Kuule nukkumatti

mikä se on

Siis se unilääke, joka tainnuttaa, kuin salama? Olen niin kyllästynyt odottamaan unta. Aina sanotaan, että NYT OTAT sellaiset myrkyt, että varmaan nukut. Minä ottaisin ihan mitä vaan,kunhan tiedän, että herään levänneenä aamulla!
MITÄ SIIS PYYDÄN ERIKOISLÄÄKÄRILTÄ?!?

8

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyinen läski

      Tuohon on vähän vaikea vastata suoralta kädeltä tietämättä tautihistoriaasi ja mahdollisia muita lääkkeitä, joita käytät. Jos olet tilannut ajan lääkärille, kerro sille avoimesti tilanteestasi, niin uskon avun löytyvän. Onko sinulla ollut käytössä joku unilääke tai rauhoittava? Onko muita perussairauksia ja niihin lääkitystä? Nämä kaksi kysymystä on tärkeä tietää, että lääkäri voi sinulle reseptin kirjoittaa.

      • Nukkumatti

        Sorry, en ole omalla koneella ja tulin valinneeksi väärän nimimerkin. Vähänkös alkoi naurattaa :)


      • mikä se on
        Nukkumatti kirjoitti:

        Sorry, en ole omalla koneella ja tulin valinneeksi väärän nimimerkin. Vähänkös alkoi naurattaa :)

        Itsekin tuossa luulin olevani toisella sektorilla keskustelun aloittaja. Nauratti myös, ompahan ainakin keskittymiskyky tallella, kun on niin mietteissään.
        Piti vaan kertoa, että viimeksi määräsin lääkärin vast. otolla itse unilääkkeen. Se tehosi parhaiten mitä tähän astiset. Joskus lääkäritkin ovat ihmeissään, että mitä tuolle pitäisi antaa, kun ei siltä saa tajua pois. En ole masentunut, on vain iskenyt kauhea unettomuuskierre.


      • Oma hoito kesken
        mikä se on kirjoitti:

        Itsekin tuossa luulin olevani toisella sektorilla keskustelun aloittaja. Nauratti myös, ompahan ainakin keskittymiskyky tallella, kun on niin mietteissään.
        Piti vaan kertoa, että viimeksi määräsin lääkärin vast. otolla itse unilääkkeen. Se tehosi parhaiten mitä tähän astiset. Joskus lääkäritkin ovat ihmeissään, että mitä tuolle pitäisi antaa, kun ei siltä saa tajua pois. En ole masentunut, on vain iskenyt kauhea unettomuuskierre.

        Äläkä tyydy yleislääkärien apuun, jos käyttämäsi yleisälekuri ei ole "ajan tasalla" uniongelman hoidosta. Mäkin olen monesti "itse määrännyt itselleni" lääkkeitä, mutta kyllä se on se lääkärin tehtävä tehdä diagnosi ja lääkitys sen mukaan. Eli toiselle lääkärille mars, jos nykyisen taidot eivät riitä. Yleislääkärit ovat kuitenkin yleislääkäreitä, ja on ihan ymmärrettävää, ettei know-how riitä kaikkeen. Siksi on olemassa lääkäreitä (neurologeja), jotka erikoistuneet unihäiriöihin.

        Varaa myös aika niihin unitutkimuksiin!
        Siellä selvitetään, että mistä sun unettomuus johtuu. Vai onko taustalla stressi tms. seikkoja, ja jos näin niin ehkä pitäisi miettiä voisiko niitä seikkoja elämässäsi muuttaa...

        Olen ehdottomasti sen kannalla, että syy pitää poistaa eikä vain oiretta (eli tässä tapauksessa unettomuutta) hoitaa. Muutenhan riski oireen uusimiselle ja kierteelle on ihan valtava.

        Mulla on ihan sama juttu. Taju ja tiedostaminen pysyvät skarppina hyvinkin pitkään ja unen ja valveen rajamailla tulee sitten uinuttua koko yö. Sen verran vain ärsyttää, että tiedostaa olevansa hereillä eikä nukahda, vaikka kaikki edellytykset olisi siihen.

        Tajun saa varmuudella pois tyrmäystipoilla:) En ole itse kokeillut, enkä suosittele. Mutta ne kuulemma tepsivät... ja niitä on sitten vähän vaikeampi laillisesti vissiin saada. Ja niistä voi tulla kuulemma myös karsee kankkunen seuraavaksi päiväksi... Että puolensa ja puolensa:)


      • Nukkumatti
        Oma hoito kesken kirjoitti:

        Äläkä tyydy yleislääkärien apuun, jos käyttämäsi yleisälekuri ei ole "ajan tasalla" uniongelman hoidosta. Mäkin olen monesti "itse määrännyt itselleni" lääkkeitä, mutta kyllä se on se lääkärin tehtävä tehdä diagnosi ja lääkitys sen mukaan. Eli toiselle lääkärille mars, jos nykyisen taidot eivät riitä. Yleislääkärit ovat kuitenkin yleislääkäreitä, ja on ihan ymmärrettävää, ettei know-how riitä kaikkeen. Siksi on olemassa lääkäreitä (neurologeja), jotka erikoistuneet unihäiriöihin.

        Varaa myös aika niihin unitutkimuksiin!
        Siellä selvitetään, että mistä sun unettomuus johtuu. Vai onko taustalla stressi tms. seikkoja, ja jos näin niin ehkä pitäisi miettiä voisiko niitä seikkoja elämässäsi muuttaa...

        Olen ehdottomasti sen kannalla, että syy pitää poistaa eikä vain oiretta (eli tässä tapauksessa unettomuutta) hoitaa. Muutenhan riski oireen uusimiselle ja kierteelle on ihan valtava.

        Mulla on ihan sama juttu. Taju ja tiedostaminen pysyvät skarppina hyvinkin pitkään ja unen ja valveen rajamailla tulee sitten uinuttua koko yö. Sen verran vain ärsyttää, että tiedostaa olevansa hereillä eikä nukahda, vaikka kaikki edellytykset olisi siihen.

        Tajun saa varmuudella pois tyrmäystipoilla:) En ole itse kokeillut, enkä suosittele. Mutta ne kuulemma tepsivät... ja niitä on sitten vähän vaikeampi laillisesti vissiin saada. Ja niistä voi tulla kuulemma myös karsee kankkunen seuraavaksi päiväksi... Että puolensa ja puolensa:)

        Olettekos kuulleet yömaidosta? Vai joko kirjoitin siitä? Se on siis maitoa, joka lypsetään tavallista myöhempään ja siksi se sisältää enemmän melatoniinia eli pimeähormonia, ja auttaa joitakin samaan unen. Kannattaa ainakin kokeilla, on sellainen "pehmeä" keino unentulon helpottamiseksi. Yömaitoa on myynnissä ainakin isommissa marketeissa.

        Tästä elämänmenosta on tullut niin hektistä, että monet ovat niin stresaantuneita, että rentoutuminen ei onnistu illallakaan ja unettomuuden kierre on valmiina.

        Näistä "pehmeistä" keinoista tuli vielä mieleen rentoutuscd:t. Olen kokeillut itse sellaisia. Ensin on alkanut naurattaa, kun joku hitaasti ja hartaasti alkaa rentouttamisen, mutta itselleni kävi niin, että tosiaan nukahdin ja heräsin jossain vaiheessa, kun cd oli jo hiljaa.

        Noista unilääkkeistä tuli vielä mieleen semmoinen asia, että jonkun aikaa niitä käytettyä, niihin tottuu, eikä sama määrä lääkettä aikaansaa unta. Yleensähän unilääkkeet onkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja tottumista ei ehdi tapahtua. Pitkäaikaisessa unettomuudessa voi joskus joutua käyttämään unilääkitystä pitempään ja välillä on hyvä vaihtaa johonkin toiseen.

        Sinä, jolla oma hoito on kesken, olet oikeassa, että pelkkä oireenhoito ei tuo kunnon tuloksia pitemmän päälle, vaan taustalla oleva syy olisi hyvä selvittää.

        Hyvää yötä ja yrittäkää rentoutua ja antaa ajatusten mennä omia polkujaan. Toivottavasti saatte nukutuksi!
        T: Nukkumatti


      • Oma hoito kesken
        Nukkumatti kirjoitti:

        Olettekos kuulleet yömaidosta? Vai joko kirjoitin siitä? Se on siis maitoa, joka lypsetään tavallista myöhempään ja siksi se sisältää enemmän melatoniinia eli pimeähormonia, ja auttaa joitakin samaan unen. Kannattaa ainakin kokeilla, on sellainen "pehmeä" keino unentulon helpottamiseksi. Yömaitoa on myynnissä ainakin isommissa marketeissa.

        Tästä elämänmenosta on tullut niin hektistä, että monet ovat niin stresaantuneita, että rentoutuminen ei onnistu illallakaan ja unettomuuden kierre on valmiina.

        Näistä "pehmeistä" keinoista tuli vielä mieleen rentoutuscd:t. Olen kokeillut itse sellaisia. Ensin on alkanut naurattaa, kun joku hitaasti ja hartaasti alkaa rentouttamisen, mutta itselleni kävi niin, että tosiaan nukahdin ja heräsin jossain vaiheessa, kun cd oli jo hiljaa.

        Noista unilääkkeistä tuli vielä mieleen semmoinen asia, että jonkun aikaa niitä käytettyä, niihin tottuu, eikä sama määrä lääkettä aikaansaa unta. Yleensähän unilääkkeet onkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja tottumista ei ehdi tapahtua. Pitkäaikaisessa unettomuudessa voi joskus joutua käyttämään unilääkitystä pitempään ja välillä on hyvä vaihtaa johonkin toiseen.

        Sinä, jolla oma hoito on kesken, olet oikeassa, että pelkkä oireenhoito ei tuo kunnon tuloksia pitemmän päälle, vaan taustalla oleva syy olisi hyvä selvittää.

        Hyvää yötä ja yrittäkää rentoutua ja antaa ajatusten mennä omia polkujaan. Toivottavasti saatte nukutuksi!
        T: Nukkumatti

        on myös valeriaana, jota saa apteekista ja luontaistuotekaupoista eri tuotenimikkeillä. mm. Sedonium ja Valrian. Valeriaana on nukahtamislääkkeitä hellempi versio ja

        Juuri niin kuten 'Nukkumatti' kirjoitti. Stressi ja epäinhimillinen työtahti ja elämän tahti yleensäkin ovat syitä monesti unettomuuteen. Mullakin tällaista löytyy...


      • Guitar83
        Nukkumatti kirjoitti:

        Olettekos kuulleet yömaidosta? Vai joko kirjoitin siitä? Se on siis maitoa, joka lypsetään tavallista myöhempään ja siksi se sisältää enemmän melatoniinia eli pimeähormonia, ja auttaa joitakin samaan unen. Kannattaa ainakin kokeilla, on sellainen "pehmeä" keino unentulon helpottamiseksi. Yömaitoa on myynnissä ainakin isommissa marketeissa.

        Tästä elämänmenosta on tullut niin hektistä, että monet ovat niin stresaantuneita, että rentoutuminen ei onnistu illallakaan ja unettomuuden kierre on valmiina.

        Näistä "pehmeistä" keinoista tuli vielä mieleen rentoutuscd:t. Olen kokeillut itse sellaisia. Ensin on alkanut naurattaa, kun joku hitaasti ja hartaasti alkaa rentouttamisen, mutta itselleni kävi niin, että tosiaan nukahdin ja heräsin jossain vaiheessa, kun cd oli jo hiljaa.

        Noista unilääkkeistä tuli vielä mieleen semmoinen asia, että jonkun aikaa niitä käytettyä, niihin tottuu, eikä sama määrä lääkettä aikaansaa unta. Yleensähän unilääkkeet onkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja tottumista ei ehdi tapahtua. Pitkäaikaisessa unettomuudessa voi joskus joutua käyttämään unilääkitystä pitempään ja välillä on hyvä vaihtaa johonkin toiseen.

        Sinä, jolla oma hoito on kesken, olet oikeassa, että pelkkä oireenhoito ei tuo kunnon tuloksia pitemmän päälle, vaan taustalla oleva syy olisi hyvä selvittää.

        Hyvää yötä ja yrittäkää rentoutua ja antaa ajatusten mennä omia polkujaan. Toivottavasti saatte nukutuksi!
        T: Nukkumatti

        Tai vastaavasti voi hakea melatoniinia itseään, yömaidon sijaan. Toisaalta sen vaikutus (jos sellainen on) ei kuuleman mukaan ole tosiaan heti, vaan vasta parin tunnin päästä.

        Yksi mikä toimi itselläni vähän aikaa, oli ihan perinteiset rentoutumisharjoitukset. Kaikki lihasryhmät käy läpi ja toistelee itselleen yksinkertaisia "käskyjä". "Olen täysin rento ja väsynyt" jne. Olen muutaman kerran onnistunut vastaavalla ohjelmoimaan itseni heräämään minuutilleen johonkin kellonaikaan aamulla, mutta ne kaikki tapahtui parin viikon sisään siitä kun tuota tekniikkaa aloin käyttämään. Aluksi olin aika innoissani asiasta, mutta nyt se ei jostain syystä enää toimi. No, kuitenkin. Rentoutumisharjoituksen loppuun voi vaikka miettiä ja päättää, että nukahdan siinä vaiheessa kun lasken viidestäkymmenestä nollaan. Hyvin rauhallinen hengitys, ja mielessä numeron lausuminen vaikkapa ulospäin hengitettäessä. Ylöspäin ei kannata laskea. Silloin ei ole selkeää päätepistettä laskemiselle. Itsekin olen joskus kellon tahdissa laskenut sekunteja, mutta menin sekaisin joskus vähän yli 3000 jälkeen (...).

        Tuota alaspäin laskemista kokeilin itseasiassa viimeyönä ensimmäistä kertaa. Menin kahden aikaan yöllä sänkyyn, eikä vielä tuntunut erityisen väsyneeltä. Hieman. Vähän aikaa hain asentoa, tökin tyttöystävää sivummalle ja tein n. 20 minuuttia rentoutumisjuttuja. Tämän jälkeen aloin laskemaan erittäin hitaasti viidestäkympistä nollaan. Luvun 18 kohdalla menin ensimmäistä kertaa sekaisin. Numero 7 taisi olla viimeinen mihin pääsin. Sitten oli jo aivot jotenkin niin jumissa ettei luvut enää taittuneet mielessä ja uni vei äkkiä mennessään. Kohta täytyy käydä kokeilemassa vastaavaa, vaikka tänään ei väsytä kyllä sitäkään vähää kuin eilen.


        Mutta okei. Itse en myöskään diggaa yhtään pyöriä sängyssä tyhjänpanttina (sitä on tullut tehtyä jo sen verran monta tuntia viimeisen 17 vuoden aikana), vaan kun kuuri on päällä niin illalla nappaan puolikkaan-puolitoista Stilnoctia naamaan, painun tupakalle ja pesemään hampaat. Siinä vaiheessa kun saan vaatteet pois päältä, niin tuntuu että nyt alkaa lääke vaikuttamaan ja pää sammuu melkein samaa tahtia kuin lamppukin. Se on ihan hyväksi todettu rutiini, vaikka lääke suositellaankin otettavaksi vasta sängyssä.


      • Nukkumatti
        Guitar83 kirjoitti:

        Tai vastaavasti voi hakea melatoniinia itseään, yömaidon sijaan. Toisaalta sen vaikutus (jos sellainen on) ei kuuleman mukaan ole tosiaan heti, vaan vasta parin tunnin päästä.

        Yksi mikä toimi itselläni vähän aikaa, oli ihan perinteiset rentoutumisharjoitukset. Kaikki lihasryhmät käy läpi ja toistelee itselleen yksinkertaisia "käskyjä". "Olen täysin rento ja väsynyt" jne. Olen muutaman kerran onnistunut vastaavalla ohjelmoimaan itseni heräämään minuutilleen johonkin kellonaikaan aamulla, mutta ne kaikki tapahtui parin viikon sisään siitä kun tuota tekniikkaa aloin käyttämään. Aluksi olin aika innoissani asiasta, mutta nyt se ei jostain syystä enää toimi. No, kuitenkin. Rentoutumisharjoituksen loppuun voi vaikka miettiä ja päättää, että nukahdan siinä vaiheessa kun lasken viidestäkymmenestä nollaan. Hyvin rauhallinen hengitys, ja mielessä numeron lausuminen vaikkapa ulospäin hengitettäessä. Ylöspäin ei kannata laskea. Silloin ei ole selkeää päätepistettä laskemiselle. Itsekin olen joskus kellon tahdissa laskenut sekunteja, mutta menin sekaisin joskus vähän yli 3000 jälkeen (...).

        Tuota alaspäin laskemista kokeilin itseasiassa viimeyönä ensimmäistä kertaa. Menin kahden aikaan yöllä sänkyyn, eikä vielä tuntunut erityisen väsyneeltä. Hieman. Vähän aikaa hain asentoa, tökin tyttöystävää sivummalle ja tein n. 20 minuuttia rentoutumisjuttuja. Tämän jälkeen aloin laskemaan erittäin hitaasti viidestäkympistä nollaan. Luvun 18 kohdalla menin ensimmäistä kertaa sekaisin. Numero 7 taisi olla viimeinen mihin pääsin. Sitten oli jo aivot jotenkin niin jumissa ettei luvut enää taittuneet mielessä ja uni vei äkkiä mennessään. Kohta täytyy käydä kokeilemassa vastaavaa, vaikka tänään ei väsytä kyllä sitäkään vähää kuin eilen.


        Mutta okei. Itse en myöskään diggaa yhtään pyöriä sängyssä tyhjänpanttina (sitä on tullut tehtyä jo sen verran monta tuntia viimeisen 17 vuoden aikana), vaan kun kuuri on päällä niin illalla nappaan puolikkaan-puolitoista Stilnoctia naamaan, painun tupakalle ja pesemään hampaat. Siinä vaiheessa kun saan vaatteet pois päältä, niin tuntuu että nyt alkaa lääke vaikuttamaan ja pää sammuu melkein samaa tahtia kuin lamppukin. Se on ihan hyväksi todettu rutiini, vaikka lääke suositellaankin otettavaksi vasta sängyssä.

        No, mitenkäs nukuitte? Toivottavasti hyvin. Guitar on oikeassa, että melatoniinia saa reseptillä apteekista, olen itsekin kokeillut, kun tein päivystyksiä. En sitten tiedä auttoiko melatoniini, mutta maha meni sekaisin. Jotenkin ei vain sopinut mahalle.

        Muuten nukuin itse hyvin, mutta heräsin kauheisiin painajaisiin nyt aamulla. Joskus jää koko päiväksi halju olo painajaisten jälkeen. Tämä oli just sellainen painajainen, että tuntuu vieläkin inhottavalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe