Näyttää että tällä palstalla vierailee ainakin kaksi henkilöä jotka ymmärtävät kansantalouden tehtävien päälle. Laskut sujuvat hyvin ihan lukiopohjallakin.
Käsitteet joskus sekoittavat, johon liittyy kysymykseni. Mitä tarkoittaa kun kysynnän hintajousto on vakio?
Minusta se ei ole sama asia kuin yksikköjoustava. "Yhden prosentin muutos hinnassa muuttaa kysyntää saman verran." http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousto
Kansantalous: Mitä tarkoittaa Vakio
3
1221
Vastaukset
- tarkoittaa
Jos kysyntä on yksikköjoustavaa, yhden prosentin muutos hinnassa muuttaa kysyntää yhden prosentin. Tällainen kysyntäfunkio on q(p)=1/p.
Kysynnän hintajousto on silloin (q'(p)/q(p))*p = ((-1/p^2)/(1/p))*p = -1
Kysynnän hintajousto on siis vakio (sama kaikilla p:n arvoilla) ja tämä vakio on nyt -1 (eli on yksikköjoustava).
Jos kysyntäfunktio olisi vaikkapa q(p)=1/p^2, olisi kysynnän hintajousto tällöin ((-2/p^3)/(1/p^2))*p = -2 (vakio, mutta ei yksikköjoustava)- danke
Siis vakio tarkoittaa että on (sama kaikilla p:n arvoilla)
Siis idea on:
- derivoidaan kysyntä-funktio
- jaetaan derivoitu alkuperäisellä funktiolla
- kerrotaan koko systeemi p:llä
- testataan että toimii
Mistä sä keksit tuon kaavan - kansantalouden kirjassa tai muualtakaan en ole tuota löytänyt?
ts. jos kysyntäfunktio on muotoa q = p^2 pm^2 y
y = tulot
p = hinta
pm = muiden kamojen hinta
(q'(p)/q(p))* p =
(2p/p^2) * p =
Vakiolta näyttää kaikilla p:n arvoilla - priscilla*
danke kirjoitti:
Siis vakio tarkoittaa että on (sama kaikilla p:n arvoilla)
Siis idea on:
- derivoidaan kysyntä-funktio
- jaetaan derivoitu alkuperäisellä funktiolla
- kerrotaan koko systeemi p:llä
- testataan että toimii
Mistä sä keksit tuon kaavan - kansantalouden kirjassa tai muualtakaan en ole tuota löytänyt?
ts. jos kysyntäfunktio on muotoa q = p^2 pm^2 y
y = tulot
p = hinta
pm = muiden kamojen hinta
(q'(p)/q(p))* p =
(2p/p^2) * p =
Vakiolta näyttää kaikilla p:n arvoillaTarkennus:
- ei derivoida koko funktiota vaan otetaan osittaisderivaatta esim. hintajoustoa laskettaessa kyseisen muuttujan oman hinnan suhteen. Jos lasketaan esim. ristijoustoa niin osittaisderivaatta kysyntäfunktiosta toisen muuttujan hinnan suhteen.
- ihmettelin lisäksi tuota, että danken esimerkissä ei ole jaettu koko funktiolla? Vaikka ohje oli jakaa KOKO funktiolla. Jakaja olisi tällöin p^2pm^2y (kertolasku siis.) Mielestäni sen pitäisi olla näin, korjatkaa jos olen väärässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242422- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197