joo ostin 10kk saksan paimen koira uroksen, joka on tähän astisen elämänsä viettänyt kerros talossa. nyt se pääsi maaseudun rauhaan. edellinen omistaja on ostanut sen joltain niiltä koira tehtailijoilta. koira itsessään on fiksu ja terveen oloinen otus ja edellinen omistaja on pitänyt sitä hyvin. sillä on passi ja rokotukset tehty viimeksi suomessa. koira on perus tottelevainen siis osaa istua mennä maahan ei tule keittiöön jne.. mutta opittavaa vielä olisi esim luokse tulo ulkona on vähän niin ja näin 95% tulee mutta 5% kun ei tule niin on liikaa.
lähinnä kyselisin neuvoa noista koira kerhoista pääseekö sinne tuonti koiralla vai pitääkö olla aina jonkun suomalaisen kasvattajan. onko niissä mitään huonoa/hyvää laittakaa kokemuksia. mulle tää dogi on eka "rotu" koira joten noi kerho hommat on uusi juttu.
viron tuonti 10kk pentu
13
1283
Vastaukset
- kennelistä
koiruus on? katso vaikkapa SPL:n sivuilta sinua lähin alaosasto, ja eikun soitto koulutusohjaajalle, hän osaavarmaan neuvo miten toimia siitä eteenpäin. Käsittääkesi kaikki tavoitteellisesti harrastavat pyritään mahduttamaan ryhmiin. Tervetuloa harrastuksen pariin! :)
- aikoihin
eletty!
"Käsittääkesi kaikki tavoitteellisesti harrastavat pyritään mahduttamaan ryhmiin."
Mikä on tavoitteellisesti harrastamista?! - m-li
Kyllä meillä saa ao:hon liittyä aivan kuka haluaa, vaikka ei omistaisi mitään koiraakaan! Ainut edellytys on spl:ään kuuluminen. Treenehin saa tulla jäsenet aivan vapaasti, hihamaksut erikseen. Eri asia on sitten joku pieni hakuporukka, johon ei tosiaan oteta kuin niitä "tosiharrastajia", jotka tähtäävät kisoihin. Metsässä kun ei viitsi ihmislauma ihan huvikseen seisoskella aikaansa jonkun koiran "puuhailuun" tuhlaamassa.
- ensin
Suomen Kennelliiton rekisteriin, sikäli kun on paperillinen koira. Ei tarvitse olla suomalaisen kasvattajan koira, paljon meillä on tuontikoiria joilla treenataan ja kisataan (siis paperillisia). Varaudu myös siihen että jos koiralla ei ole papereita, et myöskään pääse kaikkiin harrastuksiin mukaan, paperiton kun on yhtä kuin sekarotuinen. Hoida loishäädöt kuntoon ennen kuin menet mihinkään kentälle. Oli koira paperillinen tai ei, perusasiat sille pitää opettaa.
- +++++++++++
mukaan vaan kentille.Jos koirallasi on paperit niin mene paikkakuntasi SPL toimintaan mukaan,mutta jos ei ole paperillinen niin rekkaa koira kennelliiton Fix rekisteriin ja liity johonkin palvelukoira seuraan.Voit Fix rekisterin kautta harrastaa tokoa,rauniokoira,pelastuskoira toimintaa.Jos pelastuskoiratoiminta ei kiinnosta niin saat ainakin koirallesi peruskoulutuksen mikä kannattaa ehdottomasti tehdä.
- m-li
Että sillä, onko koira rekisteröity vai ei, ei pitäisi olla mitään merkitystä ao:hon tai treeneihin osallistumisen kanssa. Jos kestät muiden katseet ja arvostelun ei rek. koirasta, sinne vaan. On meillä ainakin ollut treeneissä muitakin koiria kuin sakuja eikä ole kyllä koskaan tullut mieleenkään ruveta kyselemään ensimmäisenä koiran sukutauluja uudelta harrastajalta. Huonosti on kyllä harrastusporukoissa asiat, jos näin nuivasti uusiin ihmisiin suhtaudutaan.
m-li kirjoitti:
Että sillä, onko koira rekisteröity vai ei, ei pitäisi olla mitään merkitystä ao:hon tai treeneihin osallistumisen kanssa. Jos kestät muiden katseet ja arvostelun ei rek. koirasta, sinne vaan. On meillä ainakin ollut treeneissä muitakin koiria kuin sakuja eikä ole kyllä koskaan tullut mieleenkään ruveta kyselemään ensimmäisenä koiran sukutauluja uudelta harrastajalta. Huonosti on kyllä harrastusporukoissa asiat, jos näin nuivasti uusiin ihmisiin suhtaudutaan.
Nuivaa tai ei esitän oman käsitykseni asiaan. Varmasti kaikki spl alaosastotkin ottavat paperittomia koiria treenaamaan jos on tilaa ja aikaa. Valitettavasti usein koulutusohjaajia on liian vähän (kukaan ei halua antaa omaa aikaansa toisten eteen ilmaiseksi) joten aika loppuu, illat on rajallisia kun omiakin pitäisi ehtiä hinkaamaan. Näin ollen jos tulijoissa on paperillisia jotka tähtäävät kilpailemaan ja paperittomia jotka eivät pääse kilpailemaan ja jos karsia täytyy (ajan puutteen vuoksi) niin kyllä se niistä paperittomista lähtee. Ja se joka tähän vastaa jonkun jeesustelu viestin ei ole itse seissyt esim vesisateella monta tuntia reenamassa muitten koiria. Ja se jota tämä asia ylitsepääsemättömästi ärsyttää niin on hyvä ja menee itse koulutusohjaaja koulutukseen ja seisoo pari kertaa viikossa töiden jälkeen koko illan muita auttamassa ja vasta sen jälkeen kritisoi niitä jotka jo kaikkensa antavat.
Valitettavasti se on itsellekin myönnettävä että monta vuotta hommaa tehneenä ei motivaatio enää riitä niihin jotka käyvät kerran viikossa tekemässä "perustottelevaisuutta" ja muut 6päivää ei tehdä mitään koiran kanssa ja sitten ihmetellään (ja syyllistetään ohjaajaa) kun ei etenemistä tapahdu. Aikansa kutakin.
Meni vähän alkuperäisen kysymyksen vierestä... - m-li
***** kirjoitti:
Nuivaa tai ei esitän oman käsitykseni asiaan. Varmasti kaikki spl alaosastotkin ottavat paperittomia koiria treenaamaan jos on tilaa ja aikaa. Valitettavasti usein koulutusohjaajia on liian vähän (kukaan ei halua antaa omaa aikaansa toisten eteen ilmaiseksi) joten aika loppuu, illat on rajallisia kun omiakin pitäisi ehtiä hinkaamaan. Näin ollen jos tulijoissa on paperillisia jotka tähtäävät kilpailemaan ja paperittomia jotka eivät pääse kilpailemaan ja jos karsia täytyy (ajan puutteen vuoksi) niin kyllä se niistä paperittomista lähtee. Ja se joka tähän vastaa jonkun jeesustelu viestin ei ole itse seissyt esim vesisateella monta tuntia reenamassa muitten koiria. Ja se jota tämä asia ylitsepääsemättömästi ärsyttää niin on hyvä ja menee itse koulutusohjaaja koulutukseen ja seisoo pari kertaa viikossa töiden jälkeen koko illan muita auttamassa ja vasta sen jälkeen kritisoi niitä jotka jo kaikkensa antavat.
Valitettavasti se on itsellekin myönnettävä että monta vuotta hommaa tehneenä ei motivaatio enää riitä niihin jotka käyvät kerran viikossa tekemässä "perustottelevaisuutta" ja muut 6päivää ei tehdä mitään koiran kanssa ja sitten ihmetellään (ja syyllistetään ohjaajaa) kun ei etenemistä tapahdu. Aikansa kutakin.
Meni vähän alkuperäisen kysymyksen vierestä...Jäsenmaksun maksaneilla jäsenillä pitää olla yhdenvertaiset mahdollisuudet niihin yleisiin harjoituksiin, mitä järjestetään esim. ao: omalla kentällä. Kun ne paskapiskiomistajatkin laukkaavat ao:n talkoissa ja ilmaistöissä jne. niin kyllä minun näkemyksen mukaan heidänkin pitää saada rahoilleen ja vaivannäölleen jotain vastinetta, vaikka paskarekuilla ei kisaamaan pääse ja omaa tyhmyyttään ovat sellaisen hankkineet.
Ps. olen seisonut vesisateessa reenaamassa muiden koiria ehkä n. 100x enemmän kuin omiani.
Pps: koulutusohjaajakoulutus on käyty 90-luvun alkupäässä. - *****
m-li kirjoitti:
Jäsenmaksun maksaneilla jäsenillä pitää olla yhdenvertaiset mahdollisuudet niihin yleisiin harjoituksiin, mitä järjestetään esim. ao: omalla kentällä. Kun ne paskapiskiomistajatkin laukkaavat ao:n talkoissa ja ilmaistöissä jne. niin kyllä minun näkemyksen mukaan heidänkin pitää saada rahoilleen ja vaivannäölleen jotain vastinetta, vaikka paskarekuilla ei kisaamaan pääse ja omaa tyhmyyttään ovat sellaisen hankkineet.
Ps. olen seisonut vesisateessa reenaamassa muiden koiria ehkä n. 100x enemmän kuin omiani.
Pps: koulutusohjaajakoulutus on käyty 90-luvun alkupäässä.En tiedä onko mitään syytä lähteä puhumaan paskarekuista - no jos siltä tuntuu, minun silmissäni ne ovat ihan samanlailla KOIRIA kuin paperillisetkin. Täydellisessä maailmassa kaiken ehtisi tekemään. Teilläpäin on varmaan sitten pidemmät vuorokaudet - tai ihanne tilanne ettei tarvitse käydä töissä ;)
- Ironian kukka
***** kirjoitti:
En tiedä onko mitään syytä lähteä puhumaan paskarekuista - no jos siltä tuntuu, minun silmissäni ne ovat ihan samanlailla KOIRIA kuin paperillisetkin. Täydellisessä maailmassa kaiken ehtisi tekemään. Teilläpäin on varmaan sitten pidemmät vuorokaudet - tai ihanne tilanne ettei tarvitse käydä töissä ;)
Aika hauska seurata, miten käänsit kelkkasi, kun joku puhui ironian varjolla asiaa. Yhtäkkiä mielipiteet muuttui tuosta vaan!
Ironian kukka kirjoitti:
Aika hauska seurata, miten käänsit kelkkasi, kun joku puhui ironian varjolla asiaa. Yhtäkkiä mielipiteet muuttui tuosta vaan!
Voisitko selventää että miten käänsin kelkkani kun en sitä itse huomaa?? Mielipiteet muuttui miten??
Ironian kukka kirjoitti:
että jos siihen viittaat niin todellakin jos joku mun elämisen maksaisi ettei töissä tarvitsisi käydä niin ihan varmasti treenaisin kaikkia haluavia mutta johonkin on raja vedettävä kun vuorokauden tunnit loppuu. Mutta kiva että sinusta oli hauska seurata - väärin tai oikein ymmärrettynä!
- ylpeä koiran omistaja
joo kiitti kaikille vastanneille. hyvä tsemeppi ja kannustusta tuli ja uskon rohkenevani kentälle. tossa alkuperäsessä vietissäni oli myös se kysymys mitä hyvää/huonoa moisessa harrastamisessa on. kiitos jo etukätee kaikille asiallisille keskustelijoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1225115Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303658No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
- 411560
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241504- 231391
- 141292
- 271198
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221117