Suomessa ei ole juuri näkynyt matkakatamaraaneja purjehtijoilla. Mistähän se johtuu? Kaikki ominaisuudet tuntuvat olevan kohdallaan ja kuitenkin hankitaan vain yksirunkoveneitä. Ovatko purjehtijoiden asenteet vanhoillisia tai muuten vain ennakkoluuloiosia?
Mitä mieltä cruising purjekatamaraaneista?
21
2176
Vastaukset
- paskoja.
Ainakin noi isot katamaraanit. Kaupanpäälle saa kömpelöt satamaominaisuudet. Kuka sellaisia hluaisi?
- hankintaa miettivä
Miten niin hitaita? Ainakin Atlantin ylityksessä näyttävät olevan nopeita. Samoin tasoituskertoimet ovat pääsääntöisesti isoja.
- ominaisuus
Laituripaikat kortilla ja kalliit satamamaksut?
- suurimpana esteenä
Käyttötarkoitus ja -alue ratkaisee onko hyvä tai sopiva. Itämeren alueella monirunkoisille sopivien satamapaikkojen saatavuus on tunnetusti heikko. Sopii erityisesti tropiikin ankkuripaikoille, jossa tilaa on mielin määrin. Pasaatialueelle se on hyvä cruising-vene, ei ehkä optimaalinen korkeille latitudeille. Matala syväys tietenkin antaa lisää reviiriä saaristossa.
- vaikka
Dragonfly. Nopea ja sopii normi venepaikalle. On tosin trimaraani, mutta haittaako se?
- käsityksiä
vaikka kirjoitti:
Dragonfly. Nopea ja sopii normi venepaikalle. On tosin trimaraani, mutta haittaako se?
Edellisessä viestissä siteerasin tuntemani saksalaiskipparin ajatuksia. Hän purjehti australialaisvalmisteisella Wilderness 1480 katilla (pit. 14,80m) "El Gecco", jota piti Itämerelle liian hankalana nimenomaan satamapaikkojen takia. Hieno vene! Hp käytetystä oli 632k eur.
- -catit
käsityksiä kirjoitti:
Edellisessä viestissä siteerasin tuntemani saksalaiskipparin ajatuksia. Hän purjehti australialaisvalmisteisella Wilderness 1480 katilla (pit. 14,80m) "El Gecco", jota piti Itämerelle liian hankalana nimenomaan satamapaikkojen takia. Hieno vene! Hp käytetystä oli 632k eur.
- piti2
Minulla on sellainen matkakatamaraani, eikä se ainakaan mono-veneisiin verrattuna ole hidas ja pistoköleillä varustettuna se kryssiikin ihan mukavasti, tuulta se kyllä hiukan vaatii. Kahdella moottorilla varustettuna se on todella helppo ja kiitollinen käsiteltävä satamissa, pyörähtää ympäri paikallaan.
Ehkä suurin syy katamaraanien vähyyteen on korkeahko hankintahinta eikä ylläpitokaan ole vastaavan yksirunkoveneen tasolla esim. kaksi konetta, laituripaikka leveyden mukaan jne... mutta purjehdusominaisuudet, merikelpoisuus ja asumismukavuus ovat kyllä omaa luokkaansa. Suosittelen.- brodar
Totta, ne puhuu tuolla juttuja joilla ei ole multeista kokemusta: vaikea käsitellä satamissa, ei löydä laituri paikkoja, ei nouse tuuleen, tuplamaksu satamissa, kaatuu, hajoaa/repeää, vaarallinen aallokossa....
Huh, huh! Ihme että olen hengissä :)
Mutta multit tulee.... ja 'muumit' tulee kans, mutta perä edellä.
Kysymys: Miksi sanotaan tyttöä joka on yksirunkomiehen käsivarsilla?
Tatuoinniksi, sanoo MultiMies :)
Nooh, kohan nyt heitin flöittiä. Monot on ihan yhtä kivoja seilata. Onneksi on varaa valita oma tapa liikkua merellä, yhdellä kahdella vai kolmella rungolla. - piti2
brodar kirjoitti:
Totta, ne puhuu tuolla juttuja joilla ei ole multeista kokemusta: vaikea käsitellä satamissa, ei löydä laituri paikkoja, ei nouse tuuleen, tuplamaksu satamissa, kaatuu, hajoaa/repeää, vaarallinen aallokossa....
Huh, huh! Ihme että olen hengissä :)
Mutta multit tulee.... ja 'muumit' tulee kans, mutta perä edellä.
Kysymys: Miksi sanotaan tyttöä joka on yksirunkomiehen käsivarsilla?
Tatuoinniksi, sanoo MultiMies :)
Nooh, kohan nyt heitin flöittiä. Monot on ihan yhtä kivoja seilata. Onneksi on varaa valita oma tapa liikkua merellä, yhdellä kahdella vai kolmella rungolla.Satamaksua korotettuna ei minulta Suomessa ole peritty, onneksi, mutta muualla osa satamista veloittaa 50% monirunkovenelisää. Koskaan en ole joutunut lähtemään pois tilanpuutteen takia vaikkakin joskus luovaa mielikuvitusta joutuu käyttämään. Joskus kyllä katsoo kateellisena jonkun Hai-veneen pujahtamista paikkaan kuin paikkaan mutta kyllä katamaraanin asuintilat sitten ovat todella ylivoimaiset !
- brodar
piti2 kirjoitti:
Satamaksua korotettuna ei minulta Suomessa ole peritty, onneksi, mutta muualla osa satamista veloittaa 50% monirunkovenelisää. Koskaan en ole joutunut lähtemään pois tilanpuutteen takia vaikkakin joskus luovaa mielikuvitusta joutuu käyttämään. Joskus kyllä katsoo kateellisena jonkun Hai-veneen pujahtamista paikkaan kuin paikkaan mutta kyllä katamaraanin asuintilat sitten ovat todella ylivoimaiset !
En itsekään ole joutunut maksmaan korotettua satamamaksua. Toisaalta, käytän vähän satamia... ehkä noin 2 krt viikossa jos 7 pv reissussa könyää. Sen verran että saa vaatteet puhdistettua ja kaupat kierrettyä. Luonnonsatamissa sitä mielellään on, 50cm vedessä kelluu köysi kiinni rannassa :)
Vaikka ne veisikin joskus sen korotetun maksun, tuskin veneilyni siihen taloudellisessa mielessä kaatuu. Sen kestän kuin mies, koska en ihan toisarvoisista asioisa viitsi piitata ja mieltäni myrkyttää. Satamamestari/omistaja saakoon ansionsa, hän tekee hyvää työtä meidän kaikkien eteen ja pitää saunat kuuina ja poesutilat sekä vessat puhtaina. Ainakin useimmiten :) - brodar
piti2 kirjoitti:
Satamaksua korotettuna ei minulta Suomessa ole peritty, onneksi, mutta muualla osa satamista veloittaa 50% monirunkovenelisää. Koskaan en ole joutunut lähtemään pois tilanpuutteen takia vaikkakin joskus luovaa mielikuvitusta joutuu käyttämään. Joskus kyllä katsoo kateellisena jonkun Hai-veneen pujahtamista paikkaan kuin paikkaan mutta kyllä katamaraanin asuintilat sitten ovat todella ylivoimaiset !
Saako olla utelias, mikä katti sulla on?
- piti2
brodar kirjoitti:
Saako olla utelias, mikä katti sulla on?
Katteja on aika vähän..... Mikäs katti sulla on ?
p.s. jos näytät sun niin näytän mun - brodar
piti2 kirjoitti:
Katteja on aika vähän..... Mikäs katti sulla on ?
p.s. jos näytät sun niin näytän munMulla on Wharramin T30. Uutta ollaan hakemassa ja edelleen Englantiin tähyillään, mistä nykyinen on uitettu aikoinaan. Ollaan miettimässä jotakin isompaa tolppakattia. Salongilla ei tee pikkuveneissä mitään (alle 35 feet), kun tulee silta liian alas. Mutta se on kohtaainen vene jossa paljon pientä ja ahdasta tilaa :) Jos ei olisi niin helvetin köyhä niin ostaisin Fountainen Mahe 38 uutuuden, jonka hinta on kokolailla kohdillaan.
- sanojen takana
brodar kirjoitti:
Mulla on Wharramin T30. Uutta ollaan hakemassa ja edelleen Englantiin tähyillään, mistä nykyinen on uitettu aikoinaan. Ollaan miettimässä jotakin isompaa tolppakattia. Salongilla ei tee pikkuveneissä mitään (alle 35 feet), kun tulee silta liian alas. Mutta se on kohtaainen vene jossa paljon pientä ja ahdasta tilaa :) Jos ei olisi niin helvetin köyhä niin ostaisin Fountainen Mahe 38 uutuuden, jonka hinta on kokolailla kohdillaan.
mulla on Outremer 40, hiukan ikää jo mutta olen hiljalleen laittelemassa omalle tasolleen. Talven mittaan uudet seilit jne.....
- erityyppisiä
valmistusmaan mukaan? Suuria katamaraanimaita (suunnittelijoita/valmistajia)lienevät myös Australia ja Etelä-Afrikka. Aussien katteja väitettiin valtamerellä paremmiksi, koska niiden runko olisi korkeampi kuin afrikkalaisissa tai ranskalaisissa. Miten on? Onko meidän vesillä AUS ja SA katteja?
- brodar
sanojen takana kirjoitti:
mulla on Outremer 40, hiukan ikää jo mutta olen hiljalleen laittelemassa omalle tasolleen. Talven mittaan uudet seilit jne.....
Mukava peli, vähän enemmän tilaa ja nopeutta kun mulla :) En ole koskaan Outremeria seilannut mutta näyttää nopealta veneeltä.... ja linjakkaalta. Monissa kateissa on se ikävä vika, että on vähän töpön näköisiä, kun on koetettu saada kaikkeen mahtumaan. Jotakin sellaista itsekin hakemassa että saapi laiotella omaan tahtiin... mutta kun löytää ns. sopivan, niin hinta tupaa olemaan sen verran korkea että perse ei kestä.
- Suomessa?
Vai muistanko väärin? Tai saaattaa olla jopa kaksikin, koska joku porukka haki jenkkilästätä tänä keväänä just Outremer 40:n Suomeen. Vai oisko just tuo yksilö?
- hankintaa miettivä
brodar kirjoitti:
Mulla on Wharramin T30. Uutta ollaan hakemassa ja edelleen Englantiin tähyillään, mistä nykyinen on uitettu aikoinaan. Ollaan miettimässä jotakin isompaa tolppakattia. Salongilla ei tee pikkuveneissä mitään (alle 35 feet), kun tulee silta liian alas. Mutta se on kohtaainen vene jossa paljon pientä ja ahdasta tilaa :) Jos ei olisi niin helvetin köyhä niin ostaisin Fountainen Mahe 38 uutuuden, jonka hinta on kokolailla kohdillaan.
Mikä vene on Mahe 38? Onko se sama kuin Athena 38? Charter-veneissä Mahea ei ole näkynyt, mutta Athenaa kylläkin?
- DF 25
No niin, onhan täällä tekijämiehijäkin. Onnea hienosta hankinnasta! Olisikin hyvin kiinnostavaa kuulla ensikäden kokemuksia Outremer 40:stä?
- asioissa
hankintaa miettivä kirjoitti:
Mikä vene on Mahe 38? Onko se sama kuin Athena 38? Charter-veneissä Mahea ei ole näkynyt, mutta Athenaa kylläkin?
Mahe on 36 feet katti ja tuli paikkaamaan Athena 38:n, jonka tekniikka alkaa olla jo vanhaa. Athenaa tehtin kaikkiaan yli 250 kpl ja lienee yksi suosituin kattimalli maailmassa. Hyvä saavutus.
Millainen Mahe 36 sitten on, onkin hyvä kysymys, vaikka paljon ovat sitä kehuneet. Itse kävin La Rochellessa messuilla ja näin Mahen mutta en päässy koestamaan, ja vaikutti oikein hienolta ja toimivalta. Jos ovat pystyneet parantamaan Atheenaa, niin se on hyvä juttu se. Nousukulmaa jos saisi ylös vähän, niin se olisi loisto juttu. Sanovat että Mahe nousee jopa 35 asteeseen ilman että vauhti putoaa olennaisesti. Olisi kiva testata tuo ja jos se pitää oaikkaansa, on se kova uutinen. Nousee jo monojen halpis-sakemanneja sekä halpis-ranskiksi paremmin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2234534Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4453288Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142188Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa141850Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51198- 741033
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691025Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat25994- 75928
- 54926