Vainoharhoja?

Ketä uskoa?

Tiedättekö, kuuluuko Aspergerin syndroomaan sellainen, että esim. lapsi luulee ja kertoo toisten tehneen tai aikovan tehdä jotakin pahaa häntä kohtaan (siis niin, ettei todellisuudessa sellaista ole tapahtunut) eli tietty vainoharhaisuus?

Entä sellainen, että kertoo vanhemmille ja opettajalle esim. kiusauksesta, jota ei ole oikeasti sattunut? Onko se pelkkää huomion hakemista vai oikeasti todellisuuden tajun hämäryyttä. Sosiaalisten tilanteiden tajun on meidän lapsella todettu olevan välillä heikkoa.

Onko pienintäkään neuvoa, miten tällaisiin pitäisi suhtautua? On todella hankalaa, kun ei tiedä, kenen kertomuksiin voi luottaa. En usko lapsen tahallaan valehtelevan, mutta voiko hänen tosiaan olla niin vaikeaa erottaa totta kuvitellusta, että ei ymmärrä muuntavansa totuutta.

20

3453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annukka22

      Mulla osittain samoja kokemuksia. Tämä as-piirteinen henkilö kuvitteli mielessään, että hänelle halutaan pahaa ja että hän on kaikkien vihan kohde. Ehkäpä hänestä ei pidetykään, mutta itse hän aiheutti tilanteen omalla sietämättömällä käytöksellään. Käyttäytyi huonosti muita ihmisiä kohtaan, ja ihmetteli sitten, miksi kaikki tuntuvat vihaavan häntä. Sitä, vihataanko häntä todella, vai onko se vain kuvittelua, en tiedä itsekään. Mutta sen jälkeen kun itse on käyttäytynyt huonosti muita kohtaan, väittää, että on toiminut aivan asiallisesi, ja miten muut vain kiusaavat ja tahtovat pahaa hänelle. Ehkä hänestä ei pidetä, mutta epäilee sellaistenkin ihmisten haluavan pahaa, ketkä sitä ihan oikeasti eivät halua. Äh, tosi sekavaa tekstiä.

      • on.

        seurausta ympäristön suhtautumisesta aspergerihmiseen. Kaikenlaista kasautuu usein itse perusongelman eli As-diagnoosin päälle. Minullakin on aiempi diagnoosi "paranoidinen persoonallisuushäiriö", jolla sain vapautuksen armeijasta. Lapsena luotin kaikkiin sokeasti ja minulle sai valehdella vaikka kuinka paljon ilman, että olisin aavistanutkaan mitään. Sitten kun havaitsin kerran murrosikäisenä, että elämä on rajallista ja kaikki ei menekään välttämättä saman kaavan mukaan, aloin epäillä sairaalloisesti pienimpiäkin minulle tärkeitä asioita ja ihmisten tarkoitusperiä.


      • Hölmölästä suoraan
        on. kirjoitti:

        seurausta ympäristön suhtautumisesta aspergerihmiseen. Kaikenlaista kasautuu usein itse perusongelman eli As-diagnoosin päälle. Minullakin on aiempi diagnoosi "paranoidinen persoonallisuushäiriö", jolla sain vapautuksen armeijasta. Lapsena luotin kaikkiin sokeasti ja minulle sai valehdella vaikka kuinka paljon ilman, että olisin aavistanutkaan mitään. Sitten kun havaitsin kerran murrosikäisenä, että elämä on rajallista ja kaikki ei menekään välttämättä saman kaavan mukaan, aloin epäillä sairaalloisesti pienimpiäkin minulle tärkeitä asioita ja ihmisten tarkoitusperiä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000020247385&view_mode=flat_threaded


      • ylirehellisiä
        on. kirjoitti:

        seurausta ympäristön suhtautumisesta aspergerihmiseen. Kaikenlaista kasautuu usein itse perusongelman eli As-diagnoosin päälle. Minullakin on aiempi diagnoosi "paranoidinen persoonallisuushäiriö", jolla sain vapautuksen armeijasta. Lapsena luotin kaikkiin sokeasti ja minulle sai valehdella vaikka kuinka paljon ilman, että olisin aavistanutkaan mitään. Sitten kun havaitsin kerran murrosikäisenä, että elämä on rajallista ja kaikki ei menekään välttämättä saman kaavan mukaan, aloin epäillä sairaalloisesti pienimpiäkin minulle tärkeitä asioita ja ihmisten tarkoitusperiä.

        Ja luottavaisia. Sosiaalisilta taidoiltaan kehittnyneemmät lapset huommavat tämän helposti. Koulussa lapsi joutuu joukon huiputusten ja ilonpidon kohteeksi hyväuskoisuutensa takia. Mutta ei assi tyhmä ole, vaikka pilkkaajien taka-ajatusten lukeminen on vaikeaa. Kun lapsen luottamus rikotaan, niin sitä on todella vaikea saada takaisin.

        Tässä on sitten alku kaikelle sille pahalle, mikä lapsen niskaan kaadetaan. Yritä nyt sitten selvitä nt:n ympäristössä. Lapsi kehittää siihen omat keinonsa. Sosiaalisten taitojen putteessa hänestä tehdään syntipukki. Eikä hän osaa itseään puolustaa eikä selittää mistä on kysymys - tai mistä kaikki alkoi. Niin häs saa sen haastavan käytöksen huonon maineen joka todellisuudessa kuuluisi "opettajan lemmikille", joka osaa kätkeä ilkeytensä soiaalisten taitojensa avulla. Hän on se josta isona voi kehittyä todellinen psykopaatti, jos ei tähän ilkeyteen puututa ajoissa. Mutta mallit tähän käytökseen kyllä tulee aikuisten maailmasta.

        Mitäs sanotte kun autistiselta lapselta koulun pihassa kysytään: "Oletko mielisairas". Se ei ole lasten käsiitys asiasta vaan tulee vanhempien keskustelusta, jonka koulukaveri haluaa tarkistaa. lasen kielellä kysymys kuuluisi :"Oootko sä hullu". Siinä on sitte taas stigma, ja kiusan aihe josta huonosti kasvatettu nt saa uutta tuulta purjeeseensa.


      • ritalin

        Aspergeriin kuuluu vainoharhaisuus ja se voi olla myös sairaalloisen voimakasta. Voi olla niitä kaikenlaisia pelkoja ja niihin liittyviä vainoharhoja.

        Mutta sitten on pakko sanoa tuosta aspergerin "huonosta" käytöksestä.
        Annan sivustaseuranneena sellaisen mielipiteen, että kyse on melkein enemmän nt-ihmisen huonosta käytöksestä, kuin as-ihmisen.

        Vaikeasti assisen henkilön voi olla hyvin vaikeaa ottaa huomioon sosiaalisia sääntöjä, eikä hän osaa käyttätyä hienovaraisesti. Hän ei kuitenkaan tarkoituksella loukkaa ketään, ehkä sanoo miten asiat ovat, tai toimii tilanteeseen sopimattomalla tavalla, mutta kyllä se kertoo jotain niidenkin ihmisten henkisestä tasosta, jotka eivät pysty ymmärtämään eroa tahallisuuden ja tahattomuuden välillä.

        En ymmärrä, miksi assin "huono" käyttäytyminen häiritsee jotakuta nt-ihmistä, kun se ei minua häiritse.
        Ehkä monet ovat niin itsekeskeisiä omanarvontuntoisia, etteivät aidosti ole toisista kiinnostuneita.

        Tässä herääkin kysymys, että mitä empatia oikeastaan on. Se, mitä nt:t kutsuvat empatiaksi onkin ehkä vain heidän itsekkyyteensä vetoavaa kommunikoinnin vääristämistä.
        Epä-aitouden huippu niin sanoakseni.


      • myytti.
        ritalin kirjoitti:

        Aspergeriin kuuluu vainoharhaisuus ja se voi olla myös sairaalloisen voimakasta. Voi olla niitä kaikenlaisia pelkoja ja niihin liittyviä vainoharhoja.

        Mutta sitten on pakko sanoa tuosta aspergerin "huonosta" käytöksestä.
        Annan sivustaseuranneena sellaisen mielipiteen, että kyse on melkein enemmän nt-ihmisen huonosta käytöksestä, kuin as-ihmisen.

        Vaikeasti assisen henkilön voi olla hyvin vaikeaa ottaa huomioon sosiaalisia sääntöjä, eikä hän osaa käyttätyä hienovaraisesti. Hän ei kuitenkaan tarkoituksella loukkaa ketään, ehkä sanoo miten asiat ovat, tai toimii tilanteeseen sopimattomalla tavalla, mutta kyllä se kertoo jotain niidenkin ihmisten henkisestä tasosta, jotka eivät pysty ymmärtämään eroa tahallisuuden ja tahattomuuden välillä.

