Voisiko joku kertoa, miten elektiivinen sektio etenee. Siis, ensin mennään sairaalaan, sitten laitetaan eppari, sitten katetri, sitten tehdään sitä ja tätä...
Oon aina ihan hysteerinen ja paniikissa, kun oon sairaalassa. Siis niin pahasti, että mut pitää melkein sitoa sänkyyn... Pari kertaa vatsan tienoilta leikattuna tiedän kyllä, ettei mikään haava parane nopeasti. Ajattelisin kuitenkin, että suunnitellussa sektiossa muuttuvia tekijöitä ei voi olla niin älyttömästi. Kai ne suurinpiirtein samaa kaavaa toistaa. Mutta kun missään ei saa asiallista tietoa siitä tapahtumien kulusta, vaan aina joku alkaa selittämään, miten vaarallinen ja kivulias toimenpide se on...
Siis jos jollakulla on ihan asiatietoa sektiosta, niin mielelläni tietäisin siitä kaiken mahdollisen.
Kiitos...
Sektion kulku
10
1493
Vastaukset
- synnyttänyt
Elikäs mulla ainakin sectio eteni seuraavasti, ensin menin aamulla sairaalaan mieheni kanssa, siellä sitten otettiin ne tavalliset jutut, pissanäytteet, sydänkäyrät sun muut, sitten vaihdoin sairaalan vaatteet päälle ja odotus alkoi...tunnin päästä kätilö laittoi tipan, sitten noin tunti eteenpäin laitettiin katetri ja karvoja ajeltiin samalla. Sitten taas vierähti muutama tunti kunnes vihdoin pääsin leikkaussaliin, siellä sain puudutuspiikin selkärankaan...se oli ainoa mikä hieman sattui mutta sekin kipu kesti ihan pienen hetken. Sitten mieheni pääsi saliin ja leikkaus alkoi, puudutus rupesi toimimaan todella nopeasti, sitten ei mennytkään kauaa..ehkä n.20min. niin vauva nostettiin näytille ja paikat ommeltiin kiinni, sitten isä lähti vauvan kanssa hoitohuoneeseen ja minä menin heräämöön, siellä olin pari tuntia kunnes tunto palasi suurinpiirtein jalkoihin, sain koko ajan tippaan laitettavaa kipulääkettä eli en tuntenut kipua. Se päivä meni sitten makaillessa ja vauvaa ihmetellessä, tosin siitä kipulääkkeestä tuli aika väsynyt olo. Seuraavana päivänä menin suihkuun, hoitajat auttoivat nousemisessa ja kun ylös kerrän pääsi niin melkein koko päivän sitten kävelinkin, ylösnousu tuntui sen verran ilkeältä ettei huvikseen tahtonut mennä makailemaan. Tippakin otettiin aamulla pois ja sain ainoastaan tabletteina lääkettä. Kolmantena päivänä olin jo valmis lähtemään kotiin, en olisi tarvinnut enää edes kipuun lääkkeitä mutta piti syödä tulehdusriskin takia, olisi lääkäri minut laskenutkin kotiin mutta hoitajat ei päästäneet. Elikä sitten vihdoin viidentenä päivänä pääsin kotiin ja n.kk päästä olinkin jo parantunut täysin eli minulla meni leikkaus helposti ja kivuttomasti.
- SallaRi
...meni ihan samalla tavalla kuin edellisellä kirjoittajalla. Tosin minä pääsin jo ke aamuna pois kun maanantaina leikattiin. Tiistai aamuna menin itse suihkuun, vessaan yms eli heti kun katetri aamulla poistettiin. Ainoa inhottava oli todellakin ylösnousu sängystä.. Mutta nopeasti haava parani.
- mommy
olisi mukava tietää, että oletteko olleet todella pieniä eli ette lihavia ja pienimahaisia?
Kun ei koskenut.
Mie olin kipushokissa suunnilleen. mulla oli kylläkin hätäsektio. - tynkää..
mommy kirjoitti:
olisi mukava tietää, että oletteko olleet todella pieniä eli ette lihavia ja pienimahaisia?
Kun ei koskenut.
Mie olin kipushokissa suunnilleen. mulla oli kylläkin hätäsektio.elikkä mulle kans tehtiin kk sitten sektio. Synnytys alkoi ihan luonnollisesti, mutta silti tiedossa oli sektio ahtaan lantion vuoksi. Muutoin minun leikkaukseni meni ns. samalla kaavalla kuin aikaisemmilla, mutta katetri laitettiin vasta puudutuksen jälkeen ja minut lopulta nukutettiin, koska puudutus ei tehonnut tarpeeksi. Ja sen laitto oli inhottavinta koko touhussa, sellaista paineen tuntua selässä=(
Itsekin olin jalkeilla seuraavana aamuna, kipupumppu poistettiin 2 vrk:n päästä, katetri heti leikkauksen jälkeisenä aamuna.alkuun kipu oli kovaa, etenkin juuri sängystä noustessa. Nyt kuitenkin olo on jo todella hyvä, lähes ns.normaali ja väliin täytyy hillitä omaa menoa muistuttaen olevasta haavasta=)
Ja minä ainakin olen pieni ihminen, mutta pömppistä on aina ollut. sairaalassa sanottiin, että jos on isot vatsamakkarat jo omasta takaa on tulehdusriskikin suurempi. - synnyttänyt.
mommy kirjoitti:
Kun ei koskenut.
Mie olin kipushokissa suunnilleen. mulla oli kylläkin hätäsektio.Elikkä minä olin ennen raskautta normaali kokoinen 165cm/60kg, raskauden aikana kiloja kertyi 15 lisää...vauva painoi 3,5kg. Hätäsektio taitaa olla jo henkisesti rankempi kokemus ettei siitä senkään takia niin helpolla toivu...tai niin luulisin.
- mommy
synnyttänyt. kirjoitti:
Elikkä minä olin ennen raskautta normaali kokoinen 165cm/60kg, raskauden aikana kiloja kertyi 15 lisää...vauva painoi 3,5kg. Hätäsektio taitaa olla jo henkisesti rankempi kokemus ettei siitä senkään takia niin helpolla toivu...tai niin luulisin.
Niinhän se oli henkisesti iso juttu. Kun niinku kaikki tapahtui liian äkkiä eikä ollut voinut psyykata itteensä niinkuin synnyttämiseen olin psyykannut.
Olin itse 30kg lihavampi kun normaalisti mennessäni laitokselle. Raskasta varmaan toipuminen ylipainon takiakin ja kun tämä normaalitilanikin on pyöreä. Nyt on pudonnut onneksi jo 27kg raskauskiloja. Vielä on kuitenkin tavoitteena entistä hoikempi olla.
- miiimmmmm
Tehttiin suunniteltu sektio ja kaikki meni kuten edellisillä. Heräämöstä päästyäni yritin kääntyä kyljelleni, mutta tuntui kun suolet olis valunu leikkaushaavasta. Minä oli todella kipeä, enkä pystynyt viikkoon käveleen kunnolla...pystyyn nousemisessa melkein pyörryin, mutta ei se mitään.
Minulla on tosi alhanen kipukynnys ja kaikki tekee muutenkin pahaa.
Lapseni joutui teho-osastolle ja sinne oli tuhoton matka, ekaks kuljin pyörätuolilla kun ei jaksanu ja pystyny käveleen, mutta kuntoutuksessa auttoi lapsi niin paljon...toiset äidit pääsi kotiin tosiaan jo kolmantena päivänä leikkauksesta.
Luulen että tääkin on aikalailla henkilökohtasta. Mutta ei siihen kuole ja kun tietää, että kipu menee ohi ja lääkettä on jos ei muu auta.
Liian aikasin ei kyllä kannata kotiin lähtee. Vaikka tuntuu että jaksaa, ei välttämättä jaksakkaan...- minun kokemukset
Olivat hyvät molemmista versioista,siis hätä ja normisektiosta.
Eka oli hätä kun homma tyssäs ja vauvalle meinas käydä huonosti,Siitä paranin vajaassa viikossa kävelykuntoon.Toinen oli sitten suunniteltu ja meni aiemmin kirjoittaneiden kaavojen mukaan.To syntyi,pe ylös ja su kotiin.La olisin ite päässy mut vauva ei.
Pystyin jo la kävelee sairaalan päästä päähän kivuitta ja ilman lääkitystä.Ainoa mihin lääkitystä tarvin oli jälkisupparit...huoh.Pahempia kuin normisupparit,,siis synnytyssupparit.
Monilla tulee noi vasta tokasta synnytyksestä..oliko näin?
- kaavan
mukaan mullakin meni ihan ku edellisillä.
mulle vaan tuli siitä puudutuksesta jumalaton päänsärky. se ei sit ihan helpolla loppunu. haava ei ollu kipee tai en ainakaan huomannu, tais päänsärky viedä sen kivun.kipua kesti viikon.särkylääkettä vaan naamariin 3 tunnin välein. sairaalasta päästiin maanantaina pois ku leikkaus oli keskiviikkona. - kysyä
että minkä takia synnytät sectiolla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv142276Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.451870- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948