Asevelvollisuus

MaraK.

>Nykyisen lain mukaan Jehovan todistajat saavat vapautuksen asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana. Käytännössä vapautus onnistuu hakemalla aina kutsunnoissa lykkäystä 28-vuotiaaksi asti ja toimimalla aktiivisesti Jehovan todistajien yhdyskunnassa.


Onko tuo 28v raja on määritelty jossain laissa? Saisiko jostain tarkkaa tietoa?

8

2677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päättyy

      Asevelvollisuus päättyy 28-vuotiaana. Jos siihen asti saat anotuksi lykkäystä hyvästä syystä, saat vapautuksen ( jehovantodistajuus, joka on höpöperuste).

      • luuuuuseri

        Eikä sitten mitään kertausharjoituksiakaan?

        Ei enää koskaan tarvitse olla armeijan kanssa tekemisissä?


      • jee
        luuuuuseri kirjoitti:

        Eikä sitten mitään kertausharjoituksiakaan?

        Ei enää koskaan tarvitse olla armeijan kanssa tekemisissä?

        itse olen tuota aihetta tutkinut enemmänkin ja syy vapautukseen perustuu omaan vakaumukseen ja muihin tekijöihin.
        28 kun on täyttänyt ei tarvitse käydä kutsunnoissa enään ja on vapaa.
        En tiedä tuosta tarviiko ikinä olla armeijan kanssa tekemisissä, ehkä sodan alkaessa tai yms. tutkimalla tuota lakipykälää saa tietoa.

        toinen keskustelu
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000014&posting=22000000021787160


    • reservin pioneeri

      Jehovan todistajat

      Jehovan todistajat -nimiseen uskontokuntaan kuuluvalle asevelvolliselle myönnetään hakemuksesta 3 vuotta lykkäystä, mikäli hän osoittaa alle 2 kuukautta vanhalla seurakunnan todistuksella olevansa aktiivinen, kastettu seurakunnan jäsen ja ilmoittaa, että uskonnolliseen vakaumukseen perustuvat vakavat omantunnonsyyt estävät häntä suorittamasta varusmies- tai siviilipalvelusta. Lykkäystä uudelleen haettaessa on toimitettava uusi todistus seurakuntaan kuulumisesta.

      Lykkäystä voidaan myöntää enintään sen vuoden loppuun, jona asevelvollinen täyttää 28 vuotta. Mikäli lykkäys on jatkunut keskeytyksettä ja lykkäyksen edellytykset ovat tämän jälkeenkin edelleen olemassa, vapautetaan Jehovan todistajat -nimiseen uskontokuntaan kuuluva asevelvollinen asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana eri hakemuksesta.

      Lykkäys

      Lykkäystä voidaan hakemuksesta myöntää asevelvolliselle, jolle se katsotaan erittäin tarpeelliseksi
      – ammattiin valmistumista tai opiskelua varten,
      – taloudellisten olojen järjestämistä varten,
      – näihin verrattavista muista erityisistä henkilökohtaisista syistä.
      Lykkäyshakemus jätetään kirjallisena kutsuntatilaisuudessa tai kutsuntojen jälkeen sotilasläänin esikunnalle. Hakemus on perusteltava ja liitettävä mukaan todiste lykkäyksen tarpeellisuudesta, kuten oppilaitoksen antama selvitys opiskelun vaatimasta ajasta yms. Lykkäystä myönnetään tarpeesta riippuen kerrallaan 1–3 vuotta, mutta ei kuitenkaan pidemmälle kuin sen vuoden loppuun, jona asianomainen täyttää 28 vuotta.

      Lähde: http://www.mil.fi

      Varusmiespalveluksen suorittamisesta ei siis automaattisesti vapaudu, vaikka täyttää 28 vuotta. Mikäli ei ole terveydellistä yms. hyvää syytä, niin palvelukseen on astuttava. Riittävän hyvän syyn päättävät korkeat upseerit. ;)

      • vapautuu

        >Varusmiespalveluksen suorittamisesta ei siis automaattisesti vapaudu, vaikka täyttää 28 vuotta.

        Tuttavaperheeni muutti yhdysvalloista suomeen, ja heillä oli kaksi pokkaa. Asuttuaan 8 vuotta suotta suomessa saivat suomen kansalaisuuden, silloin toinen pojista oli 26v ja toinen 31v. Toinen sai kutsun armeijaan mutta toinen ei.

        Joten joku raja on, mutta onko se juuri tuo 28v, vai koskeeko se vain Jehovan todistajia, sitä en tiedä.


      • reservin pioneeri
        vapautuu kirjoitti:

        >Varusmiespalveluksen suorittamisesta ei siis automaattisesti vapaudu, vaikka täyttää 28 vuotta.

        Tuttavaperheeni muutti yhdysvalloista suomeen, ja heillä oli kaksi pokkaa. Asuttuaan 8 vuotta suotta suomessa saivat suomen kansalaisuuden, silloin toinen pojista oli 26v ja toinen 31v. Toinen sai kutsun armeijaan mutta toinen ei.

        Joten joku raja on, mutta onko se juuri tuo 28v, vai koskeeko se vain Jehovan todistajia, sitä en tiedä.

        Ainakaan lykkäystä ei myönnetä enempää kuin sen vuoden loppuun jona asianomainen täyttää 28 vuotta. Lykkäyksen loppuminen ei tarkota sitä että automaattisesti saa vapautuksen asevelvollisuudesta. Ei voi olla niin, että ensin haetaan lykkyä niin kauan kuin voi ja sitten vapaudutaan kokonaan, kun lykkyä ei enää lain mukaan saa. Tarkempia tietoja voit kysellä paikkakuntasi sotilasläänin esikunnasta.

        Suomen kansalaiseksi otetun ulkomaan kansalaisen, joka on entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisen rauhanaikaisen palvelusvelvollisuutensa tai osan siitä (vähintään 6 kk), Pääesikunta voi hakemuksesta vapauttaa varusmiespalveluksesta rauhan aikana.

        Vapautus terveydellisestä syystä
        Asevelvollinen voidaan vapauttaa palveluksesta terveydellisistä (joko fyysisistä tai psyykkisistä) syistä joko pysyvästi tai rauhan ajaksi. Ajoittain tätä vapautusta haetaan ilman selvää lääketieteellistä perustetta; julkisuudessa on esitetty väitteitä, joiden mukaan vapautuksia myönnetään kaikille sitä tarpeeksi ponnekkaasti hakeville ja sellaisille, joiden ammatti tai elämäntilanne ei salli asepalveluksen suorittamista.

        Palveluksesta vapautetaan lääkärin diagnoosin perusteella. Tarvittaessa asevelvollinen voidaan määrätä lisätutkimuksiin, minkä jälkeen kutsuntalautakunta vahvistaa palveluskelpoisuusluokan. Tautiluokitus tulee puolustusvoimien tietoon ja se merkitään myös kutsuntatodistukseen. Jos asevelvollisen terveydellinen ongelma on ohimenevä, palveluskelpoisuusluokaksi määrätään E, joka tarkastetaan erikseen määrätyn ajan kuluttua. Mikäli ongelma ei parane 25. ikävuoteen mennessä, asevelvollinen siirretään luokkaan C. Asevelvollinen voidaan määrätä myös palveluskelpoisuusluokkiin C tai D jo kutsunnoissa, mikäli ongelma on luonteeltaan pysyvä. Luokkaan C sijoitetaan asevelvolliset, joiden terveydellinen ongelma on siinä määrin lievä, että kriisiaikana heidän palveluskelpoisuutensa uudelleenmäärittely saattaisi tulla kysymykseen. Luokkaan D sijoitettujen asevelvollisten kutsumista ei harkita missään tilanteessa.

        Palvelustaan suorittava varusmies, jonka terveydentila on heikentynyt, vapautetaan samalla tavoin palveluksesta, mutta päätöksen tekee kutsuntalautakunnan sijasta lääkärintarkastuslautakunta.


      • mutta...
        reservin pioneeri kirjoitti:

        Ainakaan lykkäystä ei myönnetä enempää kuin sen vuoden loppuun jona asianomainen täyttää 28 vuotta. Lykkäyksen loppuminen ei tarkota sitä että automaattisesti saa vapautuksen asevelvollisuudesta. Ei voi olla niin, että ensin haetaan lykkyä niin kauan kuin voi ja sitten vapaudutaan kokonaan, kun lykkyä ei enää lain mukaan saa. Tarkempia tietoja voit kysellä paikkakuntasi sotilasläänin esikunnasta.

        Suomen kansalaiseksi otetun ulkomaan kansalaisen, joka on entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisen rauhanaikaisen palvelusvelvollisuutensa tai osan siitä (vähintään 6 kk), Pääesikunta voi hakemuksesta vapauttaa varusmiespalveluksesta rauhan aikana.

        Vapautus terveydellisestä syystä
        Asevelvollinen voidaan vapauttaa palveluksesta terveydellisistä (joko fyysisistä tai psyykkisistä) syistä joko pysyvästi tai rauhan ajaksi. Ajoittain tätä vapautusta haetaan ilman selvää lääketieteellistä perustetta; julkisuudessa on esitetty väitteitä, joiden mukaan vapautuksia myönnetään kaikille sitä tarpeeksi ponnekkaasti hakeville ja sellaisille, joiden ammatti tai elämäntilanne ei salli asepalveluksen suorittamista.

        Palveluksesta vapautetaan lääkärin diagnoosin perusteella. Tarvittaessa asevelvollinen voidaan määrätä lisätutkimuksiin, minkä jälkeen kutsuntalautakunta vahvistaa palveluskelpoisuusluokan. Tautiluokitus tulee puolustusvoimien tietoon ja se merkitään myös kutsuntatodistukseen. Jos asevelvollisen terveydellinen ongelma on ohimenevä, palveluskelpoisuusluokaksi määrätään E, joka tarkastetaan erikseen määrätyn ajan kuluttua. Mikäli ongelma ei parane 25. ikävuoteen mennessä, asevelvollinen siirretään luokkaan C. Asevelvollinen voidaan määrätä myös palveluskelpoisuusluokkiin C tai D jo kutsunnoissa, mikäli ongelma on luonteeltaan pysyvä. Luokkaan C sijoitetaan asevelvolliset, joiden terveydellinen ongelma on siinä määrin lievä, että kriisiaikana heidän palveluskelpoisuutensa uudelleenmäärittely saattaisi tulla kysymykseen. Luokkaan D sijoitettujen asevelvollisten kutsumista ei harkita missään tilanteessa.

        Palvelustaan suorittava varusmies, jonka terveydentila on heikentynyt, vapautetaan samalla tavoin palveluksesta, mutta päätöksen tekee kutsuntalautakunnan sijasta lääkärintarkastuslautakunta.

        Miten lykkäyksestä suoraan vapautukseen sitä en tiedä, mutta...

        >Suomen kansalaiseksi otetun ulkomaan kansalaisen, joka on entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisen rauhanaikaisen palvelusvelvollisuutensa tai osan siitä (vähintään 6 kk), Pääesikunta voi hakemuksesta vapauttaa varusmiespalveluksesta rauhan aikana.

        Vaikkei olisikaan entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisuutta niin ei saa kutsua suomessakaan, jos on tarpeeksi vanha, esim yli 30v.

        Johtuu kai siitä, että kutsun voivat saada vain 18-28 ??

        http://www.mil.fi/reservilainen/asevelvollisuus/asevelvollisuus.dsp


      • reservin pioneeri
        mutta... kirjoitti:

        Miten lykkäyksestä suoraan vapautukseen sitä en tiedä, mutta...

        >Suomen kansalaiseksi otetun ulkomaan kansalaisen, joka on entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisen rauhanaikaisen palvelusvelvollisuutensa tai osan siitä (vähintään 6 kk), Pääesikunta voi hakemuksesta vapauttaa varusmiespalveluksesta rauhan aikana.

        Vaikkei olisikaan entisessä kotimaassa suorittanut asevelvollisuutta niin ei saa kutsua suomessakaan, jos on tarpeeksi vanha, esim yli 30v.

        Johtuu kai siitä, että kutsun voivat saada vain 18-28 ??

        http://www.mil.fi/reservilainen/asevelvollisuus/asevelvollisuus.dsp

        Varusmiespalvelu suoritetaan yleensä kutsuntaa seuraavien kahden vuoden aikana 19 -20 -vuotiaana. Velvollisuus suorittaa varusmiespalvelusta päättyy sen vuoden lopussa kun asevelvollinen täyttää 30 vuotta.

        Lykkäys loppuu sinä vuonna kun asevelvollinen täyttää 28 vuotta. Yli 30-vuotiaat ovat vapautettu asevelvollisuudesta. Viimeinen pakko astua armeijan harmaisiin asevelvollisena on 29-vuotiaan. Jos 29-vuotiaana saa pysyvän vapautuksen, niin sitten ei tarvitse inttiä suorittaa rauhan aikana tai milloinkaan. Riippuu siis vapautuksen vakavuudesta. Jos ei ole mitään erillistä syytä, niin inttiin vaan. Automaattisesti vapautuksia ei anneta. Ei voi olla porsaanreikää, jota voisi käyttää ilman kontrollia hyväkseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      38
      1850
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      828
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      78
      807
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      760
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      671
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      661
    7. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      599
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      590
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      144
      495
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      59
      492
    Aihe