        En ymmärrä, miksi assin "huono" käyttäytyminen häiritsee jotakuta nt-ihmistä, kun se ei minua häiritse.
        Ehkä monet ovat niin itsekeskeisiä omanarvontuntoisia, etteivät aidosti ole toisista kiinnostuneita.

        Tässä herääkin kysymys, että mitä empatia oikeastaan on. Se, mitä nt:t kutsuvat empatiaksi onkin ehkä vain heidän itsekkyyteensä vetoavaa kommunikoinnin vääristämistä.
        Epä-aitouden huippu niin sanoakseni.

        Assien vainoharhat

        Minusta assien vainoharhaisuus on myytti. Kovin vainoharhaista on tämä psykologisoiva kulttuuri, jossa elämme. Aina epäillään taka-ajatuksia. Se näkyy ympäristön ennakkoluuloisuutena. Tietty skeptisyys liittyy esimerkiksi savolaiseen luonteenpiirteeseen, jossa kaikkiin uusiin väitteisiin liitetään epäilys: "Tokkohan tuota..."

        Ennakkoluulot assit saavat kokea kantapään kautta erilaisuutensa vuoksi. Heidät helposti leimataan valehtelijoiksi, kun eivät osaa ilmeillään vahvistaa viestiään. Asseilla tämä opittu ennakkoluuloisuus on hyvin konkreettista ja ympäristö kokee sen helposti vainoharhaisuutena.

        Kun assi sitten leimataan vainoharhaiseksi, hän uskoo siihen itsekin, kuten yli 90-vuotias mummo, joka oli pitänyt itseään hulluna, kunnes sai assidiagnoosin. Itselleni teki hyvää, kun eräs vanhempi työkaveri totesi, että turha on ottaa kantaa tai epäillä mitä muut duunarit väittää. Odotetaan ja katsotaan pitääkö väite paikkansa. Kyllä faktat aikanaan asiat selvittävät. Kyllä tieto assien vainoharhat karkoittaa.


      • annukka22
        ritalin kirjoitti:

        Aspergeriin kuuluu vainoharhaisuus ja se voi olla myös sairaalloisen voimakasta. Voi olla niitä kaikenlaisia pelkoja ja niihin liittyviä vainoharhoja.

        Mutta sitten on pakko sanoa tuosta aspergerin "huonosta" käytöksestä.
        Annan sivustaseuranneena sellaisen mielipiteen, että kyse on melkein enemmän nt-ihmisen huonosta käytöksestä, kuin as-ihmisen.

        Vaikeasti assisen henkilön voi olla hyvin vaikeaa ottaa huomioon sosiaalisia sääntöjä, eikä hän osaa käyttätyä hienovaraisesti. Hän ei kuitenkaan tarkoituksella loukkaa ketään, ehkä sanoo miten asiat ovat, tai toimii tilanteeseen sopimattomalla tavalla, mutta kyllä se kertoo jotain niidenkin ihmisten henkisestä tasosta, jotka eivät pysty ymmärtämään eroa tahallisuuden ja tahattomuuden välillä.

        En ymmärrä, miksi assin "huono" käyttäytyminen häiritsee jotakuta nt-ihmistä, kun se ei minua häiritse.
        Ehkä monet ovat niin itsekeskeisiä omanarvontuntoisia, etteivät aidosti ole toisista kiinnostuneita.

        Tässä herääkin kysymys, että mitä empatia oikeastaan on. Se, mitä nt:t kutsuvat empatiaksi onkin ehkä vain heidän itsekkyyteensä vetoavaa kommunikoinnin vääristämistä.
        Epä-aitouden huippu niin sanoakseni.

        Mun on nyt pakko sen verran kommentoida, että nimenomaan tuo, että assi ei aina tajua sosiaalisia sääntöjä, ja ehkä sanoo suoraan asiat tai tulkitsee tilanteita väärin, johtaa monesti siihen huonoon käytökseen tai jonkinlaiseen äärimmäisyyteen.

        Mielestäni huonoa käytöstä on toisen nimittely, haukkuminen, syyttäminen jne. On aika raskasta ottaa sellaista paskaa vastaan millon mistäkin syystä. Vaikka käytöksen ymmärtäisikin assista johtuvaksi, niin raskasta se on silti, eikä minun mielestäni niiden ihmisten henkisessä tasossa ole mitään vikaa, jotka eivät päivästä toiseen jaksa assin vaikeita oikkuja ja mielialojen vaihteluja. Siinä tuntee itsensä kuin maalitauluksi.

