Käyttäkää nyt kaikki sumuvaloja kellä ne on.
Juuri näillä keleillä niistä on suurin hyöty ja turvallisuusetu.
Koko Suomessa voi nyt käyttää sumuvaloja ympäri vuorokauden.
Itse pidän sumarit kytkettynä vuoden pimeimpinä aikoina koko ajan. Autossani on sumarit kytketty niin että ne palaa sekä kauko että lähivalojen kanssa (ainoa oikea kytkentä ja myös laillinen)
Käyttäkää sumuvaloja
33
3362
Vastaukset
- Muha
Palavatko myös parkkien kanssa?
- sumarit
asennettu siten, et ne sammuu kun pitkät laittaa päälle. Tulee paljon paremp näkyvyys, kun autos on lisäpitkät
- blaa blaa
Etusumuvaloja saa lain mukaan käyttää tiheässä sumussa tai erittäin rankassa lumi/vesisateessa. Vaikka ulkona on pimeää ja hieman sataa, kuten täällä E-Suomessa on viime päivinä ollut tapana, ei niillä saatanan sumuvaloilla silti tarvitse 24h päivässä häikäistä muita tiellä liikkujia.
Osalla autoilijoista on ihme tapa käyttää sumuvaloja ns. lisävaloina, koska luulevat että ne parantavat näkemistä. Sumuvalot kuitenkin "valaisevat" vain aivan lähelle jolloin niiden hyöty maantienopeuksissa on olematon. Todellisuudessa kirkas valaistu alue muutaman metrin päässä auton keulasta jopa heikentää kuskin omaa kykyä nähdä kauemmaksi.
Elikkäs prkl ottakaa ne sumarit vaan suosiolla pois päältä, sillä kyllä teidät huomataan muutenkin.- jokke
sumarit näyttää tosi hyvin myös pitkälle kun ne suuntaa riittävän ylös.
- ja...
jokke kirjoitti:
sumarit näyttää tosi hyvin myös pitkälle kun ne suuntaa riittävän ylös.
...vastaantulijan "riittävän ylös suunnatut" sumarit häikäisevät lähes yhtä tehokkaasti kuin kaukovalot.
- sumaripellet!
Juuri teitä varten minulla on aina kourallinen kiviä käden ulottuvilla ja kun sumuvalopelle tulee vastaan niin nakkaan ne sivuikkunasta sumaripellen tuulilasiin. Toimiva konsti!
- tammisaaren turvamies
mulla on litran pusseissa sianpaskaa ja se toimii kanssa hyvin sumaripellen ja tupakantumppien viskeljän tuulilasissa ja jos joltain unohtuu vilkku niin ajan sen perässä kunnes se pysähtyy ja potkin puukengillä vilkut paskaksi joka kulmasta.
- omistan sumarit harvoin käytän
tämähän on ihan selvästi kirjoitettu niin että sillä halutaan ilmaista päinvastaista
ettekö te sitä itse huomaa
hyvin kirjoitettu - Lukekaa
Sumuvaloja saa käyttää vain sumussa, vesisateessa, lumisateessa, muulloin on kiellettyä. Esimerkiksi pimeessä ei saa käyttää ellei ole edellämainittua säätilaa. Välillä virkavalta valvookin ja sakottaa sumareiden käyttöä, toivottavasti lisäisivät vielä valvontaa.
- jgds
Mulla on päivällä parkit ja sumarit aina päällä eikä sakkoja ole koskaan tullut.On nimittäin poliisit tullu kymmeniä kertoja vastaan.Parempi kun kyttäävät juoppoja ja narkkareita eikä sumareita.
- Ratti-Keisari
Kytkeä kaukovalot samaan. Niin että,ne ei sammu koskaan. Nyt kun on pimeetä ulkona ja auton kuljettajanpenkillä on hyvä pitää kaikkia valoja päällä. Takasumareita ei saa unohtaa. Ne ovat erittäin tärkeät valaisemaan auton taakse. Koska peruutus-valot ovat heikompitehoiset. Ja palavat vain peruuttaessa. Hätävilkut tulee myös kytkeä. Koska silloin voi kääntyä minne tahansa,koska tahansa. Ei tarvii käyttää suuntamerkkiä ilmoittaakseen muille minne kääntyy. Kun joka kulmassa vilkkuu kaikenaikaa.
Ja kun kaikki toimivat näin ja häikäistyvät tästä "valosaasteesta",vetäkää sellainen pipo silmille lähtiessänne liikenteeseen. Joka ei läpäise valoa.
Näin "maailma pelastuu" ;)- sumarimies.
Älä neuvo laittomuuksiin. Aloittaja puhuu asiaa ja myös laillista.
- turvamies
Minulla on kytketty myös jarruvalot sekä peruutusvalot palamaan jatkuvasti, näin vältän peräänajot. Kaukovaloja poltan luonnollisesti koko ajan, näkyvyys eteen on huomattavasti parempi (autossani on 4 suurta ja tehokasta lisäkaukovaloa). Autoni vilkkuihin olen teettämässä kytkentää, jonka avulla nekin saadaan palamaan jatkuvasti, tyrvallisuus paranee valtavasti.
- Kulkija_vain
sumarimies. kirjoitti:
Älä neuvo laittomuuksiin. Aloittaja puhuu asiaa ja myös laillista.
Niin silti ei mee oikein. Siis toi aloittajan teksti:
Täällä on siteerattu lakitekstiä josta tulkinta kertoo niiden oleva huononsään valot ja huono sää on kun sataa jokakin tai on sumua. Pelkkä pimeys ei vielä riitä olemaan "huono sää".
Järkeä niiden valojen käyttöön.
Hyvää joulunodotusta niille sumaripelleillekin...
- sumarien
Minä olen kaverien kanssa alkanut ajaa pitkät päällä sumarien käyttäjiä vastaan. Kannatus tuntuu lisääntyvän. Hyvä niin.
- frage
ei ne sumuvalot häikäise vastaantulijaa jos ovat oikein säädetty,mut aika paljon kyllä näkee sellaisia joilla valot näyttää mihin sattuu
- Häikäistynyt
frage kirjoitti:
ei ne sumuvalot häikäise vastaantulijaa jos ovat oikein säädetty,mut aika paljon kyllä näkee sellaisia joilla valot näyttää mihin sattuu
mutta minua ainakin ärsyttää vastaan tulevat "valoseinät" etenkin pimeällä. Ja vaikka sinun sumuvalosi olisivatkin oikein suunnatut ei se oikeuta/puolusta millään lailla niiden väärinkäyttöä olosuhteissa joissa niitä ei tarvita.
- jeeeeep
Niin no silloin minäkin laitan pitkät päälle.Mua ei häikäise olipa vastaan tulevassa autossa sumarit tai pitkät päällä.Ei vois vähempää kiinnostaa.
- frage
Häikäistynyt kirjoitti:
mutta minua ainakin ärsyttää vastaan tulevat "valoseinät" etenkin pimeällä. Ja vaikka sinun sumuvalosi olisivatkin oikein suunnatut ei se oikeuta/puolusta millään lailla niiden väärinkäyttöä olosuhteissa joissa niitä ei tarvita.
minä käytäkkään niitä kuin tarvittaessa,eikö sitten harmita ne joilla on sallitut lisävalot,siitä vasta valoseinä vastaan tulee,valoa tulee huomattavasti enemmän kuin sumuvaloista
- ,.,.,..,
frage kirjoitti:
minä käytäkkään niitä kuin tarvittaessa,eikö sitten harmita ne joilla on sallitut lisävalot,siitä vasta valoseinä vastaan tulee,valoa tulee huomattavasti enemmän kuin sumuvaloista
kaytäkään on yhdellä k:lla.
Häikäistynyt kirjoitti:
Suurin osa, 96% puhuu sumuvaloista
tunteella, ilman totuuden häivääkään.
Viikonloppuna mittasin oman auton
vakiovarusteena olevat etusumarit.
Valojen luxit olivat katsojan silmän-
korkeudella vain murto-osa ajovalojen,
siis puolikkaiden luxseista. Hajavaloa
ei ilmennyt ollenkaan. Visuaalinen tar-
kastelu vahvisti mittaustuloksen.
Se, että sumarien käyttö laissa on rajattu,
johtunee jälkiasennetuista väärin suunna-
tuista valoista.
Siispä käytän etusumareita pimeällä lähes
aina mutkaisilla, kivisillä ja kuoppaisilla
sivuteillä sekä omalla, että vierailla mökki-
pihoilla. Se säästää auton helmoja.
Ajakaa muut pimeässä, jos tuntuu paremmalta.
Etusumarit eivät voi oikein asennettuna
häikäistä.
"Sumaripellejen" ritarikuntaan liittynyt.
- Joo.
Mut ainoastaan takasumaria ja sitäkin vain silloin kun ajat takanani.
- käytetään
Tietenkin niitä pitää käyttää huonolla kelillä ja muullokin vähän kiusaksi. ;)
Sumarit ownz - sumuvalopelle
päivässä. Itse vaihdan aina pitkille sumuvalopellen tullessa vastaan, mikäli ei ole sumua tai sada.
Sumuvalot ovat turvallisuushaitta ja niitä käyttävät vain amikset.- tosta turvallisuushaitasta.
Itel sumarit on pelastan kerran hirvikolarilt. Töistä kotiin on n.50km ja siint 30km mettävälii. Mettävälil pidän aina sumarit pääl, et näkee ojiin paremmin.
- Grp
tosta turvallisuushaitasta. kirjoitti:
Itel sumarit on pelastan kerran hirvikolarilt. Töistä kotiin on n.50km ja siint 30km mettävälii. Mettävälil pidän aina sumarit pääl, et näkee ojiin paremmin.
Kelataas vähän, jos ajetaan hiljemmin kuin 80km/h niin hirvikolarin vaara pienenee samassa suhteessa kuin jarrutusmatka. Myös törmäyksestä aiheutuva iskuvoima heikkenee.
80-100km/h ajettaessa auto kulkee 22-27metriä sekunnissa. Jos sumuvalot näyttävät sivulle vaikka 30 metrin päähän (pelkkä arvaus koska en ole käyttänyt sumareita enkä tule käyttämään) niin nohevimmat voivat veikata et mitä ehtii tehdä vallitsevasta nopeudesta jos sumuvalojen avulla vaikka ehtisikin nähdä hirven?
Jos sinä sumarityyppi laissa määritettyjen keliolosuhteiden ulkopuolella ajat sumarit päällä niin tiedät milloin olet ajanut minua vastaan. Bi-Xenonien häikäisemänä tulet yllättymään kuinka verkkokalvosi suorastaan huutavat armoa.
- paremmaksi
mulla on sumarit päällä yötäpäivää ympäri vuoden.
oli tuo sun provos aika huono! - HolySmoke
Minä ajan AINA sumarit päällä. Pidän sumareista. Tarvittaessa tehostan niitä ajamalla pitkät päällä.
- masa 16v
ja minä kaverin kanssa lyödään joka yö muutamasta autosta pikkuisella vasaralla sumuvalot rikki.olemme jo päässeet sataan rikottuun lasiin.tarkoituksemme on katsoa kuinka moni ostaa 300€:lla uudet.heh heh
- reba
saakuti,jos tuut kehä kolomosella mersun ja sumarien kanssa vastaan ,niin katotaan kuis kauan ne valot palaa!!!!
- ''''''
vituttaa kun ei ole sumareita pakko ajaa aina pitkät päällä
- ;-)
'''''' kirjoitti:
vituttaa kun ei ole sumareita pakko ajaa aina pitkät päällä
Päivällä voi aivan mainiosta ajella pitkät päällä. Ei ne silloin häikäise ketään. Tasaantuu samalla polttimoiden kulutuskin.
- tjädsdspä
Selvä pyy! Päällä on ja pysyy! Turvallisuus ennenkaikkea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001700Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561336Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731285Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311028Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47926Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51923Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 108840
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830