Koko kuljetusala on kriisissä. Työvoimaa ei tahdo saada eikä ihme. Luin juuri artikkelin jossa tarinoitiin digipiirturista. Siinä mainittiin että jos tauko jää 1 sekunti lyhyeksi niin se ei ole tauko! Järjetöntä! Tauot aiotaan pidentään 11h pitkiksi ym. Onko tässä alassa mitään järkeä? Liksatkin ovat alakantissa. Kyllä on kova tuntipalkka kun jakaa liksan ja kopissaolon keskenään. Aiotko jatkaa?
Dikipiirturit tulevat
16
3959
Vastaukset
- kuskit
Tämän alan pielessä olemiseen on osittain syyllisiä kuskit itse. Joten voi olla sinullakin peiliin katsomisen paikka. Ja olisiko työvoimasta pula, jos palkat maksettaisiin oikein.
- peiliin
hyvillä mielin! Koskaan en ole huonommalla palkalla työtä tehnyt mitä TES edellyttää päin vastoin. Pitäisikö sen tähden peiliin tuijottaa että ei sekuntisäädökset liiemmilti kiinosta? Yhtään onnettomuutta ei tule sen tähden että tauko jää sekuntia liian lyhyeksi! Läpeensä mätä koko ala.
- tehä
peiliin kirjoitti:
hyvillä mielin! Koskaan en ole huonommalla palkalla työtä tehnyt mitä TES edellyttää päin vastoin. Pitäisikö sen tähden peiliin tuijottaa että ei sekuntisäädökset liiemmilti kiinosta? Yhtään onnettomuutta ei tule sen tähden että tauko jää sekuntia liian lyhyeksi! Läpeensä mätä koko ala.
Ny saa tehäå mitä haluaa ei pysty kontroloimaan digipiirturia ollenkaan
- kuskit
peiliin kirjoitti:
Minä lopetin autonkuljettajan työt, kun kyllästyin palkka-asioiden setvimiseen. Viimeinen niitti oli, kun kaikkien hyväksi väittämä työnantaja huijasi palkoissa. Huijaa edelleen, vaikka työntekijät muuta väittävätkin. Minulle riitti.
- Rattimies
Nyt kun toivottavasti kymmenen vuoden siirtymäajan aikana päästään siihen digipiirturin myötä, että kaikki läpitunti- ja kilometripellet ei pääse tekemään järjettömiä päiviä, saadaan palkatkin kuljettajapulan kautta nousemaan järjelliselle tasolle. Nythän ylipitkää päivät tekevät syövät kaikkien palkoista siivun, kun eivät vaadi lisiänsä ja isännät laittavat luonnollisesti nämä, jotka ilmaiseksi tekevät, tekemään muidenkin ylityöt.
Ja kun laki edellyttää vartin taukoa, niin se on vartti, eikä sekuntia vajaa. Piirturin näytöltä kyllä näkee, koska se vartti tuli täyteen, että sen sekunnin voi siinä odottaa ennen kuin käynnistää auton, jos nyt tuli liian vähän aikaa baarissa istuttua. Jos yksi saa pitää sekunnin vajaan tauon, niin ainahan joku toinen voi taas pitää siitäkin sekunnin lyhyemmän ja lopulta taukoa ei taas pidetä ollenkaan. Digipiirturi pitää kuulemma aika ilkeää vinkunaa, jos ajoaika on ylitetty, ettei välttämättä kiinnosta ajaa siinä piipityksessä vaan tulee pidettyäkin se tauko.
Keväällähän tulee myös muutos, että 4,5 tunnin ajoaikaa kohti pidettävää 45 minuutin taukoa ei voi enää jakaa kuin kahteen osaan eli 15 30 min. Nykyinen 15 15 15 ei siis enää kelpaa, eikä sitä kelpuuta nykyisetkään digipiirurit. Lakimuutos on siis vähän "ennakoitu", ettei tarvitse heti muuttaa laitteita.- Rekka73
itse ajan digipiirturilla varustettua auta ja ainakin se on koko ajan hyväksynyt sen 15 15 15min. Ja tohon piipitykseen ajo ajan ylityksestä niin eipä ole vielä kertaakaan kuulunut sitä vaikka olenkin joskus ajanut 4.46min
- on töissä
Rekka73 kirjoitti:
itse ajan digipiirturilla varustettua auta ja ainakin se on koko ajan hyväksynyt sen 15 15 15min. Ja tohon piipitykseen ajo ajan ylityksestä niin eipä ole vielä kertaakaan kuulunut sitä vaikka olenkin joskus ajanut 4.46min
yhdessä autossa digipiirturi, siinä ainakaa ei rupee piippaamaan mikään jos menee ajoajat ylitte. Punanen valo syttyy mutta ei muuta.
- "evp"
Tämä se on sitä joustoa, jota nykyisin joka torvi toitottaa. Minun mielestäni tämä on pilkun nussimista, jos ei ole minkäänlaista tilanteen mukaan tehtävää jouston mahdollisuutta. Harvapa se nykyäänkään ajaa yhteenputkeen tuota 4,5 tuntia. En ole vastustanut koskaan taukojen pitämistä turvallisuuden vuoksi, mutta niiden pituutta ja tarkkoja aikarajoja en ole milloinkaan ymmärtänyt.
Luulenpa että monet muutkin kuin vain minä, tulevat lopettamaan alalla työskentelyn. Kunhan todellisuudessa aletaan noudattamaan tuota 11 tunnin lepoa tienpäällä, ottamatta huomioon muita asiaan liittyviä seikkoja. Nykyisinhän on yleistä, että lepoa jatketaan purku-ja lastausajalla. Hotellimajoitus on ainut vaihtoehto, jos halutaan todellisuudessa pidettävän tuonpituiset lepoajat.- abce
Mä kans lopetan ku aletaan noudattamaan tuota 11 tunnin lepoa. Mulla on ainakin muutakin tekemistä ku maata p... homeessa auton hytissä puolta vuorokautta. Mitä ihmeen vapaata se on ku oot auton hytissa taukoa viettämässä, kysyn mä? Töissä mä ainakin oon, teenkö työtä josta maksetaan vai vietänkö taukoa josta ei makseta mitään. Mun mielestä työhönsidonnaisuus aikaan kuuluu myös työmaalla vietetty taukokin. Kyllä mä vielä yhtämittaisen 9 tunnin tauon ymmärrän, mut rajansa sillä tauon pituudellakin. Munkaan järkeen ei mahdu se et pitäis sekunttikello kädessä istua taukoa viettämässä.
Mun visio onkin ollu jo vuosia: Tiukemmat säännökset -> vähemmän kuskeja -> työnantajat joilla on kuskeja, nostavat taksoja -> yritykset ja valtio ja kuluttajat parkuvat ku kuljetuskustannukset nousevat rajusti -> kuskeja lisää itä-rajan takaa -> taas yritykset parkuvat, nyt itä-kuskeista. == SITÄ SAA MITÄ VALTIO/EU TILAA!!
Että tällainen tulevaisuus. - sanottu
abce kirjoitti:
Mä kans lopetan ku aletaan noudattamaan tuota 11 tunnin lepoa. Mulla on ainakin muutakin tekemistä ku maata p... homeessa auton hytissä puolta vuorokautta. Mitä ihmeen vapaata se on ku oot auton hytissa taukoa viettämässä, kysyn mä? Töissä mä ainakin oon, teenkö työtä josta maksetaan vai vietänkö taukoa josta ei makseta mitään. Mun mielestä työhönsidonnaisuus aikaan kuuluu myös työmaalla vietetty taukokin. Kyllä mä vielä yhtämittaisen 9 tunnin tauon ymmärrän, mut rajansa sillä tauon pituudellakin. Munkaan järkeen ei mahdu se et pitäis sekunttikello kädessä istua taukoa viettämässä.
Mun visio onkin ollu jo vuosia: Tiukemmat säännökset -> vähemmän kuskeja -> työnantajat joilla on kuskeja, nostavat taksoja -> yritykset ja valtio ja kuluttajat parkuvat ku kuljetuskustannukset nousevat rajusti -> kuskeja lisää itä-rajan takaa -> taas yritykset parkuvat, nyt itä-kuskeista. == SITÄ SAA MITÄ VALTIO/EU TILAA!!
Että tällainen tulevaisuus.yhdyn samaan!
- "evp"
abce kirjoitti:
Että tällainen tulevaisuus.Minulla tuo 9h:kin on liikaa. Tai sitten sen molemmin puolen täytyy olla työtä ihan kunnon päivät, eikä mitään 7-8h. Ihan turhanpäiten ei viitsi kyllä mennä makailemaan tuonne tienposkeen. Ja minä muuten jo lopetin.
- se on
sanottu,että vuorokausilepo muuttuu. kyllä mä ainakin luin että 45.sen pito muuttuu mutta kyllä muut asiat pysyy samallalailla eikä se digipiirturi muuta kun väriä taulussa jos ajaa pitempään ja senkin voi kuitata ihan normaaliksi näytöksi
- mikkoooo
se on kirjoitti:
sanottu,että vuorokausilepo muuttuu. kyllä mä ainakin luin että 45.sen pito muuttuu mutta kyllä muut asiat pysyy samallalailla eikä se digipiirturi muuta kun väriä taulussa jos ajaa pitempään ja senkin voi kuitata ihan normaaliksi näytöksi
ruotsissa on jo otettu käytäntöön tuo 11h tauko. sen saa lyhentään 2 kertaa viikossa 9h edellyttäen että pitää kaksi tunnin taukoa päivän aikana..
- stycke
mikkoooo kirjoitti:
ruotsissa on jo otettu käytäntöön tuo 11h tauko. sen saa lyhentään 2 kertaa viikossa 9h edellyttäen että pitää kaksi tunnin taukoa päivän aikana..
Huomenta.
Saanen huomauttaa, että 11h vuorokausilepo, jonka saa kolmesti viikossa lyhentää 9 tuntiin, on ollut myös Suomessa käytössä vuodesta 1985. Lähes kaikki vain olivat sen ehtineet jo unohtaa koska 9h lepoaika käytännössä useimmiten on riittänyt valvoville viranomaisille. Harva lienee muistanut pitää niitä lyhennyksiä muun, vähintään 8h lepoajan yhteydessä kuten määräyksissä lukee. Nyt kun säännöksiä ryhdyttiin viilaamaan, ollaan yhtäkkiä aivan kauhuissaan että kun noin pitkät lepoajat ja kaikki.
Nyt kun olen viimein päässyt tutustumaan noihin uusiin määräyksiin, jotka tulevat siis 11.4.2007 voimaan, sanoisin että ainoa "haitta" on tuo 45:sen jälkimmäinen 30min, toisaalta jos sen pystyy sopivaan paikkaan järjestämään niin siinä ehtii kohtalaisesti esim. syödä kunnon ruokaa. No ainahan ei pysty. Muilta osin se on selkeämpi ja yksinkertaisempi kuin vanha systeemi, esim. niitä vuorokausilevon lyhennyksiä ei tarvitse enää "tienata takaisin". Ei niitä kukaan ennenkään ole osannut/muistanut/viitsinyt laskea (paitsi ehkä Ranskan poliisi nelinumeroisen sakkolapun toivossa). Osittain uudet määräykset ovat mielestäni jopa parannus entiseen.
Onhan se jokaisen oma asia, mutta itse olen koittanut pysyä ajan tasalla noissa määräyksissä siksikin, ettei poliisi pääse ihan pehmoisia tarjoilemaan tien päällä; esimerkkejä kyllä riittää ihan kotimaassakin. Esimerkiksi Vaasassa ei LuuPäille mene jakeluun se, että vuorokausilevon saa keskeyttää kerran lauttaan/lautasta ajamisen takia, muuta kuin kirjasta näyttämällä.
- Ohjaamotarkkailija
Tulee kun niin pitkälle mennään että,joudun sen aparaatin kanssa tekemisiin. Olin jo lopettamassa kesällä mutta,"sain lykkäystä" ja ajan edelleen.
Taikka sitten tapahtuu se jossa SUOmaa kaatuu ja on tehtävä ratkaisuja nopeita. Ja helpointa on "heittää" kortti metsään ja jatkaa vanhaantapaan...
Se tapahtuu kun yliholhoukseen taipuvaiset demarit on suistu vallasta. - Nolo Sika
Siis piirturin oma laskuri voi hylätä taukoja sekuntien mukaan, ja laskee sekunninkin ajoajan minutiksi
Piirturin OMALLA LASKURILLA ei kuitenkaan ole MITÄÄN JURIDISTA voimaa, vaan rangaistuksia määritellessä katotaan ihan kellonajoista mitä ne todelliet ajat on.
Esim Garminin navi näyttää kokonaisajan, liikutun ajan, ja paikalla olleen ajan, siitä on hyvä katsoa työajat, piirturin merkkivaloista nyt ei pidä mitään välittää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756