        Jossain se tulee kärsivällisimmänkin nt-ihmisen raja vastaan, ja nt-ihmisellä on mielestäni oikeus kertoa, jos assi on häntä loukannut, ja sanoa myös suoraan asiat, niin että assi ymmärtää.

        Kaikki ihmiset eivät myöskään mitenkään voi aina tajuta toista assiksi, vaan voivat oikeasti luulla, että hän haluaa olla tarkoituksella ilkeä. Se, jos ei huomaa aina eroa tahallisuuden ja tahattomuuden välillä, ei kerro huonommasta henkisestä tasosta. Rajansa se on nt-ihmisillä, ja eiköhän rajansa oo assillakin!

        Sanotaanhan täälläkin, miten monet assit ovat joutuneet kiusan kohteeksi. Eihän assi siitä tietenkään pidä, mutta ei pidä nt-ihminenkään jatkuvista assin loukkauksisa.

        Veikkaan, ettet ole koskaan itse joutunut kokemaan kovin huonoa käytöstä toiselta assilta. Sillä jos olisit, niin kyllä se varmasti sinua häiritsisi. Aivan samoin, kuin nt-ihmisen suoma huono kohtelu voi myös häiritä ja loukata sinua.


      • käytös
        annukka22 kirjoitti:

        Mun on nyt pakko sen verran kommentoida, että nimenomaan tuo, että assi ei aina tajua sosiaalisia sääntöjä, ja ehkä sanoo suoraan asiat tai tulkitsee tilanteita väärin, johtaa monesti siihen huonoon käytökseen tai jonkinlaiseen äärimmäisyyteen.

        Mielestäni huonoa käytöstä on toisen nimittely, haukkuminen, syyttäminen jne. On aika raskasta ottaa sellaista paskaa vastaan millon mistäkin syystä. Vaikka käytöksen ymmärtäisikin assista johtuvaksi, niin raskasta se on silti, eikä minun mielestäni niiden ihmisten henkisessä tasossa ole mitään vikaa, jotka eivät päivästä toiseen jaksa assin vaikeita oikkuja ja mielialojen vaihteluja. Siinä tuntee itsensä kuin maalitauluksi.

        Jossain se tulee kärsivällisimmänkin nt-ihmisen raja vastaan, ja nt-ihmisellä on mielestäni oikeus kertoa, jos assi on häntä loukannut, ja sanoa myös suoraan asiat, niin että assi ymmärtää.

        Kaikki ihmiset eivät myöskään mitenkään voi aina tajuta toista assiksi, vaan voivat oikeasti luulla, että hän haluaa olla tarkoituksella ilkeä. Se, jos ei huomaa aina eroa tahallisuuden ja tahattomuuden välillä, ei kerro huonommasta henkisestä tasosta. Rajansa se on nt-ihmisillä, ja eiköhän rajansa oo assillakin!

        Sanotaanhan täälläkin, miten monet assit ovat joutuneet kiusan kohteeksi. Eihän assi siitä tietenkään pidä, mutta ei pidä nt-ihminenkään jatkuvista assin loukkauksisa.

        Veikkaan, ettet ole koskaan itse joutunut kokemaan kovin huonoa käytöstä toiselta assilta. Sillä jos olisit, niin kyllä se varmasti sinua häiritsisi. Aivan samoin, kuin nt-ihmisen suoma huono kohtelu voi myös häiritä ja loukata sinua.

        On kommunikointia. Kyllä asiaan pitää reakoida - mutta miten. Assi ottaa mallia ympäristöstään niinuin muutkin, mutta ei osaa soveltaa sitää tilanteen tasolla. Hän saattaa mennä äärinmäisyyksiin ilmaisussaan, kun ei osaa käyttää hienovaraisempia keinoja kuten muut. Kyllä assi oppii ilmaisemaan itseään, mutta tunteiden kieli on hänelle vaikeaa. Siksi pitää oppia asiat tietoisuuden kautta. Miten eri tilanteissa toimitaan ettei loukata muita. Tämä vaatii kärsivällisyyttä kaikilta assin kanssa eläviltä. Ikävä kyllä kärsivällisyyttä ei vaan kaikilla nt-ihmisillä ole edes toisilleen saati assille, joka on kuin eri planeetalta.

        - Assin kanssa elävänä voi vakuuttaa, että assikin oppii käyttäytymään, mutta vaatii kärsivällisyyttä ympäristöltä. Kuten oikein totesit huonoa käytöstä ei pidä hyväksyä, mutta huuto ei auta vaan selitys. Kyllä järkeenkäypä selitys menee myös assin päähän. Googaapa "haastava käytös" niin saat ohjeita miten tulla toimeen lähimmäisesi kanssa.

        Ei muuta kuin anteeksiantoa ja hyvää joulumieltä kaikille!


      • Anonyymi

        Se sosiaalinene lukusokeus on juuri tuon vamman ydin. Tämä "käyttäytyi huonosti" on sitä sosiaalista lukusokeutta eikä huonoa käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se sosiaalinene lukusokeus on juuri tuon vamman ydin. Tämä "käyttäytyi huonosti" on sitä sosiaalista lukusokeutta eikä huonoa käytöstä.

        "Mielestäni huonoa käytöstä on toisen nimittely, haukkuminen, syyttäminen jne. On aika raskasta ottaa sellaista paskaa vastaan millon mistäkin syystä. Vaikka käytöksen ymmärtäisikin assista johtuvaksi, niin raskasta se on silti, eikä minun mielestäni niiden ihmisten henkisessä tasossa ole mitään vikaa, jotka eivät päivästä toiseen jaksa assin vaikeita oikkuja ja mielialojen vaihteluja. Siinä tuntee itsensä kuin maalitauluksi."

        Tässä mennään sosiaalisen käyttäytymisen ytimeen, ei se ole niinkään sitä mitä toiset painottaa eli , että tukka on hyvin&kello näkyy ja viskellään kohteliaisuusfraaseja (mutta ei välttämättä tarkoiteta mitä sanotaan).
        Mä ymmärrän sen jos sanomisen ja eleen tulkitsee väärin, mutta en haukkumista. Onko ylipäänsä pakko sanoa aina se mitä ajattelee? Ei tämmöstä voi kuitata lukusokeudella.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mielestäni huonoa käytöstä on toisen nimittely, haukkuminen, syyttäminen jne. On aika raskasta ottaa sellaista paskaa vastaan millon mistäkin syystä. Vaikka käytöksen ymmärtäisikin assista johtuvaksi, niin raskasta se on silti, eikä minun mielestäni niiden ihmisten henkisessä tasossa ole mitään vikaa, jotka eivät päivästä toiseen jaksa assin vaikeita oikkuja ja mielialojen vaihteluja. Siinä tuntee itsensä kuin maalitauluksi."

        Tässä mennään sosiaalisen käyttäytymisen ytimeen, ei se ole niinkään sitä mitä toiset painottaa eli , että tukka on hyvin&kello näkyy ja viskellään kohteliaisuusfraaseja (mutta ei välttämättä tarkoiteta mitä sanotaan).
        Mä ymmärrän sen jos sanomisen ja eleen tulkitsee väärin, mutta en haukkumista. Onko ylipäänsä pakko sanoa aina se mitä ajattelee? Ei tämmöstä voi kuitata lukusokeudella.

        lajijasuris

        Tästä keskustelusta saa nyt vähän sen kuvan, että nimittely liittyisi jotenkin Aspergeriin. Ei liity. Sosiaalinen taitamattomuus on eri asia kuin nimittely. Totta kai joku yksittäinen assi voi nimitellä toisia, mutta luultavasti se ei silloin kuitenkaan johdu millään tavoin Aspergerista. Ei kenenkään ihmisen olemusta voi kokonaan selittää jollain yhdellä hänen ominaisuudellaan. Siitä olen samaa mieltä, että aiheetonta nimittelyä ei tarvitse kuunnella keneltäkään.


    • Asperger- pojan äiti

      että he käsittävät sosiaalisia tilanteita väärin. Keskustele lapsesi kanssa ja yritä otttaa selvää, mitä oikein tapahtui. Kokemukseni mukaan assit eivät yleensä valehtele, vaan ovat pikemmin ylirehellisiä, mutta he voivat käsittää tilanteita väärin. Lisäksi pitää ottaa huomioon se, että toiset lapset usein todallakin kiusaavat tai ovat aikaisemmin kiusanneet ass-lasta.

      • mutta sanot paljon. Ei ole tuohon juurikaan lisättävää.
        Tosiaan, jos assilapsi (tai miksei myös aikuinen) sanoo jotain, niin harvoin se on täysin tuulesta temmattua. Se kannattaa kyllä ottaa tosissaan ja selvittää mitä niiden sanojen takana on.


    • itseesi

      olet lapsesi paras asiantuntija. Ulkopuoliset immeiset helposti tulkitsevat esilaiset normaalit ilmiöt harhoiksi. Uudessa paikassa esimerkiksi laitokessa lapsi saattaa kuulla asioita, jotka kodin äänimaailmasta poikkeavat ja pelätä niitä, kun ei tiedä niiden aiheuttajaa. Sitten kun kysytään kuuleeko lapsi ääniä - varsinin autistinen lapsi vastaa kuulevansa, kun ei ymmärrä millaisia ääniä tarkoitetaan.

      • fantasiaa?

        Osaako kukaan vastata, miksi laitoshoidossa lastani estetään lukemasta hänelle mieleisiä tietokirjoja. Niiden sanotaan ahdistavan häntä ja ovat kiellettyjen lukemisten listalla. Tilalle tarjotaan mieluummin fantasiaa tai vaikkapa raamatun kertomuksia. On kuuleman paremmin ikätasoista 9 vuotiaalle. En ymmärrä miten ne voi auttaa paremmin tiedonnälkäistä lasta?


      • ritalin
        fantasiaa? kirjoitti:

        Osaako kukaan vastata, miksi laitoshoidossa lastani estetään lukemasta hänelle mieleisiä tietokirjoja. Niiden sanotaan ahdistavan häntä ja ovat kiellettyjen lukemisten listalla. Tilalle tarjotaan mieluummin fantasiaa tai vaikkapa raamatun kertomuksia. On kuuleman paremmin ikätasoista 9 vuotiaalle. En ymmärrä miten ne voi auttaa paremmin tiedonnälkäistä lasta?

        Maailma on hullu paikka ja kun eläimet ovat päässeet häkeistään ja ottaneet hoitajan roolin, kaikkea voi sattua...

        Järkyttää ja järkyttää... Psykologia tuntuu olevan paljolti ihan pelkkää taikauskoa ja noituutta. Luulenpa, että enemmän lasta järkyttää osastolla oleminen ja satukirjojen lukeminen.

        Saanko kysyä, miksi lapsi on laitoshoidossa?


      • tietokirjoja
        ritalin kirjoitti:

        Maailma on hullu paikka ja kun eläimet ovat päässeet häkeistään ja ottaneet hoitajan roolin, kaikkea voi sattua...

        Järkyttää ja järkyttää... Psykologia tuntuu olevan paljolti ihan pelkkää taikauskoa ja noituutta. Luulenpa, että enemmän lasta järkyttää osastolla oleminen ja satukirjojen lukeminen.

        Saanko kysyä, miksi lapsi on laitoshoidossa?

        niin pian kuin opin lukemaan. Luin satujakin, ja romaaneja ennenkuin edes ymmärsin niistä paljon, mutta tietokirjoista avautui maailma todella hienolla tavalla. Olisi ollut kauheaa, jos joku olisi tullut ja kiskaissut kirjat käsistäni!

        Eläinten vallankumous... Siitähän on kirjakin, ja vaikka sen tarkoitus oli eri, sopii hyvin tähänkin vertaukseksi.


      • autismi
        ritalin kirjoitti:

        Maailma on hullu paikka ja kun eläimet ovat päässeet häkeistään ja ottaneet hoitajan roolin, kaikkea voi sattua...

        Järkyttää ja järkyttää... Psykologia tuntuu olevan paljolti ihan pelkkää taikauskoa ja noituutta. Luulenpa, että enemmän lasta järkyttää osastolla oleminen ja satukirjojen lukeminen.

        Saanko kysyä, miksi lapsi on laitoshoidossa?

        mutta laitoksessa silti meille vanhemmille kerrotaan, että kyseessä on lapsuuden skitsofrenia. Meille on vanhemille on esitetty, että lapsella on ajatusvääristymiä, joiden takia tietokirjat on kieielletty. Sairaalakoulussakin vältetään antamasta tiedollista opetusta, jota lapsi janoaa.

        Viimeisempiä aiheita on joita pidetään pahana lapselle on napajätiköiden sulaminen ja niiden vaikutus. Aiemmin on käsitelty mm. ilmansaasteet. Nämä on aiheita, joihin nämä hoitajat vastaavat, nämä on niin suuria kysymyksiä, että lapsen ei pidä niitä miettiä ja kirjoittavat hoitoraportteihin, että lapsi näkee uhkia ja pelkoja kaikkialla.


      • ritalin
        autismi kirjoitti:

        mutta laitoksessa silti meille vanhemmille kerrotaan, että kyseessä on lapsuuden skitsofrenia. Meille on vanhemille on esitetty, että lapsella on ajatusvääristymiä, joiden takia tietokirjat on kieielletty. Sairaalakoulussakin vältetään antamasta tiedollista opetusta, jota lapsi janoaa.

        Viimeisempiä aiheita on joita pidetään pahana lapselle on napajätiköiden sulaminen ja niiden vaikutus. Aiemmin on käsitelty mm. ilmansaasteet. Nämä on aiheita, joihin nämä hoitajat vastaavat, nämä on niin suuria kysymyksiä, että lapsen ei pidä niitä miettiä ja kirjoittavat hoitoraportteihin, että lapsi näkee uhkia ja pelkoja kaikkialla.

        Aika hyvin teidän lapsi on sitten pärjännyt autistiseksi, kun lueskelee tietokirjoja. Ehkä joku erityisopetus voisi olla paikallaan, jotta kykyjä saataisiin esiin.

        Aspergeristakin käytetään mielestäni sellaistakin nimeä, kuin "lapsuuden skitsotypinen häiriö".
        On tainnut taas kerran siellä olla tuo termistö liikaa ammattiauttajien aivoille ja ovat arponeet tällä kertaa skitsofrenian.

        Autismiin kuuluu pelot ja vainoharhaisuus. Jos heppu alkaa näkeen harhoja ja kuuleen ääniä, niin voidaan puhua skitsofreniasta.
        Minäpä maistoin joskus maut väärinä, kuten skitsofreenikko. Tuo jakso kesti muutaman kuukauden ja lakkasi itsestään.

        Myös psykoottiset jaksot kuuluvat autismiin.

        On myös mielenkiintoista, että hoitajat tietävät, että lapsella on ajatusvääristymiä, vaikka he eivät tiedä, mitä lapsi ajattelee.
        Näin ollen voidaan hoitajille tehdä nettidiagnoosina skitsofrenia, sillä he uskovat ajatuksen siirtymiseen.
        Autismissa on kyse kommunikaation poikkeavuudesta, joten skitsoreniaa ei siksikään voi lapselle diagnosoida, ellei koe harhoja.

        Fantasiakirjat voivat aiheuttaa ajatusvääristymiä, kun autistinen lapsi saattaa mielikuviteksessaan ja erityisesti laitoksessa olon aiheuttaman turvattomuuden takia kokea niihin johtavia pelkoja.

        Itselläni oli ja on edelleen järjettömiä pelkoja. Jos vaikka pelkää sairastuvansa vakavasti, ei todellakaan ole kyse skitsofreniasta, vaan pakkoneuroosista, joka on autismin diagnosointikriteeri.

        "nämä on niin suuria kysymyksiä, että lapsen ei pidä niitä miettiä ja kirjoittavat hoitoraportteihin, että lapsi näkee uhkia ja pelkoja kaikkialla."

        Niin, on ollut yhtä sun toista lapsineroa... Ehkä he kaikki makaisivat nykyään sairaalassa. Kyllä mielikuvitus on hyväksi tuodessa uusia näkökulmia. Ne pelot, mitä on, on ikuisia ja niihin täytyy vain sopeutua.
        Stressin välttämistä, tylsistymisen välttämistä, väsymyksen välttämistä ja sillä pärjää hyvin.

        On kuuluisia As-ihmisiä, jotka saivat joka matematiikasta harhoiksi luokiteltavia pelkoja. Jos nämä ihmiset eivät olisi saaneet tutkia matematiikkaa, kaikki olisi päin persettä nyt.

        Kun mennään etsimään uutta, joudutaan kohtaamaan pelkoja, jotka on vain otettava vastaan. Ja pelko on juuri se, joka innostaa jatkamaan.


      • vainoharhaiseksi
        ritalin kirjoitti:

        Aika hyvin teidän lapsi on sitten pärjännyt autistiseksi, kun lueskelee tietokirjoja. Ehkä joku erityisopetus voisi olla paikallaan, jotta kykyjä saataisiin esiin.

        Aspergeristakin käytetään mielestäni sellaistakin nimeä, kuin "lapsuuden skitsotypinen häiriö".
        On tainnut taas kerran siellä olla tuo termistö liikaa ammattiauttajien aivoille ja ovat arponeet tällä kertaa skitsofrenian.

        Autismiin kuuluu pelot ja vainoharhaisuus. Jos heppu alkaa näkeen harhoja ja kuuleen ääniä, niin voidaan puhua skitsofreniasta.
        Minäpä maistoin joskus maut väärinä, kuten skitsofreenikko. Tuo jakso kesti muutaman kuukauden ja lakkasi itsestään.

        Myös psykoottiset jaksot kuuluvat autismiin.

        On myös mielenkiintoista, että hoitajat tietävät, että lapsella on ajatusvääristymiä, vaikka he eivät tiedä, mitä lapsi ajattelee.
        Näin ollen voidaan hoitajille tehdä nettidiagnoosina skitsofrenia, sillä he uskovat ajatuksen siirtymiseen.
        Autismissa on kyse kommunikaation poikkeavuudesta, joten skitsoreniaa ei siksikään voi lapselle diagnosoida, ellei koe harhoja.

        Fantasiakirjat voivat aiheuttaa ajatusvääristymiä, kun autistinen lapsi saattaa mielikuviteksessaan ja erityisesti laitoksessa olon aiheuttaman turvattomuuden takia kokea niihin johtavia pelkoja.

        Itselläni oli ja on edelleen järjettömiä pelkoja. Jos vaikka pelkää sairastuvansa vakavasti, ei todellakaan ole kyse skitsofreniasta, vaan pakkoneuroosista, joka on autismin diagnosointikriteeri.

        "nämä on niin suuria kysymyksiä, että lapsen ei pidä niitä miettiä ja kirjoittavat hoitoraportteihin, että lapsi näkee uhkia ja pelkoja kaikkialla."

        Niin, on ollut yhtä sun toista lapsineroa... Ehkä he kaikki makaisivat nykyään sairaalassa. Kyllä mielikuvitus on hyväksi tuodessa uusia näkökulmia. Ne pelot, mitä on, on ikuisia ja niihin täytyy vain sopeutua.
        Stressin välttämistä, tylsistymisen välttämistä, väsymyksen välttämistä ja sillä pärjää hyvin.

        On kuuluisia As-ihmisiä, jotka saivat joka matematiikasta harhoiksi luokiteltavia pelkoja. Jos nämä ihmiset eivät olisi saaneet tutkia matematiikkaa, kaikki olisi päin persettä nyt.

        Kun mennään etsimään uutta, joudutaan kohtaamaan pelkoja, jotka on vain otettava vastaan. Ja pelko on juuri se, joka innostaa jatkamaan.

        Tunteiden ilmaisu on vaikeaa, mutta tunneasiat lapsi pystyy käsittelemään tietoisuuden avulla. Pelotkin katoavat tiedon avulla. Kuten sanoit uudet asiat stressaavat ja pelottavat. Kun pääsee tutustumaan itse näihin asioihin pelot kaikkoavat. Ihmisen pitää kohdata hirviönsä voittaakseen niihin liittyvät pelot. Ihmisen aistit eivät ole luotettavia ja uskomukset helposti vievät ihmistä harhaan. Kun lapsi pelkäsi metsää vein hänet sinne. Näin pelko katosi.

        Ei lapsi ole syntynyt vainoharhaiseksi, vaikka autisti onkin. Vainoharhaiseksi tulee kuka tahansa, kun kiusataan, eikä ymmärrä miksi. Autistinen ihminen, joka ei pysty tulkitsemaan lähimmäisensä kasvojen kieltä ei pysty lukemaan "taka-ajatuksia" kuten muut. Kyllä sosiaalisesti taitavat lapset huomaavat tämän ja pystyvät helposti hyväksikäyttämään toisen hyväuskoisuutta. Lopputuloksena on sitten epäluuloisuus kaikkiin ympäristön lapsiin ja ikäistensä seuran karttaminen.

        Kulttuurikin vaikuttaa pelkoihin. Keski-Eurooppalaiset pelkäävät metsää, koska siellä on asuneet rosvot ja lainsuojattomat kautta aikojen. Suomalaisille metsä sen sijaan on turvapaikka, jossa on kasvettu ja josta ruoka on haettu.

        Lapsi ei ole suinkaan mikään idiootti, vaikka sellaiseksi todellakin diagnosoitu. Varsin oppimiskykyinen - siksi ahdistusta tuottaa, että kun lapsi tässä iässä on oppivimmillaan ja haluaa oppia häntä estetään oppimasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe