Haluan lahjoittaa munasoluja

annakka

Hei!
Olen jo pitemmän aikaa miettinyt munasolujen luovutusta. ja nyt kun kuopuksen imetys on loppunut, luovutus alkaisi olla ajankohtainen.

Eniten tässä nyt vain mietityttää klinikat. Lähin klinikka minulle taitaapi olla jyväskylässä? (in-tiimi?) ja sinnekin minulla on 200km matkaa. helsinki, turku, tampere, oulu ja kuopio liian kaukana.
Haluaisinkin nyt kuulla teiltä, jotka olette munasoluja luovuttaneet, että onko tuo matka millainen rasite? (minulla kuitenkin on pieni lapsi) Joutuuko klinikalla käymään usein? (kerran viikossa/kuukaudessa...?)
Ja mille klinikalle olet luovuttanut munasoluja? onkohan klinikoissa eroja? (kohtelu, ammattitaito jne.)
Kiitän vastauksista.

16

1078

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuenkeli67

Voi Annakka miten ihanaa oli lukea, että luovuttajaehdokkaita löytyy vielä!!! Arvannetkin, että jonotan itse munasoluja. Omani ovat jakautumisen jälkeen kärsineet monitumaisuudesta siinä määrin ettei raskaus ole vielä kertaakaan 4 toteutuneen yrityksen jälkeen lähtenyt käyntiin. Tällä hetkellä on vielä vähän kesken viides (viimeinen) hoito omilla munasoluilla, "viimeinen mohikaani" eli alkio köllöttelee toivottavasti hengissä ja hyvin jakautuneena kohdussa ;)

Uskon, että saat vastauksia kysymyksiin myös soittamalla suoraan klinikoille. Tietenkin ne, joilla on kertoa omakohtaisia kokemuksia, osaavat myös neuvoa.

Itse jonotan Väestöliiton Oulun jonossa. Siellä ainakin näitä hoitoja tehdään aika paljon, joten kokemusta sieltä löytyy!

Kaikkea hyvää sulle! Teet todella arvokkaan teon, jos/kun luovutat lapsettomuudesta kärsiville munasolujasi.

Tv. pikkuenkeli67

• Luovutusjonossa

Hei Annakka!

Valitettavasti en osaa sanoa käynneistä tai matkan rasituksesta mitään.

Olemme olleet jo kaksi vuotta jonottamassa luovutettuja munasoluja. Halusin tulle kertomaan, kuinka paljon minulle, ja varmasti monelle muulle, merkitsee, että toisista välittäviä ihmisiä löytyy.

Oikein rauhallista joulua koko perheelle!

• jellona-77

heips. Minun ystäväni on luovuttanut munasoluja. Hän kävi ensin ihan vaan juttelemassa siellä että tietää mihin on ryhtymässä. Hoito kesti n 6-7viikkoo. Olisiko käyntejä ollut 2-3 kertaan. sit punktio. Mut nekin varmaan hieman vaihtelee kaikilla koska hoidon aikanahan voi tulla sivuoireita yms. Ystävälleni tuli kaikki. Ja joutui vielä punktion jälkeen käymään pari kertaa kun yleensä riittää yksi sen jälkeen. Hieno asia jos vaan olet päättänyt luovuttaa munasoluja. Meillä on lahjoitetuilla munasoluilla saatu tyttö. Se on erittäin arvokas tapa näyttää että välittää...kaikkea hyvää sulle!

• Munasolujen luovuttaja

Moi!

Olen luovuttanut munasolujani kerran aiemmin ja parhaillaan minulla on menossa toisen luovutuksen hormonihoito. Luovuttamista pohtivat voivat kysellä paikkakuntansa klinikalta lisätietoja, miten homma lähtee etenemään. Tärkeää muistaa, että luovutus on vapaaehtoista loppuun saakka. Homman voi siis keskeyttää koska tahansa, jos alkaa epäilyttää. Toki siihen ei kannata edes lähteää ellei ole asiaa perusteellisesti ensin miettinyt!

Minulla juttu lähti liikkeelle kun kävin paikallisella yksityisellä klinikalla ja ilmoitin halukkuuteni lahjoittaa munasolujani. Hoitaja kertoi prosessin ja varattiin siinä samalla aika lääkärintutkimukseen ja haastatteluun. Psykologin haastattelussa piti myös käydä. Kai jutun idea oli se, että ymmärsi lahjoittavansa vain soluja verenluovutuksen tapaan eikä lasta.

Aloituskäyntien jälkeen oli vähän aikaa odottelua, koska hoidot lähtisivät käyntiin. Sitten kun vastaanottaja löytyi, aloitettiin minun ja vastaanottajan kuukautisten yhteensovittaminen. Ensimmäisellä kerralla sumuttelin nenääni 5-6 viikkoa suihketta, joka aiheutti vaihdevuosioireet. Nyt toisella kerralla söin e-pillereitä kk:n ajan. Ennen varsinaisen hoidon aloittamista katsottiin ultraäänilaitteella munasarjojen tilanne. Kun kaikki oli hyvällä mallilla, sitten aloitinkin pistokset, jotka aiheuttavat useiden munarakkuloiden kypsymisen. Pistoksia oli yksi päivässä tosi ohuella neulalla, jota ei välttämättä edes tunne. Seuraava käynti sovittiin 4:n päivän päähän, jolloin katsottiin taas munasarjojen tilanne ja munarakkuloiden koko. Pistokset lopetetaan paria päivää ennen keräystä ja 36 h ennen punktiota pistetään munarakkuloiden irrotuspistos. Seuraava käyntikerta olikin sitten itse punktio eli munasolujen keräys. Toimenpide itsessään ei kestä kauaa eikä satu, siihen saa riittävän kipulääkityksen ja sen päivän ainakin sairaslomaa. Jälkitarkastus /-kset sovitaan tilanteesta riippuen muutaman viikon päähän punktiosta.

Kaikkiaan käyntejä ensimmäisellä luovutuskerralla tulee klinikalla siis 5-6 kertaa. Toisella kerralla ei tarvitakaan enää niin useaa käyntiä.

Ensimmäisen luovutuskerran yhteydessä sain 3-4:n viikon ajan vaihdevuosioireita, jotka aiheutti suihke. Suihkeella laitettiin munasarjani lepotilaan ennen hoitojen aloittamista. Tällä tavoin kuulemma saadaan enemmän pelivaraa luovuttajan ja vastaanottajan aikatauluihin. Nyt toisella kerralla e-pillereiden avulla ei ole mitään mainittavaa haittavaikutusta ilmennyt. Muita muutoksia mitä voi tuntea, on alavatsan pigottuneisuuden tunne. Alavatsa tuntuu "täydeltä". Pientä arkuutta voi myös tuntua viimeisinä päivinä ennen punktiota.

Jos munasarjat ovat herkästi hormoneihin reagoivia, niinkuin minulla, saattavat munasarjat stimuloitua liikaa. Ensimmäisellä kerralla munarakkuloita saatiiin kerättyä 38 kpl ja siltä vatsassanikin tuntui. Munasarjani kärsivät lievästä hyperstimulaatiosta, ja ne olivat suurentuneet. Vatsa tuntuikin aika turpealta ja kävellessä askeleiden aiheuttama tärähdys sattui alle viikon ajan. Tilanne rauhoittui itsellään pikkuhiljaa. Mutta nyt toisella kerralla munarakkuloita on kohtuullinen määrä kypsymässä, noin 22 kpl ja punktio on 3:n päivän päästä.

Luovuttajat saavat kulkukorvauksen, joka riittää mainiosti kattamaan menetetyn työansion ja matkat. Toki jos matkaa on esimerkiksi 200 km, kannattaa miettiä tarkemmin. Sitten kun hoidot alkavat, on klinikalla useasti käytävä parin viikon sisään.

Suosittelen luovuttamista, vaikkakin ensimmäisellä kerralla oli hieman turpea olo. Tuntuu hienolta kun tietää auttavansa jotain asiassa, joka voi olla todella kivulias kohdata. Lahjoitan jollekin pariskunnalle elämän aihion. En luovuta siis lasta, vaan siemenen, josta vanhemmat kasvattavat oman lapsen.

• YX ONNELLINEN

KIITOS sinullekin meidän (ja useiden!!!) perheen puolesta!!!!!!!!!!!!!Olet maanpäällinen enkeli!!!!Siunausta elämäsi matkalle!Halauksin mä!:)

• 8)...

Hei. Sinä, joka kerroit luovuttamiskokemuksistasi. Luovutatko anonyymisti vai oletko rekisteröitynyt?
        Omaa napaa: olemme jonossa odottamassa sopivaa munasolujen luovuttajaa. Tällähetkellä uusi hedelmöityshoitolaki mietityttää kovasti ja pelottaakin, kenties meille ei löydykään sopivaa luovuttajaa.
        Oikeastaan haluaisin tietää, onko sinulla tiedossa, miten tuo uusi laki tulee vaikuttamaan mahdollisesti pakastettuihin alkioihin. Eli voiko pariskunta, joka on saanut sinulta luovutettuja soluja, käyttää lain voimaantulon jälkeenkin pakastettuja alkioita (jos luovutat anonyymisti)?
        Esim. kerkeäisimme tehdä luovutushoidon ennen lain voimaantuloa. Luovuttaja luovuttaisi anonyymisti. Saisimme myös pakkaseen alkioita. Ensimmäisestä siirrosta ei raskaus alkaisi. Laki tulisi voimaan ennen pakkassiirtoa. Saisimmeko käyttää siis pakastettuja alkioita enää silloin, jos luovuttaja olisi anonyymi?
        Onko kukaan kuullut miten tuo asia tulee olemaan?

• terttu........
        8)... kirjoitti:

Hei. Sinä, joka kerroit luovuttamiskokemuksistasi. Luovutatko anonyymisti vai oletko rekisteröitynyt?
        Omaa napaa: olemme jonossa odottamassa sopivaa munasolujen luovuttajaa. Tällähetkellä uusi hedelmöityshoitolaki mietityttää kovasti ja pelottaakin, kenties meille ei löydykään sopivaa luovuttajaa.
        Oikeastaan haluaisin tietää, onko sinulla tiedossa, miten tuo uusi laki tulee vaikuttamaan mahdollisesti pakastettuihin alkioihin. Eli voiko pariskunta, joka on saanut sinulta luovutettuja soluja, käyttää lain voimaantulon jälkeenkin pakastettuja alkioita (jos luovutat anonyymisti)?
        Esim. kerkeäisimme tehdä luovutushoidon ennen lain voimaantuloa. Luovuttaja luovuttaisi anonyymisti. Saisimme myös pakkaseen alkioita. Ensimmäisestä siirrosta ei raskaus alkaisi. Laki tulisi voimaan ennen pakkassiirtoa. Saisimmeko käyttää siis pakastettuja alkioita enää silloin, jos luovuttaja olisi anonyymi?

siis mulla tuntuu että maailma pyörähti juuri pois uriltaan kun kuulin juuri tästä asiasta tuossa toisessa keskustelussa. Turun sanomissa puhutaan vain luovutetuista siittiöistä ei munasoluista. Mutta kuitenkin... että kun/jos laki tulee voimaan heinäkuussa niin sellaiset ihmiset kellä on pakkasessa alkioita saavat kolme vuotta siirtymä vaihetta jos haluaa vielä sisaruksia. Siis ihan älytöntä mielestäni. Me maksetaan hoidoista paljon ja sit ne otetaan meiltä pois. Meillä 5kk ikäinen lapsi ja 9 alkiota odottaa pakkasessa niin tässähän pitää rueta taas miettimään asioita ihan eri lailla, koska en todellakaan ajatellut vielä tehdä toista vasta kun lapsemme olisi ainakin 5vuotta mutta nyt pitää rueta muuttamaan suunnitelmia ihan hullua! Koska kyllä me haluaisimme sisaruksen lapsellemme ja minä en enää lähde alusta asti tähän hoitoon ja jonottamaan uusia munasoluja minun kohdallani on hoidot jo tehty! Että sellaista...mut mä soitan huomenna väestöliittoon ja tiedustelen tätä asiaa lisää, mikä se on munasolojen kohdalla kun niistä ei puhuta missään...vain siittiöistä.

• ette saa käyttää!!!
        8)... kirjoitti:

Laki koskee myös pakkasessa olevia alkioita. Ne tuhotaan, jos luovuttaja niin haluaa!!!

Toisin sanoen, niitä voi käyttää vain, jos luovuttaja hyväksyy uuden lain kohdat.

Mutta luulempa, että tämä ei ole pahin ongelma, vaan se, että onko enää yhtään luovuttajaa. Meille ainakin kevääksi luvattu hoito on tällä hetkellä kaikkea muuta kuin varma.

Tämä juttu on mennyt todella rumaksi, nyt kun pikkuhiljaa alamme tajuamaan, mitä tämä todellisuudessa tarkoittaakaan!!!!

• terttu...........
        ette saa käyttää!!! kirjoitti:

Laki koskee myös pakkasessa olevia alkioita. Ne tuhotaan, jos luovuttaja niin haluaa!!!

Toisin sanoen, niitä voi käyttää vain, jos luovuttaja hyväksyy uuden lain kohdat.

Mutta luulempa, että tämä ei ole pahin ongelma, vaan se, että onko enää yhtään luovuttajaa. Meille ainakin kevääksi luvattu hoito on tällä hetkellä kaikkea muuta kuin varma.

Tämä juttu on mennyt todella rumaksi, nyt kun pikkuhiljaa alamme tajuamaan, mitä tämä todellisuudessa tarkoittaakaan!!!!

siis kirjoitat että alkioitaei saa käyttää jos luovuttaja niin sanoo, mutta kun emme tiedä kuka luovuttajamme on. Onko yksityisillä klinikoilla kuitenkin tästä asiasta tietoa että voivat ottaa yhteyttä tähän luovuttajaan ja kysyä että hyväksyykö hän uuden lakimuutoksen vai mitä hittoa tämä sit tarkoittaa??? Mä olen ihan sekaisin tää on todella rumaa peliä!!! Niin teillä hoito keväällä no eihän teidän kannata enää ottaa anonyyminä olevaa luovuttajaa koska jos se hoito menee pieleen niin ette voi sit käyttää pakkases olevia alkioita vai tuleeko teillekin tämä kolmen vuoden "lisäaika" en tiedä enää miten olla ja suhtautuu tähän asiaan!!!

• jos suinkin osaan...
        terttu........... kirjoitti:

siis kirjoitat että alkioitaei saa käyttää jos luovuttaja niin sanoo, mutta kun emme tiedä kuka luovuttajamme on. Onko yksityisillä klinikoilla kuitenkin tästä asiasta tietoa että voivat ottaa yhteyttä tähän luovuttajaan ja kysyä että hyväksyykö hän uuden lakimuutoksen vai mitä hittoa tämä sit tarkoittaa??? Mä olen ihan sekaisin tää on todella rumaa peliä!!! Niin teillä hoito keväällä no eihän teidän kannata enää ottaa anonyyminä olevaa luovuttajaa koska jos se hoito menee pieleen niin ette voi sit käyttää pakkases olevia alkioita vai tuleeko teillekin tämä kolmen vuoden "lisäaika" en tiedä enää miten olla ja suhtautuu tähän asiaan!!!

:)

Siis, niin joo...
        Kyllähän klinikoilla tiedetään ketkä mitäkin ovat lahjoittaneet ja kenelle tietyn henkilön solut annetaan. Siellähän nimenomaan haetaan samantyyppistä luovuttajaa kun on saajakin.
        Yleisestä puolesta en tiedä, mutta luulisin että siellä toimitaan samoin, onhan laki sama kaikkialla.

Elikkä esim. meillä mahdolliselle kevään luovuttajalle on jo kerrottu tuon lain yksityiskohdat joka siis tulee voimaan 1.7.2006!
        Kaikki tuon jälkeen tehdyt alkion siirrot, tuoreet ja paksteet, kuuluvat uuden lain piiriin.
        Jos ennen tuota päivää ehditään tekemään punktiot ja sun muut, siirrotkin, niin paksteessa olevat tuhotaan, jos ei luovuttaja halua että hänet joskus voitaisiin "etsiä"...

Niin, eipä varmaan kannatakaan ottaa, jos ja kun sellaista luovuttajaa enää edes koskaan löydetään! Nyt ainakin näyttää siltä, että luovuttajien määrät laskevat rajusti, ehkä jopa loppuvat...

Tuosta kolmen vuoden "lisäajasta" ei minulla ole mitään tietoa, en ole lukenut...

• äskeiseen....
        jos suinkin osaan... kirjoitti:

:)

Siis, niin joo...
        Kyllähän klinikoilla tiedetään ketkä mitäkin ovat lahjoittaneet ja kenelle tietyn henkilön solut annetaan. Siellähän nimenomaan haetaan samantyyppistä luovuttajaa kun on saajakin.
        Yleisestä puolesta en tiedä, mutta luulisin että siellä toimitaan samoin, onhan laki sama kaikkialla.

Elikkä esim. meillä mahdolliselle kevään luovuttajalle on jo kerrottu tuon lain yksityiskohdat joka siis tulee voimaan 1.7.2006!
        Kaikki tuon jälkeen tehdyt alkion siirrot, tuoreet ja paksteet, kuuluvat uuden lain piiriin.
        Jos ennen tuota päivää ehditään tekemään punktiot ja sun muut, siirrotkin, niin paksteessa olevat tuhotaan, jos ei luovuttaja halua että hänet joskus voitaisiin "etsiä"...

Niin, eipä varmaan kannatakaan ottaa, jos ja kun sellaista luovuttajaa enää edes koskaan löydetään! Nyt ainakin näyttää siltä, että luovuttajien määrät laskevat rajusti, ehkä jopa loppuvat...

Tuosta kolmen vuoden "lisäajasta" ei minulla ole mitään tietoa, en ole lukenut...

Huomasin just kun luin uudelleen näitä kirjoituksia, että teillähän on jo aikaisemmin pakkaseen jääneitä alkioita!

Tuosta en osaa kuule sanoa mitään! TOivottavasti se olisi eri asia ja että minä olisin väärässä!

Toisaalta jos maalaisjärjellä ajattelee, niin aivan sama homma kuitenkin loppujen lopuksi...

Soita ihmeessä huomenna sinne väestöliittoon ja kysy asiasta!!!

• terttu.....
        äskeiseen.... kirjoitti:

Huomasin just kun luin uudelleen näitä kirjoituksia, että teillähän on jo aikaisemmin pakkaseen jääneitä alkioita!

Tuosta en osaa kuule sanoa mitään! TOivottavasti se olisi eri asia ja että minä olisin väärässä!

Toisaalta jos maalaisjärjellä ajattelee, niin aivan sama homma kuitenkin loppujen lopuksi...

Soita ihmeessä huomenna sinne väestöliittoon ja kysy asiasta!!!

niin mä teen huomenna soitto väestöliittoon niin saa varmaa tietoa mikä on tämän hetkinen tilanne asiasta. Niin tässä tulee kiire jos haluaa sisaruksen niin pitäisi nyt mennä takaisin hoitoon mutta kun en kyllä vielä olisi valmis siihenkään koska en ole palautunut vielä ensimmäisestä synnytyksestäni josta on 5kk niin nyt jos pitäis taas yrittää tulla raskaaksi niin huh huh... no mutta huomenna ollaan hieman viisaampia! Olis kiva saada selville ne politiikot ketkä ajavat tätä asiaa ja haistattaa pitkät niille...mä olen kyllä niin pettynyt tämän maan hallitukseen yms... tämä on minusta jo petosta koko touhu!!!

• veneessä mutta...
        terttu..... kirjoitti:

niin mä teen huomenna soitto väestöliittoon niin saa varmaa tietoa mikä on tämän hetkinen tilanne asiasta. Niin tässä tulee kiire jos haluaa sisaruksen niin pitäisi nyt mennä takaisin hoitoon mutta kun en kyllä vielä olisi valmis siihenkään koska en ole palautunut vielä ensimmäisestä synnytyksestäni josta on 5kk niin nyt jos pitäis taas yrittää tulla raskaaksi niin huh huh... no mutta huomenna ollaan hieman viisaampia! Olis kiva saada selville ne politiikot ketkä ajavat tätä asiaa ja haistattaa pitkät niille...mä olen kyllä niin pettynyt tämän maan hallitukseen yms... tämä on minusta jo petosta koko touhu!!!

Kyllä ainakin meillä päin lehdissä oli nimilistat edustajista ketkä päätti puolesta ja ketkä vastaan tätä lakia(tietää ketä ei ainakaan äänestä). Sitä ei tietenkään voi tietää, mistä syystä niin tekivät. Koko tämä tiedonsaantioikeus-kysymyshän jäi tosi vähälle käsittelylle, suuren huomion sai sateenkaariperheet ja yksinäiset naiset, heidän hoidonsaantioikeutensa. Siitä kyllä täysi kunnia heille koska toivat asiaansa hyvin esille ja tekivät paljon työtä!
        Että kyllä nyt on oikeasti vähän myöhäistä tätä "ihmetellä" mun mielestä, kun on jo päätetty. Olisi tarvinnut toimia kun oli se aika, paljon tätä kuitenkin mediassa käsiteltiin, ettei mitenkään salassa asiaa missään lukkoon lyöty.
        Mua ottaa todella päähän myös tämä laki, mutta näin tämä menee, valitettavasti!

• annakka

Kiitos vastauksista! Olen soittanut klinikalle, ja tammikuun puolessavälissä olen menossa haastateltavaksi! ihanaa :) Jo pelkästään tuon ajanvarauksen jälkeen tuli hieno, hyvä olo!

Toivottavasti saan anneetua jollekkin lapsettomalle pariskunnalle vihdoin sen ilon, minkä me monet muut saamme paljon "helpommin" kokea. oman lapsen.

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille teille! :)

• Sinulle!

Olet jollekulle onnelliselle enemmän kuin kullan arvoinen!
        Anteeksi kun tuli tässä samassa ketjussa "vaahdottua" vähän asian vierestäkin...
        Kiitos ja oikein lämpöistä Joulua myös Sinulle ja perheellesi!

• ei vielä omia lapsia
        Sinulle! kirjoitti:

Olet jollekulle onnelliselle enemmän kuin kullan arvoinen!
        Anteeksi kun tuli tässä samassa ketjussa "vaahdottua" vähän asian vierestäkin...
        Kiitos ja oikein lämpöistä Joulua myös Sinulle ja perheellesi!

Luovutin juuri viime kuussa toisen kerran munasoluja juuri Jyväskylän In-Tiimissä. Molemmilla kerroilla kokemus oli todella hyvä. Mitään tässä vihneessä aikaisemmin mainittuja nenäsumute- tai e-pillerikausia en saanut, aloin vain kuukautisten alettua pistämään hormonia omaan vatsanahkaan. Minulla tuli ensimmäisellä kerralla munasoluja 25, sekin oli mielestäni aika paljon, voin vain kuvitella että melkein 40 on ollut todella tukalaa. Nyt toisella kerralla aloitin pistokset vasta 5 päivää kuukautisten alusta ettei niitä munasoluja tulisi niin paljon. Ainoa haittavaikutus oli siis tuo turvotus ja täyden & kiristävän tuntuinen vatsa, punktiossa kipu oli ihan siedettävää ja itse asiassa kipulääkkeestä tuli aika mukava olo. Pari viikkoa piti olla ilman seksiä vatsan arkuuden takia, samoin pari viikkoa ilman liikuntaharrastusta, se oli ikävintä.

En tiedä vielä onko tämänkertoisesta luovutuksesta lähtenyt raskaus käyntiin, soitan klinikalle tammikuussa. Edellisestä luovutuksesta syntyi kesällä terve lapsi, on todella palkitsevaa tietää että minusta oli apua. Aikanaan lapsi saa halutessaan tietää kuka minä olen. Olisin todella ilahtunut jos hän ottaisi minuun yhteyttä.

Suosittelen siin kaikille asiaa miettiville munasolujen luovutusta, onhan se rankempaa kuin vaikka verenluovutus, mutta mielestäni paljon suurempi asia myös. siitä saa myös rahallisen korvauksen, ei niin että sitä rahan takia tekisi mutta tuleehan siinä esim. poissaoloa töistä. Itse olen ilmoittanut olevani halukas vielä yhteen luovutukseen, kolme kertaahan on maksimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2512
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2414
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2290
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1520
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1442
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1186
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe