psykiatrisen hoidon tasoa ja millä mittareilla hoidon tasoa mitataan,vai mitataanko?Itse olen espoolainen ja erittäin pettynyt puolisoni saamaan hoitoon.
Kuka valvoo kunnallista
16
755
Vastaukset
- peony
Olen itsekin hyvin pettynyt omaiseni saamaan hoitoon tai oikeastaan siihen, että hän on avohoidossa hoidotta eli heitteillä. Enpä usko, että mitataan. Voisi mitata siten, että kuinka moni hoitoa saanut tai hakenut tekee itsemurhan, moniko omainen uupuu tai masentuu. Mittareita olisi.
Saat henkilökohtaista neuvontaa tuolta http://www.omaisetpsyuusimaa.fi/ .- Tarkoitus
On nimeenomaan se, että hoito perustuu vapaaehtoisuuteen ja mikäli pakkohoidon kriteerit ei vilpittä täyty ja että jokin omainen provoisoi taikka heijastaa omaa huono oloaan lähimmäiseensä, niin saattaisimme todellakin puhua heidän hoidon tarpeesta. Mikä siis estää vaikka sinua käymästä avohoidossa?
- Perheensä men
Tarkoitus kirjoitti:
On nimeenomaan se, että hoito perustuu vapaaehtoisuuteen ja mikäli pakkohoidon kriteerit ei vilpittä täyty ja että jokin omainen provoisoi taikka heijastaa omaa huono oloaan lähimmäiseensä, niin saattaisimme todellakin puhua heidän hoidon tarpeesta. Mikä siis estää vaikka sinua käymästä avohoidossa?
vuosia sivusta seuranneen olen sitä mieltä että hoitovastuussa oleva vain säästää kustannuksia taitavasti samalla välttäen syytteen hoitovelvollisuuden laiminlyönnistä.Avohoito puolisoni tapauksessa tarkoitti kiireistä (n. 40min).Sairaanhoitajan tapaamista noin kerran kuukaudessa.Lääkäriä olemme tavanneet 4 vuoden aikana 2 kertaa.Esimerkiksi psykoterapian eri mahdollisuuksista ei puhuttu ennenkuin itse sitä tiedustelimme 3 vuoden jälkeen.Omaiset jotka eivät aikaisemmin ole joutuneett kohtaamaan tällaista sairautta ovat täysin avuttomia eivätkä mitenkään itse pysty arvioimaan että missä mennään ja luottavat tietysti hoitavaan tahoon.Jälkikäteen on raivostuttavaa huomata miten kylmäverisesti yhteiskunta todella toimii ja miten lapsen kengissä voi psykiatrisen hoidon taso todellisuudessa olla vaikka julkisuudessa suomalaisen sairaanhoidon tasoa usein niin kehutaankin.Ei voi olla kenenkään etu että nuori hyvinkoulutettu perheenäiti jätetään heitteille.
- Totuus.......
Perheensä men kirjoitti:
vuosia sivusta seuranneen olen sitä mieltä että hoitovastuussa oleva vain säästää kustannuksia taitavasti samalla välttäen syytteen hoitovelvollisuuden laiminlyönnistä.Avohoito puolisoni tapauksessa tarkoitti kiireistä (n. 40min).Sairaanhoitajan tapaamista noin kerran kuukaudessa.Lääkäriä olemme tavanneet 4 vuoden aikana 2 kertaa.Esimerkiksi psykoterapian eri mahdollisuuksista ei puhuttu ennenkuin itse sitä tiedustelimme 3 vuoden jälkeen.Omaiset jotka eivät aikaisemmin ole joutuneett kohtaamaan tällaista sairautta ovat täysin avuttomia eivätkä mitenkään itse pysty arvioimaan että missä mennään ja luottavat tietysti hoitavaan tahoon.Jälkikäteen on raivostuttavaa huomata miten kylmäverisesti yhteiskunta todella toimii ja miten lapsen kengissä voi psykiatrisen hoidon taso todellisuudessa olla vaikka julkisuudessa suomalaisen sairaanhoidon tasoa usein niin kehutaankin.Ei voi olla kenenkään etu että nuori hyvinkoulutettu perheenäiti jätetään heitteille.
Kylmä totuus on se, että psykiatria on lume ja veltiede. Terapioilla ja hoidoilla ei juuri kyetä saavuttamaan mitään, ellei kyseessä ole vain joku tavanomainen mielekäs keskusteluseura. Itse en ole koko ikänäni tavannut kuin yhden asiallisen läkärin ja tämäkin toki toimessa, jossa todellakin tarvitaan normaalin kykeneväisyyden saavuttavaa ihmistä. Muutoin avo-osastolta sairaalan ja osa tk-lääkäreistä on tätä hieman tyhmempää ja vinksahtaneempaa porukkaa, jotka ei pärjäisi tavanomaisessa lääkärin toimessa. Tk:ssakin höntähtänyt lääkäri saattaa saada pikemminkin paperipuolen hoidettavakseen kun ei oikein uskalleta potkuja taikka reseptivihkoa työpöydälle myöntää.
Ne todella sairaat ihmiset ovat ihmisiä, joita ei todellakaan haluttaisi jättää oman onnen nojaan, koska ei omillaan myöskään pärjäisi = idiootti hoitaa superidioottia!
- yhteys:
Espoon kaupungin potilasasiamieheen. Yhteystiedot löydät www.espoo.fi -sivuilta.
- sos. ja terv. ministeriltä
Kysymys on hyvä ja ajankohtainen.
- peony
Itse en jaksa enää penätä sairaalle omaiselleni apua, vaikka nyt kuulinkin tuosta potilasasiamies tahosta. Minun kokemuksia voit lukea lisää seuraavasta http://chat.yle.fi/tv1/ubb/Forum47/HTML/000060.html Olen tuolla palstalla pioni.
- Perheensä men
tähän asiaan liittyviä keskustelufoorumeita ja näitä juttuja olenkin lukenut tuntitolkulla yrittäen tietysti säilyttää tietyn kriittisyyden.Silti täytyy todeta että varsinkin huoltajuusasioiden käsittelyyn liittyy pelottavia piirteitä.Varmasti ihmisen joka ei itse ole joutunut kohtaamaan näitä asioita on todella vaikea uskoa useimpia näistä tarinoista.Jos ei meillä olisi yhteisiä lapsia olisin varmasti jo itsekin lähtenyt tieheni.
- peony
Perheensä men kirjoitti:
tähän asiaan liittyviä keskustelufoorumeita ja näitä juttuja olenkin lukenut tuntitolkulla yrittäen tietysti säilyttää tietyn kriittisyyden.Silti täytyy todeta että varsinkin huoltajuusasioiden käsittelyyn liittyy pelottavia piirteitä.Varmasti ihmisen joka ei itse ole joutunut kohtaamaan näitä asioita on todella vaikea uskoa useimpia näistä tarinoista.Jos ei meillä olisi yhteisiä lapsia olisin varmasti jo itsekin lähtenyt tieheni.
joo, näitä asioita on todella vaikea käsittää, jos ei ole vastaavaa itse kokenut. Jotkut ystävät käsittävät sitten ku joutuvat kokemaan vastaavaa. Vertaistukea kyllä löytyy omaisille, jos hakevat.
Tuosta huoltajuuskuviosta en tiedä, koska sairas omaiseni on äitini. - aamun...
Perheensä men kirjoitti:
..mielenterveystoimistoa vai missä vaimosi hoito tai hoitamattomuus tapahtuu? Terveyskeskuksissa ei ole resursseja eikä halua näitä mielensairauksia hoitaakaan..
Ainakin kun Espoossa aikoinaan asuttiin, paikallinen Kela oli ihan surkea tiedoissaan ja palveluhaluttomuudessaan. Helsingin päätoimistoon kun soitettiin, lähti hommat luistamaan..
Ja nuo huoltajuusasiat hoidetaan käsittämättömän töykeästi, kun toinen vanhemmista on mieleltään sairastunut. Muutettiin pois... - Näkemys
peony kirjoitti:
joo, näitä asioita on todella vaikea käsittää, jos ei ole vastaavaa itse kokenut. Jotkut ystävät käsittävät sitten ku joutuvat kokemaan vastaavaa. Vertaistukea kyllä löytyy omaisille, jos hakevat.
Tuosta huoltajuuskuviosta en tiedä, koska sairas omaiseni on äitini.Itse kukin on läheisongelmien kanssa paiinut, mutta seurattuani vierestä todellisten mielisairaustapauksien kanssa, niin moni siirtää vastuun yhteiskunnan niskoille ja lähimmäisensä ns. heitteille. Tuolloin kun kukaan lähimmäinen ei ole auttamassa, niin vastuu siirtyy sosiaalitoimelle ja terveydenhuollle ja sinä saat elää suht. normaalia elämää.
- peony
Näkemys kirjoitti:
Itse kukin on läheisongelmien kanssa paiinut, mutta seurattuani vierestä todellisten mielisairaustapauksien kanssa, niin moni siirtää vastuun yhteiskunnan niskoille ja lähimmäisensä ns. heitteille. Tuolloin kun kukaan lähimmäinen ei ole auttamassa, niin vastuu siirtyy sosiaalitoimelle ja terveydenhuollle ja sinä saat elää suht. normaalia elämää.
Jos sinulla ei itsellä ole ollut läheistä omaista, jolla vakavia mielenterveysongelmia, joita ei kukaan hoida, koska omainen hoitokielteinen ja pakkohoitoon ei joudu eli pääse, niin et voi oikeasti ymmärtää miten vaikeaa se on omaiselle!
Itse jouduin valitsemaan kahden pahan väliltä, pelastaako oma mielentervyteni (ja avioliittoni) vaiko jatkaa sairaan äitini auttamista kuuntelemalla hänen harhojaan, yrittämällä soittaa eri tahoihin, jotka ovat lupautuneet viime sairaalakeikan jälkeen hoitaa häntä jne.
Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon!
Psykiatrisen avohoidon ongelma on se, että siihen ei löydetä rahoitusta.
Kun 1990-luvulla ryhdyttiin rajusti vähentämään sairaalapaikkoja, sanottiin, että hoito jatkuu avohoidossa mielenterveystoimistojen kautta aivan yhtä lailla. Että potilas voi olla kotona ja saa hoidon MTT:stä.
Avohoito ei kuitenkaan kehittynyt samaan tahtiin kuin sairaalaosastoja ajettiin alas. Avopuolella potilaat ja työ lisääntyivät, resurssit eivät. Liian monessa paikassa avohoito on ollut sitä, että potilaat saavat säännöllisesti reseptinsä... Mutta sitä miten he todella voivat ei pahemmin seurata ennen kuin potilas on siinä jamassa, että tarvitsee M1-lähetteen sairaalaan.
Sama pätee myös vanhusten hoitoon. Vanhan ajan vanhainkodit ajettiin alas ja vanhukset saavat asua kodeissaan kotipalvelujen turvin. Niin teoriassa. Käytännössä kotisairaanhoito ja kotipalvelut ovat ylityöllistettyjä. Aika ei riitä kuin välttämättömiin toimiin.- peony
Olet aivan oikeassa tuosta sairaalapaikkojen vähentämisestä ja avohoidon lisäyksestä 90-luvun alun laman aikana. Ja kaikki tietävät, ettei tuo avopuolen hoito toimi. Se onkin mukahoitoa. Tässä yksi sen hedelmistä
http://www.haaste.om.fi/23332.htm
Minkäs teet?! - Ratkaisu...
On todella vähentää sairaalapaikkoja ja käyttää olemassaolevat resurssit sairaalaa todella tarvitseville. Asian näin ollessa ne joidenka hoitokriteerit ei täyty, nini jää jononhännille. Ainut näissäkin asioissa kun typeräksi heittäytyy, niin on lääkäri, joka pitää hoitojonossa ihistä joka ei hoitoa tarvitse. Vai olisiko sinun mielestäsi oikeampi ratkaisu heittää mielisairaalaan kaikki jotka vähänkään siraalta haiskahtaa ja käsitellä satoja ellei jopa tuhansia juttuja oikeudessa tai lääninhallituksissa ja jakaa lääkäreille lopputilejä hoitovirheiden vuoksi?
- Vielä..
Ratkaisu... kirjoitti:
On todella vähentää sairaalapaikkoja ja käyttää olemassaolevat resurssit sairaalaa todella tarvitseville. Asian näin ollessa ne joidenka hoitokriteerit ei täyty, nini jää jononhännille. Ainut näissäkin asioissa kun typeräksi heittäytyy, niin on lääkäri, joka pitää hoitojonossa ihistä joka ei hoitoa tarvitse. Vai olisiko sinun mielestäsi oikeampi ratkaisu heittää mielisairaalaan kaikki jotka vähänkään siraalta haiskahtaa ja käsitellä satoja ellei jopa tuhansia juttuja oikeudessa tai lääninhallituksissa ja jakaa lääkäreille lopputilejä hoitovirheiden vuoksi?
Moottoriteitä ei rakennettaisi lisää jos moottoriteille ei olisi tarvetta taikka kysyntää. Mielenterveyspuolta ei rakenneta, koska "hoidoille" ei ole kysyntää ja vaikka olisi eikä paikkoja olisi sitä myöden tarjota, niin poistamalla kaikki turha M1-lähetteet paikkojakin vapautuisi. Miksi mielenterveyspuoli ei tee istestään tarpeellista ja kysyttyä? Onko mielestäsi väärin hallinoida valitusten määrää vähtämällä ja estämällä turhien hoitojen toteutumisen? Luuletko, että mielenterveyspuoli o nainut työpaikka jossa tekijät ovat huolissaan omasta tulevaisuudestaan? Emmekö voisi puhua tehdastyöläisten Kiinailmiö murheesta, työt suurtyvät halpatyövoiman maihin Kiinaan pois meiltä ja laatu on mitä on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872