Italialainen joulu

tahtoo tietää...

Kertokaa matkakokemuksia Italialaisesta joulusta ja italialaisten tavoista viettää joulua. Miten poikkeaa suomalaisesta joulusta?

4

2452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissus

Suurin ero on tietty se, ettei jouluna tule joulupukkia eikä lahjoja jaella eikä tietty ole sitä joulutunnelman luojaa, lunta). Joulukuusikin on hyvin harvinainen ja sitä ei todellakaan ole kuin harvoissa kodeissa. Joulu onkin uskonnollisille italialaisille enempi rauhoittumisen, yhdessäolon ja perheen juhla. Perhe kokoontuu yhdessä syömään eli sen suhteen tapa on sama kuin suomessa. Italiassa on kyllä muutenkin tapana että pyhinä koko perhe syö yhdessä eli ei se siihen suhteutettuna tuolla niin erilaista ole jouluna kuin muinakaan pyhinä.

• ja joulukuuusiakin

Monissa kaupungeissa on jolukuusia ulkona mutta ei niitä yleensä sisälle oteta. Lunta on koko sisäinen Italia täynnä, usein isoina kinoksina oikein. Italiahan on vuoristoa suurimmilta osin.

Vatiikaanin torillakin oli iso joulukuusi kun tässä juuri yksi päivä piipahdin siellä.

Kirkkoon mennää joulupäivän ilatana tai aika myöhään melkein yöllä. Aatto on tavallinen päivä. Muuten joulu on perhejuhla kuten Suomessakin.

• ruokaa..

Vaikutti siltä että vaikkei hirveän selkeitä perinteisiä jouluruokia ole niin syövät aattona kalaa ja joulupäivänä lihaa. Joulupäivän lounas tärkein ateria.
      Makeista herkuista pitää sanoa kakut panettone ja pandoro sekä manteliherkku torrone.

• la ragazza finlandese

perheet missä minä olen käynyt ni kuusi oli kyllä,ja se seimi.syödään meren antimia näin joulu pyhinä ja uutena vuotena. suku koolla ja meno &meteli on hurja:) olen asunut alueilla jossa lunta tuli ka´htena pv:nä eikä muuta.
        AUGURI A TUTTI!!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe