Veneessä

radio?

Mitenkäs olette saanneet radiot kuulumaan ilman niitä kalliita vene-antenneja? Itellä on purjevene joten kuuluuko radio jos vedän antennijohdon mastoon?

26

8333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo__

Mä tein dipolin targakaaren sisään. Kuorin antennikaapelin siten että oli 73cm matkalta erillinen vaippa ja keskusjohdin. Sitten vain keskijohdin edellä targan sisään, siten että vaippa jäi roikkumaan taaksepäin. Toimii tosi hyvin vaikka vaippa jäikin antennikaapelin kylkeen kiinni.

Oikeassa dipolissa nuo 73 cm johtimet pitäisi olla suorassa linjassa ja antennikaapelin lähteä kohtisuoraa pois linjasta. Se on hieman hankala toteuttaa.

En suosittele tekemään tuota alumiinisen maston sisään, ei taida toimia. Sen sijaan jos löydät jonkun muun pitkän kolon veneen lasikuiturakenteista niin kokeile pujottaa sinne.

Kyllä se FM-radio kuuluu tuollaisella vaikka ei maston nokassa olisikaan.

Autopiiskat on tarkoitettu metallialustalle. Ei toimi suunnitellusti lasikuidussa.

• lisää!

Eli kun minulla on siinä sen radion takan n. 180cm hylly, niin siihen voisi tuon antennin rakentaa?

Voikohan sen tehdä sähköputken sisään? Siis sellaisen 22mm muoviputken.

• turhaa
        lisää! kirjoitti:

Eli kun minulla on siinä sen radion takan n. 180cm hylly, niin siihen voisi tuon antennin rakentaa?

Voikohan sen tehdä sähköputken sisään? Siis sellaisen 22mm muoviputken.

Sähköputki tekee antennista turhan massiivisen mutta ei vaikuta antennin toimintaan muuten. Helpointa on pistää se sellaisenaan vaan kiinni rakenteisiin.

• Volvo__
        turhaa kirjoitti:

Sähköputki tekee antennista turhan massiivisen mutta ei vaikuta antennin toimintaan muuten. Helpointa on pistää se sellaisenaan vaan kiinni rakenteisiin.

Sähköasennusputki saattaa aiheuttaa ongelmia. Amatöörit väittivät aikoinaan juuri tuon putken toimivan 150 MHz taajuuksilla johteena. En usko siitä nyt johdetta muodostuvan mutta häviöt voivat nousta suuriksi jo 100 MHz taajuudella. En ole itse mitannut, mutta suosittelisin ripustamaan vaikka ihan ohutta johtoa tuon 2*73 cm jonnekin rakenteisiin. Toinen johto siis keskijohtimeen ja toinen vaippaan.
        Dipoli on periaatteessa hyvin suuntaava, johdon suuntaan tulee hyvin kapea nollakohta. Tätä minimikohtaa käytetään radiosuunnistuksessa hyväksi. Käytännössä veneen rakenteissa on sen verran johtoja ja muuta metallia ympärillä ettei antenni toimi ihan teorian mukaisesti. Ainakaan itse en ole huomannut radiossa mitään kuuluvuuseroja venettä kääntämällä. Varmasti se kääntäminen vaikuttaa ainakin jotakin.

Täysimittainen dipoli vaikka hyvin ohuesta langasta toimii varmasti paremmin kuin jokin pienikokoinen aktiiviantenni, kunhan on asennettu sellaiseen paikkaan jossa se ohut lanka pysyy ehjänä.

• ULA-antennia

Meillä ULA- (FM-) antennin virkaa tekee radion antennikoskettimeen työnnetty vajaan metrin mittainen sähköjohdon pätkä. Toinen pää ei johda minnekään, johto on veneen rungon ja sähkökaapin seinän välissä vähän miten nyt sattui asettumaan. Hyvin toimii.

VHF-antenni on vähän toinen juttu.

• on..

Ihan tavallisesta auton-radion asennuksesta. Eli fm-radiosta

• Kokeilepa taittodipolia. Otat vajaan 1,5 m:n
      pätkän 300 ohmin lapamatoa (nauhajohtoa) ja
      tinaat siitä molempien päiden langat yhteen.

Otat toisen pätkän samaa johtoa, pituus dipolilta
      radiolle tarpeen mukaan ja juota se keskelle
      dipolia katkaisemalla sen toisen johdon niin,
      että "alastulojohto" muotostaa silmukan sen
      dipolin kanssa. Käy vilkasemassa jossain radio-
      liikkeessä, niitä on valmiinakin, mutta ei
      maksa oikeastaan mitään itse tehtynä. Siinä
      Sinulle FM-antenni vimosen päälle.

• Toivo

dipoli on suuntaava antenni ja se pitäisi aina kääntää kohti lähetys asemaa.Myytävät dipolit veneisiin on kierretty ympyrän muotoiseksi jolloin päästää suuntaavuudesta eroon

• Toivo kirjoitti:

dipoli on suuntaava antenni ja se pitäisi aina kääntää kohti lähetys asemaa.Myytävät dipolit veneisiin on kierretty ympyrän muotoiseksi jolloin päästää suuntaavuudesta eroon

Kiitos tärkeästä lisäyksestä, oli mielessä, pääsi
        unohtumaan.

• Tripoli

Tuon Täpinän kuvaileman taittodipolin periaatekuva ja suuntakuvio löytyy esim. täältä:
        http://wiki.ham.fi/Dipoli
        Kuten säteilykuviosta huomaa, on tuon antennin vastaanottokyky heikoin lankojen suunnassa ja paras niitä kohtisuoraan. Tuosta pääsee eroon kääntämällä dipolin pystyasentoon, jolloin kuolleet kulmat osoittavat ylös ja alas ja vastaanotto on yhtä hyvä kaikkiin suuntiin.

Ihan ongelmatonta tämä ei kuitenkaan ole, sillä ULA-alueella yleisradiolähetykset ovat vaaka- eli horisontaalipolarisoituja. Siis lähettimen antennin elementit ovat vaakatasossa, jolloin myös vastaanottoantennin tulisi olla vaaka- eikä pystytasossa. Paikallisradiot tyypillisesti käyttävät vertikaali- eli pystypolarisaatiota tavoittaakseen paremmin autoilevan kuulijakunnan (auton piiska-antennihan on enemmän tai vähemmän pystyssä l. vertikaalinen).

Vastaanottoantennin väärällä polarisaatiolla on merkitystä kuuluvuusalueen reunalla. Perfektionisti, joka haluaa varmistaa "Säätiedotteita merenkulkijoille" -ohjelman vastaanoton, tekee siis ristidipolin. Siinä on kaksi tuollaista 1,5 metrin taittodipolia keskenään kohtisuorassa. Aikamoinen häkkyrä, vai mitä :)
        http://www.wb8erj.com/turnstile_antenna.htm

Pragmaatikko laittaa veneeseensä aktiiviantennin.

• Volvo__

Taittodipoli toimii kyllä hyvin, mutta se on 300 ohmin antenni. Se pitäisi kytkeä balun-sovittimen kautta koaksiaalikaapeliin. Tuo perusdipoli sopii suoraan koksin perään.

• ihan tavallinen

autoradio, cd asemalla. Radiosta olen laittanut ulso ihan tavallisen autoantennin sellaisen ns vahvistetun.
      Antenni on avotilassa aina ylös vedettynä, huomaa pituus noin 25 sm ja antennin syöttöjohto kulkee siellä verhousken ja kaapiston sisällä. Kaiuhtin on salongissa ja ulkotilassa, sekä kapteenin hytissä. Voin poistaa sen määrätystä tilasta. hyvin kuuluu ja hyvin toimii jo 6 vuotta.

• Bella685

ei tarvita. voit käyttää autopiiskaa, jos saat piiskan alle jollain lailla pienen maatason. Itse käytin kuparifoliota, jonka pujottelin verhoilun alle niin, että se yhdistyi autopiiskan runko-osaan. Maataso on n. 50cm pitkä 45 cm leveä nauha, joka riittää ihan hyvin. Radiona Pioneer autoCD-soitin.

• Belle685

nauahn leveys oli 5 cm, ei suinkaan 45 cm ... :)

• Löytyy antenneista erittäin hyvä kirjanen,
      joka perustuu alkuteoksiin Antennen fur
      rundfunk- und UKW-empfang ja Fernsehantennen-
      praxis. Tammi aikanaan kustansi käännöksen
      kirjasesta joskus 60-luvun puolivälissä.
      Löysin sen divarista. Siitä löytyy vastaus
      lähes kaikkiin antenneihin, teoriassa jopa
      GBS:iin.

• purjehtijaxxx

Venetarvike kuvastosta löytyi sellainen adapteri jolla radiovastaanottimen voi kytkeä VHF:n anteeniin. Onko kellään tästä kokemuksia, häiritseekö toinen vastaanotin toista ja miten radiovastaanotin toimii tuossa vhf anteenissa.

• Antsu*

Minulla on Cojotin valmistama vastaavanlainen jakosuodin ja toimii. Siihen tulee vielä 900 MHz kännykkäkaistakin kolmantena. Eivät häiritse toisiaan edes jonkun laitteen lähetyksen aikana. Antennina on topissa kevyt metallipiiska ja radion kuuluvuus on huomattavasti parempi kuin aikaisemmalla autoantennilla, josta puuttui kelvollinen maataso.

• pelaa

Mulla on veneessä ihan tavallinen autotarvikeliikkeen autoantenni, kuuluvuus on erinomainen.

• Töks

Meillä on autoantenni, joka on sijoitettu vaatekaappiin, ei siis edes ulos. Hyvin pelaa, ei siinä ole kuin lasikuitu ulkoilman ja antennin välissä.

• vcnvcn
        Töks kirjoitti:

Meillä on autoantenni, joka on sijoitettu vaatekaappiin, ei siis edes ulos. Hyvin pelaa, ei siinä ole kuin lasikuitu ulkoilman ja antennin välissä.

miten maataso ongelma on ratkaistu?

• millainen
        Töks kirjoitti:

antenni siellä vaatekaapissa on, siis oikea auto-FM-antenni tai vain vajaan metrin kuparilanka vastaanottimen antennikoskettimessa.

Tärkeintä on, että tuo antenni on mahdollisimman vapaassa kentässä, ei ahtaasti muiden sähköjohtojen seassa.

• metalliveneissä
        millainen kirjoitti:

antenni siellä vaatekaapissa on, siis oikea auto-FM-antenni tai vain vajaan metrin kuparilanka vastaanottimen antennikoskettimessa.

Tärkeintä on, että tuo antenni on mahdollisimman vapaassa kentässä, ei ahtaasti muiden sähköjohtojen seassa.

Vaatekaappiantenni ei toimi metalliveneissä. Niissä ulkoantenni on ainoa mahdollisuus.

• Nazzu89

Kylllä kuluu. ittelläli on 180Cm pitunen shäköjohtoa anntenena ja banaani liitin. Pitää olla vaan riittavan pitkä johto vene mastoa kohden. Mastot voi olla erinpitusia mastoja ja banaani liitin jolla saadaan radio antenni liittimeen kontatki.

Noin 30M sähköjohto kela maksaa noin 10€ voi olla liike kohtaisia ja banaani kiitin 1€ ja piiska se voi olla ohutta metalli putkea.

liiket jossa noita myyvät Esim Biitelma, Clas ohlosn.

• El sähkö tsäpp

Miten tämä Itsetehty FM-antenni veneeseen nyt tehtiinkään? Mihin perustuu tuo 73 senttiä ja 300 OHmia? Onko 1,5 mm2 kuparipiuha noin 300 oomista?

• ei ammuta

Se 300 Ohmia on impedanssi, pelkästä johtimesta voidaan määrittää lähinnä resistanssi, joka on aivan eri asia. Impedanssi muodostuu lähellä toisiaan kulkevista johtimista ja niiden välillä olevan materiaalin ominaisuuksista. 73 cm taas johtuu suoraan radiolähetyksen aallonpituudesta, eli taajuudesta ja valon nopeudesta. Niiden mukaan 73 cm osuu ULA-alueen aallonpituuden kanssa sopivaan suhteeseen.

Jos kahlaat ylläolevat vielä läpi, saat kyllä useitakin toimivia ja yksinkertaisia ratkaisuja. Yksi perinteisistä improvisoinneista on pesulan rautalankainen henkari. Optimoida voi, mutta ei radion kuuntelu niin vaikeaa ole.

• Biiliantenni

Minulla on toiminut aivan tavallinen Bilteman autoantenni kiinnitettynä suoraan lasikuitukatolle moottoriveneessä. Antenni on siis todella matalalla (n. 2m). Kuuluvuus ainakin Turun ja Ahvenanmaan saaristossa on ollut aivan tyydyttävää. Täydellisiä katveita ei ole juuri ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72