Yhä harvempi nuori kokeilee huumeita
5.12.2006 10:36
Vaikka yhä harvempi nuori kokeilee huumeita, ovat käyttö ja haitat ovat silti korkeammalla tasolla kuin 1990-luvun alussa.
Tämä käy ilmi Stakesissa toimivan kansallisen huumausaineiden seurantakeskuksen raportista, jossa tarkastellaan huumetilanteen kehitystä vuodelta 2005 sekä vuoden 2006 alusta.
Kahtena viime vuonna alle 25-vuotiaista 18 prosenttia ilmoitti käyttäneensä joskus elämässään kannabista, kun taas vastaava osuus aikaisempina vuosina oli noin 25 prosentin luokkaa.
Joka kahdeksas suomalainen on joskus kokeillut kannabista. Kokeilijoiden määrä on pysynyt suunnilleen samana koko 2000-luvun alkupuoliskon. Kiinnostus huumeiden käyttöön vähenee selvästi iän lisääntyessä.
Ongelmakäyttäjät vailla työtä
Huumeiden ongelmakäyttäjät ovat poikkeuksellisen syrjäytyneitä. Viime vuonna päihdehuollon huumeasiakkaista 62 prosenttia oli työttömiä ja 12 prosenttia asunnottomia. Kaksi kolmasosaa oli suorittanut vain peruskoulun.
Suomen huumausainemarkkinoilla esiintyy erityisesti kannabistuotteita, amfetamiinia, ekstaasia, buprenorfiinia ja bentsodiatsepiini-lääkevalmisteita.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612055451807_uu.shtml
Yhä harvempi nuori kokeilee huumeita
8
889
Vastaukset
- tiellä.
Missä olisimme ilman tilastoja?
- toomibbo
Mjoo..kokeiluihin en osaa vastata mutta, itse 10v. huumeita käyttäneenä(tosin nyt 2v. ilman)..voin sanoa että tämä syrjäytyminen on todellakin erittäin yleistä käyttäjien keskuudessa. Toisaalta mulle se oli oma tietoinen valinta "elämäntapa". En edes harkinnut töitä tai koulua koska narkkaaminen oli ainakin mulle koko päivä hommaa ja se elämä vs normaali arki oli täysin mahdoton yhdistelmä, jo siitä syystä että yhteiskunta tekee kaikkensa ettei muun kuin viinan juominen olisi moraalisesti hyväksyttävää..oli miten oli niin asunnottomuus oli siinä vaiheessa enemmän helpotus kuin taakka, sillä mun päivät kului paikasta paikkaan juoksemiseen, ihmisten näåkemiseen, rahan tekemiseen ja harvoinhan sitä nukkui muutenkaan eli en mä kämpällä mitään ois tehnyt ja häätöhän siitä olis tullut kun naapurit ois nähnyt mitä porukkaa siellä ramppaa 24\7..ja työ, äh paremmin mä rahaa sain ilmankin kun viisas valtio on luokitellut kaikki huumeet laittomiksi eli ne maksaa paljon ja hieman aivoja käyttämällä sitä tienasi paremmin kuin töissä jossa et muutenkaan ois viihtynyt sillä se on 8h pois sun ammatista eli narkkaamisesta. No se on mennyttä elämää ja en sitä kaipaa vaikka alku tekstistä sen kuvan ehkä sai?..vaikken käytäkään enää niin mulla on paljon vanhoja tuttuja jotka edelleen on samassa oravanpyörässä ja se vituttaa sillä suurin osa haluis lopettaa mut valtio ei anna kummoisiakaan mahdollisuuksia siihen. vaihtoehdot: lopeta kokonaan, jatka käyttämistä tai korvaushoito minne on vuosien jonot!! ok, osa pystyy lopettamaan kokonaan ja hyvä näin mutta ne jotka ei yksinkertaisesti pysty jää lainsäädännön takia samaan rumbaan. En ymmärrä miksi päättäjien mielestä korvaushoidon kynnyksen madaltaminen on niin paha?? sillä sen avulla monesta narkomaanista saataisiin yhteiskunta kelpoisia ja veroja tuottavia jäseniä..muistakaa että hoidettu narkomaani on yhteiskunnalle aina monin verroin halvempi kuin hoitamaton ja ja narkomania on sairaus siinä missä mikä tahansa fyysinen sairaus..tuskin kukaan on päättänyt että kärsin huumeiden avulla elämäni hautaan saakka. Keski-euroopan ajattelumallit ei olisi pahitteeksi tässä takapajuisessa holhous yhteiskunnassa missä luullaan että korvaushoito on vain käytön jatkamista!! EI, se on askel takaisin yhteiskuntaan!!
- Nimetön
Tajuaisivatpa ihmiset tehdä saman myös alkoholin kanssa. Mieluiten jättää kaljat kokonaan juomatta.
Mutta ei, "ei se alkoholi ole pahasta, ei se minua tapa." Faktahan on se, että noinhan ne reilut 3500 alkoholiin kuollutta ajattelee myös. - ...........................
Mutta silti huumeidenkäyttö lisääntyy.
Kokeilu on nyt saavuttanut tämänhetkisen lakipisteensä (kyllästymispisteen) ja kokeilukynnys ainakin toistaiseksi laskee hitaasti.
Kuitenkin käyttäjiä lisääntyy koska historiallisesti olemme tilanteessa jossa kokeilijoita on kuitenkin paljon. Uudet sukupolvet omaksuvat suunnilleen saman käyttötason ja huumeidenkäyttäjien määrä ja keski-ikä nousee tasaisesti.
Todellinen käyttäjien MÄÄRÄN lasku alkaa vasta n. 20 vuoden päästä jos sittenkään, olettaen ettei uutta huumebuumia tule sitä ennen.
Aikaisemmin käyttö oli marginaalista - nyt se ei ole edes harvinaista.- HÖRHÖR
Ne kuolee sitä ennen.
Ani harva 10 vuotta vetäny on enää hengissä.
Mun lapsuudenfrendit on ollu jo iki-kauan tukevasti turpeessa.
- HÖRHÖR
KOKEILEEN.
Ne alkaa käyttään suoraan.
Tuus kattoon sinne missä ne on.- Speedball
Ihmetyttää todellakin nuo tilastot joiden mukaan nuorten huumekokeilut ovat vähentyneet, vaikka moni on sitä mieltä että huumeiden käyttö on lähinnä lisääntynyt.
Tilastoharha voi johtua siitä, että kyselyssä tarkasteltiin vain kannabiksen käytön yleisyyttä. Tupakointi on nuorten keskukdessa vähentynyt, joten poltettavat huumeet eivät ole kovin monille se ensimmäinen vaihtoehto. Jos olisi tilastoitu ensimmäisiä huumekokeiluita, niin varmaan ekstaasi ja amfetamiini ovat niitä mitä ensimmäiseksi nykyään käyttää. Ne ovat helppokäyttöisiä ja saatavuus on parantunut suhteessa muihin aineryhmiin.
Nuoret tietävät myös että kannabiksen haju jää helposti vaatteisiin ja sen vuoksi pelätään että siitä voi jäädä kiinni. Mieluummin valitaan jokin kemiallinen mikä ei tuoksu ja on muutenkin helpommin piilotettavissa.
- toivottavasti
näin on. Itse kokeilin kannabista 14 vuotiaana, ollessani ulkomailla. Pari kertaa rannalla rastatukkien kanssa kun pelailin jalkapalloa, niin tarjosivat savut välillä.
Sen verran jäin "koukkuun" että nyttemmin 40 vuotiaana vaihdoin alkoholin kannabikseen, lakia uhmaten.
Alkoholi ei sopinut minulle. Alkoi perhe-elämä ja muu sosiaalinen elämä kärsiä. Vaikka en juonutkaan kuin viikonloppuisin. Mutta viikot meni kärvistellessä masennuksessa ja krapulasssa.
Nyt kun viikonloppuisin käytän vain kannavista, niin ei ole morkkiksia eikä krapulla eikä alkoholin tuomaa masennusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561232
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.941226Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171060- 18925
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45813Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne114794Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64742- 14730
- 38629
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72613