käytsä töissä ollenkaa ku joka ainoaan kysymykseen oot käyny vastaa ja tuntuu et monikaan ei ole tyytyväinen kun käyt neuvomassa..aina on joku pielessä. äläkä nyt suutu. onko sulla kuin monta akvaa ja kuin monen vuoden kokemus alasta??
fishking
13
525
Vastaukset
- fish KING
Jos ei ketään kiinnosta niin voin tän kyllä täällä taas lopetellakin, ihan vaan kalojen parhaaksi koitan ihmisiä neuvoa hoitamaan niitä oikealla tavalla.
Jos jotkut juttuni on paskaa niin olen valmis ottamaan vastuun ja korjaamaan erehdykseni.
Eikun faktaa kehiin, rakentava kritiikki on aina hyvästä!
Turhaa paskan jauhantaa saa lukea joiltakin toisilta akva foorumeilta joista tullaan tänne morkkaamaan niin aloittelevia harrastajiakin kuin heitä parhaalla kyvyllään auttavia kokeneempia konkareitakin.
Jos ei mun jutut kiinnosta niin sanokaa se suoraan turhia kiertelemättä, sellanen selän takana jauhanta on ihan perseestä eikä kauheen aikuismaista käytöstä.
Käyn töissä ja vastailuun ei kauheita aikoja kulu. Jos ei kukaan muu jotakuta osaa auttaa oon ite valmis antamaan kommenttini parhaan kykyni ja tieto taitoni mukaan. Enkä todellakaan suutu helpolla, ihan omaksi huvikseni ja muille opiksi mä täällä koitan auttaa akvaristeja hoitamaan kalojaan oikein.
Vaikka mun kirjotus tyyli saattaa joitakin vituttaa tai tuntua agressiiviselta niin täysin voin tunnustaa että koskaan en ole kritiikkiä antanut niin että olisin täällä koneen takana kiehunut raivosta, toisin kuin joillakin muilla akva foorumeilla saa lukea, oli niillä tarkkailijoita tai sitten ei.
Millä lailla susta tuntuu että eivät ole tyytyväisiä?
Aikas monelta on kuitenkin kiitosta herunut...??? Kiitos kiittäneille ja myös heille jotka on antaneet palautetta virheistä tai vääristä annetuista faktoista.
Oon harrastanut akvaario hommia kohta vajaat viistoista vuotta ja akvaarioita mulla tälä hetkellä on pari; 240l ja 888l. Edellisellä nyt myynnissä olevalla 355l akvalla sain tunnustusta kuukauden akvaario kisassa AWn palstalla jossa myös käyn kirjoittelemassa, tosin toisella nimimerkillä. Se ei oo yhtä megalomaaninen kuin tuo vitsiksi tarkoitettu fish KING, kalojen kuningas mun mielestä on ehdottomasti seeprapleko pienestä koostaan huolimatta.
Enkä tosiaankaan vastaile joka ainoaan kysymykseen, tollanen liiottelu just on toisen alaslyömistä muiden silmissä.
Kiitti kritiikistä jossa kuitenkin omasta mielestäni ei ollut hitustakaan toden peräisyyttä.
Mitäs itte hommailet kun omiin tapoihisi ei kuule edes oman nimimerkin keksiminen?- Ms.x
Multa heruu ainakin kiitoksia ja lähettäsin vaikka ruusuja kun tietäisin minne :)
Aloittajalle tiedoksi, että on erittäin hienoa, että joku vielä tässä pinnallisuuden täyttämässä yhteiskunnassa tosiaan haluaa AUTTAA hyvää hyvyyttään ja siis ilman mitään veloitusta. Itsekin koitan autella, jos jostain jotain olen oppinut, eli eteenpäin viedä tietoa ja taitoa, opastaa. Ja totta kai voi kukahyvänsä olla joskus väärässä ja ottaa onkeensa. Niinkun fiksusti fishKING myös totesi.
Mun mielestä sulla fishKING just hieno asenne ! Thanksut kypsytysavusta jne. Olen paljon viisaampi myös sun neuvojesi ansiosta ja jakanut näitä opittuja juttuja, testit jne.lähipiirissä, jossa on akvaarioharrastajia.
Tää tämmönen mollaaminen on kyllä tuttua ja valitettavaa just näille, kutka ittestään paljon toisille antaa. Toivottavasti et yhden tai muutaman tämmösen negat.palautteen vuoksi lähe täältä palstoilta hjelppimästä. Jos vaan itse jaksat vielä hjälppiä... :) - fish KING
Ms.x kirjoitti:
Multa heruu ainakin kiitoksia ja lähettäsin vaikka ruusuja kun tietäisin minne :)
Aloittajalle tiedoksi, että on erittäin hienoa, että joku vielä tässä pinnallisuuden täyttämässä yhteiskunnassa tosiaan haluaa AUTTAA hyvää hyvyyttään ja siis ilman mitään veloitusta. Itsekin koitan autella, jos jostain jotain olen oppinut, eli eteenpäin viedä tietoa ja taitoa, opastaa. Ja totta kai voi kukahyvänsä olla joskus väärässä ja ottaa onkeensa. Niinkun fiksusti fishKING myös totesi.
Mun mielestä sulla fishKING just hieno asenne ! Thanksut kypsytysavusta jne. Olen paljon viisaampi myös sun neuvojesi ansiosta ja jakanut näitä opittuja juttuja, testit jne.lähipiirissä, jossa on akvaarioharrastajia.
Tää tämmönen mollaaminen on kyllä tuttua ja valitettavaa just näille, kutka ittestään paljon toisille antaa. Toivottavasti et yhden tai muutaman tämmösen negat.palautteen vuoksi lähe täältä palstoilta hjelppimästä. Jos vaan itse jaksat vielä hjälppiä... :)Ja tuo jannuhan käski olla suuttumatta!
Kiva nimimerkki muuten tuolla, "kuules..." hehe. Voiko omaperäisempää olla, no ehkä "ilmankin..." on vielä parempi.
Hei oikeesti, jos ei näitä "hommia" ota kieli poskella niin taitaisin ite alentua mollaamaan jotain toista tuntematonta suuruutta. EHEEHE. - alkup. kirj........
fish KING kirjoitti:
Ja tuo jannuhan käski olla suuttumatta!
Kiva nimimerkki muuten tuolla, "kuules..." hehe. Voiko omaperäisempää olla, no ehkä "ilmankin..." on vielä parempi.
Hei oikeesti, jos ei näitä "hommia" ota kieli poskella niin taitaisin ite alentua mollaamaan jotain toista tuntematonta suuruutta. EHEEHE.hahhaa mä nauran tääl iha vedet silmis ku on niin hyvät jutut sulla. ihan oikeesti. selvis jo oikeestaa muutenki juttu ku luin tuolt toiselt osastolta ja huomasin et oot mies...sehän selittää kaiken. oikeesti sulta tulee tosi hyviä neuvoja ja olin lähinnä vain utelias sun taustasta. nimimerkkiä ei ole mulla tällä sivustolla mut aqua-webis kyllä. olen vasta muutaman päivän käynyt täällä sivuilla lukemassa yökaudet muiden kysymyksiä etten kysele het samoja kuin muut.. et kyl se nimim. tulee jahka itseluottamus vähän kasvaa. tiedä häntä kuinka pitkäkin suhte meille täs kehkeytyy herra kuningas!!
- neuvot vaikka
olenkin itse aina silloin tällöin eri mieltä.. läinnä kalojen määrästä ja altaasta kokoon nähden.
- fish KING
neuvot vaikka kirjoitti:
olenkin itse aina silloin tällöin eri mieltä.. läinnä kalojen määrästä ja altaasta kokoon nähden.
Mulla on se periaate, valitettavasti en hyväksy (pitkin hampain) noita alle 150 litraisia akvaarioita miksikään harrastaja akvarioiksi vaan korkeintaa poikas/karanteeni akvaarioiksi, varsinkin parvi kaloille ja koitankin aina suositella hankkimaan parvikalóille mahdollisimman suurta porukkaa ympärille ja sitä mukaa määräytyy tuo akvaarion tilavuuskin.
Kyllä maailmaan mieli piteitä mahtuu mutta niitä pitää myös oppia kunnioittamaan ja kritisoimaan rakentavasti hyvin ja oikein perustein. Silloin kyllä itekkin myönnän virheeni helposti ja perun/korjaan sanani. - Höpötys
fish KING kirjoitti:
Mulla on se periaate, valitettavasti en hyväksy (pitkin hampain) noita alle 150 litraisia akvaarioita miksikään harrastaja akvarioiksi vaan korkeintaa poikas/karanteeni akvaarioiksi, varsinkin parvi kaloille ja koitankin aina suositella hankkimaan parvikalóille mahdollisimman suurta porukkaa ympärille ja sitä mukaa määräytyy tuo akvaarion tilavuuskin.
Kyllä maailmaan mieli piteitä mahtuu mutta niitä pitää myös oppia kunnioittamaan ja kritisoimaan rakentavasti hyvin ja oikein perustein. Silloin kyllä itekkin myönnän virheeni helposti ja perun/korjaan sanani.Kun et noita alle 150L hyväksy "oikeisi" altaiksi, niin koskeeko se kaikkia kaloja vai ihan taviksia?
Mulla on n.100L (75x35x40) vain pieniä fisuja:
-16 kääpiörasboraa
-19 safiirirasboraa (tosin vielä karantteenissa)
-9 kääpiömonnista
-9 nuolimonnista
-6 marmorimonnista
-2 ottoa
-kirsikkasukarapuja joitakin kymmeniä
Eli pitäisikö allas mielestäsi vaihtaa vaikkapa 160L/200L? Omasta mielestäni allas on ihan soppelin kokoinen, koska kalatkin ovat pieniä vain 2.5-3cm ja otot sen 4cm. Yleensähän sanotaan, että vilkkaille kaloille tulee olla 10xpidempi allas kuin niiden pituus on ja rauhallisemmille 6xpidempi allas. Näin ollen nämä fisuset tarvitsisivat 12-30cm pitkän altaan, eli tuo 75cm vastaa vaikkapa seeprakalaan verrattuna 150cm allasta :) Joten jo 100cm allaskin tuntuisi näille aika isolta (mietin tuota juwelin 120L, joka mulla myös on ja jossa kääpiömonniset asustivatkin jokusen kuukauden).
Monniset liikkuvat aika paljon yhdessä sekaparvena ja samoin uskon rasboroiden käyvän. Nyt kääpiörasborat kulkevat tiiviinä parvena ja safiirit samoin karantteenissa joskus levittäytyen n. 30cm leveäksi ja 15cm, korkeaksi parveksi.
Kunhan mietin ;) - fish KING
Höpötys kirjoitti:
Kun et noita alle 150L hyväksy "oikeisi" altaiksi, niin koskeeko se kaikkia kaloja vai ihan taviksia?
Mulla on n.100L (75x35x40) vain pieniä fisuja:
-16 kääpiörasboraa
-19 safiirirasboraa (tosin vielä karantteenissa)
-9 kääpiömonnista
-9 nuolimonnista
-6 marmorimonnista
-2 ottoa
-kirsikkasukarapuja joitakin kymmeniä
Eli pitäisikö allas mielestäsi vaihtaa vaikkapa 160L/200L? Omasta mielestäni allas on ihan soppelin kokoinen, koska kalatkin ovat pieniä vain 2.5-3cm ja otot sen 4cm. Yleensähän sanotaan, että vilkkaille kaloille tulee olla 10xpidempi allas kuin niiden pituus on ja rauhallisemmille 6xpidempi allas. Näin ollen nämä fisuset tarvitsisivat 12-30cm pitkän altaan, eli tuo 75cm vastaa vaikkapa seeprakalaan verrattuna 150cm allasta :) Joten jo 100cm allaskin tuntuisi näille aika isolta (mietin tuota juwelin 120L, joka mulla myös on ja jossa kääpiömonniset asustivatkin jokusen kuukauden).
Monniset liikkuvat aika paljon yhdessä sekaparvena ja samoin uskon rasboroiden käyvän. Nyt kääpiörasborat kulkevat tiiviinä parvena ja safiirit samoin karantteenissa joskus levittäytyen n. 30cm leveäksi ja 15cm, korkeaksi parveksi.
Kunhan mietin ;)eI KAIKKI kalat vaadi satalitraista akvaariota mutta niidenkin kohdalla määrä ratkaisee. Erakkokalat taasen selviytyvät luonnossakin todella ahtaissa oloissa.
Sinun tapauksessasi, lähtisin liikkeelle nitraatti arvoista ennen ja jälkeen mitattuina veden vaidon aikana.
Kala valintasi niin välivedessä kuin pohjallakin ovat todella pieni kokoista lajia.
Noita laskukaavoja kannattaa noudattaa todella varauksin, ennemmin turvata nitraatuin nousuun veden vaihdon välillä.
Jos mua pyydetään laskemaan jotain tilavuus rajoitteita joillekin kaloille annan kaloille vielä lisäksi kertoimia. Paikallaan pysyvät ja alle 4cm pitkiksi jäävät vilkkaatkin kalat saavat kertoimekseen yksi ja yli kymmen senttiset vilkkaat parvikalat kertoimen kolme.
Tällä hetkellä tuo kalastosi on aivan sopiva sata litraiseesi mutta jos olet ajatellut pääluvun nostoa rasboroilla niin sitten aletaan mittailemaan sitä nitraattia, voithan mitata sen nytkin ennen veden vaihtoa ja kertoa tuloksen tänne...
Kyllähän tosi asia on että, pienet kalat pienehkössä parvessa ovat tosi arkoja liian suuressa akvaariossa.
Rasboroillesi paras akvaario olisi 30cm syvä ja vajaat parimetrinen akvaario.
Sitten se mikä mua kiinnostaa...
Kulkeeko kääpiömonniset porukassa enemmän vai ovatko hajaantuneet pohjalle sekalaiseksi joukoksi nuolimonnien (vai monnisten) sekä kääpiömonnisten kanssa, niinkuin kerroit?
Oon ite harkinnut tuota saman lajin parvea jo pitkään... - RRR
Joopa joo kaikenlaisia rutisijoita täälläkin on..???
Olisivat kiitollisia siittä kuinka paljon Fish KING jaksaa täällä autella muita harrastajia.
Itselläni myös nimimerkki AW:ssä mutta en ole siellä viitsiny kirjotella koska siellä ruvetaan ensin "nussiin pilkkua" ja sitten arvosteleen kuinka kirjoitat yms...Mutta lueskellut olen niiden tappeluja...Tosin on siellä tosi paljon tietoakin..Mutta täällä saa ns "henk.koht" tietoa paljon paremmin.
Esim KAIKKI omat alotteluohjeet sain jo aikanaan Fish KINGiltä tosin hän esiintyi silloin eri nimimerkillä, kunnes taas jotkut "idiootit" rupes aukoon naamaansa täällä..Kyllä oli hetken aikaa hiljaista kun ei ollut juuri ketään joka vastailisi..mutta nyt taas kelpaa ;OD
Itse aloittelin alle 200 litrasella ...Jonka vaihdoin muutaman kuukauden päästä 500l ja nyt jo haaveilen isommasta...
Eli kokemuksella voin kertoa että kyllä ISOMPI allas on kivempi sisustaa ja katsella kuin jokin pieni purkki..TÄMÄ OLI SITTEN MUN HENK.KOHT MIELIPIDE...
Kaikilla ei tietty ole tilaa pitää isompaa tjm syitä mutta silloin kalastokin sen mukainen ym pelivehkeet...
TYYTYVÄINEN OLEN OLLUT "KALAKUNKUN"
TOIMINTAAN!!!! - fish KING
RRR kirjoitti:
Joopa joo kaikenlaisia rutisijoita täälläkin on..???
Olisivat kiitollisia siittä kuinka paljon Fish KING jaksaa täällä autella muita harrastajia.
Itselläni myös nimimerkki AW:ssä mutta en ole siellä viitsiny kirjotella koska siellä ruvetaan ensin "nussiin pilkkua" ja sitten arvosteleen kuinka kirjoitat yms...Mutta lueskellut olen niiden tappeluja...Tosin on siellä tosi paljon tietoakin..Mutta täällä saa ns "henk.koht" tietoa paljon paremmin.
Esim KAIKKI omat alotteluohjeet sain jo aikanaan Fish KINGiltä tosin hän esiintyi silloin eri nimimerkillä, kunnes taas jotkut "idiootit" rupes aukoon naamaansa täällä..Kyllä oli hetken aikaa hiljaista kun ei ollut juuri ketään joka vastailisi..mutta nyt taas kelpaa ;OD
Itse aloittelin alle 200 litrasella ...Jonka vaihdoin muutaman kuukauden päästä 500l ja nyt jo haaveilen isommasta...
Eli kokemuksella voin kertoa että kyllä ISOMPI allas on kivempi sisustaa ja katsella kuin jokin pieni purkki..TÄMÄ OLI SITTEN MUN HENK.KOHT MIELIPIDE...
Kaikilla ei tietty ole tilaa pitää isompaa tjm syitä mutta silloin kalastokin sen mukainen ym pelivehkeet...
TYYTYVÄINEN OLEN OLLUT "KALAKUNKUN"
TOIMINTAAN!!!!Niin se aika kuluu ja ihmiset senkun kasvaa mutta joidenkin mieli pysyy samana.
Mutta ei anneta pikku asioiden häritä suurempaa kokonaisuutta.
Tänne tosiaan voi aika helposti kirjotella mitä vaan kun noi valvojat tekee työnsä aikas surkeella intensiteetillä.
Tuosta AWn kontrollista taas oon samaa mieltä kanssasi ja muakin huomauteltiin samoista asioista, murteen takia sain jopa varoituksen???
Juu toikin on tärkee pointti, mäkin annan vain omista kokemus perusteista käytännön toimivia mielipiteitä, en pyydä enkä käske ketään niitä noudattamaan kun toi valtakunnallinen auktoriteetti ei oo mun hanskassa.
Mutta oikeesti, kyllä jotkut osaa kirjottaa välillä tosi ilkeesti ja aikas henkilökohtaisilla solvauksilla yritetään häätää palstoilta pois. Muualla siitä ed. nimim. jutustakin aikas monta henkilöä oltas bannattu foorumilta pois ikuisiks ajoiks, mutta aikas helppo sitä on toisella nimimerkillä sitten aloittaa sama show ja kiusata viattomia ihmis lapsia. - Höpötys
fish KING kirjoitti:
eI KAIKKI kalat vaadi satalitraista akvaariota mutta niidenkin kohdalla määrä ratkaisee. Erakkokalat taasen selviytyvät luonnossakin todella ahtaissa oloissa.
Sinun tapauksessasi, lähtisin liikkeelle nitraatti arvoista ennen ja jälkeen mitattuina veden vaidon aikana.
Kala valintasi niin välivedessä kuin pohjallakin ovat todella pieni kokoista lajia.
Noita laskukaavoja kannattaa noudattaa todella varauksin, ennemmin turvata nitraatuin nousuun veden vaihdon välillä.
Jos mua pyydetään laskemaan jotain tilavuus rajoitteita joillekin kaloille annan kaloille vielä lisäksi kertoimia. Paikallaan pysyvät ja alle 4cm pitkiksi jäävät vilkkaatkin kalat saavat kertoimekseen yksi ja yli kymmen senttiset vilkkaat parvikalat kertoimen kolme.
Tällä hetkellä tuo kalastosi on aivan sopiva sata litraiseesi mutta jos olet ajatellut pääluvun nostoa rasboroilla niin sitten aletaan mittailemaan sitä nitraattia, voithan mitata sen nytkin ennen veden vaihtoa ja kertoa tuloksen tänne...
Kyllähän tosi asia on että, pienet kalat pienehkössä parvessa ovat tosi arkoja liian suuressa akvaariossa.
Rasboroillesi paras akvaario olisi 30cm syvä ja vajaat parimetrinen akvaario.
Sitten se mikä mua kiinnostaa...
Kulkeeko kääpiömonniset porukassa enemmän vai ovatko hajaantuneet pohjalle sekalaiseksi joukoksi nuolimonnien (vai monnisten) sekä kääpiömonnisten kanssa, niinkuin kerroit?
Oon ite harkinnut tuota saman lajin parvea jo pitkään...Nitraatista: itseasiassa kalat ovat olleet 80L (ilman safiirirasboroita, mutta joukossa oli myös 3 korurihmakalaa tuolloin) ja silloin nitraatti oli aina alle 10mg/l, oikeastaan lähempänä nollaa ennen vedenvaihtoa, vaihtoipa veden viikon tai 4 viikon välein (testasin nouseeko nitraatit). Testinä oli merckin vedentutkija salkun nitraattitesti, salkku on tarkoitettu laboranteille tvs. jotka käyvät ottamassa näytteitä vesistöistä ja haluavat paikan päällä mitata joitan arvoja (salkussa pH, KH, GH, NO2, NO3, NH4, PO3, happi). Ehkä kuukauden tai parin ajan olen käyttänyt tetran testiä (molemmat antavat saman tuloksen). Ja nyt on siis parisen kymmentä litraa enemmän vettä ja tulossa ne safiirirasborat ens vuoden puolellla karantteenista, eli eiköhän se nitraatti edelleen pysy alhaisissa lukemissa. Olen muuten jossain välissä lisäillyt myös KNO3:stakin, pitäisi ehkä aloittaa taas, kun viikko sitten NO3 oli 0 mg/l ja nyt 7 d vedenvaihdosta se on taas 0 mg/l.
Kääpiömonnisten käytös on hyvinkin riippuvainen muusta seurasta. Nyt kun altaassa ei ole mitään pelottavaa, ne oleilevat pääasiassa pohjalle levittäytyneenä parvena, silloin tällöin jokunen saattaa eksyä nuilimonnisten parveen uimaan, joku voi yksin harhailla ja välillä uivat ihan prukalla. Kun altaassa oli ennen sukarapuja loistokääpiöhaaremi, kääpiömonniset uivat tiukkana parvena välivedessä, eivät paljoa pohjalla makoilleet. Kun ne (6 kpl) taasen olivat sysievä- ja korumonnisten (5 6kpl) kanssa 120L, ne uivat parvena, muiden monnisten kanssa tai ihan yksinään joka puolella allasta. Naureskelinkin joskus, kun altaassa oli tuolloin 17 monnista, ei muita, ja jopa 14 monnista viipotti keskivälin yläpuolella laseilla, kannoilla ja kasveilla: nämäkö pohjakaloja? :)
Nuolimonniset taasen liikkuvat huomattavasti enemmän avovedessä, yksin kaksin tai ryhmässä. Ne myös liikkuvat koko ajan eli eivät löhöile kuten kääpiömonniset. Nämä myös saattavat viipottaa tyytyväisinä kääpiörasboroiden parven mukana pitkiäkin aikoja.
Marmorimonniset liikkuvat eniten yksin, niitä näkee yhdessä vain ruokatabletin kimpussa.
Mutta jos haluaa pikkusten monnisten liikkuvan parvena, altaassa kannattaa olla jokin vaaraton pelottelija. Tai niukka sisustus, kasviviidakko on tuolloin pois suljettu.
- Aloittelija kolmatta kertaa
...ilman fish kingiä, rihmaa ja muutamaa muuta kokenutta neuvojaa?
Että aloittelijat täällä kilvan voitottelisivat kun kalat kuolee ja akvaariossa kasvaa kaunis kirjo erilaisia leviä?
Sinänsä tuollainenkin palsta kuulostaisi ihan jännittävälle, mutta kyllä minä ainakin henk. koht. olen valtavan kiitollinen mm. keskustelun aiheena olevalle henkilölle siitä, että VIITSII todella vaivautua tietämättömiä neuvomaan. Harvalla riittää pinna noin kärsivälliseen opettamiseen!
En minä tiedä miten muut aloittelijat haluavat akvaarionsa aloittaa, mutta minä haluaisin tehdä sen OIKEIN, ja jos kerran on olemassa ihania viisaita ihmisiä jotka osaavat neuvoa, niin miksi en HYVÄKSIKÄYTTÄISI heidän kokemustaan, jos sitä kerran suostuvat jakamaan?
Kuka tässä pelissä saa ja kuka antaa? Ja kuka tyhmä puree antajaa? :p- Ms.x
Ihan samaa mieltä olen.
Kiitollinen olen saamistani neuvoista ja jaan niitä eteenpäin myös ystävilleni ! Ja vähän akvaariokaupan tädeillekkin.... ;D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928