Pistetäänpäs pieni kysely pystyyn.. Kuinka vanhoja te yliopistossa opiskelevat olette? Itse huomasin Ruotsissa vaihtarina ollessani, että svedut aloittavat yliopisto-opintonsa keskimäärin hieman myöhemmin. Länsinaapurissa ei ole niin voimakas se traditio, jonka mukaan on tehtävä ensin tutkinto ja sitten mentävä työelämään. Ruotsissa on ehkä enemmän tapana tehdä duunia lukion jälkeen muutamia vuosia ja vasta sitten aloittaa mahdollisesti akateemiset opinnot. Muutenkin se meininki oli jotenkin ehkä nuorekkaampaa kuin Suomessa..
Itse en oikein voi ymmärtää joidenkin ihmisten ahdasmielisyyttä siinä mielessä, että opintojen aloittaminen ei olisi kovinkaan "hyväksyttävää" myöhemmällä iällä kolmekymppisenä. Ja tuosta opiskelijaelämään osallistumisesta myöhemmällä iällä voisi sanoa sen verran, että kukaanhan ei käske ketään kalkkeutumaan turhan aikaisin (mitään aikuistumisen pakkoa ei enää ole olemassa).
Pikku kysely
18
1483
Vastaukset
- ja 4. vuosi
30 v. 4. vuosi menossa.
- näkökulma123
Monelta kantiltahan asiaa voi pohtia; itse haluan lapsia ennen kuin sukusolut rapistuvat ja tahdon myös tarjota lapsilleni taloudellisesti mukavat olot. Siksi koulut pois alta ensin ja hyvä asema työelämässä ovat tärkeitä. Ei se ole pois hauskanpidolta opiskeluaikana.
Ruotsalaiset nuoret ovat yleisesti ottaen aika pumpulissa kasvaneita oman kokemukseni mukaan.
Vastaus kysymykseesi, lukion ja opiskelujen välissä oli vain armeija ja muutama kesäkuukausi. Työkokemusta tulee kesäisin ja nyt hieman opintojen sivussakin omalta alalta. - It is me
20v ja ensimmäinen vuosi
- ........
25v, (2 lasta) ja 2.vuosi
- Kandi.
22 v. ja neljäs vuosi jo menossa...
- Kokenut
Minä olen 23-vuotias ja viides vuosi menossa. Olin myös Ruotsissa vaihtarina ja huomasin, että siellä yliopisto-opinnot aloitetaan verrattain nuorena. Meillä oli sellainen orientaatiojakso aloittavien opiskelijoiden kanssa. Minun ryhmässäni suurin osa aloittavista oli 19-vuotiaita. Vanhin oli 22-vuotias. Tunsin itseni vanhaksi heidän seurassaan.
Siis, Ruotsissa ei tarvitse käydä miesten armeijaa, joten siinä mielessä opinnot voi aloittaa aiemmin. Lisäksi yliopistoon pääsee sisään helpommin kuin Suomessa, joten välivuosia ei ehkä tule sen vuoksi, että epäonnistuu pääsykokeissa. Suomessa sen sijaan on ns. aikuisopiskelijoita, siis jotain nelikymppisiä. Niitä ei Ruotsissa näkynyt.
Missä päin Ruotsia olit vaihdossa? Voisikohan maan eri osissa olla eri perinteitä? Minä olin Pohjois-Ruotsin Luulajassa.- Arttu Peijooni
Tukholmassa olin. Ehkä on niin, että Tukholmassa opinnot aloitetaan keskimääräistä myöhemmin. (En muuten näin sivumennen sanoen suosittele Tukholmaa vaihtarikaupungiksi jos haluaa kunnon opiskelijameininkiä.. Kaupunki on kyllä iso ja "tyylikäs", mutta opiskelijaelämä ei ole lähellekään esim. Uppsalan tasoa.)
- jhanna
34 ja juuri väitellyt. Aloitin 1991. Eli, jo oli aikakin :-) Sen vähän mitä ruotsin meinikiä tunnen, ikäjakauma yliopistossa on mielestäni about sama. Tämä siis etelä-Ruotsin alueelta (Lund, Göteborg).
Tsemppiä opintielle!! - tärkeintä
Niinpä niin. Luin tässä päivä, pari sitten tutkimuksesta, jonka mukaan lapset voisivat aloittaa koulunkäynnin jo vuotta aikaisemmin. Tekstin rivien välistä oli luettavissa, että näin saataisiin nuoret nopeammin työelämän syrjään kiinni ja valmistumaan opinnoistaan hiukan nuorempina.
Taka-ajatuksena on tietysti se, että ehdimme tuottaa hiukan enemmän tähän yhteiskuntaan varallisuutta, ikään kuin se ei jo tuottaisi tarpeeksi. Samalla logiikalla eläkeikää nostetaan ja yliopisto-opistkelijoita potkitaan kohti uusia ennätyksiä suomalaisissa yliopistoissa.
Ruotsissa ilmeisesti eletään vielä ja osataan nauttia tästä ainutkertaisesta kokemuksesta, jota kutsutaan myös elämäksi. Toista se on täällä Suomessa. Ei täällä moinen itsekkyys tulisi kuuloonkaan.- ja joo
Ruotsissa tunnetaan elämisen arvoinen elämä paremmin. Samalla kun väkeä ei ahdeta tuutista sisään ja toisesta päästä ulos ainoana tarkoituksena saada valmistuneita, luodaan luovaa ja dynaamista ulottuvuutta. "Pakkojärjestelmät", jollaista nyt myös Suomeen kyhätään, eivät edesauta luovaa tutkimusta. Suuria innovaatiota on syntynyt juuri ns. oman tien kulkioiden toimesta. Mitään ideaa ei ole pelkällä suorittamisella.
Oikea ja luova oppiminen on se avain tulevaisuuden tieteen ylivertaisuuteen pienissä maissa. Valmistuneiden määrillä on aivan turha lähteä kilpailemaan. Se on "suurten" juttu. Putkesta painetut "oppineet" ovat kyllä monissa tehtävissä riittävän osaavia, mutta näitä syntyy ilman pakkosyöttöäkin. Pidemmän kaavan mukaan ja samalla muitakin projekteja pyöritteleville tulisi antaa mahdollisuus omaleimaiseen toimintaansa.
Systeemin väärinkäyttäjät on helpomminkin poispoimittavissa kuin ahdistamalla kaikkia. Ja väärinkäyttäjiä on joka sektorilla, mutta tulee muistaa, että se on pieni ryhmä opiskelijoiden parissa. Mitään järkeähän ei ole opintotukea ja -lainaa semmoisilla tuloilla "huijata".
Porukan ahdistaminen luo myös erilaisia henkisiä ongelmia, kun niskaan hengittäminen on liian voimakasta. Opintojen vaatimukset myös jatkuvasti kasvavat samalla kun opintojen pitäisi nopeutua. Liika paine ei todellakaan ole hyväksi. Se lisää myös suorittamista oppimisen kustannuksella, jolloin annettavasta opetuksesta ei juurikaan ole hyötyä.
- merkitystä
Ne, jotka aloittaa yliopisto-opinnot myöhemmin, ovat saattaneet olla jo yli 10 vuotta töissä.
Kertoo ihmisen epävarmuudesta, jos asiat täytyy tehdä yleisesti hyväksyttävien ikä- ym. rajojen mukaan.
On mukavaa olla erilainen esimerkki ja näin osaltaan vapauttaa yhteiskunnassa vallitsevaa rajoittuneisuutta.
Uskalla olla erilainen.- :-)
>>Kertoo ihmisen epävarmuudesta, jos asiat täytyy
>>tehdä yleisesti hyväksyttävien ikä- ym. rajojen
>>mukaan.
Onko pakko aina haukkua sitä toista vaihtoehtoa? Ei se tuo omalla asiallesi mitään uskottavuutta tai painoarvoa, ennemminkin päinvastoin. Mitä se kertoo omasta itsevarmuudestasi, jos sinun on pakko heti latistaa niitä, jotka ovat valinneet alansa heti lukion jälkeen?
Ei se, että aloittaa yliopiston suoraan lukion jälkeen automaattisesti tee kenestäkään epävarmaa ja pakosta yleisiä normeja noudattavaa rassukkaa. Itse tiesin jo kauan ennen kirjoituksia, mille alalle haluan. Siksi hain heti lukion jälkeen, ja pääsin. En nähnyt mitään järkeä odottaa vaikka sitä kymmentä vuotta työelämässä tässä välissä. Jos tietää mitä haluaa, on minusta aika normaalia tehdä se heti.
Mikä tässä tarinassani tekee minusta epävarman?
Ja ihan vaan selvyydeksi: Minusta on ihan sama, minkä ikäisenä yliopistoon tulee. Valtaosalle opiskelijoista on. Ainoat, jotka tästä yleensä nostavat haloon, ovat ne yli 26-vuotiaat, jotka huomaavat joidenkin samanikäisten valmistuvan jo maistereiksi. Ja yleensä tässä vaiheessa he alkavat korostaa omaa elämänkokemustaa ja itsevarmuuttaan ja mitä tahansa, ja monet tulevat siinä sivussa mollanneeksi suoraan lukiosta tulleita opiskelutovereitaan, joko tahallisesti tai huomaamattaan. Antakaa hei olla, jooko? Ainoat, joilla on ongelmia vanhempana opiskelunsa aloittaneiden kanssa, ovat he itse.
- eka vuosi
Tänä syksynä aloitin, ja koht 29-vee ikää. :)
- Kamila
23-vuotiaana aloitin yo-opinnot. Takanani oli amk-tutkinto.
- näinn
Itse aloitin 18-vuotiaana, ja nyt jo kauhu, ettei ehi tehdä kaikkea elämässä, kun se tuntuu niin kovin lyhyeltä! Haluisin nimittäin luoda uran ennen lapsia, mutta kuitenkin saada lapsetkin mahdollisimman nuorena ja siinä sivussa matkustaa, harrastaa tehdä töitä.
- stormi
32 vuotta vanhana just aloitin kemialla Kumpulanmäellä. Ei ressiä.. olen ollut laboranttina työelämässä jo 10 vuotta. Mieleen iski lukea "vanhojen päivien iloksi".
- 1. vuosi
...
- ---
Tänä syksynä 18-vuotiaana alotin yliopisto-opinnot. (oon loppuvuodesta syntyny eli nyt 19)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17913494
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585483Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454920Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493709Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402843Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1191783Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721697Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371515