos opit kuulemalla, unohda muistiinpanojen tekeminen. Lue sen sijaan ääneen, nauhoita ja kuuntele. Jos opit kokeilemalla, kävele lukiessasi tai kokeile vaikka kutomista luennolla.” (Yhteishyvä 9/2006)
Oppimistyylit ja NLP
Yksi NLP:n lupauksista on oppimiskyvyn parantaminen. Kurssit houkuttelevat liikemiesten ja terapeuttien sekaan myös opettajia, jotka haluavat saada keinoja kehittääkseen opetustaan ja tullakseen toimeen oppilasryhmiensä kanssa. Jotkut levittävät saamaansa oppia laajemminkin opetusalalle.
Kun aikoinaan USA:n koululaitoksen havaittiin jättävän joitain oppilaita lukutaidottomiksi, vanhemmat alkoivat nostaa oikeusjuttuja kouluja vastaan. Tämä loi hedelmällisen pohjan yksilöllisiä oppimistyylejä korostavalle kaupalliselle pedagogiikalle. Vuonna 1976 Rita Dunn julkaisi oman oppimistyyli-inventaarinsa lisättyään aiemmin kokeilemaansa malliin uusien aivoteorioiden olettamuksia sekä NLP:n visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen (VAK) oppimistyylin. Nykyisin Dunnilla on oma tutkimuskeskuksensa St. Johnin yliopistossa New Yorkin osavaltiossa, ja hänen Learning Styles Network -yrityksensä toimii pitkälti samalta pohjalta kuin Society of NLP järjestäen kalliita koulutuksia opettajille ja pyrkien suuntaamaan oppimistyyleistä saatavan rahavirran itselleen.
2000-luvun vaihteessa oppimistyylit tulivat Suomessakin uudelleen muotiin, kun oppimisvaikeuksiin, kuten lukihäiriöön, alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Dunnin ja hänen uuden kollegansa Barbara Prashnigin mukaan ”ei ole oppimisvaikeuksia – on vain huonoa opetusta” – ja kaikki ongelmat poistuvat, kun heidän oppimistyylianalyysinsa otetaan käyttöön. Monivuotisen edistystyön ansiosta varsinkin VAK-malli on saanut meilläkin niin laajan hyväksynnän, että siihen törmäämiseltä on vaikea välttyä. Kyseessä on NLP:hen perustuva uskomus, joka hylkää tieteellisen psykologian käsityksen ajattelusta ja oppimisesta kognitiivisena prosessointina; sen mukaan nämä ovat aistijärjestelmien työtä, ja eri ihmiset käyttävät eri aisteja tiedon vastaanottamiseen, käsittelyyn ja tallentamiseen.
Dunn ja Prashnig kehuvat analyysinsa olevan laajalti tutkittu ja oikeaksi todistettu huikeilla kolmella miljoonalla koehenkilöllä ympäri maailman. Ison-Britannian hallituksen kannustettua kaikkia kouluja käyttämään VAK:ta se päätti vuonna 2004 nimittää monialaisen tutkimusryhmän selvittämään oppimistyylien erinomaisuutta. Yllätykseksi Frank Coffieldin johtama ryhmä löysikin Dunnin käyttämistä tutkimuksista huomattavia puutteita, ellei peräti tutkimusvilppiä: tulosten vääristelyä, koehenkilöiden johdattelua ja puuttuvaa dataa. Toisinaan Dunn esimerkiksi lukee hyväkseen minkä tahansa tutkimuksen, jonka osana jokin hänen keksinnöistään on ollut, itse kokeen laadusta ja tuloksista välittämättä. Coffieldin ryhmä moitti mallia myös kalliiksi ja totesi johtopäätöksessään, ettei se kelpaa edes jatkotutkimuksen kohteeksi.
Einstein ei pärjännyt matikassa?
Myös Suomen opetushallitus kannustaa opettajia käyttämään VAK:ta. Opetusalan ovat valtaamassa mitä uskomattomimmat pseudotieteellisen rahastuksen muodot, joita edistetään opettajankoulutuksessa sekä jo ammattiaan harjoittaville suunnatuissa koulutuksissa. Näihin lukeutuu mm. aivopuolisko- ja Multiple Intelligences -teorioiden pedagogisia sovelluksia, aivojumppaa (Brain Gym™), nopeutettua oppimista (Accelerated Learning) ja aistikanavaoppimista. Myös vuosittain vietettävä YK:n lukutaitopäivän seminaari ja aikuisopiskelijan viikon päätapahtuma on valjastettu pseudopedagogiikan edistämiseen; tänä vuonna rahoittajina olivat opetus- ja työministeriö.
Toinen järjestävistä tahoista on Erilaisten oppijoiden liitto, oppimisvaikeuksisten etujärjestö, jonka johto laittaa Napoleonin hatun päähän ajaessaan oppimistyylejä kaikkeen opetukseen Suomessa ja väittäessään, että oppimisvaikeudet johtuvat väärästä opetuksesta. Sen mukaan erilainen oppija on kuten Einstein: lahjakas yksilö, joka ei pysty menestymään opetuksessa, joka ei suosi hänen luontaista oppimistyyliään.
Ajatus erityisoppilaiden piilevästä huippulahjakkuudesta on kaunis, mutta tosiasiassa lukihäiriön ja lahjakkuuden välisestä yhteydestä ei ole näyttöä sen enempää kuin Einsteinin väitetystä lukihäiriöstäkään. Myytistä poiketen Einstein sai koulussa erittäin hyviä arvosanoja.
Erilainen oppija, ”useimmiten kinesteettinen”, on nykyajan sankari. Raukka on puolestaan auditiivinen oppilas, jota ”perinteisen koulun” opetusmenetelmät suosivat muiden kustannuksella. Tämä johtuu siitä, että uskomuksen mukaan visuaalinen ja kinesteettinen kanava ovat impulsiivisen ja kokonaisvaltaisen oikean aivopuoliskon strategioita, kun taas auditiivinen sijoittuu analyyttiseen, kapeakatseiseen vasempaan aivopuoliskoon. VAK-apostolien mukaan opettajien hallitsevana aivopuoliskona on vasen, joten vain vasemman aivopuoliskon oppijat voivat menestyä heidän tunneillaan. Luvassa on lähivuosina paradigman muutos, kun nyt syrjityt oikean aivopuoliskon oppijat pääsevät näyttämään todelliset kykynsä.
Vaikka oppimistyylien olisi voinut kuvitella kuivuvan kasaan niitä kohtaan esitetyn tieteellisen kritiikin myötä 80-luvun lopulla, näyttää siltä, että ne pikemminkin ovat nyt kysytympiä kuin koskaan ennen. Yksi syy paljastuu Opettaja-lehden keväällä 2006 tekemästä kyselystä, jonka mukaan opettajaksi opiskelevat haluaisivat saada eniten lisätietoa erilaisista oppimisvaikeuksista. Toinen liittyy haluun saada oppilaat tietoisemmiksi oppimisestaan. Tarjolla on VAK-testi: testaa itsesi – millainen oppija olet? ”1. Vaatteissani kiinnitän huomiota… a) värien yhteensopivuuteen b) asiallisuuteen c) mukavuuteen.” Tällaisten kysymysten on vakavasti tarkoitus paljastaa, miten oppilas oppii tai ei opi matematiikkaa, historiaa, kieliä, musiikkia ja muita aineita.
Humpuukin hampaissa
Opetushallitusta ja muita yllä mainittuja tahoja on vedetty höplästä, ja huijaus etenee. Osittain se, että yliopistollinen pedagogiikka hyväksyy ehdoitta mitkä tahansa innovaatiot opetussuunnitelmaansa, kielii pitkälti sen oman tutkimuksen riittämättömyydestä. Opettajat tarvitsevat käytännön keinoja yhä vaativammaksi muuttuvaan työhönsä, ja tässä valossa huuhaan keksijöitä voi syyttää vain siitä, että he antavat ihmisille sitä, mitä nämä haluavat. Parhaat pseudopedagogiikan ideoista ovat mielenkiintoisia ja toimivat ainakin jollakin käytännön tasolla.
VAK voi olla haitallinen, jos sitä käytetään oppilaiden leimaamiseksi testeillä, jotka eivät ole päteviä mittareita edes omilla ehdoillaan – mutta hyödyllinen, jos sen näkee peukalosääntönä, jonka mukaan tehokkaassa luento-opetuksessakin pitäisi aina olla myös visuaalinen elementti ja osallistumista.
Kyseenalaisena puolena on käytännön metodien pseudotieteellinen tausta, jonka dogmaattiset koukerot tekevät toteutuksesta keinotekoisen ja potentiaaliaan tehottomamman. Eettisenä ongelmana on se, että ne välittävät virheellistä ja ristiriitaista oppimiskäsitystä ja avaavat oven ties mille muulle humpuukille.
Onkin kysyttävä, olisiko mahdotonta liittää pseudopedagogiikan kekseliäisyys, inspiroivuus ja käytännöllisyys akateemisen tutkimuksen testattavuuteen ja luotettavuuteen? Brittiläinen Demos-aivoriihi päätyy aihetta käsittelevässä julkaisussaan About Learning ehdottamaan, että yliopistollisen tutkimuksen suuntaa käännettäisiin siten, että jo olemassa olevien ilmiöiden tarkastelun sijaan panostettaisiin suunnittelutyöhön ja testaamiseen, jota tutkijat ja opettajat tekisivät yhteistyössä.
Patrik Austin
Kirjoittaja (HuK) on oppikirjailija sekä oppimisvaikeuksisten opettamiseen erikoistuvan HERO-opiston englannin ja ruotsin kielen opettaja.
Lähteitä
Carroll, Robert T. (2006): The Skeptic’s Dictionary. http://skepdic.com/neurolin.html
Coffield, Frank et al. (2004): Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. http://www.lsda.org.uk/files/PDF/1543.pdf
Fölsing, Albrecht (1996): Albert Einstein: En biografi.
Hargreaves, David (2005): About Learning.
Leino, Anna-Liisa & Leino, Jarkko (1990): Oppimistyyli: Teoriaa ja käytäntöä.
O’Connor, Joseph & Seymor, John (1990): Introducing NLP.
Revell, Phil (2005): Each to their own. http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,5500,1495588,00.html "
NLP-hypnoosi: Bandlerin huumesekoilut
16
2057
Vastaukset
- Theo Reema
Pitkä kirjoitus. Tavoitteena mitä ilmeisimmin kirjoittajan oma mieltymys korostaa pätevyyttään kirjoituksen pituudella itse sanomasta piittaamatta. Aikoinaan Neuvostoliitossa poliittinen pätevyys oli suorassa suhteessa puheen pituuteen. Aikalaiset muistavat vielä jopa 40 tuntia kestäneet puheenvuorot. Ei kuitenkaan pidä tuomita menetelmää jos vika on siinä miten sitä käytetään. Kuten viitseliäimmät lukijat saattavat havaita teksti on puuduttava listaus joitakin tapahtumia asian tiimoilta mutta missään ei kuitenkaan edes sivulauseellisella kyetä osoittamaan, että itse menetelmässä olisi vikaa.
- Henkisellekö hierojalle?
90-luvulla Psykologia-lehdessä NLP:tä kritisoivat Ollinheimon veljekset tieteellis-ammatillisesti argumentoiden. Neurolingvistiikka on muuten ihan "oikea" tieteenala, jolla ei ole mitään tekemistä, tuon runsaasta valetieteellisestä termitehtailustaan tunnetun tuotteistuksen kanssa. "NLP:n" viestinnälliset ja lingvistiset väitteet eivät ole sopusoinnussa kielellisten merkitysten prosessoinnista ja viestiketjuista vallitsevan tietämyksen kanssa.
- Super Master
wikipediassa - kriittisyys tarpeen - NLP:liikkeestä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming
Neuro-linguistic programming (NLP) is a set of techniques, axioms and beliefs, that adherents use primarily as an approach to personal development. NLP was influenced by the ideas of the New Age era as well as beliefs in human potential. The initial ideas of NLP were developed around 1973 by Richard Bandler, a student, and John Grinder, a professor of linguistics, in association with the social scientist Gregory Bateson. The term "Neuro-linguistic programming" denotes a set of models and principles meant to explore how mind and neurology (neuro), language patterns (linguistic), and the organization of human perception and cognition into systemic patterns (programming) interact to create subjective reality and human behaviors.
NLP is predicated on the idea that our subjective reality drives beliefs, perceptions and behaviors, and that therefore behavior change, transforming beliefs, and treatment of traumas is possible.[1][2][3] Techniques based upon language patterns and body language cues derived from the observations of several therapists[1] were described by the original developers as "therapeutic magic," with NLP itself described as 'the study of the structure of subjective experience".[4][5] They are predicated upon the principle that all behaviors (whether functional or dysfunctional) are not random, but have a structure which can be understood.[3][6]
Though NLP is currently promoted within psychotherapy associations,[7][8] it is at times criticized as pseudoscientific[9] and for involving exaggerated claims, unethical practices,[10] and mass-marketed psychobabble.[11] NLP is considered by some psychology academics as fraudulent.[12][13] Beyerstein, Lilienfeld[7] and Eisner report that there is concern about NLP contributing to the spread of misconceptions about the mind and brain and NLP techniques being potentially harmful, and are concerned over government and business organizations and the public being duped into adopting NLP.
1970s: Founding and early development, origins of the name
"Neuro-linguistic programming" denotes an interconnected relationship between mind and body (neuro), language patterns (linguistic), and the organization of those parts into systemic patterns (programming). Despite the possible different meanings of the words, it has no connection to programming, or neuroscience.[14]. It was co-founded and developed jointly by Richard Bandler and John Grinder under the tutelage of noted anthropologist Gregory Bateson, at the University of California, Santa Cruz, during the 1960s and 1970s. Although NLP has interest in these areas, and Grinder was a linguist at the time when it was created. At that time the Californian human potential seminars were developing into a viable industry. Alfred Korzybski had influenced Gregory Bateson and several schools of thought, including those at Esalen in California, most notably, the map is not the territory and ideas about human modeling that were adopted by Bandler and Grinder[3]. Starting in 1972, the co-founders of NLP had an interest the exceptional communications skills of gestalt therapist Fritz Perls, family therapist Virginia Satir and founding president of the American Society for Clinical Hypnosis, Milton H. Erickson. Subsequently Structure of Magic Series (1975) and Patterns of Milton H. Erickson (1976, 1977) were published using those therapists as models. In the late 1970s, Leslie Cameron-Bandler, Judith DeLozier, Robert Dilts, and David Gordon worked with the co-founders and separately to contribute to the development of NLP.
1980s: Growth, spread, new developers, alternate styles, scientific assessment
With the 1980s, shortly after publishing Neuro-linguistic Programming Volume 1 with Robert Dilts and Judith Delozier, Grinder and Bandler fell out. Amidst acrimony and intellectual property lawsuits, NLP started to be developed haphazardly by many individuals, some ethically, and some opportunistically, often under multiple confusing brand names. There had even been some disagreement over who originally named the field, for example, critic Margaret Singer quotes Bandler as saying that NLP was "phrased on the fly from several book titles on the floor of his car one night when a policeman asked his occupation."[15]. During the 1980s John Grinder developed a form of NLP called the New Code of NLP which attempted restore a whole body systemic approach to NLP. Richard Bandler also published new processes with submodalities as published in Using Your Brain: For a Change (1984). Meanwhile Anthony Robbins who taught NLP in the late 1970s began mass marketing products incorpoating aspects of NLP (renamed as Neuro Associative Conditioning). Other practitioners and trainers modified, renamed and developed their own variations of NLP, for example, Michael Hall offers NLP with Neurosemantics and Tad James with Time Line TherapyTM. While Tad James and Michael Hall are certainly well-known in the field of NLP, people like Judith DeLozier and Connirae and Stephen Andreas have been much more influential in its development. [citation needed] Given the multiplicity of developers and trainers, there was to be no single definitive system of NLP.[16]
In the late 1980s research reviews by Sharpley (1984, 1987) and by the United States National Research Council gave NLP an overall negative assessment, following this, except for sporadic articles on NLP in different fields, there was a marked decrease in NLP research. Despite this, the use of NLP continued to grow.
1990s: divisions, controversy, marketing, etc
This section is a stub. You can help by expanding it.
2000s: new fields, government regulation, legal actions, core techniques
While the NLP community has become splintered most NLP material acknowledges the early work of the co-founders, Bandler and Grinder, and the development group that surrounded them in the 1970s. Around 2001, the law suits finally became settled. During the 1990s, tentative attempts were made to put NLP on a more formal and better regulated footing, in countries such as the UK. With different authors, individual trainers practitioners having developed their own methods, concepts and labels, often branding them as "NLP":[17], the training standards and quality differed greatly. Around 1978, NLP practitioner certification was set up as a 20 day program with the aim of training therapists to apply NLP as an adjunct to their professional qualifications. In Europe, the European NLP therapy association has been promoting their training in line with European therapy standards. The length of training varies from short hobby course, to 20 day course, to longer courses for trainers and professionals. Moreover the multiplicity and general lack of quality controls has also led to NLP labelled in unfavourable ways politically, for example in Germany, and confusing for consumers.[18] - Hyper Conductor
Wikipediasta
Concepts and methods
Neuro-linguistic Programming is an eclectic field, and covers a wide array of aspects of personal development. There is less empirical or experimental support for these methods than comparable approaches, relying on anecdotal evidence for its efficacy [citation needed]. Its methods deal with issues ranging from reframing negative beliefs, to dealing with stage fright by reducing simple phobias, and more generally to communications, and motivational products. Some trainers offer techiques for psychotherapy or self-help that promise to reframe negative beliefs, depression, or addiction, at the same time model those who excel in performing business, sports, meditation or in rare cases even ESP.citation NLP as an approach to therapy has been frequently de-emphasized as the primary purpose for NLP. At the same time, others within the NLP community, consider therapy to be a core application, and advocate its importance. NLP and its techniques have been widely adopted for use in motivational seminars, adult education, and management and sales training, often being mixed with pop psychology, as well as other applications outside of mainstream.
Presuppositons
Main article: Principles of NLP
The philosophy of NLP can be summarised in the idea of Korzybski and Bateson that the map is not the territory. That is, rather than acting directly upon the world, we act based on our maps of the world. Because these maps are limited and do not always serve us, the job of an NLP practitioner is to increase choice and flexibility with these maps; and then in the world.[3] There are a number of aphoristic expressions, that is, expressions which serve to construct practical models for learning and communication. An example is that all human action has a positive intention; at some level even the most negative behavior is attempting to express some positive intention. While this may not be necessarily true rather it is useful to act as if it were true to arrive at what works based on feedback during interactions.[19]. This stance could be seen as anti-theoretical; at the same time, it encourages the individual to be responsible for their own learning by way of personal resources and by freeing up their impoverished maps of the world.[14] There are a number of these aphoristic expressions that encourage people to be responsive to feedback in communication, such as there is no failure, only feedback and the meaning of your communication is in the response.
Several expressions can be traced to specific models in NLP, such as Milton Erickson. Bandler and Grinder (1976) state that Erickson was able to build rapport his client by mirroring physical and verbal patterns; to model this requires that attention is placed primarly on the client's responses. They also borrow Erickson's notion of conscious and unconscious mind.[3] Bateson's influence can be found in map-territory, as well as systemic ideas that life mind and body are highly interconnected systems.[20][21] and that multiple descriptions are better than one. The belief that behavior of exceptional people can also be modelled and learned has been extended from these notions.[5]
Core techniques
Though techniques vary between schools there are some core NLP techniques that are shared. In order to communicate more influentially, physical mirroring of posture, breathing or verbal mirroring of keywords, and sensory specific language (predicates) is used to facilitate and maintain rapport during a conversation.[22] Furthermore, language pattern techniques from the meta model, such as how specifically and what specifically are used to elicit information or define outcomes for a client in psychotherapy, or more generally for information gathering in conversation. The meta model question may be combined with general language and use of metaphor, to induce trance, pace belief, and make interventions.
Numerous techniques have been designed for refining goals, elliciting resource states, or reframing negative beliefs. Most of these techniques rely on manipulating thinking processes or sequences of representational systems. One such technique called anchor involves associating a resourceful state to a certain touch. This resourceful state is then attached to a problem context by thinking about the problem context as the resourceful state is triggered by that same touch. [23] Other techniques encourage thinking about different aspects of goals and objectives, for example in Robert Dilts' Neurological levels, strategic vision, spiritual aspects or other beliefs, as well as effects the proposed changes may have in the environmental context may be considered. [24] Whereas John Grinder, in New Code of NLP prefers to use the more general pattern of perceptual positions which temporily engages the points of view of others in a relationship by stepping into the shoes of the others involved[20].
Representational systems
Main article: Representational systems (NLP)
When people are involved in tasks, internal representations are being engaged at the same time. You may be making conversation, kicking a ball or riding a horse, visual, auditory, kinesthetic (and possibly olfactory and gustatory), sequences of representations are being activated to different degrees. These representations are either recalled or constructed. [16] A person will also give away cues by way of eye gaze, breathing patterns or verbal predicates, as to what representational system is currently being used predominately. Robert Dilts[25] summarises the cues as to what representational systems is being used in the BAGEL model:
Body posture (Head position, and lean)
Accessing cues (Changes in tone and tempo of voice)
Gestures (Timing, and position of gestures)
Eye movements (The direction of and movement of eyes)
Language patterns (Sensory specific language, for example, Visual: "to clearly understand" or Kinesthetic: "to grasp a concept")
Additionally, hemispheric differences (Lateralization of brain function) have been used to support representational systems in NLP. For instance, Robert Dilts proposed that eye movements (and sometimes gestures) correspond to visual/auditory/kinesthetic representations and thus to sides of the brain. It is claimed that eye movements to the left correspond with recalled memory, while eye movements to the right indicate construction. Representational systems are then connected to logic, analysis, and creative, imaginative duality.[26] Modern neuroscience indicates that early NLP's notions of neurology were overly simplictic in regards to these left/right brain hemispheric differences.[27][25][28] The idea that people have visual, auditory and kinesthetic learning styles has little substantive evidence.[29]
Related presuppositions
Belief, objectives, internal state and strategies can be described in terms of the organization and sequences of internal representations; they then have a discernible and communicable structure.[5][25]
Since behavior and its substrates — internal state and strategy — can be imitated and then codified, a person's skill can be learned by others.[5]
Milton model
Main article: Milton model
NLP was in part derived from the work of Milton H. Erickson[30] and subsquently, those who emphasise the therapeutic application often use terminology borrowed from Erickson. They focus on hypnotic phenomena, such as, the use of unconscious communications, therapeutic metaphor, post-hypnotic suggestion, pain control, age regression, and enhanced sensory perception.
Submodalities
Main article: Submodalities
A fundamental idea in NLP is that rather than responding to the world directly, we respond to our maps of the world. Internal imagery is a common theme in personal development, psychotherapy and sports; NLP adds to this the idea of submodalities[14], that is, the subjective size, location, brightness of internal imagery, the volume and location of internal sounds, and location and intensity of other sensations. A change in the submodalities will change the maps and then the way we respond in the world.[31]. For example, the swish pattern is a visualization technique designed to change behaviors by switching (or swishing) the cue stimulus for an unwanted with the self-image doing a desired alternate behavior. [32] As with most techniques, the imagined consequences of any proposed changes are also normally considered within a framework of ecology.[32]
Cinema technique
Another well-known visualization known as the cinema technqiue (also know as, visual / kinesthetic dissociation or VK/D) whereby negative states associated to phobias are separated by playing the memory of the phobia backwards very fast[1]. It has been promoted for treating trauma and phobias[33]. Professor Charles Figley, Director of the Florida State University Traumatology Institute, has included the cinema technique or VK/D as a "promising treatment approach"[34]. VK/D has had less support from Lilienfeld et al (1999) who maintains that VK/D are unvalidated.[35]. Generally the techniques have little support in the psychological and experimental literature. - Trainer Master Engineer DHE
Vaikka Wikipediaankin tulee suhtautua kriittisesti, ovat artikkelin NLP-kriittiset väitteet ainakin sosio- ja psykolingvistisesti ja sosiologisesti osuvia.
Techniques
Circle of Excellence: Standing in an imaginary magic circle, filling it with symbols and archetypes of choice, in order to banish negativity and enhance positive thinking for use in any NLP situation[36][37]
Perceptual positions: A situation is considered from different points of view of those involved, typically 1.self, 2.other, 3.a neutral observer, 4. a theoretical god's eye view.[20][25]
The Swish Pattern: Repetitively interchanging negative mental imagery and positive imagery, often saying or imagining a "SWISSSHHH" sound in order to affect a behavior change[37][31][21]
Visual / Kinesthetic dissociation: Imagining floating back and out of the body in order to diss-associate with a negative experience.[1][38]
Rapport: Mirroring or copying somebody's body language, and representational language (VAK) in an attempt to gain trust and directly influence their subconscious mind (Bandler et al 1977p10).
Submodality modification: Deliberately changing the size, brightness, movement of internal images in an attempt to alter the impact of those images[31][39]
Ecology
Particular awareness is given to what is termed 'ecology' which, in NLP, means the state of affairs surrounding any specific intervention. As a "client-oriented" methodology, the client's subjective perception is treated with respect, and to a large degree the client's developing perception of a problem or situation which provides the feedback and basis for guidance within NLP intervention. An essential principle in some NLP training, ecology involves showing an appreciation for other people's point of view. By being attentive to the requirements and requests of the people effected by proposed change and to take into consideration the other's position and circumstances in addition to one's own objectives, beliefs and desires about what is wanted. Explicit ecological checks feature in some NLP techniques, for example, the six step reframe specifically asks if there are any objection to proposed changes before continuing with the process. More generally, ecological thinking encourages the exploration of behavior and how changes in behavior might have flow on consequences in the environment or with other people involved. If there are any objections, alternatives may be found to to resolve the issues in some way.[1] The same process has been applied to business or business or conflict resolution and in this case could also be seen as a win-win philosophy. The term "ecology" (borrowed in the sense of "how disparate things co-exist in balance") is used to signify the careful checking needed to ensure that all aspects of a situation are taken into account, such as the well-being of others involved, the ethics of the work done, the beneficial nature of goals sought, any secondary gains affected, and so on.[40]
Modeling
Main article: Modeling (NLP)
Neuro-linguistic Programming has developed progressively since its early development by Bandler and Grinder (1979) to include the modeling of successful approaches of exceptional people in any field, together with a set of useful strategies for setting and achieving desired goals. As Bandler and Grinder state "the function of NLP modeling is to arrive at descriptions which are useful."[1] The purpose of modeling is to assimilate, through imitation, the behaviors of successful people, before transferring the skills to others or otherwise describing them. The aim of NLP modeling is to discover the elements of what the expert is doing that the expert is not aware of. [41]
Reception of NLP
NLP has received mixed responses from the fields it encompasses and purports to help. NLP is becoming more established in business, self-help, psychology and counselling associations and has been encouraged and adopted by various governments and international agencies. The popularity of NLP has grown through it's public reception, and is said to have achieved a "cult status" in modern society [42] (p.625).
Notwithstanding the large growth and spread of NLP, it has equally been criticized by some clinical psychologists, management scholars, linguists, and psychotherapists, concerning ineffectiveness, pseudoscientific explanation of linguistics and neurology, ethically questionable practices, promotion by exaggerated claims, and promises of extraordinary therapeutic results. Some reviews have characterized NLP as mass-marketed psychobabble.[28][11] Sanghera, a columnist for Financial Times (London, 2005) writes, "critics say NLP is simply a half-baked conflation of pop psychology and pseudoscience that uses jargon to disguise the fact that it is based on a set of banal, if not incorrect, presuppositions"[43]
Research reviews
Some information in this article or section has not been verified and may not be reliable.
Please check for any inaccuracies, and modify and cite sources as needed.
Early research reviews have generally concluded that NLP has failed to demonstrate its claimed efficacy in controlled studies. Sharpley (1984) found no support for NLP techniques and models, for example, preferred representational system (PRS) and predicate matching.
However, Einspruch and Forman (1985) contended that Sharpley (1984) made a number of methodological errors in "a review of research on the preferred representational system".[44] Firstly, researcher’s lack of full understanding of pattern recognition in an experienced NLP context. Secondly, there was an inadequate control of context. Thirdly, researchers were unfamiliar with NLP as an approach to therapy. In addition, there were inadequate definitions of rapport and numerous "logical mistakes" in the research methodology. Sharpley (1987) rebutted with additional experimental evidence.[4]
This was followed by a report by United States National Research Council (a board of 14 prepared scientific experts), which found "individually, and as a group, these studies fail to provide an empirical base of support for NLP assumptions...or NLP effectiveness. The committee cannot recommend the employment of such an unvalidated technique"; they assert that "instead of being grounded in contemporary, scientifically derived neurological theory, NLP is based on outdated metaphors of brain functioning and is laced with numerous factual errors"[16]
Mental health practice
Clinical psychologists and other professionals have used NLP techniques in applications to relieve mental distress in a health and social care context. There has been little scientific research conducted to evaluate these NLP techniques for use in psychological care and interventions (psychotherapy). According to Lilienfeld (2002) the majority of interventions in the psychotherapy and mental health context are unvalidated or scientifically unsupported which threatens to undermine the reliability of mental health practice; this criticism can also be extended to the use of NLP in the psychotherapy and mental health context.[45]. A notable example is V/KD or the cinema technique which has been taught alongside other promising treatments in trauma workshops. Other so called "power therapies" led by Professor Charles Figley include Thought Field Therapy or Eye Movement Desensitization and Reprocessing, Emotional Freedom Technique and Traumatic Incident Reduction. These "power therapies" have been criticised for lacking substantive clinical support.[7]. Devilly (2005) raised similar concerns for psychology and psychiatry.[46] Nonetheless NLP is used or suggested as an approach by some mental health bodies, including the National Phobics Society of Great Britain.[47] MIND,[48] USU: Student Health and Wellness Center,[49] the British Stammering Association, the Center for Development & Disability at the University of New Mexico Center for autism,[50] and Advocates of Child Abuse Survivors[51].
Clinical psychologists have identified characteristics that help to separate unvalidated or scientifically unsupported approaches to psychotherapy from those based on the scientific method. NLP is an eclectic field and claims to be interested more in what works rather than what is true which in itself is a statement opposed to the scientific method. Proponents of NLP have used scientific sounding language, make exaggerated claims, and there has been a lack of peer reviewed literature, while relying on testimonial and anecdotal evidence.[52] Furthermore, there has even been suggestions that NLP may be an untestable theory[4]. NLP is also based on some of Freud's most flawed and pseudoscientific thinking that has been rejected by the mainstream psychology community for decades[8]
Commercialization
This section is a stub. You can help by expanding it.
NLP has also continued to be marketed as a science. This is especially evident in the popular titles such as NLP: The New Technology of Achievement. It is also evident in some marketing and advertising of NLP.[53] Clinical psychologist Margaret Singer criticises NLP for appealing to science to raise its profile, stating that "none of the NLP developers have not done any research to prove their models correct though NLP promoters and advertisers continue to call the originators scientists and use such terms as science, technology and hi-tech psychology in describing NLP"(p.172). Steve Salerno is more critical of NLP, portraying NLP as simply part of the self-help movement. Salerno uses the acronym "SHAM": the Self-Help and Actualization Movement and describes self-help as ineffective and potentially socially harmful.[54]
Corballis argues that "NLP is a thoroughly fake title, designed to give the impression of scientific respectability. NLP has little to do with neurology, linguistics, or even the respectable subdiscipline of neurolinguistics".[27] Psycholinguist Willem Levelt states that (translated into English by Pieter Drenth) "NLP is not informed about linguistics literature, it is based on vague insights that were out of date long ago, their linguistics concepts are not properly construed or are mere fabrications, and conclusions are based upon the wrong premises. NLP theory and practice has nothing to do with neuroscientific insights or linguistics, nor with informatics or theories of programming".[28][55] In the skeptics dictionary, Robert Carroll states that it is impossible to determine a "correct" NLP model.[17]
Implied religiosity and spirituality
Of NLP, Sociologist and Christian scholar, Stephen J Hunt says "it is a technique rather than an organised religion and is used by several different human potential movements" yet that it has an "implied religiosity".(p.195).[56] Skeptics have described NLP as simply a "New Age" development, especially given its apparent lack of empirical evidence, but this also has religious connotations.[57][45] For instance, NLP practitioners have attempted to model spiritual experiences, which are inherently subjective, lacking in scientific support. Regarding spiritual practices, Dilts states that John Grinder was influenced by Carlos Castaneda's Don Juan[25] in developing the "double hypnotic induction, perceptual positions", and "moving energies into other realities" (p.143). At the same time Grinder contends that any venture into personal beliefs of "spirituality" in psychotherapy or NLP would be an ethical violation. [21] Dilts' 'Neurological Levels of Learning' are sometimes associated with the chakras with spirit linked to the crown chakra. David V. Barrett (2001) states that "the brief biographies of NLP Trainers usually give the names of the people they have trained under, this could be seen as similar to new Eastern origin religions tracing themselves back through a progression of gurus"[58](p.434), he states in his work The New Believers: A Survey of Sects, Cults and Alternative Religions, NLP is not included as a religion; it is described as a technique or series of techniques, or a process. It is used by some religions, and NLP as a philosophy does exhibit some characteristics which are sometimes found in some religions, but "overall the balance comes down against it being labelled as a religion."(p.26)[58]
Manipulation and ethical concerns
This article or section may contain inappropriate or misinterpreted citations. References may not verify the text.
Please check for any inaccuracies and discuss the issue on the talk page.
NLP is sometimes referred to by journalists and researchers as a kind of cult or psychocult.[59][60][61][62][63][8][4](dubious; discuss) A German educational authority banned the use of NLP in their area and stated that it has a close similarity to Scientology.[61][citation needed] NLP has also been described by Margaret Singer as a commercial cult, and has been criticised within the business sector for being coercive.[59]
Critics say NLP is adopted as a pretext for applying ritual, authority control, dissociation, reduced rationalization, and social pressure to obtain compliance or to induce dependence.[62] According to Devilly (2005) it is common for pseudoscientific developments to set up a granfalloon in order to promote in-group rituals and jargon, and to attack critics.[46] Ethical concerns of NLP’s encouragement towards manipulation have been raised by exaggerated book titles such as The Unfair Advantage: Sell with NLP and NLP the New Art and Science of Getting What You Want. In contrast, therapy and coaching fields require an ethical code of conduct (eg: "http://www.pacfa.org.au/scripts/content.asp?pageid=ETHICSPAGEID"Psychotherapy and Counseling Federation of Australia Ethical Guidelines).
In addition, Beyerstein states that "ethical standards bodies and other professional associations state that unless a technique, process, drug, or surgical procedure can meet requirements of clinical tests, it is ethically questionable to offer it to the public, especially if money is to change hands"[citation needed]. Salerno has criticised NLP for unethically encouraging the belief in non existent maladies and insecurities by otherwise normal individuals [Quote from source requested on talk page to verify interpretation of source]. For example, Salerno highlights a contradiction in Tony Robbins divorce given that Robbins had been a proponent of NLP and had marketed products for the "perfect marriage"; this has disenchanted followers of Robbins.[54] Drenth (2003) explains that NLP is driven by economic motives and "manipulation of credulity" of clients, and explains that "often pseudoscientific practices are motivated by loathsome pursuit of gain". Drenth clarifies this with reference to the well known "financial exploitation of the victims of scientology, Avatar and similar movements".
Human resources
This section is a stub. You can help by expanding it.
Human resource experts such as Von Bergen et al (1997) consider NLP to be inappropriate for management and human resource training [64][citation needed]. Druckman and Swets (1988) found NLP (specifically matching representational systems) to be ineffective concerning influence, however the idea of modeling of expertise appeared to have merit[16]. Within management training there have been complaints concerning pressured adoption of fundamental beliefs tantamount to a forced religious conversion.[59] [Quote from source requested on talk page to verify interpretation of source]
Education
This section is a stub. You can help by expanding it.
Craft (2001) suggests that NLP takes an social constructivist approach to learning theory whereby instructors have to adapt to the role of facilitators and not teachers.[24]. In this approach the students take responsibility for their own states, and learning experience.
Beyerstein[57] states that a method should be supported using controlled studies before it is applied in education. - Ö. Dema
Kirjoititko nick "theo reema" tosissasi? Vai kieli poskessa? Vai oletko peräti NLP Practical-Bilingual Super Adjutant?
- Theo Reema
Ö. Dema kirjoitti:
Kirjoititko nick "theo reema" tosissasi? Vai kieli poskessa? Vai oletko peräti NLP Practical-Bilingual Super Adjutant?
Olen utelias asiasta ja varsinkin perushenkilöstä Milton Ericssonista, jonka oivaltavasta toiminnasta NLP pitkälti on ideansa ammentanut. En edusta NLP:tä missään muodossa. Mielestäni on kuitenkin niin, että jos on asioista jotakin mieltä on syytä kertoa oma kantansa omin sanoin. Omaa oivallustaan tukevien muiden lausuntojen kopioiminen yleisille palstoille on amatöörimäisyyttä.
- Amateur
Theo Reema kirjoitti:
Olen utelias asiasta ja varsinkin perushenkilöstä Milton Ericssonista, jonka oivaltavasta toiminnasta NLP pitkälti on ideansa ammentanut. En edusta NLP:tä missään muodossa. Mielestäni on kuitenkin niin, että jos on asioista jotakin mieltä on syytä kertoa oma kantansa omin sanoin. Omaa oivallustaan tukevien muiden lausuntojen kopioiminen yleisille palstoille on amatöörimäisyyttä.
Jokainen voi tehdä itse omat johtopäätöksenä. Kommentoi sisältöjä - äläkä esittämistapoja! Tiedonvälittämisen oikeus on amatööreilläkin - myös oikeusturva kuluttajan tai potilaana.
- Theo Reema
Amateur kirjoitti:
Jokainen voi tehdä itse omat johtopäätöksenä. Kommentoi sisältöjä - äläkä esittämistapoja! Tiedonvälittämisen oikeus on amatööreilläkin - myös oikeusturva kuluttajan tai potilaana.
Kirjoittamassasi vastauksessa on paradoksi, nimittäin sananvapaus on juuri se tekijä, jonka pohjalta voin arvioida ja kommentoida myös esittämistapaa.
- Ö. Deema
Theo Reema kirjoitti:
Kirjoittamassasi vastauksessa on paradoksi, nimittäin sananvapaus on juuri se tekijä, jonka pohjalta voin arvioida ja kommentoida myös esittämistapaa.
