Nykyään varsinkin pienemmissä taloyhtiöissä alkaa olla ongelma, että osa asukkaista ei tiedä eroa esim. talonmiehen (kiinteistönhoitoyhtiön) ja isännöitsijän tehtävien välillä tai eivät ymmärrä mitä sana talkoot tarkoittaa. Tiedän, että mm. isännöitsijöille esim. soitellaan, että tule tekemään tätä ja tätä kiinteistönhoito toimenpidettä vaikka ne eivät isännöitsijän toimenkuvaan kuulu. Pahinta tämä yleensä on taloyhtiöissä missä kiinteistöhuolto hoidetaan talkoo periaatteella, joka yleensä tarkoittaa sitä, että homma ei toimi, mutta kuitenkaan rahaa ei haluta käytää talomiehen tai kiinteistöhuoltoyhtiön palveluihin. Meidän taloyhtiössä asiat ovat hieman parantuneet kun olemme laittaneet tiedotteita mitkä asiat kuuluvat kenenkä tehtäviin, mutta joukossa on sitten näitä jotka eivät edes vaivaudu lukemaan tiedotteita tai yleensäkään vaivaudu tekemään mitään taloyhtiön asioiden eteen vaan kulkevat ns. siivellä.
Koulutusta uusavuttomille
4
571
Vastaukset
- Talkootyö vapaaehtoista
Ihmiset ovat erilaisia - onneksi. Talkotyö on vapaaehtoista, riippunee yhtiehengestä ja taloyhtiön toimintatavosita kuinka ihmiset osallistuvat. Itse olen päättänyt etten enää osallistu talkoisiin - nimittäin isänöitsijä ja hallitus "muilutti" tekemään kaikenlaista kertoen sen kuuluvan ikäänkuin tehtäväksi. Nyt en tee mitään,se riitti minulle!
- Kerrostalon osakas
Tarkennatko, oliko kyse kenties maalauksista ym. jotka kuuluvat taloyhtiön hoidettavaksi? Ymmärrät varmaan, että yksinkertaistettuna taloyhtiö on yhtä kuin taloyhtiön osakkaat. Mikä tehtävä kuuluu taloyhtiölle niin sillä käsitellään kokonaisuudessaan kaikkia taloyhtiön osakkaita. Esim. maalaukset voidaan tehdä vaikkapa talkoilla tai ulkopuolisilla. Joka tarkoittaa, että jokainen osallistuu omalla työpanoksella tai sitten eurojen maksun muodossa. Minun mielestä jokaiseen taloyhtiöön missä kiinteistönhoito ei toimi talkoo periaatteella, pitäisi määrätä pakollisena ottamaan kiinteistönhoitopalvelut ulkopuoliseslta, näin kiinteistön hoito menisi tasapuolisesti jokaisen osakkaan omistajan kohdalta, eli jokainen joutuisi osallistumaan "talkoisiin" eurojen maksamisen muodossa. Uusavuttomuus on nykyään suuri ongelma taloyhtiöissä. Mitään ei haluta tehdä itse mutta mistään palvelusta ei myöskään haluta maksaa mitään. Se on taloyhtiön hoidon kannalta erittäin huono yhtälö. Ihmiset ovat erilaisia, osa ahkeria ja vastuullisia sekä osa laiskoja ja vastuuntunnottomia.
- Yhden miehen talkoot
Kerrostalon osakas kirjoitti:
Tarkennatko, oliko kyse kenties maalauksista ym. jotka kuuluvat taloyhtiön hoidettavaksi? Ymmärrät varmaan, että yksinkertaistettuna taloyhtiö on yhtä kuin taloyhtiön osakkaat. Mikä tehtävä kuuluu taloyhtiölle niin sillä käsitellään kokonaisuudessaan kaikkia taloyhtiön osakkaita. Esim. maalaukset voidaan tehdä vaikkapa talkoilla tai ulkopuolisilla. Joka tarkoittaa, että jokainen osallistuu omalla työpanoksella tai sitten eurojen maksun muodossa. Minun mielestä jokaiseen taloyhtiöön missä kiinteistönhoito ei toimi talkoo periaatteella, pitäisi määrätä pakollisena ottamaan kiinteistönhoitopalvelut ulkopuoliseslta, näin kiinteistön hoito menisi tasapuolisesti jokaisen osakkaan omistajan kohdalta, eli jokainen joutuisi osallistumaan "talkoisiin" eurojen maksamisen muodossa. Uusavuttomuus on nykyään suuri ongelma taloyhtiöissä. Mitään ei haluta tehdä itse mutta mistään palvelusta ei myöskään haluta maksaa mitään. Se on taloyhtiön hoidon kannalta erittäin huono yhtälö. Ihmiset ovat erilaisia, osa ahkeria ja vastuullisia sekä osa laiskoja ja vastuuntunnottomia.
Voiko enää puhua talkoista vaan hyväksikäytöstä.
- ymmärrä
Yhden miehen talkoot kirjoitti:
Voiko enää puhua talkoista vaan hyväksikäytöstä.
Siis kuka käyttää ja ketä hyväksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1782638Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482397Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1031100- 64911
- 65869
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait229771Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20770Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies88749Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka276747Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22698