Loma taysi pettymys

ei enaa dubaihin

Viikon matkalla ollaan ja jo neljana paivana on tullut sadetta taalla, jossa ei kuulemma sada koskaan ja on niin aurinkovarma paikka ainakin mita matkaesitteita on uskominen. Kaatosadetta tuli eilen niin paljon, ettei sellaista ole edes Suomessa nahty pitkaan aikaaan. Lampoa on ollut reilut 15 asttta etta saellainen rantaloma...

Ostoskeskukset ovat kaukana keskustasta eika niihin voi kuvitella edes menevansa ilta-aikaan ellei halua viettaa reilua tuntia taksijonossa. Kavely myos inhottavaa kun taksit ja muutkin autot toottailevat koko ajan, miehia on kadut taynna ja tuijottavat silmat pullistuen. Vaikka on kuinka pitkahihaist ja pitkat housut niin monesti on luultu huoraksi ja kysytty hintoja!! Allottavaa! Aavikkosafarin kuski akoi heti ehdotteemaan vaikka mita... Paikallisia ihmisia ei juuri nae, Jumeirahin ranta taynna Dubai diivoja eli lansimaista muuttaneita, jotka kavelevat nena pystyssa ja kyykyttavat palvelijoitaan ja valittavat kaikesta ja kayttaytyvat ylimielisesti. Suurin osa asukkaista orjatyolaisia, monet miheia jotka istuvat kaunkulmissa tuijottamassa naisia.

Ostoskeskuksissa ei voi katsoa mitaan kun myyjat hyokkaa heti peraan. YYrita siina sitten ostaa kun myyja kavelee 20cm perassa ja huohottaa niskaan.

Taytyy myos ihmetella milla ilveella monet kehuvat Dubain hygieniaa Suomea paremmaksi. No ehka siella Jumeirahin hienostoalueella nain on, mutta keskusta taynna ransistynytta slummialuetta, jossa roskia ja kamala haju mm. ruokaloista tulevaa jne. Kulkukissoja myos ja jopa kuolleita elaimia. Ei hygienia mitenkaan huonoa ole, mutta taatusti Suomi on hygieenisempi.

Erittain ylimainostttu paikka kyseessa! Hintataso Suomen tasoa, seuraavaksi menen lomamatkalle muualle.

67

15072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Clarissa,

Et voine syyttää paikkaa siitä jos vuoden sateet sattuivat sinun lomallesi. Ilmasto on Suomessakin viime vuosina herättänyt ihmetystä, näin lämpimiä jouluukuun alkuja tuskin on ollut Suomessakaan paljon. Jos joku tulisi nyt Suomeen hiihtämään, pettymyshän se olisi (Lapissa ehkä nyt onnistuukin), mutta ei siitä oikein pysty syyttämään kuin ilmojen haltijaa. Siihen on tyytyminen mitä tulee. Olen itse lähdössä Dubaihin ylihuomenna ja sille päivälle vielä ainakin lupasi täydeltä terältä aurinkoa ja sitä että sateet olisvat jääneet taakse.

Olen käynyt Dubaissa monta kertaa ja koskaan ei minulle eikä muulle porukalle olla tultu hintaa kyselemään. Myöskään safarikuski ei ehdotellut mitään. Itse olen nähnyt paljonkin paikallisia ihmisiä, ne ovat juuri parasta koko paikassa.

Ostoskeskuksissa en muista että kukaan olisi koskaan tyrkyttänyt mitään. Et kai tarkoita Karama tms. aluetta, jossa itse en edes käy. Niissäkään ei voi kaupusteluintoa edes verrata Egyptin tai Turkin vastaaviin.

Olen jälleen kerran lähdössä innolla Dubaihin. Ikävää jos koet että sinun lomallasi kaikki meni pieleen. Asenteellakin voi olla osansa tässä kokemuksessa. Täytyy aina muistaa, että ulkomaan oloja on turha verrata Suomeen. Maassa eletään maan tavalla ja jos esimerkiksi autoilijoiden tapa tyyttäillä häiritsee, kannattaa varmaan miettiä toista kohdetta. Et kai kuvittele että ne tyyttäilevät sinulle?

• Matkaajat

Ollaan oltu myös aikasemminkin Dubaissa ja sama homma kun Clarissalla eli ei o mitään hintoja tultu kyselee ja safarikuski oli ihan huipputyyppi ja ihmiset on ollu tosi ystävällisiä yms.

Koskas Clarissa oot tulossa takaisin Suomeen? Itse ollaan lähdössä 15. päivä matkalle. Mikäli tulet ennen sitä takaisin olisi kiva jos voisit kirjoittaa tänne palstalle kokemukset yms. omasta reissustasi ja säätiedot myös kiinnostaa. Toivotaan, että sateet ovat taakse jäänyttä aikaa ja oikein hyvää matkaa sinulle!!

• Clarissa,
        Matkaajat kirjoitti:

Ollaan oltu myös aikasemminkin Dubaissa ja sama homma kun Clarissalla eli ei o mitään hintoja tultu kyselee ja safarikuski oli ihan huipputyyppi ja ihmiset on ollu tosi ystävällisiä yms.

Koskas Clarissa oot tulossa takaisin Suomeen? Itse ollaan lähdössä 15. päivä matkalle. Mikäli tulet ennen sitä takaisin olisi kiva jos voisit kirjoittaa tänne palstalle kokemukset yms. omasta reissustasi ja säätiedot myös kiinnostaa. Toivotaan, että sateet ovat taakse jäänyttä aikaa ja oikein hyvää matkaa sinulle!!

Palaan pari päivää ennen teidän lähtöänne niin toki voin kertoa tuoreimmat kuulumiset palattuani.

Koska ensikerran tähän avaukseen kirjoittaessani, piti luovuttaa kone toiselle ja teksti jäi kesken, tuli vielä mieleen avaajan kertomuksista paikallisista miehistä vielä. Koska yleensä kokemukset ovat päinvastaisia, Dubaissa saa olla todella rauhassa jos vertaa tilanteeseen esimerkiksi Turkissa ja Egyptissä, jos kuitenkin kokee koko ajan tulevansa häirityksi, vika täytyy olla itsessä. Ehkä sitten kuitenkin itse jotenkin provosoi miehiä koska koko ajan satelee ehdotuksia, joita muut eivät ole kokeneet. Jos jopa safarikuski ehdottelee jotain, ihmettelen kyllä. Meillä kuski keskittyi ajamiseen mutta ehkä kyydissämme ei sitten ollutkaan mitään hehkeitä blondeja, jotka vinkuivat huomiota:) Itse en tuosta aavikkosafarista pitänyt, mutta kuski oli ok.

Mitä ostoskeskuksiin tulee, sijaitsivatpa ne missä tahansa kaupungissa, taksilla yleensä joutuisi menemään tai vähintään ostosten kanssa tulemaan pois, harva hotelli on kiinni ostoskeskusten kyljessä. Jos on tiedossa ruuhkat töiden loppumisen aikaan, kannattaa se toki ottaa huomioon ja lähteä liikkelle niitä ennen tai vasta sen jälkeen. Liikkeet ovat lähelle puolta yötä auki joten ehtii vielä vaikka ei pahimpaan ruuhkaan säntäisikään. Avaajan kuvaama hintataso pitää paikkansa joissakin liikkeissä. Mutta ei toki kannata tyytyä käymään parissa liikkeessä tehdessään hinta-arvion sillä Dubaissa on kaikkea edullisesta luksukseen. Dubai ei ole mikään Helsinki jossa saman tyyppinen tavara maksaa joka paikassa suunnilleen saman verran. Itse ostan joka kerran tuliaisia ym. painorajaan asti ja teen hyviä löytöjä. En lähden rahtaamaan ulkomailta tavaraa, jonka saa Suomesta samaan hintaan.

Makuja on monia ja kaikki eivät pidä kaikesta. Silloin kuitenkin kun kohteesta, joka yleensä saa hyvät arvostelut yleensä ottaen, löytää vain valittamista, on joko ollut todella huono tuuri tai sitten asenteessa olisi parantamisen varaa.
        Kun näitä ketjuja lukevat sellaiset ihmiset jotka ensikertaa ovat johonkin kohteeseen lähdössä, katson että erittäin negatiiviseen palautteeseen on hyvä saada vastine, jotta ei aivan maha kuralla tarvitse odottaa, minkälainen kohde on tullut valittua. Avaajalla on ollut huono tuuri koska kauden sateet ilmeisesti sattuivat hänen lomaviikolleen, mutta muissa asioissa valinnan mahdollisuus on hänellä itsellään. Pilaako lopunkin loman ruikuttamalla ja etsimällä negatiivisiä asioita.

• pera

jos sinulla oli noin kova vienti niin oisit lyönnyt rahoiksi,vai pyysitkö liikaa,ois menny sadepäivätkiin ratevammin "kun ois pistäny rahaa pankkii".

• kokemus Dubaista,

Olen itse kaunis, vaalea nainen eikä multa ole koskaan tultu hintaa kysymään Dubaissa. Eiköhän se ole kuitenkin se käytös, joka pitää laittaa kohdalleen ko maassa. Esim. miehiä ei katsota silmiin.
        Myöskään ei ole pahemmin tyrkytetty tavaraa muuta kuin Karamassa. Sielläkään ei kosketa eikä ahdistella niinkuin esim. Turkissa.
        Hintataso on molempiin suuntiin, on kalliita design kauppoja sekä halvempia esim. juuri toi Karama ja souk-alueet.

Paskat kelit voi sattua missä päin maailmaa tahansa.

Mitä taas varailen matkaa Dubaihin - viidettä kertaa.

• minä myös
        kokemus Dubaista, kirjoitti:

Olen itse kaunis, vaalea nainen eikä multa ole koskaan tultu hintaa kysymään Dubaissa. Eiköhän se ole kuitenkin se käytös, joka pitää laittaa kohdalleen ko maassa. Esim. miehiä ei katsota silmiin.
        Myöskään ei ole pahemmin tyrkytetty tavaraa muuta kuin Karamassa. Sielläkään ei kosketa eikä ahdistella niinkuin esim. Turkissa.
        Hintataso on molempiin suuntiin, on kalliita design kauppoja sekä halvempia esim. juuri toi Karama ja souk-alueet.

Paskat kelit voi sattua missä päin maailmaa tahansa.

Mitä taas varailen matkaa Dubaihin - viidettä kertaa.

suunnittelen viidettä matkaa. Kun tuon keskustelijan kirjoituksen luki, niin väkisinkin tuli mieleen että ei ole Dubiassa ollutkaan. Tännehän voi kirjoitella kuka vaan saadakseen aikaan tietynlaista keskustelua. No me jotka ollaan siellä oltu tiedetään miten asiat todella ovat.
        Hauskaa lomaa kaikille sinne menijöille. Itse tulin viimeiseltä lomaltani kuukausi sitten.

• Dubaissa asunut

Rakas matkailia, olisikohan sinun pitänyt jäädä kotiin nauttimaan räntäsateesta ja shoppailemaan paikalliseen citymarkettiin ;) Onneksi sinulla siellä Dubaissa on ainakin aikaa kirjoitella lomakokemuksistasi jo paikan päällä, tosin minä käyttäsin loma aikani upeassa kaupungissa muuten ja muuhun kuin narimisiseen :)
      Käyppä vaikka vierailemassa Madinat Jumeirassa, Emiratesissa laskettelemassa tai syömässä hotelli Mariotin upeassa illallis bufeessa Deiran puolella, unohtamatta lempiravintolaani Creekin golf clubin Boardwalk ravintolaa. olet lomalla upeassa kaupungissa, nauti äläkä nurise :) Miehet katselevat, maassa maan tavoilla -sinähän naisena et edes niitä katseita nää, kun et itse heihin kiinnitä huomiota.
      Ihanaa ja upeaa lomaa ja tänäänhän siellä on jo aurinkokin paistanut :)

• vinkeistä

mitä yleensä on tarjolla ? Ja mitä ruokia itse suosit ? Entä minkä hintaisia ruuat näissä paikoissa on eli onko kuinka hinnakasta ?

• mielenkiinnosta kysyisin

että missä hotellissa te siellä olette ???

• Dubaifani Jorma

No taatusti tööttäilevät jos joku siellä liikkuu kävellen. Eikö yhtään ihmetytä kun kukaan paikallinen ei kävele vaan liikkuu autolla? Ei siellä ole tarkoituskaan kävellä.
      Ja missäköhän siellä orjatyöläisiä on? Tuskin ketään sinne on pakotettu töihin, tulevat ihan mielellään kun palkka on kuitenkin aika lailla parempi kuin kotipuolessa...

Yhtään kuollutta eläintä ei muuten ole viiden matkan aikana tullut vastaan. Siinä Dubaissa missä minä kävin.

• menossa

Siis mitä? Oikeasti? Onko sielläkin kulkukissat kiusana? Voisiko joku useasti käynyt vastata, olen menossa Sharjahiin ja koko maahan eka kertaa. Help!

• äsken kotiutunut

Kolme reissua piti tehdä Dubaihin, kunnes löytyi ensimmäinen näkemämme kuollut eläin...rotta. Oli siinä Bur Jumanin kupeessa, missä on niitä noin puolen metrin korkuisia valopylväitä kaartuen rakennuksen taakse. Siihen istutettiin viime viikolla jotain taimia ja perjantaiaamuna tämä löydös tehtiin.

Kyllä dubai laajentuu kovalla vauhdilla. Suuria asuinalueita pukkaa ympäri kaupunkia..Marina, Bawadi ym:ta. Metro onkin tervetullut, sillä tiet käyvät auttamatta liian tukkoiseksi. Ruuhkat nyt valtavat ja kun väkiluvun ennustetaan tuplaantuvan v. 2010;n mennessä, niin tunkua on.

Dubai on muuttunut roskaisemmaksi, mitä se oli verrattuna ensikäyntiin siellä kaksi vuotta sitten. Paperia ja tyhjiä muovipusseja joka paikassa kaduilla. Iso muutos huonompaan suuntaan ennen niin siistiin paikkaan.

Outo näky siellä Abra-veneiden satamassa Bur Dubain puolella perjantaisin, kun heillä silloin sunnuntai, miten paljon miehiä siellä mahtuu kaduille. Tulee verratuiksi muurahaispesään, missä täys kuhina päällä. Joka katu täynnä näitä sukkuloivia miehiä.

Ei olla ennen oltu niin pitkässä taksijonossa, mitä City Centren alakerrassa viime viikolla. Ennen jono veti suhteellisen hyvin..pääsi useampi kymmenen henkilöä kerrallaan, mutta nyt vain yksitellen silloin tällöin. Joku remppahan siinä oli käynnissä, johtuikohan tästä?

Mutta hauskaa matkaa kaikille sinne menijöille. Toivottavasti kelitkin paranee..ollut kovin pilvistä ja sateista viime päivät.

• kovin paljon
        menossa kirjoitti:

Siis mitä? Oikeasti? Onko sielläkin kulkukissat kiusana? Voisiko joku useasti käynyt vastata, olen menossa Sharjahiin ja koko maahan eka kertaa. Help!

Olen käynyt kolme kertaa Dubaissa, viimeksi tänä syksynä. Yhtään kulkukissaa en ole nähnyt. Kenties niitä on sitten vain jossain tietyissä paikoissa.

• hanna
        menossa kirjoitti:

Olen viidesti käynyt Dubaissa parin viikon lomilla, yhden ainoan kerran olen nähnyt vilauksen kissasta, sekin pentu. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee. Täällä on nyt ihan selvästi joku joka vasiten mustamaalaa Dubaita, vaikkei ole siellä koskaan käynytkään. Jutut ovat sellaisia eittei siellä käynyt niitä tunnista Dubaihin kuuluviksi.
        Hauskaa lomaa vaan teille sinne Shajahiin.

• Vaikka en aloittajan kanssa täysin samaa mieltä kaikesta olekaan niin kumma, että moni on heti kieltämässä Dubain huonoja puolia. Vieläkin uskomatonta, että suurin osa ei edes taida tietää Dubain todella huonosta ihmisoikeustilanteesta, vaikka siellä monet tähänkin kirjoittaneista on käynyt useita kertoja. Moni työntekijä on todellakin täysin orjatyöläinen. Vai miltä kuulostaa 12 tunnin työpäivä ja asuminen yhteismajoituksessa...voi olla 60 sänkyäkin samassa huoneessa ja ehkä pari vessaa. Nämä yhteismajoitukset ovat tietenkin poissa turistien silmistä. Aiemminhan työntekijöitä kuljetettiin yöksi pois rakennusmaalta lava-autoilla kuin eläimiä, mutta monien turistien paheksunnan ja ihmettelyn jälkeen nykyisin on bussit käytössä.

Moni nainen on myös houkuteltu valheellisin perustein Dubaihin ja todellisuudessa työ on ollut prostituutiota. Monet työnantajat myös pitävät työntekijöidensä passit, joten työntekijä ei voi halutessaan edes vaihtaa työtään. Palkka useimmilla työntekijöillä on vain pari sataa euroa kuussa jos sitäkään. Sekö on Dubain hintatasoisessa paikassa kohtuullinen palkka? Tosiasiassa Dubain ovat rakentaneet Aasian köyhät ihmiset orjapalkkaa vastaan.

Olen käynyt mm. tässäkin ketjussa mainitussa Turkissa ja mielestäni Turkin basaarialueet eivät ole mitenkään sen pahempia kuin esim. Karaman ostosalue. Molemmissa on aivan samanlaista huutelua. Aloittajan kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että ostoskeskuksissa suurimmassa osassa kaupoista on todella inhottava katsella mitään, kun myyjä (pahimmassa tapauksessa useampi myyjä) seuraa perässä eikä anna hetkenkään rauhaa katsella tuotteita rauhassa. Minulta on ainakin tämän vuoksi jäänyt monet ostokset ostamatta.

Kaikista eniten minua kuitenkin ällöttää Dubaissa kaksinaismoralismi. Ollaan olevinaan niin islamilainen maa, mutta samalla sallitaan alkoholin myynti ravintoloissa ja hotelleissa sekä annetaan prostituution rehottaa sekä se, että rahalla voi ostaa itsensä pois vaikeuksista.

Dubaissa on paljon hyvääkin, tässä vain vähän huonoja puoliakin tähän keskusteluun mukaan. Dubailla on kaunis julkisivu, mutta paljon löytyy myös pimeitä puolia kaupungista.

• johanna_dxb

Rottia on kylla Dubaissakin, Dubai Marinassa olen nahnyt muutaman oiseen aikaan juoksevan tien poikki. Tosin New Yorkissakin nain Union Squaren lahella usein rottia aikaisin aamulla, lieko maailmassa rotatonta paikkaa?

Dubaissa on paljon siirtotyolaisia, koko ajan on kovasti tulijoita silla Dubaissa maksettava "orjapalkka" on moninkertaisesti se mita ihmiset tienaavat kotimaassaan. Intian maanseudulla rakennustyolainen voi saada 10 euroa kuussa, filippiinokodinhoitaja tienaa Dubaissa Dhs 25 tunnissa kun taas kotimaassaan tuntitaksa voisi olla 1-2 dirhamia. Lisaksi pitaa ottaa huomioon etta erityisesti tyolaisilla useasti kaikki kiinteat kustannukset ovat maksettu tyonantajan puolesta ja palkka on ns. tuhlausrahaa, tyonantaja maksaa asunnon, ruuan, kuljetuksen, matkat, lomamatkat etc...

Rakennustyolaiset asuvat laborcampeissa mutta millaiset heidan asuinolosuhteensa ovat kotimaassaan? Yksi hyva esimerkki on etta rakenteilla olevasta talosta oli jatetty putket vetamatta kylpyhuoneisiin vaikka wc-pytyt olivat paikallaan, tyontekijat eivat kenties olleet koskaan nahneet wc-pyttya ennen ja eivat tieneet mita silla tehdaan?

12 tunnin tyopaiva kuutena paivana viikossa on aivan normaali kaikilla aloilla Dubaissa, ay-liiketta ei ole. Vaikka aasialaisilla olisi asumisrahabudjetti kunnon asuntoa varten, useimmiten he kuitenkin haluavat asua yhteismajoituksessa ja saastaa ylimaaraiset rahat kotiin lahetettavaksi. Pohjoismainen "yksin asumiskulttuuri" ei oikein kuulu heidan ajatusmaailmaansa.

UAE ei ole vapaan tyovoiman paikka, useimmat tyontekijat ovat tyonantajan viisumilla mika tarkoittaa etta tyonantajalta on saatava lupa tyopaikan vaihtoon, saannot tietysti riippuvat koulutuksesta/alasta. Samoin passien pitaminen tyonantajan hallussa liittyy tahan, toisaalta voidaan myos ajatella etta passit ovat paremmassa turvassa tyonantajan kassakaapissa kuin labor campilla.

Onhan tyolaisbusseja kieltamatta saalittava katsella mutta mita selittaa etta koko ajan on kovasti tulijoita rakentamaan Dubain loistoa?

• zzxxvv
        johanna_dxb kirjoitti:

Rottia on kylla Dubaissakin, Dubai Marinassa olen nahnyt muutaman oiseen aikaan juoksevan tien poikki. Tosin New Yorkissakin nain Union Squaren lahella usein rottia aikaisin aamulla, lieko maailmassa rotatonta paikkaa?

Dubaissa on paljon siirtotyolaisia, koko ajan on kovasti tulijoita silla Dubaissa maksettava "orjapalkka" on moninkertaisesti se mita ihmiset tienaavat kotimaassaan. Intian maanseudulla rakennustyolainen voi saada 10 euroa kuussa, filippiinokodinhoitaja tienaa Dubaissa Dhs 25 tunnissa kun taas kotimaassaan tuntitaksa voisi olla 1-2 dirhamia. Lisaksi pitaa ottaa huomioon etta erityisesti tyolaisilla useasti kaikki kiinteat kustannukset ovat maksettu tyonantajan puolesta ja palkka on ns. tuhlausrahaa, tyonantaja maksaa asunnon, ruuan, kuljetuksen, matkat, lomamatkat etc...

Rakennustyolaiset asuvat laborcampeissa mutta millaiset heidan asuinolosuhteensa ovat kotimaassaan? Yksi hyva esimerkki on etta rakenteilla olevasta talosta oli jatetty putket vetamatta kylpyhuoneisiin vaikka wc-pytyt olivat paikallaan, tyontekijat eivat kenties olleet koskaan nahneet wc-pyttya ennen ja eivat tieneet mita silla tehdaan?

12 tunnin tyopaiva kuutena paivana viikossa on aivan normaali kaikilla aloilla Dubaissa, ay-liiketta ei ole. Vaikka aasialaisilla olisi asumisrahabudjetti kunnon asuntoa varten, useimmiten he kuitenkin haluavat asua yhteismajoituksessa ja saastaa ylimaaraiset rahat kotiin lahetettavaksi. Pohjoismainen "yksin asumiskulttuuri" ei oikein kuulu heidan ajatusmaailmaansa.

UAE ei ole vapaan tyovoiman paikka, useimmat tyontekijat ovat tyonantajan viisumilla mika tarkoittaa etta tyonantajalta on saatava lupa tyopaikan vaihtoon, saannot tietysti riippuvat koulutuksesta/alasta. Samoin passien pitaminen tyonantajan hallussa liittyy tahan, toisaalta voidaan myos ajatella etta passit ovat paremmassa turvassa tyonantajan kassakaapissa kuin labor campilla.

Onhan tyolaisbusseja kieltamatta saalittava katsella mutta mita selittaa etta koko ajan on kovasti tulijoita rakentamaan Dubain loistoa?

monille paratiisi josta haaveillaan. Sitten ei tajutakaan mitä se käytänössä on. Itse tiedän useita ihmisiä jotka siellä töissä (en tarkoita länsimaisia jotka saavat tuhansia euroja kuussa) vaan mm. aasialaisia. Heitä todella riistetään ja käytetään hyväksi. Raatavat kuin hullut mitättömällä palkalla, ei ole lomaa, aina töissä, tällainen riisto onkin varmaan oikein. Moni haluaisi pois Dubaista mutta ei pääse. Kannattaa myös muistaa että monelle on suoranainen häpeä oma "epäonnistuminen". Vanhemmille ym. sukulaisille valehdellaan että kaikki on hyvin ettei vain tuoteta pettymystä vaikka samaan aikaan on vaikka mitä ongelmia. Näin leviää maine Dubain ihanuudesta.

Te Dubaissa asuvat hyväksytte siis mm. sen että ihmisen ihonvärin mukaan maksetaan erilaista palkkaa täysin samasta työstä, valkoiselle enemmän kuin vaikka intialaiselle. Tällaiselle järjestelmälle te annatte hiljaisen hyväksynnän. Onhan se kivaa luksusasunnoissa asua ja unohtaa nämä raatajat.

Miksi aina tämä perustelu että "esim. intialainen saisi kotimaassansa palkkaa vähemmän kuin Dubaissa"? Eli rikas maa voi palkata köyhiä orjiksi? Pitäisikö meidänkin alkaa palkkaamaan Suomeen köyhien maiden ihmisiä 100 € kk-palkalla? Tällaista järjestelmää mm. johanna_dxb näyttää kannattavan, tuodaan vain köyhät tekemään likaiset työt orjan palkalla.

• Dubaifani Jorma
        zzxxvv kirjoitti:

monille paratiisi josta haaveillaan. Sitten ei tajutakaan mitä se käytänössä on. Itse tiedän useita ihmisiä jotka siellä töissä (en tarkoita länsimaisia jotka saavat tuhansia euroja kuussa) vaan mm. aasialaisia. Heitä todella riistetään ja käytetään hyväksi. Raatavat kuin hullut mitättömällä palkalla, ei ole lomaa, aina töissä, tällainen riisto onkin varmaan oikein. Moni haluaisi pois Dubaista mutta ei pääse. Kannattaa myös muistaa että monelle on suoranainen häpeä oma "epäonnistuminen". Vanhemmille ym. sukulaisille valehdellaan että kaikki on hyvin ettei vain tuoteta pettymystä vaikka samaan aikaan on vaikka mitä ongelmia. Näin leviää maine Dubain ihanuudesta.

Te Dubaissa asuvat hyväksytte siis mm. sen että ihmisen ihonvärin mukaan maksetaan erilaista palkkaa täysin samasta työstä, valkoiselle enemmän kuin vaikka intialaiselle. Tällaiselle järjestelmälle te annatte hiljaisen hyväksynnän. Onhan se kivaa luksusasunnoissa asua ja unohtaa nämä raatajat.

Miksi aina tämä perustelu että "esim. intialainen saisi kotimaassansa palkkaa vähemmän kuin Dubaissa"? Eli rikas maa voi palkata köyhiä orjiksi? Pitäisikö meidänkin alkaa palkkaamaan Suomeen köyhien maiden ihmisiä 100 € kk-palkalla? Tällaista järjestelmää mm. johanna_dxb näyttää kannattavan, tuodaan vain köyhät tekemään likaiset työt orjan palkalla.

Missä maksetaan valkoiselle rakennustyöläiselle samasta työstä enemmän kuin intialaiselle? Kuinka paljon enemmän?

Miksi kukaan ottaisi ahnetta, valittavaa valkonaamaa töihin kalliimmalla kuin ahkeran intialaisen?

Ei Dubaissa ole sosiaalidemokraattista valtakoneistoa, joka tasaa rahat kaikkien kesken. Siellä on kaikille töitä haluaville tekemistä, palkkataso määräytyy sen mukaan millä työväki töihin haluaa tulla, eikä ay-liikkeen painostamana, ei se suinkaan mitään orjuutta ole.

• ...
        zzxxvv kirjoitti:

Itse dubaissa ollessani tutustuin "normaailiin" työläis porukkaan. Eivät he ainakaan valittaneet tai
        pitäneet hommaansa orja työnä vaan ihan tyytyväisiä he olivat. Siinä parin viikon jälkeen huomasi kyllä että eivät he valehdelleet, hauskaa oli heidän kanssaan lomaa viettää. Varmasti osa dubainkin työläisistä saa ala-arvoista kohtelua, mutta missä päin maailmaa ei olisi samanlaista ongelmaa, jos ottaa vielä huomioon dubain rakennustyömaitten määrän??

• Dubaifani Jorma kirjoitti:

Missä maksetaan valkoiselle rakennustyöläiselle samasta työstä enemmän kuin intialaiselle? Kuinka paljon enemmän?

Miksi kukaan ottaisi ahnetta, valittavaa valkonaamaa töihin kalliimmalla kuin ahkeran intialaisen?

Ei Dubaissa ole sosiaalidemokraattista valtakoneistoa, joka tasaa rahat kaikkien kesken. Siellä on kaikille töitä haluaville tekemistä, palkkataso määräytyy sen mukaan millä työväki töihin haluaa tulla, eikä ay-liikkeen painostamana, ei se suinkaan mitään orjuutta ole.

Moniin töihin on oikein erikseen maininta, että kenelle työ on. Esim. kaikki "huonompi" työ on aasialaisille tai muille "orjan" maineessa oleville kansalaisuuksille. Kaikille ei todellakaan löydy työtä, ei edes oman maan kansalaisille. Tästä syystä johtuen monet Persianlahden maat kärsivät erittäin suuresta työttömyysongelmasta, varsinkin nuorten työttömyys on suuri ongelma, kun ei töitä riitä, kun työt jaetaan kansalaisuuden mukaan.

Lisäksi jos on kyseessä ns. "parempi" työ eli ihan hyväpalkkainen työ niin yleensä länsimainen työntekijä on arvostetumpi kuin vaikkapa bangladeshilainen, vaikka molemmilla olisi yhtälainen taito työhön niin länsimainen saa kuitenkin paremman palkan. Eihän tämä joka paikassa näin mene, mutta on kuitenkin hyvin yleistä. Länsimainen ihminen on hyvin arvostettu Dubaissa ja se näkyy kyllä katukuvassa.

• Bani yas

Kahvitar kirjoittaa asiaa.

Sosiaalinen rasismi on Emiraateissa todellisuutta. Varmaankin lähes kaikki ovat sinne periaatteessa vapaaehtoisesti tulleet, mutta poislähteminenkään ei ole ihan yksinkertaista. Monilla firmoilla on lähestulkoon käytäntönä, että useamman kuukauden palkat ovat maksamatta, ja jos passi on vielä työnantajan hallussa, saattaapi maastapoistuminen olla hankalaa.

Ja jos siirtotyöläiset saavatkin parempaa palkkaa kuin lähtömaassaan, on myös kustannustaso huomattavasti korkeampi. Ja nousee koko ajan.

Itsemurhien määrä on myös rajusti noussut siirtotyöläisten keskuudessa.

Mutta en minä tätä kaikkea mitenkään ihmettele. Eihän ole kovinkaan pitkä siitä, kun arabit vielä kävivät orjakauppaa. Ja köyhä suomalainenkin sulkee silmänsä tosiasioilta, kun saa viikon pari leikkiä siirtomaaherraa tai -rouvaa.

• särkyneitä sydämiä
        Dubaifani Jorma kirjoitti:

Tämä Dubaifani Jorman mielipidettä edustaa juuri pelkistetyimmillään suomalaista rasismia ja herrakansa ajattelua. Ihmisiä luokitellaan asemiinsa syntyperänsä vuoksi: halvalla vaan töihin ahkera intialainen palvelemaan herrakansaa.

Itse kohtasin Dubainmatkallani aika paljon selvästi kärsiviä vierastyöläisiä. Dubai Creek Parkin hampurilaisravintolan siistijät, rakennustyöläisiä köyhistä Aasian maista, World Trade Centerin nepalilainen opas (sanoi suoraan, että paska elämää Dubaissa, lähtisi heti EU:n maahan, jos pääsisi. Pakistanilainen tarjoilija etc.

Niilläkin ihmisillä on ihmisarvo. Miksi heidän pitää kärsiä niissä olosuhteissa, että me voisimme nauttia elämästämme? Koko se kuvio siellä Dubaissa rakentuu rasismin ympärille.

Se, että niin moni suomalainen viihtyy Dubaissa erinomaisesti kertoo valittavan paljon meistä. Suomessa, jossa missä on pitkät perinteet tällaisesta rakenteellisesta rasismista: ihmistä arvioidaan hänen kansallisuutensa ja syntyperänsä perusteella.

Dubai on kyllä kaunis päältä, mutta koko lailla paskaa sisältä.

• Dubaifani Jorma

Kun kuitenkin paikallisessa lehdessä todettiin näin: "A few years ago many firms in Dubai confiscated passports in an attempt to stop staff from going home if they wanted to. The Minister of Labour, Dr Ali Abdullah Al Ka’abi, is utterly against this and any company found breaking this law faces big fines and even closure."

Mutta ehkä suomituristi tietää paremmin paikalliset käytännöt, tuohan on varmaan vain propagandaa ja orjia ruoskitaan.

• Dubaifani Jorma kirjoitti:

Kun kuitenkin paikallisessa lehdessä todettiin näin: "A few years ago many firms in Dubai confiscated passports in an attempt to stop staff from going home if they wanted to. The Minister of Labour, Dr Ali Abdullah Al Ka’abi, is utterly against this and any company found breaking this law faces big fines and even closure."

Mutta ehkä suomituristi tietää paremmin paikalliset käytännöt, tuohan on varmaan vain propagandaa ja orjia ruoskitaan.

mutta varsinkin Dubaissa prostituoituja riittää vaikka kuinka paljon. Onhan kaupungissa myös mm. Cyclone-yökerho, joka taitaa olla yksi maailman vilkkaimmista prostituutiopesäkkeistä. Kiellettyä, mutta asiaa katsotaan läpi sormien.

Arabiemiirikunnat kielsivät vasta vähän aikaa sitten pienten lasten käytön kameliratsastajina. Monet näistä Pakistanista, Bangladeshista ym. köyhistä maista tuoduista pojista vammautui kameliratsastajana loppuiäkseen ja muutenkin maassa on vielä 2000-luvulla käytetty lapsityövoimaa törkeästi ja räikeästi hyväksi. Nyt on sentään parannusta tapahtunut tässä asiassa ja lapset korvattu roboteilla.

Vielä noista siirtotyöntekijöistä. Kuten jo tässä joku kirjoittikin niin heidän keskuudessaan itsemurhat ovat todella yleisiä. Itsemurhaan ajaa masennus, velkaantuminen ja todella epäinhimilliset huonot olot sekä näiden ihmisten kokema hyväksikäyttö rikkaiden ihmisten taholta.

Tietenkin näiltä asioilta voi aina sulkea silmänsä ja ajatella, ettei mitään pahaa tapahdu, kun kerran joku ministeri on näin luvannut.

Tässä muuten mielenkiintoinen dokumentti juuri Dubain seksibisneksestä ja naisten ja tyttöjen hyväksikäytöstä:

http://www.youtube.com/watch?v=3fC7KDY4sqE
        http://www.youtube.com/watch?v=tLv84Sob-2c
        http://www.youtube.com/watch?v=-Rs4dMp3oiM
        http://www.youtube.com/watch?v=Xo61G4hfTPk
        http://www.youtube.com/watch?v=jYAwWiZyOJs
        http://www.youtube.com/watch?v=d5fvRs-bWDU
        http://www.youtube.com/watch?v=WcBc0vaiTDw

• topi50
        kahvitar kirjoitti:

mutta varsinkin Dubaissa prostituoituja riittää vaikka kuinka paljon. Onhan kaupungissa myös mm. Cyclone-yökerho, joka taitaa olla yksi maailman vilkkaimmista prostituutiopesäkkeistä. Kiellettyä, mutta asiaa katsotaan läpi sormien.

Arabiemiirikunnat kielsivät vasta vähän aikaa sitten pienten lasten käytön kameliratsastajina. Monet näistä Pakistanista, Bangladeshista ym. köyhistä maista tuoduista pojista vammautui kameliratsastajana loppuiäkseen ja muutenkin maassa on vielä 2000-luvulla käytetty lapsityövoimaa törkeästi ja räikeästi hyväksi. Nyt on sentään parannusta tapahtunut tässä asiassa ja lapset korvattu roboteilla.

Vielä noista siirtotyöntekijöistä. Kuten jo tässä joku kirjoittikin niin heidän keskuudessaan itsemurhat ovat todella yleisiä. Itsemurhaan ajaa masennus, velkaantuminen ja todella epäinhimilliset huonot olot sekä näiden ihmisten kokema hyväksikäyttö rikkaiden ihmisten taholta.

Tietenkin näiltä asioilta voi aina sulkea silmänsä ja ajatella, ettei mitään pahaa tapahdu, kun kerran joku ministeri on näin luvannut.

Tässä muuten mielenkiintoinen dokumentti juuri Dubain seksibisneksestä ja naisten ja tyttöjen hyväksikäytöstä:

Jos maksullisen seksin tarjoaminen lasketaan prostituutioksi,niin onhan sitä Suomessakin. Halukkaat tietävät kyllä paikat ja netissä tarjontaa löytyy mm.netissä olevilla suomenkielisilläkin paikkakuntakohtaisilla sivustoilla. Erittäin suosituista Thaimaan matkailukohteista kuulemma löytyy tarjontaa sekä normaaliin että poikkeavaan kysyntään yllinkyllin.
        Dubaissa on ehkä vammautunut kameliratsastuksen harrastajia. Entä Suomessa vastaavien huvitusmuotojen piirissä (jääkiekkoon liittyvä väkivalta, hiihtoon, yleisurheiluun tai kuntosaliharjoitteluun liittyvä doping) tapahtunut vammautuminen/sairastuminen.
        Entä virolaisiin, venäläisiin, puolalaisiin tai mustalaisiin työelämässä liittyvä syrjintä (niin ja ne kiinalaiset kivityöläiset!)!!! Kattokaa ympärillenne!!! Ei perhana, me ei olla toisia parempia!
        Jos Dubain lomalla tuntuu pahalta, niin ainahan voi jollekin palvelutyötä tekevälle huono-osaiselle antaa vaikka muutaman sata euroa ylimääräistä juomarahaa. Parantaa ainakin omalla vähäpätöisellä panoksellaan tätä epäoikeudenmukaisuutta.
        Olen myös sitä mieltä, että jos joku todella ajattelee varallisuuden/köyhyyden epätasaista jakautumista, niin ei hän ei lähde ollenkaan ulkomaanmatkoille vaan lahjoittaa siihen kuluvan rahan hyväntekeväisyysjärjestöille.
        Minä menen Dubaihin tammikuussa vaimon kanssa ja nautin lomasta. Aikaisemman käytännön mukaan heitän vähän ylimääräistä hotellin henkilökunnalle, takseille ym. sellaisille henkilöille, jotka edesauttavat viihtymistäni Dubaissa. Minä en pysty yksin maailmaa parantamaan vaikka haluaisinkin - sen tehköön se, jokasiihen pystyy!

• topi50 kirjoitti:

Jos maksullisen seksin tarjoaminen lasketaan prostituutioksi,niin onhan sitä Suomessakin. Halukkaat tietävät kyllä paikat ja netissä tarjontaa löytyy mm.netissä olevilla suomenkielisilläkin paikkakuntakohtaisilla sivustoilla. Erittäin suosituista Thaimaan matkailukohteista kuulemma löytyy tarjontaa sekä normaaliin että poikkeavaan kysyntään yllinkyllin.
        Dubaissa on ehkä vammautunut kameliratsastuksen harrastajia. Entä Suomessa vastaavien huvitusmuotojen piirissä (jääkiekkoon liittyvä väkivalta, hiihtoon, yleisurheiluun tai kuntosaliharjoitteluun liittyvä doping) tapahtunut vammautuminen/sairastuminen.
        Entä virolaisiin, venäläisiin, puolalaisiin tai mustalaisiin työelämässä liittyvä syrjintä (niin ja ne kiinalaiset kivityöläiset!)!!! Kattokaa ympärillenne!!! Ei perhana, me ei olla toisia parempia!
        Jos Dubain lomalla tuntuu pahalta, niin ainahan voi jollekin palvelutyötä tekevälle huono-osaiselle antaa vaikka muutaman sata euroa ylimääräistä juomarahaa. Parantaa ainakin omalla vähäpätöisellä panoksellaan tätä epäoikeudenmukaisuutta.
        Olen myös sitä mieltä, että jos joku todella ajattelee varallisuuden/köyhyyden epätasaista jakautumista, niin ei hän ei lähde ollenkaan ulkomaanmatkoille vaan lahjoittaa siihen kuluvan rahan hyväntekeväisyysjärjestöille.
        Minä menen Dubaihin tammikuussa vaimon kanssa ja nautin lomasta. Aikaisemman käytännön mukaan heitän vähän ylimääräistä hotellin henkilökunnalle, takseille ym. sellaisille henkilöille, jotka edesauttavat viihtymistäni Dubaissa. Minä en pysty yksin maailmaa parantamaan vaikka haluaisinkin - sen tehköön se, jokasiihen pystyy!

hiihdossa, yleisurheilussa ym. loukkaantuneet ovat kyllä yleensä a) harrastaneet lajiaan vapaaehtoisesti, b) olleet täysi-ikäisiä eikä esim. 4-vuotiaita pikkulapsia, c) heitä ei ole tuotu toisesta maasta orjaksi rikkaaseen maahan.

Prostituutiota on Suomessakin, mutta Dubaissa ongelma on huomattavasti suurempi ja sinne huijataan hyväksikäytettäväksi tuhansia naisia.

Suomessa tapahtuvaa syrjintää ei todellakaan voi edes verrata Dubain oloihin! Kuinka joku kehtaa edes noin väittää! Suomessa sentään kaikilla ihmisillä on edes ihmisarvo ja oikeus kohtuulliseen elintasoon, Dubaissa näin ei ole.

Alunperinhän tämä keskustelu on lähtenyt siitä, että aloittaja kirjoitti Dubain huonoista puolista, jotka muutamat heti teilasivat suunnilleen siihen tyyliin, ettei Dubaissa mitään huonoja ole ja on ihan oikeutettua riistää tuolla tavalla ihmisiä. Miksi Dubaista ei saisi sanoa mitään pahaa? Miksi totuutta ei saisi kertoa? Onko Dubai joku pyhimys?

• Faktaa ja lähteitä kiitos
        kahvitar kirjoitti:

hiihdossa, yleisurheilussa ym. loukkaantuneet ovat kyllä yleensä a) harrastaneet lajiaan vapaaehtoisesti, b) olleet täysi-ikäisiä eikä esim. 4-vuotiaita pikkulapsia, c) heitä ei ole tuotu toisesta maasta orjaksi rikkaaseen maahan.

Prostituutiota on Suomessakin, mutta Dubaissa ongelma on huomattavasti suurempi ja sinne huijataan hyväksikäytettäväksi tuhansia naisia.

Suomessa tapahtuvaa syrjintää ei todellakaan voi edes verrata Dubain oloihin! Kuinka joku kehtaa edes noin väittää! Suomessa sentään kaikilla ihmisillä on edes ihmisarvo ja oikeus kohtuulliseen elintasoon, Dubaissa näin ei ole.

Alunperinhän tämä keskustelu on lähtenyt siitä, että aloittaja kirjoitti Dubain huonoista puolista, jotka muutamat heti teilasivat suunnilleen siihen tyyliin, ettei Dubaissa mitään huonoja ole ja on ihan oikeutettua riistää tuolla tavalla ihmisiä. Miksi Dubaista ei saisi sanoa mitään pahaa? Miksi totuutta ei saisi kertoa? Onko Dubai joku pyhimys?

Ensinnäkin tämä on matkailupalsta, nämä vuodatukset kuuluisivat johonkin ihan muualle.
        Toisekseen, en oikein sulata sitä että täällä "totuutena" ladellaan väitöksiä mm. orjuuttamisesta ja itsemurhien lisääntymisestä ihan ilman mitään viitteitä siihen mistä lähteistä tuollainen tieto on peräisin. Vai onko kyse vain kuulopuheista tai omista fiiliksistä?

Tuon aiemmin mainitun suttuisen armeenialaisen prostituutiovideon ensimmäisessä osassa haastateltu nainen vaikutti sitäpaitsi olevan varsin tyytyväinen oloonsa Dubaissa, sai hyvin rahaa ja oli kultaa ja asunto eikä kaivannut takaisin kotiin. Eipä taidetakaan kaikki riistää, vaikka onkin kovin muodikasta väittää että niin tehdään.

• Turistiksi Dubaihin
        Faktaa ja lähteitä kiitos kirjoitti:

Ensinnäkin tämä on matkailupalsta, nämä vuodatukset kuuluisivat johonkin ihan muualle.
        Toisekseen, en oikein sulata sitä että täällä "totuutena" ladellaan väitöksiä mm. orjuuttamisesta ja itsemurhien lisääntymisestä ihan ilman mitään viitteitä siihen mistä lähteistä tuollainen tieto on peräisin. Vai onko kyse vain kuulopuheista tai omista fiiliksistä?

Tuon aiemmin mainitun suttuisen armeenialaisen prostituutiovideon ensimmäisessä osassa haastateltu nainen vaikutti sitäpaitsi olevan varsin tyytyväinen oloonsa Dubaissa, sai hyvin rahaa ja oli kultaa ja asunto eikä kaivannut takaisin kotiin. Eipä taidetakaan kaikki riistää, vaikka onkin kovin muodikasta väittää että niin tehdään.

Tiedätkö Finnmatkojen Omanin 2 päivän retkestä? Minkälainen hotelli Omanissa? Onko reissu hintansa arvoinen 150 eur?

• Faktaa ja lähteitä kiitos kirjoitti:

matkailupalsta joten eikö tällä palstalla voi sitten keskustella kyseiseen matkakohteeseen liittyvistä asioista? Vai pitääkö paikan huonoista puolista vaieta? Nimenomaan minä olen näistä huonoista puolista kirjoittanut siksi koska osa kirjoittelijoista näyttää pitävän Dubaita täydellisenä paratiisina jossa ei mitään pahaa tapahdu.

Dubaissa ihmisten hyväksikäyttö on täysin järjestelmällistä, miksi siitä ei saisi puhua?

Tässä hieman tietoa mm. itsemurhista. Ihmisoikeusjärjestöt ovat todella huolissaan Arabiemiirikuntien ihmisoikeustilanteesta, asiasta voisi olla edes tietoinen eikä heti olla kieltämässä tosiasioita. Onhan se tietysti helpompi leimata nämä tosiasiat valheeksi ja nauttia lomastaan luksushotellissa samaanaikaan kun toiset raatavat orjina.

http://www.mafiwasta.com/worker_abuses.html
        http://hrw.org/reports/2006/uae1106/index.htm

• mieltä
        kahvitar kirjoitti:

matkailupalsta joten eikö tällä palstalla voi sitten keskustella kyseiseen matkakohteeseen liittyvistä asioista? Vai pitääkö paikan huonoista puolista vaieta? Nimenomaan minä olen näistä huonoista puolista kirjoittanut siksi koska osa kirjoittelijoista näyttää pitävän Dubaita täydellisenä paratiisina jossa ei mitään pahaa tapahdu.

Dubaissa ihmisten hyväksikäyttö on täysin järjestelmällistä, miksi siitä ei saisi puhua?

Tässä hieman tietoa mm. itsemurhista. Ihmisoikeusjärjestöt ovat todella huolissaan Arabiemiirikuntien ihmisoikeustilanteesta, asiasta voisi olla edes tietoinen eikä heti olla kieltämässä tosiasioita. Onhan se tietysti helpompi leimata nämä tosiasiat valheeksi ja nauttia lomastaan luksushotellissa samaanaikaan kun toiset raatavat orjina.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että matkailupalstalla pitää juuri puhua matkakohteeseen liittyvistä asioista. Myös huonoista puolista. Ilmeisesti tämä Dubai-fanien ärsyyntyminen johtuu siitä, että he samaistavat itsensä Dubaihin. Sehän on vähän sama, kun joku moittii työnantajaasi, niin otat sen henkilökohtaisesti.

Olen käynyt Dubaissa kerran. Koin siellä hyviä hetkiä mm. ostoskohteissa, rannoilla ja ravintoloissa. Mutta en halua mennä sinne uudestaan. Siitä syystä, että kunnioitan liikaa sellaisia perusarvoja, kuten ihmis- ja tasa-arvo, reiluus, oikeudenmukaisuus, suoruus.

Toisia ihmisiä ei yksinkertaisesti saa kohdella missään sillä tavalla, kuten Dubaissa kohdellaan naisia ja vierastyöläsiä. Lisäksi se kaksinaamaisuus tuntuu oksettavalta. Ollaan olevinaan islamilainen valtio ja kuitenkin salassa vedetään alkoholia. Itse en käytä ollenkaan alkoholia, tupakkaa tai huumeita, joten tuollainen käytös tuntuu jotenkin vastenmieliseltä.

Jos joku haluaa matkustaa Dubaihin, niin menköön. Toivon vaan, että valehtele itselleen eikä muille maassa tapahtuvista asioista.

Kyllä ihmisen pitää elää elämänsä moraalisesti mahdollisimman oikein.

• mieltä
        mieltä kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että matkailupalstalla pitää juuri puhua matkakohteeseen liittyvistä asioista. Myös huonoista puolista. Ilmeisesti tämä Dubai-fanien ärsyyntyminen johtuu siitä, että he samaistavat itsensä Dubaihin. Sehän on vähän sama, kun joku moittii työnantajaasi, niin otat sen henkilökohtaisesti.

Olen käynyt Dubaissa kerran. Koin siellä hyviä hetkiä mm. ostoskohteissa, rannoilla ja ravintoloissa. Mutta en halua mennä sinne uudestaan. Siitä syystä, että kunnioitan liikaa sellaisia perusarvoja, kuten ihmis- ja tasa-arvo, reiluus, oikeudenmukaisuus, suoruus.

Toisia ihmisiä ei yksinkertaisesti saa kohdella missään sillä tavalla, kuten Dubaissa kohdellaan naisia ja vierastyöläsiä. Lisäksi se kaksinaamaisuus tuntuu oksettavalta. Ollaan olevinaan islamilainen valtio ja kuitenkin salassa vedetään alkoholia. Itse en käytä ollenkaan alkoholia, tupakkaa tai huumeita, joten tuollainen käytös tuntuu jotenkin vastenmieliseltä.

Jos joku haluaa matkustaa Dubaihin, niin menköön. Toivon vaan, että valehtele itselleen eikä muille maassa tapahtuvista asioista.

Oltiin pariviikkoa sitten jumeirahin luxus hotellissa, elettiin herroiksi. Käsitykseni maasta on hyvin samanlainen, jollei asioista tai ongelmista puhuta näitä ei ole ? Jos kulttuuri lakaisee maton alle ongelmat ja määrää tarpeeksi kovat rangaistukset, herran pelko onko viisauden alku ? Älkää dubai fanit vaahdotko ei niin pyhää maata ettei ongelmia, ollaan realisteja ihmisiä nekin vaan ovat.

• topi47
        mieltä kirjoitti:

"kuitenkin salassa vedetään alkoholia. Itse en käytä ollenkaan alkoholia, tupakkaa tai huumeita, joten tuollainen käytös tuntuu jotenkin vastenmieliseltä."

Miten voit asua Suomessa? Täällä jos missä vedetään tupakkaa (erityisesti nuoret naiset), juodaan viinaa ihan sikana ja huumeita käytetään jokaisessa Suomen kunnassa ja käyttö sen kuin lisääntyy. Kaksinaamaisuutta, kateutta, ahneutta... niitä löytyy täältäkin. Köyhiä ja rikkaita on kaikissa maailman valtioissa, myös Suomessa ja täälläkin tuloerot vain kasvavat.
        En ole myöskään ollenkaan varma, että Suomessakaan toteutuvat ihmisarvo, tasa-arvo, reiluus tai suoruus. Ne ovat sanahelinää, joilla ei Suomessakaan ole käytännössä totuuspohjaa. Täälläkin on alkanut raha ratkaista, ja siinä eivät vanhat ja kauniit ihanteet paljon paina.
        Miten itse kohtelette humalaista ryysyläistä, joka möreällä äänellä tulee kadulla vippaamaan rahaa. Taitaa jäädä se kaksikymppinen antamatta. Jaa, että omahan on vikansa kun on juonut työpaikkansa ja asuntonsa.... entä jos ei olekaan vaan onkin jotkut yhteiskunnalliset syyt ajaneet ihmispolon raiteiltaan (vaikkapa se lama). Montako taulua olette ostanet ovelle tulleelta "puolalaiselta köyhältä opiskelijalta".Maksoitko viimeksi postissa tulleesta joulukorttilähetyksestä vammaisten tilille avustusta?
        Jos arvostelee muiden tekemisiä, kannattaa ensin kaivaa se malka (=hirsi) omasta silmästä.
        En silti vähättele Dubain tilannetta. Varmasti siellä rakennusmiehet joutuvat nyt tekemään samanalaista työpäivää samanlaisissa olosuhteissa ja samalla palkalla kuin meidän vanhempamme tekivät Suomessa muutama kymmenen vuotta sitten.
        Omalta osaltani kommentoin tästä eteen päin vain Dubaihin matkailukohteena liittyviä asioita. Globaali yhteiskunnallinen keskustelu käytäneen toisilla foorumeilla. Ei silti, ettei se olisi mielenkiintoista tässäkin keskustelussa.

• vähän asiaa
        topi47 kirjoitti:

"kuitenkin salassa vedetään alkoholia. Itse en käytä ollenkaan alkoholia, tupakkaa tai huumeita, joten tuollainen käytös tuntuu jotenkin vastenmieliseltä."

Miten voit asua Suomessa? Täällä jos missä vedetään tupakkaa (erityisesti nuoret naiset), juodaan viinaa ihan sikana ja huumeita käytetään jokaisessa Suomen kunnassa ja käyttö sen kuin lisääntyy. Kaksinaamaisuutta, kateutta, ahneutta... niitä löytyy täältäkin. Köyhiä ja rikkaita on kaikissa maailman valtioissa, myös Suomessa ja täälläkin tuloerot vain kasvavat.
        En ole myöskään ollenkaan varma, että Suomessakaan toteutuvat ihmisarvo, tasa-arvo, reiluus tai suoruus. Ne ovat sanahelinää, joilla ei Suomessakaan ole käytännössä totuuspohjaa. Täälläkin on alkanut raha ratkaista, ja siinä eivät vanhat ja kauniit ihanteet paljon paina.
        Miten itse kohtelette humalaista ryysyläistä, joka möreällä äänellä tulee kadulla vippaamaan rahaa. Taitaa jäädä se kaksikymppinen antamatta. Jaa, että omahan on vikansa kun on juonut työpaikkansa ja asuntonsa.... entä jos ei olekaan vaan onkin jotkut yhteiskunnalliset syyt ajaneet ihmispolon raiteiltaan (vaikkapa se lama). Montako taulua olette ostanet ovelle tulleelta "puolalaiselta köyhältä opiskelijalta".Maksoitko viimeksi postissa tulleesta joulukorttilähetyksestä vammaisten tilille avustusta?
        Jos arvostelee muiden tekemisiä, kannattaa ensin kaivaa se malka (=hirsi) omasta silmästä.
        En silti vähättele Dubain tilannetta. Varmasti siellä rakennusmiehet joutuvat nyt tekemään samanalaista työpäivää samanlaisissa olosuhteissa ja samalla palkalla kuin meidän vanhempamme tekivät Suomessa muutama kymmenen vuotta sitten.
        Omalta osaltani kommentoin tästä eteen päin vain Dubaihin matkailukohteena liittyviä asioita. Globaali yhteiskunnallinen keskustelu käytäneen toisilla foorumeilla. Ei silti, ettei se olisi mielenkiintoista tässäkin keskustelussa.

No joo. Kyllähän Suomessakin, kuten muissakin maissa on epäkohtia. Kovasti ponnistellaan niiden vähentämiseksi. Olemme kuitenkin väärällä pohjalla, jos epäoikeudenmukaisuus hyväksytään sillä, että muuallakin (kuten Suomessa) on asiat väärin. Ei se noin mene.

Kuitenkin kaksinaismoralismi Suomessa on vähäisempää, koska alkoholin käyttö on hyväksytty suomalaiseen kulttuuriin kuuluvaksi. Tuloerot Suomessa ovat Luojan kiitos vähäisempiä kuin Dubaissa. Lapsellista on myös väittää, ettei Suomessa todeutu perusarvot, kuten tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, reiluus tai suoruus paremmin kuin Dubaissa. Onko Dubaissa naispresidenttiä? Onko Suomessa kuolemanrangaistusta?

Itse en ole antanut humalaiselle kahtakymppiä, enkä suosittele muitakaan antamaan. Olen kyllä ostanut hänelle ruokaa. Leipää, keittoa jne.

Hyväntekeväisyyttä harrastan kyllä riittävästi. Minulla on ihan hyvä omatunto siitä.

Dubaihin en matkusta kuitenkaan ennen kuin maassa toteutuu perusoikeudet paremmin. Minulla on kuitenkin oikeus valita.

• hyvä asia
        topi47 kirjoitti:

Anteeksi, jäi tuossa vielä kirjoittamatta, että on kuitenkin hyvä asia, että matkustelet eri paikoissa, myös Dubaissa. Vaikka olenkin Dubai-krittinen on minusta hyvä, että Dubaikeskusteluun osallistuvat ihmiset, jotka tietävät asiasta jotain ihan omakohtaisista kokemuksista.

Totta kai, Dubaissa on hyviä myös puolia. Ihmiset ovat kuitenkin pohjimmiltaan samanlaisia eri maissa ja kulttuureissa. Kuitenkin meidän kaikkien pitäisi kasvaa kriittiseen ajatteluun.

• pistän
        hyvä asia kirjoitti:

Anteeksi, jäi tuossa vielä kirjoittamatta, että on kuitenkin hyvä asia, että matkustelet eri paikoissa, myös Dubaissa. Vaikka olenkin Dubai-krittinen on minusta hyvä, että Dubaikeskusteluun osallistuvat ihmiset, jotka tietävät asiasta jotain ihan omakohtaisista kokemuksista.

Totta kai, Dubaissa on hyviä myös puolia. Ihmiset ovat kuitenkin pohjimmiltaan samanlaisia eri maissa ja kulttuureissa. Kuitenkin meidän kaikkien pitäisi kasvaa kriittiseen ajatteluun.

lusikkani tähän soppaan. Itse kauhistelin myös aluksi siellä olevien siirtotyöläisten oloja ja palkkoja, mutta kun olen heitä matkojeni aikana haastatellut, niin ovat erittäin tyytyväisiä olleet oloihinsa. Olot ovat kuulemma paljon paremmat kuin kotimaassaan, eivätkä lähtisi takaisin mistään hinnasta. Juominkiasioihin en ota kantaa kun en niistä tiedä. En ole kulkenut paikoissa jossa sitä voisi nähdä. Varmaan olisi ihan paikallaan kaikkein kriittisimmille ihmisille, että tekisivät seuraavan matkansa sinne mistä nämä työläiset ovat lähtöisin ja vertailisivat sitten heidän olojaan ja palkkojaan.
        Paljon tuntui näille työläisille merkitsevän jo sekin että he saava rauhassa elellä ja olla . Kotiseutu saattaa olla sotien ja kahkoiden vaivaama tms. Paljon on asiassa puolia. Työläiset pääsevät kuitenkin säännöllisin välen käymään kotimaassaan. Lomat heillä on niin kuin Suomessakin (ainakin hotellipojilla, taksikuskeilla jne) Viime käynnillä haastattelin yhtä hotellipoikaa joka on jo useamman vuoden ollut samassa hotellissa, ja hän oli tosi tyytyväinen oloihinsa ja palkkaansa. No tiedän ettei kaikilla välttämättä ole ihan yhtä hyvin asiat, mutta...
        En minäkään orjuuttamista hyväksy, mutta kuinka hyvät olot pitäisi työläisillä olla, että se matkailijoita tyydyttäisi?
        Minä menen vastakin Dubaihin, ja juttelen kaikkien kanssa tasapuolisesti ja olen ystävällinen. Pirauttipa yksi taksikuski pari kyyneltäkin kun koko pitkän matkan juttelin hänen kanssaan. Sanoi matkan lopuksi että hänelle tuli niin hyvä mieli, ja vilkutteli pitkään vielä ikkunasta kun jäimme pois kyydistä.

• pistän kirjoitti:

lusikkani tähän soppaan. Itse kauhistelin myös aluksi siellä olevien siirtotyöläisten oloja ja palkkoja, mutta kun olen heitä matkojeni aikana haastatellut, niin ovat erittäin tyytyväisiä olleet oloihinsa. Olot ovat kuulemma paljon paremmat kuin kotimaassaan, eivätkä lähtisi takaisin mistään hinnasta. Juominkiasioihin en ota kantaa kun en niistä tiedä. En ole kulkenut paikoissa jossa sitä voisi nähdä. Varmaan olisi ihan paikallaan kaikkein kriittisimmille ihmisille, että tekisivät seuraavan matkansa sinne mistä nämä työläiset ovat lähtöisin ja vertailisivat sitten heidän olojaan ja palkkojaan.
        Paljon tuntui näille työläisille merkitsevän jo sekin että he saava rauhassa elellä ja olla . Kotiseutu saattaa olla sotien ja kahkoiden vaivaama tms. Paljon on asiassa puolia. Työläiset pääsevät kuitenkin säännöllisin välen käymään kotimaassaan. Lomat heillä on niin kuin Suomessakin (ainakin hotellipojilla, taksikuskeilla jne) Viime käynnillä haastattelin yhtä hotellipoikaa joka on jo useamman vuoden ollut samassa hotellissa, ja hän oli tosi tyytyväinen oloihinsa ja palkkaansa. No tiedän ettei kaikilla välttämättä ole ihan yhtä hyvin asiat, mutta...
        En minäkään orjuuttamista hyväksy, mutta kuinka hyvät olot pitäisi työläisillä olla, että se matkailijoita tyydyttäisi?
        Minä menen vastakin Dubaihin, ja juttelen kaikkien kanssa tasapuolisesti ja olen ystävällinen. Pirauttipa yksi taksikuski pari kyyneltäkin kun koko pitkän matkan juttelin hänen kanssaan. Sanoi matkan lopuksi että hänelle tuli niin hyvä mieli, ja vilkutteli pitkään vielä ikkunasta kun jäimme pois kyydistä.

Heistä useimmat ovat täysin työnantajansa armoilla. Eivät monikaan uskalla kertoa työnsä huonoista puolista, sillä silloin tulee vain ongelmia. Moni ei edes pääse maasta pois vaikka haluaisi. Jos he vielä juoruisivat ongelmistaan niin voisivat menettää työnsä ja työnantaja pitää laittomasti heidän passinsa ja näin ollen eivät pääsisi maasta pois tai saisi uutta työtä. Laitonta, mutta Dubai on tällaista täynnä ja ongelmat ovat täysin hallitsemattomia.

"En minäkään orjuuttamista hyväksy, mutta kuinka hyvät olot pitäisi työläisillä olla, että se matkailijoita tyydyttäisi?"

Työläisillä pitäisi olla maan hintatasoon ja varakkuuteen sopiva palkkataso. Dubai ei ole mikään köyhä maa, jossa pärjää 150 euron kuukausituloilla eikä muutenkaan ole inhimillistä maksaa raskaasta työstä tuollaisia palkkoja.

Dubaissa on paljon mm. aasialaisia naisia kotiapulaisina. He ovat jättäneet omat lapsensa kotimaahansa ja näkevät heitä ehkä muutaman vuoden välein jos silloinkaan. Osaa näistä kotiapulaisista kohdellaan kuin karjaa, heitä hakataan ja raiskataan ja monen passi on täysin isännän armoilla ja näin ollen myös maastapääsy mahdotonta. Osassa perheistä sentään kotiapulaista kohdellaan hyvin, joissakin kuin jopa omaa perheenjäsentä. Minusta on silti jotenkin kuvottavaa katsella näitä kotiapulaisperheitä. Herra ja rouva shoppailee hienosto-ostoskeskuksessa puhelin ja Vuittonin laukku kädessä ja pieni 150-senttinen aasialainen kotiapulainen kävelee heidän takanaan ja kantaa raskaita kasseja ja lapsia. Näillä kotiapulaisilla ei myöskään yleensä ole työhönsä riittävä palkka. Jotenkin tämän kuitenkin vielä ymmärtää paikallisten ihmisten keskuudessa, koska he ovat kasvaneet tällaisessa köyhempien ihmisten alistamiskulttuurissa, mutta ihmettelen enemmän miten esim. Euroopasta tai muualta paljon tasa-arvoisemmasta kulttuurista muuttaneet ulkomaalaiset hyväksyvät kotiapulaisten käytön, varsinkin kun useimmat eivät edes maksa heille kunnollista palkkaa työstään.

Minulle on mm. hotellin siivooja tullut itku kurkussa pyytämään auttamaan työn hankkimisesta Euroopasta, koska olot Dubaissa ovat aivan hirveät.

Eli onko se sitten hyväksyntä nykyajan orjatyövoimalle rikkaassa maassa, että he saisivat vähemmän rahaa kotimaassaan. Tosin siellä kotimaassa myös hintataso ostosten ja asumisen suhteen on paljon alhaisempi. Eli olisiko Suomenkin oikein alkaa hankkia työläisiä köyhistä maasta ja maksaa heille tämän vuoksi huonompaa palkkaa, koska hehän ovat vain köyhän maan asukkaita. Tuskinpa olisi suomalaisillakaan sen jälkeen mukavat oltavat, kun oma maa täyttyy orjatyöläisillä ja oma kulttuuri kuihtuu.

• minä vain
        kahvitar kirjoitti:

Heistä useimmat ovat täysin työnantajansa armoilla. Eivät monikaan uskalla kertoa työnsä huonoista puolista, sillä silloin tulee vain ongelmia. Moni ei edes pääse maasta pois vaikka haluaisi. Jos he vielä juoruisivat ongelmistaan niin voisivat menettää työnsä ja työnantaja pitää laittomasti heidän passinsa ja näin ollen eivät pääsisi maasta pois tai saisi uutta työtä. Laitonta, mutta Dubai on tällaista täynnä ja ongelmat ovat täysin hallitsemattomia.

"En minäkään orjuuttamista hyväksy, mutta kuinka hyvät olot pitäisi työläisillä olla, että se matkailijoita tyydyttäisi?"

Työläisillä pitäisi olla maan hintatasoon ja varakkuuteen sopiva palkkataso. Dubai ei ole mikään köyhä maa, jossa pärjää 150 euron kuukausituloilla eikä muutenkaan ole inhimillistä maksaa raskaasta työstä tuollaisia palkkoja.

Dubaissa on paljon mm. aasialaisia naisia kotiapulaisina. He ovat jättäneet omat lapsensa kotimaahansa ja näkevät heitä ehkä muutaman vuoden välein jos silloinkaan. Osaa näistä kotiapulaisista kohdellaan kuin karjaa, heitä hakataan ja raiskataan ja monen passi on täysin isännän armoilla ja näin ollen myös maastapääsy mahdotonta. Osassa perheistä sentään kotiapulaista kohdellaan hyvin, joissakin kuin jopa omaa perheenjäsentä. Minusta on silti jotenkin kuvottavaa katsella näitä kotiapulaisperheitä. Herra ja rouva shoppailee hienosto-ostoskeskuksessa puhelin ja Vuittonin laukku kädessä ja pieni 150-senttinen aasialainen kotiapulainen kävelee heidän takanaan ja kantaa raskaita kasseja ja lapsia. Näillä kotiapulaisilla ei myöskään yleensä ole työhönsä riittävä palkka. Jotenkin tämän kuitenkin vielä ymmärtää paikallisten ihmisten keskuudessa, koska he ovat kasvaneet tällaisessa köyhempien ihmisten alistamiskulttuurissa, mutta ihmettelen enemmän miten esim. Euroopasta tai muualta paljon tasa-arvoisemmasta kulttuurista muuttaneet ulkomaalaiset hyväksyvät kotiapulaisten käytön, varsinkin kun useimmat eivät edes maksa heille kunnollista palkkaa työstään.

Minulle on mm. hotellin siivooja tullut itku kurkussa pyytämään auttamaan työn hankkimisesta Euroopasta, koska olot Dubaissa ovat aivan hirveät.

Eli onko se sitten hyväksyntä nykyajan orjatyövoimalle rikkaassa maassa, että he saisivat vähemmän rahaa kotimaassaan. Tosin siellä kotimaassa myös hintataso ostosten ja asumisen suhteen on paljon alhaisempi. Eli olisiko Suomenkin oikein alkaa hankkia työläisiä köyhistä maasta ja maksaa heille tämän vuoksi huonompaa palkkaa, koska hehän ovat vain köyhän maan asukkaita. Tuskinpa olisi suomalaisillakaan sen jälkeen mukavat oltavat, kun oma maa täyttyy orjatyöläisillä ja oma kulttuuri kuihtuu.

tiedätköhän sinäkään oikeesti mistä puhut? Ihan sama, mutta olen myös huomannut sen puolen noissa "orjissa", että osaavat kertoa muunneltua totuutta oloistaan siinä toivossa että pääsisivät Eurooppaan ja Suomeen parempiin oloihin. Yksi minun ns ystävä jäi kyllä kiinni tuollaisesta. On ystävä monen vuoden takaa. Yhtäkkiä tuli kirje jossa valitettiin kaikenlaista, että työ loppui, eikä hänellä ole mahdollisuutta saada sieltä uutta paikkaa jne, että olisimmeko niin ystävällisiä että hankkisimme hänelle työtä täältä Suomesta, laittoi passista jäljennöksen tuleen. En uskonut moista muutosta. Seuraavalla kerralla menin hänen työpaikkaansa, ja asiat olivat ihan jees. Kokeili vain kepillä jäätä kuinka menisimme halpaan. Luulevat että kaikki suomalaiset ovat tosi rikkaita, kun niillä on vara käydä perheineen lomailemassa Dubaissa, ja että hekin hankkisivat täällä omaisuuden. Tää tapahtui sitten kun olimme vierailleet usemapana vuonna kerran/pari vuodessa siellä, ja joka kerta tavanneet. Täytyi valaista asiaa miten suomessa on kaikki kallista asuminen , verot jne, ja ettei tänne kannata haaveilla kouluttamattoman töihin. Tämä tapahtui kolme vuotta sitten ja nyt kun olemme vuosittain häntä tavanneet (viimeksi tänä syksynä) olemme saaneet nähdä ja kuulla etä asiat ovat todella ok!

• tuntemani ihmiset
        minä vain kirjoitti:

tiedätköhän sinäkään oikeesti mistä puhut? Ihan sama, mutta olen myös huomannut sen puolen noissa "orjissa", että osaavat kertoa muunneltua totuutta oloistaan siinä toivossa että pääsisivät Eurooppaan ja Suomeen parempiin oloihin. Yksi minun ns ystävä jäi kyllä kiinni tuollaisesta. On ystävä monen vuoden takaa. Yhtäkkiä tuli kirje jossa valitettiin kaikenlaista, että työ loppui, eikä hänellä ole mahdollisuutta saada sieltä uutta paikkaa jne, että olisimmeko niin ystävällisiä että hankkisimme hänelle työtä täältä Suomesta, laittoi passista jäljennöksen tuleen. En uskonut moista muutosta. Seuraavalla kerralla menin hänen työpaikkaansa, ja asiat olivat ihan jees. Kokeili vain kepillä jäätä kuinka menisimme halpaan. Luulevat että kaikki suomalaiset ovat tosi rikkaita, kun niillä on vara käydä perheineen lomailemassa Dubaissa, ja että hekin hankkisivat täällä omaisuuden. Tää tapahtui sitten kun olimme vierailleet usemapana vuonna kerran/pari vuodessa siellä, ja joka kerta tavanneet. Täytyi valaista asiaa miten suomessa on kaikki kallista asuminen , verot jne, ja ettei tänne kannata haaveilla kouluttamattoman töihin. Tämä tapahtui kolme vuotta sitten ja nyt kun olemme vuosittain häntä tavanneet (viimeksi tänä syksynä) olemme saaneet nähdä ja kuulla etä asiat ovat todella ok!

siirtotyöläisiä Arabiemiirikunnissa, Bahrainissa, Qatarissa ja Saudi-Arabiassa ja se on valitettavasti totta että hyvin monella on huonot oltavat. Toki on myös toisenlaisia tapauksia esim. Bahrainissa asuvalla intialaisella ystävälläni on kaikki hyvin. Intiassa hänen perheellään on kaksi taloa, lomailevat siellä säännöllisesti, on hyvät oltavat Bahrainissa.

Mutta sitten on taas täysin päinvastaisia tapauksia, ihmiset jotka eivät pääse maasta pois, heille ei jää yhtään rahaa kun kaikki menee esim. velkojen maksuun.

Tunnen myös afganistanilaisen perheen jonka isä on Dubaissa töissä rakennustyöläisenä, muu perhe asuu Afganistanissa. Tämä isä ei ole nähnyt perhettään neljään vuoteen vaikka hänelle luvattiin vaikka mitä kun Dubaihin lähti. Tosiasiassa hän olisi ollut enemmän avuksi perheelleen jos olisi jäänyt Afganistaniin, yhtään rahaa ei perhe tälläkään hetkellä saa kun ei sitä rahaa yksinkertaisesti ole. Nyt äiti elättää perhettä yksin, onneksi vanhimmat pojat saavat jo hieman omaa rahaa että edes jotain apua heistä jo on.Monet kaikkein huono-osaisimmasta eivät edes puhu englantia joten tavallisen lomailijan on aika mahdotonta heidän kanssaan edes keskustella ja saada tietoa näistä asioista.

• minä vain kirjoitti:

Aasialaisessa kulttuurissa on todella häpeällistä myöntää joutuneensa huijatuksi jne. Tiedän kyllä mistä puhun, kovin moni siivooja ei uskalla tuollaista kysyä naispuoliselta ihmiseltä, siitähän menettäisi pian työpaikkansa jos hänen juttunsa leviäisivät esim. työnantajansa tietoisuuteen. Usein näin tehdäänkin vain äärimmäisessä hädässä.

Onko sinusta hotellin työntekijöillä riittävä palkka heidän raatamisestaan? Onko sinusta siis oikein palkata rikkaaseen maahan orjatyöläisiä? Tuntuisiko sinusta kivalta jos meillä Suomessa olisi kaikki ns. normaalit työläisammatit orjille? Eli kaupan kassa, hotellityöntekijät, siivoojat, hampurilaisravintoloiden myyjät jne. tulisivat köyhistä maista ja heidän palkkansa olisi esim. 150 euroa kuukaudessa. He asuisivat epäinhimillisessä yhteismajoituksessa ja palvelisivat herrakansaa eli suomalaisia. Suomalaisissa perheissä olisi kotiapulaiset raatamassa, kun onhan se oikeutettua, että palkataan Aasiasta lähtenyt nainen hoitamaan meidän lapsia ja jättämään omat lapsensa Aasiaan. Palkkaa ei tarvitse maksaa kuin joku 100 € kuussa, koska onhan se enemmän kuin kotimaassa. Eli ihmisen kansalaisuus määrää palkkansa.

Entäpä olisiko suomalaisista mukava huomata, että edes supisuomalaiset eivät noin vain löydäkään työtä vaan jäävät koulutuksensa jälkeen usein työttömiksi, kun ei voi mennäkään kaikkiin töihin, koska useimmat työt ovat näitä orjatöitä, jonne ei paikallinen ihminen kelpaa.

Miksi on vaikeaa myöntää Dubain huonoja puolia? Onko todellakin, että näin moni hyväksyy vielä 2000-luvulla rikkaan maan orjien käytön.

• minä vain
        kahvitar kirjoitti:

Aasialaisessa kulttuurissa on todella häpeällistä myöntää joutuneensa huijatuksi jne. Tiedän kyllä mistä puhun, kovin moni siivooja ei uskalla tuollaista kysyä naispuoliselta ihmiseltä, siitähän menettäisi pian työpaikkansa jos hänen juttunsa leviäisivät esim. työnantajansa tietoisuuteen. Usein näin tehdäänkin vain äärimmäisessä hädässä.

Onko sinusta hotellin työntekijöillä riittävä palkka heidän raatamisestaan? Onko sinusta siis oikein palkata rikkaaseen maahan orjatyöläisiä? Tuntuisiko sinusta kivalta jos meillä Suomessa olisi kaikki ns. normaalit työläisammatit orjille? Eli kaupan kassa, hotellityöntekijät, siivoojat, hampurilaisravintoloiden myyjät jne. tulisivat köyhistä maista ja heidän palkkansa olisi esim. 150 euroa kuukaudessa. He asuisivat epäinhimillisessä yhteismajoituksessa ja palvelisivat herrakansaa eli suomalaisia. Suomalaisissa perheissä olisi kotiapulaiset raatamassa, kun onhan se oikeutettua, että palkataan Aasiasta lähtenyt nainen hoitamaan meidän lapsia ja jättämään omat lapsensa Aasiaan. Palkkaa ei tarvitse maksaa kuin joku 100 € kuussa, koska onhan se enemmän kuin kotimaassa. Eli ihmisen kansalaisuus määrää palkkansa.

Entäpä olisiko suomalaisista mukava huomata, että edes supisuomalaiset eivät noin vain löydäkään työtä vaan jäävät koulutuksensa jälkeen usein työttömiksi, kun ei voi mennäkään kaikkiin töihin, koska useimmat työt ovat näitä orjatöitä, jonne ei paikallinen ihminen kelpaa.

Miksi on vaikeaa myöntää Dubain huonoja puolia? Onko todellakin, että näin moni hyväksyy vielä 2000-luvulla rikkaan maan orjien käytön.

ei toki ole vaikea myöntää, mutta ihmettelen mistä sinä niin tarkkaan tiedät? Miten ne juuri sinulle ovat uskoutuneet vaan ei minulle, joka vaihdan kirjeitä tuhka tiheään juuri hotellityöntekijöiden kanssa joihin olen ystävystynyt. Miksi he eivät myöntäisi että heillä menee huonosti. Juuri tänä syksynä viimeksi juttelin paikan päällä, ja tämä kyseinen hotellipoika sanoi että hän on tosi tyytyväinen oloihinsa ja palkkaansa, mutta tietää toki sellasia joilla on huonompi palkka. Kertoi myös toisesta hotellityöntekijästä joka sai uuden paikan ja moninkertaisti palkkansa. He kaikki etsivät/odottavat sitä mahdollisuuttaan omalle kohdalle. Hän itse oli oikeasti "tuhlausrahansa" suuruuteen tyytyväinen.
        Tiedän myös että he oikeasti pääsevät lomalle kotimaahansa. Hän aina ilmoittaa minulle kun menee lomaileen ja on antanut osoitteensa sinne ja päivämäärät milloin on siellä.
        Nyt ei tarvi kuvitella mitään ylimääräistä, sillä voin kertoa että kyse on nuorista henkilöistä, joihin me koko perheellä olemme tutustuneet. Nämä työläiset ovat lastemme ikäisiä ja pidämme kaikki heitä ystävinämme. Jonkun mielestä se voi olla outoa, mutta meidän mielestämme pääsee näin parhaiten tutstumaan erilaisiin kulttuureihin jne.
        Ja minä en erottele ihmisiä heidän ammattinsa, kansallisuutensa ym perusteella.

• puutilullaa
        kahvitar kirjoitti:

Kieltämättä Dubain pimeitä puolia, muutama sananen:

Rakennustyöläisiä tuskin kukaan omista maistaan kidnappaa ja kahlitsee orjalaivaan viedäkseen Dubaihin töihin. Varmaan aivan vääriä kuvia kotimaastaan lähtijöillä on asioista Dubain päässä ei siinä mitään. Mutta kun jonkin herkullisen kauheuden kuulee, se istuu vuositolkulla eli jo käytännöstä poistunut passien vieminen työläisiltä, niin etteivät pääse kotiin halutaan edelleen pitää pinnalla. Sehän on nyt muuttunut ja jos joku rakentaja niin tekee, sakot ja sanktiot on suuret. Rahan perässähän ne työläisetkin oman maansa jättävät. (Huom, se ei tietenkään tarkoita, ettei heidän surkeita oloja pitäisi muuttaa, mutta halusin tuonkin vain esille tuoda.)

Tunteeko kukaan teistä sattumalta vaikkapa Lontoon tilanteesta yhtään mitään - ei vain Dubaissa ole 12-tuntisia ja yli päiviä peanuts-palkalla, ala-arvoisia asuintiloja ylihinnoin, taikka vaikka niiden kodittomien tilannetta - miksi niistä ei revitä keskustelua ja vaadita Lontoon boikotoimista turistipaikkana?

Dubain kaksinaismoralismi - niin länsimaillahan ei lainkaan kaksinaismoralismia ole... hoohoohoo. Miksi suomalaiset vaativat Dubailta puhdasta islamilaisuutta, mutta eivät vaikka Suomelta puhdasta kristinuskon mukaan käyttäytymistä?!

Lähden tästä rannalle...

• puutilullaa kirjoitti:

Kieltämättä Dubain pimeitä puolia, muutama sananen:

Rakennustyöläisiä tuskin kukaan omista maistaan kidnappaa ja kahlitsee orjalaivaan viedäkseen Dubaihin töihin. Varmaan aivan vääriä kuvia kotimaastaan lähtijöillä on asioista Dubain päässä ei siinä mitään. Mutta kun jonkin herkullisen kauheuden kuulee, se istuu vuositolkulla eli jo käytännöstä poistunut passien vieminen työläisiltä, niin etteivät pääse kotiin halutaan edelleen pitää pinnalla. Sehän on nyt muuttunut ja jos joku rakentaja niin tekee, sakot ja sanktiot on suuret. Rahan perässähän ne työläisetkin oman maansa jättävät. (Huom, se ei tietenkään tarkoita, ettei heidän surkeita oloja pitäisi muuttaa, mutta halusin tuonkin vain esille tuoda.)

Tunteeko kukaan teistä sattumalta vaikkapa Lontoon tilanteesta yhtään mitään - ei vain Dubaissa ole 12-tuntisia ja yli päiviä peanuts-palkalla, ala-arvoisia asuintiloja ylihinnoin, taikka vaikka niiden kodittomien tilannetta - miksi niistä ei revitä keskustelua ja vaadita Lontoon boikotoimista turistipaikkana?

Dubain kaksinaismoralismi - niin länsimaillahan ei lainkaan kaksinaismoralismia ole... hoohoohoo. Miksi suomalaiset vaativat Dubailta puhdasta islamilaisuutta, mutta eivät vaikka Suomelta puhdasta kristinuskon mukaan käyttäytymistä?!

Lähden tästä rannalle...

"Dubain kaksinaismoralismi - niin länsimaillahan ei lainkaan kaksinaismoralismia ole... hoohoohoo. Miksi suomalaiset vaativat Dubailta puhdasta islamilaisuutta, mutta eivät vaikka Suomelta puhdasta kristinuskon mukaan käyttäytymistä?!"

Arabiemiirikunnissa on käytössä SHARIA-LAKI, eli islamiin pohjautuva laki. Silti sallitaan alkoholit ym. Naurettavaa kaksinaamaisuutta. Suomessa on maallinen laki eikä uskonto muutenkaan näy juuri mitenkään Suomessa.

"jo käytännöstä poistunut passien vieminen työläisiltä, niin etteivät pääse kotiin halutaan edelleen pitää pinnalla. Sehän on nyt muuttunut ja jos joku rakentaja niin tekee, sakot ja sanktiot on suuret."

Lait kyllä ovat olemassa, mutta ei niitä juurikaan noudateta, varsinkin kun lakien väärinkäyttö on niin yleistä ja järjestelmällistä.

"Tunteeko kukaan teistä sattumalta vaikkapa Lontoon tilanteesta yhtään mitään - ei vain Dubaissa ole 12-tuntisia ja yli päiviä peanuts-palkalla, ala-arvoisia asuintiloja ylihinnoin, taikka vaikka niiden kodittomien tilannetta - miksi niistä ei revitä keskustelua ja vaadita Lontoon boikotoimista turistipaikkana?"

Lontoossa on kyllä tämä ihmisten hyväksikäyttö aivan eri asia kuin Dubaissa, joka on käytännössä RAKENNETTU KOKONAAN orjatyövoimalla. Lontoossa on mm. minimipalkka ja ihmisilläkin palkat hieman suuremmat kuin vaikkapa se 150€ kuukaudessa. Eikä myöskään suurin osa Lontoossa asuvista ole orjia kuten Dubaissa on.

• nyt kiinnostaa
        kahvitar kirjoitti:

"Dubain kaksinaismoralismi - niin länsimaillahan ei lainkaan kaksinaismoralismia ole... hoohoohoo. Miksi suomalaiset vaativat Dubailta puhdasta islamilaisuutta, mutta eivät vaikka Suomelta puhdasta kristinuskon mukaan käyttäytymistä?!"

Arabiemiirikunnissa on käytössä SHARIA-LAKI, eli islamiin pohjautuva laki. Silti sallitaan alkoholit ym. Naurettavaa kaksinaamaisuutta. Suomessa on maallinen laki eikä uskonto muutenkaan näy juuri mitenkään Suomessa.

"jo käytännöstä poistunut passien vieminen työläisiltä, niin etteivät pääse kotiin halutaan edelleen pitää pinnalla. Sehän on nyt muuttunut ja jos joku rakentaja niin tekee, sakot ja sanktiot on suuret."

Lait kyllä ovat olemassa, mutta ei niitä juurikaan noudateta, varsinkin kun lakien väärinkäyttö on niin yleistä ja järjestelmällistä.

"Tunteeko kukaan teistä sattumalta vaikkapa Lontoon tilanteesta yhtään mitään - ei vain Dubaissa ole 12-tuntisia ja yli päiviä peanuts-palkalla, ala-arvoisia asuintiloja ylihinnoin, taikka vaikka niiden kodittomien tilannetta - miksi niistä ei revitä keskustelua ja vaadita Lontoon boikotoimista turistipaikkana?"

Lontoossa on kyllä tämä ihmisten hyväksikäyttö aivan eri asia kuin Dubaissa, joka on käytännössä RAKENNETTU KOKONAAN orjatyövoimalla. Lontoossa on mm. minimipalkka ja ihmisilläkin palkat hieman suuremmat kuin vaikkapa se 150€ kuukaudessa. Eikä myöskään suurin osa Lontoossa asuvista ole orjia kuten Dubaissa on.

miten kahvitar on niin tarkoin perillä Dubain asioista. Vai onko kenties sittenkin mutu-tietoa...
        Tietää kaikki vääryydet ja huonosti kohtelut hmm

• nyt kiinnostaa kirjoitti:

miten kahvitar on niin tarkoin perillä Dubain asioista. Vai onko kenties sittenkin mutu-tietoa...
        Tietää kaikki vääryydet ja huonosti kohtelut hmm

että huomaa nämä vääryydet; palkkojen maksamatta jättämisen, ihmisten orjapalkat, prostituution rehottamisen, ihmisten hyväksikäytön, yleisen rasismin, täysin vääristyneen sukupuolijakauman ja siitä aiheutuneet omat ongelmansa jne.

En ole tässä mitenkään ketään arvostellut tai muutakaan, alkujaan kirjoitin yhden viestin, jossa kommentoin näitä Dubain huonoja puolia ihmetellen miten niin monelta ne ovat kokonaan jääneet näkemättä tai sitten ei vain ole viitsitty ongelmia edes huomata. Olen myös ihmetellyt miten joku voi näitä ongelmia jopa puolustaa, minusta ihmisten hyväksikäytölle ei ole mitään perustetta tai puolustamista.

Minusta kiihkeimpienkin Dubai-fanien olisi hyvä tiedostaa paikan ongelmat. Ei ole paikkaa, jossa ei ongelmia olisi, mutta mielestäni Dubaissa nämä ongelmat ovat aika suuria verraten siihen millaisen maineen se on itselleen onnistunut rakentamaan. En ymmärrä miksi jotkut eivät suostu edes näkemään kyseisiä ongelmia. Heti ollaan kieltämässä kaikki paha mikä Dubaihin liittyy.

• näin !
        kahvitar kirjoitti:

että huomaa nämä vääryydet; palkkojen maksamatta jättämisen, ihmisten orjapalkat, prostituution rehottamisen, ihmisten hyväksikäytön, yleisen rasismin, täysin vääristyneen sukupuolijakauman ja siitä aiheutuneet omat ongelmansa jne.

En ole tässä mitenkään ketään arvostellut tai muutakaan, alkujaan kirjoitin yhden viestin, jossa kommentoin näitä Dubain huonoja puolia ihmetellen miten niin monelta ne ovat kokonaan jääneet näkemättä tai sitten ei vain ole viitsitty ongelmia edes huomata. Olen myös ihmetellyt miten joku voi näitä ongelmia jopa puolustaa, minusta ihmisten hyväksikäytölle ei ole mitään perustetta tai puolustamista.

Minusta kiihkeimpienkin Dubai-fanien olisi hyvä tiedostaa paikan ongelmat. Ei ole paikkaa, jossa ei ongelmia olisi, mutta mielestäni Dubaissa nämä ongelmat ovat aika suuria verraten siihen millaisen maineen se on itselleen onnistunut rakentamaan. En ymmärrä miksi jotkut eivät suostu edes näkemään kyseisiä ongelmia. Heti ollaan kieltämässä kaikki paha mikä Dubaihin liittyy.

se on. Olimme Pariviikkoa sitten siellä ja tutustuimme jumeirah beach hotellin alakerran yökerhoon, jossa paikalliset bailas ja veti viinaa kuten mekin, siellä on eri säännöt baarissa kun täällä, siellä joutuu ostamaan pöydän,kun tulee tarpeeksi rikkaita sheikin poikia isin rahoilla baariin niin tarjoilijat tekee omaa bisnestä. Me ihmeteltiin ekaa pöydän vaihtoa kun tarjoilija vei meidät toiseen pöytään kun paikalliset nuoret tuli juomaan. Toisen kerran kun tarjoilija yritti meiltä pöytää viedä nostettiin meteli tarjoilija sanoi että tästä pöydästä on maksettu 3000dir jos maksatte 3500 niin saatte pitää pöydän, ei maksettu eikä vaihdettu pöytää. palattuamme omaan hotelliin tiedusteltiin oman hotellin henkilökunnalta
        onko tämä oikeesti maan tapa, ei ollut, koska paikan ravintolaesimies soitti seuraavana päivänä ja pahoitteli saamaamme kohtelua ja lähetti pullon shamppanjaa huoneeseemme.
        Ymmärrän paremmin asian jos vaan istutaan eikä juoda ,me kyllä
        tilattiin useampi viinipullo ja olutta

• yöelämä
        näin ! kirjoitti:

se on. Olimme Pariviikkoa sitten siellä ja tutustuimme jumeirah beach hotellin alakerran yökerhoon, jossa paikalliset bailas ja veti viinaa kuten mekin, siellä on eri säännöt baarissa kun täällä, siellä joutuu ostamaan pöydän,kun tulee tarpeeksi rikkaita sheikin poikia isin rahoilla baariin niin tarjoilijat tekee omaa bisnestä. Me ihmeteltiin ekaa pöydän vaihtoa kun tarjoilija vei meidät toiseen pöytään kun paikalliset nuoret tuli juomaan. Toisen kerran kun tarjoilija yritti meiltä pöytää viedä nostettiin meteli tarjoilija sanoi että tästä pöydästä on maksettu 3000dir jos maksatte 3500 niin saatte pitää pöydän, ei maksettu eikä vaihdettu pöytää. palattuamme omaan hotelliin tiedusteltiin oman hotellin henkilökunnalta
        onko tämä oikeesti maan tapa, ei ollut, koska paikan ravintolaesimies soitti seuraavana päivänä ja pahoitteli saamaamme kohtelua ja lähetti pullon shamppanjaa huoneeseemme.

ei liity nyt aikasempaan keskusteluun, mutta yöelämään kuitenkin. Kertoisitko siellä jumeirah beachin yökerhossa olleena millainen on hintataso, esim.olut joku perusdrinkki ym. Millaisissa vaatteissa olitte siellä? Oliko sisäänpääsy maksua? kiitos.

• sielläkin
        näin ! kirjoitti:

paljon orjia tarjoilijoina?

• "kulmahousut"
        yöelämä kirjoitti:

ei liity nyt aikasempaan keskusteluun, mutta yöelämään kuitenkin. Kertoisitko siellä jumeirah beachin yökerhossa olleena millainen on hintataso, esim.olut joku perusdrinkki ym. Millaisissa vaatteissa olitte siellä? Oliko sisäänpääsy maksua? kiitos.

Samanlaiset kuteet kun täälläkin parempaan yökerhoon. Pääsylippukoju oli mutta kun oltiin saman ketjun hotellissa niin päästiin ilman maksua. Paukkujen ja viinin hintoja en tarkalleen muista kun ne meni huonelaskuun mutta olutta hain tiskiltä ja se tais olla 30 dir ja sen sai nopeasti, olut on suht edullista mutta viini on liian kallista. siellä soi hyvää vanhaa ja uudempaa musaa hel.... lujalla

• että,
        sielläkin kirjoitti:

paljon orjia tarjoilijoina?

Ei.

• puutilullaa
        kahvitar kirjoitti:

Vainko valitat vai mitä olet itse asioiden hyväksi tehnyt, Kahvitar?! Vainko boikotoimalla Dubaita matkailukohteena ajattelet, että asia hoituu?!
        Kokeile näitä:
        - Istu Lontoossa kadulla itkevän kodittoman viereen lohduttamaan häntä ja kuuntelemaan hänen tarinaansa
        - Jätä antamatta joululahjoja perheellesi ja ystävillesi ja sen sijasta vie Dubain työläisille tavarapakkauksia, joissa on perustarpeita, joita heidän ei itse ole varaa ostaa
        - Auta Suomessa humalaista kylmässä, kun hän on hukannut kotiavaimensa ja viimeinen bussi on mennyt
        - Mene Suomessa vapaaehtoiseksi nuorten auttavaan puhelimeen ja juttele joku itsemurhaa suunnitteleva toisiin aatoksiin
        Voitko sanoa tehneesi jotain vastaavaa?
        Minä voin.

• puutilullaa kirjoitti:

Vainko valitat vai mitä olet itse asioiden hyväksi tehnyt, Kahvitar?! Vainko boikotoimalla Dubaita matkailukohteena ajattelet, että asia hoituu?!
        Kokeile näitä:
        - Istu Lontoossa kadulla itkevän kodittoman viereen lohduttamaan häntä ja kuuntelemaan hänen tarinaansa
        - Jätä antamatta joululahjoja perheellesi ja ystävillesi ja sen sijasta vie Dubain työläisille tavarapakkauksia, joissa on perustarpeita, joita heidän ei itse ole varaa ostaa
        - Auta Suomessa humalaista kylmässä, kun hän on hukannut kotiavaimensa ja viimeinen bussi on mennyt
        - Mene Suomessa vapaaehtoiseksi nuorten auttavaan puhelimeen ja juttele joku itsemurhaa suunnitteleva toisiin aatoksiin
        Voitko sanoa tehneesi jotain vastaavaa?
        Minä voin.

vaan kuten jo moneen kertaan olen kirjoittanut, kirjoitin ensimmäisen viestin ihmetellen miten monet eivät näistä Dubain ongelmista tiedä tai jopa kieltävät ne suoraan tyyliin "ei Dubaissa mitään pahaa ole".

En ole myöskään ehdottanut mitään boikottia, koko kirjoitteluni tähän viestiketjuun alkoi vain siitä, että kirjoitin muutamasta Dubain huonosta puolesta, koska tämän ketjun ketjun aloittaja oli kirjoittanut pettymyksen lomastaan. Minä kommentoin joitakin hänen esille tuomistaan asioista. Sen jälkeen olen sitten kirjoitellut lisää, kun moni kirjoittaja on puolustanut mm. orjatyövoiman käyttöä.

Itse olen tällä hetkellä sen verran köyhä, ettei minulla ole varaa esim. tavarapakkauksiin, mutta voisin kyllä sellaisiakin viedä köyhille ihmisille eri maihin jos joskus siis rahatilanne sen sallii. Mielestäni ensimmäinen askel on kuitenkin tunnustaa tosiasiat eikä lakaista niitä maton alle "Minulla oli kiva loma Dubaissa, joten ei siellä mitään hirveitä ihmisoikeusongelmia voi olla".

• Muslimah-Alhamdulillaah
        kahvitar kirjoitti:

vaan kuten jo moneen kertaan olen kirjoittanut, kirjoitin ensimmäisen viestin ihmetellen miten monet eivät näistä Dubain ongelmista tiedä tai jopa kieltävät ne suoraan tyyliin "ei Dubaissa mitään pahaa ole".

En ole myöskään ehdottanut mitään boikottia, koko kirjoitteluni tähän viestiketjuun alkoi vain siitä, että kirjoitin muutamasta Dubain huonosta puolesta, koska tämän ketjun ketjun aloittaja oli kirjoittanut pettymyksen lomastaan. Minä kommentoin joitakin hänen esille tuomistaan asioista. Sen jälkeen olen sitten kirjoitellut lisää, kun moni kirjoittaja on puolustanut mm. orjatyövoiman käyttöä.

Itse olen tällä hetkellä sen verran köyhä, ettei minulla ole varaa esim. tavarapakkauksiin, mutta voisin kyllä sellaisiakin viedä köyhille ihmisille eri maihin jos joskus siis rahatilanne sen sallii. Mielestäni ensimmäinen askel on kuitenkin tunnustaa tosiasiat eikä lakaista niitä maton alle "Minulla oli kiva loma Dubaissa, joten ei siellä mitään hirveitä ihmisoikeusongelmia voi olla".

paremmasta tai vaihtoehtoja ei ole ei mitään tapahdukaan.

Boikotit tuskin auttavat tuollaisesssa maassa kansan ja siirtotyöläisten tai ulkomaalaisten asemaan.Joillakin on kotomaassaan miljoonakertaa pahemmat olot.Hallitusta täytyisi ravistella kansan sisältä, onko se siirtolainen oikeutettu ja mihin on?

Aina löytyy köyhiä jotka narisematta tekevät toisen työn vaikka ruokapalkalla jos niikseen on että pääsee kurjemmista oloista pois.

• KMayra
        zzxxvv kirjoitti:

Palkkaa maksetaan Dubaissakin tietojen ja taitojen perusteella. Ei kai se Dubain tai Emiraattien vika ole jos naiden tyontekijoiden kotimaassa ei ole koulutusta tarjolla, joten ovat ns. unskilled labour. Jos haluat noin kovasti parantaa heidan tilaansa niin matkustapa sinne hyvantekevaisyys tyohon muutamaksi vuodeksi ja jarjesta rahoitus koulutukselle. Eikos se siita parane muutaman halvalla tyota taidottomana tekevan elama...!

• KMdbx
        kahvitar kirjoitti:

Kylla sita prostituutiota loytyy sielta Suomestakin ja ihan laillisesti. Eihan niita kaikkia yksityisyrittajia kiinni saada missaan ... eipa saatu pontikkatehtailijoita aikoinaankaan tai venajalta viinaa tuovia.

Ei prostituutio ole sallittua Dubaissa - se vain kukoistaa ulkomaalaisten ylimaaraisena toimintana, jota muut ulkomailta saapuvat turistitkin yllapitavat. Kylla paikka lopetetaan ja ovet suljetaan heti kun vihje menee asianmukaisesti oikeaan paikkaa.

• Ala paasaa enaa
        kahvitar kirjoitti:

Etkos jo vasy? Kayta tuokin aika vaikka niiden orjapalkalla, 24/7 tyossa hikoavien, torakoiden seassa nukkuvien Dubain rakentajien auttamiseen.... Missas viivyt? Olet jo monta vuotta siita paasannut samoin kuin prostituutiosta. Mitas olet senkaan eteen tehnyt?

• sama

Ihmeellistä kuinka täällä ihmetellään työläisten oloja, samanlaista on ympäri maailmaa. Kukin tekee Dubaissa mitä haluaa tai millä palkalla. Tuskin sinne kukaan on väkisin raahattu.
      Sade tekee myös Dubaissa ihan hyvää. Tietysti se harmittaa jos sataa kaatamalla useana lomapäivänä, mutta niin voi sattua missä tahansa. Tämä syksy/talvi ollut Suomessa tosi pimeä ja sateinen. Mikä onkaan ihanampaa kuin päästä hetkeksi täältä pois ja pulahtaa Jumeirah Beach Parkissa lämpimään meriveteen (27 astetta). Minä ainakin nautin siitä lämmöstä ja loistosta, jota Dubaissa kohtaa. Lomaansa ei kannata viettää hotellin kulmilla ja yleisellä rannalla. Menkää hyvät ihmiset Mamzariin tai Beach parkkiin. Ottakaa bussi tai taxi ja kierrelkää kaupunkia.
      Kaikille Dubai faneille ihania hetkiä muistojen ja uusien matkahaaveilujen parissa.

• ihmisarvo kunniaan

malliesimerkki länsimaalaisesta joka haluaa viettää luksuslomaa unohtaen näiden vähempiosaisten olot. Nythän on kyse rikkaasta maasta joka kohtelee siirtotyöläisiään (osaa) kuin karjaa, köyhän maan kohdalla tällaiset palkat ja olot olisi vielä ymmärettävissä mutta että rikkaassa maassa kohdellaan ihmisiä näin on täysin ala-arvoista ja anteeksiantamatonta.

Meilläkin oli Suomessa hirveä haloo kiinalaisista kivenhakkaajista jotka saivat mitätöntä palkkaa työstään, ihmisten orjuuttamista ei pidä missään nimessä hyväksyä.

• ...
        ihmisarvo kunniaan kirjoitti:

malliesimerkki länsimaalaisesta joka haluaa viettää luksuslomaa unohtaen näiden vähempiosaisten olot. Nythän on kyse rikkaasta maasta joka kohtelee siirtotyöläisiään (osaa) kuin karjaa, köyhän maan kohdalla tällaiset palkat ja olot olisi vielä ymmärettävissä mutta että rikkaassa maassa kohdellaan ihmisiä näin on täysin ala-arvoista ja anteeksiantamatonta.

Meilläkin oli Suomessa hirveä haloo kiinalaisista kivenhakkaajista jotka saivat mitätöntä palkkaa työstään, ihmisten orjuuttamista ei pidä missään nimessä hyväksyä.

Jos lomalle lähtee niin kannattaako alkaa miettimään
        paikallisten työläisten oloja? en itse jaksa moisella asialla päätäni vaivata lomalla. Ihmisoikeuksia ei pidä vähätellä, joten kun palaa takaisin suomeen voi asialle jotain tehdä mutta elkää nyt hyvänen aika tänne lomakeskustelu-palstalle kirjottako mailmanparannus-juttuja vaan keskittykää olennaiseen, eli loma keskusteluun.

• ihmisoikeustaistelija
        ... kirjoitti:

Jos lomalle lähtee niin kannattaako alkaa miettimään
        paikallisten työläisten oloja? en itse jaksa moisella asialla päätäni vaivata lomalla. Ihmisoikeuksia ei pidä vähätellä, joten kun palaa takaisin suomeen voi asialle jotain tehdä mutta elkää nyt hyvänen aika tänne lomakeskustelu-palstalle kirjottako mailmanparannus-juttuja vaan keskittykää olennaiseen, eli loma keskusteluun.

Keskustelkaa ihmisoikeuksista ihmisoikeuspalstoilla, politiikassa jne, mutta älkää riidelkö täällä asiasta. Aiemmissa ketjuissa on tullut riittävästi ilmi ihmisoikeustilanne, joten ei sitä tarvitse täällä sen enempää jatkaa.

• hanna

mikä vika yleisessä rannassa? Olen kiertänyt kaikki rannat ja en kyllä ymmärrä miksi hehkutetaan maksullisten rantojen puolesta. Minä pidän yleisestä rannasta eniten. On lähinnä keskustaa, lyhin matka kävellä taksista rantaan, lyhin kahlausmatka että pääsee uimaan, ilmainen...
        Mamzar parkissa pisin matka kävellä helteisenä päivänä. Liikaa porukkaa. Kauimmaisessa poukmassa huono hiekka, likainen, roskainen. Luulin tulleeni venäjälle, kun ei muuta kieltä kuullut...
        Jumeirah beach park muuten samanlainen kuin yleinen, pitempi matka vain kävellä rannalle, pitempi matka taksilla, pitempi matka kahlata voidakseen uida, maksullinen ja ihan yhtä paljon oli niitä "pyjamapoikia" tölläämässä. Mutta onhan se luksusta joillekin kun saa maksaa pääsymaksun.
        Mutta yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta, minä yleisestä rannasta...

• O)))
        hanna kirjoitti:

mikä vika yleisessä rannassa? Olen kiertänyt kaikki rannat ja en kyllä ymmärrä miksi hehkutetaan maksullisten rantojen puolesta. Minä pidän yleisestä rannasta eniten. On lähinnä keskustaa, lyhin matka kävellä taksista rantaan, lyhin kahlausmatka että pääsee uimaan, ilmainen...
        Mamzar parkissa pisin matka kävellä helteisenä päivänä. Liikaa porukkaa. Kauimmaisessa poukmassa huono hiekka, likainen, roskainen. Luulin tulleeni venäjälle, kun ei muuta kieltä kuullut...
        Jumeirah beach park muuten samanlainen kuin yleinen, pitempi matka vain kävellä rannalle, pitempi matka taksilla, pitempi matka kahlata voidakseen uida, maksullinen ja ihan yhtä paljon oli niitä "pyjamapoikia" tölläämässä. Mutta onhan se luksusta joillekin kun saa maksaa pääsymaksun.
        Mutta yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta, minä yleisestä rannasta...

Tiedätkö Sharjahin rannoista?

• oli muistaakseni
        O))) kirjoitti:

Tiedätkö Sharjahin rannoista?

kysymys Dubain rannoista. Sharjah on toinen juttu.
        Voin silti vastata etten ole Sharzassa ollut. ajattelin seuraavalla kerralla mennä sinne, kun on Dubai jo tullut koluttua. Toivottavasti siellä on hyvät rannat myös. Voitko suositella jotain hyvää ja edullista hotellia. Ajattelin varata itse netistä, mutta kun en ole siellä ennen käynyt, niin en tiedä niistä millaisia ovat.

• erilaisia mielipiteitä
        oli muistaakseni kirjoitti:

kysymys Dubain rannoista. Sharjah on toinen juttu.
        Voin silti vastata etten ole Sharzassa ollut. ajattelin seuraavalla kerralla mennä sinne, kun on Dubai jo tullut koluttua. Toivottavasti siellä on hyvät rannat myös. Voitko suositella jotain hyvää ja edullista hotellia. Ajattelin varata itse netistä, mutta kun en ole siellä ennen käynyt, niin en tiedä niistä millaisia ovat.

kyllä tällaiset palstat on hankalia, kun juuri toisaalla kehutaan maksullisia rantoja, erityisesti manzaria, ettei ole töllääjia eikä venäläisiä. Ja nyt taas toinen kertoo kokemuksesta ihan päinvastaista. No, eiköhän ole parasta avoimin mielin ja ongelmat tiedostaen mennä itse katsomaan ja kokemaan, millaista siellä oikein on, ja mikä ranta on itselle hyvä :)

• erilaisia mielipiteitä kirjoitti:

kyllä tällaiset palstat on hankalia, kun juuri toisaalla kehutaan maksullisia rantoja, erityisesti manzaria, ettei ole töllääjia eikä venäläisiä. Ja nyt taas toinen kertoo kokemuksesta ihan päinvastaista. No, eiköhän ole parasta avoimin mielin ja ongelmat tiedostaen mennä itse katsomaan ja kokemaan, millaista siellä oikein on, ja mikä ranta on itselle hyvä :)

rannoilla, niinhän se juuri on, että ihmisillä on erilaisia mieliä, joku pitää jostain ja toinen toisesta.

Minä pidän taas näistä Beach Parkeista, niissä on rannan lisäksi myös puistoalueet ja varmasti esim. lapsiperheille mukavia kun on niitä leikkitelineitä. Kaikkein väljintä on minulla aina ollut Mamzarissa, eniten ihmisiä taas on ollut Jumeirahin rannoilla, myös siellä Beach Parkissa on välillä aika paljon ihmisiä, ei kuitenkaan samalla tavalla tungosta kuin monissa Välimeren kohteissa.

Eniten tuijotusta olen kohdannut siellä yleisellä rannalla. Venäläisiä on joka rannalla, eivät he tosin ole minun rantapäivääni häirinneet tai edes muulloinkaan.

Hyvää matkaa sinulle!

• hanna
        erilaisia mielipiteitä kirjoitti:

todellakin että käyt itse tutustuun useampaan rantaan, niin löydät mieleisesi. Niin mekin tehtiin ja päädyttiin sitten mieheni kanssa siihen yleiseen.
        Pyjamapoikien paljous oli samaa luokkaa yleisellä ja Jumeirahissa. Kovasti rantavahdit niitä ajeli pois. Yhtenä päivänä oli ratsia, eli ratsattiin paperit kaikilta "pyjamapojilta". Sen jälkeen niitä ei paljon siellä näkynyt. Muutama kun jäi kiinni ettei ollut paperit kunnossa niin niin varmaan sana levisi ettei sinne kannata nyt mennä. Poliisi piti rantavahtien kanssa sen ratsian siellä rannalla.

Niistä puistoalueista huomasin ainakin Mamzarissa ettei siellä leikkipuistoissa ja muissa viehralueilla ollut ristinsielua. Aivan tyhjiä olivat kaikki. Ihmiset olivat vain rannalla.

• Muslimah-Alhamdulillaah

jätä releet kotiin, ostä pässinpökkimä vanha ruskea peruukki kietaise sen päälle 60-luvun huivi.Jätä hampaasi pesemättä, samoin kainalosi,älä käytä muita kuin kehosi hajusteita,ei meikkiä,ei korkkareita vaan jotkut lättänäpohjaiset epäseksikkäät mummo taapertimet(miks ei muodikkaat Ainot) ja ignore ne kaikki parempituloiset siellä rantsulla ja mene tavisrannoille.

Sehän on vain eri kulttuuri.

Uskoisin että musliminaiseksi pukeutuneena olisit saanut olla aivan rauhassa.Koska stereotyypit nyt länsinaisista ovat sellaisia siinä kulttuurissa ei tarvitse olla ruusuinenkaan nainen edes kun saa olonsa tuntemaan seksikkääksi vain siksi että ei ole uskonnollisesti vaatetettu.Turhaan naiset vaivaavat päätä tuollaisella.Miehet on aina elukoita.

• sama kohtalo

joo aivan totta. dubai on todella huono matkavaihto ehto. sinne ei kannata lähteä. tämä viesti paljasti kaiken sen kamaluuden mitö siellä oli. siellä oli myös paljon torakoita.... dubaihin en enää lähde, eikä muidenkaan kannattaisi!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe