Naapurusto

Ongelma......

Olen omassa kotikunnassa jokseenkin tunnettu henkilö lähipiirin julkisen työn kautta. Nuorempana jouduin kaikessa tekemisessäni ottamaan lähipiirini huomioon. Mikäli päälleni esim. hyökättiin, niin minun piti mielummin tokaista, että "lopettaisitko ole hyvä" kuin että olisin jollakin tavalla suojellut itseäni. Kertaalleen ajoneuvoni rikottiin työpäivän päätteeksi juopuneiden toimesta ja perheen imagoonhan kuului, että pidetään mielummin vahinko itsellään kuin että olisi asian poliisille vienyt. Kaikesta vaivasta ja siitä huolimatta, että julkisesti esiintyvä lähipiiri itse käyttäytyy aivan kuten muutkin, eli mm. juopuvat ja pahoinpitelevät, niin olen saanut perheen mustaan lampaan aseman. Tämähän näkyy jopa viranomaisessa siten, että normaalista olemassaolostani on tullut toisinaan jopa haaste etsiä epäkohtia ja pienemmästäkin virheestä saan moitteita kuin mikäkin ehdonalaisvanki.

Nuoruusajan ongelmat piti olla ohitse armeijan jälkeen tai näin ainakin mielsin. Palvelin normaaliin tapaan 1,5kk pidemmän lisäkoulutusjakson. Seisoin harmaissa rivissä ja jonossa kuten muutkin, makasin harjoituksissa kuralätäkössä ja söin sissimuonaa kuusen alla pakista. Harjoituksissa sairastuin fulnssaepidemiaan monen muun tavoin ja olin jopa kaksiviikkoa sairaalassa kovassa kuumeessa. Asevelvollisuuden jälkeen työelämään, omille tuloille, omaan asuntoon ja omille menoille. Elin muiden joukossa muiden tavoin ihmisenä ja tunsin oloni hyväksi.

Palasin kotikylään ja alkukankeuden kautta iso osa n. 100 perheen naapurustosta ja vanhat tutut ymmärsivät, etten ole sen kummempi ihmisenä kuin muutkaan. Suuri osa vanhoista tutuista ja nyttemmin uusiksi tutuiksi tulleet suhtautuvat minuun positiivisesti. Edelleen ainakin kaksi minulle muutoin vierasta naapurustoherraa kokee minut poikkeuksellisesti. Pihalla saan huomautuksia arkisista tavoistani joita on muillakin ja jotka ei ole missään muotoa kiellettyjä. Vanaksi päässyt, mutta korjattu ja huollettu ja katsastettu ajoneuvoni saa herroilta poikkeuksellista huomiota ja minä osakseni heidän huomion. Pihalla on monia pahempiakin ajoneuvoja. En aja onnettomuuksia taikka saa poliisilta nuhteita liikenteessä, mutta näiden muutamien naapurustoherrojen kohdalla esim. vilkas liikenteen tahti jossa olen mukana muiden tavoin, niin herättää nämä naapurit kohdatessani kilpavietin tai pikemminkin mielenilmauksen, että käyttäytyisin liikenteessä poikkeuksellisesti. Pysäköintialueellamme on ahdas sisääntuloaukko. Muu naapurusto minä mukaanlukien olemme ottaneet tämän huomioon, vilkuilla kerromme aikeistamme ja ajojärjestys sisääntuloaukolla on ns. joustavaa. Nämä herrat muista poiketen saattavat heittäytyä kohdatessani tyhmäksi ja tukkia koko sisääntuloaukon ajoneuvoillaan ns. "oikeaoppisen" ajojärjesteksen nimissä. Juodun siis heille osoittamaan erikseen ohjaamosta kädellä, että aja vain pois sieltä sisääntuloaukosta, jotta mahdun itse ajamaan pysäköintialueelle. Itselläni on ns. maksettu sähkölämmityspaikka johon pysäköin poikkeuksetta, mutta toinen naapureista saattaa jättää ajoneuvonsa koko yöksi päsäköintikieltoalueelle tien varteen oman ikkunansa alle.

Eräässä tutuksi tulleessa yrityksessä jossa olen asioinut vuosia ja joidenka pitäjät ovat jo hieman vanhoja pitääkseen "jakoavainta" kädessä, niin ovat laskuttaneet hieman runsaamman puoleisesti ja nyttemmin jo kyseenalaisesta työstä. Kertaalleen asiasta huomautettuani, niin sain vastauksen, että olisin jossakin määrin velvollinen maksamaan enemmän lähipiirini vuoksi. Nyttemmin vaihdoin yritystä jossa asioida ja sain heti kättelyssä 4-5 kertaa halvemmalla parempaa työtä kuin edellisestä paikaista.

Tämä uudelleen virittäytynyt ahdistelu kärjistyi joitain vuosia sitten jopa viranomaisen "lainopilliseksi" väänettyyn muotoon ikään kuin olisin edelleen poikkeuksellinen silmätikku kunnasamme. Moni viranomainen on toki kyllästynyt tajutessaan, että tulen tarvittaessa käyttämään tavaomaiset oikeusavut ja valituskanavat hyväkseni muiden tavoin.
Vastapainoksi olen saanut viranomiasesta poikeuksellisia työtarjouksiakin, mutta koska työt eivät ole osaamisalueeni tehtäviä, niin en ole innokkaasti näitä myöskään ollut vastaanottamassa.

Useasti kun moitimme poliisiakin, niin itse joissakin asioissa kiittäisin poliisin arkiälykkyyttä ja ettei heillä ole enää vuosiin ollut pienintäkään tarvetta kohdella minua poikkeuksellisesti, elänhän valtaväestön tavoin ja keinoin normaalia elämää ja maailmassa on muutakin kuin minun olemassaolo.

Olen siis saanut käännettyä kelkan siten, että jos minua ollaan aijemmin ahdisteltu turhaankin lähipiirin toimien vuoksi, niin ne viimeiset vastaanhangoittelevat sissit tekevät kyllä itse itsensä naurunalaiseksi ja typeräksi toimillaan. Tarpeen tullen tulen itse tekemään rikosilmoituksen heidän toimistaan. Silti mieltäni kaivaa, että miksi joku viitsii tuhlata elämäänsä ja aikaansa minun kiusaamiseen, mikä saa toiset käyttäytymään näin poikkeuksellisesti kohdallani?

5

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup.

Tähän naapuruston ja läheisten ylimääräiseen ja typerään käytökseen lisätäkseni, niin kyseiseen asiaan myös liittyy, että minun odotetaan käyttäytyvän poikkeuksellisen hyvin tai että käytökseni olisi poikkeaavan hyvää, mutta ahdistelijoiden mielestä olisin todellisuudessa moukkamainen ja agressiivinen juntti ja tämähän on yksi hyvä tekosyy nostattaa myös turhia juttuja viranomaisessa. Katson edelleen, että parahin itsepuolustuskeino on se, ette itse käy kenekään päälle ja vaikka sitäkin ideologiaa on ollut, että päälleni hyökätään, saadaan selkäsaunat ja asia käännetään siksi että olisin pahoinpidellyt ilman sen kummampaa syytä, niin pidän hätävarjelua ns. kaksijakoisena. Jos päälleni hyökätään, niin hakkaan hyökkääjän riittävän pahoin rangaistuksenki uhalla tai jos minulle käy huonosti, niin hyökkääjä saa itse rangaistuksen. Olisittepa nähneet yhden ehdonalaisessa olevan, joka hieman kävi käsiksi ja pää raivosta punaisena oli valmis lyömään nyrkillä, eikä hän loppujenlopuksi uskaltanut hipastakkaan tietäessään, että tiiliseinät kutsuvat jos koskee.

Olenko minä agressiivinen ja muille vaaraksi? Olen jos päälleni hyökätään ja nautin siitä ettei minun tarvitse esittää mitään lähipiirini vuoksi.

• tuija-

Miksi kirjoitit ongelmasta juuri mielenterveys-palstalle? Viittaatko omaan mielenterveyteesi vai naapuruston mielenterveyteen?

• On tämä

Mielenterveysala käsittelee kirjaimellisesti myös näitä asioita. Mielenterveys ei ole pelkästään diagnooseja, terapiaa ja pilelreitä. Toki kyseessä on myös minun hyvinvointini, mutta toisaalta voimme samalla spekuloida sillä, että miksi kaksi herraa muista poiketen ei kykene hyväksymään minua samalla tavalla kuin muita ihmisiä?

• tuija-
        On tämä kirjoitti:

Mielenterveysala käsittelee kirjaimellisesti myös näitä asioita. Mielenterveys ei ole pelkästään diagnooseja, terapiaa ja pilelreitä. Toki kyseessä on myös minun hyvinvointini, mutta toisaalta voimme samalla spekuloida sillä, että miksi kaksi herraa muista poiketen ei kykene hyväksymään minua samalla tavalla kuin muita ihmisiä?

No jos ongelma on se, että kahdella herralla on ongelmia (mielenterveys- tai muita ongelmia) niin ei siinä kauheasti spekuloitavaa ole.

Varmaan kaikilla on naapurustossa tai muualla kanssakäymisissä eripuraa tai muuta kränää.

Tekstisi oli vain hieman epäselvä; uhkaavatko nämä herrat sinua jotenkin konkreettisesti? Huonosti käyttäytyviä aikuisia löytyy joka kylästä (ja niistä voi parhaansa mukaan yrittää olla välittämättä) ja jos herrat todella ovat uhka, niin sitten poliisille vaan.

Millaista keskustelua haluaisit saada viestilläsi aikaan? Haluatko palautetta vai tukea vai kommentteja vai mitä?

Kuten hiukan vihjasin edellisessä kysymyksessäni, niin kysyn nyt suoremmin: koetko oman mielenterveytesi hyväksi?

• Tuota kun
        tuija- kirjoitti:

No jos ongelma on se, että kahdella herralla on ongelmia (mielenterveys- tai muita ongelmia) niin ei siinä kauheasti spekuloitavaa ole.

Varmaan kaikilla on naapurustossa tai muualla kanssakäymisissä eripuraa tai muuta kränää.

Tekstisi oli vain hieman epäselvä; uhkaavatko nämä herrat sinua jotenkin konkreettisesti? Huonosti käyttäytyviä aikuisia löytyy joka kylästä (ja niistä voi parhaansa mukaan yrittää olla välittämättä) ja jos herrat todella ovat uhka, niin sitten poliisille vaan.

Millaista keskustelua haluaisit saada viestilläsi aikaan? Haluatko palautetta vai tukea vai kommentteja vai mitä?

Kuten hiukan vihjasin edellisessä kysymyksessäni, niin kysyn nyt suoremmin: koetko oman mielenterveytesi hyväksi?

Ei kait tuon kaltaiset ihmiset niin tyhmiä ole, että suoranaisesti uhkana olisi. Jos tietäisin mitä he pienissä piireissään puhuvat, niin jonkimoisen kunnianloukkauksen tunnusmerkistön saattaa toki täyttää. Kysehän on poikkeuksellisesta käytöksestä minua kohtaan. On se poikkeuksellisen käytöksen syy mikä tahansa, niin sille EI löydy ns. yleisesti hyväksyttävää syytä saati maalaisjärjellä ajateltuna muutoinkaan perusteita, joten eikös se jonkinmoisista mielenongelmista mahda kertoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2581
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2297
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe