Lääkkeiden käytön lopetus?

Malice

Lääkkeitä on tällä hetkellä siis Seroquel 300mg, sitalopraami 20mg, lisäksi tarvittaessa Rivatrilia, Zopinoxia.. Tosin unilääke vaihdettiin Stellaan. Zopinoxista tulee paha maku suuhun. Ja minä haluan eroon näistä kaikista! Lääkärin mielestä minun pitäisi syödä lääkkeitä vähintään puoli vuotta, puhui jopa kahdesta vuodesta. Masennus tulee varmaankin takaisin, mutta minä olen kyllästynyt näihin kaikkiin haittavaikutuksiin. Kai masennuksesta selviää ilman lääkkeitäkin? Onko ketään jolla masennus ei olisikaan tullut takaisin vaikka lääkkeiden syömisen olisi lopettanut ns. liian aikaisin??

9

994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dubious-Deed

Lääkkeiden haitalliset sivuvaikutukset ovat erittäin ikäviä. Itselläni on kokemusta niistä. Nykyään olen hyvinkin lääkevastainen, siis lähinnä mielialalääkevastainen. Kun olen lääkkeistä kertovia juttuja lukenut netissä, olen tullut siihen tulokseen, kuten monet muut minun lisäkseni, että mielialalääkkeet lähinnä poistavat masennuksen oireet, eivät itse masennusta. Tämän takia n. 40 % masennuspotilaista sairastuu uudelleen kahden vuoden sisällä toipumisesta. Jos nykyhoitomenetelmät olisivat oikeasti toimivia, masennus ei uusiutuisi. Lisäksi 30-45 % masennuspotilaista on "lääkeresistenttejä". Jos masennus halutaan parantaa, sen perimmäiset syyt on hoidettava, eikä pelkästään lääkitä oireita.

Jos et enää jaksa masennuslääkkeitä, voisit ehkä kokeilla uudenlaista lähestymistapaa masennuksen hoitoon ravitsemuksen kautta. En tiedä oletko kuullut kuinka e-epaa ja karnosiinia (kummatkin puhtaita ravintolisiä ilman haitallisia sivuvaikutuksia) on alettu käyttää masennuksen hoidossa. Biovitan sivuilta löydät massoittain tutkittua tietoa näistä ravintolisistä. Annankin sinulle linkit muutamaan artikkeliin, jotka varmasti kiinnostavat sinua. Lue ainakin kaksi ensimmäistä, mikäli et kaikkia jaksa. Kaikista näistä löytyy kuitenkin kunnon asiaa, joten tahtoisin sinun mieluiten lukevan nämä kaikki. Masennuksesta on mahdollista päästä eroon kokonaan :)

EPA (E-EPA) ja antioksidantit aivosairauksissa
      http://www.drtolonen.com/document.asp?id=25

Näin valitset itsellesi parhaan omega-3-valmisteen
      http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/omega-3_valinta.html

Psykiatri Agnes Ayton luennoi ravitsemuksen merkityksestä mielenterveydelle
      http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/120805_01.html

Onko ravitsemushoito "uskomuslääketiedettä"?
      http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/uskomuslaaketiede.html

E-EPA paransi lääkeresistentin masennuksen
      http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/200603_01.html

• Nimetön

Kaikella kunnioituksella ja itsekin luontaistuotteita muista syistä käyttävänä en kyllä lähtisi näitä masennuspotilaalle suosittelemaan. Itse luotan asiantuntevan tahon määräämään lääkitykseen, sen hallittuun käyttöön ja hallittuun lopetukseen. Lääkeriippuvuus on ihan eri juttu kuin aivokemiallisen häiriön hoito ja uusiutumisen ennaltaehkäisy. Aloittajan mainitsemat lääkemäärät kuulostavat hurjilta, mutta lienee sairauskin vakavalla tasolla.

• Dubious-Deed
        Nimetön kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella ja itsekin luontaistuotteita muista syistä käyttävänä en kyllä lähtisi näitä masennuspotilaalle suosittelemaan. Itse luotan asiantuntevan tahon määräämään lääkitykseen, sen hallittuun käyttöön ja hallittuun lopetukseen. Lääkeriippuvuus on ihan eri juttu kuin aivokemiallisen häiriön hoito ja uusiutumisen ennaltaehkäisy. Aloittajan mainitsemat lääkemäärät kuulostavat hurjilta, mutta lienee sairauskin vakavalla tasolla.

Saat uskoa mitä uskot, mutta älä mollaa masennuksen ravitsemushoitoa tutkimatta ensin asiaa. Itse olen selvinnyt vakavasta masennuksesta nimenomaan ravitsemushoidon avulla, kun lääkkeistä ei ollut mitään apua. Suosittelisin sinuakin lukemaan tohtori Matti Tolosen artikkeleita. Saatat jopa oppia jotain :)

• Nimetön
        Dubious-Deed kirjoitti:

Saat uskoa mitä uskot, mutta älä mollaa masennuksen ravitsemushoitoa tutkimatta ensin asiaa. Itse olen selvinnyt vakavasta masennuksesta nimenomaan ravitsemushoidon avulla, kun lääkkeistä ei ollut mitään apua. Suosittelisin sinuakin lukemaan tohtori Matti Tolosen artikkeleita. Saatat jopa oppia jotain :)

Hei!
        Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole "mollata", mutta kerroin oman rehellisen mielipiteeni. Olen joitain Tolosen juttuja käynyt aiemmin läpi ja niissä on kyllä ideaa. Kiitos vinkistä; lupaan perehtyä asiaan. Ehkä sieltä tosiaan jotain oppii. Uskon kyllä, että ravitsemuksellisilla asioilla voidaan yleistä hyvinvointia edistää ja eikö sitä sanota, että terve sielu terveessä ruumiissa, vai miten se meni...

• monimutkaista

Masennus on monimutkainen eikä kaikkien kohdalla varmastikaan vain ravitsemuksella hoidettavissa, mutta siihen puoleen minusta pitäisi nykytutkimuksissa enemmän keskittyä. Oireiden poissa pitäminen lääkkeillä ei ratkaise ongelmia, mutta joissakin tapauksissa lääkkeitä tarvitaan jotta potilas pystyy keskittymään ongelmiensa ratkaisuun.

Tiedätkö, muuttaako pitkäaikainen mielialalääkitys ihmisen luontaista kemiallista järjestelmää, esim. vaikuttaako reseptorien määrään? Itse käytän sertraliinia toista vuotta.

• vieteriukko

Jonkin verran omakohtaista kokemusta löytyy. Eli masennus todettiin mulla vuonna 2004 alkutalvesta, vaikka oli luultavasti ollu jo paljon pidempääkin. Mutta sillon alotettiin lääkitys ja sitä kesti yhtäjaksoisesti tämän vuoden toukokuuhun saakka. Viimeisen puolen vuoden aikana samaan aikaan mulla meni lääkkeitä: seroquel 1000mg, lito, buspiron 20mg, tenox 40mg, sirdalud, triptyl, deprakine, cymbalta 60mg ja tarvittaessa opamox. Määriä en nyt äkkiseltään kaikkiin muista. Sitten päätin vaan yhtäkkiä, että nyt tästä lääkekierteestä tulee loppu ja ilmotin avohoitoon, että en aio tulla enään keskusteluihin enkä lääkkeiden jakoon. Sanoivat, että en ikinä selviä ilman lääkkeitä saatikka niitä vierotusoireita mitä on tulossa. Silti, tässä olen, ilman lääkkeitä, ollut jo reilun puoli vuotta. Selvisin vierotusoireista vaikka määrät olikin huimaavat ja olot todella tuskaset välillä. En ole häiritsevästi huomannu masennuksen oireita, siis sellasta on mistä olen päässyt ilma lääkkeitä yli. Vaikuttaa varmasti myös diagnoosissa lukeva bipolaarisairaus. Nyt on taas tämä energinen vaihe päällä elipian on odotettavissa masennuskausi, mutta tuntuu, että kaikki oireet on lievempiä kuin sillon kun söin lääkkeitä. Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Uskon, että masennuksesta voi parantua kokonaan jos jaksaa uskoa siihen. Mutta en kenellekkään suosittele tuota lääkkeiden kertalopetusta niinkuin itse tein. Mulla vaan naksahti päässä, että nyt riitti. Voimia sulle ja usko että paranet! (en tarkoita mitään jumalansiunausta tms)

• syötetä?

>>Onko ketään jolla masennus ei olisikaan tullut takaisin vaikka lääkkeiden syömisen olisi lopettanut ns. liian aikaisin??

Kyllä minä lopetin, mutta en samaa suosittele kaikille. En kyllä enää muista mihin hiton tautiin ne lääkkeet oli annettu.
      Jos olet hyvin varma itsestäsi ja tunnet itsesi vahvaksi, niin eihän pillerit sellaista enää paremmaksi tee.

• ystäväsi

Malice, vanha kuoma, älä lopeta lääkkeitä vielä. Täällä on niin monet kerrat hermoiltu vointisi kanssa eikä se haittaa, jos syöt lääkkeitä jonkin aikaa ylimääräistäkin. Itse aina välillä kuvittelen, että alkaa uusi lääkkeetön elämä ja sitten on inhottavaa, kun huomaa olevansa ihan maassa.

Kaksikin vuotta on lyhyt aika. Yritä mieluummin vähitellen löytää parhaat lääkkeet. Zopinox todellakin maistuu karmealta. Kokeile pistää xylitol-pastillia sekaan, niin ei ole ihan niin pahan makuista.

• ilman0003

itse olin aika pihalla ja masentunut syksystä 2004 tuonne edelliseen vuodenvaihteeseen(05-06) suunnilleen.
        koskaan en ole yhtään nappia suuhun heittänyt, mutta olen todella todella paljon kuunnellut sopivaa musiikkia.
        enimmäkseen se oli tietysti järjetöntä yksin mietiskelyä ja kavereiden kanssa päämäärätöntä menemistä, eikä silloin tajunnut paljoakaan mistään, ja ahdisti.
        mutta fiiliksiä mukaili/hieman helpotti oikeanlainen musiikki.
        sen jälkeen tuli ihan lyhykäinen selvä maanismeininki, mutta nyt ollu jo melkein vuoden sellainen "tasainen fiilis", sopivasti kaikkea.
        -uskon lääkkeettömän parannuksen pitkäkestoisuuteen-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      53
      3837
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3685
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3481
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      81
      3287
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3069
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2558
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2445
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      103
      2295
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2079
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2079
    Aihe