Asuntojen hintakupla on todellakin puhjennut. Moni ei vaan tunnu ymmärtävän mikä tämä kupla oli. Vaikka kupla on puhjennut niin hinnat nousevat maltillisesti. Miten tämä on mahdollista? Kupla oli osassa hintapyyntöjä ja nämä ylilyönnit ovat vähenemässä. toteutuneet kauppahinnat ovat hyvin maltillisessa kasvussa ja Suomen markkinoilla ei voidan puhua hintakuplasta, jollainen jenkeissä puhkesi. Haluaisin nähdä tälläkin palstalla välillä syväluotaavaa keskustelua asuntojen hinnasta, miten siihen vaikuttaa uutiset, itse asuntojen kunto, sijainti jne. Keskustelu tuntuu olevan tasolla nousee,laskee,myy ja kaikkea haihattelua ilman minkäänlaista spekulointia tai ainakaan asiallista sellaista. Hinnat nousevat varmasti maltillisesti pari seuraavaa vuotta ja siitä eteenpäin hinnat ovat kysymysmerkki kaikille. Itse uskon, että tämän jälkeen kasvukeskusten ja muuttotappioalueitten hintaerot kasvavat. Nähtäväksi jää tapahtuuko tämä muuttotappioalueitten hintojen laskulla vai kasvukeskusten nousulla.
Hintakuplasta mietintää
2
397
Vastaukset
- santtu
mihinkään yleiseen romahdukseen usko, mutta sellainen ehkäpä 10-20% lasku seuraavan parin vuoden aikana voisi olla mielestäni aika realistinen vaihtoehto.
Itse en kunnolla tunne kuin oman kaupunkini (lahti) asuntojen hintatilannetta (katselen sitä kahden sijoitusasunnon omistajan näkökulmasta), ainakin täällä on asuntojen hintojen ja vuokrien suhde mennyt huonohkoksi asunnon ostamista ja vuokraamista silmälläpitäen. Eli joko vuokratason pitäisi nuosta seuraavat 3-5vuotta suhteellisen rivakkaa (ehkä n.5%-vuosi) tahtia, tai sitten asuntojen myyntihintojen tulee laskea se noin 20%, muuten tuotto jää liian pieneksi.
Monet ostajat huomioivat liian vähän taloyhtiön varsinaista kuntoa (putkistot, julkisivut, ikkunat, hoitovastikkeet yms.) ja hyvä- ja huonokuntoisten yhtiöiden hinnanero on monasti liian pieni. Samoin sellainen ihminen joka joutuu itse teetättämään asuntoremonttinsa aivan täysin ulkopuolisella firmalla (itse olen rak. alan ammattilainen), saa nykypäivänä varautua hyvinkin isoihin kustannuksiin sisä-remonttiensa osalta. Eli monasti olisi kannattavampaa ostaa se hyväkuntoisessa naapuriyhtiössä ollut hyväkuntoinen asunto, kuin ostaa se huonokuntoisesta yhtiöstä huonokuntoinen asunto ja kuvitella remontoivansa se...- vaihto halvempaa kuin remon...
> Monet ostajat huomioivat liian vähän taloyhtiön
> varsinaista kuntoa (putkistot, julkisivut,
> ikkunat, hoitovastikkeet yms.) ja hyvä- ja
> huonokuntoisten yhtiöiden hinnanero on monasti
> liian pieni.
Totta, mutta tilanne on onneksi pikkuhiljaa kohenemassa - porukka oppii, jos ei muuten, niin "Siperia opettaa". 10 v sitten ei asunnonostajia tuntunut kiinnostavan kuin pintakiilto - onko vessassa kaakelit ja olohuoneessa parketti. Nykyään jo taloyhtiön suorittamat korjauksetkin kiinnostavat eikä naurettavan halpa vastike ole enää myyntivaltti. Sehän tarkoittaa, että kaikki korjaukset on tekemättä eikä rahaa ole kerätty varastoonkaan.
Peffatuntumalla arvioituna täällä piäkaupunkiseudulla remontit vaikuttavat asunnon myyntihintaan 50 % painolla ts. 30 kiloeuron putkiremontin läpikäynyt on vain 15 k€ kalliimpi kuin remppaamaton. Niinpä raa'asti laskettuna omaan kämppään ei kannata teettää mitään suurempaa remonttia, vaan halvemmaksi tulee etsiä jo valmiiksi remontoitu, jolloin ex. omistaja "sponssaa" puolet kuluista. Toistaiseksi...
Sama vuokraongelma on muuten täälläkin, vakuutusyhtiöt ovat dumpanneet isoja vuokrataloja myyntiin (ja aikaansaaden siinä sivussa paikallisia hintatason "rommauksia"), kun taloihin on pitänyt tehdä remontteja, joita ei nykyvuokrilla maksateta. Ylitarjonnan vuoksi vuokria ei voi nostaa ... vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770