väkivaltainen lapsi

kummastunut äiti

poikani 9 vuotias 3-luokkalainen on muuttunut väkivaltaiseksi. ei nyt jatkuvasti, mutta hermostuessaan ja suuttuessaan hän käy usein pikkusiskon päälle nyrkein ja potkien. paiskoo myös usein tavaroita. on myös muuttunut kovin itkuiseksi, eli kun kun tulee jokin pettymys, alkaa usein itkeä. onko jokin vaihe vai pitääkö huolestua?

pojan elämässä ei ole tapahtunut mitään kummalista. koulu menee hyvin (tätä siis tapahtuu vain kotona), on kavereita ja harrastuksia. urheilee paljon, harrastaa jopa yhtä kamppailulajia, että saa siellä purkaa itseään. on harrastanut jo 2 vuotta, että niitäkään taitoja ei laita kotona käytäntöön (eikä ole nyrkkeily).

10

3211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsia 3

..kannattaisi muistella aluksi omaa lapsuutta ja miten siellä sisarusten välillä oli. Me ainakin riideltiin todella "väkivaltaisesti" juuri tuossa iässä ja välistä tuntui ettei samaan huoneeseen mahduta. Tänään aikuisena meillä on erittäin läheiset välit.

Äitinä ärsyttää se jatkuva nahistelu (itsellä 6 lk. 3lk. ja kolmivuotias lapsi) Hermot meinaa mennä kun kaksi vanhempaa velipoikaa ottaa yhteen. Vanhempi ärsyttää keskimäistä minun selkäni takana ja nuorempi käy kimppuun "kuin yleinen syyttäjä" osaksi se on sellaista leikkimielistä, mutta välistä totista totta. Silti näen että he toisistaan välittävät. Molemmilla eräänlainen murrosvaihe meneillä ja tässä iässä tuon 3 vuoden ikäeron huomaa tosi helposti. Toinen on sellainen murrosikää lähestyvä jota "penikka" (hänen sanojen mukaan) ärsyttää ja häiritsee ja toinen ei tiedä olisiko jo iso lapsi vai vähän pienempi lapsi. Välistä tämä keskimäinen härnää sitten tätä pienempää siskoansa sanallisesti...jos isoveli ei paikalla.

Itkuisuutta ei meillä sen enempää ole kuin ennen, mutta tuntuu että joka asiasta suututaan ja lähdetään mököttämään. Tuittuillaan äidille joka päivä ja mikään ei passaa. Toisena päivänä kaikki on taas sitten yhtä auringonpaistetta..mitään ihmeempää ei meilläkään ole elämässä tapahtunut, koulu menee o.k ja kavereita on. Itse muiden ystävien perheitä seuranneena olen todennut, että ihan normaalia "sisarrakkautta" tämä kaikki ja kuuluu osaltaan kehitykseen.

Vaikka kieltämättä käämit itselläkin palaa, kun yrität kuinka selittää ja komentaa, että ei lyödä, ei tönitä eikä toiselle kipua tuoteta, niin ei ne muista kuin hetken...ja kohta taas kauhia tahina päällä.

• Järki hoi

Miten voi opettaa lapselle, että väkivalta ei ole hyväksyttävää, jos kuitenkin itse "salaa" hyväksyy sen?
        Pitää sanoa, että lyöminen on väärin (ehkä lapsi jopa kertoo koulun lyöjistä) ja esim. siskon lyömisestä voi asettaa rangaistuksen esim. yhtä monta karkkia pois karkkipäiväpussista kuin on ollut lyöntejä viikolla. Hyväksyä ei pidä kuitenkaan. Silloinkin jos hyväksyy "puolensa pitämisen" lyömällä, hyväksyy väkivallan.

Musta on sääli, kun oma tyttö ei koskaan lyö ketään ja on tullu jo kaksi kertaa nenä verillä kotiin. Sanoi: "Mä ärsytän kovasti, enkä kuuntele, mutten koskaan satuta ketään" Ja mitä muuta voi sanoa, kun ihan oikein teet? Siskoistaan pitää huolen, mutta hankala lapsi muuten.

Miten tulee toimeen, jos itse kieltää kaiken väkivallan rangaistuksen uhalla ja kuitenkin toiset saa harrastaa väkivaltaa mielinmäärin? Mitä vaihtoehtoja jää?

Mä oon edelleen aina ajatellu, että kaikki väkivalta on kiellettyä ja sanonu sen myös tyttärelle. "Jos joku lyö, ni anna lyödä. Ilmotetaan myöhemmin"

• kolmen murkun äiti
        Järki hoi kirjoitti:

Miten voi opettaa lapselle, että väkivalta ei ole hyväksyttävää, jos kuitenkin itse "salaa" hyväksyy sen?
        Pitää sanoa, että lyöminen on väärin (ehkä lapsi jopa kertoo koulun lyöjistä) ja esim. siskon lyömisestä voi asettaa rangaistuksen esim. yhtä monta karkkia pois karkkipäiväpussista kuin on ollut lyöntejä viikolla. Hyväksyä ei pidä kuitenkaan. Silloinkin jos hyväksyy "puolensa pitämisen" lyömällä, hyväksyy väkivallan.

Musta on sääli, kun oma tyttö ei koskaan lyö ketään ja on tullu jo kaksi kertaa nenä verillä kotiin. Sanoi: "Mä ärsytän kovasti, enkä kuuntele, mutten koskaan satuta ketään" Ja mitä muuta voi sanoa, kun ihan oikein teet? Siskoistaan pitää huolen, mutta hankala lapsi muuten.

Miten tulee toimeen, jos itse kieltää kaiken väkivallan rangaistuksen uhalla ja kuitenkin toiset saa harrastaa väkivaltaa mielinmäärin? Mitä vaihtoehtoja jää?

Mä oon edelleen aina ajatellu, että kaikki väkivalta on kiellettyä ja sanonu sen myös tyttärelle. "Jos joku lyö, ni anna lyödä. Ilmotetaan myöhemmin"

Väkivalta ei ole hyväksyttävää. Ja sen salliminen on hyväksymistä. hmm.. mutta, itsesuojeluvaiston pitäisi jossain vaiheessa toimia, eikä "antaa toisen lyödä..ja ilmotellaan sitten myöhemmin". Itse olen pyrkinyt opettamaan muksuille, että tilanteesta voi aina poistua. Se on fiksua. Mutta aina ei luonto anna periksi tai sitten tilanne on sellainen, josta ei päässyt enää pois. SILLOIN on oikein ja järkevää pyrkiä ESTÄMÄÄN toisen lyönnit, potkut ym. Ikävä kyllä joskus se estäminen vaatii voimakeinojen käyttöä. Mahdollisimman vähäistä sellaista, joka riittää tilanteen purkuun.

Yhteenveto; väkivaltaa ei saa hyväksyä, mutta opettakaa lapsenne pitämään kuitenkin puolensa ja tarvittaessa puolustamaan itseään!! Maailma on kova, eikä "toisen posken kääntämisellä" pitkälle pötki.

• tyttös ärsyttäminen?
        Järki hoi kirjoitti:

väkivaltaa se on henkinenkin. munkin poika osasi kovasti ärsyttää toisia ja välillä sai siitä nenäänsäkin. en toki hyväksy väkivaltaa, mutta sanoin pojalle, että turha vinkua, ite aloitit ärsyttämällä toista.

että sun mielestä tyttös pitäis vielä sen ärsyttämisen jälkeen vielä antaa turpiinkin jos itse saa.

hoh hoh.

• lapsia kolme
        Järki hoi kirjoitti:

...enkä ole koskaan hyväksynyt, että jos joku kimppuun käy, niin olet sitten siinä nyrkkisäkkinä ja selvitellään myöhemmin. Voips olla että myöhemmin se lapsesi makaa siellä teholla ja sinä selvittelet, että miksi et tehnyt mitään??
        Täytyy ihmisen pystyä puolustautumaan ja jos et karkuun pääse, niin sitten puolustaudut. Jos minua lyötäisiin, niin en takulla tumput suorina seisoisi. Joko lähtisin karkuun, tai tönäisisin lyöjän pois, riippuu tilanteesta.

Lapsilleni toki olen opettanut, että ketään ei hakata, eikä potkita, kenenkään kimppuun ei käydä vaikka kuinka ärsyttää. Sana on oiva miekka ja tilanne yleensä laukeaa, kun rauhallisesti vastaamatta poistuu tilanteesta. Mutta ei aina ole niin, kun se "vastapeluri" saattaa silti tarttua sinuun kiinni ja estää lähtösi.Silloin puolustaudutaan.

• Nimetön
        lapsia kolme kirjoitti:

...enkä ole koskaan hyväksynyt, että jos joku kimppuun käy, niin olet sitten siinä nyrkkisäkkinä ja selvitellään myöhemmin. Voips olla että myöhemmin se lapsesi makaa siellä teholla ja sinä selvittelet, että miksi et tehnyt mitään??
        Täytyy ihmisen pystyä puolustautumaan ja jos et karkuun pääse, niin sitten puolustaudut. Jos minua lyötäisiin, niin en takulla tumput suorina seisoisi. Joko lähtisin karkuun, tai tönäisisin lyöjän pois, riippuu tilanteesta.

Lapsilleni toki olen opettanut, että ketään ei hakata, eikä potkita, kenenkään kimppuun ei käydä vaikka kuinka ärsyttää. Sana on oiva miekka ja tilanne yleensä laukeaa, kun rauhallisesti vastaamatta poistuu tilanteesta. Mutta ei aina ole niin, kun se "vastapeluri" saattaa silti tarttua sinuun kiinni ja estää lähtösi.Silloin puolustaudutaan.

Rakasta poikaasi: eli ota syliin ja kerro kuika paljon rakastat kumaakin. Mutta et pidä siitä että on väkivaltainen. Pojat tarvitsevat paljon huomiota ja syliä niinkuin tytötkin.
        Vai olisiko joku aikuinen tehnyt jotain pojallesi? Kun sanoit että se on alkanut nyt käyttäytyä eri tavalla? Tuli mieleen kun hyväksikäyttöäkin on enemmän kuin tiedämme..

• lapsia kolme
        Nimetön kirjoitti:

Rakasta poikaasi: eli ota syliin ja kerro kuika paljon rakastat kumaakin. Mutta et pidä siitä että on väkivaltainen. Pojat tarvitsevat paljon huomiota ja syliä niinkuin tytötkin.
        Vai olisiko joku aikuinen tehnyt jotain pojallesi? Kun sanoit että se on alkanut nyt käyttäytyä eri tavalla? Tuli mieleen kun hyväksikäyttöäkin on enemmän kuin tiedämme..

...ja halailen päivittäin. Muistan vain itseni hänen ikäisenä ja sama on luonne. Isompana opin hillitsemään itseni erillä lailla ja ymmärtämään.
        Mutta silloin lapsena..huh, huh, sisarusten kanssa välistä "verissäpäin" riitelin (en kuitenkaan kavereiden tai perheen ulkopuolisten)

Luulempa antavani enemmän syliä juuri tälle "tappelupukarille" kuin muille. Jotenkin näen hänessä itseni samanikäisenä. Kaikkia kyllä joka päivä halaan ja muistan kertoa kuinka heitä rakastan. Ovat vain niin eri luontoisia. Ja tietävät kyllä varsin hyvin, ettei äiti hyväksy väkivaltaa. Kait se on sitäkin, että kun ei muuten pärjää, niin sitten käydään kimppuun.
        Enemmän se on kyllä sellaista painia ja nahistelua. Eivät he potki tai nyrkitä toisia. Siinä vaiheessa varmaan rangaistuksetkin olisi jo jotain muuta, kuin miettiminen omassa huoneessa.

• ja naisvihamielisiä asenteita

Urheilu tunnetusti ruokkii väkivaltaa ja epäsosiaalista käytöstä. Lisäksi vain yhden sukupuolen ryhmässä kilpaurheileminen edistää tyttöjen halveksuntaa ja vieroksuntaa, erityisesti jos valmentaja on vinopää. Kilpaurheilussahan toinen ihminen ei merkitse mitään- ainoastaan voitto on tärkeää. Asiasta on tehty lukuisia tutkimuksia. Tutustu niihin ja tsekkaa minkälainen mies lastasi valmentaa. Käy myös joskus huviksesi katsomassa lapsesi treenejä. Saatat yllättyä negatiivisesti.

• kummastunut

vaikka lapseni kamppailulajia harrastaakin, on siellä sekä tyttöjä ja poikia. ja valmentaja todella ihana ihminen. olen ollut treenejä katsomassa enkä näe niissä mitään kummallista.

lisäksi lapseni harrastaa yleisurheilua, jossa on mukana molempia sukupuolia, ihan yhteistreeneissäkin.

voitto on mukavaa, mutta ei pakollista, meillä siis. enkä usko, että kovin monella tämän ikäiselle se voitto tärkein olisi.

• Urheiluperheen äiti

Urheilu, varsinkin ryhmässä toimiminen edesauttaa lasta sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kilpailu taas auttaa terveellä tavalla sietämään pettymyksiä ja taas toisaalta antaa onnistumisen tunteita.

Meillä ainakin tyttö ja poika harjoittelevat keskenään samoissa ryhmissä ihan sulassa sovussa. Noh, joukkuelajeissa ovat eri joukkueissa, mutta on tyttö piipahtanut sielläkin poikien harkoissa.

Ja jokainen valmentaja jokaisessa lajissa on asiansa tunteva mies tai nainen, vedän itsekin yhtä ryhmää.

Kyllä se vinopää taitaa löytyä sieltä ruudun takaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5445
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2286
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1840
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1565
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1477
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1368
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1107
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1078
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      219
      989
    Aihe