Vetämisestä..

Jenniet

Hei!
Olisiko hyviä vinkkejä, kuinka 6kk vanhalta pennulta saisi hihnassa vetämisen pois? Välillä lenkkeily on todella rasittavaa, kun n. 16kg painava koira vetää. Välillä pentu kävelee oikein kiltisti, mutta kun näkee esim. muita koiria tai lintuja niin pitäisi päästä nopeasti leikkimään.

Entä onko kenelläkään vinkkejä, kuinka saisi kitkettyä pennulta haukkumisen pois, kun näkee muita koiria lenkillä?

11

1163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

      Lemmikkitarvike kaupasta kuono-panta.

    • talutushihna

      maahan ja lähde kävelemään eri suuntaan, kun huomaa ettet vedä takaisin eikä sua voisi vähempää kiinnostaa niin mitä luultavimmin lähtee sun perään.

    • Labradori

      käytä valjaita ja kuonopantaa opetuksessa jos valjaita voi pitää,sitten pysähdyt aina kuin koira rupeaa vetämään.Haukkuminen on rotukohtaista paljon, ikä parantaa koirat koirakouluun.

    • Lumihukka

      koirasi tutustumaan ja leikkimään toisten kanssa hihnassa?
      Jos pääsee, ala opettamaan pentua, ettei hihnassa moikkailla eikä leikitä. Vapaana touhutkoon niin paljon kuin tahtoo, mutta ei kytkettynä. Menette vain ohi muista (kuulostaa tylsältä), mutta voit sitten myöhemmin, kun koira on jo todella oppinut, ettei hihnassa pelehditä, opettaa sen luvalla tervehtimään. Leikkimistä en sallisi sittenkään, koska se vain ruokkii sitä toisten luo kiskomista.
      Koirasi varmaan kasvaa vielä ja saa lihasta lisää, joten jossain vaiheessa voit olla vaikeuksissa sen kanssa, hyvä, että puutut asiaan jo nyt! :)
      Itse alkaisin oikein todella tarkaksi siinä, että hihnan on oltava löysällä (siis ei suht suorana ja vaappuu siinä, vaan loivalla "U":lla). Muuten kiellät ja nyppäät hihnasta. Itse tein vielä niin, että aloin hidastamaan vauhtia, jos kiellot ei tehonneet, eli koira sai sekä kiellon, kiellon tehostuksen (nyppäys) ja vielä vauhtikin hiljeni, jos ei hihna löystynyt.
      Ohituksissa vedä koiran huomio itseesi, mieluummin jo ennen kuin pentusi huomaa toisen koiran. Voit käyttää avuksi lelua, namia, mitä vain mistä koirasi on kiinnostunut. Tee itsestäsi sille mielenkiintoisempi kuin toinen koira!
      Kuonopannan käyttö on mielestäni vain ongelman kiertämistä ja jos lopetat sen käytön, koira mitä suurimmalla todennäköisyydellä alkaa vetää taas.

      • Jenniet

        Juu, kiitos vastauksista :)

        Tämä meidän koiramme on todella sosiaalinen ja todella halukas aina tutustumaan toisiin koiriin. Nyt olemme joutuneetkin tekemään niin, että kun koiria tulee vastaan, emme ole jääneet siihen vaan mahdollisimman nopeasti ohi vain. Hankalaa on nimittäin ollut sekin, että meidän pentu alkaa hyppimään näiden muiden koirien päälle, eikä ne siitä tykkää. Kova on pennun halu päästä leikkimään. Pentu pääsee sännöllisesti, väh. kerran viikossa temmeltämään muiden koirien kanssa koirapuistoon :)

        Nyt parin päivän ajan olemme käyttäneet sellaista "naksutinta" lenkeillä. Aina kun on mennyt hyvin jonkin matkaa ilman vetämistä, kiertänyt tolpat oikealta puolelta jne. niin naksautus ja pieni herkkupala. Joka kerta ei edes herkkua, vain naksautus. Tämä on tuntunut toimivan todella hyvin ja olemme huomanneet, että pentu oppii helposti uusia asioita.

        Niin ja joku sanoi, että haukkumiseen vaikuttaa rotukohtaiset erot. Tämä on varmastikin totta. Tässä meidän pennussa on noutajaa ja pystykorvaa, ja pystykorvathan ovat tunnetusti "räksyttäjiä", mutta tämä meidän pentu ei hauku sisällä oikeastaan yhtään, vain jos innostuu todella paljon. Ongelma on vain tämä toisille koirille haukkuminen, eikä sekään ole vihasävyistä, vaan leikkiin yllyttämistä.


      • nyppääminen

        vanhanaikainen ja väärä keino, en suosittele, kuvittele miltä susta tuntuis kun joku repis kurkusta?! Mielummin se huomionkiinnittäminen muualle tai käännyt takaisin sinne mistä tulitkin ja yksi hyvä kans että pysähtyy ja liikkeelle lähtee vasta sitten kun koira lopettaa vetämisen. Tuo remmin heitto maahan toimii hyvin aremmilla koirilla ja niillä joiden itsetunto (pennun siis ; ) ) vielä heikko.


      • Jenniet
        nyppääminen kirjoitti:

        vanhanaikainen ja väärä keino, en suosittele, kuvittele miltä susta tuntuis kun joku repis kurkusta?! Mielummin se huomionkiinnittäminen muualle tai käännyt takaisin sinne mistä tulitkin ja yksi hyvä kans että pysähtyy ja liikkeelle lähtee vasta sitten kun koira lopettaa vetämisen. Tuo remmin heitto maahan toimii hyvin aremmilla koirilla ja niillä joiden itsetunto (pennun siis ; ) ) vielä heikko.

        Olemme koittaneet myös tuota, että pysähtyy jos pentu vetää, mutta se ei ole oikein auttanut. Pentu vain jatkaa kiskomista eteenpäin.

        Tätä hihnan heittämistä ei edes viitsi kokeilla meidän pentuun, koska se on sellainen, että lähtee varmasti juoksemaan vain pois päin jos saa mahdollisuuden. Ei ole yhtään arka tai pelokas. Ja asumme paikassa, jossa paljon liikennettä. Voisi pian sattua jotain ikävää :(


      • risuparrat
        Jenniet kirjoitti:

        Olemme koittaneet myös tuota, että pysähtyy jos pentu vetää, mutta se ei ole oikein auttanut. Pentu vain jatkaa kiskomista eteenpäin.

        Tätä hihnan heittämistä ei edes viitsi kokeilla meidän pentuun, koska se on sellainen, että lähtee varmasti juoksemaan vain pois päin jos saa mahdollisuuden. Ei ole yhtään arka tai pelokas. Ja asumme paikassa, jossa paljon liikennettä. Voisi pian sattua jotain ikävää :(

        Tuo pennun vetäminen on monasti ongelmallista ja monet eivät viitsi paneutua siihen ja tuloksena sitten "veto"-koira ihan tahtomattaan sillä koirahan kehittää vahvat lihakset tuohon harrastukseensa.
        Kerroit että olette jo onnistuneet naksuttimen kansssa nyt suosittelisin sen käyttöä tässäkin pulmassa kun kerta kerroit etä koira on päässyt jyvälle sen toiminnasta. Kun näet ulkona koirat ja ennakoit koska oma koirasi alkaa tuon vetämisen ole nopeampi ja aloita koiran huomion kiinnittäminen itseesi ja naksuttimella annat merkkiä kiitokseksi kun koira huomioi sinut eikä toista. juttele koiralle rauhallisesti ja ohi toinen koira mahdollisimman kaukaa aluksi jotta ärsytys ei oli liina suuri. Kehu ja palkitse vaikka leikillä hyvin menneen "ohituksen" jälkeen.
        Jos mahdollista pentutapaamisiin, koirakouluihin vaan mukaan jossa koira saa tavata muita ja oppii sosiaaliseksi koiraksi. Jos tunnet hyvin käyttäytyvän koiran omistajineen pyydä vaikkapa häntä muutaman kerran treenaamaan aukealla paikalla tätä ohitusta kanssasi.
        Kehu ja kiitos on oltava innoittajana koiralle. sillä siten motivaatio oppimiseen säilyy ja koirasi huomaa että saa palkinnoksi sinulta huomiota ja huvia kun tekee niinkuin sinä haluat.
        Mukavia hetkiä koirasi kanssa.


      • särkee..
        Jenniet kirjoitti:

        Olemme koittaneet myös tuota, että pysähtyy jos pentu vetää, mutta se ei ole oikein auttanut. Pentu vain jatkaa kiskomista eteenpäin.

        Tätä hihnan heittämistä ei edes viitsi kokeilla meidän pentuun, koska se on sellainen, että lähtee varmasti juoksemaan vain pois päin jos saa mahdollisuuden. Ei ole yhtään arka tai pelokas. Ja asumme paikassa, jossa paljon liikennettä. Voisi pian sattua jotain ikävää :(

        Minun toisesa koirassa on pystykorvaa ja ajokoiraa.
        Hänen luonteeseen kuuluu haukkuminen hän ilmaisee itseään haukkumalla, mutta nyt iän myötä on hakkuminen rauhoittunut ja hihnassa kävely sujunut upeasti. Ensin käytin kuonopantaa ja otin sen aina pois kun koira käveli kunnolla. Kun hän taas alkoi kiskoa eikä totellut käskyjä laitan kuonopannan takaisin koiralle. Nyt koira kävelee lenkeillä jo ihan nätisti. tietysti vanheneminenkin tuo järkeä päähän ;)


        Onnistumisia pennun opetukseen.


      • Lumihukka
        nyppääminen kirjoitti:

        vanhanaikainen ja väärä keino, en suosittele, kuvittele miltä susta tuntuis kun joku repis kurkusta?! Mielummin se huomionkiinnittäminen muualle tai käännyt takaisin sinne mistä tulitkin ja yksi hyvä kans että pysähtyy ja liikkeelle lähtee vasta sitten kun koira lopettaa vetämisen. Tuo remmin heitto maahan toimii hyvin aremmilla koirilla ja niillä joiden itsetunto (pennun siis ; ) ) vielä heikko.

        nyppäyksessä olekaan mistään repimisestä, vaan ihan pikkuinen nyppäys. Sama, kun vähän tönäisisit, että "Hei, korvat kuulolle, kaveri!". Itselläni on pehmeä (luonteeltaan, heh..) paimenkoira, joka ei mitään kovia kiskomisia kestäisikään.
        Pysähtely ei meilläkään aikoinaan toiminut, sillä äkkiäkö tuo keksi, että pysähdyttyäni se koukkasi luonani ja rynnisti jälleen eteenpäin. Jolloin en itse asiassa enää oikeastaan päässyt enää eteenpäin ollenkaan... :) Mutta vauhdin hidastaminen alkoi purra paremmin, koirasta alkoi olla tylsää liikkua "85-v mummon" mukana..


    • läpsy

      Ota matkalle mukaan nameja ja aina kun koira meinaa lähteä vetämään kiinnitä sen huomio niillä ja palkitse vasta, kun koira on rauhoittunut ja kävelee kiltisti vierellä, mut älä aina palkitse sitä vaan opeta sille pikkuhiljaa että se on koiran paikka niin ajan kanssa se kulkee siinä vaistomaisesti mut varaudu siihen, että voit joutua antamaan sille remmistä välillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe