Muskox suomeksi

Biologia kiinnostaisi

Mikä on suomeksi "female muskox"? Tarkoitan siis sitä mainitun ja tunnetun eläinlajin naaraspuolista sukupuolta. Itse en keksi miten se sanotaan.

11

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myskihärkä

Myskihärkä

• Biologia kiinnostaisi

Kyllä minä sen "muskox" tiedän, se on myskihärkä. Mutta tarkoitan sitä naaraspuolista, siis sen myskihärän puolisoa - vai miten sen sanoisi, se mikä ei ole härkä vaan on naaraspuolinen. Mikä se on suomeksi?

• Myskihärkä
        Biologia kiinnostaisi kirjoitti:

Kyllä minä sen "muskox" tiedän, se on myskihärkä. Mutta tarkoitan sitä naaraspuolista, siis sen myskihärän puolisoa - vai miten sen sanoisi, se mikä ei ole härkä vaan on naaraspuolinen. Mikä se on suomeksi?

Herää vain kysymys, miksi sinun piti ollenkaan heittää elukan englanninkielinen nimi peliin mukaan, jos kerran tiesit mitä se on suomeksi?

• Biologia kiinnostaisi
        Myskihärkä kirjoitti:

Herää vain kysymys, miksi sinun piti ollenkaan heittää elukan englanninkielinen nimi peliin mukaan, jos kerran tiesit mitä se on suomeksi?

että en ilmaissut riittävän selkeästi että tiedän mikä muskox on suomeksi, sanoinhan tosin että "mainitun ja TUNNETUN eläinlajin". En halunnut mainita härkä-sanaa kysymyksessäni siitä syystä että se mielestäni olis johtanut ajatuksen harhaan (härkään eli siis urospuoliseen eläimeen).

Hullulta tuntuu puhua naarasmyskihärästä, emmehän kai puhu naarassonnista jos lehmää tarkoitamme?

• Myskihärkä

Tai nyt vasta ymmärrän, mitä oikeastaan yrität kysyä, vaikka ilmaiset itsesi huonosti: naaraspuolisen myskihärän nimitys, niin kuin naarasporo on vaadin?
      Luultavimmin sellaista vastaavaa nimitystä ei suomeksi ole, koska myskihärkä ei ole kotoperäinen eläin Suomessa. Se ei oikeasti ole edes mikään "härkäeläin" vaan sukua pikemminkin vuohelle. Näin ollen ehkä täytyy sanoa yksinkertaisesti vain naarasmyskihärkä, myskihärkänaaras tai naaraspuolinen myskihärkä.
      Muuten: englanniksi kuuluu kirjoittaa musk ox erikseen eikä muskox yhteen.

• meuh!

Minulle tuli ensinnä mieleen myskilehmä, mutta se kuulostaa liian loogiselta ollakseen oikea ratkaisu.

Myskikuttu?
        Rouva myskinauta?

Mitä on myski?

• Myskintuoksu
        meuh! kirjoitti:

Minulle tuli ensinnä mieleen myskilehmä, mutta se kuulostaa liian loogiselta ollakseen oikea ratkaisu.

Myskikuttu?
        Rouva myskinauta?

Mitä on myski?

Tuossa edellähän juuri todetaan, ettei myskihärkä ole oikeasti "härkäeläin" vaan vuohen sukulainen, joten nuo nautanimitykset eivät oikein mielestäni kävisi.
        Ja myskihän on tuo voimakas hajuaine, jota myskihärkä erittää tietystä rauhasestaan. Tuoksuahan käytetään monissa hajuvesissä mm. sen väitetyn "afrodisen" vaikutuksensa vuoksi.

• pohtiskelijakin
        meuh! kirjoitti:

Myskikuttu?
        Rouva myskinauta?

Mitä on myski?

Virkaa hoitavasta naisesta voidaan sanoa kai että hän on "naispuolinen virkamies".
        Mutta voidaanko vähäisehköä virkaa hoitavasta miehestä todeta että hän on "miespuolinen virkanainen"?...

• Frère Jacques
        pohtiskelijakin kirjoitti:

Virkaa hoitavasta naisesta voidaan sanoa kai että hän on "naispuolinen virkamies".
        Mutta voidaanko vähäisehköä virkaa hoitavasta miehestä todeta että hän on "miespuolinen virkanainen"?...

Tasa-arvoistuminen (engl. equality sitting?) on tuonut naiset mustakoura-haalarihommiin ja veljet hennot valkoiset hoiva-alalle.

Vahinko, ettei lapsuudestani tuttu virkanimike 'terveyssisar' ole enää käytössä. Saataisiin herkutella terveysveljillä sun muilla.

Saksalaisämminimike Amme tarkoittaa imettäjää. Sellainen hommeli taitaa olla meiltä uroilta yhä virkakiellon piirissä? Lapsenpäästäjä, 'nostoimettäjä' eli saksaksi Hebamme puolestaan on ammattinimike, jossa kuivan isällinen kuivanisällisyys ei ole suureksikaan haitaksi. Koiraskätilöistäkö pitäisi silloin suomeksi puhua?

• Rimmailija

Muskotnöt (ruots.) on suomeksi muskottipähkinä, väittävät.

Muskåtnöt voisi puolestaan olla nauta, jolla on himot siinä kuin hiirelläkin. Vaiko eikö?

Joskus olen kuullut puhuttavan miehistä, jotka ovat ”härillään”. Sanonta on tuntunut vähän hämmentävältä – eikös härkä (oxe) ole nimenomaan ex-sonni, jolta ne himot on koetettu puukottaa top tykkänään pois poikkeensa?

Maistuisikohan myskihärkä muskottipähkinällä maustettuna mitenkään? Olisikohan se lihatiskissä myskinautaa ja vasta ravintolan ruokalistalla myskihärkää, kuten raavaanliha useinkin pakkaa olemaan?

Entä graavattuna? Graavimyskiriimiraavasta vai graaviriimimyskiraavasta vai miten tuo pitäisi riimitellä? Rimmad myskoxe vai -myskoxennus vai...?

• Muskattisoturi

>Joskus olen kuullut puhuttavan miehistä, jotka ovat ”härillään”.

Minä en. Meilläpäin sanottiin lehmästä, että se oli härillään tai härissään. Silloin sitä piti käyttää härällä eli sonnilla.

>Sanonta on tuntunut vähän hämmentävältä – eikös härkä (oxe)
        >ole nimenomaan ex-sonni, ...

Ei välttämättä. Luulen jossakin päin Suomea sekaannusta aiheuttavan poronhoitokulttuurin (reindeer husbandry?) termistön, jota sekoitetaan perinteisen nautakarjatalouden käsitteisiin. Porotaloudessa härkä on kyllä kuohittu hirvas.

Lapissa Samperin savotoilla kerrotaan olleen niin paljon työväkeä, että sen muonittamiseksi oli tarpeen pitää nautakarjaakin. Kerrotaan että savotalla oli lehmien astuttamiseksi ihan oma sonnikin, jota kuljetettiin "töihin" eri navettoihin tarpeen mukaan. Talvipakkasilla sonni oli sidottu ja kellistetty rekeen, johon sitten oli vällyjen alle peitelty ja viety hevosella tehtäviään hoitamaan. Edelleen kerrotaan, että sonni oli varsin pian oppinut, että nyt tuli mieluisalle reissulle lähtö ja niinpä hän oli oppinut ihan itse ja vapaaehtoisesti heittäytymään rekeen kyytiä odottelemaan...

--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5073
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2301
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1988
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1858
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1650
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1256
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      114
      919
    8. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe