Miten mahtaisi saada esilämmitettyä varaajaan menevän veden saunankiukaalla? Ite aattelin kierukka a kiuasboilerin sisään. Onko kukaan värkännyt tämmöistä? Onko valmiita systeemejä saatavilla. Investointina edullinen tapa säästää sähköä?
lämmin käyttövesi
11
1772
Vastaukset
- laittomia
nuo viritykset ja hyöty hyvin olematon. Ja entäs kun vesi lentää ja paikat kastuu, missä se säästö silloin on.
Takka tai uuni olisi vähän toinen asia jos sitä usein lämmitetään.- lainsuojaton99
mikä laki sen kieltää?
- joka päivä
muuten tuskin kannattaa, eikä varmaan sittenkään.
- xxx...
itsekin suunnitellut samanlaista systeemiä,kun tulee saunaa lämmitettyä melko usein.Eli antais varaajalle menevän veden kiertää kiukaan,esim. piippu säiliössä olevan kierukan kautta.Tällaisia systeemeitä on tehty muuripatoihin ja ne kyllä toimivat.Puukiukaan palokaasut poistuvat taivaalle hyvinkin kuumina,eli siinä ois kyllä talteen otettavaa hukkalämpöä.
- tyräpuro
Joo, idean sainkin navetan karjakeittiön muuripadasta... Teuvakeittimellä on valmis paketti...En muuten sauno joka päivä, kun on sähkökiaus toistaiseksi. Tuskin on laittomia virityksiä, kun käyttää oikeita asennustarvikkeita ja varoventtiili väliin.
Naapuri oli hitsannut myös paineistetun boilerin kiukaan päälle haponkestävästä rosterista. Saa lämmön lattiaan ja käyttöveteen. Pakkasilla lämpiää sauna joka päivä, eikä mene sähköä. - sellasta
tyräpuro kirjoitti:
Joo, idean sainkin navetan karjakeittiön muuripadasta... Teuvakeittimellä on valmis paketti...En muuten sauno joka päivä, kun on sähkökiaus toistaiseksi. Tuskin on laittomia virityksiä, kun käyttää oikeita asennustarvikkeita ja varoventtiili väliin.
Naapuri oli hitsannut myös paineistetun boilerin kiukaan päälle haponkestävästä rosterista. Saa lämmön lattiaan ja käyttöveteen. Pakkasilla lämpiää sauna joka päivä, eikä mene sähköä.Etsi googlella savumax niin siinä on laillinen ratkaisu. Hinnasta en tiedä.
- tyytyväinen0791
ollut pari vuotta vesipadassa kierukka josta vesi jatkaa seinän taakse kattilan kierukkaan. eli hyötyä tulee jo pienestä padan lämmittämisestä ja kun lämmittää padan kuumaksi lämmin vesi ei lopu millään. muista laittaa varoventtiili kierukan kylmälle puolelle
- Tyräpuro
Kiitos keskustelusta ja vinkeistä! Toivottavasti tulee lisää!
- toivottaen
Lämmitä saunassa huuhteluvedet ja käytä huuhteluun vesikauhaa. Saat selvää säästöä joka saunomiskerralla. Kun et käytä suihkua, vettä kuluu litramääräisestikin vähemmän. Samalla voit ehkä tiputtaa varaajan termarin lämpötilaa, koska saunotessa, jos saunomassa on useampia ihmisiä, se lämpimän veden hetkellinen kulutus on normaalisti suurimmillaan.
- kuparikierukka
Kierrä hormiputken ympärille kupariputkea jossa vesi kiertää, varmasti toimii. Yksinkertaista ja edullista.
- pelkkä kierukka
Nimittäin kaunista ja käytännöllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä722104- 1291416
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321403- 1431092
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten364893Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673