Ei siinä mitään paradoksia ole. Voit kommentoida mitä haluat ja minä voin kysyä Sinulta mitä haluan - ja Ö. Deemaa voi linkkivinkata mitä haluaa. Väljän netiketin ja sananvapauslain puitteissa. Mutta asiaan: Mitä siitä Ericksonista olet mieltä? Onko hän jonkinlainen guru hypnootikkojen skenessä? Satusetä vai oikeasti arvostettu psykoterapian kehittäjä ja tutkija-psykiatri?
- Theo Reema
Ö. Deema kirjoitti:
Ei siinä mitään paradoksia ole. Voit kommentoida mitä haluat ja minä voin kysyä Sinulta mitä haluan - ja Ö. Deemaa voi linkkivinkata mitä haluaa. Väljän netiketin ja sananvapauslain puitteissa. Mutta asiaan: Mitä siitä Ericksonista olet mieltä? Onko hän jonkinlainen guru hypnootikkojen skenessä? Satusetä vai oikeasti arvostettu psykoterapian kehittäjä ja tutkija-psykiatri?
Sananvapauden nimissä vapauttasi sanoa on rajoitettava. Täydellinen paradoksi.
Huomaatko puhuttelevasi itse itseäsi, nimittäin nimimerkit sekosivat tekstissäsi.
Milton Ericsson oivalsi sen, että sanoin ilmaistaan toisinaan, tosin aika usein, viitekehys asialle, johon halutaan puuttua mutta rohkeus ilmaista itse asia puuttuu. Hänellä oli luontainen kyky tai hän kehitti kyvyn rakentaa vastaavanlaisia viitekehyksiä kuin potilaillaan oli ja pääsi sitä kautta avaamaan suoran tien itse asiaan, josta seurauksena on luonnollisesti hyvät tulokset hoidon tai avun kannalta katsottuna. - tietäjä olet
Theo Reema kirjoitti:
Sananvapauden nimissä vapauttasi sanoa on rajoitettava. Täydellinen paradoksi.
Huomaatko puhuttelevasi itse itseäsi, nimittäin nimimerkit sekosivat tekstissäsi.
Milton Ericsson oivalsi sen, että sanoin ilmaistaan toisinaan, tosin aika usein, viitekehys asialle, johon halutaan puuttua mutta rohkeus ilmaista itse asia puuttuu. Hänellä oli luontainen kyky tai hän kehitti kyvyn rakentaa vastaavanlaisia viitekehyksiä kuin potilaillaan oli ja pääsi sitä kautta avaamaan suoran tien itse asiaan, josta seurauksena on luonnollisesti hyvät tulokset hoidon tai avun kannalta katsottuna.Tiedät Ericsonin työskentelystä enemmän kuin hän itse. Kun häneltä aikoinaan kysyttiin mihin hänen työskentelynsä perustuu, ei hän kyennyt sitä itsekään oikein selittämään.
- Ericsonin
tietäjä olet kirjoitti:
Tiedät Ericsonin työskentelystä enemmän kuin hän itse. Kun häneltä aikoinaan kysyttiin mihin hänen työskentelynsä perustuu, ei hän kyennyt sitä itsekään oikein selittämään.
työskentelyä on mallitettu paljon ja siitä on monenlaisia käsityksiä, mielipiteitä ja tulkintoja,mutta onko kenelläkään lopullista ymmärrystä? Enpä usko. Ericson oli aivan poikkeuksellinen persoona.
- Galle Ööman
tietäjä olet kirjoitti:
Tiedät Ericsonin työskentelystä enemmän kuin hän itse. Kun häneltä aikoinaan kysyttiin mihin hänen työskentelynsä perustuu, ei hän kyennyt sitä itsekään oikein selittämään.
Erickson oli satusetä. Hänen tilanne- ja kuulijakohtaisia tarinoitaan jotkut luulevat jopa oikeiksi tapausselostuksiksi. Jostain kummasta syystä tämä psykiatri itse julkaisi hyvin vähän vertaisarvioituja artikkeleita.
Guru-ilmiö kertoo, mistä oikeastaan on kyse: kultinmuodostuksesta.
Palo Alton hörhöjen asettuminen palvonta-asemiin yhden hypnoosilääkärin jalkojen juureen on synnyttänyt paljon tragikoomista häröilyä, kokonaisen uusericksonilaisen tarinankerronnan ja kompakysymysten pienteollisuuden.
Tarinoiden kertomisen ja kielikommervenkkien markkinointi psykoterapian vallankumouksena: bull shit! - Sin Pin
Galle Ööman kirjoitti:
Erickson oli satusetä. Hänen tilanne- ja kuulijakohtaisia tarinoitaan jotkut luulevat jopa oikeiksi tapausselostuksiksi. Jostain kummasta syystä tämä psykiatri itse julkaisi hyvin vähän vertaisarvioituja artikkeleita.
Guru-ilmiö kertoo, mistä oikeastaan on kyse: kultinmuodostuksesta.
Palo Alton hörhöjen asettuminen palvonta-asemiin yhden hypnoosilääkärin jalkojen juureen on synnyttänyt paljon tragikoomista häröilyä, kokonaisen uusericksonilaisen tarinankerronnan ja kompakysymysten pienteollisuuden.
Tarinoiden kertomisen ja kielikommervenkkien markkinointi psykoterapian vallankumouksena: bull shit!Uskottavuutesi kärsii siitä, että sinun oli yksikertaisen mielipiteesi "bull shit" ympärille rakennettava viitekehys ilmaisemaan ajatuksesi juoksua. Miten se voi näin olla jos tarkastelemme asiaa näkemyksesi mukaan.
- safdffdfdf
Nlp- on nlp:tä ja hypnoosi on hypnoosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841