suola-arvot

juulia

ensimmäistä kertaa neurolla
sanovat että trileptal aiheuttaa
suola-arvojen laskemista.
mitä te syötte (suolasta)

soitin neurolle huimauksesta
suolalla kuulemma huimaus
lähtee pois

luulin että verikokeilla otetaan
selvää lääkeaineen pitoisuudesta
mutta ei ainakaan mulla
maksa arvot ym.on tärkeämpiä

tätä huimausta ei kestä
onneksi on paljon seiniä.

hyvä kun puhlimessa
(hoitaja)sanoi
neuvon pidä seinästä
kiinni vielä viikko

22

4462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telle

      En syö samaa lääkettä kuin sinä, vaan Neurotol Slow'ta, joka myös tiputtaa suola-arvoja! Onneksi ao. lääkettä ollaan kohdallani purkamassa!

      Kyllä "vähäsuolaisuus" lääkkeiden sivuvaikutusten lisäksi huimaa, tärisyttää, aiheuttaa jopa kramppeja, oksentelua yms. Kannattaa todellakin kuunnella itseään, ja syödä sitä suolaista. Itse syön maustekurkkuja ja näkkileipää (molemmissa suolaa ;)

      Itseltäni on lääkeainepitoisuudet aina mitattu muiden kokeiden ohella, seuraavan kerran menen ensi viikolla.

      Voisiko tuo huimaus olla Trileptalin sivuoireita? En tunne ao. lääkettä, itse huimailin hurjasti, kun Keppra-annostani nostettiin; oletko pitkäänkin syönyt tuota lääkettä?

    • sauvatar

      leivän ruisleiväksi,
      napostelen suolapähkinöitä,
      voit luvan kanssa nauttia sipsejä
      kohtuudella, suolatikkuja,suolakurkkuja
      leivän päälle ym...
      jos oikein huippaa ota mukaan suolaa
      ja suuhun pieni nokare niin kuulemma
      tehoaa täytyy olla merisuolaa.

      Kannattaa usein pyytää labraan suola-arvoja mittauttaa
      sillä välillä arvot heittelee aika rajusti.

      Itse en niin suolaisesta välitä,
      joten ostin Apteekista Natriuminkloridi tabletteja joita
      otin 1tbl päivittäin ja se nosti arvoni normaaliksi ja siihen riitti,
      kun söin muistaakseni vain 2vk:n annoksen.

      • Anonyymi

        Trileptal käytössä tuli tosi huono olo yhtäkkiä natrium arvot tosi alhaalla sata yhdeksäntoista huh huh huh keskus-sairaalassa mittas tippaan kiireesti ja suola liuosta ihmettelivät keskus-sairaalassa terveyskeskuksen mittaus Tulosta että normaalilla tasolla siis tämä on aivan KÄSITTÄMÄTöntä ei voi muuta sanoo terveyskeskuksen mittauksista suorastaan pöyristyttävää eli laboratorion tuloksilla ei ole mitään väliä oikeita tuloksia vääristellään tarkoituksella terveyskeskuksissa näinkö on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trileptal käytössä tuli tosi huono olo yhtäkkiä natrium arvot tosi alhaalla sata yhdeksäntoista huh huh huh keskus-sairaalassa mittas tippaan kiireesti ja suola liuosta ihmettelivät keskus-sairaalassa terveyskeskuksen mittaus Tulosta että normaalilla tasolla siis tämä on aivan KÄSITTÄMÄTöntä ei voi muuta sanoo terveyskeskuksen mittauksista suorastaan pöyristyttävää eli laboratorion tuloksilla ei ole mitään väliä oikeita tuloksia vääristellään tarkoituksella terveyskeskuksissa näinkö on?

        Olen aikaisemmin vastannut tähänkin ketjuun hyponatremiasta.
        Minulla terveys- (lue: arvaus-)keskukset eivät ole vielä kertaakaan mitanneet natriumia, sairaanhoitopiirit vain erillisellä pyynnöllä - ei vuosittaisina rutiineina.

        Sekä karbamatsepiinien että Trileptalin aikana minulla natrium oli aina alakanttiin. Samoin kuin sinulla keskussairaalassa mitattiin pikatestillä, mutta tosiaan: terveyskeskuksissa ei ole mitattu vielä kertaakaan.

        Terveyskeskukset -ainakin osa, jos eivät kaikki- vääristelevät työkseen laboratorioarvoja ja/tai asennettaan niihin. Vain yksityiset ja sairaanhoitopiirit osaavat tieteellisen ja loogisen ajattelun sekä kausaliteetin.


    • Trileptal tipuittaa suola-arvosi alas, ja sitten alkaa huipata.
      Olen huomannut saman myös saunassa käynnin jälkeen.
      Trileptalin "ohjeissa" mainitaan myös sivu-vaikutuksena huimaus.

      Minulla on aina verikokeissa seurattu lääkemäärä veressä, maksa-arvot ja ne suola-arvot.

      T. Artsi
      Ps. varo kesähelteitä, suola-arvot tippuu herkästi.

      • Epilepsia n.14vuotta

        Kymmenisen vuotta söin Trileptalia.. ja suolat olivat alhaalla. Vaikka eivät lääkärit sitä koskaan suoraan sanoneet. Yksi lämmin kesä, aivan tavallinen päivä alkoi kohtaus kierre...ambulanssilla sairaalaan ja kovasti nestettä ja suolaa! Eikä kukaan sanonut, että syö suolaa.. Enkä itsekään villoin vielä älynnyt.
        Nyt minulla on Lamictal ja on muuten minulle paljon parempi. Vaikkakin suolat ovat edelleen alhaalla..Syön Natriumkloridi -tabletteja aina tarvittaessa, varsinkin kesällä!!! Ja minulla on niitä aina matkassa kesällä!!! On muuten suuri apu!!! Ja helpotus heikotukseen.. tämän minulle "opetti" eno..


    • Hugo.

      Tosiaan suolaa ne jostain syystä taitavat hävittää tai sitten laittavat hikoilemaan enemmän. Itselläni kävi tässä pari viikkoa sitten, että jouduin jopa tiputukseen, jossa suola-arvot sitten korjataan nestetyttämällä. Sinällähän suolan syöminen ei ole terveellistä ja Sauvattaren tiedoista hieman ihmettelen, että miksi vain merisuola oli oikeaa. Käsittääkseni tavallinen ruokasuola ajaa samanasian.

      Neurologit eivät ainakaan minulle ole maininneet mitään, että Kepprani tiputtaisi suola-arvoja, mutta siltä hieman tuntuu kuitenkin. Tuosta Sinun lääkkeestä on selkeästi ollut kanta, että se vaikuttaa suola-arvoihin.

      Eli terveellistä ruokaa vaan napa täyteen ja raitista ilmaa ja liikuntaa. Jos pahoinvointia tulee, ei suolat imeydy ja silloin pitää syödä helposti sulavaa ruokaa ja silloin kaiken ruuan keittäminen on hyväksi. Keitot ovat tällöin parasta ravintoa ja niihin laita sitten suolaa.

      Haittavaikutuksena voi olla, että naama on suolasta sitten kuin ilmapallolla, mutta se lienee pieni haitta, jos noin pahaksi sulla päässyt, että pääset vain seiniä pitkin kävelemään. Tosi harmi homma ja lääkityksen tarkistus olisi mielestäni ihan sairaalassa tarpeen tuossa tilassa. Siellä ne tiputtavat sinuun suolaliuosta ja jos vika on siinä, niin koet tulevasi parin pussin tiputuksen jälkeen uudeksi ihmiseksi! Siellä he voivat tsekata muutenkin, että missä mättää, jos noin pahasti päässä pyörii. Älä oikeasti jää yksin ainakaan kotiin tuossa tilassa, ethän sinä jaksa laittaa itsellesi edes ruokaaa.

      • juulia

        tuo huimaus kuin n.tunnin.
        muistaakseni lamictalista
        tuli ihan samallaiset huimaus
        kohtaukset

        kävin lääkärillä ei mitään
        kuhan vaan huimas eipä ne
        ns.tavalliset lääkärit tiedä

        toivottavasti menee ohi olen
        kuitenkin niin pöljä että kun
        vihdoinkin olen saanu kokeilla
        jotain ihan uutta lääkettä
        en niin vaan herkästi luovu.

        noin olisko 4v sitten olin oulussa
        äitin luona hän asuu kerrostalossa
        tuli sellainen huippaus kohtaus
        niin konttasin portaat ylös kun
        päässä vippas

        olen sen takia lääkärillä käyny
        lääkkeen sivuvaikutukseen on aina
        laitettu syy.
        varsinkin kun se ei kestä kun niin
        vähän aikaa

        nyt huomaa että kuinka on kiinni
        toisesta
        mieheni on töissä muualla vähän
        aikaa niin ei ole autoa käytössä
        pojatkin valittaa kun ei saa sitä
        eikä tätä


      • Telle

        Suolansyönnin jälkeen todellakin on kuin ilmapallo, samoin kuin eräät muutkin osat vartaloa ;) Itse olen ollut nesteytytyksessä kolme kertaa, en minäkään kyllä ole kuullut, että Keppra alentaisi suolaa. Mulla on ainakin vielä vähittäin alennettu Neurotol Slow valikoimassa.

        Eivätpä ne kauheasti ole Meikussakaan korviaan lotkauttaneet, vaikka suolani ovat olleet vaarallisen alhaalla (121), ja sitä peijoonin suolaa kun yritän heittää naamaani aina kun muistan tai tutisen! Entisten elämänohjeideni mukaan suola oli vaarallista ja vettä piti juoda vähintään 3 l/vrk. Nyt pitää syödä suolaa ja vähentää vedenjuontia!

        Luulen, että kaikenlainen lääkitys (ennenkaikkea epi -sellainen = myrkky) vaikuttaa myös suolatasapainoon. Sitä en kylläkään tiennyt, että kypsennetystä ruoasta suola imeytyy paremmin kuin muutoin vain pläsiin heitellystä...


      • Hugo.
        Telle kirjoitti:

        Suolansyönnin jälkeen todellakin on kuin ilmapallo, samoin kuin eräät muutkin osat vartaloa ;) Itse olen ollut nesteytytyksessä kolme kertaa, en minäkään kyllä ole kuullut, että Keppra alentaisi suolaa. Mulla on ainakin vielä vähittäin alennettu Neurotol Slow valikoimassa.

        Eivätpä ne kauheasti ole Meikussakaan korviaan lotkauttaneet, vaikka suolani ovat olleet vaarallisen alhaalla (121), ja sitä peijoonin suolaa kun yritän heittää naamaani aina kun muistan tai tutisen! Entisten elämänohjeideni mukaan suola oli vaarallista ja vettä piti juoda vähintään 3 l/vrk. Nyt pitää syödä suolaa ja vähentää vedenjuontia!

        Luulen, että kaikenlainen lääkitys (ennenkaikkea epi -sellainen = myrkky) vaikuttaa myös suolatasapainoon. Sitä en kylläkään tiennyt, että kypsennetystä ruoasta suola imeytyy paremmin kuin muutoin vain pläsiin heitellystä...

        Tarkoitin, että keitetty ruoka imeytyy paremmin, kun vatssa on kuralla ja siinä olevat ravintoaineet ja energiaa ei kulu ruuan sulattamiseen. Suola keitettynä ei varmaan sen paremmin imeydy:). Sama kai missä muodossa sen syö. Itse juon nesteitä kamalasti tai ainakin janottaa aina.

        Eilen keitin vihanneksia ja jauhelihaa ruuaksi 10 litran kattilallisen. Jos söisin ne raakana, niin vatsa olisi sekaisin. Banaanitkin syödään raakana Suomessa ja porkkanat... järkevämpää olisi keittää, kuten perunat.

        *Ei kuitenkaan ravintoasiantuntija*.


    • epileptikko

      Minulla on käytössä Trileptal,joka tiputtaa suola-arvoja. Syön suolaisia ruokia ja herkkuja aika paljon,jotta pysyisin kunnossa. Menee mm. suolakurkkuja,suolapähkinöitä,suolaisia leikkeleitä,suolakalaa,suolatikkuja,fetaa,oliiveja.....kaikkea missä on suolaa ja niiden lisäksi vielä merisuolaa,jota otan muutaman rakeen kerralla,niin helpottaa. Käytän myös hienonnettua merisuolaa,jota lisään ruokaan,koska pansuola ja yleensäkään tavalliset suolat eivät auta yhtään,ainakin minulle on niin sanottu. Suolan laskun tunnen huimauksena,tärinänä ja kramppeina. Myös voimat menee. Myös natriumkloridi tabletteja olen kokeillut,mutta niitä ei suositella syötävän jatkuvasti ilman lääkärin määräystä,niin lopetin sen,kun olin syönyt niitä parisen viikkoa.

      Sinun kannattaa myös kokeilla näitä keinoja. Aloitat ensin siitä,että lisäät suolaa ruokaan ja syöt suolaisia herkkuja. Jos ne eivät auta,kokeile natriumkloridi tabletteja. Ne yleensä auttavat vähäksi aikaa. Jos kovin pahasti natrium laskee,keskustele lääkärin kanssa mahdollisesta lääkkeen vaihdosta.

      • Huihelvetti

        Nousin päiväunilta enkä hallinnut toista jalkaani. Tuntui kun olisi vääntynyt sisäänpäin ja lerppunut nostettaessa. Jalka kyllä kantoi kun sille astui. Puutuminen tuntui nousevan käteen. No päivystykseen huolesta soikeana. Tunnin kuluessa kuitenkin tokeni ja kun lääkäri 2 tunnin päästä tuli katsomaan niin ei muuta kuin vähän jäykkyyttä jalassa. Syytä ei löytynyt vain epäilys, että olin nukkunut huonossa asennossa ja kotiin. Kotona vasta tajusin, että syyhän voisi olla Trileptal jota syön 300 300 ja käyttänyt vasta vuoden niin sen temppuja en ole vielä oppinut. Kyllä säikäytti.


    • Teeretär

      Mulle on neuroni sanonut samaa. Syön trileptalia 3 kertaa 600 mg päivässä eli mulla ne ainakin laskee. On tosin raivostuttavaa, että neuro kehoittaa lisäämään suolaa ruokaan ja samalla verenpaine kohoaa. Arh

      • juulia

        mutta ei kuulemma saa
        ennenkun olen käynyt veri-
        kokeissa.
        perjantaihin saakka täytyy
        odotella.

        tuntuu että jos sitä
        sipsiä syö ja muuta niin
        eiköhän siinä perse levene
        niin ettei kehtaa kylällä
        kuljeskella.

        oliskohan siidesissä suolaa
        nam...
        no taitais tulla sitten niitä
        toisenlaisia sivuoireita.


    • niitä

      suolapähkinöitä ja sipsejä ihmisille suositella!
      Sekä sipseissä että pähkinöissä on RUNSAASTI ENERGIAA! Rasva ihan tirskuu niistä. Kyllä ihan tavallinen suola käy. Itse pidän eniten Gourmet-suolasta (saa esim CM:sta)joka on sellainen hiutalemainen suola joka on todella maukas ruoan päälle vaikka ripoteltuna!

    • Jaffa + Suola

      Moikka ;)

      Popsin itse Lamictalia ja Deprakinea (en muista kirjoitinko sen oikein), mutta eihän anneta sen häiritä;).
      Tuota mullakin tuntuu välillä pientä huimausta jos en ole juonut tarpeeksi, kumma juttu on sekin seikka jos vaikka pistää ihan tavallista suolaa vaikka "raakana" suuhun niin se jelppaa (älä naura).
      Joskus kesällä on ollut yhtä h...vet kun tuntuu , että elimistöstä häviää kaikki nesteet ja suolat, silloin pyrin äkkiä pääsemään ostamaan vaikka Jaffa- pullon ja nopeasti paikkaan josta saan suolaa, jotta oloni paranisi. Ihme kumma olo on helpottunut suolan ja nesteen avulla. Toivottavasti muistaisin jatkossakin pitää aina suola ja nestetasapainoni kunnossa, aina sitä ei muista, jolloinka saattaa tulla "huono-olo". T: Hyvää joulua.

      Ainiin pyrin pitämään aina sokeria ja suolaa mukanani (esim. Hesen ja Mäkin ne pienet sokeri ja suolapussit menevät takin taskussa hyvin ja ovat vielä ilmaisia ;). ) Hyvät Joulut ja uudet vuodet ;)

    • Hyvää Iltaa

      Moikka ;)

      Popsin itse Lamictalia ja Deprakinea (en muista kirjoitinko sen oikein), mutta eihän anneta sen häiritä;).
      Tuota mullakin tuntuu välillä pientä huimausta jos en ole juonut tarpeeksi, kumma juttu on sekin seikka jos vaikka pistää ihan tavallista suolaa vaikka "raakana" suuhun niin se jelppaa (älä naura).
      Joskus kesällä on ollut yhtä h...vet kun tuntuu , että elimistöstä häviää kaikki nesteet ja suolat, silloin pyrin äkkiä pääsemään ostamaan vaikka Jaffa- pullon ja nopeasti paikkaan josta saan suolaa, jotta oloni paranisi. Ihme kumma olo on helpottunut suolan ja nesteen avulla. Toivottavasti muistaisin jatkossakin pitää aina suola ja nestetasapainoni kunnossa, aina sitä ei muista, jolloinka saattaa tulla "huono-olo". T: Hyvää joulua.

      Ainiin pyrin pitämään aina sokeria ja suolaa mukanani (esim. Hesen ja Mäkin ne pienet sokeri ja suolapussit menevät takin taskussa hyvin ja ovat vielä ilmaisia ;). ) Hyvät Joulut ja uudet vuodet ;)

    • Jossuliinitar

      Itselläni jouduttiin vakavasti harkitsemaan jopa lääkkeen vaihtoa! Onneksi en kuitenkaan tähän joutunut. Suolaa ei voi lisätä "määrättömästi" ruokaan ja parempi (mielestäni) on vaihtaa lääkettä.

      Minä pyörryin kerran todella pahasti ja olin ensiavussa kuvauttamassa päätäni (poski turposi jne.). Eikä ollut ensimmäinen kerta...

      Suola-arvoja & maksa-arvoja seurataan kohdallani hyvin tarkasti. Parempi niin, koska en stressi ns. tavallisesta pyörtymisestä voi aiheuttaa epilepsiakohtauksen... ja toisinpäin.

    • tigruxxxx

      Onko kukaan juonu Värskaa, virolaista kivennäisvettä jossa on luonnon mineraalisuoloja mutta ei natriumia? Itse olen juonu sitä paljonkin ja nyt kun syön trileptalia, niin funtsin onko tollasista suoloista mitään apua. - Voiko Trileptalin kanssa käyttää nestettä poistavaa teetä?

    • Epileptikko1976

      Ohis

      Kemian ammattilaisena sana suola-arvot ärsyttää aina :=D
      Esim kaliumkloridi on yhtälailla suola kuin natriumkin, jonka pitoisuutta Trileptal voi laskea

    • vähänsamaa

      Mullakin on Trileptal ja huimausta varsinkin liikunnan aikana. Mutta on myös sepelvaltimotauti ja tehty ohitusleikkaus enkä oikein voi syödä lisää suolaa. Mutta huimaustakaan en kestä ja lääkärin mielestä Trileptal on mulle oikea lääke, lisänä on Keppra.

      • hyponatremia

        Hyponatremia ei koskaan johdu siitä, että ravinnossa olisi liian vähän suolaa:
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858&p_hakusana=hyponatremia

        Tämän keskustelun lääkkeistä Trileptal, Tegretol, Neurotol Slow ja Keppra ovat kokemuksiani.
        Vain Keppra ei ole aiheuttanut hyponatremiaa mainitsemistani.
        Minulla ei kertaakaan seurattu natriumia karbamatsepiinien ja okskarbatsepiinien aikana julkisen sektorin vuosikontrollissa, vain päivystyksessä (ensiavussa) ja yksityisellä. Maksa-arvot mitattiin karbamatsepiinien aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe