Opiskelut ammattikoulussa alkavat tammikuussa ja kelalta tuli ilmoitus mahdollisuudesta hakea opintotukea.
Tähän asti olen ollut täysin varma siitä että tukea saisin mutta nyt kaipaisinkin hieman selvitystä.
Kelalta tulleessa lapussa lukee, että vanhempieni tulot ylittävät 47000€ eikä minulla tästä johtuen olisi oikeutta opintotukeen. Tukea SAATTAA kuitenkin saada jos
-vanhempien vuositulot ovat alentuneet vähintään 20%
-jos olen 18-19 -vuotias muualla kuin vanhempani luona asuva ja haen asumislisää
-jos olen 18-19 -vuotias muualla kuin vanhempani luona asuva ja opiskelen muualla kuin lukiossa ja haen opintolainaa tai
-jos olen mennyt naimisiin tai saanut lapsen
Kaksi keskimmäistä ehtoa täyttyisivät, sillä ennen opiskelujen alkua olisi tarkoitus vuokrata asunto, jonka takia tukea tarvitsisinkin. Mietityttää vain että uskaltaako tässä nyt lähteä vuokrasopimusta allekirjoittamaan kun tuen saamisesta ei ole mitään takeita. Pystyykö kelan tädin selvittämään etukäteen tätä asiaa? Entä kuinka luotettava on kelan sivuilta löytyvä opintotuen laskuri?
Ilmoitus mahdollisuudesta
5
297
Vastaukset
- ....
Vanhempiesi tulot saattavat estää opintorahan saamisesi, mutta eivät asumislisän saamistasi. Sitä saa maksimissaan n.201e/kk. Ja jos vanhempiesi tulot kerran ovat laskeneet vuoden 2004 (ensi vuonna katsotaan vuoden 2005 tuloja) jälkeen niin niistä selvitys kelaan ja voit opintorahaakin saada.
Kelan laskuria en itse pidä luotettavana mutta antaa se hieman tietoa tulevasta.
Muista vielä, että opintotuki=opintoraha, asumislisä ja opintolainan takaus.- Petu...
Olet 18 vuotta täyttänyt etkä saisikaan opintorahaa lainaa niin silloin sinulla on oikeus saada sosiaalitoimistosta toimeentulotukena perusomavastuu muut hyväksyttävät menot, kuten vuokra siltä osin kuin siihen ei saa kelan tukea, eikä tt-tukea saa opiskelun perusteella alentaa vaikkakin jotkut kunnat niin yhä tekevät, mutta se on laitonta.
http://www.petrinurminen.net - ...
Petu... kirjoitti:
Olet 18 vuotta täyttänyt etkä saisikaan opintorahaa lainaa niin silloin sinulla on oikeus saada sosiaalitoimistosta toimeentulotukena perusomavastuu muut hyväksyttävät menot, kuten vuokra siltä osin kuin siihen ei saa kelan tukea, eikä tt-tukea saa opiskelun perusteella alentaa vaikkakin jotkut kunnat niin yhä tekevät, mutta se on laitonta.
http://www.petrinurminen.netItseasiassa sossu saattaa myös laskea tt-tuen perusosaa sillä perusteella, että vanhemmat ovat velvollisia avustamaan rahallisesti.
- auta
... kirjoitti:
Itseasiassa sossu saattaa myös laskea tt-tuen perusosaa sillä perusteella, että vanhemmat ovat velvollisia avustamaan rahallisesti.
Soitin äsken kelaan asiasta ja kukaan ei osannut vastata kysymyksiini... "asiantuntija" oli ilmeisesti karkuteillä. Kaiken järjen mukaan kuvittelisin että tukea(asumisisä laina) saisin, mutta uskaltaako siihen nyt tässä tapauksessa luottaa?
Eikö kenelläkään ole omakohtaista kokemusta/varmaa tietoa vastaavasta tilanteesta? - neiti...X
auta kirjoitti:
Soitin äsken kelaan asiasta ja kukaan ei osannut vastata kysymyksiini... "asiantuntija" oli ilmeisesti karkuteillä. Kaiken järjen mukaan kuvittelisin että tukea(asumisisä laina) saisin, mutta uskaltaako siihen nyt tässä tapauksessa luottaa?
Eikö kenelläkään ole omakohtaista kokemusta/varmaa tietoa vastaavasta tilanteesta?http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/040601104658IL?OpenDocument
-> yhteydenotot -> keskustelupalsta
Siellä on asiantuntijat vastaamassa. Niin, ja tuo keskustelu-/kyselypalsta ei aukea, jos on pop-up-esto päällä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874158Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283127No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760