Kateelliset työkaverit

Jussi Jokunen

Työkavereilla oli tapana sanoa että aivan sama millä autolla ajaa kunhan vain pääsee pisteestä a pisteeseen b .Melkoinen klisee jo sanontana..)No...ostin sitten mersun.....ja voi mahoton mikä vittuilu alkoi ja paheksunta.Olipa kiva sanoa että aivan sama millä ajaa...minä ajan tällä ajakaa te millä haluatte myöskin..)))

28

3674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateelliset...

hah, sanon minä!!!

• yks

ilmoittautui

• kuvitelma

Niin, se on aika vaikeaa suhtautua mersun ostaneeseen. Jos:
      a) sanot hänelle, että vaihdoit sitten mersuun, niin mersumies ottaa sen vittuiluna, ja väittää kateelliseksi.
      b) sanot hänelle, että ne on aika hyviä autoja nuo mersut, niin mersumies näkee siinä vittuilua, ja väittää kateelliseksi.
      c) sanot hänelle, että ne on aika arvokkaita nuo mersut, niin mersumies ottaa sen vittuiluna, ja väittää kateelliseksi.
      d) sanot hänelle, että sinulla on taitaa olla uusi auto, niin mersumies ottaa vittuiluna, kun et sano ääneen mersu, ja väittää sinua kateelliseksi.
      e) sanot hänelle, että on ilmoja pidellyt ja viikonloppuna satelikin aikalailla, niin mersumies ottaa uuden auton mainitsematta jättämisen piilovittuiluna, ja väittää että olet kateellinen.
      f) välttääksesi edellä mainittuja kiusallisia tilanteita, et sano mitään, vaan nyökkäät kohteliaasti ja poistut töihisi. Mersumies ottaa tämän erittäin suurena vittuiluna ja väittää, että olet kateellinen.
      Eli käytännössä tässä on sama tilanne, kuin jos sinulta kysyttäisiin, joko olet lopettanut eukkosi hakkaamisen? Vastasit myöntävästi tai kieltävästi, olet leimattu, ja kaikki siitä eteenpäin on selittelyn makuista. Noteerasit tai et mersun omistajan, on hänen johtotähtipäätelmänsä, että olet kateellinen, kaikki työkaverit (joilla ei mersua) ovat kateellisia, naapurit ovat kateellisia, kanssa-autoilijat (varsinkin japsiautoilla ajavat)ovat kateellisia jne. jne.

• Merrssumies

Tuon kyllä otan vittuiluna! Olet varmaan kateellinen!

• osuvasti

kirjoitettu. Tätä palstaa lukiessa ei voi tulla muuhun tulokseen. Joka ikisessä topicissa mainitaan sana: KATEELINEN.

• kyllä Mersun

kateusindeksi on aika pieni nykyisin. pappaautoja ja nykylaatu aika kehno.

• ostit

kun mersun hankit.

• Jussi Jokunen

jollain halvalla japsikinnerillä ajava..)

• Jussi-reppanaa
        Jussi Jokunen kirjoitti:

jollain halvalla japsikinnerillä ajava..)

Niin se on pikku-Jussi reppana. Kyllähän se pännii, kun töissä ei laskettukaan punaista mattoa eteesi, työkaverit eivät tehneetkään rivissä aaltoja, naapurit tuskin huomasivat että olet vaihtanut autoa, kadulla ohikulkijat eivät jääneetkään ihailevasti perääsi tuijottamaan, ja täälläkään et suurempaa hurmosta saa, korkeistaan hieman huvittuneita ja lievästi ivallisia vastineita huomion kerjäykseesi. Kun kyseessä on vain mersu, yksi auto muitten joukossa, eikä nykyisin mikään yksi ylitse muiden - onhan saatavilla runsaasti eri merkkisiä autoja, joilla on malleja samoissa luokissa niin tasoltaan ja hinnaltaan kuin mersukin. Ja lisäksi on saatavilla huomattavasti suuremman statusarvon tai laatuimagon omaavia. Suuri osa mersuista kun alkaa olla sitä kansanauto-luokkaa. Voit Jussi hyvä toki yrittää kohottaa omanarvon tuntoasi ja ylentää mieltäsi haukkumalla japanilaisia autoja (joissa niissäkin on nykyisin yhtä hyviä ja parempiakin "laatuautoja" kuin mersu). Valitettavasti se saa sinut näyttämään entistä enemmän pikkupojalta, joka ei saanutkaan sitä kaipaamaansa huomiota. Mutta kaikesta huolimatta, on se sinun mersusi oikein hyvä auto, vaikka muut eivät sinua sen takia palvokkaan. Hyvää loppuvuotta ja joulua, toivottavasti joulupukki tuo sinullekin paljon hyvää mieltä ja vie harmituksesi mennessään...

• Jussi Jokunen
        Jussi-reppanaa kirjoitti:

Niin se on pikku-Jussi reppana. Kyllähän se pännii, kun töissä ei laskettukaan punaista mattoa eteesi, työkaverit eivät tehneetkään rivissä aaltoja, naapurit tuskin huomasivat että olet vaihtanut autoa, kadulla ohikulkijat eivät jääneetkään ihailevasti perääsi tuijottamaan, ja täälläkään et suurempaa hurmosta saa, korkeistaan hieman huvittuneita ja lievästi ivallisia vastineita huomion kerjäykseesi. Kun kyseessä on vain mersu, yksi auto muitten joukossa, eikä nykyisin mikään yksi ylitse muiden - onhan saatavilla runsaasti eri merkkisiä autoja, joilla on malleja samoissa luokissa niin tasoltaan ja hinnaltaan kuin mersukin. Ja lisäksi on saatavilla huomattavasti suuremman statusarvon tai laatuimagon omaavia. Suuri osa mersuista kun alkaa olla sitä kansanauto-luokkaa. Voit Jussi hyvä toki yrittää kohottaa omanarvon tuntoasi ja ylentää mieltäsi haukkumalla japanilaisia autoja (joissa niissäkin on nykyisin yhtä hyviä ja parempiakin "laatuautoja" kuin mersu). Valitettavasti se saa sinut näyttämään entistä enemmän pikkupojalta, joka ei saanutkaan sitä kaipaamaansa huomiota. Mutta kaikesta huolimatta, on se sinun mersusi oikein hyvä auto, vaikka muut eivät sinua sen takia palvokkaan. Hyvää loppuvuotta ja joulua, toivottavasti joulupukki tuo sinullekin paljon hyvää mieltä ja vie harmituksesi mennessään...

Miten asiat todellakin ovat.Toinen kaveri ostaa jonkun muun merkkisen UUDEN auton...kukaan ei sano sanaakaan.En ole saanut traumoja moisesta asiasta.Nauran vaan noille kommenteillenne.Eikös tämä ole keskustelupalsta heh heh.

• saatavilla
        Jussi Jokunen kirjoitti:

Miten asiat todellakin ovat.Toinen kaveri ostaa jonkun muun merkkisen UUDEN auton...kukaan ei sano sanaakaan.En ole saanut traumoja moisesta asiasta.Nauran vaan noille kommenteillenne.Eikös tämä ole keskustelupalsta heh heh.

Oletko harkinnut terapiaan menoa saadaksesi ongelmaasi apua? Nykyisin on saatavana aika hyvää apua monenlaisiin päänupin vaivoihin. Se ei suinkaan tarkoita, että sinun pitäisi alkaa lääkkeitä käyttämään, vaan pätevä mielenterveysalan asiantuntja voi purkaa patoutuneet tunteesi ja traumasi ihan keskustelun kautta. Kannattaa ehdottomasti, muuten sorrut pian sille tielle, jolle moni on eksynyt ja harva palannut. Alat ryyppäämään ensin viikonloppuisin, sitten pikkuhiljaa viikolla, paineet kasvaa ja työpaikalla alkaa tulla ongelmia. Perhe-elämäkään ei toimi enää, akka lähtee ja vie muksut mennessään, tulee potkut, lisää ryyppäämistä, kännissä rattiin ja käry käy (toivottavasti ennen kuin ajat nätin mersun kaksinkerroin koivun ympärille), lusimaan, lisää ryyppäämistä, huumeitakin, auto ja mökki ulosottomiehelle... Ja kaikki vain siksi, että et saanutkaan kaipaamaasi huomiota vaihdettuasi autoa. Ja oikein mersuun... Hae hyvä mies apua ennen kuin se on liian myöhäistä.

• leguri
        saatavilla kirjoitti:

Oletko harkinnut terapiaan menoa saadaksesi ongelmaasi apua? Nykyisin on saatavana aika hyvää apua monenlaisiin päänupin vaivoihin. Se ei suinkaan tarkoita, että sinun pitäisi alkaa lääkkeitä käyttämään, vaan pätevä mielenterveysalan asiantuntja voi purkaa patoutuneet tunteesi ja traumasi ihan keskustelun kautta. Kannattaa ehdottomasti, muuten sorrut pian sille tielle, jolle moni on eksynyt ja harva palannut. Alat ryyppäämään ensin viikonloppuisin, sitten pikkuhiljaa viikolla, paineet kasvaa ja työpaikalla alkaa tulla ongelmia. Perhe-elämäkään ei toimi enää, akka lähtee ja vie muksut mennessään, tulee potkut, lisää ryyppäämistä, kännissä rattiin ja käry käy (toivottavasti ennen kuin ajat nätin mersun kaksinkerroin koivun ympärille), lusimaan, lisää ryyppäämistä, huumeitakin, auto ja mökki ulosottomiehelle... Ja kaikki vain siksi, että et saanutkaan kaipaamaasi huomiota vaihdettuasi autoa. Ja oikein mersuun... Hae hyvä mies apua ennen kuin se on liian myöhäistä.

voisin antaa sulle ajan vastaanotolleni kun sulla näyttää jäävän toi levy päälle. älä takerru toisten asioihin tollai olisi neuvo nro 1. toinen neuvo, osta vaikka oma mese niin se helpottaa vähän tohon käyttäytymiseen. komanneen neuvon voin antaa sitten myöhemmin seuraavalla kerralla.

• Jussi Jokunen
        saatavilla kirjoitti:

Voi voi....eihän minulla ole mitään traumoja eikä ongelmaa siitä että satuu olemaan mese auto.Teillehän siitä näyttää ongelma tulevan.Tämänkin hemmon piti puolenyön jälkeen ruveta kirjoittelemaan paheksuvia lauseita.Eikö tullut uni silmään kun mietit näitä juttuja ? Lohdutukseksi voin sanoa...yks hyvä puoli siinä on että mulla on mese....sillä ei tartte Sinun ajaa...sen nautinnon suon itselleni..)))Jotta ei mene ihan mahdottomaksi kateellisten panetteluksi lopetan kommentoimisen tähän. Kiitos asiallisista kommenteista. (naurua)

• Jussi-kulta
        Jussi Jokunen kirjoitti:

Voi voi....eihän minulla ole mitään traumoja eikä ongelmaa siitä että satuu olemaan mese auto.Teillehän siitä näyttää ongelma tulevan.Tämänkin hemmon piti puolenyön jälkeen ruveta kirjoittelemaan paheksuvia lauseita.Eikö tullut uni silmään kun mietit näitä juttuja ? Lohdutukseksi voin sanoa...yks hyvä puoli siinä on että mulla on mese....sillä ei tartte Sinun ajaa...sen nautinnon suon itselleni..)))Jotta ei mene ihan mahdottomaksi kateellisten panetteluksi lopetan kommentoimisen tähän. Kiitos asiallisista kommenteista. (naurua)

Voi rakas Jussi, huomaatkos, että olet pikkuhiljaa ongelmiesi takia jo sekoamassa? Vastaat viestiin, jonka väität olevan kirjoitettu puolen yön jälkeen, mutta kun kello 22.23 ei ole puolen yön jälkeen, vaan reilusti ennen... Mutta kun et ole saanut viime aikoina kerran nukutuksikaan, niin alkaahan ne silmätkin hieman harittamaan.
        Tosin hyvääkin on kirjotuksestasi havaittavissa, olet keksinyt keinon päästä pahimman yli. Jatkat vaan tuon taikalauseen toistelemista (mulla on mese...mulla on mese..), niin vaikka muut eivät sitä mersua suurena ihmeenä noteeraakkaan, niin saat oman mielesi ylennettyä. Tietysti sinun täytyy muistaa, että et kuitenkaan julkisella paikalla hoe tuota suureen ääneen, samoin jos töissä tulee valtava halu julistaa sitä, niin sulkeudu esim. toilettiin hokemaan mantraasi. Muuten voi valkotakkiset ystävälliset henkilöt tulla noutamaan sinut viihtyisään, pieneen pehmustettuun huoneeseen, jossa on ovi lukossa. Sillä edelleenkin, Jussi hyvä, suuresta uskostasi huolimatta se mersu on kuitenkin vaan tavallinen auto, ei sen ihmempää.... Voit toki lohduttautua sillä, että et ole ainut uskomuksiensa valtaama, uskovat jotkut joulupukkiinkin.

• hemmoleguri
        leguri kirjoitti:

voisin antaa sulle ajan vastaanotolleni kun sulla näyttää jäävän toi levy päälle. älä takerru toisten asioihin tollai olisi neuvo nro 1. toinen neuvo, osta vaikka oma mese niin se helpottaa vähän tohon käyttäytymiseen. komanneen neuvon voin antaa sitten myöhemmin seuraavalla kerralla.

Voi rakas pieni ystäväni, kun näille palstoille, joita keskustelupalstoiksi kutsutaan, joku kirjoittaa ongelmistaan, niin usein niihin myös vastataan. Se ikäänkuin kuuluu näitten palstojen luonteeseen.
        Onko sinua muuten jo kauankin vaivannut tuo samantyylinen päähänpinttymä, että "mese" on kaiken autuuden perusta? Tosin sinun kohdallasi on hyvä, että olet itse havainnut mesen ostamisen vaikuttaneen käyttäytymiseesi ja helpottaneen sitä. Mutta esim. tällä yhteisellä ystävällämme, Jussilla, se ei ollutkaan tuonut helpotusta, vaan raastavan piinan. Hänellä kun oli suuri pätemisen ja huomion saamisen tarve, mutta ympäröivä yhteiskunta ja sen jäsenet eivät huomanneetkaan hänen tarpeitaan. Nyt hänellä on suuria ongelmia päästä yli tästä koettelemuksesta, ja kaipaa todellakin ammattiautajan apua. Emmehän tahdo hänen elämänsä suistuvan raiteilta, joten kannustakaamme veljellisesti häntä pahimman yli!
        PS. Onko levysepilläkin nykyisin oikein vastaanotot, ennen niitä kutsuttiin verstaiksi? Ja kiitos uudesta tittelin väännöksestä, kun kutsuit minua leikkisästi "hemmoleguriksi", on vaihtelua siihen viralliseen titteliin tuo väännös. Hei vaan sinullekin!

• mitä se on
        Jussi Jokunen kirjoitti:

Voi pyhä jyssäys. Tässä taas voi jo olkapäällä päätellä se mersumiesten ja tämän jokusen väittämän mersukateuden oikean luonteen. Kyllä kai kuka tahansa tulee kateelliseksi, joka tarkoittaa kylläkin läpeensä kyllästyneeksi, kun äijä ei selvästikkään osaa muuta kuin joka väliin tunkea tuota mulla on mese juttuansa. Kun aamu alkaa sillä kun äijä tulee töihin ja alottaa, huomenta mulla on mersu, ja pois lähtiessä huomiseen, mulla on mersu. Ja päivä siinä välissä on tuota mulla on mersu jauhantaa. Se nyt on sama mikä merkki äijällä olis, audi bemari sitikka tai nissani, jos joka väliin tulee se mulla on bemari audi mikä tahansa, niin kyllä olis kaikki kateellisia, siis lopeensa kyllästyneitä. Mut siinä äijä on oikeessa, kun sanoo ettei hänellä ole ongelmaa siitä että sattuu olemaan mese auto, vaan muille siitä näyttää ongelma tulevan. Niinkuin siellä työpaikalla siitä on tullut ongelma, kun kaikki on läpeensä kyllästyneet tuohon jatkuvaan meseruikutukseen. Ja sitten pitää tulla tänne hakemaan lajitovereilta sympatioita.
        Kateellinen siis mersumiehen sanastossa tarkottaa samaa samaa kuin että lähipiirissä kaikki on kyllästyneet kuulemaan mersumiehen laulantaa tuosta suuresta ihmeestä mersusta, aamustailtaan päivästä toiseen.

• ole koska

sun mese on veholla paskana. kuten aiemmin kirjoitit. No jos se ei käynnisty niin voithan istuskella siellä ja pöristä suullasi. siitä ne vasta naapurit kateellisia onkin.

• loppuunvetona

on todettava, että vain mersu saa tuollaisia tunteenpurkauksia aikaan. Millaisia nuo purkaukset ovat, voi jokainen täyspäinen itse todeta.

Lukeekaas nyt toi Jussi Jokusen aloitus. Mitä ihmeellistä siinä oli? Pelkkää faktaa?

Mutta sitten "iskivät" nämä toiset täyspäiset?

Kirjoitti: ihan sama millä ajat?????

PS. Saksassakin voi duunari ajella mersulla, kunhan siinä perälaudassa vain on pienemmät numerot kuin pomon mersussa!

• tottakin

Totta, Jussin aloitus on ihan normaalia, mersukuskille. Kun lukee nuo Jussinkin viestit läpi, niin koko ajanhan sieltä tulee tulee korostetusti esille se (ihan Jussin omia sanoja lainaten) mulla on mese. Palstoja seurattuna vain mersukuskeilla on tuo ylitsepääsemättömän voimakas tarve tuoda se joka käänteessä esille, millä he ajavat.
        Totta, muilla vielä laadukkaammilla autoillakaan ajavilla (niitä on paljon, vaikka se tuntuu olevan mersukuskille täysin mahdoton ajatus) ei ole tarvetta hokea joka käänteessä tuota mulla on muuten se ja se-auto litaniaa. Heille se onkin ihan sama millä ajaa, itse ja muut. Mutta Jussin ja kumppaneitten pitää kirjoitella täällä, kun muut ei tajua, hänellä on oikein mese.
        Totta, vain mersu saa tuollaisia tunteenpurkauksia aikaiseksi. Muut täysipäiset vain ajavat autoillaan, paremmilla tai huonommilla kuin mersu, mutta mersukuskin pitää päästellä niitä tunteenpurkauksia mulla on mersu, ja sitten tulla palstoille valittamaan miten muut ovat kateellisia, kun eivät jaksa enää kuunnella niitä purkauksia - kun kyseessä on kuitenkin vain auto autojen joukossa.
        PS. Totta, Saksassakin duunari voi ajella mersulla, eikä sen tarvitse joka käänteessä ilmoittaa, että mulla on muuten mersu.

• seuranneena?
        tottakin kirjoitti:

Totta, Jussin aloitus on ihan normaalia, mersukuskille. Kun lukee nuo Jussinkin viestit läpi, niin koko ajanhan sieltä tulee tulee korostetusti esille se (ihan Jussin omia sanoja lainaten) mulla on mese. Palstoja seurattuna vain mersukuskeilla on tuo ylitsepääsemättömän voimakas tarve tuoda se joka käänteessä esille, millä he ajavat.
        Totta, muilla vielä laadukkaammilla autoillakaan ajavilla (niitä on paljon, vaikka se tuntuu olevan mersukuskille täysin mahdoton ajatus) ei ole tarvetta hokea joka käänteessä tuota mulla on muuten se ja se-auto litaniaa. Heille se onkin ihan sama millä ajaa, itse ja muut. Mutta Jussin ja kumppaneitten pitää kirjoitella täällä, kun muut ei tajua, hänellä on oikein mese.
        Totta, vain mersu saa tuollaisia tunteenpurkauksia aikaiseksi. Muut täysipäiset vain ajavat autoillaan, paremmilla tai huonommilla kuin mersu, mutta mersukuskin pitää päästellä niitä tunteenpurkauksia mulla on mersu, ja sitten tulla palstoille valittamaan miten muut ovat kateellisia, kun eivät jaksa enää kuunnella niitä purkauksia - kun kyseessä on kuitenkin vain auto autojen joukossa.
        PS. Totta, Saksassakin duunari voi ajella mersulla, eikä sen tarvitse joka käänteessä ilmoittaa, että mulla on muuten mersu.

Mikähän Sinun motiivisi on?

Joo, Saksassakin duunari kyllä ajelee mersulla, mutta et tainnut ymmärtää sitä mitä kirjoittaja yritti viestittää?

• joooo...
        seuranneena? kirjoitti:

Mikähän Sinun motiivisi on?

Joo, Saksassakin duunari kyllä ajelee mersulla, mutta et tainnut ymmärtää sitä mitä kirjoittaja yritti viestittää?

Tuota...vaikuttaa tosiaan siltä, että sinulla on jäänyt aika paljon ymmärtämättä selvällä suomen kielellä sanottua...

• Jussi 2

olet päässyt nakkaamaan aika hyvin löylyy lisää (aivan sama millä ajaa kunhan eteenpäin pääsee)jes!!!100 pistettä jussille

• Anonyymi

Kyllä minua hieman ahdistaa kun joku ajaa hymyssä suin uudella S-mersulla tai 7-sarjan bemarilla vastaan. Tulkitsen sen kateuden tunteeksi itsessäni. Köyhyys ahdistaa.

• Anonyymi

2006 vuoden ketjuun rykäisit vastineesi, kateutta jos mitä ja kunnioitan rehellisyyttäsi.
        Et siis aja Toyotalla, siitäkin voi sinua onnitella.

• Anonyymi

Kateus on ansaittua.

• Anonyymi

Huh, joo, melkoista ahdistusta tuntuu mersun hankinta aiheuttavan kanssaihmisissä. Mutta kai se on vaan kestettävä. Ei kai sitä muiden mieliksikään tarvitse autovalintojansa tehdä. Joku valittaa tuosta mersun omistajaksi tunnustautumisesta, mutta eiköhän sekin liene ihan kohtuu normaalia, kun täällä mersupalstalla kuitenkin ollaan.

• Anonyymi

Näköjään oli vielä vuonna 2006 tunteet hyvinkin pinnassa. Mersun suhteen :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näköjään oli vielä vuonna 2006 tunteet hyvinkin pinnassa. Mersun suhteen :)

Nyt se niin suosittu ja yleinen merkki Suomessakin, että ei taida olla tarvetta enää tuollaisille purkauksille.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe